Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvd-linden
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-01-2023
Recon24 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:09:
[...]

Niet om een vage welles/nietus discussie te starten, maar je ziet gewoon de 2tone kleuren hoor.

Dat er andere kleuren of design komen is wel een zekerheidje, maar dit is gewoon de witte controller zoals we al eerder zagen.
Je mening als feit weergeven betekent niet meteen dat die waar is hoor. Ik zie een zwarte controller en blijf daarbij. Eigenwijs of niet.

Dit is ook het laatste wat ik erover zeg, maar ik kan er niet zo goed tegen als mensen hun eigen mening als feit gaan weergeven. Jij ziet een "witte" controller en ik een zwarte. Punt.

PSN ID: dvd-linden | Youtube: dvd-linden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dvd-linden schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Je mening als feit weergeven betekent niet meteen dat die waar is hoor. Ik zie een zwarte controller en blijf daarbij. Eigenwijs of niet.

Dit is ook het laatste wat ik erover zeg, maar ik kan er niet zo goed tegen als mensen hun eigen mening als feit gaan weergeven. Jij ziet een "witte" controller en ik een zwarte. Punt.
Maar kijk dan :>

https://tweakers.net/i/xv...uW9uqkVx.png?f=user_large

Hier is het is gecorrigeerd.. je ziet (afgezien van de duotone) toch dat shoulder trigger zwart/donker is t.o.v. t witte van de controller :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 17:07
poor Leno schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:15:
[...]
Hier is het is gecorrigeerd.. je ziet (afgezien van de duotone) toch dat shoulder trigger zwart/donker is t.o.v. t witte van de controller :?
Datzelfde plaatje liet ik hem al zien, maar hij blijft erbij dat de controller zwart is. Prima toch? dvd-linden in "[PS5] Het pre-release kroeg topic"

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 17:07
Vooruit dan maar:

Poll: Zeg het maar, issie wit of zwart?
Wit
Zwart
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=402728&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

De controller is gewoon wit. Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Verder gaat het wel jongens? Ik geef binnenkort een feest en dan nodig ik jullie allemaal uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
PlayStation has patented a wireless charger for DualSense Controller
Sony recently patented a wireless charger for the DualSense Controller which states “A wireless charging adapter that can snap onto a computer game controller can be inductively coupled to a charging base to wirelessly recharge a battery in the controller. The adapter also can include keys that mirror keys on the controller so that a gamer can remove the adapter with a controller from the charging base, keep the adapter on the controller, and use both the controller keys and adapter keys to control a computer game.”

This means you can wirelessly charge your DualSense controller, and there are “X” and “O” buttons on the back of the DualSense controller too if this image in the patent is to be taken seriously.

As you can see the controller has “X” and “O” buttons on it’s back too, which seems interesting since it’s the first time a PlayStation controller will have buttons on it’s back too.

The patent also states that “Accordingly, an assembly includes at least one game controller that includes a hand-holdable controller housing with at least one battery and plural control keys manipulable to input commands, including at least a first key manipulable to input a first command, to a computer game console. At least one adapter is mechanically engageable with the game controller and is electrically engageable with at least one electrical component in the controller housing. The adapter includes at least one adapter key manipulable to input the first command to the computer game console.”

This means that the DualSense controller will have a rechargeable battery, and you can charge it wirelessly too.

There will also be a USB C Port which can be used to charge the controller as we have seen in the DualSense official reveal.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/gamingroute.com/wp-content/uploads/2020/05/EZEAr49WsAEPO53.jpeg?resize=557%2C1024&ssl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 19:09
Recon24 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:03:
PlayStation has patented a wireless charger for DualSense Controller

[...]

[Afbeelding]
Doe dan linken naar het hele artikel, want er zijn nog twee plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Voor iedereen die even wil lachen: zie Ryan Mcaffrey (IGN) op Twitter. Maakt zichzelf even compleet belachelijk. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
drakiesoft schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:17:
[...]

Doe dan linken naar het hele artikel, want er zijn nog twee plaatjes.
Lijkt wel of er knopjes op zitten... back buttons?

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Kalder schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:25:
[...]

Lijkt wel of er knopjes op zitten... back buttons?
Correct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Gamesbeat: PS5 has a better architecture than any console in history, according to devs, a joy to work with.
https://venturebeat.com/2...from-the-june-4-showcase/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus ze hebben het niet vergeleken met de SeX? :+ Beetje nietszeggende quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zou mij wel verbazen als er standaard twee paddles op zou zitten, maar het zou een mooie verrassing zijn :)

Helemaal als Sony een upgrade/add-on, alá DS4 paddles, voor nog twee extra paddles aanbiedt voor vier paddles in totaal :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Caayn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:40:
Zou mij wel verbazen als er standaard twee paddles op zou zitten, maar het zou een mooie verrassing zijn :)

Helemaal als Sony een upgrade/add-on, alá DS4 paddles, voor nog twee extra paddles aanbiedt voor vier paddles in totaal :9~
Ik heb er vier aan de achterkant maar gebruik er maar twee. Is ook wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caayn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:40:

Heb een patent voorbij zien komen met twee back buttons. Maar een patent zegt verder niks.

Het liefst zou ik zien dat het er wel op zit. Waarom hebben ze zo 'weinig' van de controller laten zien?!

Realistisch (prijs en complexiteit voor gros van de gebruikers) gezien verwacht ik het niet. Misschien voor een Pro control oid.

Volgens mij was dit het patent:
https://patentscope.wipo....T&_cid=P21-K4OET0-96892-1

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katmi
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 16:35
Goed om te weten dat hardware and hardwarematige functies uit 2019 beter werken dan hardware uit 2011, kan ik toch weer gerust wat geld op tafel gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeG7FoBaviGOi_Zysu4PrB6nV44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cNKL1VKHWTzyc6zCaHMdMmo1.jpg?f=user_large

Dat Guerrilla iets laat zien is wel zeker. Tweet was alweer verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 13:46
Gaaf dat we weer wat hebben om naar uit te kijken! Donderdag 22:00 met een bak popcorn op de bank dus, en genieten van de aankomende games. Vind het persoonlijk jammer als we inderdaad de console zelf niet te zien krijgen en niet kunnen pre orderen, maar ach je kan niet alles hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04:07
Ik hoop in ieder geval op voornamelijk grote titels die alleen verschijnen voor de nieuwe console(s), want die crossgen games geloof ik allemaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven030
NotSoSteady schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:20:
Ik hoop in ieder geval op voornamelijk grote titels die alleen verschijnen voor de nieuwe console(s), want die crossgen games geloof ik allemaal wel.
Precies, crossgen kan me gestolen worden vanaf het moment dat next-gen in huis staat (evenals backwards compatibility trouwens, al is dat een leuke service). Ik wil gewoon nieuwe games die de nieuwe hardware optimaal benutten :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katmi
Steven030 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:27:
Ik wil gewoon nieuwe games die de nieuwe hardware optimaal benutten :Y
Daar wacht je toch zowiezo op de eerste 2 jaar tot ze leren om zo dicht mogelijk bij 100% eruit te knijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Katmi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:33:
[...]

Daar wacht je toch zowiezo op de eerste 2 jaar tot ze leren om zo dicht mogelijk bij 100% eruit te knijpen.
Cerny zei toch dat de ontwikkelingstijd een stuk korter is geworden ? Dat was toch een groot deel van de focus van sony..

dus waarom zouden we dan daar zo lang op moeten wachten ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Katmi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:33:
[...]

Dat is het punt niet. Het punt is dat launch titels/exclusives niet ook op PS4 verschijnen en dus beperkt worden door oude hardware. Natuurlijk duurt het nog even voordat ze alles eruit halen (is altijd zo), maar cross gen titels worden natuurlijk totaal anders ontworpen dan next gen only titels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Katmi
bram1984 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:18:
[...]

Dat is het punt niet. Het punt is dat launch titels/exclusives niet ook op PS4 verschijnen en dus beperkt worden door oude hardware. Natuurlijk duurt het nog even voordat ze alles eruit halen (is altijd zo), maar cross gen titels worden natuurlijk totaal anders ontworpen dan next gen only titels.
Ik sprak helemaal niet over cross gen titels, ik sprak gewoon over de natuurlijke evolutie die je ziet in de kwaliteit van de games die uitkomen in jaar 1 tov bv die wat uitkomen in jaar 3 van een console cycle.

Ja we weten ondertussen wat je denkt over heel het cross gen vs non cross gen gedoe, we snappen dat je voorstander bent van optie 2 want dat laat je heel duidelijk merken maar ik sprak gewoon over het feit dat men niet met launch titels meteen 100% van de kracht er gaan uit persen, dat is een totaal andere discussie dan heel dat cross gen vs non cross gen debacle wat jij constant probeert te starten.

Voor zover ik weet had ik ook Steven030 gequote en die quote ging helemaal niet over cross gen, als je spreekt over hardware optimaal benutten ga ik er van uit dat je spreekt over games die het laatste uit de console persen qua power en dat is altijd meer richting het einde van een gen dan op launch.

[ Voor 15% gewijzigd door Katmi op 29-05-2020 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28

justifire

Shut up and squat !!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:39:
[...]

Dus ze hebben het niet vergeleken met de SeX? :+ Beetje nietszeggende quote.
SeX ?

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
@Katmi Hij reageert juist met de mededeling dat cross gen hem gestolen kon worden en next gen only games wilt. Zijn punt is: liever geen cross gen, next gen only. Roepen dat het nog wel wat jaren duurt voordat ze er 100% uit gaan knijpen is dus niet echt relevant m.b.t. het punt dat hij maakt en de quote waarop hij reageert. Het klopt zeker wat je zegt, maar nogmaals: niet echt relevant in dit geval. Met "optimaal" benutten bedoelt hij natuurlijk: geen rekening hoeven houden met PS4. Beetje tussen de regels door lezen.

Wat ik ervan vind is net zo min relevant. Ik leg slechts uit wat hij bedoelt en waarom jou reactie er weinig mee te maken heeft. Maar ja inderdaad, ik kan niet genoeg benadrukken hoe blij ik ben dat Sony niet die cross gen approach hanteert voor hun first party. We moeten vooruit en Sony begrijpt dat gelukkig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recon24
https://video.twimg.com/a...6fh6hFraW9tlbF.mp4?tag=13

Ik heb het filmpje even geript uit twitter. Ik vermoed dat we hier te maken hebben met de PS5 bootup sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Katmi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:28:
[...]

Ik sprak helemaal niet over cross gen titels, ik sprak gewoon over de natuurlijke evolutie die je ziet in de kwaliteit van de games die uitkomen in jaar 1 tov bv die wat uitkomen in jaar 3 van een console cycle.

Ja we weten ondertussen wat je denkt over heel het cross gen vs non cross gen gedoe, we snappen dat je voorstander bent van optie 2 want dat laat je heel duidelijk merken maar ik sprak gewoon over het feit dat men niet met launch titels meteen 100% van de kracht er gaan uit persen, dat is een totaal andere discussie dan heel dat cross gen vs non cross gen debacle wat jij constant probeert te starten.

Voor zover ik weet had ik ook Steven030 gequote en die quote ging helemaal niet over cross gen, als je spreekt over hardware optimaal benutten ga ik er van uit dat je spreekt over games die het laatste uit de console persen qua power en dat is altijd meer richting het einde van een gen dan op launch.
Ik bedoelde eigenlijk wel degelijk het zo optimaal mogelijk benutten van de hardware omdat er geen rekening gehouden hoeft te worden met crossgen. En gezien ik zelf geen gebruiker zal zijn van crossgen vind ik de strategie van Sony wel zo fijn in deze. Maar je hebt wel gelijk dat de volledige potentie van next-gen pas over een aantal jaar duidelijk wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Steven030 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:38:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk wel degelijk het zo optimaal mogelijk benutten van de hardware omdat er geen rekening gehouden hoeft te worden met crossgen. En gezien ik zelf geen gebruiker zal zijn van crossgen vind ik de strategie van Sony wel zo fijn in deze. Maar je hebt wel gelijk dat de volledige potentie van next-gen pas over een aantal jaar duidelijk wordt
Dat dus.

@Recon24 Zou het? Zag het ook al langskomen op Twitter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recon24
bram1984 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:40:
[...]

Dat dus.

@Recon24 Zou het? Zag het ook al langskomen op Twitter.
Ik had er nog niks over gezien vandaar. Op reddit ook niet, dus heb ik daar ook maar even gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Katmi
bram1984 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:37:
Wat ik ervan vind is net zo min relevant. Ik leg slechts uit wat hij bedoelt en waarom jou reactie er weinig mee te maken heeft. Maar ja inderdaad, ik kan niet genoeg benadrukken hoe blij ik ben dat Sony niet die cross gen approach hanteert voor hun first party. We moeten vooruit en Sony begrijpt dat gelukkig.
Mij maakt het weinig uit, ik ben te oud geworden om mijn keuze te laten afhangen van wie in het begin wat mooiere plaatjes op het beeld tovert, eerder wie games aanbied wat mij bekoren en de eventueel prijs van de console zelf en de diensten die ze aanbieden.
Momenteel zit ik zelfs 90% van de maand op mijn Switch dus tot zover de graphics :P

Hoewel ik geen Xbox heb deze gen vind ik Game Pass een super service, of toch beter dan elke exclusive titel te moeten kopen aan 60, uit te spelen en weer snel door te verkopen aan 40-45 voor de waarde daalt.

Anyway ik wacht rustig af op prijzen etc, dan kan erna nog het hype level omhoog als de prijs niet totaal :+ is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:50
(Sony) 1st party AAA zal nooit day1 in een subscription service terecht komen. Reden? Kosten die dan nooit terugverdiend kunnen worden. Bij AAA en bij first party ook wel typisch AAA+ zoals een TLOU2, hebben we het over budgetten van tientallen miljoenen (vaak 50~70) die terugverdiend moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:12:
[...]

Cerny zei toch dat de ontwikkelingstijd een stuk korter is geworden ? Dat was toch een groot deel van de focus van sony..

dus waarom zouden we dan daar zo lang op moeten wachten ?
Niet helemaal correct. Het gaat om de "time to triangle": hoelang het duurt voordat ze van scatch iets (triangle) op het scherm krijgen. Niet over het maximale uit de console halen.

Bron: die ene game dev die het filmpje van Cerny bespreekt. Wacht nog steeds op deel 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 02:58:
[...]

Niet helemaal correct. Het gaat om de "time to triangle": hoelang het duurt voordat ze van scatch iets (triangle) op het scherm krijgen. Niet over het maximale uit de console halen.

Bron: die ene game dev die het filmpje van Cerny bespreekt. Wacht nog steeds op deel 2...
Ja Cerny gebruikte dat als een metric om te laten zien hoe makkelijk ervoor is te programmeren, Ik vind dat je dat best kan vertalen naar een snellere ontwikkeltijd. Dat is namelijk ook het doel van Sony.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 03:25:
[...]

Ja Cerny gebruikte dat als een metric om te laten zien hoe makkelijk ervoor is te programmeren, Ik vind dat je dat best kan vertalen naar een snellere ontwikkeltijd. Dat is namelijk ook het doel van Sony.
Als je het zo zegt klopt het. Maar je reageerde op 100% uit de console halen. Dat duurt wel langer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vermoed dat de kortere 'time to triangle' vooral dient als compensatie voor de toenemende complexiteit en ontwikkelkosten voor games. Ik ga er eigenlijk niet vanuit dat studios nu ineens een AAA titel ontwikkelen in 3 jaar in plaats van 4 jaar.

Quote van Ryan:
I think, to the extent that the technology enables the graphics side of it to become more interesting and life-like, [the games] will become slightly more human intensive and capital intensive to produce," Ryan notes. "So yes, we think there probably will be an increase in development budgets. We don't see it as being a massive increase, and that's why we want to do more faster than we have ever done before, to provide a fertile install base for people who make games to be able to monetise against. If we can keep pace with a likely increase in development costs, then the industry can continue to prosper.
Ik zou persoonlijk dus al blij zijn als ontwikkeltijd niet teveel toeneemt ten opzichte van de huidige generatie en dan is het ook nog even afwachten wat de impact is van COVID-19 in de komende periode want dingen als mo-cap is nu wel een stuk lastiger lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Katmi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:54:
[...]

Mij maakt het weinig uit, ik ben te oud geworden om mijn keuze te laten afhangen van wie in het begin wat mooiere plaatjes op het beeld tovert, eerder wie games aanbied wat mij bekoren en de eventueel prijs van de console zelf en de diensten die ze aanbieden.
Momenteel zit ik zelfs 90% van de maand op mijn Switch dus tot zover de graphics :P

Hoewel ik geen Xbox heb deze gen vind ik Game Pass een super service, of toch beter dan elke exclusive titel te moeten kopen aan 60, uit te spelen en weer snel door te verkopen aan 40-45 voor de waarde daalt.

Anyway ik wacht rustig af op prijzen etc, dan kan erna nog het hype level omhoog als de prijs niet totaal :+ is.
Het gaat niet om mooiere plaatjes maar om games die vanaf de grond af aan opgebouwd worden voor de nieuwe hardware zonder concessies te hoeven doen. Een HZD2 voor alleen PS5 wordt een compleet andere game dan eentje die ook op PS4 moet draaien. Qua schaal, qua gameplay, qua leveldesign, qua alles.

@Verwijderd Dit weekend komt deel 2 van dat filmpje, zei hij. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:19

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Is het al donderdag?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Het kan verkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 11:38
Nog 5 dagen 13 uur en 30 minuten geduld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bram1984
Potje bingo met z'n allen donderdag?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z01URlh.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ahww @Chaoss of @Geronimous .. de topic warning is ziek ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Fixed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:14

Martinspire

Awesomeness

bram1984 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:52:
[...]

Het gaat niet om mooiere plaatjes maar om games die vanaf de grond af aan opgebouwd worden voor de nieuwe hardware zonder concessies te hoeven doen. Een HZD2 voor alleen PS5 wordt een compleet andere game dan eentje die ook op PS4 moet draaien. Qua schaal, qua gameplay, qua leveldesign, qua alles.
En ik denk dat dit niet gaat gebeuren. Ja ze gaan wat nieuwe dingen benutten, maar games gaan niet ineens anders ontwikkeld worden of hele andere ervaringen bieden, omdat ze voor een nieuw platform ontwikkeld worden. Het is een hardwareupgrade, geen magie.

Vergelijk het met de upgrade van PS3 naar PS4. Ja het werd beter, maar niet baanbrekend beter. Bovendien werd pas tijdens de ontwikkeling van de meeste games duidelijk wat de hardware precies kon doen. Dus in die zin, kun je ook weinig optimalisatie verwachten.

Verder ben ik het met anderen eens: het limiet is straks niet de hardware, maar de hoeveelheid budget en kwaliteiten van de teams die de games ontwikkelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Martinspire op 30-05-2020 09:49 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Martinspire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:48:
[...]

En ik denk dat dit niet gaat gebeuren. Ja ze gaan wat nieuwe dingen benutten, maar games gaan niet ineens anders ontwikkeld worden of hele andere ervaringen bieden, omdat ze voor een nieuw platform ontwikkeld worden. Het is een hardwareupgrade, geen magie.

Vergelijk het met de upgrade van PS3 naar PS4. Ja het werd beter, maar niet baanbrekend beter. Bovendien werd pas tijdens de ontwikkeling van de meeste games duidelijk wat de hardware precies kon doen. Dus in die zin, kun je ook weinig optimalisatie verwachten.

Verder ben ik het met anderen eens: het limiet is straks niet de hardware, maar de hoeveelheid budget en kwaliteiten van de teams die de games ontwikkelen.
Maar @Martinspire, je vergeet natuurlijk de belangrijkste upgrade namelijk de SSD en de IO throughput. Dat gaat zorgen voor revolutionaire wijzigingen in gamedesign bij launchgames.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

uchiha tijntje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:52:
[...]

Maar @Martinspire, je vergeet natuurlijk de belangrijkste upgrade namelijk de SSD en de IO throughput. Dat gaat zorgen voor revolutionaire wijzigingen in gamedesign bij launchgames.
Maar het was bij ontwikkelen nog helemaal niet duidelijk wat voor SSD en dergelijke. Als ik kijk naar mijn PC waar ik al jaren SSD's in heb zitten, dan heb je ook daar nog gewoon laadtijden e.d. Sure de throughput is minder, maar er worden nu ook weer meer assets ingeladen. En tuurlijk, SSD is sneller e.d. maar uiteindelijk worden games op PC ontwikkeld en daar zijn ze nog niet zo ver (pas als ze daar PCIe4 gaan benutten). Pas in een later stadium gaan ze op hardware verder. Ik verwacht, zeker de eerste cyclus games, geen wonderen.

We hebben een paar leuke tech-demo's gezien, maar dat zijn nog altijd "dit zou je kunnen doen"-demo's. Niet "dit is gegarandeerd wat we met games gaan doen"-demo's. En zoals ik al zei: als je er genoeg manuren tegenaan kunt gooien, dan kun je veel leuks toevoegen, maar games zijn al enorm duur. Die Epic demo was 7 minuten inclusief commentaar. Had in 2 minuten gekund. 3 als je echt aan het rondkijken bent. Waar dan een aantal mensen een paar maanden mee zoet waren. Probeer zo maar eens een game te maken waar je 10 uur mee bezig bent. Dat loopt uit de klauwen. En ja, ik begrijp dat dit voor de hele nieuwe generatie geldt, niet alleen met Sony label ;)

Als ik zie wat de huidige consoles kunnen, dan ben ik benieuwd wat we met de nieuwe gaan zien, maar ik verwacht er alsnog geen wonderen van. Het wordt mooier, maar je hebt nog steeds limieten.

[ Voor 19% gewijzigd door Martinspire op 30-05-2020 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 16:43
Martinspire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:56:
[...]

Maar het was bij ontwikkelen nog helemaal niet duidelijk wat voor SSD en dergelijke. Als ik kijk naar mijn PC waar ik al jaren SSD's in heb zitten, dan heb je ook daar nog gewoon laadtijden e.d. Sure de throughput is minder, maar er worden nu ook weer meer assets ingeladen. En tuurlijk, SSD is sneller e.d. maar uiteindelijk worden games op PC ontwikkeld en daar zijn ze nog niet zo ver (pas als ze daar PCIe4 gaan benutten). Pas in een later stadium gaan ze op hardware verder. Ik verwacht, zeker de eerste cyclus games, geen wonderen.
Developers en mensen werkzaam in de industrie weten natuurlijk veel meer dan wij stervelingen. Ik verwacht zelf dat er wel degelijk een verschuiving gaat plaats vinden op game gebied. Zeker omdat consumenten hardware ook niet te vergelijken is met hardware waarmee ze daar werken, we weten echt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
Ik denk dat het koffiedik kijken is aan beide kanten. Wie weet kunnen PS5 exclusives straks inderdaad ander soort games bieden door de i/o, of sneller next-gen behalen doordat er geen limitaties zijn door crossgen. Aan de andere kant kunnen multiplatform games misschien een wat betere performance halen op de XSX. En tegen de tijd dat de we de volledige potentie van de i/o zullen zien zijn misschien de pro versies wel op de markt. We zullen het zien als ze uit zijn en er DF vergelijkingsvideo's komen. Ik denk zelf dat de consoles uiteindelijk best dicht bij elkaar liggen qua mogelijkheden.

Maar ook al zou straks blijken dat we in de praktijk weinig merken van crossgen limitaties, voor mij voelt het op voorhand gewoon beter als ontwikkelaars zich volledig kunnen storten op next-gen. Al komt dat ook doordat ik geen gebruiker zal zijn van crossgen. Ik ben in deze meer fan van de strategie van Sony. Ik wil beide consoles in huis hebben, maar ik merk dat ik met de dag meer hyped begin te raken voor de PS5. Ook al word ik enigszins gefrustreerd omdat ze de pre-orders niet binnenkort open willen gooien en mijn geld niet aan willen nemen doen ze blijkbaar wel iets heel goeds door dit teweeg te brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Steven030 op 30-05-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Eén ding is zeker en dat is dat texture pop-in en laadtijden tot de verleden tijd horen wat denk ik al een heerlijke stap op zich is.

@Martinspire , ik weet niet wat voor een setup je hebt maar de sata-600 is toch op geen enkele manier te vergelijken met wat er zo in de PS5 zit? Dat is een factor 10 trager.

Als we Cerny moeten geloven hebben developers al jaren last van optimalisaties door de trage sata bus. Het is volgens mij niet iets waar heel veel werk voor verzet hoeft te worden om het te kunnen benutten. Ze hoeven assets niet meer te dupliceren omdat die blokkade er gewoon niet meer is.

Ik denk dat we sneller voordelen zien dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Martinspire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:48:
[...]

Eh wat? Het gebeurt al. Sony first party is al over naar PS5 development. Dat heeft Jim Ryan al min of meer bevestigd. Serieus, hoeveel developers moeten nog naar voren komen en uitleggen in wat voor opzichten ze gelimiteerd werden de afgelopen generatie? CD Projekt Red, Insomniac, Bluepoint, Guerilla en ik mis er vast nog een paar. Allen hebben al aangegeven in hoeverre ze om bottlenecks heen hebben moeten ontwikkelen. Prima om te vergelijken met de upgrade van PS3 naar PS4 en desnoods X360 naar X1. Genoeg voorbeelden van games die niet op PS3 en 360 konden draaien of gelimiteerd waren: Ryse, Dead Rising 3, Shadow of Mordor, Killzone Shadow Fall, zelfs Knack met de manier waarop deze uit elkaar viel en weer in elkaar gezet werd.

Een concreet voorbeeld is HZD en het feit dat het de bedoeling was om te kunnen vliegen op een storm bird. Dat kon niet omdat de asset streaming niet snel genoeg was. Dus ja, games gaan wel anders ontwikkeld worden en andere ervaringen bieden als deze alleen voor next gen ontwikkeld worden. Zelfs de dev van Medium (Series X exclusive) geeft aan dat hun game alleen op next gen werkt vanwege de hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Kenny_026 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:20:
Eén ding is zeker en dat is dat texture pop-in en laadtijden tot de verleden tijd horen wat denk ik al een heerlijke stap op zich is.

@Martinspire , ik weet niet wat voor een setup je hebt maar de sata-600 is toch op geen enkele manier te vergelijken met wat er zo in de PS5 zit? Dat is een factor 10 trager.

Als we Cerny moeten geloven hebben developers al jaren last van optimalisaties door de trage sata bus. Het is volgens mij niet iets waar heel veel werk voor verzet hoeft te worden om het te kunnen benutten. Ze hoeven assets niet meer te dupliceren omdat die blokkade er gewoon niet meer is.

Ik denk dat we sneller voordelen zien dan je denkt.
Niet lullig bedoeld ofzo, maar op de pc kunnen ze toch al jaren de volledige sata data bus benutten?

Destijds (2013) hebben Sony en Microsoft er "bewust" goedkope en trage schijven erin gezet (ondanks dat er al lang snelle sata (600) beschikbaar was/is).

Gelukkig gaan we daar straks geen last meer van hebben. Al denk ik dat het nog wel een paar jaar gaat duren (net zoals elke nieuwe generatie), voordat de volledige potentie uit de hardware gehaald gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:31
Hoe lang zou zo'n presentatie duren eigenlijk volgende week? Om 22:00 nog iets gaan kijken is erg laat voor een oude man als ik :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steven030
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:27:
Hoe lang zou zo'n presentatie duren eigenlijk volgende week? Om 22:00 nog iets gaan kijken is erg laat voor een oude man als ik :')
Iets minder dan een uur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recon24
En daar gaan mensen weer constant de fout in met “Maar maar de PC heeft al lang SSD techniek”.

Ja, maar games worden niet gebouwd rondom een SSD. Zelfs Star Citizen waar een SSD vereist is, moet rekening houden met mensen die nog een HDD in een pc hebben, ook al weet ik dat ze daar langzamerhand lak aan hebben Squadron 42 en Star Citizen vooral optimaliseren voor SSD. Dan nog heb je rekening te houden met verschillende SSD’s die mensen hebben. Waaronder SATA en NVMe. PlayStation en Xbox hadden ook kunnen gaan voor standaard SSD’s op basis van sata tech, maar ze zijn beide verder gegaan dan dat. NVMe SSD’s die de gemiddelde pc gamer eigenlijk niet bezit. Meeste pc gamers hebben nog steeds normale SSD, die niet verder komen dan 560MB/s.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:51
uchiha tijntje schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 09:52:
[...]

Daarvoor moet ook de engine worden aangepast. IO is een hardware ding, maar hoe je het benut is nog altijd afhankelijk van je code en laat dat nou net in de engine zitten en tot op heden hebben alle grote engines nog niets aangekondigd.

Het scheelt dat de best verkopende PS4 games inhouse engines gebruiken. Naughty Dog gebruikt een eigen engine voor The Last of Us en Uncharted. Spiderman van Imsoniac draait tegen een oude engine die ze hebben moeten upgraden waar vroeger Sunset Overdrive op gebouwd is. God of War draait op een eigen engine van Santa Monica. Horizon gebruikt een eigen engine (Decima). Gran Turismo is eveneens een eigen engine die iedere keer wordt geuprade.

De vraag is dus hoeveel tijd iedere studio hierin heeft gestoken en het is nu ook weer niet zo dat iedere game de stijl heeft om echt te profiteren van een dermate hoge IO output. Verder moet je het ook nog kunnen renderen. Je buffers snel kunnen aanvullen betekent niet dat je GPU meer kan renderen in een frame. TLOU en GT zijn voorbeelden die echt een complete overhaul moeten krijgen om niet gewoon evenveel te profiteren van iedere vorm van low latency access (dus een SSD ipv een harde schijf).

Je moet er ook rekening mee houden dat de demo van Epic al een stretch was van wat er mogelijk is en dit was dus een optimaal scenario (scripted event, geen AI, geen "NPCs", geen interactieve objecten etc). Het is dus niet zo dat nu opeens iedere game een fly by scene gaat krijgen van 30 seconden en dat dat de hele game gaat zijn.

Ik ben zelf juist veel meer benieuwd wat ze gaat doen met al die processing power. Het hart van de machine gaat nu zoveel sneller zijn dan die van de vorige console reeks en dat geeft ontzettend veel mogelijkheden voor betere AI, meer objecten die iedere frame cycle van state kunnen veranderen, navigatie berekeningen, weer elementen en simulaties.

Gezien de PS5 voor bijna alles hardware offloading gaat hebben blijft er echt veel rekenkracht over. Dit gaat leidend zijn voor de mogelijkheden in gameplay. Het is volgens mij ook voor het eerst dat de consoles een high-end CPU bevatten als je deze vergelijkt met wat er op dat moment in een pc te vinden is. Het feit dat cross-platform games, die prima op een PS4 draaien, op een pc vaak de CPU goed om zeep weten te helpen maken mij erg benieuwd naar de complexiteit van de eerste console-only games.

Arma is een heel goed voorbeeld van een engine met ontzettend veel berekeningen en objecten waardoor het jaren niet vooruit te branden is geweest. Diezelfde engine zou door de efficiëntie en optimalisatie mogelijkheden van consoles zonder enige moeite met geweldige prestaties op een nieuwe generatie console kunnen draaien.

De nieuwe consoles hebben, in tegen stelling tot de pc wereld, de mogelijkheid om echte alles kan stuk werelden te creëren.

[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 30-05-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Segafreak83 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:24:
[...]

Niet lullig bedoeld ofzo, maar op de pc kunnen ze toch al jaren de volledige sata data bus benutten?

Destijds (2013) hebben Sony en Microsoft er "bewust" goedkope en trage schijven erin gezet (ondanks dat er al lang snelle sata beschikbaar was/is).

Gelukkig gaan we daar straks geen last meer van hebben. Al denk ik dat het nog wel een paar jaar gaat duren (net zoals elke nieuwe generatie), voordat de volledige potentie uit de hardware gehaald gaat worden.
Ik denk echt dat je je vergist in hoeveel mensen nog gewoon ordinaire hdd-tjes in de pc hebben. Ja Windows staat dan wel op de 128 of 256 GB ssd maar de games hebben ze op de extra 1TB storage gezet omdat ze daar lekker de ruimte hebben. En nu zal dat niet voor veel Tweakers zijn maar het ten alle tijden een factor waar pc ontwikkelaars rekening mee moeten houden.

En sorry dat ik het zeg maar volgens mij zit jij in het kamp 350€ is duur zat. 8-9 jaar geleden was SSD rete duur. Als Sony en Microsoft destijds hadden gekozen voor een SSD drive waren de consoles 600-700€ geweest en dan weet ik zeker dat je was gaan flippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Iets langer dan een uur volgens de blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Kenny_026 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:33:
[...]

Ik denk echt dat je je vergist in hoeveel mensen nog gewoon ordinaire hdd-tjes in de pc hebben. Ja Windows staat dan wel op de 128 of 256 GB ssd maar de games hebben ze op de extra 1TB storage gezet omdat ze daar lekker de ruimte hebben. En nu zal dat niet voor veel Tweakers zijn maar het ten alle tijden een factor waar pc ontwikkelaars rekening mee moeten houden.

En sorry dat ik het zeg maar volgens mij zit jij in het kamp 350€ is duur zat. 8-9 jaar geleden was SSD rete duur. Als Sony en Microsoft destijds hadden gekozen voor een SSD drive waren de consoles 600-700€ geweest en dan weet ik zeker dat je was gaan flippen.
Wat loop je nu op de man te spelen..

Een HDD is een HDD, boeit totaal niet of die nu in een pc zit of een Playstation. Idem voor een sata data bus. Neem voor het gemak even de 600 bus. Het gaat om de doorvoer van data die je kan halen, dat kan een Playstation ook wel.

We gaan zien wat de console gaat kosten, mijn geld ligt al klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ik hoop vooral dat we vette dingen gaan zien en niet als een paar weken geleden. Daar heb ik serieus de dag erna nog van lopen balen.

Het zeer waarschijnlijke niet waarheidsgetrouwe uit de geruchtenmolen getrokken lijstje met games die volgende week getoond zouden worden wordt ik niet heel warm van. Ik hoop toch echt op een paar nieuwe IP’s en echte opvolgers van toppers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Kenny_026 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:20:
Zeker en dat juich ik toe, maar is dat revolutionair? Ik denk dat het niet eens op gaat vallen.

Daarbij kun je wel enorm veel assets inladen, maar je zit nog steeds met een limiet van wat je op 1 moment erin kunt zetten. 16gb ram is mooi, maar nog steeds voor zowel de GPU als de CPU en met die hogere poly assets, vult dat ook gewoon snel op. Dus ja, je kunt veel snel inladen, maar het is niet alsof je nu van 1 miljoen assets in een omgeving naar 1 biljard gaat. Met alle vernieuwingen voor belichting e.d. gaat dat sowieso niet gebeuren, want dat zijn gewoon hele kostbare brekeningen. Ook al gaat het nu een stapje beter/makkelijker.
Wat ik bedoel is dat de stap van HDD naar SSD niet zo heel denderend is als je met computers werkt. Ja het is wat sneller, maar niet giga sneller. En als er echt vraag was vanuit PC games om dat omhoog te gooien, dan hadden we nu al lang snellere SSD's gehad. Maar blijkbaar zit er meer achter. Nogmaals, je kunt het zo snel van en naar de RAM zetten als je wilt, dan nog moet het wel verwerkt kunnen worden in de rest van de keten erna.
Tja, als ik iets weet van developers (ben er zelf ook 1, zij het in een andere branche) dan is het dat als je ze betere hardware geeft, ze het ook in no-time opgemaakt hebben. Optimaliseren kost veel tijd, maar de winst is dan ook erg groot. Geef ze veel IO en ze vullen het zo op. Dat deden ze de vorige generaties ook wel. Tuurlijk, snelheid is altijd een ding geweest, maar fix dat en er komt wel een ander probleem voor terug. Het is niet alsof nu ineens alle gebeden zijn verhoord. Er zitten nog steeds limitaties aan de hardware.
bram1984 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Eh wat? Het gebeurt al. Sony first party is al over naar PS5 development. Dat heeft Jim Ryan al min of meer bevestigd. Serieus, hoeveel developers moeten nog naar voren komen en uitleggen in wat voor opzichten ze gelimiteerd werden de afgelopen generatie? CD Projekt Red, Insomniac, Bluepoint, Guerilla en ik mis er vast nog een paar. Allen hebben al aangegeven in hoeverre ze om bottlenecks heen hebben moeten ontwikkelen. Prima om te vergelijken met de upgrade van PS3 naar PS4 en desnoods X360 naar X1. Genoeg voorbeelden van games die niet op PS3 en 360 konden draaien of gelimiteerd waren: Ryse, Dead Rising 3, Shadow of Mordor, Killzone Shadow Fall, zelfs Knack met de manier waarop deze uit elkaar viel en weer in elkaar gezet werd.
Ik zeg niet dat er geen limitaties waren, ik zeg dat we al erg ver zijn gekomen met die limitaties en dat het opengooien van IO niet meteen garantie is voor nieuwe spelervaringen.
Een concreet voorbeeld is HZD en het feit dat het de bedoeling was om te kunnen vliegen op een storm bird. Dat kon niet omdat de asset streaming niet snel genoeg was. Dus ja, games gaan wel anders ontwikkeld worden en andere ervaringen bieden als deze alleen voor next gen ontwikkeld worden. Zelfs de dev van Medium (Series X exclusive) geeft aan dat hun game alleen op next gen werkt vanwege de hardware.
Leuk dat vliegen en zal er vast mooi uit zien, maar is het dan meteen baanbrekend of is het handig om erbij te hebben. De game werkte ook prima zonder, dus in die zin voegde het niet heel veel toe. Net als de andere voorbeelden van limitaties, sure leuk dat het nu wel kan, maar maakt voor mij een game niet meteen baanbrekend. Veel van de ontwikkelingen zul je niet snel ontdekken. Pas als een dev zegt hoe lastig iets was, kun je er een beeld bij vormen.

Dus ja, het zal groter mooier en flitsender eruit zien, maar is dat next-gen? Of zit next-gen toch dichter bij de huidige generatie dan sommigen hier denken?
Recon24 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:29:
En daar gaan mensen weer constant de fout in met “Maar maar de PC heeft al lang SSD techniek”.

Ja, maar games worden niet gebouwd rondom een SSD. Zelfs Star Citizen waar een SSD vereist is, moet rekening houden met mensen die nog een HDD in een pc hebben, ook al weet ik dat ze daar langzamerhand lak aan hebben Squadron 42 en Star Citizen vooral optimaliseren voor SSD. Dan nog heb je rekening te houden met verschillende SSD’s die mensen hebben. Waaronder SATA en NVMe. PlayStation en Xbox hadden ook kunnen gaan voor standaard SSD’s op basis van sata tech, maar ze zijn beide verder gegaan dan dat. NVMe SSD’s die de gemiddelde pc gamer eigenlijk niet bezit. Meeste pc gamers hebben nog steeds normale SSD, die niet verder komen dan 560MB/s.
Star Citizen krijgt anders met de snelste SSD's nog de meeste pc's op de knieën, omdat ze, nadat je door de laadschermen bent, nog steeds met beperkingen op CPU en GPU zitten. En dan maakt het niet uit of je een supersnelle SSD hebt of HDD. Ja je zou meer assets kunnen swappen, maar dat veranderd niks aan het feit dat je nog steeds met een maximum aantal pixels en polygonen zit. Sure, een SSD maakt op PC minder verschil dan gehoopt, maar de effecten zijn alsnog minimaal op hetgeen wat in je geheugen ingeladen zit. Als je 32gb RAM hebt, dan is dat ruim voldoende om swappen te voorkomen, maar het maakt games echt niet een factor 10 mooier.

En tuurlijk, Sata600 heeft ook zo zijn limitaties, maar veel games benutten die al vaak niet. Van Epic is ook al bekend dat de demo die ze maakten, al niet de volledige bandbreedte van de PS5 benutte, dus of die nou 10 of 12x zo snel is, maakt dan niet enorm veel uit. Ik verwacht ook dat de SSD geen limitaties gaat geven, maar uiteindelijk kun je maar een beperkt aantal dingen renderen. Daar gaat de SSD niks aan veranderen.

Verder hoop ik zelf op meer vooruitgang op AI vlak, maar dat zal wel tervergeefs zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 30-05-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Segafreak83 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:37:
[...]
Verwachting is € 500 toch? Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Segafreak83 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Wat loop je nu op de man te spelen..

Een HDD is een HDD, boeit totaal niet of die nu in een pc zit of een Playstation. Idem voor een sata data bus. Neem voor het gemak even de 600 bus. Het gaat om de doorvoer van data die je kan halen, dat kan een Playstation ook wel.

Omdat je appels met peren aan het vergelijken bent. De PC is geen partij voor consoles als het om efficiency gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Verwachting is € 500 toch? Of vergis ik me?
Kan nog alle kanten op, sommige roepen €449 anderen €499, €549 of zelfs €599.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Kenny_026 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Omdat je appels met peren aan het vergelijken bent. De PC is geen partij voor consoles als het om efficiency gaat.
Maar als er enorme vraag naar snellere SSD's was, dan had die voor PC al wel beantwoord geweest. Dát is mijn punt. Het is niet alsof gaming de enige media is die snellere performance wil hebben...
En omdat het op PC ook nog niet snel ging, verwacht ik niet dat de eerste generatie games alles gaan benutten. Vind je dat niet, dan agree to disagree.

Ik ben in ieder geval blij dat we nu eindelijk wat games gaan zien. Dan kunnen we later nog wel kijken in hoeverre dit toe te schrijven is aan de SSD ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Martinspire op 30-05-2020 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Segafreak83 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Kan nog alle kanten op, sommige roepen €449 anderen €499, €549 of zelfs €599.
Wat in ieder geval zeker is, is dat de nieuwe generatie consoles een ontzettend goed bang for buck gehalte hebben zolang de prijs onder de 1000 euro blijft. Een PC met vergelijkbare hardware is geen kattenpis en 700 euro of meer zou voor drama zorgen, dus het zit sowieso wel snor.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 30-05-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Martinspire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:42:
[...]

Maar als er enorme vraag naar snellere SSD's was, dan had die voor PC al wel beantwoord geweest. Dát is mijn punt. Het is niet alsof gaming de enige media is die snellere performance wil hebben...
En omdat het op PC ook nog niet snel ging, verwacht ik niet dat de eerste generatie games alles gaan benutten. Vind je dat niet, dan agree to disagree.

Ik ben in ieder geval blij dat we nu eindelijk wat games gaan zien. Dan kunnen we later nog wel kijken in hoeverre dit toe te schrijven is aan de SSD ;)
Nee die was niet naar jou gericht. Maar ik denk dat geld echt een dingetje is. Waarom zou je een 256 gb ssd kopen terwijl je voor hetzelfde geld een 2tb hdd kunt kopen? Veel mensen begrijpen dat niet maar helaas moeten ontwikkelaars daar rekening mee houden.

Op papier is de doorvoersnelheid van hdd en ssd niet zo groot maar als het gaat om veel verschillende bestanden inlezen heb je met SSD door het ontwerp al geen zoektijden meer. Start twee identieke pc’s op waarvan 1 met hdd en 1 met ssd en je hebt een veel groter verschil in snelheid dan dat het op papier laat zien toch?

Maar is het ook niet zo dat in de pc markt, en misschien heb ik het mis, dat het al moeilijk is om games te verkopen voor grote studios? Als ze dan SSD verplicht stellen, maken ze de afzetmarkt niet nog veel kleiner?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik vind de vergelijking met PC een beetje appels met peren vergelijken. Als ik zie wat ik op mijn PC doe; dingen downloaden, beetje social media, veel loeren op internet, dumpert. Dat zijn dingen die ik veel liever op een groot scherm doe dan op een mobiel. Een console is echt voor het gamen gemaakt. Een goede game PC kost misschien wel meer maar kan ook op meer manieren gebruikt worden.

Je kan ook happy worden van een goede PC èn een nieuwe console. Het een hoeft niet perse beter te zijn dan het ander.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:26
In de pc-markt zit momenteel geen enkele studio die: A volledig wil inzetten op de revolutie van SSD en B het budget heeft om dat op AAA schaal te doen. Daarom stelt 'SSD gaming' nog niks voor op pc.

Zo goed als alle PS studio's voldoen wel aan die criteria. En dan komt er idd nog eens bij dat de SSD van PS5 zowat 10 keer sneller is dan een SSD in een gemiddelde PC.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Maar als er enorme vraag naar snellere SSD's was, dan had die voor PC al wel beantwoord geweest. Dát is mijn punt.
Ja en dat is dus niet zo. PC moet rekening houden met een enorm breed scala aan hardware, type mensen en vooral budgetten.
Je kunt geen game maken alleen voor degenen met een gamesysteem van 5000,-

De vraag is er weldegelijk vanuit gamedevs, maar ook andere takken van sport zoals bijv de media. Je kúnt het wel krijgen, maar dan moet je ontzettend diep in de buidel tasten.

En het is niet voor niets dat ze richting PCIe4 enzo gaan he..

De PS hoeft met dat soort dingen geen rekening te houden, het gewoon 1 ding, voor iedereen hetzelfde. En dat is een enorm voordeel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
[...]

Ben ik het niet met eens, de pc blijft in eerste instantie een general purpose machine. Zelfs de enorme populariteit gedreven door gameplatforms zoals Steam en Epic heeft men niet geïnteresseerd om een game exclusief te maken voor bv een RTX2080, octocore en >2gb/s nvme ssd. Nee, alles moet van oudsher ook kunnen draaien op 90% van wat de gamers hebben.

Gaming heeft altijd de behoefte gehad aan bandbreedte, io. De PS2 had een enorme berg daarvan waarmee developers zaken graphics zaken konden bruteforcen, terwijl de PS3 een console was die over een berg processing capaciteit beschikte, maar te weinig bandbreedte (zie beyond3d fora). Met de PS4 ging het weer de goede kant op, hoge doorvoer van data tussen de apu en het gddr5 unified ram. Maar het uitwisselen van data met storage (de HDD) was nauwelijks een verbetering te noemen t.o.v. de vorige generatie. In 2013 bestond er heus wel iets snellers, en als dat ook betaalbaar was geweest, hadden ze er gebruik van gemaakt. Maar dat was het niet, die storage devices uit 2013 waren niet te betalen voor een €399 console. Met de negende generatie halen ze eindelijk, twee generaties verder, deze bottleneck weg.

Games zijn nog nooit ontwikkeld met bv een 5.5gb/s storage architectuur als target, dus het lijkt mij voorbarig door te zeggen dat het op de pc nauwelijks voor een verbetering heeft gezorgd, terwijl dat appels en peren met elkaar vergelijken is. Consoles worden voor gaming ontwikkeld, de snelle nvme ssd's zijn pas twee jaar verkrijgbaar in de markt, en op de pc hebben deze dingen voornamelijk baat als de software ervoor geschreven is. Bv database intensieve zaken. Dingen waarbij hoge troughput belangrijk is. Laat dat nou belangrijk zijn bij het inladen van high quality assets. TLOU3 en de tv serie kunnen straks gebruikmaken van dezelfde assets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paprika
Misschien is het tijd voor een soort scenario schets, want volgens mij hebben sommige mensen wel scheve verwachtingen van de toevoeging van IO op je game ervaring.

Voor de huidige consoles, laten we 't voor het gemak van dit draadje even bij de PS4 houden, geldt dat je een straat hebt met 8 huizen. Naar de straat loopt er een tuinslang (harde schijf) waardoor het water voor de hele straat wordt aangevoerd. De tuinslang kan zo'n 50MBps aan water doorlaten en het knopje dat verantwoordelijk is voor het openen en sluiten van de toevoer wordt met de hand ingedrukt op het moment dat er een lampje gaat branden. De straat heeft eveneens een bassin (RAM geheugen) waar zo'n 2 GB aan water in past. 's Ochtends (bij het tonen van het laadscherm) wordt langzaam dit basin gevuld met water. Gezien er 8 huizen zijn die behoefte hebben aan water duurt dit zo'n 20 tot 40 seconden om voldoende water te verzamelen zodat iedereen kan douchen. Op het moment dat iemand staat te douchen met een kleine ouderwetse handdouche (GPU) verbruikt dit ongeveer de helft van de capaciteit van de aanvoer naar de straat, waardoor niet iedereen tegelijkertijd kan douchen, want dan zou het basin opraken.

Enkele huizen trekken zich daar niets van aan en kunnen prima leven met douchen onder een pisstraaltje, terwijl ze wachten tot de rest klaar is met douchen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bhgeBrZ.pngj

Voor de PS5 geldt dat deze een wijk voor moet stellen waarbij het water wordt aangevoerd door een oliepijpleiding waar 100x zoveel water doorheen kan per seconde. Het bassin ligt er wel nog voor noodsituaties voor wanneer de pijpleiding toe is aan onderhoud, maar eigenlijk is deze altijd tot de rand gevuld door de grote watertoevoer en de doucheruimte ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aKlZUGD.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Krijg nu zin om te zwemmen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Ach volgende week krijgen we het gewoon te zien. Hoop dat de stream alle drukte aan kan en de kwaliteit enigsinds acceptabel blijft.

Hoop ook dat er snel een 4K lossless versie online komt maar meestal komen die presentaties niet verder dan YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Chaoss schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:35:
Ach volgende week krijgen we het gewoon te zien. Hoop dat de stream alle drukte aan kan en de kwaliteit enigsinds acceptabel blijft.

Hoop ook dat er snel een 4K lossless versie online komt maar meestal komen die presentaties niet verder dan YouTube.
Premium Vimeo zou al fijn zijn inderdaad...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trishul
Ik zie berichten voorbij komen dat gisteren de productie van de PS5 gestart is. Eens kijken welke fabrieksarbeider foto's wil delen de komende dagen.

[ Voor 30% gewijzigd door Trishul op 30-05-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Dat zou ik vroeg vinden de eerste fabriek leak van de PS4 was destijds pas in september. Ik denk eigenlijk dat de productie de komende maanden nog niet start.

[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 30-05-2020 11:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Trishul schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:43:
Ik zie berichten voorbij komen dat gisteren de productie van de PS5 gestart is. Eens kijken welke fabrieksarbeider foto's wil delen de komende dagen.
Eerste leak is al een feit! :>

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vQhXsDISEOIAjN27CvjDZa1YP8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lCS347XGjsytuP2pmn5wEQV2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Chaoss schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:52:
Dat zou ik vroeg vinden de eerste fabriek leak van de PS4 was destijds pas in september. Ik denk eigenlijk dat de productie de komende maanden nog niet start.
Nou volgens Tom's hardware is AMD sinds begin mei al bezig met productie van de PS5 APU en chipset. Zou raar zijn als ze dan tot september bijvoorbeeld ergens een paar miljoen APU's gaan opslaan.

Hoewel AMD een fabless bedrijf is natuurlijk, daadwerkelijke productie vindt plaats bij TSMC. Assemblage van de PS5 zal wel weer bij Foxconn gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Martinspire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:38:

[...]
Tja, als ik iets weet van developers (ben er zelf ook 1, zij het in een andere branche) dan is het dat als je ze betere hardware geeft, ze het ook in no-time opgemaakt hebben. Optimaliseren kost veel tijd, maar de winst is dan ook erg groot. Geef ze veel IO en ze vullen het zo op. Dat deden ze de vorige generaties ook wel. Tuurlijk, snelheid is altijd een ding geweest, maar fix dat en er komt wel een ander probleem voor terug. Het is niet alsof nu ineens alle gebeden zijn verhoord. Er zitten nog steeds limitaties aan de hardware.
Zal mij dan ook niet verbazen als de snelle IO straks een tegengesteld effect in de hand gaat werken.
Als alles toch retesnel ingeladen wordt hoeven developers ook niet zo nodig moeite meer te doen om te optimaliseren.
Laten we hopen dat devs niet als te lui gaan worden.

Hoop nog steeds op een tweet van Carmack dat hij een nieuwe Mega Texture based game gaat maken, dan zonder extreme compressie en in volle glory op de nieuwe consoles :9

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
justifire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Zal mij dan ook niet verbazen als de snelle IO straks een tegengesteld effect in de hand gaat werken.
Als alles toch retesnel ingeladen wordt hoeven developers ook niet zo nodig moeite meer te doen om te optimaliseren.
Laten we hopen dat devs niet als te lui gaan worden.

Hoop nog steeds op een tweet van Carmack dat hij een nieuwe Mega Texture based game gaat maken, dan zonder extreme compressie en in volle glory op de nieuwe consoles :9
Die moet je me uitleggen... Je denkt dat developers op grote schaal niet meer het beste uit de consoles willen halen of zo een concurrentie voordeel te willen pakken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
Kenny_026 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:19:
[...]

Die moet je me uitleggen... Je denkt dat developers op grote schaal niet meer het beste uit de consoles willen halen of zo een concurrentie voordeel te willen pakken?
Eerste. Zie bv hoe "vroegah" developers veel slimme trucjes gebruikten zoals hergebruik van sprites voor wolken en bosjes.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-_a_oggyx9pU/VLhDiXqX5oI/AAAAAAAACeI/7xtotE-fqs0/s1600/mario%2Bbushes.png

Tegenwoordig heb je COD met z'n 180GB. Af en toe zal men onbewust wel eens lui kunnen gaan zijn, maar je ziet bij iedere console generatie dat het maximale eruit halen ook beter gaat naarmate de generatie ouder begint te worden. Ervaring met de hardware moet je toch uiteindelijk opbouwen.

Tegenwoordig zijn er ook veel hardere deadlines. Vroeger was een spel zoals je het op de cartridge of disc plaatste. Vandaag de dag is een day 1 patch eerder de standaard dan uitzondering.

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 30-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Paprika schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:29:
[...]

Eerste. Zie bv hoe "vroegah" developers veel slimme trucjes gebruikten zoals hergebruik van sprites voor wolken en bosjes.

[Afbeelding]

Tegenwoordig heb je COD met z'n 180GB. Af en toe zal men onbewust wel eens lui kunnen gaan zijn, maar je ziet bij iedere console generatie dat het maximale eruit halen ook beter gaat naarmate de generatie ouder begint te worden. Ervaring met de hardware moet je toch uiteindelijk opbouwen.
Volgens mij is het hele idee juist dat devs die trucjes moeten verzinnen heel veel tijd in beslag neemt en dus impact heeft op de creativiteit en ontwikkeltijd.

In plaats van bedenken wat die wil gaan doen moet hij/zij eerst veel tijd besteden aan hoe die het wil gaan doen.

Daar willen ze juist vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

uchiha tijntje schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:12:
[...]

Tijdens de overgang van 6 naar 7 werden HD (ready) tv’s ook steeds beter verkrijgbaar en betaalbaar. Dat maakte voor mij in het begin het grootste verschil. Ik weet nog dat ik de intro van Bioshock (met die vliegtuigcrash in dat water met al dat vuur erom heen) had gespeeld op mijn SD tv en dat ik diezelfde dag een HD tv kocht. Wereld van verschil. Heb zelfs toen 5 minuten gewoon wat rondgezwommen om maar naar dat water en vuur te kijken.

@Wootism Wellicht heb je tijdens de overgang van 6 naar 7 ook gewisseld van tv? En dat je daarom het verschil als zo groot ervoer?
Daar heb je denk ik wel een goed punt!
Mijn PS2 zat toentertijd op een beeldbuis TV aangesloten en mijn eerste ervaring met de PS3 was in de MediaMarkt op een Sony stand waarbij ze MotorStorm draaide op een flinke LCD-TV.
Ik was toen echt blown-away door de scherpte en strakke graphics. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:38:
[...]

Volgens mij is het hele idee juist dat devs die trucjes moeten verzinnen heel veel tijd in beslag neemt en dus impact heeft op de creativiteit en ontwikkeltijd.

In plaats van bedenken wat die wil gaan doen moet hij/zij eerst veel tijd besteden aan hoe die het wil gaan doen.

Klopt, door 't wegnemen van bottlenecks hoeven dit soort trucjes niet meer. Belangrijker punt was m'n edit eigenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

En deeltje 2 !

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
@Martinspire
Star Citizen krijgt anders met de snelste SSD's nog de meeste pc's op de knieën, omdat ze, nadat je door de laadschermen bent, nog steeds met beperkingen op CPU en GPU zitten. En dan maakt het niet uit of je een supersnelle SSD hebt of HDD. Ja je zou meer assets kunnen swappen, maar dat veranderd niks aan het feit dat je nog steeds met een maximum aantal pixels en polygonen zit. Sure, een SSD maakt op PC minder verschil dan gehoopt, maar de effecten zijn alsnog minimaal op hetgeen wat in je geheugen ingeladen zit. Als je 32gb RAM hebt, dan is dat ruim voldoende om swappen te voorkomen, maar het maakt games echt niet een factor 10 mooier.
De "problemen" met SC op het moment zijn vooral netwerk gerelateerd. Zit ik op een frisse server, dan haal ik makkelijk 4K/75/95fps en in 1440p zelfs hoger. Het enige van wat hieronder staat waar we nog op wachten is "Server Meshing"
Object Container Streaming is split into 2 parts Client & Server which required a re-engineering of the game engine and it’s something that has caused delays to both Star Citizen and SQ42 originally planned to take 6 months to get to this stage but actually taking 18.

Client Side Object Container Streaming allows for the dynamic seamless loading in or out of assets, textures, locations, ships and entities that are proximate to a player. The System has areas divided into nested containers that every object will sit inside and containers can sit within each other, they contain the information of what to “stream” in basically, this can be the stanton system, planet hurston, lorville and a room in the Hab Block there all being separate containers. CSOCS which premiered in Alpha 3.3 branch has seen a massive framerate rise and performance improvement for the game.

Server Side Object Container Streaming allows the Server to save and loadout areas when not being used, then load them back in when needed. This is for server efficiency but in the case of SQ42 the Client and Server are effectively both on the client PC so it’s still essential.

Long distance Objects can be partly loaded in if there is a reason to, like a ship scans them, this means that some of the entities data that is required can be loaded in BUT only what is required.

Server Meshing takes this one step further by allowing each of these Object Containers to run by an individual server, so this could be individual rooms on a ship BUT the system will dynamically have servers spin up or down based on the population needs for each object container then stitch them together so you can seamlessly move between them.

They want the tech to support 1000s of players on planets at once, though there is no way they could render 1000s of players in a single small dogfight where they all have their own ships.
SC is vooral CPU limited en niet GPU limited, maar vele tasks worden nu al uitgevoerd op de GPU in plaats van CPU. Daarnaast zorgt DX11 ook voor een "performance bottleneck", waardoor ze nu bezig zijn alles over te zetten naar Vulkan api. De SSD's worden daardoor nog steeds tegen gehouden door die core tech, maar geven wel een enorme boost. Het verschil van SATA SSD>NVMe paar jaar terug met SC was al enorm merkbaar.

Met andere woorden, dit moet dus mogelijk zijn qua hoeveel npc's/players je zou moeten kunnen zien als server meshing er is (dit is overigens allemaal in-engine).

Sorry bedoelde deze, maar in beide zie je velen malen meer NPC's.

[ Voor 6% gewijzigd door Recon24 op 30-05-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Trishul schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Nou volgens Tom's hardware is AMD sinds begin mei al bezig met productie van de PS5 APU en chipset. Zou raar zijn als ze dan tot september bijvoorbeeld ergens een paar miljoen APU's gaan opslaan.

Hoewel AMD een fabless bedrijf is natuurlijk, daadwerkelijke productie vindt plaats bij TSMC. Assemblage van de PS5 zal wel weer bij Foxconn gebeuren.
Dat zou opzich niet zo vreemd zijn. Gezien AMD in de tweede helft van dit jaar ook nog extra fab capaciteit bij TSMC nodig heeft om hun Zen3 en RDNA2 hardware te bakken, waarmee ze met andere afnemers van TSMC moeten concurreren voor capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
justifire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Hahaha doe ff normaal man.. wishful thinking much? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trishul schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:01:
[...]

Zo vreemd is dat niet, je zorgt dat alle onderdelen aanwezig zijn en zodra dat zo is begint de productie.

Dat AMD dan op tijd is zegt niet zoveel, er zijn nog tientallen andere fabrikanten betrokken bij een dergelijke release.

Dat de productie weer ergens in september begint lijkt mij een prima gok. Nu is dat nog veel te vroeg.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Donstil schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:14:
[...]

Zo vreemd is dat niet, je zorgt dat alle onderdelen aanwezig zijn en zodra dat zo is begint de productie.

Dat AMD dan op tijd is zegt niet zoveel, er zijn nog tientallen andere fabrikanten betrokken bij een dergelijke release.

Dat de productie weer ergens in september begint lijkt mij een prima gok. Nu is dat nog veel te vroeg.
Het hangt er maar net vanaf wat ze met productie bedoelen. Componenten kunnen ze al produceren. Uiteindelijk doet Sony vooral de assemblage van alle componenten die hun partners aanleveren. Dat kan best in september beginnen natuurlijk, zolang er maar genoeg chips gemaakt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:38:
[...]

Maar dan neemt het hele spul dus meer data in beslag en dat gaat dan weer ten koste van IO.
Heb liever dat devs meer moeite doen en dus meer uit de beschikbare bandbreedte halen dan klakkeloos bandbreedte opsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

poor Leno schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:05:
[...]

Hahaha doe ff normaal man.. wishful thinking much? _O-
Wat is hier wishful aan :?
Wil jij geen vooruitgang dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

justifire schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Maar dan neemt het hele spul dus meer data in beslag en dat gaat dan weer ten koste van IO.
Heb liever dat devs meer moeite doen en dus meer uit de beschikbare bandbreedte halen dan klakkeloos bandbreedte opsnoepen.
Dat meer moeite doen gaat ten koste van creativiteit en gamedesign. Als gamer wil je toch dat devs meer die vrijheden benutten ? En hoezo klakkeloos ?

Wil je liever dat devs creativiteit inboeten omdat jij liever ziet dat ze effectief onder een bepaalde aantal GB/s moeten blijven ?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Bijzondere gedachtegang hier....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Kenny_026 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:01:
Bijzondere gedachtegang hier....
Downplayen at it's finest. Hopelijk blaast Sony donderdag iedereen omver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning-Admiraal
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08-2021

Koning-Admiraal

De commandant!

Is er al een datum bekend dat de console gepresenteerd gaat worden?

Set your goals high, and don't stop till you get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Koning-Admiraal schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:08:
Is er al een datum bekend dat de console gepresenteerd gaat worden?
Nee. Misschien donderdag, maar misschien ook niet. Ze gaan meerdere evenementen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 15:58:
[...]

Dat meer moeite doen gaat ten koste van creativiteit en gamedesign. Als gamer wil je toch dat devs meer die vrijheden benutten ? En hoezo klakkeloos ?

Wil je liever dat devs creativiteit inboeten omdat jij liever ziet dat ze effectief onder een bepaalde aantal GB/s moeten blijven ?
Nee, ik heb liever dat ze creativiteit en optimalisatie combineren.
Laten we duimen dat de devs er ook zo over (blijven) denken.
Met al dat crushen denk ik echter dat ze sneller de makkelijke weg zullen kiezen, tijd zal het leren O-)

Pagina: 1 ... 33 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden