Plaatsing front speakers: in lijn met rear speakers of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:22
Mijn TV komt vermoedelijk wat 12-12-2020 ipv morgen :( :( :( :( :( :( :( :(

Nu maar hopen dat het niet opnieuw uitgesteld gaat worden...

Nu dé vraag..

Mijn huidige luidspreker setup is gebaseerd op Projectie met 130”+. Ik ga terug naar een TV (85” is weliswaar groot, maar er zit straks 80cm tussen de tv en de fronts. We gaan de wand opnieuw laten stuccen daar projectieverf niet de voorkeur heeft als afwerking dus ik kán het nog aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKF5B4DxrbtKuLf_97M2Zbg9ykU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6hcCioF3KxW05l4eFaoSYhTy.png?f=fotoalbum_large

Denken jullie dat er véél verschil zit tussen bovenstaande setup of een waarbij de fronts gelijk hangen met die aan de achterzijde? Indien ik ze laat zitten waar ze zitten bijft de woonkamer draaibaar maar dat moet niet enorm ten koste gaan van de kwaliteit.

Mijn luidsprekers hangen voor de duidelijkheid aan de wand. Het zal dus om en nabij deze verhouding hebben;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmNTNW1mliBfYvgJLL19Kzw4JFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A35WNe0OLxqyOBA05hcFKu2y.jpg?f=fotoalbum_large

Projectie is nu circa wat de TV zal zijn... lijkt klein maar dat is het dus niet(!). Als referentie; de plank aan de muur is 350cm lang...links op de plank staan 2 flessen (leeg) bier van 3 en 1,5 liter...

De plank gaat plaats maken voor een TV Meubel (van circa 2,20 meter breed) overigens... om een beetje een idee te geven zónder aanpassingen van de speaker setup maar met grofweg de juiste afmetingen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxYP_zPg7KzDA8sUNJy-pnIBnFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5T7v2Noc4OHnSo1OxRhFWmTY.png?f=fotoalbum_large

Advies is welkom :)

[ Voor 12% gewijzigd door Thalaron op 04-12-2020 22:33 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Thalaron schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:18:
Mijn TV komt vermoedelijk wat 12-12-2020 ipv morgen :( :( :( :( :( :( :( :(

Denken jullie dat er véél verschil zit tussen bovenstaande setup of een waarbij de fronts gelijk hangen met die aan de achterzijde?
Ik begrijp je vraag niet. Wat is "gelijk hangen met die aan de achterzijde"? Wil je speakers lager opgangen? Of dichter bij elkaar?

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 06-12-2020 14:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
JvS schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:55:
[...]

Ik begrijp je vraag niet. Wat is "gelijk hangen met die aan de achterzijde"? Wil je speakers lager opgangen? Of dichter bij elkaar?
De achterzijden hangt nu exact hetzelfde dan de zijde die op de foto staat. De vraag is in dit geval dus dichter naar elkaar toe, hoogte blijft hoe dan ook gelijk. Maar ik denk dat ik ze gewoon dichten naar het midden ga brengen voor de zekerheid...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, ik denk dat ik het nog niet helemaal begrijp. Ik begrijp ook niet waar je angst helemaal in zit. Je kan dingen toch proberen zonder het direct te stuccen enzo?s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Ik ben bezig om te kijken hoe/wat/waar ik aanpassingen moet maken in mijn woonkamer betreffende de luidspreker opstelling. Aankomend weekend wil ik de boor/beitel etc. erin gaan zetten. Ik ben met wat karton aan de gang gegaan maar ik kom er niet helemaal mee uit...

Hierbij is globaal het idee i.c.m. met de huidige situatie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEYTh0R7wyd5By5_s6nq7f0dF7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQpIFJYNNjvETlATqt4TTSV9.jpg?f=fotoalbum_large

De zwarte plaatjes zijn de huidige luidspreker wandmontage steunen. In het midden is wat de TV moet gaan worden en eronder het TV meubel met daarboven de center speaker.

Gekeken vanaf de ideale positie op de bank, zitten de luidsprekers zoals ze nu reeds zitten nagenoeg in een perfecte driehoek. Ik maar mij enkel wat zorgen over of ze niet alsnog te ver van de TV af hangen (hart van de luidspreker zit nu circa 88 cm van de rand af. De witte templates zitten op 44 cm afstand (optisch wel fraaier).

De surround luidsprekers hangen (zoals in een eerdere post vermeld) recht tegenover de huidige fronts. Afstand van de bank naar de achtermuur is echter de helft zoveel waardoor ze voor het gevoel meer vanaf links en rechts zitten. Maar die blijven hoe dan ook waar ze zitten, daar we slechts 1 wand opnieuw willen gaan laten stuken.

En ja; Het TV meubel moet ofwel omlaag, de TV omhoog of de center in de kast, want nu zou die een deel van het beeld blokkeren. Gezien in de kast nogal zonde van de ruimte is en kastruimte moet ik nog even bekijken wat fijner is; Meubel omlaag of TV omhoog (of ieder een beetje).

Maar goed... mijn vraag is dus als volgt; Wat zouden jullie doen in deze situatie; Luidsprekers verplaatsen richting de TV, of laten zitten zoals ze nu zitten? Mochten jullie nog andere inzichten hebben waar ik mogelijk niet aan gedacht heb, hoor ik dat ook graag :)

Ter referentie; Het "TV meubel" is 226cm breed en 35cm hoog en er zit momenteel 20 cm vanaf de grond (dus 55cm hoog). De luidpsprekers zijn allemaal 14,5cm x 60cm.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:12
Thalaron schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:03:

Gekeken vanaf de ideale positie op de bank, zitten de luidsprekers zoals ze nu reeds zitten nagenoeg in een perfecte driehoek. Ik maar mij enkel wat zorgen over of ze niet alsnog te ver van de TV af hangen (hart van de luidspreker zit nu circa 88 cm van de rand af. De witte templates zitten op 44 cm afstand (optisch wel fraaier).
knip
Maar goed... mijn vraag is dus als volgt; Wat zouden jullie doen in deze situatie; Luidsprekers verplaatsen richting de TV, of laten zitten zoals ze nu zitten? Mochten jullie nog andere inzichten hebben waar ik mogelijk niet aan gedacht heb, hoor ik dat ook graag :)
Qua geluid zal je waarschijnlijk het beste resultaat hebben met een rechte driehoek. Natuurlijk zijn er factoren die meespelen zoals afstraalrichting, stereobeeld, grootte van de speakers, grootte en indeling van de ruimte.

Waarom denk je precies dat de speakers te ver van de TV staan? Vanwege esthetische overwegingen of geluidstechnisch?

Overigens kan je natuurlijk ook gewoon de speakers op verschillende plekken plaatsen en dan luisteren of het beter klinkt of niet. Zeker met complexe ruimtes is dat een makkelijkere methode dan 'wetenschappelijk' te werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@vlaaing peerd

Nu hebben we momenteel nog geen TV waardoor het luisteren/beoordelen wat lastig is.

Ik vermoed dat het geluidstechnisch op zich prima hangt, echter kan ik deze luidsprekers niet indraaien (hangen vlak tegen de wand). Mede daarom vraag ik mij af of dichter bij elkaar niet beter zou zijn.

Maar inderdaad... uitproberen zal het beste zijn (dan moet ik alleen even wachten tot de TV er is, want ik heb nu niets om mee te testen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Thalaron schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:14:
@vlaaing peerd

Nu hebben we momenteel nog geen TV waardoor het luisteren/beoordelen wat lastig is.

Ik vermoed dat het geluidstechnisch op zich prima hangt, echter kan ik deze luidsprekers niet indraaien (hangen vlak tegen de wand). Mede daarom vraag ik mij af of dichter bij elkaar niet beter zou zijn.

Maar inderdaad... uitproberen zal het beste zijn (dan moet ik alleen even wachten tot de TV er is, want ik heb nu niets om mee te testen :)
Nog even geduld dus :9

Als je speakers recht naar voren staan, kan het inderdaad beter zijn om ze dichter bij elkaar te zetten. Maar zoals gezegd, gewoon uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan toch zonder tv wel geluid uit de speakers krijgen om dit te beluisteren? Waarom denk je dat je TV nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-07 20:13

FeaR

In GoT we trust

Reacties afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Genoemde vraag was geen kleine vraag meer en had genoeg body voor een eigen topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:59

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Thalaron schreef op maandag 7 december 2020 @ 21:03:
Mochten jullie nog andere inzichten hebben waar ik mogelijk niet aan gedacht heb, hoor ik dat ook graag :)
Een grotere TV.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
De 86” Nanocell is wat techniek betreft kansloos tegenover QLED (helaas). De 88” LG OLED is 10x zo duur. Nog grotere TV’s idem. Maar ik neem aan dat het sarcastisch bedoeld is :).

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 09-12-2020 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:59

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Thalaron schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:26:
[...]

De 86” Nanocell is wat techniek betreft kansloos tegenover QLED (helaas). De 88” LG OLED is 10x zo duur. Nog grotere TV’s idem. Maar ik neem aan dat het sarcastisch bedoeld is :).
Nee, niet sarcastisch, wel met een knipoog. ;)

(ik had je allereerste post helemaal niet gezien dus ik snap dat het sarcastisch overkwam)

[ Voor 106% gewijzigd door Dwarlorf op 09-12-2020 18:41 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
FeaR schreef op woensdag 9 december 2020 @ 17:06:
[MBR]Reacties afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Genoemde vraag was geen kleine vraag meer en had genoeg body voor een eigen topic.[/]
@FeaR

Ik zie dat je deze en dit topic: Plaatsing van speakers in ruimte hebt afgesplitst.

Omdat dit een veelvoorkomende vraag is (zowel HiFi liefhebbers als producers op GoT) heb ik dit topic aangemaakt:

Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic

Dan kunnen gebruikers eerst de vuistregels doornemen alvorens hun situatie te posten.

Vind je het goed om beide draadjes naar dit topic te verhuizen?
Pagina: 1