De belangrijkste voordelen zijn voor mij:
- Om te staken koppel je een eigen offline wallet (non-custodial genoemd). Deze wallet is dus altijd in eigen beheer en zou in theorie veiliger moeten zijn. Dit in tegenstelling tot Binance en CDC, waar je gestakede coins op de exchange staan.
- Hoge staking rewards, zonder te staken kun je al 3% rewards krijgen en met een relatief kleine staking zelfs nog meer
- Veel groeipotentieel. Pluton (de token van Plutus) heeft een market cap van zo'n 10M, tov de 13B van CRO
In het nieuwe model, zoals ik in mijn vorige bericht noemde, kun je staken voor max 8% cashback, zoals dit ook het geval is bij Binance en CDC. Voor 5% moet je 500 PLU (€2500) staken, voor 6% cashback moet je 1000 PLU staken (€5000) en voor 8% cashback moet je 2000 PLU (€10000) staken. Bij CDC is dit hoogste niveau bijvoorbeeld €350.000. Daarnaast kun je in dit nieuwe model zelf 'perks' uitkiezen, zoals gratis netflix, gratis spotify of korting op je tankbeurten bij Shell. Zoals ik het begrijp is het de bedoeling dat deze 'perks' naar verloop van tijd tradeable worden als NFTs.
De nadelen die ik zie:
- Als je niet genoeg geld op je pas hebt staan, wordt er een decline fee van €0,35 in rekening gebracht.
- Vanwege de lage marketcap en de momenteel kleine schaal van dit project, is dit een groter risico dan een CDC bijvoorbeeld. Het zou in theorie kunnen gebeuren dat het project gesopt wordt, waarna PLU zijn waarde zal verliezen
- De cashback rewards zonder staking gelden tot maximaal €250 spendings per maand. Op dit moment kan deze limit worden verhoogd (tot €20k per maand) door 100 PLU te staken. In het nieuwe model zul je hiervoor een abonnementsfee van €5 per maand moeten gaan betalen (hier staat wel tegenover dat je bijv gratis netflix kan krijgen wat deze €5 weer compenseert).
- Plutus is toch wat lastiger in gebruik dan CDC bijvoorbeeld. Plutus is dan ook wat meer gericht op meer ervaren gebruikers, aangezien je een metamask wallet nodig hebt. Ook werkt bijvoorbeeld de app nog niet optimaal.
Verdere fees heb ik geen last van, aangezien ik mijn Plutus card aan Curve gekoppeld heb.
ETH fees zijn inderdaad nu eenmaal hoog. Daar heb je echter alleen last van als je op bijv KuCoin je PLU koopt en die overzet naar je metamask wallet (die gekoppeld is aan Plutus) óf als je je PLU/ETH vanuit je metamask wallet op de Decentralized Exchange van Plutus verkoopt om je kaart op te waarderen.
Het is dus mogelijk vanuit je coins uit je metamask wallet je Plutus card op te laden, maar vanwege die fees maak ik zelf gewoon met IBAN geld over.
Het is mij opgevallen dat ik met IBAN mijn Plutus saldo op werkdagen binnen een paar uur kan opladen vanuit mijn Rabobank rekening. Maar wat nog vele malen sneller werk is het volgende:
Van Rabobank naar mijn Revolut rekening overmaken (instant) en vervolgens van Revolut naar Plutus (+/- 1 min). Dit werkt zelfs midden in de nacht of in het weekend.
deuceboss schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:49:
[...]
Sowieso interessant om te delen. Het is dat ik al 3% heb vanuit de CDC stake, maar anders had ik deze zeker genomen.
Andere tip tussendoor (ook al is dit misschien een open deur): mocht je het vervelend vinden om af en toe weer je debitsaldo te moeten aanvullen voor CDC en dat dat dan in een keer heel veel is bij elkaar, dan kan je tegenwoordig heel snel naar hun IBAN overmaken. De verwerking is naar mijn idee vele malen sneller dan een tijdje terug. Zo blijft je financiële situatie wat overzichtelijker.
Ik begrijp je overweging, echter is de €3500 die je nu staked bij CDC voor 3% bij Plutus meer dan genoeg voor 5% en 5 perks (bijv gratis netflix, gratis spotify, met korting tanken bij shell, met korting boodschappen bij Aldi én met korting in een Uber stappen). Misschien het overwegen waard
Wat betreft het overmaken naar IBAN van CDC, ik heb gemerkt dat het nog vele malen sneller kan als je het door een Revolut rekening sluist. Wel een extra handeling, maar dan heb je het geld binnen een paar minuten op je CDC account