OMD schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:26:
[...]
Kan alleen maar zeggen dat je je naam eer aan doet.
Dit is ook meteen een fundamenteel probleem vandaag de dag. De starheid en niet mee willen buigen consument. Er worden geen beloftes gemaakt, je leest alleen de kleine lettertjes niet.
Daarnaast geeft je ook een mooi voorbeeld dat consumenten het allemaal wel weten. 5 euro vergoeding per pakket, dat zijn afspraken die je moet maken. In welke wereld leef jij? Zo een SLA (als je weet wat dat is) gaat natuurlijk een vervoersbedrijf nooit geven, dat doen ze zelfs niet bij een speler zoals Bol.com.
Daarnaast neem je ook nog is aan dat een webshop zijn verantwoordelijkheid niet neemt. Dat doen wij bijvoorbeeld wel, ik stuur eventueel een nieuw pakket als de eerste zending blijft hangen. Het retourneren van het eerste pakket is gratis en vaak is de consument hier uitermate tevreden over. Dus om iedereen nou over één kam te scheren.
Overmacht heeft een andere betekenis dan jij denkt. Overmacht is als wij 10 pakketten verzenden en de PostNL vrachtwagen krijgt een ongeluk of een stroomstoring in een distributiecentrum. Dat is de definitie van overmacht.
Ik scheer niemand over een kam. Wie de schoen past trekke 'm aan. Als je van je distributiepartner niet de SLA krijgt dat alles altijd op tijd wordt afgeleverd, moet je zelf die SLA ook niet afgeven aan je klanten. En die 5 euro is uiteraard een extreem voorbeeld (wat ik probeerde te uiten dmv het

) En als er kleine lettertjes ergens zijn, mogen die best iets groter worden afgebeeld. Want ik heb best moeite om bij (bijvoorbeeld) coolblue ergens te vinden dat het misschien ook langer kan duren. Overal (zelfs op
https://www.coolblue.nl/k...ce/bezorg-en-ophaalopties, de plek waar je dat zou kunnen zetten) wordt verteld dat het morgen wordt geleverd... Of lukt het Coolblue wel om 100% alles op tijd te leveren?
Weet je wat het probleem is? De klant wordt door de webshop gedwongen om mee te buigen. De klant heeft vaak al betaald, en heeft dus geen enkel pressiemiddel. De klant wordt dus eigenlijk gebruikt als voetveeg, want "Sorry dat we niet op tijd leveren, We kunnen onze afspraken niet nakomen, maar we zijn zielig en het is niet onze schuld".
Ik heb er persoonlijk totaal geen moeite mee als er een dag later wordt geleverd, en als dat goed wordt gecommuniceerd. Maar mag ik dan ook van de webshop verwachten dat als er iets mis gaat, dat ze dan direct actie ondernemen? Als ik betaal om iets op een bepaald moment geleverd te krijgen, en dat lukt niet, dat ik dan van de webshop mag verwachten dat ze er alles aan doen om het alsnog volgens afspraak bij mij te krijgen? In plaats van het product vier dagen laten te leveren, en alleen de extra verzendkosten te vergoeden? Bij de hele grote jongens (coolblue, bol, e.d.) iig niet.En bij veel kleintjes zal het niet anders zijn.
En dan werkt het dus maar een kant uit: de consument moet maar meebuigen, maar op het moment dat er klantenservice nodig is, kunnen de webshops helemaal niets. En dat steekt me. En dan ben ik wellicht wat star als men beloofd dat men de volgende dag levert, en dat niet doet.
En jouw voorbeeld van overmacht is inderdaad overmacht. Maar als je een 100 pakjes de deur uit doet, en je weet uit ervaring dat er minimaal twee (of meer, ik weet het percentage niet) te laat komen, is dat dus geen overmacht. Want dan weet je dat er twee te laat komen. Je weet alleen niet welke twee...
Mijn definitie van overmacht, overigens: gebeurtenis buiten de wil of schuld van de schuldenaar en die de schuldenaar niet kon voorzien, waardoor de schuldenaar zijn overeenkomst onmogelijk kan nakomen;
En uiteraard zijn er ook de echt goede webshops: die wel beloven wat ze doen: die wel flexibel zijn, en dat is goed en die krijgen ook mijn support. Maar ik bestel alleen bij Coolblue als ik het echt de volgende dag in huis wil hebben. En als dat dan niet lukt, ben ik best pissig, ja...