polopolo150 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:05:
Shadow Boost krijgt eindelijk een upgrade! Er is nu een Neo Boost in beperkte oplage en huidige Boost gebruikers gaan binnen een paar maanden over.
Verder als je nu Shadow besteld kan je de Datacenter kiezen. Standaard krijg je eentje in Frankrijk maar dat vond ik altijd onspeelbaar. Ik heb nu Frankfurt gekozen. kijken hoe dat is. Het is nu de GTX1080 die ik nu krijg maar als de games speelbaar zijn (latency) en ik ga binnen een paar maanden over op een RTX 4060 wil ik het alles best weer proberen!
https://shadow.tech/new-offer-neo-boost/
Helaas nog best aan de prijs.
Die EPIC-CPU (of eigenlijk een deel van een EPIC, want je krijgt 8 cores tot je beschikking) is per-core niet heel snel. Eigenlijk is die CPU niet zo interessant voor gaming, maar ik snap dat OVH ze gebruikt (want eenvoudig te managen in virtualisatiescenarios).
Stel je neemt Shadow Neo Boost (dus met de upgrades die men nu aankondigt) voor drie jaar, en we nemen even aan dat de prijs per maand 30 euro blijft en niet stijgt, dan is de rekensom als volgt:
36 maanden * 30 euro = 1080 euro
Voor die 1080 euro kun je een prima systeem rond een RTX4060 (of een vergelijkbare kaart van Intel of AMD) samenstellen.
Ik heb voor deze post bij een grote PC-retailer een zelfbouwsysteem samengeklikt met het volgende erin:
CPU: Intel i5 14400F, boxed met cooler en thermalpaste
Moederbord: ASUS Prime B760M-K D4
RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) geheugenkit (3600M/T)
GPU: Gainward RTX 4060 Python II
SSD: Samsung 990 EVO Plus (1 TB)
Behuizing: Antec NX500M ARGB behuizing
Voeding: Be Quiet System Power 10 (650 Watt)
Totaalprijs EUR 842 (niet geassembleerd - voor 1091 wel geassembleerd)
Daar moet nog een Windows-licentie bij, maar die heb je legaal al vanaf zo'n 15 euro.
Eventueel een toetsenbord en muis, als je die al niet hebt, en daar kun je helemaal op los gaan, maar die beginnen ook bij enkele tientjes voor een aardig setje.
Een goed beeldscherm, als je die nog niet hebt, heb je al vanaf zo'n 100 euro.
Dus onder de 1080 euro (ongeassembleerd) moet makkelijk lukken.
Dit systeem is sneller dan wat Shadow nu aanbiedt met Neo Boost (en véél sneller dan de oude Boost), heeft het dubbele aan storage en het dubbele aan RAM.
Dat lijkt mij een betere deal, vooral ook omdat dit systeem veel langer mee zal gaan dan die 36 maanden die we in deze vergelijking gebruik maken van Shadow NeoBoost.
Rek je de vergelijking op naar 48 maanden, dan kost Shadow ineens 1440 euro (48 * 30).
Met dat extra "budget" kun je gaan denken aan een betere CPU, of een betere GPU, en blaas je zelfs Shadow Power ruim uit het water.
Kortom, 5 tot 3 jaar terug was Shadow een goeie deal, vooral omdat de GPU-prijzen toen door het dak gingen en de rekensom altijd in het voordeel van Shadow uitviel.
Maar de tijden zijn veranderd.
Alleen het "kunnen spelen waar je wil"- dat is met een eigen PC wat lastiger (niet onmogelijk) en in ieder geval minder gebruiksvriendelijk dan bij Shadow.