APS ecu-r lokaal data uitlezen (projectje)

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:41
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 06:21:
[...]

Ik zou dit ook graag willen weten. Mijn onwetendheid hierover heeft me tot nu toe weerhouden van het vervangen van mijn 2160 voor de ecu-c. Daarom dim ik mijn panelen toch maar via de 2160.
Even in mijn geheugen gravend, er zijn 2 apps beschikbaar van APSystems. De ene is voor consumenten, de andere is de manager. Er is ook een handleiding van die manager beschikbaar en daar staat het default wachtwoord (ik meen 8 keer 8 ) in waarmee je kan inloggen als de installateur dit niet heeft gewijzigd.

Oja, ik zie nu ook ineens een optie in de app om bij negatieve dynamische energieprijzen je installatie uit te zetten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Xqlus1ve schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:03:
Bijzonder dat bij jullie de HA integratie zo soepel verloept en bij mijn ECU-B het apparaat dagelijks een paar reboots nodig heeft om de integratie weer tot leven te krijgen. Router zit er 1 meter vandaag btw. Aan het signaal kan het niet liggen.
Herkenbaar, ik had de HA integratie ook een tijdje draaien maar om de 1 of andere reden haalde dat ding geen data meer op en wilde ook niet meer verbinden. Het klopt dat de ECU 's nachts onderhoud doet aan de data en als je hem dan stoort met uitlezen dan loopt hij vast.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:19

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

asing schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:50:
[...]

Herkenbaar, ik had de HA integratie ook een tijdje draaien maar om de 1 of andere reden haalde dat ding geen data meer op en wilde ook niet meer verbinden. Het klopt dat de ECU 's nachts onderhoud doet aan de data en als je hem dan stoort met uitlezen dan loopt hij vast.
Voorlopig is de integratie een nachtmerrie bij mij. Ik heb na 2 dagen kloten eindelijk weer eens de integratie kunnen instaleren. hij haalt dan 1 keer de data op, en daarna flatlined die qua data in HASS.

Router in de schuur (waar de ECU zich bevindt) = ellende
Router vanuit huis = ellende
wifi antenne eraf = ellende

Ik heb ook wel door dat het eigenlijk niet aan de HA integratie ligt, want ook in de 'EMA app' komt de data ook niet meer goed door.

Denk dat ik er weer eens ff wat dagen vanaf blijft want het gaat eigenlijk van kwaad tot erger,maakt eigenlijk niet uit wat ik ermee doe ;w

Snap niet dat we niet gewoon de cloud data mogen uitlezen zoals bij andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Xqlus1ve schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Voorlopig is de integratie een nachtmerrie bij mij. Ik heb na 2 dagen kloten eindelijk weer eens de integratie kunnen instaleren. hij haalt dan 1 keer de data op, en daarna flatlined die qua data in HASS.

Router in de schuur (waar de ECU zich bevindt) = ellende
Router vanuit huis = ellende
wifi antenne eraf = ellende

Ik heb ook wel door dat het eigenlijk niet aan de HA integratie ligt, want ook in de 'EMA app' komt de data ook niet meer goed door.

Denk dat ik er weer eens ff wat dagen vanaf blijft want het gaat eigenlijk van kwaad tot erger,maakt eigenlijk niet uit wat ik ermee doe ;w

Snap niet dat we niet gewoon de cloud data mogen uitlezen zoals bij andere merken.
Ik heb voor HA al tijden een Python scriptje wat de interne website scrapet. Daar haal ik mijn data uit. Ik heb dan de actuele kWs en de dagelijkse kWh. Het werkt al weer jaren prima. De integratie met HA is mooier en je kan veel meer zien, maar als het niet werkt en niet wil werken dan heb ik er niks aan. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 23:44
tweakfdr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Ik begrijp het niet dat jij met een 2160 je panelen kan dimmen. Ik heb deze optie niet in mijn HomeAssistant APsystems ECU Reader 2.9 integratie.

Ik ben namelijk op zoek naar een optie om mijn panelen te kunnen "dimmen" en ben een beetje de slag kwijt met de onoverzichtelijkheid met de verschillende ECU's.
Ik kan me voorstellen dat het warrig overkomt, vanwege tegenstrijdige berichten en verschillen tussen allerhande versies van de ecu-r. Je kan de 2160 niet dimmen via een http webserver zoals met de 2162, maar een deel van de 2160 versies van de ecu-r zijn wel te dimmen via modbus of modbus-tcp. Dat laatste doe ik dus via de modbus integratie in HA. Je kan modbus aanzetten via de installateurs-app en via modbus een commando sturen die de panelen dimmen. Zie eerdere posts van mij en van @Treenaks.
Het begint met te kijken of je een 2160 met sunspec logo hebt, of je firmware 1.3.7 draait en modbus aan kan zetten. Info over sunspec en de ecu-r kan je waarschijnlijk wel online vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
@tweakfdr modbus adres 40189 om precies te zijn. Zie https://emea.apsystems.com/document/sunspec-modbus/. Daar staat ook in hoe je de modbus-functie op de ECU-R kan aanzetten.

Dit staat in mijn configuration.yaml om de waarde uit te lezen:

modbus:
- name: ecur_modbus
type: tcp
host: xxx.xxx.xxx.xxx
port: 502
sensors:
- name: "test"
address: 40189

Maar hij kan dus ook gezet worden. In HA doe ik dat bijvoorbeeld via dit automation "script":

sequence:
- action: modbus.write_register
metadata: {}
data_template:
address: 40189
slave: 2
hub: ecur_modbus
value:
- "{{ max_output_pct * 10 }}"
alias: write_solar_dim_percentage
description: >-
Write the maximum percentage - of the solar inverters maximum energy output
rating - that is allowed to be generated
fields:
max_output_pct:
selector:
number:
min: 0
max: 100
step: 0.1
name: max_output_pct
description: >-
the maximum percentage - of the solar inverters maximum energy output
rating - that is allowed to be generated
required: true
default: 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:34

Audione0

Strijdt der titanen

asing schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:47:
[...]

Even in mijn geheugen gravend, er zijn 2 apps beschikbaar van APSystems. De ene is voor consumenten, de andere is de manager. Er is ook een handleiding van die manager beschikbaar en daar staat het default wachtwoord (ik meen 8 keer 8 ) in waarmee je kan inloggen als de installateur dit niet heeft gewijzigd.

Oja, ik zie nu ook ineens een optie in de app om bij negatieve dynamische energieprijzen je installatie uit te zetten.
Ik kan het bevestigen dat het werkt. Bij het inloggen via de "Ema Manager" app wordt er direct om een software upgrade gevraagd. Als je deze hebt geïnstalleerd, zul je bij de normale Ema app (voor de consumenten) bij instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..
Bij aanzetten dien je allerlei gegevens in te vullen die je via je energie leverancier hebt verkregen, zoals teruglever kosten en leveringskosten etc.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
Audione0 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:38:
[...]

Ik kan het bevestigen dat het werkt. Bij het inloggen via de "Ema Manager" app wordt er direct om een software upgrade gevraagd. Als je deze hebt geïnstalleerd, zul je bij de normale Ema app (voor de consumenten) bij instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..
Bij aanzetten dien je allerlei gegevens in te vullen die je via je energie leverancier hebt verkregen, zoals teruglever kosten en leveringskosten etc.
+1, ik kan deze optie ook bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:29:
[...]
Het begint met te kijken of je een 2160 met sunspec logo hebt, of je firmware 1.3.7 draait en modbus aan kan zetten. Info over sunspec en de ecu-r kan je waarschijnlijk wel online vinden.
Helaas mijn firmware is R1.2.31 en krijg geen vraag over een firmware update. Ik gebruik zoveel de EMA MANAGER als EMA app. Ik heb wel rj45/rs485 aansluiting op mijn ecu alleen die kan ik dus niet gebruiken.

Ik heb ook de optie “instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..” niet.

Begrijp ik het goed dat ik een te oude ECU heb?

Op internet krijg je ook nergens duidelijkheid of de betreffende ECU de mogelijkheid heeft tot het dimmen van de panelen.

Erg jammer want ik ben verder erg te spreken over het APsystem concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
tweakfdr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:37:
[...]

Helaas mijn firmware is R1.2.31 en krijg geen vraag over een firmware update. Ik gebruik zoveel de EMA MANAGER als EMA app. Ik heb wel rj45/rs485 aansluiting op mijn ecu alleen die kan ik dus niet gebruiken.

Ik heb ook de optie “instellingen-->energiemanagement, de optie "Dynamisch tarief zien staan, die je aan of uit kunt zetten..” niet.

Begrijp ik het goed dat ik een te oude ECU heb?

Op internet krijg je ook nergens duidelijkheid of de betreffende ECU de mogelijkheid heeft tot het dimmen van de panelen.

Erg jammer want ik ben verder erg te spreken over het APsystem concept.
Ik ben bang dat jij dan een oudere 2160 hebt :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usE0-70TrU0V5ppp5Mbb7KIXsRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gl3WAUYM9QqIF9Ab8JchUxoy.jpg?f=fotoalbum_large
Zie je dat rare S-logo rechts naast het icoon van de kliko? Heb je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

Ik ben bang dat jij dan een oudere 2160 hebt :(

Zie je dat rare S-logo rechts naast het icoon van de kliko? Heb je die?
Helaas die S staat er bij mij niet bij. Wel zelfde artikelnummer alleen datum is van 2019.12.21.
Erg jammer dat ze er zo’n rommeltje van hebben gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
tweakfdr schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:49:
[...]

Helaas die S staat er bij mij niet bij. Wel zelfde artikelnummer alleen datum is van 2019.12.21.
Erg jammer dat ze er zo’n rommeltje van hebben gemaakt.
Dat is jammer, dan werkt de methode die ik heb gebruikt ook niet en ben je terug bij waar je begon: overwegen om een andere ECU te regelen. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:20
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:01:
[...]

Dat is jammer, dan werkt de methode die ik heb gebruikt ook niet en ben je terug bij waar je begon: overwegen om een andere ECU te regelen. Helaas...
Ik zit met hetzelfde probleem @tweakfdr . Daarom overweeg ik nu een ECU-C. Voordat ik die ga kopen, wil ik alleen wel zeker weten dat het ook gaat werken.....

Ik wil eerst zeker weten dat dit gaat werken:
- omvormers opvoeren in nieuwe ECU
- behoud ondersteuning leverancier
- behoud garantie omvormers e.d.

Daarom wacht ik nog even met de aankoop en wil ik eerst even afstemmen met mijn leverancier.

Edit---------
Ik heb antwoord van mijn leverancier. Ik mag zelf de ECU-C installeren en zijn zullen dan de wijziging in het EMA portaal regelen, met behoud van garantie en onderhoud. En er zijn ook geen kosten aan verbonden. Echt top dit!!

Ik ga de ECU-C dus kopen en installeren.

Ps. Ik kan max drie stuks nieuwe ECU-C kopen voor 160 per stuk. Iemand geïnteresseerd? DM dan even en dan koop ik er 1 of 2 extra. @tweakfdr @iwanovich ?

[ Voor 25% gewijzigd door verguldebarman op 20-08-2025 10:54 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwanovich
verguldebarman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem @tweakfdr . Daarom overweeg ik nu een ECU-C. Voordat ik die ga kopen, wil ik alleen wel zeker weten dat het ook gaat werken.....

Daarom wacht ik nog even met de aankoop en wil ik eerst even afstemmen met mijn leverancier.

Edit---------
Ik heb antwoord van mijn leverancier. Ik mag zelf de ECU-C installeren en zijn zullen dan de wijziging in het EMA portaal regelen, met behoud van garantie en onderhoud. En er zijn ook geen kosten aan verbonden. Echt top dit!!

Ps. Ik kan max drie stuks nieuwe ECU-C kopen voor 160 per stuk. Iemand geïnteresseerd? DM dan even en dan koop ik er 1 of 2 extra. @tweakfdr @iwanovich ?
Aangezien ik kan dimmen met mijn 2160 ga ik eerst kijken hoeverre ik het daarmee kan redden. Mijn installateur is ook niet de makkelijkste. Ik ben wél heel benieuwd naar de responsiviteit van de NOM, als je die gaat gebruiken. Mogelijk dat ik dat nog als goede reden zie om in de toekomst over te stappen naar een C in de toekomst (na 2027). Wel bedankt voor het aanbod, waardeer ik. Het scheelt aanzienlijk met prijzen die ik gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 21:57
Lijkt erop dat ecu_proxy na een update van de ema app/manager niet goed meer werkt. Ik krijg in HA geen data meer binnen en als ik de local dns voor ecu.apsystemsema.com omzet ontvangt de ema app direct weer data... iemand hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
iwanovich schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Aangezien ik kan dimmen met mijn 2160 ga ik eerst kijken hoeverre ik het daarmee kan redden. Mijn installateur is ook niet de makkelijkste. Ik ben wél heel benieuwd naar de responsiviteit van de NOM, als je die gaat gebruiken. Mogelijk dat ik dat nog als goede reden zie om in de toekomst over te stappen naar een C in de toekomst (na 2027). Wel bedankt voor het aanbod, waardeer ik. Het scheelt aanzienlijk met prijzen die ik gezien heb.
Ik ben me aan het inlezen en met de ECU-C kan je realtime zero-export regelen. Dat doe je door een CT (current transformer) aan te sluiten. De CT leest je verbruik uit en deze sluit je direct aan de ECU-C, waardoor de ECU-C realtime info heeft over zonnepanelen opbrengst en het netto verbruik voor het huis. Daarmee kan je dus echt zero-export doen, zonder vertraging, zoals bv met een modbus, P1 of HA.

Een CT koop je voor nog geen tientje, dus ik heb straks voor 150 euro zero export geregeld 💪

Ps. Ik heb een 1fase aansluiting en daarmee is dit dus een stuk gemakkelijker/goedkoper te regelen

Nog steeds geen interesse @iwanovich ? 🤪

En @tweakfdr, heb jij mogelijk interesse?

[ Voor 7% gewijzigd door verguldebarman op 20-08-2025 20:06 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
verguldebarman schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:58:
[...]

Ik ben me aan het inlezen en met de ECU-C kan je realtime zero-export regelen. Dat doe je door een CT (current transformer) aan te sluiten. De CT leest je verbruik uit en deze sluit je direct aan de ECU-C, waardoor de ECU-C realtime info heeft over zonnepanelen opbrengst en het netto verbruik voor het huis. Daarmee kan je dus echt zero-export doen, zonder vertraging, zoals bv met een modbus, P1 of HA.

Een CT koop je voor nog geen tientje, dus ik heb straks voor 150 euro zero export geregeld 💪

Ps. Ik heb een 1fase aansluiting en daarmee is dit dus een stuk gemakkelijker/goedkoper te regelen

Nog steeds geen interesse @iwanovich ? 🤪

En @tweakfdr, heb jij mogelijk interesse?
In mijn groepenkast heb ik al 3 CT-klemmetjes (3-fase) gepropt op de huisaansluiting vanwege een Zappi laadpaal. Daar past geen broodkruimel meer bij. Maar als ik een andere plek kan vinden om ze te plaatsen met hetzelfde effect; hoe werkt dat dan in combinatie met de Zappi? Ik denk dat ik uiteindelijk toch zelf logica moet schrijven (in node-red, HA, oid). Dit zou nog een reden zijn om eerst jouw ervaringen af te wachten. Slikt de ECU-C ook andere bronnen dan de CT-klemmen voor verbruiksinfo van de huisaansluiting op het net? Hoe snel reageren de omvormers op de de aanpassingen in/door de ECU-C? Interesse is er dus wel, maar nog niet om over te gaan tot aankoop (ook al is het een goede deal) ;)

• verguldebarman
iwanovich schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

In mijn groepenkast heb ik al 3 CT-klemmetjes (3-fase) gepropt op de huisaansluiting vanwege een Zappi laadpaal. Daar past geen broodkruimel meer bij. Maar als ik een andere plek kan vinden om ze te plaatsen met hetzelfde effect; hoe werkt dat dan in combinatie met de Zappi? Ik denk dat ik uiteindelijk toch zelf logica moet schrijven (in node-red, HA, oid). Dit zou nog een reden zijn om eerst jouw ervaringen af te wachten. Slikt de ECU-C ook andere bronnen dan de CT-klemmen voor verbruiksinfo van de huisaansluiting op het net? Hoe snel reageren de omvormers op de de aanpassingen in/door de ECU-C? Interesse is er dus wel, maar nog niet om over te gaan tot aankoop (ook al is het een goede deal) ;)
De logica voor zero-export zit in de ECU-C. Helaas heb je echt CT klemmen nodig, om zero-export door de ECU-C te laten doen. De ECU-C regelt dit dan realtime, mits dus CT klemmen direct aangesloten aan de ECU-C.

Ik heb geen ervaring met Zappi, dus dat kan ik niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
iwanovich schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:22:
[...]

Als je de ECU-C bekijkt :
Afbeeldingslocatie: https://blue-watt.com/wp-content/uploads/2023/07/ECU-C.webp

Dan zie je dat er een hele berg aansluitingen op zitten. Het is geen kleintje >:) ! Uiteraard de 0 en de 3 fases om te weten wat de spanning is, en een + en - per CT. Wil je deze inzetten dan zullen er 3 CT klemmen bij moeten. En voor je denkt : dat gaat me lukken :9 ......

CT klemmen zijn er in diverse maten en aansluitingen. De kleinere hebben 100mA/333mV/100mV als waarde en de grotere 5A als waarde. Beide voor de secundaire spoel. Dus je moet dan ook nog uitzoeken voor welk type spoel de ECU-C geschikt is en die set erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:19

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Is er nog een manier om de oude ECU integratie te installeren?

Dit is momenteel echt hopeloos :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 13:05
verguldebarman schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:19:
[...]

Edit---------

ik heb ook overwogen ecu c te gaan , maar zit nog op 1 fase. zou die daar mee uit de voeten kunnen? daarnaast heb ik mn ecu-r nu op de 2e verdieping liggen vanwegen zigbeer range. Ik ben bang dat die ct klemmen niet die lengte hebben en moet ie weer in meterkast begane grond.
vind de C echt interesting, maar twijfel te veel voor de invetsering en zou makkelijker op nieuwere ecu-R overgaan als ik er 1 kon vinden.
ideeen/meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
dooiedodo schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:48:
[...]

ik heb ook overwogen ecu c te gaan , maar zit nog op 1 fase. zou die daar mee uit de voeten kunnen? daarnaast heb ik mn ecu-r nu op de 2e verdieping liggen vanwegen zigbeer range. Ik ben bang dat die ct klemmen niet die lengte hebben en moet ie weer in meterkast begane grond.
vind de C echt interesting, maar twijfel te veel voor de invetsering en zou makkelijker op nieuwere ecu-R overgaan als ik er 1 kon vinden.
ideeen/meningen?
Zeker. Ik heb ook 1 fase. Lekker simpel. Ik heb ook lang gezicht naar een ECU-R, maar opgegeven.

Ik ga dinsdag voor 160 euro een ECU-C kopen. Ik kan er max 3 stuks voor die prijs krijgen. Laat maar weten of je interesse hebt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
Xqlus1ve schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:35:
Is er nog een manier om de oude ECU integratie te installeren?

Dit is momenteel echt hopeloos :O
Ja, maar die wordt niet meer ondersteund, dus bij problemen sta je er alleen voor. Hier kan je hem vinden: https://github.com/ksheumaker/homeassistant-apsystems_ecur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
De nieuwe ECU-C is binnen!! Boven verwachtingen zitten er ook 2 CP klemmen bij. Die had ik eigenlijk al klaar staan om los te bestellen.... Niet nodig dus 💪

Van het weekend maar eens een eerste poging wagen met de configuratie.

Keep you tuned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
verguldebarman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:10:
De nieuwe ECU-C is binnen!! Boven verwachtingen zitten er ook 2 CP klemmen bij. Die had ik eigenlijk al klaar staan om los te bestellen.... Niet nodig dus 💪

Keep you tuned!
Dat is boffen! Benieuwd of ze ook met de juiste specs zijn (voor jouw installatie) en hoe het je vergaat. Succes... and keep us posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:34

Audione0

Strijdt der titanen

verguldebarman schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:10:

Keep you tuned!
Ben benieuwd!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Ik ben me even aan het inlezen in de ECU-C en kwam dit document tegen. Hierin wordt heel highlevel de mogelijkheden met de ECU-C uitgelegd. Naast "Zero Export', al eerder over gesproken, en dit zal ik waarschijnlijk in 2027 gaan gebruiken, heb je ook een functie "Redundant Energy Control" (slide 20 in het document). Hiermee zou je een accu of laadpaal kunnen aansturen (aan/uit zetten) en de overtollige PV naar de accu sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Slecht nieuws.... 🥴

De ECU-C die ik vorige week had ontvangen blijkt DOA. 😭

De ECU-C krijgt wel stroom, maar de LED gaat niet knipperen (teken van leven). Ook LAN geeft geen enkel teken van leven.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Kys7ILBkFRr0cSUM3YvX2urZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUI3gPGvUvUvP5RJNVlYzdGq.jpg?f=fotoalbum_large

Contact met de verkoper gehad en de andere twee ECU's hebben hetzelfde probleem.

Oproepje aan het forum; iemand ideeën om dit op te lossen?

Ps, de noodknop heb ik al gecontroleerd; die is niet ingedrukt.

[ Voor 4% gewijzigd door verguldebarman op 03-09-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 20:38
Heb je geen betere meter, denk dat de 0 niet aangesloten is aan de andere kant.
Je moet verschil meten en enkelpolig meten is: meten met fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
Dapdodo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:01:
Heb je geen betere meter, denk dat de 0 niet aangesloten is aan de andere kant.
Je moet verschil meten en enkelpolig meten is: meten met fouten.
Ja, heb ik en zal ik doen. Thx voor de tip!!

Dan nog, als dat ook nada uitkomt, ben ik nog steeds niks verder...... 😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Als jij geen 230V hebt en heb je die ook afgezekerd met 1A of als het fout is gaat dan gewoon 380V met 16A erdoor en blaas je alles op bij voorbaat. Meten voor je inschakelt en juist afzekeren.

• asing
Dapdodo schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:32:
Als jij geen 230V hebt en heb je die ook afgezekerd met 1A of als het fout is gaat dan gewoon 380V met 16A erdoor en blaas je alles op bij voorbaat. Meten voor je inschakelt en juist afzekeren.
Even hierop inhaken. Ik heb voor een ander project een Eastron meter in meterkast die ongeveer hetzelfde doet. Ik heb daar 3 fases op zitten, en 3 meetspoelen. De meter levert een modbus signaal over de stroom.

In de handleiding stond dat je de 3 lijnen moest afzekeren met een 1A zekering. Ik heb me echt suf gezocht naar wat dat dat voor zekering zou moeten zijn en waar je die kan kopen. Ook heb ik gekeken naar de HomeWizard versie van dat apparaat, wat het nergens in hun handleiding genoemd staat.

Al met al draait het al meer dan een jaar hardstikke prima maar ik ben nog steeds benieuwd wat die zekeringen dan zouden moeten zijn en waar je die kan kopen.

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik neem aan dat je daar een glaszekering-houder met 1A glaszekering voor kan gebruiken.
Bijv: https://www.kabeldirect.n...i_244e87Gwbn3oAqfizBUIvDs

• Dapdodo
1 fase is nette oplossing, maar gebruik zelf liever HESI klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:17
iwanovich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 16:39:
[...]

+1, ik kan deze optie ook bevestigen :)
Ik heb deze optie nu ook echter er is wel een probleem want je mag geen 0,15 ct bijvoorbeeld invoeren. Hij corrigeert dit dan naar 15 euro haha. Gevalletje niet goed getest door AP-systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
MrBullet058 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:35:
[...]

Ik heb deze optie nu ook echter er is wel een probleem want je mag geen 0,15 ct bijvoorbeeld invoeren. Hij corrigeert dit dan naar 15 euro haha. Gevalletje niet goed getest door AP-systems.
Ik vraag me sowieso af hoe je de btw erbij moet rekenen in die apsystems app. Een vaste opslag lijkt ingevoerd te kunnen worden, maar niet de mogelijkheid om over het geheel nog 21% btw te heffen. Dat percentage is in het absolute resultaat variabel, omdat het tarief waarover geheven wordt variabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

MrBullet058 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:35:
[...]

Ook met een punt geprobeerd?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBullet058
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 09:17
Termy schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:53:
[...]

Ook met een punt geprobeerd?
Krijg alleen de optie voor een komma van de app in het invoerveld helaas. Ook plakken vanuit een andere plek wordt overruled (Ik ben tester van beroep dus ik het de varianten geprobeerd).
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste