Strova schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 18:28:
Dag allemaal, ik zou graag wat advies krijgen over de plaatsing van nieuwe speakers. Laat ik voorop stellen dat ik een leek ben. Allereerst is de ruimte van mijn woonkamer, en dan met name de inrichting, niet ideaal. Ik zit haaks op de tv en vrouwlief wil dit uiteraard niet aanpassen. Een schets:
[Afbeelding]
Graag zou ik advies krijgen over de plaatsing van speakers [MBR]*KNIP* Zie de Topic Warning, geen aankoopadvies in dit topic.[/]
Mja, dat is best ruk. Speakers plaats je idealiter in de lengterichting van de kamer in een symmetrische opstelling. Je lijkt hier veroordeelt om ze in de breedte te moeten plaatsen. Dat wil je echter vermijden omdat je dan grote kans hebt op staande golven (een golf die van de achtermuur reflecteert en frequenties uitcancelt).
Heb je ook afmetingen van de kamer? De vuistregel is dat hoe kleiner de kamer is, des te meer de akoestiek een rol gaat spelen dan de speakers zelf. Kortom, een matige speaker die goed is geplaatst levert je meer op dan een goede speaker die slecht is geplaatst.
Verder denk ik dat je meer gebaat zal zijn met kleinere speakers op kleinere afstand van je zitplek dan grotere speakers die in de breedte van de kamer tegen de wand staan. Heb je met kleine speakers te weinig bas, overweeg dan een sub.
Heb je rearported speakers, plaats ze dan in elk geval minimaal 20~30 cm vanaf de achterwand. Heb je nog geen speakers, hou er dan wel rekening mee. Frontported en gesloten speakers behoeven dit niet.
Mocht je nog iets verder willen orienteren, dan is de startpost van
Het welke-monitorspeaker-moet-ik-kopen?-topic misschien een goeie handleiding. Let erop dat het daar over (home studio) monitors gaat, uiteraard heb je in HiFi nog veel andere keuze.
Afhankelijk van de afmetingen in je kamer, vermoed ik dat een kleinere 2.1 set, waar de speakers achter je zitplek op oorhoogte geplaatst is, het beste geluid zal opleveren. Ons gehoor is niet zo gericht op het lokaliseren van lage tonen, maar ik zou de sub wel centraal voor/achter de luisterplek zetten.