Plaatsing van speakers in ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-09-2022
Dag allemaal, ik zou graag wat advies krijgen over de plaatsing van nieuwe speakers. Laat ik voorop stellen dat ik een leek ben. Allereerst is de ruimte van mijn woonkamer, en dan met name de inrichting, niet ideaal. Ik zit haaks op de tv en vrouwlief wil dit uiteraard niet aanpassen. Een schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFVFfNbl3S7-62oLGrx23BqqhdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bOJ3N0IJlcW2EZkO1qxzalK.png?f=fotoalbum_large

Graag zou ik advies krijgen over de plaatsing van speakers *KNIP* Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 25-11-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
Strova schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:28:
Dag allemaal, ik zou graag wat advies krijgen over de plaatsing van nieuwe speakers. Laat ik voorop stellen dat ik een leek ben. Allereerst is de ruimte van mijn woonkamer, en dan met name de inrichting, niet ideaal. Ik zit haaks op de tv en vrouwlief wil dit uiteraard niet aanpassen. Een schets:

[Afbeelding]

Graag zou ik advies krijgen over de plaatsing van speakers en *KNIP* Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.
Ik ben geen expert maar het geluid wil je dan recht van voren hebben dus van de muur tegenover de bank en de surround naast je bank.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 25-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Arjantje72 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:41:
[...]

Ik ben geen expert maar het geluid wil je dan recht van voren hebben dus van de muur tegenover de bank en de surround naast je bank.
Dat dacht ik ook inderdaad. Ik vraag me af of dat wenselijk is omdat je geluid dan van een andere richting komt dan het beeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-08 14:08

[Afbeelding]

Graag zou ik advies krijgen over de plaatsing van speakers [MBR]*KNIP* Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.[/]
Mja, dat is best ruk. Speakers plaats je idealiter in de lengterichting van de kamer in een symmetrische opstelling. Je lijkt hier veroordeelt om ze in de breedte te moeten plaatsen. Dat wil je echter vermijden omdat je dan grote kans hebt op staande golven (een golf die van de achtermuur reflecteert en frequenties uitcancelt).

Heb je ook afmetingen van de kamer? De vuistregel is dat hoe kleiner de kamer is, des te meer de akoestiek een rol gaat spelen dan de speakers zelf. Kortom, een matige speaker die goed is geplaatst levert je meer op dan een goede speaker die slecht is geplaatst.

Verder denk ik dat je meer gebaat zal zijn met kleinere speakers op kleinere afstand van je zitplek dan grotere speakers die in de breedte van de kamer tegen de wand staan. Heb je met kleine speakers te weinig bas, overweeg dan een sub.

Heb je rearported speakers, plaats ze dan in elk geval minimaal 20~30 cm vanaf de achterwand. Heb je nog geen speakers, hou er dan wel rekening mee. Frontported en gesloten speakers behoeven dit niet.

Mocht je nog iets verder willen orienteren, dan is de startpost van Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic misschien een goeie handleiding. Let erop dat het daar over (home studio) monitors gaat, uiteraard heb je in HiFi nog veel andere keuze.

Afhankelijk van de afmetingen in je kamer, vermoed ik dat een kleinere 2.1 set, waar de speakers achter je zitplek op oorhoogte geplaatst is, het beste geluid zal opleveren. Ons gehoor is niet zo gericht op het lokaliseren van lage tonen, maar ik zou de sub wel centraal voor/achter de luisterplek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Dank voor je fijne bericht! De woonkamer is vrij groot maar een deel daarvan is uiteraard zitgedeelte. De woonkamer in zijn geheel is 68m2. De muren bij het zitgedeelte zijn 4,5m (wand achter tv) bij 4m (wand achter bank). Vind het erg lastig om te kiezen waar ik de speakers plaats en, inderdaad, of dit kleinere speakers moeten zijn voor op het tv meubel op vloerstaande speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 20:25

RaJitsu

B.S.U.R.

[Afbeelding]

Graag zou ik advies krijgen over de plaatsing van speakers [MBR]*KNIP* Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.[/]
Tsja, ik zou bijna zeggen dat je aan iets als een soundbase moet of een korte soundbar, als het gaat om oplossingen waar je het maximale uit kan halen. Al kun je ook een eind komen met gewoon het afgestelde speakers qua volume (met een configuratiemic in combinatie met je receiver) waarvan je er één tegenover je plaatst (als mevrouw Strova dit ok vindt), en de andere naast de televisie, ideaal is het niet.

Meest ideaal zou natuurlijk de bank tegenover de televisie verplaatsen (geen optie) of de televisie tegenover de bank.

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

Laat me raden, je vrouw hangt graag onderuit schuin in de bank?
Ik zie een aantal opties / oplossingen:
- je zet je bank schuin en je TV recht. Mrs blijft tevreden en je kunt speakers neerzetten waar je wilt.
- je houdt je bank recht, maar geeft je Mrs een poef of hocker zodat ze onderuit kan.
- je neemt Mrs Strova mee om te luisteren naar home cinemasets. Ervaren trekt vaak over de streep, zo heb ik vloerstaanders van 109 cm hoog binnengekregen :Y)
- Je koopt een muurbeugel en hangt daar de TV aan. Als je gewoon TV wilt kijken hangt de TV waar ie nu hangt, wil je met de speakers aan kijken hang je hem recht voor de bank. Speakers worden dan wel bookshelves oid wat hoger aan de muur, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
- Meest rigoreuze optie: je kickt je wijf de deur uit omdat ze teveel zeurt ((c) Kraantje Pappie) :P
- And grow some balls ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Haha, de bank staat op deze plek omdat we dat beiden graag willen. rechts van de bank begint de eetkamerhoek. Anders staat de bank zo midden in de kamer. Als ik de meubels niet zou verplaatsen, zou dit dan de beste plaatsing van speakers zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28r3lxG19Rzo2P1w2xezwxnI8S4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yphkfOAmz6Ujdq8GmAWnPHyv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Laatst online: 01-08 20:25

RaJitsu

B.S.U.R.

Als je perse twee speakers wil, zou ik zoiets doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWdV_hSdyWOtSvQW2HlBa_8Jdwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kJQrajdi3EqnVdtFYIQqyylr.png?f=user_large

En dan met een configmic het geluid op die positie afstellen. Denk er verder aan dat je iets kiest met een baspoort aan de voorzijde.

[ Voor 11% gewijzigd door RaJitsu op 25-11-2020 20:51 ]

B.S.U.R.

• Strova
Oke, bedankt!

• vlaaing peerd
Strova schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:47:
De woonkamer in zijn geheel is 68m2. De muren bij het zitgedeelte zijn 4,5m (wand achter tv) bij 4m (wand achter bank).
Dus de TV wand is in feite langer dan de zitbank wand? Dat maakt het wel heel anders dan op de tekening.

Met 68m2 heb je nogal wat ruimte, dat is ook meer dan ik had ingeschat op de tekening.

Grofweg heb je bij 4,5 meter een staande golf (1hz = 300 meter/2 = 150 meter, 150hz = 4,5m) op 150Hz. Op die frequentie (bastonen, lage drumgeluiden) kan het geluid volledig uitgecancelled worden en zul je zonder zware kamerbehandeling niet kunnen fixen, ook niet met roomcorrecttie tools.

Dat zou voor mij genoeg redenen zijn om af te zien van grote speakers die aan de overzijde van de kamer staan.

Ik zou voor kleine bookshelves gaan aangevuld met een sub, plaatsing dan op 1 van de volgende manieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAYtWdIf5VL15FjSA3H2QqOdHwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GWubbYODc0zJso8mZPcLPpiC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wZo6hmTh0v7-a9N9B6yOrTAW5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gWf0dCsj1Dtx5A8XgqUrHcMl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVKn6ZVJNqOTH510Lt2hmH2NJb0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sHzlygeGiFKtfzxM6aTm7kk1.png?f=user_large

• Strova
De tekening was inderdaad niet zo best.. De woonkamer is een L vorm. Waarvan ik enkel het zitgedeelte heb getekend. Hier een plaatje waarbij ook de eettafel zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7Wyqmu6i26DE1oZfdY0-LLUrTc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QLq58F7v8tgOY60Vzl8S6EC8.png?f=fotoalbum_large

De speakerplaatsing in je tekening, hoe moet ik dat lezen? 2 bookshelves aan de zijkanten en sub aan de voorkant?

De afstand vanuit zitpositie op de bank naar de tv heb ik net gemeten. Dat is ongeveer 3,5 meter. Afhankelijk van waar je zit. Ik had niet verwacht dat de afstand van 4,5 meter zo nadelig zou zijn.

edit: de lijn rechts van de bank is geen muur. Dat heb ik vooral als grens aangegeven. Het is allemaal open.

[ Voor 6% gewijzigd door Strova op 26-11-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Mijn excuses, had je reply gemist laatste keer.
Strova schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:29:
De tekening was inderdaad niet zo best.. De woonkamer is een L vorm. Waarvan ik enkel het zitgedeelte heb getekend. Hier een plaatje waarbij ook de eettafel zichtbaar is.

De speakerplaatsing in je tekening, hoe moet ik dat lezen? 2 bookshelves aan de zijkanten en sub aan de voorkant?
jep, die iets grotere cirkel is een sub, de pijl geeft de geluidsrichting aan.
edit: de lijn rechts van de bank is geen muur. Dat heb ik vooral als grens aangegeven. Het is allemaal open.
Ahhhh, dat maakt wel heel veel verschil en waarschijnlijk komt het je geluid wel ten goede.

Omdat het open is zal er dus niks vanaf die wand (wat dus geen wand is) reflecteren. In principe kun je dan wel de TV opstelling als leidraad gebruiken (je zit er waarschijnlijk ook met je hoofd die kant op).

Omdat je eetkamer min of meer de geluiden 'wegreflecteert' zul je dan minder problemen in het laag hebben. Het word hierdoor ook mogelijk om grotere speakers te overwegen (mits vrouwlief dat acceptabel vindt uiteraard).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VOTJhBz5Z6o7WTzg10El0hBSHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3g0bWY85vDJsu3ehyMf7iNl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door vlaaing peerd op 03-12-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Dank je, dan ga ik dat doen! Ik heb de Denon AVR-1600x klaar staan :). Binnenkort komen speakers binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-08 09:56

FeaR

In GoT we trust

Reacties afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Genoemde vraag was geen kleine vraag meer en had genoeg body voor een eigen topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@Strova Omdat je niet de eerste bent met deze vraag heb ik een algemeen topic geplaatst met tips voor speaker plaatsing:
Het middelgrote hoe-plaats-ik-mijn-stereo-speakers-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strova
Dank, ik zag het topic gisteren voorbij komen!
Pagina: 1