Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

LtMarx schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:30:
[...]

Kunnen we jouw tabel uitbreiden met welk paneel gebruikt wordt voor elke monitor. Meerdere hier frequent genoemde monitoren zijn gebaseerd op maar een handvol panelen namelijk.

Wil ik uiteraard bij helpen maar dan moeten we de lijst in een Google docs zetten ofzo.
Ik kan het in de tabel zetten. Het lastige is alleen dat fabrikanten meestal niet opgeven welk exact paneel ze gebruiken.

Bijvoorbeeld, https://www.displayspecifications.com/en/news/6585622 schrijft "They also most probably use one and the same display panel from Innolux - the M315DCA-K7B", en vermelden het vervolgens in de specs op https://www.displayspecifications.com/en/model/d10826bb

Google Docs is een optie. Andere optie is dat ik het direct in de tabel verwerk. (De tabel genereer ik met een Kotlin script, zodat ik data gemakkelijk kan aanpassen.)
Ik kan bijv. per scherm een link naar displayspecifications.com (of een betere site als die er is).
En per scherm ook het paneel er bij vermelden.

Als je bijv. van een scherm het paneel gevonden hebt, zou je het hier kunnen melden, met link naar waar het gevonden is, of een korte beschrijving waarom dat het juiste paneel is? Dan kan ik het in de tabel opnemen.

Hier trouwens een panelen database: https://www.panelook.com/...t=-1&sunlight_readable=-1
Weet niet of er betere sites zijn dan Panelook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 13:44
<zucht> daar gaat mn geld weer... nadat ik al een tijdje op zoek was naar een scherm van minimaal 31.5 inch en hier in dit topic ontzettend heb zitten lurken, nu ook maar de FI32U besteld.
Maandag komt ie binnen.

Ben heel benieuwd naar verschil met mn huidige monitor.

Als jullie willen zal ik mn ervaringen hier delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:07

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Kak... krijg nu wel een beetje fomo door jullie...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:59
Ik heb mijn FI32U zojuist ontvangen en heb hem nu in gebruik :).

Eerste indruk is positief! Solide bouwkwaliteit, stevige (en zware) voet. De RGB aan de achterkant voegt vrij weinig toe, is simpelweg niet fel genoeg. (Mijn vorige LG monitor had een RGB ring op de achterkant waarmee je toch een leuk effect kreeg).
Hij wordt verder geleverd met goede kwaliteit HDMI, DP en USB-C kabels, hoewel deze wel erg kort zijn.

Daarnaast heb ik zo ver ik kan zien geen dode pixels of iets dergelijks, wat toch altijd weer even spannend is bij een nieuwe monitor. :P

Maar goed het belangrijkste: de beeldkwaliteit.
Mijn primaire vergelijkingsmateriaal is mijn LG 32GK850G en mijn Asus MG279Q. Vergeleken met deze schermen valt meteen het resolutieverschil op, het beeld is duidelijk scherper. Het beeld is verder ook een stuk kleurrijker. De matte coating op het scherm is niet storend, beter dan ik van mijn LG gewend ben.
De OSD heeft echt heel veel opties om alles te finetunen, hier moet ik wel nog wat meer induiken ik heb momenteel gewoon een preset gekozen en de brightness wat naar beneden bijgesteld.

Ik heb geen ervaring met andere 4k monitors en zeker niet in deze price range, ik kan dus niet stellen of de FI32U er beter uit ziet dan *Willekeurige andere 4k monitor*. Ik kan alleen observeren dat dit de beste beeldkwaliteit is vanuit alle monitoren die ik heb gebruikt.

Mijn vorige 32'' monitor had een VA paneel en wat op dit formaat wel opvalt is dat de IPS glow vanuit bepaalde hoeken wel zichtbaar is op een zwart scherm, maar voor mij niet storend. Backlight bleeding lijkt erg mee te vallen maar het is momenteel nog te licht in mijn omgeving om hier echt conclusies over te trekken. Ik heb geprobeerd om een representatieve foto te maken met een donkere wallpaper, het licht dat je wellicht rechts bovenin zit komt door een reflectie, ik zit recht naast een groot raam en krijg het niet donker genoeg :P.
Hier nog een tweede foto naast mijn 27'' Asus scherm, wellicht dat het interessant is om te zien hoe groot 32'' is vergeleken met een 27''. Let niet op het cable management O-)

Ik heb overigens ook het geluid van de ingebouwde ESS Sabre USB DAC geprobeerd met mijn Sennheiser HD660S en dit klinkt eigenlijk erg goed, ik wissel vaak tussen mijn headset (voor Discord) en mijn koptelefoon voor muziek dus voor mij is het een perfecte toevoeging aan de monitor.

TL;DR
Ik ben er blij mee! De beeldkwaliteit van de monitor is in mijn ogen duidelijk een upgrade over beide andere schermen die ik bezit en dat mag natuurlijk ook wel voor deze prijs. (Hoewel de Asus en LG ook niet goedkoop waren).

Mocht iemand vragen hebben over de monitor stel ze gerust, mocht ik nog gekke dingen tegenkomen dan zal ik het ook melden hier maar voor nu heb ik niks te klagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Redblader schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:36:
Ik heb mijn FI32U zojuist ontvangen en heb hem nu in gebruik :).
Mocht iemand vragen hebben over de monitor stel ze gerust, mocht ik nog gekke dingen tegenkomen dan zal ik het ook melden hier maar voor nu heb ik niks te klagen. :)
Die USB DAC, dat werkt als een externe geluidskaart dan?
Heeft hij een digitale output als in Coaxiaal of optisch? (voor naar de versterker ofzo).

Hoe werkt de KVM bij jou?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redblader
Tijgert schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:53:
[...]

Die USB DAC, dat werkt als een externe geluidskaart dan?
Heeft hij een digitale output als in Coaxiaal of optisch? (voor naar de versterker ofzo).

Hoe werkt de KVM bij jou?
Windows herkent hem inderdaad als een USB geluidskaart, geen drivers nodig. Aansluiting is alleen middels een 3.5mm jack (1x voor geluid, 1x microfoon, geen combo jack). Volgens de specs heeft hij een signal to noise ratio van 120db en ondersteund hij headphones tot 600ohm.

Ik heb de KVM niet gebruikt, ik heb geen tweede PC om dit mee te testen jammer genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beebie121
Die KVM ga ik voor jullie testen met mijn werklaptop guys.
Ben echt heel benieuwd hoe het mij bevalt.
Ik heb nog nooit een ips gehad, heb nu TN. Heel nieuwsgierig of ik ene groot verschil zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@LtMarx ik heb panelen toegevoegd aan de tabel
Wel raar dat paneelfabrikanten zelf weinig info vrijgeven en dat daarvoor sites van derden geraadpleegd moeten worden.

Hier wat links:
TFTCentral - Monitor Panel Part Database
TFTCentral - Innolux Latest Panel Development Plans – Dec 2019
TFTCentral - AU Optronics Latest Panel Development Plans – Oct 2020
TFTCentral - AU Optronics Latest Panel Development Plans – July 2021
TFTCentral - LG.Display Latest Panel Development Plans – July 2021

https://www.panelook.com/...t=-1&sunlight_readable=-1

Waarom zijn panelen voor ons belangrijk? Panelen bepalen in grote mate de specs, prijs en levertijd van een scherm, en welke toekomstige panelen er kunnen gaan uitkomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyb op 07-08-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
@Redblader is het scherm eigenlijk g-sync compatibel?

Heb je verder nog enige tips/opmerkingen over het scherm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Heb de tabel aangevuld met een overzicht van alle panelen die voldoen aan de criteria. Alle data komt uit TFTCentral, geautomatiseerd ingevuld in de tabel.

Opvallend is dat er behoorlijk veel panelen zijn, net één minder dan het aantal monitoren.

Panelen (data source: TFTCentral )
ProductSizeRRTechResConColGamBacNotesManuf Date
AUO M320QAN02.332144HzAHVA?1000:11.07b (10-bit)?QD + LED16-zone dimmingMar 2021
AUO M320QAN02.632144HzAHVA?1000:11.07b (10-bit)?1152 zone Mini LEDMini LED, HDR1400Oct 2020
AUO M320QAN02.832160HzAHVA5ms1000:1??576 zone FALDMini LED, HDR1000Q3 2021
AUO M320QAN02.932160HzAHVA5ms1000:1??576 zone FALDMini LED, HDR600Q3 2021
AUO M320QAN02.A32160HzAHVA????2034 zone Mini LEDMini LED, HDR1000Aug-21
AUO M315QVN02.031.5144HzAMVA10ms????HDR 600Jul-21
AUO M315QVR02.031.5144HzAMVA?????Curved 1500RJul-21
Innolux M315DCA-K7B31.5144HzAAS7ms G2G1000:18-bit+FRC?LED3 side borderlessJune 2020
Innolux M315DCB-K8031.5120HzAAS7ms G2G1000:18-bit+FRC?10,000 Zone Mini LED3 side borderlessQ3 2020
Innolux M315DCM-E7031.5144HzAAS7ms G2G1million:18-bit+FRC?>2m Megazone dimming3 side borderlessQ2 2020
LG.Display LM315WR4-SSA131.5144HzIPS?????HDR 1000Q2 2022
Samsung ?31.5120HzSVA?3000:18-bit??Curved 1800RQ2 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
beebie121 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:54:
@Redblader is het scherm eigenlijk g-sync compatibel?

Heb je verder nog enige tips/opmerkingen over het scherm?
Ik gebruik zelf momenteel Freesync maar ik heb op reddit gevonden dat G-sync ook hoort te werken. :)

Verder heb ik weinig op te merken over het scherm, ben er nog steeds blij mee en ben nog niks raars tegen gekomen. Verwacht overigens niet teveel van HDR of Local Dimming, dit zijn wel opties maar de monitor heeft zo ver ik kan zien maar 4 zones aan de zijkanten dus "Local" Dimming stelt niks voor en verhoogt alleen de brightness. Deze optie stond standaard aan in de "standard" preset.

Hij komt wel met een hele waslijst aan presets, waaronder ook 3 presets genaamd custom 1,2,3 die je helemaal zelf kan instellen. Ik had het hiervoor ook gezegd maar vergeleken met mijn Asus MG279Q valt er echt veel meer te finetunen met het OSD. Afgezien van de standaard brightness, sharpness en contrast opties kan je de witbalans handmatig aanpassen met 6 kleuren in plaats van de standaard 3. Ook zijn er uitgebreide gamma opties, de "Black Equalizer" optie werkt goed om te donkere beelden wat de verlichten en er is een "Color Vibrancy" optie waarmee de kleuren er wat meer uitspringen.

De grote hoeveelheid opties zorgen er wel voor dat ik echt niet kan zeggen wat objectief de beste instellingen zijn, daar zal toch echt iemand met kalibratie en meet apparatuur voor nodig zijn :P.

Oh wat me trouwens wel opviel is dat Freesync werkt in windowed fullscreen, G-sync deed dat bij mij voorheen nooit dat werkte alleen in fullscreen dus dat was een leuke verrassing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Mooie aanvulling.
Wat ik echter niet helemaal begrijp is dat de lijst geen AUO IPS vermelding heeft voor scherm tech terwijl (bijna) alle komende 32" monitoren wel IPS zouden zijn. Is dat AHVA dan een soort IPS?

Als je ook de extreme HDR waardes en FALD eruit filtert (die van die €3000+ schermen) dan blijft er heel weinig over wat het zou kunnen zijn.

Sterker nog, ik zie in de tabel met schermen geen HDR400 staan terwijl veel schermen dat zouden zijn volgens de tabel daarboven.

Dingen die tot zover opvallen:
De Aorus FI32U zou tot 120W verbruiken terwijl bijvoorbeeld de Asus PG32UQ maar 55W verbruikt.
De Aorus FI32U heeft geen Engeld PDF beschikbaar om te kunnen bestuderen (NL al helemaal niet).
De Acer Predator is niet te vinden op de Engelstalige site, wel op een paar rare talen sites.

[ Voor 73% gewijzigd door Tijgert op 08-08-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@Tijgert IPS van AUO heet inderdaad AHVA. Uitleg van TFTCentral:
https://tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies
AU Optronics have invested in their own IPS-type technology since 2012, dubbed AHVA. This technology is designed by AU Optronics as another alternative to IPS. Confusingly the AHVA name makes it sound like it’s a VA-type panel, which AU Optronics have been manufacturing for many years. It should not be confused with AMVA which is their current “true” VA technology produced.
De tabel van TFTCentral is niet compleet kwa specs. Het lastige is dat paneelfabrikanten vaak weinig op hun website vermelden. Maar bijv. die Innolux M315DCA-K7B, waar geen HDR bij vermeld staat, zou HDR400 moeten zijn. Men denkt ook dat die in de Gigabyte FI32U zit.

https://www.panelook.com/...2_LCM_overview_48863.html is completer in specs, maar daar staan toekomstige panelen niet op. Momenteel staan er maar 3 op, waar TFTCentral iets van 16 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Cyb schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:15:
@Tijgert IPS van AUO heet inderdaad AHVA. Uitleg van TFTCentral:
https://tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies

[...]

De tabel van TFTCentral is niet compleet kwa specs. Het lastige is dat paneelfabrikanten vaak weinig op hun website vermelden. Maar bijv. die Innolux M315DCA-K7B, waar geen HDR bij vermeld staat, zou HDR400 moeten zijn. Men denkt ook dat die in de Gigabyte FI32U zit.

https://www.panelook.com/...2_LCM_overview_48863.html is completer in specs, maar daar staan toekomstige panelen niet op. Momenteel staan er maar 3 op, waar TFTCentral iets van 16 heeft.
thanks Cyb! even rustig bestuderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Tof om te lezen. En vergelijkbaar vermoedelijk met mijn ervaring. Heb ook nog nooit zo'n premium monitor gekocht maar nu wel zin in een. Wat heb je betaald voor je gigabyte en waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

https://www.reddit.com/r/...art_shipping_at_china_so/

De PG32UQ is inmiddels ook gespot qua leveringen in china!

Mijn huidige shortlist:
acer XB323QKNV
FI32u/M32u
PG32uq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:37
Ik wacht nog steeds op de Philips 328M1R, maar daar is het al heel lang stil over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

ivo001 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:48:
Ik wacht nog steeds op de Philips 328M1R, maar daar is het al heel lang stil over.
scherpe prijs voor die monitor zeg, maar dat is op basis van een VA paneel zo te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
LtMarx schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:37:
https://www.reddit.com/r/...art_shipping_at_china_so/

De PG32UQ is inmiddels ook gespot qua leveringen in china!

Mijn huidige shortlist:
acer XB323QKNV
FI32u/M32u
PG32uq
Wat is jouw rationaal voor deze volgorde?
Ik had zelf eerst dezelfde volgorde, maar de bevestigde Gsync en de helft meer aan HDR op de Asus doen mij die nu als eerst willen.
Ik zit nog op de wip of de acer of de Gigabyte nou nummer twee moet zijn... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

ivo001 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:48:
Die heb ik niet eens in de lijst staan zie ik, maar er wordt wel over gesproken in https://tftcentral.co.uk/...ith-hdmi-2-1-now-included in nov 2020, maar ik zie geen officiele Philips bronnen die die productnaam ergens noemen.
Wel bestaat er een Philips 329M1RV, die ik in de lijst heb staan, en die al te preorderen is in NL.
Zou kunnen dat die 328M1R een typo is voor 329M1RV.

Update:
Hier een officiele bron: https://displayhdr.org/certified-products/
*Philips 329M1RV (DisplayHDR 400)
Family Models: 329M1RVE, 328M1RV, 328M1RVE

[ Voor 12% gewijzigd door Cyb op 08-08-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Tijgert schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:58:
[...]

Ik had zelf eerst dezelfde volgorde, maar de bevestigde Gsync en de helft meer aan HDR op de Asus doen mij die nu als eerst willen.
volgorde was willekeurig, asus monitor staat voor mij ook bovenaan de wensenlijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
LtMarx schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

Tof om te lezen. En vergelijkbaar vermoedelijk met mijn ervaring. Heb ook nog nooit zo'n premium monitor gekocht maar nu wel zin in een. Wat heb je betaald voor je gigabyte en waar?
Ik heb de FI32U bij Megekko gekocht voor €999, ze lijken best een goede voorraad te hebben aangezien ze nog steeds beschikbaar zijn. :)
Tijgert schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:58:
[...]

Als ik enkele van de comments in deze reddit post mag geloven dan werkt G-sync gewoon met de FI32U! Het komt alleen niet terug in de marketing om een of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Redblader schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Als ik enkele van de comments in deze reddit post mag geloven dan werkt G-sync gewoon met de FI32U! Het komt alleen niet terug in de marketing om een of andere reden.
De FI32U heeft AMD FreeSync Premium Pro. https://www.tomshardware....eesync-nvidia-amd-monitor zegt daarover: "Many FreeSync Premium Pro monitors can also run G-Sync with HDR".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
@Redblader ja ik zag bij de aankodiging op tftcentral ook al dat ze free en g-sync benoemen.

Hoe diep is het scherm met voet eigenlijk? op productpagina stond/staat een vreemde afmeting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
beebie121 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:40:
@Redblader ja ik zag bij de aankodiging op tftcentral ook al dat ze free en g-sync benoemen.

Hoe diep is het scherm met voet eigenlijk? op productpagina stond/staat een vreemde afmeting.
De voet is zo'n ~28cm diep en steekt daarmee nog een paar centimeter voor het scherm uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Dit is wel een hele mooie vergelijking denk ik:

https://www.displayspecif.../en/comparison/8b7b1be9a7

edit:
Ik zie dat de Acer enkel HDMI 2.0 heeft en de andere twee HDMI 2.1 met 4:4:4...

Wat DP1.4 doet met chroma subsampling en DSC weet ik niet 100% zeker, maar het schijnt zonder DSC net 120Hz te kunnen doen ZONDER HDR metadata, dus dan wil je echt wel HDMI 2.1 hebben tenzij je DSC OK vindt (weet niet of je dat merkt) en valt de Acer helaas af. Shocking want de Acer stond op mijn shortlist ;w

[ Voor 73% gewijzigd door Tijgert op 08-08-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Tijgert schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:36:
Dit is wel een hele mooie vergelijking denk ik:

https://www.displayspecif.../en/comparison/8b7b1be9a7

edit:
Ik zie dat de Acer enkel HDMI 2.0 heeft en de andere twee HDMI 2.1 met 4:4:4...

Wat DP1.4 doet met chroma subsampling en DSC weet ik niet 100% zeker, maar het schijnt zonder DSC net 120Hz te kunnen doen ZONDER HDR metadata, dus dan wil je echt wel HDMI 2.1 hebben tenzij je DSC OK vindt (weet niet of je dat merkt) en valt de Acer helaas af. Shocking want de Acer stond op mijn shortlist ;w
Ik denk dat dat niet klopt. Onze Duitse buren denken dat hij wel HDMI 2.1 bevat:
https://www.cyberport.de/...i-2-1-dp-usb-c-144hz.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Chinees forum met unboxing van een pg32uq in het wild:
https://www.chiphell.com/thread-2345795-1-1.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
LtMarx schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:00:
[...]
Ik denk dat dat niet klopt. Onze Duitse buren denken dat hij wel HDMI 2.1 bevat:
https://www.cyberport.de/...i-2-1-dp-usb-c-144hz.html
Ok, maar dat staat enkel in de titel, alsof het een spontane aanvulling is, in de specs staat het er niet bij.
Ik zie het op meer plekken staan dat de titel HDMI 2.1 heeft en verder er niks over staat.
Acer zelf is niet erg behulpzaam.
Fijne thread om in de gaten te houden!
Er staan wel een paar uitspraken in die mij even aan het denken zetten vrees ik. (vertaling uit Chinees, dus niet alles maakt even veel sense).

Disadvantages: thick frame, low G-sync version, all four frames under the white interface are dim (this feels a bit obvious)

I just discovered the signal switching problem, which is very slow! ! ! It takes about 5 seconds. I don’t know how to turn on 12bit. Is there a place to set 12bit on PS5? ? ?

I wanted to get it before, but TB customer service said that ASUS will release a similar product in November, using the latest AUO’s fast LCD, GTG1MS, and now this one is MPRT1ms, or the old panel, so I decided to continue Wait for November.

12MS slow IPS is a bit regrettable for this monitor, it feels that 27GP950 is stronger

It seems that the dimming problem does exist. Is this normal or abnormal? Is there any other problem with the main screen? I am afraid that it will get worse and worse.

I've been very fond of this two days, but I heard that ASUS will have a new model in November, so I hesitated again.

DP, cut the desktop in full screen, move the mouse after turning off the monitor automatically, the display is very slow...

Yes, yesterday I thought that the monitor was broken... DP response was very slow and very slow. At first, I thought about the graphics card problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Tijgert schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:46:
[...]
Ok, maar dat staat enkel in de titel, alsof het een spontane aanvulling is, in de specs staat het er niet bij.
Ik zie het op meer plekken staan dat de titel HDMI 2.1 heeft en verder er niks over staat.
Acer zelf is niet erg behulpzaam.
[...]
Acer is er inderdaad onduidelijk over. De specs zeggen niets over versie. In de handleiding hebben ze het over 2.0, maar in de OSD screenshot van die handleiding staat 2.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Wat nieuws over de Acer XV322QK KV:
https://pcmonitors.info/a...4k-uhd-ips-with-hdmi-2-1/
Beetje onduidelijk in hoeverre dit hetzelfde is als de Acer XB323QK NV, die hier vaker is genoemd, maar de poot ziet er wel anders uit, en heeft expliciet HDMI 2.1.

DisplayHDR.org zegt:
*Acer XB323QK NV (DisplayHDR 400)
Family Model: XV322QK KV
Granite River Labs zegt over "family model":
If the main certification model has an extended model (Family Model), if it meets the requirements of the Family Model, no additional testing is required.
Beide monitoren worden door Acer hier genoemd: https://community.acer.co...-console-to-acer-monitors
Maar heeft nog geen productpagina van de Acer XV322QK KV, maar staat wel op de Taiwanese Acer Store: https://store.acer.com/zh-tw/xv322qk%20kv
AMD FreeSyncTM Premium Technology
3840x2160 4K UHD resolution
144Hz refresh rate
VESA DisplayTMHDR 400
Up to 0.5ms response time
HDMI 2.1, supports PS5 and XBOX Series X¹
HDMI 2.1, supports PC gaming²
Acer VisionCare 3.0, TUV/Eyesafe certified
LightSense/ColorSense/ProxiSense
Agile-Splendor IPS
DCI-P3 90% wide color gamut
Delta E<1
Acer Display Widget
BlueLightShieldä & Flickerless technology to reduce fatigue

[ Voor 19% gewijzigd door Cyb op 08-08-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De Acer heeft dan wel 0.5ms ipv de gangbare 1ms, wat toch een whopping 50% minder is..
De Asus daarentegen is bijna een halve inch groter en heeft meer nits.
Toch wel beduidend verschillende panelen... call me curious :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Ook al te preorderen in NL zelfs:
https://azerty.nl/product...iiphuzx-lcd-monitor-31-5-
https://www.sicomputers.n...prii-black-id-819285.html

SKU: UM.JX2EE.V09
EAN: 4710886592068

Vanaf € 907

[ Voor 238% gewijzigd door Cyb op 08-08-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Riskant ook, er staat enkel HDMI, geen versienummer en bij DP staat 1.2... Als dat geen DP1.4 en HDMI 2.1 laat ik hem liggen en zo is het me te onzeker. Ik zou toch zeker meer willen weten over het verschil met de XB anders dan de voet.

Maar gezien de minder dan optimale ervaringen op Chiphell met de Asus sta ik voor je het weet weer te kijken naar de Gigabyte en de Acer...

Edit:
De Predator XB323 staat ook bij Azerty op de Preorder. Ook met veel te summiere details qua HDMI en DP.
Zou wel leuk zijn als de XB ook KVM had, net als de XV...
https://azerty.nl/product...zx-xb3-series-lcd-monitor

[ Voor 20% gewijzigd door Tijgert op 08-08-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

De Acer Nitro 32" XV322QK KV staat nu als "in stock" op de Australische Acer Store:
https://online.acer.com.a...c-144hz-4k-monitor-gaming
Een product pagina heeft Acer echter nog niet. (Ook zie ik regelmatig foutjes op de Acer website, dus mogelijk dat "in stock" niet helemaal klopt, maar het klinkt goed.)

Amazon.nl heeft de Philips 329M1RV nu online staan voor preorder. Als Amazon dat aangeeft, is een product vaak vrij snel daarna beschikbaar. Op .nl voor €1807 (zal wel dalen), op .de voor €1208.
https://www.amazon.nl/Phi...ng-monitor/dp/B099ZZ3TL1/
https://www.amazon.de/Phi...ng-Monitor/dp/B099ZZ3TL1/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
Ok ik heb mn scherm binnen :) mn eerste indruk: WAT EEN JOEKEL!
En ik kom dus van een 27 inch.
Ben wel blij dat ik niet voor een 38 inch ben gegaan!

Wat me ook opvalt is het gewicht van zowel de voet als van de hele contructie. Echt wel heel stevig en robuust.

Ik zal vanmiddag, als ik klaar ben met mn werk mn laptop aansluiten. Eens kijken hoe dat gaat dan met de kvm switch

op eerste oog erg blij mee hoor maar nog te weinig mee kunnen spelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://maxfreights.com/wp-content/uploads/2020/02/Surrender.jpg

Toch maar de Gigabyte besteld.
Ik heb geen zin om te wachten of de negativiteit van de Asus klopt of wat voor paneel er pas in november voor in de plaats komt en of hij nog voor 2022 te krijgen is. Ook de slappe informatievoorziening van Acer ben ik zat.

Dus, Gigabyte krijgt nu de kans. Wow me :)
.
.
.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgert op 09-08-2021 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
@Tijgert groot gelijk :)

Ik moet zeggen ik krijg mn kvm niet goed omdat ik geen usb c op mn werklaptop heb... oud ding.
Maar ik ben overal wel superblij.
Hij is snel, mooi groot en erg erg scherp!

wil alleen nog ff checken of er blacklight bleed is maar is me nu nog niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001
Cyb schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:58:
[...]

Die heb ik niet eens in de lijst staan zie ik, maar er wordt wel over gesproken in https://tftcentral.co.uk/...ith-hdmi-2-1-now-included in nov 2020, maar ik zie geen officiele Philips bronnen die die productnaam ergens noemen.
Wel bestaat er een Philips 329M1RV, die ik in de lijst heb staan, en die al te preorderen is in NL.
Zou kunnen dat die 328M1R een typo is voor 329M1RV.

Update:
Hier een officiele bron: https://displayhdr.org/certified-products/

[...]
Ik volg dit overzicht al een aantal maanden:
https://www.displayninja.com/new-monitors/

De 328m1r was ruim eerder dan de 329m1r aangekondigd. Verschil leek te zijn hdr600 vs hdr500. En er stond bij de 329 hdmi 2.0, maar dat is misschien geupdate inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

ivo001 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:22:
[...]
Ik volg dit overzicht al een aantal maanden:
https://www.displayninja.com/new-monitors/

De 328m1r was ruim eerder dan de 329m1r aangekondigd. Verschil leek te zijn hdr600 vs hdr500. En er stond bij de 329 hdmi 2.0, maar dat is misschien geupdate inmiddels.
Is inderdaad een ander scherm, die 328M1R. Kan alleen weinig vinden van Philips zelf direct. Hier twee berichten van TFTCentral:
Aug 2019: https://tftcentral.co.uk/...558m1ry-328m1r-and-278m1r
Nov 2020: https://tftcentral.co.uk/...ith-hdmi-2-1-now-included

Het gaat dus om een VA scherm te gaan. Dat zou wel eens een lagere prijs kunnen geven dan de IPS schermen.

Ik zal hem opnemen als een apart scherm in de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Ok ik ben echt heel blij met mn monitor.

Als tip, (misschien ben ik daarvoor te noob hoor) maar er zit een usb kabel bij die heet op het zakje usb3. Ik dacht die heb ik niet nodig.
Om in sidekick je hardware te kunnen monitoren heb je die dus wel nodig. Ook zie je hem dan in rgb fusion.
Dus wel gebruiken :)

ik zit alleen ff met mn KVM switch. Corrigeer me als ik fout zit maar ik dacht dat het volgende zou moeten:
ik sluit mn muis en KB op mn monitor aan, er zijn 2 usb aansluitingen. Maar als ik dat doe dan doen mn muis en toetsenbord dus niks.
Ik weet dat ik een 2e device via usb-c zou moeten aansluiten, maar ik zit erover te denken om een usb-c converter dan te kopen.
Mis ik nu iets aan de manier hoe aan te sluiten op mn monitor? Of denken jullie dat het zo is dat mijn muis en kb pas gaan werken als er een usb c device ana zit? (dat laatste lijkt me niet maar ik weet het niet zo)
Dan zou ik toch, via de KVM switch mn pc en mn laptop kunnen bedienen met mn eigen KB en muis? nu haal ik elke keer de kabels los en plug het in de andere device, geen groot probleem omdat ik nu mn kb en muis op de voorkant van mn pc heb aangesloten. Maar ideaal is anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

beebie121 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:55:
Ok ik ben echt heel blij met mn monitor.

Als tip, (misschien ben ik daarvoor te noob hoor) maar er zit een usb kabel bij die heet op het zakje usb3. Ik dacht die heb ik niet nodig.
Om in sidekick je hardware te kunnen monitoren heb je die dus wel nodig. Ook zie je hem dan in rgb fusion.
Dus wel gebruiken :)

ik zit alleen ff met mn KVM switch. Corrigeer me als ik fout zit maar ik dacht dat het volgende zou moeten:
ik sluit mn muis en KB op mn monitor aan, er zijn 2 usb aansluitingen. Maar als ik dat doe dan doen mn muis en toetsenbord dus niks.
Ik weet dat ik een 2e device via usb-c zou moeten aansluiten, maar ik zit erover te denken om een usb-c converter dan te kopen.
Mis ik nu iets aan de manier hoe aan te sluiten op mn monitor? Of denken jullie dat het zo is dat mijn muis en kb pas gaan werken als er een usb c device ana zit? (dat laatste lijkt me niet maar ik weet het niet zo)
Dan zou ik toch, via de KVM switch mn pc en mn laptop kunnen bedienen met mn eigen KB en muis? nu haal ik elke keer de kabels los en plug het in de andere device, geen groot probleem omdat ik nu mn kb en muis op de voorkant van mn pc heb aangesloten. Maar ideaal is anders natuurlijk.
Ik neem aan dat dat dan je USB upstream kabel niet goed werkt of wordt herkend door je pc. Het zou gewoon een USB hub moeten zijn waarmee je KVM kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
ok mn muis en kb doen het nu als ik ze in mn monitor doe. en dat is sinds ik de upload kabel er ook in heb (stupid me)

Op dit moment heb ik geen laptop met usb c. Als ik nu een converter haal deze bijvoorbeeld https://www.coolblue.nl/p...06/act-usb-c-4k-dock.html
Dan zou ik mn laptop hierop kunnen aansluiten, en de usb c in mn monitor. Dan zou het moeten werken?

Ik ben hier niet echt in thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Binnen!! Zo aan de test :D :9~

Zo, eerste ervaringen:
Ik had en heb een rare zwarte rand om het scherm zitten, links, boven en rechts.
Ik dacht dat er iets fout zat met de overscan, maar het is enkel de bezel die over gaat in het scherm.
Staat sjiek als hij uit is, maar ik hoopte toch op meer scherm (ga van 32" naar 31.5" en dat schuurt al...).

KVM werkt better than expected. Met de OSD Sidekick lukte het niet helemaal (software is traaaag, was het ook al op de GPU's van ze. Gigabyte dingetje?) maar met de OSD zelf ging het vloeiend.
De monitor schakelt zelf van uit naar het actieve scherm en schakelt de KVM automagisch mee.
Bij een tweede actieve scherm moet je zelf even switchen met het stickje onderop en dan schakelt de KVM ook weer mee. Gaat je tweede scherm uit dan schakelt hij naar het aktieve scherm en neemt de KVM ook weer mee. Soepeler kan gewoon niet.
Ik moet enkel nog even testen of bij alles uitzetten de USB ook powerless wordt, ivm RGB muis/tobo die anders handmatig uit moet.

Mijn ene Windows snapt iets niet met de USB-C verbinding en klaagt met een venster, iets over of het wel displays ondersteunt. Het is echter de Windows waar de USB-B in zit, NIET de USB-C, dus waarom hij klaagt is nog onduidelijk. Gewoon venster wegklikken voorlopig.

De USB-C kabel is ook best kort (1m, toch te kort). Mijn laptop staat rechts van de monitor en dat past enkel omdat daar de USB-C poort links zit... effe maar naar de Ali gaan voor een langere.

Het scherm ondersteunt dus geen G-Sync en de nVidia display properties zegt dan ook "Selected Display is not validated as G-Sync Compatible". Ik kan wel de settings van G-Sync selecteren en enablen, maar wat en of het doet weet ik niet. Ik kan nu wel WoWS met zo'n 78fps spelen, dus van die 60Hz ben ik gelukkig af. Nu zoeken naar screen tear.

De voet is best diep, dat komt denk ik omdat de standaard best dik is door alle bewegingen die de monitor moet kunnen maken. Lost wel een beetje die halve inch verlies op want hij staat iets dichterbij :)

Verdere aanvullingen komen later.

[ Voor 96% gewijzigd door Tijgert op 10-08-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tekla
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 14:27
De FI32U review van rtings staat online. https://www.rtings.com/monitor/reviews/gigabyte/aorus-fi32u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Interessante maar niet verrassende review. Goed qua aansluitingen, resolutie en kleuren. Niet top qua hdr. De spiegeling verbaasd me een beetje.

Mijn vermoeden is dat de pg32uq duurder is maar ook beter scoort op hdr weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001
Die matige HDR is toch wel een afknapper op veel monitors vind ik. Toch een reden om op de 55 inch tv te blijven spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Nog een YouTube review van de fi32u:
Gigabyte Aorus FI32U Review: YouTube: Gigabyte Aorus FI32U Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
@Tijgert ik heb in Nvidia configuratie scherm g-sync kunnen enablen.
Als ik nu via de osd in gamesetting op refresh klik geeft ie gewoon aan 144 (soms 145)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Tijgert schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:18:

Het scherm ondersteunt dus geen G-Sync en de nVidia display properties zegt dan ook "Selected Display is not validated as G-Sync Compatible". Ik kan wel de settings van G-Sync selecteren en enablen, maar wat en of het doet weet ik niet. Ik kan nu wel WoWS met zo'n 78fps spelen, dus van die 60Hz ben ik gelukkig af. Nu zoeken naar screen tear.
Krijg je G-sync echt niet werkend? Volgens de rtings review zou het wel mogelijk moeten zijn:

''We also found it to work well with NVIDIA's G-SYNC Compatible mode, but it's not officially certified, so results may vary. Note that G-SYNC Compatible Mode only works over DisplayPort.''

Of misschien staat het wel aan bij je maar geeft hij gewoon aan dat het niet certified is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Redblader schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

Krijg je G-sync echt niet werkend? Volgens de rtings review zou het wel mogelijk moeten zijn:

''We also found it to work well with NVIDIA's G-SYNC Compatible mode, but it's not officially certified, so results may vary. Note that G-SYNC Compatible Mode only works over DisplayPort.''

Of misschien staat het wel aan bij je maar geeft hij gewoon aan dat het niet certified is :P
Ik krijg het vinkje wel aan, maar er staat een waarschuwing dat hij niet compatible gecertificeerd zou zijn, dus mileage may vary dus en garantie tot de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r29PaHett1kT5TXRUSknSV1RTPM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udXsOFpLYEguTagwuxXXbxyr.jpg?f=fotoalbum_medium

Wel heel k*t dat dit alleen zou werken over DP, ik wilde juist switchen naar HDMI voor gamen en dan de DP over houden voor mijn VR headset...

Edit:
Net via HDMI aangesloten op mijn laptop met RTX3080, geeft gewoon dezelfde G-sync checkbox weer.
Zelf getest, dus klopt, werkt gewoon met HDMI dus, negeer de ney-sayers.

[ Voor 12% gewijzigd door Tijgert op 10-08-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Tijgert schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Ik krijg het vinkje wel aan, maar er staat een waarschuwing dat hij niet compatible gecertificeerd zou zijn, dus mileage may vary dus en garantie tot de deur.

[Afbeelding]
Ah, dat werkt waarschijnlijk gewoon prima ze hebben alleen niet betaald voor een certificering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Heeft iemand een handleiding voor de Gigabyte FI32U?
In de doos zat geen handleiding, enkel een Quick install guide.
Online is erg 'grappig', alle talen staan er op de site.,. maar geen Engels (of Nederlands).

Als je de URL aanpast en gewoon English zet in de taal, dan werkt het.

https://download.gigabyte...ORUS_FI32U_UM-English.pdf

Helaas, geen Nederlands voor de liefhebbers.
.

[ Voor 32% gewijzigd door Tijgert op 10-08-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
Welke preset of custum gebruiken jullie?
Ik heb een beetje lopen spelen maar ik denk dat ik standaard het mooiste vind.

Disclaimer: ik ben kleurenblind, en op standaard vind ik komen de kleuren mooi heftig weer. Misschien dat het voor de "normale" mensen too much is ofzo, ik vind het erg mooi.

Ben nu op kantoor, heb net een usb-c kabel kunnen regelen dus die ga ik vanavond ff proberen om dan de kvm te gebruiken.

Wat mij opvalt, ik gebruikte een 1440p scherm en nu dus 4k. maar ik merk niet veel verschil in fps drops ofzo.
Dat valt me nog 100% mee. volgende generatie gpu's ga ik maar upgraden, Deze sla ik nu echt maar ff over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik heb hem ook op standaard staan en dan Cool en de blue light reduction op 5, dat lijkt nog het meeste op mijn oude Acer XB321HK die mijn zoontje nu krijgt. De andere presets leken me wat gelig.
Wel fijn om dat via de OSD sidekick te kunnen doen. Met de muis klikken is toch flink fijner dan met een joystick onder het scherm.

Ik heb nog een Spyder 5 Pro kalibratie dingetje liggen die ik er nog op los ga laten, kijken wat voor effect dat heeft.

Met HDR aan vond ik de kleuren minder mooi, dus dat staat voorlopig uit. Ga er wel mee spelen als ik Resident Evil of een andere donkere horror game ga spelen.
Local dimming hoeft voor mij ook niet, in de video review zag je al wat voor waardeloze functie dat is met edge lit.

[ Voor 8% gewijzigd door Tijgert op 11-08-2021 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Laatste beetje nieuws:

Engelstalige (ipv Koreaanse) officiele specs van de Philips 329m1rv zijn online:
https://www.download.p4c..../329m1rv_89_pss_aensa.pdf

Viewsonic heeft de user guide van XG320U online gezet voor de andere talen dan alleen Russisch:
http://www.viewsonicgloba.../XG320U/XG320U_UG_DUT.pdf
(Een product pagina is nog niet online.)

Acer heeft een productpagina gemaakt voor de Nitro XV322QK KV (UM.JX2SA.V02):
https://www.acer.com/ac/en/AU/content/model/UM.JX2SA.V02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Cyb schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:19:
Laatste beetje nieuws:

Engelstalige (ipv Koreaanse) officiele specs van de Philips 329m1rv zijn online:
https://www.download.p4c..../329m1rv_89_pss_aensa.pdf

Viewsonic heeft de user guide van XG320U online gezet voor de andere talen dan alleen Russisch:
http://www.viewsonicgloba.../XG320U/XG320U_UG_DUT.pdf
(Een product pagina is nog niet online.)

Acer heeft een productpagina gemaakt voor de Nitro XV322QK KV (UM.JX2SA.V02):
https://www.acer.com/ac/en/AU/content/model/UM.JX2SA.V02
Dank cyb!

Nog niets over de Asus pg32uq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
LtMarx schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

Dank cyb!

Als je de link van Chiphell (https://www.chiphell.com/thread-2345795-1-1.html) volgt lees je wat ervaringen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tijgert op 13-08-2021 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

LtMarx schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Dank cyb!

Zie zojuist dit:
https://www.centralpoint....0770-b01170-num-13669619/
https://www.sicomputers.n...technology-id-825487.html
Prijs: €1520 €1030
EAN: 4711081043416
Productcode: 90LM0770-B01170
Verwachte voorraad 30 aug, maar die is bij Centralpoint meestal onbetrouwbaar.

Op een Slowaakse webshops voor rond de €1000 zelfs:
https://www.ediscomp.sk/produkt/32-wled-asus-pg32uq/1680955/

Lijkt er dus op dat hij er binnenkort aan zit te komen in NL. Prijs is goedkoper dan ik had verwacht.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyb op 14-08-2021 01:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De prijs valt mee. Ook al was hij rond deze prijs verwacht in je staatje had ik hem alsnog hoger verwacht.

Dan nog zou ik wachten tot na november vanwege het zogenaamde nieuwere paneel. Als dat klopt. En dan kijken hoe lang het duurt voor het hier doorgedruppeld is EN of je de twee versies uit elkaar kunt houden.

In other news:
Voor de KVM gebruikers, op de FI32U kan je op de USB poorten ook een hub zetten (feitelijk een hub dan op de hub). Hierdoor kan ik niet alleen mijn muis/tobo switchen maar ook mijn externe geluidskaart (SoundBlaster X4) van de ene pc op de andere zetten. Hoef ik de input van mijn Z906 niet meer te switchen en heb ik van mijn nuc niet enkel stereo meer maar 5.1 😄

Kan ik door enkel het scherm te switchen de hele rambam meeschakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Tijgert schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 01:18:
De prijs valt mee. Ook al was hij rond deze prijs verwacht in je staatje had ik hem alsnog hoger verwacht.

Dan nog zou ik wachten tot na november vanwege het zogenaamde nieuwere paneel. Als dat klopt. En dan kijken hoe lang het duurt voor het hier doorgedruppeld is EN of je de twee versies uit elkaar kunt houden
Ik volg het niet helemaal. Bedoel je met twee versies het verschil tussen de panelen van de PG32UQ t.o.v. de FI32U?
Ik denk wel dat dat andere panelen zijn, want AUO heeft flink wat verschillende panelen in de pijplijn, en Innolux heeft ook nog panelen. Het grootste verschil tussen de PG32UQ en de FI32U is dat de PG32UQ HDR-600 heeft i.p.v. HDR-400.

Tegelijkertijd met de PG32UQ, zijn er ook ontwikkelingen bij de ViewSonic ELITE XG320U, welke ook HDR-600 is. Dit zou wel eens hetzelfde paneel kunnen zijn.
Ik zou de tabel eigenlijk moeten aanvullen met color depth, gamut en brightness, zodat het mogelijke paneel er gemakkelijker bij te halen is.

Het laatste nieuws over de XG320U is dat ViewSonic Rusland deze shop pagina online heeft gezet. https://shop.viewsonic.ru/product/xg320u.html
Er staat nog geen prijs en leverdatum. (Rusland was ook het eerste met een handleiding.) Dus mogelijk volgen de andere landen snel met een shop pagina.

Update: heb de tabel uitgebreid met kleurinfo en de mogelijke panelen ingevuld.
De Asus PG32UQ en de ViewSonic XG320U gebruiken gok ik momenteel een AUO M320QAN02.3, en de Gigabytes een Innolux M315DCA-K7B.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyb op 15-08-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Cyb schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Ik volg het niet helemaal. Bedoel je met twee versies het verschil tussen de panelen van de PG32UQ t.o.v. de FI32U?
Ik denk wel dat dat andere panelen zijn, want AUO heeft flink wat verschillende panelen in de pijplijn, en Innolux heeft ook nog panelen. Het grootste verschil tussen de PG32UQ en de FI32U is dat de PG32UQ HDR-600 heeft i.p.v. HDR-400.

Tegelijkertijd met de PG32UQ, zijn er ook ontwikkelingen bij de ViewSonic ELITE XG320U, welke ook HDR-600 is. Dit zou wel eens hetzelfde paneel kunnen zijn.
Ik zou de tabel eigenlijk moeten aanvullen met color depth, gamut en brightness, zodat het mogelijke paneel er gemakkelijker bij te halen is.

Het laatste nieuws over de XG320U is dat ViewSonic Rusland deze shop pagina online heeft gezet. https://shop.viewsonic.ru/product/xg320u.html
Er staat nog geen prijs en leverdatum. (Rusland was ook het eerste met een handleiding.) Dus mogelijk volgen de andere landen snel met een shop pagina.

Update: heb de tabel uitgebreid met kleurinfo en de mogelijke panelen ingevuld.
De Asus PG32UQ en de ViewSonic XG320U gebruiken gok ik momenteel een AUO M320QAN02.3, en de Gigabytes een Innolux M315DCA-K7B.
Hij reageert op het commentaar op dat Chinese forum dat er een vergelijkbaar product in november wordt gelaunched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
LtMarx schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

Hij reageert op het commentaar op dat Chinese forum dat er een vergelijkbaar product in november wordt gelaunched.
Exact. Al is niet heel duidelijk wat nou precies het probleem is. De FI32U heeft ook meerdere seconden nodig om van het ene input signaal naar het andere te schakelen. Als dat alles is dan is het een SIEGW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Vind het verder opvallend dat zowel Acer and Gigabyte twee versies produceren van twee schermen die veel op elkaar lijken, maar waarbij de één iets van €200 goedkoper is dan de ander.

Gigabyte AORUS FI32U (~€1000) vs Gigabyte M32U (~€790)

en

Acer Predator XB323QK NV (~€1109) vs Acer Nitro XV322QK KV (~€907)

Al deze schermen gebruiken mogelijk hetzelfde paneel: Innolux M315DCA-K7B.
Er zijn wel kleine verschillen tussen deze schermen, maar naar mijn idee niet dusdanig groot dat het een prijsverschil van €200 duidelijk kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
De Acer Nitro XV322QK KV is een WQHD scherm terwijl de Acer Predator XB323QK NV een UHD scherm is, dat alvast 1. Oh, en de voet...
De Gigabytes zijn minder spannend qua verschil. RGB Fusion voor de ene, speakers voor de andere... maar waar het echte waardevolle verschil nou in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

De Acer Nitro XV322QK KV zou een 4K (UHD) moeten zijn. (In de tabel heb ik alleen 4k schermen opgenomen.) Acer heeft wel vaak diverse foutjes op de website staan in specs, dus mogelijk dat ze ergens WQHD hebben staan, maar het is denk ik een 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Cyb schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:32:
De Acer Nitro XV322QK KV zou een 4K (UHD) moeten zijn. (In de tabel heb ik alleen 4k schermen opgenomen.) Acer heeft wel vaak diverse foutjes op de website staan in specs, dus mogelijk dat ze ergens WQHD hebben staan, maar het is denk ik een 4K.
Fair enough, het modelnummer verschilt heel weinig, had ik zelf ook wel kunnen bedenken dat dat niet klopte :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Kijk al de hele week of de pg32uq beschikbaar is of dat dit topic beweegt. Maar valt tegen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Product pagina is live voor de pg32uq
https://rog.asus.com/moni...s/rog-swift-pg32uq-model/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Dat was hij al ;) Heb de link ook in de tabel staan, direct naar de specs er van.
Eventueel kan je ook uitkijken naar de ViewSonic XG320U, dat is mogelijk hetzelfde paneel. De Asus heeft mogelijk wel een voorsprong op wie het eerste in de winkel gaat belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaaktrekhaakk
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-05 17:57
Zijn al meerdere problemen gemeld bij de PG32UQ in China.. ;(
https://www.reddit.com/r/...reported_failed_in_china/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ben nog maar matig overtuigd. Drie users met gekke kleuren en backlight bleeding en matige speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Persbericht van Viewsonic van 24 aug. (Kon het alleen niet op Viewsonic website zelf vinden.)
https://www.prnewswire.co...chnologies-301359610.html
Technische details kenden we al. Wel staat er een grove release date bij:
Availability
ViewSonic ELITE XG320Q and XG320U monitors will be available worldwide in Q3, 2021. Later in Q4 2021, ViewSonic ELITE XG321UG will be made available worldwide.
Update: persbericht staat nu wel op de Viewsonic website.

[ Voor 19% gewijzigd door Cyb op 25-08-2021 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

De Acer Predator XB323QKNV (HDR-400) is op voorraad bij de leverancier van MaxICT voor €1154
(Het scherm maakt vermoedelijk gebruik van hetzelfde paneel als de al verkrijgbare Gigabyte AORUS FI32U.)

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Met hetzelfde paneel is er denk niet heel veel reden om meer te betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tekla
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 14:27
Hardware unboxed review van de FI32U staat online:
YouTube: The $2,000 Discount - Gigabyte Aorus FI32U Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-05 13:35
Cyb schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:58:
De Acer Predator XB323QKNV (HDR-400) is op voorraad bij de leverancier van MaxICT voor €1154
(Het scherm maakt vermoedelijk gebruik van hetzelfde paneel als de al verkrijgbare Gigabyte AORUS FI32U.)
Nu is MaxICT misschien niet de meest betrouwbare bron voor dit soort info.

De Fl32U valt dus ook tegen (per hardware unboxed), in elk geval op dit prijspunt, hopelijk doen de alternatieven het beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik denk dat 'mixed feelings' eerder half/half is dan dat het echt tegen valt.
Er is ruimte voor verbetering als je hem zo hoort (van de HDR400 wisten we natuurlijk al vantevoren, dus dat is geen verassing en kan dus niet tegen vallen), maar voor deze prijs ben ik er iig heel erg tevreden mee en tot nu toe is er niks beters in 32" UHD HFR te krijgen :) (morgen misschien wel weer).

Kijk vooral naar of zijn gripes op jou van toepassing zijn en of je er omheen kunt en wilt werken.
Zo heb ik geen last van zijn OD issues maar zou een echte twitch gamer sniper hunter killer dat weer competitief hinderlijk kunnen vinden.

En als frame of reference kom ik van een Acer XB321HK 32" UHD LFR (low frame rate, maar 60 Hz) dus ik ben echt niet gewowed door 32" IPS of biased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuvio
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:41
Wat zou het toch mooi zijn als ze die nutteloze en waardeloze low-level HDR implementaties gewoon zouden laten schieten en focussen op een proper SDR monitor.

Als ik de FI32U kan kopen voor 1000 bij een decent winkel dan neem ik hem. Heb ik nog even tijd om te zien welke andere modellen uit komen. Mijn daily driver is nu de LG 43UD79 60Hz, meer voor werk dan voor gaming. Maar 43" is te groot voor fps gaming, hoofdpijn + je ziet je UI info amper tijdens snelle actie.

Jaren gewacht op de combi 32" 4K 120+Hz en nu eindelijk is het zover, komen ze met HDR onzin grrrr.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Zuvio schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:42:
Wat zou het toch mooi zijn als ze die nutteloze en waardeloze low-level HDR implementaties gewoon zouden laten schieten en focussen op een proper SDR monitor.

Als ik de FI32U kan kopen voor 1000 bij een decent winkel dan neem ik hem.

Jaren gewacht op de combi 32" 4K 120+Hz en nu eindelijk is het zover, komen ze met HDR onzin grrrr.....
Je beseft toch wel dat je dat HDR gewoon kunt uitzetten toch? Ik heb het ook uit en nu werkt het gewoon als een goede monitor. Het wordt je niet opgedwongen. Als je het wat vindt dan zit het er op en zo niet dan laat je het uit.

De mijne was 999,- bij Megekko, dus als 1000,- je streven is zit je wel heel dichtbij 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuvio
Tijgert schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:55:
[...]

Je beseft toch wel dat je dat HDR gewoon kunt uitzetten toch? Ik heb het ook uit en nu werkt het gewoon als een goede monitor. Het wordt je niet opgedwongen. Als je het wat vindt dan zit het er op en zo niet dan laat je het uit.

De mijne was 999,- bij Megekko, dus als 1000,- je streven is zit je wel heel dichtbij 😄
Gaat mij niet om het uitzetten, gaat mij erom dat er development kosten gemaakt en in rekening gebracht worden voor een feature die zwaar ondermaats is voor een echt HDR avontuur. De monitor had ook 900 ipv 1000 euro kunnen kosten oid zonder de HDR400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Zuvio schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:21:
[...]

Gaat mij niet om het uitzetten, gaat mij erom dat er development kosten gemaakt en in rekening gebracht worden voor een feature die zwaar ondermaats is voor een echt HDR avontuur. De monitor had ook 900 ipv 1000 euro kunnen kosten oid zonder de HDR400.
Dat is te kort door de bocht. Je kunt niet weten wat voor kosten en zelfs of er kosten zijn gemaakt voor de HDR400 feature en dat dit direct heeft geleid tot een hogere prijs voor jou.

Mensen denken vaak dat als je iets ergens uit laat dat het dan altijd minder zou hoeven te kosten. Maar zonder kennis van feiten en kostenopbouw is dat puur speculatief.
Hoeveel denk je dat het gekost heeft? Wel 100 euro per monitor? Hoe kom je aan zo'n getal?

Het paneel had die (beperkte) HDR400 'capaciteit' al uit zichzelf en is het minimale wat je kan krijgen.
32" UHD HFR zonder HDR bestaat niet (correct me if I'm wrong, please) dus daar bespaar je je niks op.
HDR is ook geen aparte module zoals GSync Ultimate is (of supreme of wat ze het ook noemen).
Dat hele HDR zit gewoon in de standaard electronica wat er toch al in zit en is niks meer dan een routine van beeldverwerking. Het kost wellicht zelfs meer om het er uit te halen dan om het te laten zitten want zowel de hardware als de software worden vast vaker gebruikt, zij het door andere fabrikanten dan wel dezelfde fabrikant in andere monitoren. Voor hetzelfde geld krijgen ze alles kant en klaar van de panel fabrikant aangeleverd en ontwikkelt men niks zelf, zou zomaar kunnen.

Wat wel opvalt is dat dit al de tweede post is waar men de FI32U negatief neer zet. Eerst zou hij 'tegen vallen' (al was dat de enige persoon hier die dat zo interpreteerd) en nu is hij opeens te duur want er zit iets in wat je niet wilt terwijl hij al goedkoper is dan waar jij hem voor zou willen kopen en (voorlopig) de goedkoopste in zijn soort is.

Ik zou bijna denken dat men zo de P op Gigabyte heeft omdat bepaalde mensen recent een bepaalde voeding van ze gekocht hebben ofzo? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuvio
Tijgert schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:23:
[...]

Het paneel had die (beperkte) HDR400 'capaciteit' al uit zichzelf en is het minimale wat je kan krijgen.
Ja, goed punt. Als het ingebakken is, heb je niets te willen.
[...]

Wat wel opvalt is dat dit al de tweede post is waar men de FI32U negatief neer zet. Eerst zou hij 'tegen vallen' (al was dat de enige persoon hier die dat zo interpreteerd) en nu is hij opeens te duur want er zit iets in wat je niet wilt terwijl hij al goedkoper is dan waar jij hem voor zou willen kopen en (voorlopig) de goedkoopste in zijn soort is.

Ik zou bijna denken dat men zo de P op Gigabyte heeft omdat bepaalde mensen recent een bepaalde voeding van ze gekocht hebben ofzo? 8)7
Geen idee waar je het vandaan haalt dat ik de FI32U negatief neerzet. Ik heb letterlijk gezegd dat ik hem ga kopen als er geen betere monitor langskomt voordat ik hem bij een shop kan kopen. Ik heb recent een Aorus mobo gekocht met een 5600x. Voeding corsair or bust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

ViewSonic komt met een 3de scherm, ondanks dat de vorige twee nog niet uit zijn. Het gaat om de ViewSonic VX3220-4K-Pro, welke verschenen is op een Chinese productpagina van ViewSonic.
Het gaat om een HDR 400 scherm. Verder hebben ze het over 150hz refresh rate, wat niet direct aan een eerder genoemd paneel te matchen is.
https://tftcentral.co.uk/...el-and-150hz-refresh-rate

[ Voor 12% gewijzigd door Cyb op 30-08-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Heeft een HDR 600 scherm ook meer helderheid bij SDR dan een HDR 400 scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
LtMarx schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Heeft een HDR 600 scherm ook meer helderheid bij SDR dan een HDR 400 scherm?
Ik weet dat niet, maar het lijkt mij wel. Hoe hoger de HDR rating hoe helderder het beeld kan zijn vanwege het grotere contrast tussen licht en donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beebie121
Ik ben ook zeer tevreden met mijn FI32U hoor.
VInd de kleuren mooi (ik ben kleurenblind maar dit is mooier/feller/dieper dan mijn vorige TN scherm)
de free/g-sync werkt zeer goed.
De KVM switch vind ik echt een uitkomst, kan nu heerlijk werken op mn KB+M waar ik ook mee game. En ja dat kon natuurlijk altijd wel, maar nu is het knopje om en klaar.
Zelfs mn vrouw vind dit echt een uitkomst. Ook zij kan nu makkelijk switchen tussen haar werk en de "normale" pc.
Bouw kwaliteit vind ik erg goed.

Ik weet het verschil niet tussen HDR 400 of HDR600 dus ik weet niet wat ik mis blijkbaar, maar voor 999 bij Megekko vind ik dit echt een ideaal scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Hier een vergelijking tussen HDR ratings van Linus Tech Tips:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

TFTCentral heeft een Asus ROG Swift PG32UQ (HDR-600) in handen, en brengt binnenkort een review uit.
https://twitter.com/TFTCentral/status/1433442609574334469

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Cyb schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:15:
TFTCentral heeft een Asus ROG Swift PG32UQ (HDR-600) in handen, en brengt binnenkort een review uit.
https://twitter.com/TFTCentral/status/1433442609574334469
En die zitten in de uk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

LtMarx schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:58:
[...]
En die zitten in de uk toch?
Lijkt er wel op. Maar reviewers kunnen producten vaak wel eerder toegestuurd krijgen ter review.
Het kan trouwens zijn dat voor toegang tot die review, betaald moet worden via Patron, wat TFTCentral vaker doet met artikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
[...]
Ik denk eerder dat je er zelf meer in leest dan er staat, ik ga gewoon af op wat Hardware Unboxed (toch een van de meest betrouwbare monitor reviewers) zegt en dat is letterlijk: mooi paneel maar de finetuning en features die bij een echte high-end monitor horen ontbreken, terwijl de prijs wel premium is. Dat is niet perse negatief, ik heb m zelf ook gekocht want ik heb nu een monitor nodig en er is nog niks beters op de markt, maar wel tegenvallend.

Ik had gehoopt dat we deze generatie monitoren betere local dimming met meer zones (en dus beter contrast), HDR600, veel kleuren en goede calibratie (plus wat deze monitor verder biedt) hadden gehad voor 1000-1200 euro. Het is duidelijk dat we voor dat hele pakket nog wel een generatie/jaar of twee moeten wachten.

edit: overigens heb ik nog wel wat opstart problemen gehad, OSD Sidekick gaf wazige errors "find more than one gigabyte monitor" en wilde niet starten. Uiteindelijk opgelost door DP eruit te trekken, HDMI+USB kabel te gebruiken, OSD opgestart en toen HDMI weer verwisselt voor DP. Daarnaast goed om te weten dat er geen speakers in zitten, maakt verder niet uit maar dat had ik niet door toen ik m kocht :+ .

[ Voor 14% gewijzigd door AllesIsVoorbij op 04-09-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Persoonlijk klinkt het meer als een algehele teleurstelling in de staat van monitortechnologie en de prijsstelling daarvan.

Ik ben het dan bijvoorbeeld ook niet eens met de kritiek dat dit een premium monitor beter zou moeten zijn. Dit is geen premium monitor.
De full array dimming monitoren van €3K+, DAT is premium. Dit is gewoon consumer grade en de €1000 pricetag bevestigd dat in mijn ogen, dat is niet zo heel veel voor een nieuw soort scherm als dit.

Edit:
Mijn oude XB321HK was ook een 32” UHD scherm en dat kostte me €1200+ een aantal jaar terug en dat was echt goedkoop want ze gingen voor €1600 op sommige momenten. Voor een scherm als dit, met UHD, (soort van) HDR en 144Hz zou ik denken dat het na al die jaren zelfs flink meer zou zijn. Maar nee, €999 vind ik echt een prima deal voor een scherm met zoveel features in dit formaat en niks schreeuwt tegen mij dat dit premium is.

[ Voor 32% gewijzigd door Tijgert op 05-09-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesIsVoorbij
Tijgert schreef op zondag 5 september 2021 @ 00:16:
Dit is geen premium monitor.
De full array dimming monitoren van €3K+, DAT is premium. Dit is gewoon consumer grade en de €1000 pricetag bevestigd dat in mijn ogen, dat is niet zo heel veel voor een nieuw soort scherm als dit.
..
Maar nee, €999 vind ik echt een prima deal voor een scherm met zoveel features in dit formaat en niks schreeuwt tegen mij dat dit premium is.
Een slechte deal is het inderdaad niet, je koopt echt wel iets goeds, maar deze prijscategorie niet premium noemen is niet erg reëel. Je kan afgaan op de experts (zoals Hardware Unboxed) of als je naar de top 25 in de pricewatch kijkt in deze categorie staan er 3 monitoren rond de 800 euro in, 4 rond de 600 euro en 18 tussen 160 en 500 euro. Waar low-end, mid-end, en high-end precies begint en eindigt is natuurlijk enigszins arbritrair maar premium begint wat mij betreft bij de 800 euro ongeveer. Een monitor van 3000 euro valt hoe dan ook in de absolute buitencategorie voor consumentenmonitoren en is eerder een experimenteel proof of concept dan een serieuze optie.

Een galaxy fold van 2500 euro is toch ook niet de enige premium telefoon? Maar goed dit is behoorlijk off-topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
AllesIsVoorbij schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:14:
[...]

Een slechte deal is het inderdaad niet, je koopt echt wel iets goeds, maar deze prijscategorie niet premium noemen is niet erg reëel. Je kan afgaan op de experts (zoals Hardware Unboxed) of als je naar de top 25 in de pricewatch kijkt in deze categorie staan er 3 monitoren rond de 800 euro in, 4 rond de 600 euro en 18 tussen 160 en 500 euro. Waar low-end, mid-end, en high-end precies begint en eindigt is natuurlijk enigszins arbritrair maar premium begint wat mij betreft bij de 800 euro ongeveer. Een monitor van 3000 euro valt hoe dan ook in de absolute buitencategorie voor consumentenmonitoren en is eerder een experimenteel proof of concept dan een serieuze optie.

Een galaxy fold van 2500 euro is toch ook niet de enige premium telefoon? Maar goed dit is behoorlijk off-topic verder.
Het blijft natuurlijk voor ons beide een mening. Je kunt het op vele manieren bekijken en beredeneren waar jij denkt dat Premium begint. Ik zie dat iets anders omdat juist Asus als voorbeeld een consumer ROG monitor heeft van 1K en een Premium ROG monitor van 3K en waar juist de ProArt van 5K+ de buiten categorie is. Allemaal in 1 merk dus prima te vergelijken.
Maar dat doet allemaal niks af aan de prijs/kwaliteit van de monitor waar wij beide blij mee zijn :)

Back on topic… nog geen nieuws verder van de Asus en zijn potentieel andere paneel in november toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgert op 05-09-2021 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Tijgert schreef op zondag 5 september 2021 @ 14:46:
[...]

Back on topic… nog geen nieuws verder van de Asus en zijn potentieel andere paneel in november toch?
De release date van de Asus PG32UQ is nog onbekend, maar is wel in NL te preorderen voor rond de 1000 euro. Viewsonic heeft wel meerdere schermen die nog moeten uitkomen, en nog niet te preorderen zijn.

Hier een review van de Asus van vandaag:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Nu online

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Cyb schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:34:
[...]

De release date van de Asus PG32UQ is nog onbekend, maar is wel in NL te preorderen voor rond de 1000 euro. Viewsonic heeft wel meerdere schermen die nog moeten uitkomen, en nog niet te preorderen zijn.

Hier een review van de Asus van vandaag:
[YouTube: Asus ROG Swift PG32UQ review: Best 4K monitor for console & PC gamers? | TotallydubbedHD]
Toch wel een erg mooi scherm qua beeld en design zo.
Twijfel wel door al die qa problemen. Even afwachten op meer reviews dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Heb de tabel meteen aangepast op leverbaar.

Blijft onduidelijk wat het verschil is met de andere Acer, die zo'n 200 euro duurder is. Misschien dat de Acer NL website duidelijkheid gaat geven, maar die hebben nog steeds geen product pagina gemaakt. Acer AU heeft er wel één: https://www.acer.com/ac/en/AU/content/model/UM.JX2SA.V02
Mogelijk dat deze HDMI 2.0 heeft en DP 1.2, waar de duurdere op hogere versies zit en speakers heeft. Maar dat blijft onduidelijk, want Acer heeft vaak allerlei kleine foutjes op de website staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Hier een Chinese review van de ViewSonic XG320U: https://www.bilibili.com/video/BV1kQ4y117ck (Chinese site).
https://www.reddit.com/r/..._4k_144hz_review_chinese/
TL;DR
Pros-
Outstanding spec
Native 10bit panel (only under 120Hz)
Priced lower than PG32UQ, more stable controller chip
Good built quality & creature comforts accessories

Cons-
NOT Fast IPS
Horrible OSD menu
Only one single HDMI2.1
No sRGB clamp mode

Compare with PG32UQ: same panel (AUO M320QAN02.3), no sRGB clamp mode, PS5 4K 120Hz (YUV420 vs 422), less local diming zones (16 vs. 32), less aggressive HDR local diming implement, less powerful but more stable controller (REALTEK vs. NOVATEK), single HDMI2.1, lower pricing(TBC)
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste