Toon posts:

Gazelle innergy accu's, wie weet er nu echt meer over?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Exact hetzelfde probleem hier.
Ik dacht eerst een fout te hebben gemaakt met de balance/sense wires, maar nameten en dubbel verifieren via de spec sheet ben ik er vrij zeker van dat dat niet zo is.
Dus 2 extra kapotte batterijen op de kop getikt om de BMS uit te wisselen en vandaag ontdekt dat met de 2e BMS ik hetzelfde probleem krijg. 3e licht er nu aan om te testen, maar erg weinig hoop.

Waar ik nu naar neig te denken is dat het een software matige bescherming is. Ik gok dat de batterij verwacht binnen X uur na 1ste boot verwacht aan een computer gekoppeld te worden die hem officiële zaken verteld. Als dat niet gebeurt reset hij weer.
Danwel bedoelt als echte veiligheidsmaatregel, danwel bedoelt om doehetzelvers te naaien.
Als veiligheidsmaatregel zou het enig nut hebben; als er 0 volt op gestaan heeft kan je aannemen dat de gemiddelde batterij compleet dood en dus onveilig is. En dus 0 stroom leveren zou voorzorg kunnen zijn.
Dat gezegd hebbende hij levert wel gewoon stroom. Sterker nog als ik de LIN onderbreek (blouwe kabel, ~8v ofzo waarmee hij met de fiets communiceert) kan ik er zelfs op fietsen. Mijn specifieke innergy gaat een beetje door het lint wat betreft software; hij kan alleen op eco en geeft een dikke error waardoor ik geen snelheidsindicator heb, plus het is "standard eco" niet de afwijkende instelling die ik erin gezet heb, maar goed hij "werkt". Als het dus een softwarematige reset is, is het dus geen goede veiligheidsmaatregel en zou ik dus gokken dat het met opzet zo geprogrammeerd is om doehetzelvers te naaien.

Ik heb bij aliexpress een doosje bestelt dat de programmeur kan nabootsen. De chip die erin zit ( _/-\o_ @bmssmurf in 2020) is een texas instruments model waarmee te praten valt. Ik heb wat voorbeelden gezien waarin dat praatdoosje communiceert met laptop accu's van het 18650 laptop tijdperk en die chips weet te resetten. Het is dus een stukje onbewezen theorie maar ik heb de hoop dat ik daarmee verder kom.

Ik heb 1 vraag voor je @Fir3fox: welke type BMS heb je werkend, en welke niet? Degene die bij mij werkt was een model zonder epoxy over de PCB en de balans/sense wires eraan gesoldeerd. Degene die niet werken hebben een zwarte epoxy over het gehele PCB en de balans/sense wires via een kleine connector eraan.

Overigens: gazelle heeft in al hun wijsheid besloten om de laadbalk om te draaien. Waar je dus verwacht dat de linker LED <20% indicatie geeft, en de meest rechtse >80%, is het dus precies omgedraaid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fir3fox
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-03 17:05
Goedendag,
Alle 3 dezelde van het Type BMS 998002302 >ABS+TPE< (Gold Accu )
Met epoxy en stekker/connector

Klopt er zit wel verschil met laden. Bij de werkende knipperd die links en bij de niet werkende knipperd die rechts.
Knipperd niet stabiel in zelfde tempo.

Las dit verhaal later pas. Na pb

Acties:
  • 0Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

@Fir3fox Wat werkt er dan eigenlijk precies niet van jou? Ik heb namelijk het idee nu dat ik mijn fietsenmaker een foutje gemaakt zou kunnen hebben oid. Dus dan zou mijn 2e het in principe prima doen maar dat ik dus nog een keer mag aanmelden.

Helaas weet ik niet en kan ik ook niet 123 vinden van de officiele batterij, maar een namaak batterij instructie heeft het over een stukje "diepe slaap modus na 1 uur". Als dat dus nagemaakt is is wat ik dacht een "reset" animatie meer een "ik wordt wakker" animatie. Niet kapot dus.
Ik ga morgen even langs om hem nog een keer te proberen aan te melden, kijken wat er gebeurt.

Reactie van PM gedeelte: de bms meet idd de voltages van de groupen, niet individuele cellen. Een cel kapot gegaan tijdens het puntlassen is in principe mogelijk als je echt heel bijzonder bezig geweest bent, maar in de praktijk niet realistisch. Wat je kan doen om dat te meten is een test belastings apparaatje eraan te hangen en daarmee doormeten wat de capaciteit is. Als dat in de buurt komt van je verwachting is er niks aan de hand. Als er wel een cel kapot is dan zou je capaciteit over de gehele accu vermindert zijn met een % ruwweg van je paralelgroepen. Een 10S3P batterij zou dan dus ~66% van de capaciteit moeten hebben, een 10S5P ongeveer 80%.
Fietsenmakers hebben daar vaak een apparaat voor maar je kan er ook een zelf kopen, ik heb er een van aliexpress voor gekocht. Nog niet mijn gehele accu doorgemeten maar wel cellen.
Nogmaals kans erg klein en de BMS kan dat zelf niet zien tenzij alle cellen in een groep kapot zijn.

• godofal
  • Niet online

godofal

Update: fietsenmaker heeft hem aangemeld en hij is gepaired gebleven na een "reset". Het is dus gewoon een slaapmodus.
Wat er bij mij de eerste keer is misgegaan geen idee, maar ik heb me dus volledig verkeken en hij was nooit kapot. Heb ik dus mooi een ~490wattuur batterij voor zo'n 130€ (zonder uurloon te rekenen :+).
Goede kans die van jou dus ook geen probleem @Fir3fox

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 19:14
Heeft iemand wel eens los de temperatuursensor(en) vervangen? Zo ja, is ergens te vinden wat voor sensoren je moet hebben?

Bekende heeft zo'n accu en door de fietsenmaker uitgelezen dat er een probleem met de temperatuursensor is, verder zijn de cellen helemaal goed.

Ik werk normaal gesproken aan grotere lithium systemen, maar als ik hier even kan helpen door een of 2 temperatuur sensoren te vervangen zou dat mooi zijn.

Ampera-e (60kWh)

• Plus H
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-03 14:40
Ik heb bij het prutsen aan deze accu's wel eens een gewone vaste weerstand aangesloten ipv die sensor. Werkt ook, maar de beveiliging is dan natuurlijk wel weg. Ik weet alleen de waarde zo uit mijn hoofd niet meer, er ligt me bij 10k maar dat zou ik best mis kunnen hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

!null schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:24:
Heeft iemand wel eens los de temperatuursensor(en) vervangen? Zo ja, is ergens te vinden wat voor sensoren je moet hebben?
Kan je terugvinden in de specsheet van de TI BMS spec sheet pagina 34.
Semitec 103AT wordt als standaard aangeduid, een 10Kohm@25c thermistor. Kost niet veel en strakker plan dan een weerstandje; temperatuurmeting is vrij belangrijk zowel onder als boven een bepaald niveau.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 19:14
@godofal Bedankt!
@Plus H Ik heb me verder niet verdiept in de accu cellen, maar ik neem aan dat dit NMC accu's zijn en dat wil je wel beveiligen. Zeker gezien ik dit voor iemand anders doe. Ligt de accu op te laden vol in de zon bij iemand die er totaal geen verstand van heeft, moet het alsnog niet in de fik vliegen.

Ampera-e (60kWh)

• karelzomer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-03 23:21
Voor het communiceren met de bms van een laptop accu kun je gebruik maken van een NLBA1 kastje. Resetten van een chip zou ook gaan. Weet niet of dit ook zou werken met een fiets accu. Meer info hier: https://www.laptopu.ro/

• godofal
  • Niet online

godofal

karelzomer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:18:
Voor het communiceren met de bms van een laptop accu kun je gebruik maken van een NLBA1 kastje. Resetten van een chip zou ook gaan. Weet niet of dit ook zou werken met een fiets accu. Meer info hier: https://www.laptopu.ro/
Ik heb dit kastje vandaag binnen, en die werkt ook. Stukje goedkoper, al moet je even wachten natuurlijk.

Moet nog even wat meer testen want de accu die ik heb doet vreemd. Ik krijg I2C comm status OK, en dan wisselvallig error, en dan volledig error. EEPROM herprogrammeren gaat helaas ook niet. Geen idee of dat aan deze specifieke bms ligt of dat dat een probleem is met alle. Helaas gaat de chip alleen aan als er spanning over de pack/sense(niet zeker welke, of beiden) ligt dus de losse BMS die ik heb liggen praten helemaal niet. Moet dus nog even mijn extra batterij afmaken voordat ik een 2e kan testen.

edit: 2e in elkaar, zelfde probleem. Kabeltje los/vast trekken lost het lang genoeg op dat je eeprom kan herprogrammeren als je dat wilt, maar eigenlijk zit er niet zoveel interessants.
Een reset zit er niet in, zie ook niet waarom dat nodig zou zijn. De belangrijkste opties die je hebt zijn over/under voltage thresholds en hysterisis volts. Hysterisis is wanneer hij reset: als je hem ontlaad tot onder het undervoltage threshold (standaard 28v) dan begint hij pas weer stroom te leveren nadat je hem boven het hysterisis punt hebt opgeladen (standaard +0.2v, dus 28.2v).
Cell balancing staat standaard uit en wordt door de host(atmega324p) geregeld. Hoe/wat precies geen idee want dat is gazelle software waar je niet in komt zonder het gazelle kastje+gazelle login.

Screenshot is zonder batterij aangesloten, dus niet de standaard instellingen.

[Voor 35% gewijzigd door godofal op 17-03-2023 16:27]

Pagina: 1 2 3 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee