Laat ik het proces en de ontwikkelingen eens beschouwen;
In deze tijd willen mensen direct online kunnen bestellen, en het liefst hun product dan direct in handen hebben. Dat is normaal menselijk gedrag. Die wens is wat ook blijkt uit onderzoek, en is dus iets waar winkels op zullen proberen te onderscheiden. Prijs op zich is niet direct meer leidend voor de consumentenkeuze.
Inspringen op dit soort ontwikkelingen is goed ondernemerschap. Vaak zien de eersten een enorme boost in business. Sommigen doen nu zelfs same day delivery. Prima ontwikkeling voor de klant.
Echter zie je altijd dat op een gegeven moment de massa aan boord springt. En vaak ook met een te makkelijke gedachte over de benodigde processen.
Ja, in basis zegt de wet 30 dagen voor levering. Ja, de meeste voorwaarden geven aan dat het geen garantie is. Maar op een gegeven moment zijn de verplichtingen van gewekte verwachtingen door de primaire advertentie niet in balans met de voorwaarden of de realiteit. En dat is een ontwikkeling die je nu in dit stadium meer ziet.
Wetgeving loopt altijd achter, maar is gelukkig wel opgeschreven om flexibel te zijn. De moeilijkheid echter is wel om bijvoorbeeld schade aan te tonen door te late levering, en een redelijke termijn na ingebrekestelling is ook weinig zinvol als je de volgende of zelfs zelfde dag geleverd wil krijgen.
Je ziet dus vragen en negatieve reviews die helpen de keuze van de consument te sturen. Veel bedrijven die in de tweede instantie aan boord van dit soort dingen springt is zich ook te weinig bewust van de impact op de klantervaring en uiteindelijk de business bij dit soort adverteren dat niet nagekomen wordt.
Op dit moment is er dus weinig anders mogelijk dan het delen van ervaringen, waarmee de slechte performers vanzelf aan populariteit inboeten. Weinig mogelijkheden voor direct resultaat dus.
Jammer voor de klant die verkeerd kiest, maar uiteindelijk is reputatie op termijn leidend voor succes. Geen ontwikkeling die je impact ziet hebben dit jaar of in de komende jaren, maar de trends zijn duidelijk.
Ik hoop dat er vanuit overheid een actie genomen wordt op gegeven moment om duidelijker beloftes af te dwingen bijvoorbeeld via boetes. Dat versnelt het natuurlijk proces en de verbetering van advertenties met de realiteit. Maar... Helaas gaat dat vaak niet snel.
In praktijk dus, niet volgende dag geleverd als beloofd: ontbinden en ergens bestellen waar ze het wel nakomen. Meer is op dit moment eigenlijk niet mogelijk.
Kosten voor ontbinden bij een claim dat het al verzonden is en dus WkoA is kan je proberen te bestrijden op basis van argumentatie non-conformiteit. De belofte tot next day delivery was onderdeel van wat redelijkerwijs verwacht mocht worden.
Maar, ik kan me levendig voorstellen dat velen geen zin hebben in al die moeite. Dat is aan eenieder persoonlijk uiteraard.
Om de discussie over vervoerder of verkoper te concluderen: verkoper is aansprakelijk voor alle beloften, uitingen en conformiteit. Dus ook verantwoordelijk om zijn transporteurs te kiezen in lijn met de gedane beloften. Verkoper heeft daar simpelweg als enige invloed op.
[
Voor 4% gewijzigd door
Anoniem: 27535 op 23-01-2018 23:25
]