Zeker en dat juich ik toe, maar is dat revolutionair? Ik denk dat het niet eens op gaat vallen.
Daarbij kun je wel enorm veel assets inladen, maar je zit nog steeds met een limiet van wat je op 1 moment erin kunt zetten. 16gb ram is mooi, maar nog steeds voor zowel de GPU als de CPU en met die hogere poly assets, vult dat ook gewoon snel op. Dus ja, je kunt veel snel inladen, maar het is niet alsof je nu van 1 miljoen assets in een omgeving naar 1 biljard gaat. Met alle vernieuwingen voor belichting e.d. gaat dat sowieso niet gebeuren, want dat zijn gewoon hele kostbare brekeningen. Ook al gaat het nu een stapje beter/makkelijker.
@
Martinspire , ik weet niet wat voor een setup je hebt maar de sata-600 is toch op geen enkele manier te vergelijken met wat er zo in de PS5 zit? Dat is een factor 10 trager.
Wat ik bedoel is dat de stap van HDD naar SSD niet zo heel denderend is als je met computers werkt. Ja het is wat sneller, maar niet giga sneller. En als er echt vraag was vanuit PC games om dat omhoog te gooien, dan hadden we nu al lang snellere SSD's gehad. Maar blijkbaar zit er meer achter. Nogmaals, je kunt het zo snel van en naar de RAM zetten als je wilt, dan nog moet het wel verwerkt kunnen worden in de rest van de keten erna.
Als we Cerny moeten geloven hebben developers al jaren last van optimalisaties door de trage sata bus. Het is volgens mij niet iets waar heel veel werk voor verzet hoeft te worden om het te kunnen benutten. Ze hoeven assets niet meer te dupliceren omdat die blokkade er gewoon niet meer is.
Tja, als ik iets weet van developers (ben er zelf ook 1, zij het in een andere branche) dan is het dat als je ze betere hardware geeft, ze het ook in no-time opgemaakt hebben. Optimaliseren kost veel tijd, maar de winst is dan ook erg groot. Geef ze veel IO en ze vullen het zo op. Dat deden ze de vorige generaties ook wel. Tuurlijk, snelheid is altijd een ding geweest, maar fix dat en er komt wel een ander probleem voor terug. Het is niet alsof nu ineens alle gebeden zijn verhoord. Er zitten nog steeds limitaties aan de hardware.
bram1984 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:21:
[...]
Eh wat? Het gebeurt al. Sony first party is al over naar PS5 development. Dat heeft Jim Ryan al min of meer bevestigd. Serieus, hoeveel developers moeten nog naar voren komen en uitleggen in wat voor opzichten ze gelimiteerd werden de afgelopen generatie? CD Projekt Red, Insomniac, Bluepoint, Guerilla en ik mis er vast nog een paar. Allen hebben al aangegeven in hoeverre ze om bottlenecks heen hebben moeten ontwikkelen. Prima om te vergelijken met de upgrade van PS3 naar PS4 en desnoods X360 naar X1. Genoeg voorbeelden van games die niet op PS3 en 360 konden draaien of gelimiteerd waren: Ryse, Dead Rising 3, Shadow of Mordor, Killzone Shadow Fall, zelfs Knack met de manier waarop deze uit elkaar viel en weer in elkaar gezet werd.
Ik zeg niet dat er geen limitaties waren, ik zeg dat we al erg ver zijn gekomen met die limitaties en dat het opengooien van IO niet meteen garantie is voor nieuwe spelervaringen.
Een concreet voorbeeld is HZD en het feit dat het de bedoeling was om te kunnen vliegen op een storm bird. Dat kon niet omdat de asset streaming niet snel genoeg was. Dus ja, games gaan wel anders ontwikkeld worden en andere ervaringen bieden als deze alleen voor next gen ontwikkeld worden. Zelfs de dev van Medium (Series X exclusive) geeft aan dat hun game alleen op next gen werkt vanwege de hardware.
Leuk dat vliegen en zal er vast mooi uit zien, maar is het dan meteen baanbrekend of is het handig om erbij te hebben. De game werkte ook prima zonder, dus in die zin voegde het niet heel veel toe. Net als de andere voorbeelden van limitaties, sure leuk dat het nu wel kan, maar maakt voor mij een game niet meteen baanbrekend. Veel van de ontwikkelingen zul je niet snel ontdekken. Pas als een dev zegt hoe lastig iets was, kun je er een beeld bij vormen.
Dus ja, het zal groter mooier en flitsender eruit zien, maar is dat next-gen? Of zit next-gen toch dichter bij de huidige generatie dan sommigen hier denken?
Recon24 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:29:
En daar gaan mensen weer constant de fout in met “Maar maar de PC heeft al lang SSD techniek”.
Ja, maar games worden niet gebouwd rondom een SSD. Zelfs Star Citizen waar een SSD vereist is, moet rekening houden met mensen die nog een HDD in een pc hebben, ook al weet ik dat ze daar langzamerhand lak aan hebben Squadron 42 en Star Citizen vooral optimaliseren voor SSD. Dan nog heb je rekening te houden met verschillende SSD’s die mensen hebben. Waaronder SATA en NVMe. PlayStation en Xbox hadden ook kunnen gaan voor standaard SSD’s op basis van sata tech, maar ze zijn beide verder gegaan dan dat. NVMe SSD’s die de gemiddelde pc gamer eigenlijk niet bezit. Meeste pc gamers hebben nog steeds normale SSD, die niet verder komen dan 560MB/s.
Star Citizen krijgt anders met de snelste SSD's nog de meeste pc's op de knieën, omdat ze, nadat je door de laadschermen bent, nog steeds met beperkingen op CPU en GPU zitten. En dan maakt het niet uit of je een supersnelle SSD hebt of HDD. Ja je zou meer assets kunnen swappen, maar dat veranderd niks aan het feit dat je nog steeds met een maximum aantal pixels en polygonen zit. Sure, een SSD maakt op PC minder verschil dan gehoopt, maar de effecten zijn alsnog minimaal op hetgeen wat in je geheugen ingeladen zit. Als je 32gb RAM hebt, dan is dat ruim voldoende om swappen te voorkomen, maar het maakt games echt niet een factor 10 mooier.
En tuurlijk, Sata600 heeft ook zo zijn limitaties, maar veel games benutten die al vaak niet. Van Epic is ook al bekend dat de demo die ze maakten, al niet de volledige bandbreedte van de PS5 benutte, dus of die nou 10 of 12x zo snel is, maakt dan niet enorm veel uit. Ik verwacht ook dat de SSD geen limitaties gaat geven, maar uiteindelijk kun je maar een beperkt aantal dingen renderen. Daar gaat de SSD niks aan veranderen.
Verder hoop ik zelf op meer vooruitgang op AI vlak, maar dat zal wel tervergeefs zijn.
[
Voor 3% gewijzigd door
Martinspire op 30-05-2020 10:42
]