Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justifire
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 22:18

justifire

Shut up and squat !!

Anton.net schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:06:
De ps5 krijgt een extra drive caddy waar je een extra m.2 drive in kan steken, die voldoet aan de juiste specificaties (snel genoeg en klein genoeg).
Zal niet meer zijn dan 1 schroefje losdraaien en klaar
Heb je hier een linkje van ?

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ben wel benieuwd wanneer dat interessant wordt. 8xx GB is natuurlijk niet veel maar als ik de prijzen van de nu snelste M2 SSD’s zie (die niet snel genoeg zijn) wordt ik daar nog niet zo vrolijk van.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:43

Martinspire

Awesomeness

Donstil schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:28:
Ben wel benieuwd wanneer dat interessant wordt. 8xx GB is natuurlijk niet veel maar als ik de prijzen van de nu snelste M2 SSD’s zie (die niet snel genoeg zijn) wordt ik daar nog niet zo vrolijk van.
Mja dit vooral. Ze moeten snel grote opslag voor acceptabele prijzen aanbieden anders kun je straks max 3 spellen hebben staan voor je weer wat weg moet gooien

En dat heeft natuurlijk ook allemaal weer grote updates nodig :X

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
mcbacon0 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:42:
[...]

maar dan zal je de playstation open moeten schroeven om de interne ssd te vervangen.
Welnee, doen ze net zo als op de Slim en Pro, hoeft geen schroevendraaier aan te pas te komen om er bij te kunnen. Misschien de drive ff vast schroeven op het uitschuifbare ding maar that's it.

Niks engs of wat dan ook!

Het is juist goed dat Sony hiervoor heeft gekozen! Over jaartje komen er diverse PC SSD's uit die dan gewoon kunnen werken, die gaan elkaar beconcureren en worden steeds goedkoper, etc. Heel goed voor ons consumenten!

Bij MS kan je maar 1 merk kopen, en alleen via MS/Seagate, betekent vaak juist hogere prijzen dat soort dingen. Kijk naar de PS Vita en de specifieke memory cards die Sony daar voor had gemaakt en hoe goedkoop standaard SD kaartjes werden in die tijd. Nu kan je bv. ook die Vita kaartjes nergens echt kopen, SD is nog steeds overal te verkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinspire schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:42:
[...]

Mja dit vooral. Ze moeten snel grote opslag voor acceptabele prijzen aanbieden anders kun je straks max 3 spellen hebben staan voor je weer wat weg moet gooien

Nou games werden wel kleiner is de belofte dat scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:21
Aenea schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:50:
[...]

Welnee, doen ze net zo als op de Slim en Pro, hoeft geen schroevendraaier aan te pas te komen om er bij te kunnen. Misschien de drive ff vast schroeven op het uitschuifbare ding maar that's it.

Niks engs of wat dan ook!

Het is juist goed dat Sony hiervoor heeft gekozen! Over jaartje komen er diverse PC SSD's uit die dan gewoon kunnen werken, die gaan elkaar beconcureren en worden steeds goedkoper, etc. Heel goed voor ons consumenten!

Bij MS kan je maar 1 merk kopen, en alleen via MS/Seagate, betekent vaak juist hogere prijzen dat soort dingen. Kijk naar de PS Vita en de specifieke memory cards die Sony daar voor had gemaakt en hoe goedkoop standaard SD kaartjes werden in die tijd. Nu kan je bv. ook die Vita kaartjes nergens echt kopen, SD is nog steeds overal te verkrijgen...
Precies! In 2020 zul je nog geen uitbreiding moeten kopen, tenminste, ik kan me niet voorstellen dat je 7 games van 100GB tegelijkertijd speelt. In 2021 kan ik me wel voorstellen dat je wat meer storage wilt hebben. Aangezien in het najaar al de PCIE4 ssd's op gang komen, zul je volgend jaar wel tegen een acceptabel tarief een 1 of 2TB uitbreiding kunnen kopen. Alle grote merken komen met PCIE4 ssd's, dus verwacht gezonde marktwerking op dat gebied. Adata, Crucial, intel, Kingston en Samsung zijn wel de merken om in de gaten te houden. Als je het verhaal ook een beetje volgt van Sony, dan zie ik wel gebeuren dat ze komen met een 'made for PS5' of 'PS5 certified' programma voor PCIE4 ssd's. Die fabrikanten zullen daar ook zeker interesse in hebben want gaming en nvme ssd's staan garant voor goede verkopen, al helemaal met een PS5 logo erop.

Ik verwacht ook dat we de PS5 ssd controller in aangepaste vorm zullen terugzien op de pc markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

Donstil schreef op zondag 24 mei 2020 @ 00:06:
[...]

Nou games werden wel kleiner is de belofte dat scheelt.
Niet als de games veel gedetailleerder worden.
Ze zullen altijd tegen grenzen aan blijven lopen.
Zeker met die snelle transities die nu mogelijk zijn door de ultra snelle ssd, zal veel ruimte op de schijf voor nodig zijn.
Met 30 GB/s zal de gehele ssd in 30 seconden gelezen zijn.....

- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 04:13
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:28:
[...]

En daarom hebben zowel de Xbox als PlayStation uitbreidbare opslag :z. Daarnaast is het met deze snelle SSD's niet meer nodig om assets meerdere keren op te slaan, waardoor games weer minder opslag gebruiken.

Zo gebruikt Spiderman een bepaalde assets bijvoorbeeld een paar honderd keer. Stel dat die asset 2,5 MB is: 2,5 x 200 = 500 MB. Doe dat een paar keer voor meerdere assets, dan zit je snel aan tientallen GB aan data wat overbodig is.
Plus een game kan veel compacter worden ingepakt omdat de SSD ze veel sneller kan uitpakken. Toch verwacht ik niet dat die 825GB voldoende gaat zijn in de beginjaren. Third party developers die een game ontwikkelen voor alle consoles (inclusief PS4 en Xbox One) en PC, gaan waarschijnlijk nog steeds met ‘lompe’ games aankomen, de bouwstenen van een game zijn niet zomaar te veranderen. Ook zal er tijd overheen gaan eer ontwikkelaars het onder de knie hebben hoe ze de SSD zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten.

Dan is er nog het ‘probleem’ van backwards compatibility. Ik verwacht dat bepaalde PS4 games nog veel gespeeld gaan worden. De nieuwe generatie consoles richt zich vooral op stabiliteit en efficiëntie, en niet zozeer een enorme grafische stap. Daarom zullen PS4 games niet zo snel oud aanvoelen, zeker niet als de eindelijk die stabiele 60 frames per seconde halen. Je kan er vergif op innemen dat games als Uncharted 4 + The Lost Legacy, The Last of Us Remastered + 2, Spider-Man en Horizon Zero Dawn een framerate patch gaan krijgen, zodat de games (U)HD @ 60fps gaan draaien. Deze games zijn allemaal enorm groot.

De PS5 eigenaar, zeker diegene die overstapt van de PS4 naar PS5, doet er waarschijnlijk goed aan om een externe schijf aan te schaffen. Een game van 100GB schrijven naar de NVMe gaat van HDD -> NVMe en andersom nog altijd stukken sneller dan downloaden. Externe SSD’s worden ook steeds goedkoper. Games die je speelt op de NVMe, je ‘backlog’ op je externe schijf. Met een HDD heb je de allergrootste games binnen 15 minuten overgeschreven naar de NVMe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-09 11:38
DigitalError schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 22:44:
[...]

Of je hangt er een externe schijf aan? :P kan ook gewoon bij de PS4 hoor
een m2 drive is niet zo groot hoor , dus ze kunnen gewoon ergens aan de zij / achterkant een klepje maken waar je de m2 drive zo in kan klikken, klepje dicht en klaar is kees, niks open schroeven.

Nu weten we niet wat de prijs van die uitbreidingen gaat doen bij de buren maar grote kans omdat het een aparte cartridge is dat men daar flink op gaat verdienen door monopolie positie met betrekking op die cartridges.

Bij Sony gaat het om een universele standaard aansluiting en heb je meerdere fabrikanten om uit te kiezen straks dus dat is waarschijnlijk een stuk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Laatst online: 09-10 15:32
Gandalf68 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:08:
[...]

een m2 drive is niet zo groot hoor , dus ze kunnen gewoon ergens aan de zij / achterkant een klepje maken waar je de m2 drive zo in kan klikken, klepje dicht en klaar is kees, niks open schroeven.

Nu weten we niet wat de prijs van die uitbreidingen gaat doen bij de buren maar grote kans omdat het een aparte cartridge is dat men daar flink op gaat verdienen door monopolie positie met betrekking op die cartridges.

Bij Sony gaat het om een universele standaard aansluiting en heb je meerdere fabrikanten om uit te kiezen straks dus dat is waarschijnlijk een stuk voordeliger.
Ja gelukkig heeft Sony geleerd uit zijn fouten en dwingt die hun eigen proprietary geheugenkaarten op zoals de memory stick van de psp vita of vroeger bij de video cameras.

Het kan wel zijn dat ze een soort van caddy gaan maken zodat je de m2 ssd in een soort omhulsel moet vijzen voor bescherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
MadDogMcCree schreef op zondag 24 mei 2020 @ 01:45:
[...]

Plus een game kan veel compacter worden ingepakt omdat de SSD ze veel sneller kan uitpakken. Toch verwacht ik niet dat die 825GB voldoende gaat zijn in de beginjaren. Third party developers die een game ontwikkelen voor alle consoles (inclusief PS4 en Xbox One) en PC, gaan waarschijnlijk nog steeds met ‘lompe’ games aankomen, de bouwstenen van een game zijn niet zomaar te veranderen. Ook zal er tijd overheen gaan eer ontwikkelaars het onder de knie hebben hoe ze de SSD zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten.

Dan is er nog het ‘probleem’ van backwards compatibility. Ik verwacht dat bepaalde PS4 games nog veel gespeeld gaan worden. De nieuwe generatie consoles richt zich vooral op stabiliteit en efficiëntie, en niet zozeer een enorme grafische stap. Daarom zullen PS4 games niet zo snel oud aanvoelen, zeker niet als de eindelijk die stabiele 60 frames per seconde halen. Je kan er vergif op innemen dat games als Uncharted 4 + The Lost Legacy, The Last of Us Remastered + 2, Spider-Man en Horizon Zero Dawn een framerate patch gaan krijgen, zodat de games (U)HD @ 60fps gaan draaien. Deze games zijn allemaal enorm groot.

De PS5 eigenaar, zeker diegene die overstapt van de PS4 naar PS5, doet er waarschijnlijk goed aan om een externe schijf aan te schaffen. Een game van 100GB schrijven naar de NVMe gaat van HDD -> NVMe en andersom nog altijd stukken sneller dan downloaden. Externe SSD’s worden ook steeds goedkoper. Games die je speelt op de NVMe, je ‘backlog’ op je externe schijf. Met een HDD heb je de allergrootste games binnen 15 minuten overgeschreven naar de NVMe.
Natuurlijk gaat de 825gb nooit genoeg zijn, en al helemaal niet als je ook nog je PS4 backlog erbij op gaat tellen, ook al staan die games dan op een externe harde schijf.

Ik ben benieuwd hoe snel de prijzen van externe NVMe (of wat het dan ook mag worden), gaan dalen, zodat het wat betaalbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Hoeveel games denken mensen wel niet direct te willen installeren? Als je een beetje een degelijk internet snelheid hebt, dan is dat al geen enkel probleem. Daarnaast staan al je PS4 games extern (als je die hebt), en zal je in de eerste maanden (als je beetje slim bent), niet gelijk je hele interne SSD vol proppen.

Ik snap persoonlijk de drama niet helemaal. Er is alleen drama individueel gezien, als je een crappy internet connectie hebt, anders snap ik niet echt waar men zich druk om maakt. *snip* niet relevant

[ Voor 14% gewijzigd door Geronimous op 24-05-2020 12:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik snap persoonlijk de drama niet helemaal. Er is alleen drama individueel gezien,
Waar is er drama? Er wordt toch gewoon normaal over gesproken nu?

[ Voor 44% gewijzigd door Donstil op 24-05-2020 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Recon24 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:05:
Hoeveel games denken mensen wel niet direct te willen installeren? Als je een beetje een degelijk internet snelheid hebt, dan is dat al geen enkel probleem. Daarnaast staan al je PS4 games extern (als je die hebt), en zal je in de eerste maanden (als je beetje slim bent), niet gelijk je hele interne SSD vol proppen.

Ik snap persoonlijk de drama niet helemaal. Er is alleen drama individueel gezien, als je een crappy internet connectie hebt, anders snap ik niet echt waar men zich druk om maakt. Die 1TB in de XSX (wat effectief ook maar 930GB is en je weet niet wat daar nog afgaat) is ook niet veel te noemen, ook die zal je "moeten" uitbreiden op een gegeven moment.
825GB / 1TB is gewoon karig, punt. Niet iedereen wil iedere x een download aan hoeven slingeren om eens een ander spel te willen of kunnen spelen.

Kijk bijvoorbeeld naar de laatste CoD, iedere paar dagen/weken krijg je een flinke download voor je kiezen, dat ervaart men als behoorlijk irritant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Segafreak83
*knip*

Dit voegt helemaal niets toe

[ Voor 86% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recon24
Donstil schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:13:
[...]

Waar is er drama? Er wordt toch gewoon normaal over gesproken nu?
*snip* onnodig

Drama als in, waar men zich druk om maakt qua opslag. 825/1TB zou beide al niet "genoeg" zijn. Men zou pas akkoord gaan als er minstens 4TB in had gezeten, maar dat is $$$$.

[ Voor 17% gewijzigd door Geronimous op 24-05-2020 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Kritiek op 'weinig' opslag vind ik wel een beetje simpel.

Ze kunnen er ook een 8 TB SSD in stoppen, maar dan is de het niet te betalen en dan is de prijs weer niet goed. Ze hebben nu gewoon een goede prijstechnische afweging gemaakt. Wacht een paar jaar totdat de prijzen van opslag lager zijn, dan zal er gerust een PS5 met meer opslag komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Kritiek op 'weinig' opslag vind ik wel een beetje simpel.

Ze kunnen er ook een 8 TB SSD in stoppen, maar dan is de het niet te betalen en dan is de prijs weer niet goed. Ze hebben nu gewoon een goede prijstechnische afweging gemaakt. Wacht een paar jaar totdat de prijzen van opslag lager zijn, dan zal er gerust een PS5 met meer opslag komen.
Heel simpel, als 825GB niet genoeg is, koop je nog een PS5, dan heb je 1,65TB, en gewoon iedere keer dat je SSD vol is, koop je weer een nieuwe PS5...

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-10 20:21
*knip* dit is alleen maar stoken. Laat dat achterwege

[ Voor 72% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Recon24 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:19:
[...]
*knip*

Drama als in, waar men zich druk om maakt qua opslag. 825/1TB zou beide al niet "genoeg" zijn. Men zou pas akkoord gaan als er minstens 4TB in had gezeten, maar dat is $$$$.
Minstens 2 TB had wel gemogen hoor, of de 1.65TB waar over gesproken wordt ivm de 12 data lijnen (als ik het goed heb).

De opslag wordt in zulke grote getale ingekocht door Sony, dat het maar een paar euro extra kost.

[ Voor 13% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik zie het wel met die 825GB. Het is niet zo dat we keuze hebben, dus dan maar wat minder games installeren.

Voor nu is het vooral afwachten wat een en ander met bijvoorbeeld compressie (en het niet meer nodig hebben van asset duplicates) gaat doen. En als je bij de nieuwe CoD bijvoorbeeld kan kiezen om alleen de single player te installeren met Engelse audiomix en Nederlandse subs, dan scheelt dat ook flink.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Recon24 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:19:
[...]
*knip* op de man

8xx GB is niet veel, begrijpbaar door de techniek maar niet veel, geen drama gewoon feiten. Twee launch games en Warzone en je bent al een heel eind.
Daarnaast staan al je PS4 games extern
, leuke bewering maar voor mij niet juist.

*knip* op de man

[ Voor 66% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

*snip*

[ Voor 95% gewijzigd door Geronimous op 24-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Die drama was niet bedoelt om de discussies, om het feit dat men die 825 denkt binnen een dag vol te hebben ofzo. Daarbij leg ik uit dat PS4 games er al niet eens op staan men met crappy internet verbinding er misschien eerder problemen mee zullen hebben.

*knip* Hou eens op met op de man gaan

[ Voor 60% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
*knip* Op de man

[ Voor 96% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
*knip* Op de man

[ Voor 94% gewijzigd door Gropah op 24-05-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Segafreak83 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Minstens 2 TB had wel gemogen hoor, of de 1.65TB waar over gesproken wordt ivm de 12 data lijnen (als ik het goed heb).

De opslag wordt in zulke grote getale ingekocht door Sony, dat het maar een paar euro extra kost.
Maar een paar euro extra? Sony zou jou moeten inhuren! :+ Dat ze dat zelf niet hadden bedacht! Ik denk dat Sony ons bewust opscheept met te weinig opslag!

Kom toch op man, als het echt zo simpel was als een paar euro, dan hadden ze dat echt wel gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:53
Martinspire schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 23:42:
[...]

Dan weet je meteen hoeveel deze hardware zowel Microsoft en Sony wel niet moet kosten op het moment. De opslag alleen zal met de huidige markt zo'n 150 euro (exclusief belastingen) kosten. Zoveel semiconductors zijn er nou ook weer niet. Laat staan het aantal dat werkt in de opslag space. Naarmate de technologie/markt van PCI-e drives vordert zal ook de interne opslag goedkoper worden. De controller is weliswaar custom, maar de chips zelf niet.

Lexar heeft eind 2019 al een demo gegeven van hun aankomende chips en die haalden 7.5GB/sec en dat zou dus voldoende moeten zijn om de verschillen in de controller van de PS5 en een NVMe controller op te vangen. Die zullen ergens dit jaar wel uitkomen en als één partij dergelijke chips kan fabriceren dan zal de rest snel volgen. Dus in 2021 zul je al de eerste drives zien die officieel compatible zijn. De vraag is alleen tegen welke prijs. Realistisch gezien is een gebrek aan opslag een "luxe probleem" en verwacht dus vooral niet dat je straks een dergelijke drive wel even voor 50 euro gaat kunnen vinden, immers zou een "tragere" SSD dan voor 20 euro in de winkelschappen moeten liggen :+.

Dat wordt dus zeker de eerste jaren kiezen tussen of toch maar de helft van de PS5 prijs uitgeven aan meer opslag of je "actieve" gamelibrary toch voor een aardige tijd beperken tot een beperkte selectie.

Het zou overigens goed kunnen dat Microsoft rekent op de markt (en dus de innovatie van NVMe drives) om in de toekomst vergelijkbare snelheden te halen als Sony nu zal doen met hun oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 24-05-2020 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Laatst online: 28-09 11:38
men vergeet ook dat het installeren van een update nu veel minder ruimte in beslag neemt door een andere manier van verwerken en patchen dus die omvang neemt ook af. Updates gaan sneller en eenvoudiger heeft men toen verteld bij de technische kant van opslag meen ik.

Ook een nieuw compressie systeem en het niet 100x hoeven in te laden van een brievenbus gaat ruimte schelen.

Men klaagt nu over bijna 1 tb terwijl dat vroeger standaard 500 was.... Bovendien kan men er gemakkelijk extern geheugen bij hangen wat bijna even snel is als het systeem van de ps5 (ja die zijn er nu nog niet ....)

Dit zijn goede tekenen voor de toekomst dus laten we rustig afwachten wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Als een gewone 1TB NVME SSD al bij de €150,- ligt en de absolute top drives nog hoger weet je al dat een SSD die het nog beter moet doen duurder dan dat zal zijn.

Dat gecombineerd met highend CPU/GPU doet me nog steeds afvragen wat de totale kosten van zowel de PS5 als Xbox zijn en hoeveel dat verschilt met de retailprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Recon24 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:53:
[...]
Daarbij leg ik uit dat PS4 games er al niet eens op staan.
Waarom staan PS4 games er niet op? Oprechte vraag hoor. Kun je die niet installeren zonder een externe hdd?

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
JeroenNietDoen schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:25:
Als een gewone 1TB NVME SSD al bij de €150,- ligt en de absolute top drives nog hoger weet je al dat een SSD die het nog beter moet doen duurder dan dat zal zijn.

Dat gecombineerd met highend CPU/GPU doet me nog steeds afvragen wat de totale kosten van zowel de PS5 als Xbox zijn en hoeveel dat verschilt met de retailprijs.
Schaal, geen BTW en langdurige contracten kunnen wel veel doen hoor. Je hebt 't hier over 'n afname van vele miljoenen over de jaren heen. Je koopt nu een 1TB NVMe drive met 5 GBps voor 220 in Duitsland. Dus dan zit je al rond de 180 euro na BTW aftrek en dan heb je dus de marge van de winkel, transportdiensten, importeur, garantie/service van de fabrikant en hun marketing afdeling etc ook betaald. Misschien is 150 euro dus zelfs wel te hoog en betalen Sony en Microsoft 120-130.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Ik speel nooit meer dan 2 games tegelijk dus 800gb is genoeg, daarnaast gaat het downloaden hier snel dus ik voorzie geen problemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 24-05-2020 12:33 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jammer, er is weer een "vantevoren-zonder dat we iets weten"- zeikpuntje gevonden.. En t was een paar dagen zo lekker rustig hier.. -O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
poor Leno schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:36:
Jammer, er is weer een "vantevoren-zonder dat we iets weten"- zeikpuntje gevonden.. En t was een paar dagen zo lekker rustig hier.. -O-
Er mag op Tweakers toch zeker wel over de onderliggende hardware worden gepraat? De naam van de site verwijst naar mijn weten nog altijd naar het maximale uit je hardware halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laten we dit nu ook niet weer oprakelen in het topic...

[ Voor 86% gewijzigd door Geronimous op 24-05-2020 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recon24
Raem schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Waarom staan PS4 games er niet op? Oprechte vraag hoor. Kun je die niet installeren zonder een externe hdd?
"The kind of storage you need depends on how you're going to use it. If you have an extensive PS4 library [...] then a large external hard drive is ideal. You can leave your games on the hard drive and play them directly from there, saving the pricier SSD storage for your PS5 titles, or you can copy the PS4 titles directly to the SSD. If your purpose in adding more storage is to play PS5 titles, though, ideally you will add to your SSD storage."

Cerny went on to stress that Sony "will be supporting certain M2 SSDs" (a.k.a. third party SSDs) to be compatible with PS5, explaining that "these are internal drives that you can get on the open market and can install on the day on the PS5."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
Als je een beetje begrijpt hoe de nandflash, ssd en nvme ssd markt in elkaar steekt, begrijp je ook dat de ssd's van de nieuwe generatie dure componenten zijn. Een 1TB SSD, anno 2020, ongeacht snelheid of interface, is duurder dan een 500GB HDD in 2013 was (huidige gen consoles). Misschien dat de fabrikanten nog komen met grotere storage edities op release, het staat je dan vrij om die aan te schaffen. Dus als je direct bv. 2TB aan storage nodig hebt, trek de portemonnee zou ik zeggen, zo moeilijk is dat niet. Mensen die alleen CoD en nog een game tegelijk spelen, hebben dat nog niet nodig en besparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raem schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:26:
[...]

Jawel hoor die installeer je ook gewoon op de interne opslag.

Ze kunnen echter ook extern mocht iemand dat nodig hebben of willen maar dit is (gelukkig) geen verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PS4 games hebben toch ook profijt van de snellere interne SSD van de PS5 dan wanneer je ze op een externe SSD zou zetten?
Ik speel niet zoveel tegelijk, dus ruimtegebrek heb ik eigenlijk nooit last van, dus dan installeer ik liever alles intern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En als het goed is kun je ook gewoon een PCI-e SSDtje erin stoppen die langzamer (en veul goedkoper) is dan dat er wordt aangeraden/vereist voor de PS5 games, en daar je PS4 games op zetten mocht je niet met een externe willen werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Dat lijkt mij toch netjes? Als je een enorme PS4 backlog hebt, hang je er een 2TB externe HDD van €60 aan die je wegmoffelt achter je console. Wil je die PS4 games wat versnellen dan zou je nog kunnen kiezen voor een externe SSD, bv de Samsung externe ssd's (T series) van 1TB zijn goed betaalbaar.

Als je echt dit jaar nog extra PS5 superspeed storage nodig hebt, reken dan maar op €300 voor 1TB (ssd's zoals de Samsung 980 pro en Adata Sage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Trishul schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:10:
[...]

Dat lijkt mij toch netjes? Als je een enorme PS4 backlog hebt, hang je er een 2TB externe HDD van €60 aan die je wegmoffelt achter je console. Wil je die PS4 games wat versnellen dan zou je nog kunnen kiezen voor een externe SSD, bv de Samsung externe ssd's (T series) van 1TB zijn goed betaalbaar.

Als je echt dit jaar nog extra PS5 superspeed storage nodig hebt, reken dan maar op €300 voor 1TB (ssd's zoals de Samsung 980 pro en Adata Sage).
hangt ook nog even af van wat voor USB type ze implementeren aan de achterzijde en welke bandbreedte er aan hangt. Een extere SSD is geen gek idee eigenlijk, maar daar wacht ik mee tot we de console en specs ervan hebben gezien. Nu hangt er een 2TB USB 3.2 aan de Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Recon24 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:14:
[...]

hangt ook nog even af van wat voor USB type ze implementeren aan de achterzijde en welke bandbreedte er aan hangt. Een extere SSD is geen gek idee eigenlijk, maar daar wacht ik mee tot we de console en specs ervan hebben gezien. Nu hangt er een 2TB USB 3.2 aan de Pro
Dat is eigenlijk een zeer interessant punt dat je aankaart. Welke USB versie. Het zou kunnen dat ze USB3.2 gen2 gebruiken indien de chipset gebaseerd is op de AMD x570 chipset (wat wel aannemelijk lijkt met PCIE4). USB 3.2 gen2 is uit mijn hoofd 10gbit, een verdubbeling in snelheid t.o.v. de USB3.0 5gbit poorten van de PS4. Dat zou wel erg fijn zijn i.c.m. de snellere gen2 externe ssd's zoals de Samsung T7. Die doen toch een nette 1GB/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Snap ik ook niet....

Laten we uitgaan van 100GB per game dan heb je genoeg ruimte voor 7-8 games...

Is dat weinig ? Ik speel echt niet zoveel games door elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:34:
Snap je ook niet....

Laten we uitgaan van 100GB per game dan heb je genoeg ruimte voor 7-8 games...

Is dat weinig ? Ik speel echt niet zoveel games door elkaar.
We weten nog niet hoeveel je netto over gaat houden voor games / data. De 825gb is bruto, laten we daar voor het gemak even vanuit gaan dat je netto 700gb over houdt, dan gaat het OS er nog vanaf, paar applicaties, zit je op 650gb wat over is voor games.

Voor de een zal het genoeg zijn, voor de ander is het krap aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-10 02:21
Segafreak83 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:40:
[...]

We weten nog niet hoeveel je netto over gaat houden voor games / data. De 825gb is bruto, laten we daar voor het gemak even vanuit gaan dat je netto 700gb over houdt, dan gaat het OS er nog vanaf, paar applicaties, zit je op 650gb wat over is voor games.

Voor de een zal het genoeg zijn, voor de ander is het krap aan.
Dat lijkt me dan ook weer een beetje uit de lucht gegrepen. Waar baseer je je berekening op?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
Trishul schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:31:
[...]

Dat is eigenlijk een zeer interessant punt dat je aankaart. Welke USB versie. Het zou kunnen dat ze USB3.2 gen2 gebruiken indien de chipset gebaseerd is op de AMD x570 chipset (wat wel aannemelijk lijkt met PCIE4). USB 3.2 gen2 is uit mijn hoofd 10gbit, een verdubbeling in snelheid t.o.v. de USB3.0 5gbit poorten van de PS4. Dat zou wel erg fijn zijn i.c.m. de snellere gen2 externe ssd's zoals de Samsung T7. Die doen toch een nette 1GB/s.
Afbeeldingslocatie: https://meterpreter.org/wp-content/uploads/2019/09/usb4.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-09 13:46
Ik zou er zelf wel oren naar hebben als ze verschillende modellen op de markt zouden brengen, zoals bijvoorbeeld iPhone dat doet. Dat je €499,- betaald voor de 825Gb versie en pak em beet €799,- voor de 1.650Gb versie. Ik ben namelijk wel zo iemand die veel spellen door elkaar speelt. Gaat toch niet gebeuren hoor, maar ik zou er wel oren naar hebben.
Verder heb ik liever een kleine 825Gb opslag met de revolutionaire technologie die ze daarin stoppen, dan een grotere opslag met langzamere bestaande tech. Maar goed, dat het een nadeel is dat de opslag zo klein is mogen we alsnog wel aankaarten hier :). Al helemaal áls straks zou blijken dat werelden die zo gedetailleerd zijn als in de UE5 techdemo (die we allemaal wel zouden willen zien), ondanks de modernste compressietechnieken de halve opslag zullen vullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Steven030 op 24-05-2020 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Steven030 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:54:
Ik zou er zelf wel oren naar hebben als ze verschillende modellen op de markt zouden brengen, zoals bijvoorbeeld iPhone dat doet. Dat je €499,- betaald voor de 825Gb versie en pak em beet €799,- voor de 1.650Gb versie. Ik ben namelijk wel zo iemand die veel spellen door elkaar speelt. Gaat toch niet gebeuren hoor, maar ik zou er wel oren naar hebben.
Verder heb ik liever een kleine 825Gb opslag met de revolutionaire technologie die ze daarin stoppen, dan een grotere opslag met langzamere bestaande tech. Maar goed, dat het een nadeel is dat de opslag zo klein is mogen we alsnog wel aankaarten hier :)
Hier zou ik ook wel oren naar hebben. €599,- en €799,- bijvoorbeeld.

Ik zie mijzelf niet zo snel een SSD inbouwen na twee jaar. Niet omdat ik het niet kan maar meer omdat dan ongetwijfeld zoiets wordt als: “Aah ja dat moet ik nog eens doen” elke keer als ik een volle opslag melding zou krijgen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
Geronimous schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Dat lijkt me dan ook weer een beetje uit de lucht gegrepen. Waar baseer je je berekening op?
Er wordt toch altijd geadverteerd met bruto waardes mbt harde schijven? Zelfs op de huidige consoles staat op de verpakking 500gb/1tb.

Bij 1tb heb je effectief 931gb tot je beschikking
Bij 750gb heb je effectief 698gb tot je beschikking.

De 825gb zal er ergens tussenin zitten, vandaar dat er staat, als we daar even (voor het gemak) vanuit gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
Segafreak83 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:59:
[...]

Er wordt toch altijd geadverteerd met bruto waardes mbt harde schijven? Zelfs op de huidige consoles staat op de verpakking 500gb/1tb.

Bij 1tb heb je effectief 931gb tot je beschikking
Bij 750gb heb je effectief 698gb tot je beschikking.

De 825gb zal er ergens tussenin zitten, vandaar dat er staat, als we daar even (voor het gemak) vanuit gaan.
Om dit even aan te vullen. Zie bijvoorbeeld https://www.seagate.com/n...he-drives-label-172191en/.
Programs such as FDISK, system BIOS, Windows, and older versions of macOS use the binary (base 2) numbering system. In the binary numbering system, one megabyte is equal to 1,048,576 bytes, one gigabyte is equal to 1,073,741,824 bytes, and one terabyte is equal to 1,099,511,627,776 bytes.
1 terabyte is 1.000.000.000.000 bytes, gedeeld door 1.073.741.824 is 931.32GB
750 gigabyte is 750.000.000.000 bytes, gedeeld door 1.073.741.824 is 698.49GB
825 gigabyte is 825.000.000.000 bytes, gedeeld door 1.073.741.824 is 768.34GB

Hoeveel de PS5 zelf hiervan zal opsnoepen durf ik geen uitspraken over te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 24-05-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:59
Steven030 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:54:
Verder heb ik liever een kleine 825Gb opslag met de revolutionaire technologie die ze daarin stoppen, dan een grotere opslag met langzamere bestaande tech. Maar goed, dat het een nadeel is dat de opslag zo klein is mogen we alsnog wel aankaarten hier :). Al helemaal áls straks zou blijken dat werelden die zo gedetailleerd zijn als in de UE5 techdemo (die we allemaal wel zouden willen zien), ondanks de modernste compressietechnieken de halve opslag zullen vullen.
Sony snapt toch zelf ook wel dat maar een paar games niet gaat werken. Daar zullen ze vast wel rekening mee gehouden hebben.

En die verschillende opslagcapaciteiten, dat had je bij de PS4 en Xbox One toch ook al? Zal nu ook vast weer komen. Op termijn dan wel.

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
@Segafreak83 Ja, de conversie van "Gb" naar "Gb" (1000 of 1024 bytes) snap ik ook wel. Ik verwacht echter dat die 825Gb ook netto is. Ik heb namelijk een 960Gb SSD in mijn PS4 Pro zitten, en dat is netto 825 Gb volgens de PS4 Settings. Das wel heel toevallig vond ik :)

Dat, en ik vind 50 Gb voor het OSwel erg veel, dat halen Windows en macOS zelfs bij lange na niet :) Een console OS is een stuk meer geoptimaliseerd lijkt me. Dan lijkt ergens tussen de 180-820 Gb mij realistischer. Maar we gaan het zien, en ja, het zal voor sommigen nog te weinig zijn.

Ik ben zelf heel erg benieuwd of games inderdaad minder ruimte gaan innemen. Kan best, zeker met SSD's: als ik zo opzij kijk naar Apple's bestandsstructuur APFS is daar zeker wat te halen.

Aan de andere kant kosten al die high-fidelity assets natuurlijk ook weer een boel meer ruimte.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Geronimous schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:41:
@Segafreak83 Ja, de conversie van "Gb" naar "Gb" (1000 of 1024 bytes) snap ik ook wel. Ik verwacht echter dat die 825Gb ook netto is. Ik heb namelijk een 960Gb SSD in mijn PS4 Pro zitten, en dat is netto 825 Gb volgens de PS4 Settings. Das wel heel toevallig vond ik :)
Maar de oplossing in de PS5 zal 12 kanalen bevatten. 12 64GB chips resulteert in 768GB in binary/1024 step, oftewel 825GB. Om op 825GB in binary (oftewel "960GB") uit te komen met 12 kanalen zul je chips moeten vinden van 68.75GB. Ik ken geen fabrikant die deze maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 24-05-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paprika schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:53:
[...]

Maar de oplossing in de PS5 zal 12 kanalen bevatten. 12 64GB chips resulteert in 768GB in binary/1024 step, oftewel 825GB.
Dit lijkt me idd het meest aannemelijk.

Maar door het nieuwe compressie systeem zal er meer op passen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpAY07FJ_G71u5W0zNFhsr5lREg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PKAJ1vAHuoeN59rmRPY62U3V.png?f=user_large

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:26
@Steven030 heb genoeg aan die standaard versie,speel max 3 games (1 mp race- fps game cod/bf, en rest 1 sp game) en na uitspelen van sp games meteen verwijderen.

Zou wel mooi zijn als ze meteen met een pack komen met 2 controllers.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Amaze86 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:45:
@Steven030 heb genoeg aan die standaard versie,speel max 3 games (1 mp race- fps game cod/bf, en rest 1 sp game) en na uitspelen van sp games meteen verwijderen.

Zou wel mooi zijn als ze meteen met een pack komen met 2 controllers.
Yep same here heb een 500gb PS4 en ik heb meestal 200gb over zo ongeveer. :)

Maar als je mensen hebt die 10 spellen door elkaar spelen kan ik het me wel voorstellen dat die zich zorgen maken... Nou ja zórgen niet dan want das voor belangrijke dingen, maar you get my point.

De mensen die 15 spellen geïnstalleerd willen hebben omdat het kan hebben gewoon pech want het kan niet. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bram1984
Flagg schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:15:
[...]

Yep same here heb een 500gb PS4 en ik heb meestal 200gb over zo ongeveer. :)

Maar als je mensen hebt die 10 spellen door elkaar spelen kan ik het me wel voorstellen dat die zich zorgen maken... Nou ja zórgen niet dan want das voor belangrijke dingen, maar you get my point.

De mensen die 15 spellen geïnstalleerd willen hebben omdat het kan hebben gewoon pech want het kan niet. :P
Ik speel geen 10 games door elkaar, maar er staat ook veel VR op bij mij + alle games die de kids spelen. Mijn 2TB is wel goed gevuld doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

bram1984 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 18:27:
[...]

Ik speel geen 10 games door elkaar, maar er staat ook veel VR op bij mij + alle games die de kids spelen. Mijn 2TB is wel goed gevuld doorgaans.
Dus er worden wel 10 games door elkaar gespeeld... :) Alleen niet door 1 persoon dan, had ik er niet bij gezet natuurlijk dat dat voor meerdere personen kan gelden. :P

En wat bedoel je met er staat veel VR op? Geen games? of zijn dat dingen die je niet speelt maar niet makkelijk opnieuw kan d/len ofzo?

...

Oh wacht ah dat soort VR... Kwartje valt *wink wink, nudge nudge* dat zou ik op een beveiligde USB stick zetten ofzo, ook ivm met de kinderen. :+ (j/k ;) )

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Geronimous schreef op zondag 24 mei 2020 @ 14:41:
Dat, en ik vind 50 Gb voor het OSwel erg veel, dat halen Windows en macOS zelfs bij lange na niet :) Een console OS is een stuk meer geoptimaliseerd lijkt me.
De PS4 reserveert zo'n 90GB voor het OS en Xbox One zelfs 130GB. Wellicht wordt dat met de nieuwe generatie minder, maar kan ook maar zo zelfs meer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
@Flagg Ja gewoon VR games. Leuk om eens op te starten als we visite is of zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

bram1984 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 20:33:
@Flagg Ja gewoon VR games. Leuk om eens op te starten als we visite is of zo.
Ja das wel handig als je die niet eerst helemaal moet downloaden, als PSN tegenzit is de visite al een uur thuis voor het binnen is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
Laatste week van mei. Als er begin juni een event is, dan moeten ze deze week wel iets aankondigen, lijkt me.

Ik vind het "achteraf" gezien eigenlijk wel prima dat we nog zo weinig weten en gehoord hebben. De hype train moet nog vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Aardig gelukt, deze. :P

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49932818907_98af43f17c_o.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bram1984 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:52:
Laatste week van mei. Als er begin juni een event is, dan moeten ze deze week wel iets aankondigen, lijkt me.

Ik vind het "achteraf" gezien eigenlijk wel prima dat we nog zo weinig weten en gehoord hebben. De hype train moet nog vertrekken.
Denk dat het voor ons als hypers alleen nog maar meer hype creëert. Als alles nu bekend zou zijn over de PS5, stoppen de speculaties en zou dit topic minder hard lopen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
Raem schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:32:
[...]

De PS4 reserveert zo'n 90GB voor het OS en Xbox One zelfs 130GB. Wellicht wordt dat met de nieuwe generatie minder, maar kan ook maar zo zelfs meer worden.
Dat klopt dus niet. De 'berekeningen' die ik op internet vind zijn namelijk wel erg makkelijk gedaan: "Op de doos van je PS4 staat 500 Gb, en in de Instellingen staat 407GB vrij. Dus het OS is 93GB."

Terwijl we het net hebben gehad over rekening houden met 'echte' GB...

Mijn Pro met 960Gb SSD geeft 825,2 GB vrije ruimte aan. Als ik alles bij elkaar optel dat is geinstalleerd, dan kom ik ook netjes uit op 825,2 GB. het OS staat nergens vermeld. Als ik dan 960 Gb omreken naar 'echte' GB dan kom ik uit op 894,07 GB. Trek daar de vrije ruimte van 825,2 vanaf en dan kom ik uit op 68,87 GB voor het OS / gereserveerde ruimte.

Nog altijd erg veel voor een console OS naar mijn mening...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Geronimous schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Dat klopt dus niet. De 'berekeningen' die ik op internet vind zijn namelijk wel erg makkelijk gedaan: "Op de doos van je PS4 staat 500 Gb, en in de Instellingen staat 407GB vrij. Dus het OS is 93GB."

Mijn Pro met 960Gb SSD geeft 825,2 GB vrije ruimte aan. Als ik alles bij elkaar optel dat is geinstalleerd, dan kom ik ook netjes uit op 825,2 GB. het OS staat nergens vermeld. Als ik dan 960 Gb omreken naar 'echte' GB dan kom ik uit op 894,07 GB. Trek daar de vrije ruimte van 825,2 vanaf en dan kom ik uit op 68,87 GB voor het OS / gereserveerde ruimte.

Ik zie ook veel grote verschillen op m'n PS4. Infamous SS is 24GB, een Uncharted 4 is 65GB en een Destiny 2 zelfs 114GB(!). Disney+ app is geloof ik 300mb terwijl de prime video app 1.2GB is. 69GB voor een BSD gebaseerde console OS klinkt ook best veel ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Het kan natuurlijk ook dat gewoon een groot gedeelde gereserveerde ruimte is om te dienen als buffer voor het binnenhalen en uitpakken van updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik zie hier vaak Gb en GB incorrect gebruikt worden. 1GB is een factor 8 groter dan 1Gb, 1 byte = 8 bits, 1GB = 8Gb ;) Terwijl ik hier vaak 1024 en 1000 gebruikt zie worden als uitleg voor het verschil tussen GB en Gb.

Het verschil tussen 1024 en 1000 is G(i)B tegenover GB ;) Binair (base 2) stelsel tegenover het decimale (base 10) stelsel.

Afkortingen in de IT :9

Gb != G(i)B != GB

Edit:
Hard disk en flash storage fabrikanten verkopen hun producten op basis van base 10, simpelweg omdat dit goedkoper is. Terwijl software (en ram, interfaces (ethernet, usb, etc) rekent met base 2. Beide worden weergegeven als GB, beide zijn correct, maar beide zijn wel twee verschillende dingen. Lang leve hard disk/storage fabrikanten -O-

[ Voor 37% gewijzigd door Caayn op 25-05-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drakiesoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 19:09
Nieuwe psvr?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UAKpdtHCHB9KREG3EzZeWpcjdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVcYTrKu0FChICTLYyVN60YO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:12:
[...]

Denk dat het voor ons als hypers alleen nog maar meer hype creëert. Als alles nu bekend zou zijn over de PS5, stoppen de speculaties en zou dit topic minder hard lopen waarschijnlijk.
Het is wel een eigenaardige, doch briljante strategie. Hoe langer ze stil blijven, hoe meer erover gesproken lijkt te worden. Less is more, in dit geval.

Ben echt zeer benieuwd naar waar gasten als Guerilla, Insomniac en Santa Monica mee bezig zijn geweest de afgelopen jaren. Daar moet wel minstens 1 banger tussen zitten die tijdens de release window uitkomt.

[ Voor 7% gewijzigd door bram1984 op 25-05-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
bram1984 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:43:
[...]

Het is wel een eigenaardige, doch briljante strategie. Hoe langer ze stil blijven, hoe meer erover gesproken lijkt te worden. Less is more, in dit geval.

Ben echt zeer benieuwd naar waar gasten als Guerilla, Insomniac en Santa Monica mee bezig zijn geweest de afgelopen jaren. Daar moet wel minstens 1 banger tussen zitten die tijdens de release window uitkomt.
Hoe zit dat met ND dan? Ik dacht altijd dat ze met twee teams werken. Uncharted 2 en TLoU zijn van wat hoger kwaliteitsniveau dan Uncharted 1 en 3 bv. Deel 4 is dan wel weer een uitzondering. Binnenkort leveren ze natuurlijk TLoU 2 op, en dacht dat het UC4 team ondertussen aan iets anders gewerkt heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bram1984 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:43:
[...]
Misschien maar daarmee ook een riskante strategie. Want hoe langer je stil blijft des te groter de eventuele teleurstelling. Laten we daarom hopen dat het stil zijn nu inderdaad onderdeel is van strategie en niet een andere reden heeft.

Nu zitten we wat mij betreft nog wel in de categorie “zo ging het met de PS4 ook” maar begin juni komt nu wel snel dichterbij, als er dan ook weer geen informatie komt kan dat zomaar omslaan van “briljante strategie” naar “zou er wat mis zijn daar?”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Laatst online: 13:11
Trishul schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:56:
[...]
Hoe zit dat met ND dan? Ik dacht altijd dat ze met twee teams werken. Uncharted 2 en TLoU zijn van wat hoger kwaliteitsniveau dan Uncharted 1 en 3 bv. Deel 4 is dan wel weer een uitzondering. Binnenkort leveren ze natuurlijk TLoU 2 op, en dacht dat het UC4 team ondertussen aan iets anders gewerkt heeft.
Uncharted 3/TLoU is het enige moment geweest waar ze echt met 2 teams werkten, denk ik.
Ze zijn daarmee gestopt omdat de kwaliteit er idd onder leed (Uncharted 3).
Tegenwoordig is er gewoon 1 groot 'team' dat bezig is met een game. Daarnaast is er een klein groepje dat al bezig is met de voorbereidingen van de volgende game.
Dus nu is bijvoorbeeld 90% van de studio bezig met TLoU2, en 10% is bezig met de volgende game. Als TLoU2 uitkomt, schuift die 90% door naar de volgende game en kan de ontwikkeling 'echt' beginnen.

TLoU2 is al in pre-productie sinds 2014, maar de echte ontwikkeling is pas begonnen in 2017, na Lost Legacy.

Waarschijnlijk gaat ND die Factions MP uitbrengen op PS5, maar hun volgende game gaat nog wel even duren vrees ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Anton.net op 25-05-2020 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bram1984
Trishul schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:56:
[...]

Ik denk zelf niet dat zij al in volle productie zijn met een onaangekondigd project (buiten Factions om inderdaad). En als dat al zo is, dan duurt het nog wel even voordat we er iets van zullen horen.
Donstil schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:59:
[...]

Misschien maar daarmee ook een riskante strategie. Want hoe langer je stil blijft des te groter de eventuele teleurstelling. Laten we daarom hopen dat het stil zijn nu inderdaad onderdeel is van strategie en niet een andere reden heeft.

Nu zitten we wat mij betreft nog wel in de categorie “zo ging het met de PS4 ook” maar begin juni komt nu wel snel dichterbij, als er dan ook weer geen informatie komt kan dat zomaar omslaan van “briljante strategie” naar “zou er wat mis zijn daar?”
Eens. Als het deze week en de hele maand juni stil blijft, dan ga ik me dat ook afvragen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

[...]

Ach de mensen zonder geduld roepen al maanden dat alles mis is met Sony en daar zijn ze so far niet echt slechter van geworden.

Afgelopen donderdag nog bij een fervente PS4 speler over de vloer geweest, en ik vroeg of ie het Epic filmpje gezien wat op de ps5 draaide.

Antwoord: "nee nog niet gezien"en daarna, "da's waar ook de ps5 zou toch eind dit jaar uitkomen, is daar al iets over bekend?"

En je weet weer even hoeveel dit leeft bij de niet Tweakers... :+

Hij heeft het filmpje overigens even gekeken en wil nu voor het eind van het jaar de mancave afhebben en een ps5 en 4k projector.

Ik heb altijd positieve invloed op mensen voor geheel verkeerde dingen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Segafreak83
Geronimous schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:51:
[...]

Je zegt eerst dat het niet klopt en daarna kom je zelf alsnog bijna tot de conclusie dat je tegen de 70 GB aan "gereserveerde" ruimte zit.

Zolang er nog niets officieel aangekondigd is door Sony (buiten het verhaal van Cerny), ga ik ervan uit dat de "geadverteerde" ruimte van de SSD nog steeds 825GB bruto is, mocht het netto zijn, dan hebben we mazzel en meer tot onze beschikking :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flagg schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Ach de mensen zonder geduld roepen al maanden dat alles mis is met Sony en daar zijn ze so far niet echt slechter van geworden.

Afgelopen donderdag nog bij een fervente PS4 speler over de vloer geweest, en ik vroeg of ie het Epic filmpje gezien wat op de ps5 draaide.

Antwoord: "nee nog niet gezien"en daarna, "da's waar ook de ps5 zou toch eind dit jaar uitkomen, is daar al iets over bekend?"

En je weet weer even hoeveel dit leeft bij de niet Tweakers... :+

Hij heeft het filmpje overigens even gekeken en wil nu voor het eind van het jaar de mancave afhebben en een ps5 en 4k projector.

Ik heb altijd positieve invloed op mensen voor geheel verkeerde dingen. :+
Ja die voorbeelden zijn leuk altijd,

Laatst tijdens een potje Warzone (met niet Tweakers) nog "Duurt wel lang he, straks zitten we weer op Xbox net zoals de 360".

Die kanten heb je altijd, ik ken er ook die weer blind voor de PS5 zouden gaan, geen 360 gehad hebben enz.

Belangrijker dan je zou denken, "waar spelen mijn vrienden op" is voor velen een zeer belangrijke reden in deze "strijd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Flagg schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:26:
[...]

Dat weet toch helemaal niemand of ze daar nu wel of niet slechter van zijn geworden?

Misschien is er daar achter de deuren wel dikke paniek die ze stil weten te houden.

Verder hoop ik oprecht dat het allemaal ok is, en wij straks met zijn alle lekker kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Segafreak83 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:31:
[...]

Dat weet toch helemaal niemand of ze daar nu wel of niet slechter van zijn geworden?

Misschien is er daar achter de deuren wel dikke paniek die ze stil weten te houden.

Verder hoop ik oprecht dat het allemaal ok is, en wij straks met zijn alle lekker kunnen genieten.
Zo lang er geen aanwijzingen zijn dat ze er niet slechter van geworden zijn zie ik geen reden om iets anders te denken. Aandelen Sony entertainment zijn ook nog niet echt gekelderd.

En wat er allemaal eventueel zou kunnen achter de schermen is al helemaal niet van toepassing. Ze kunnen daar ook al weken enkel champagne drinken op kantoor.

Er is geen enkele aanwijzing voor beide scenario's dus volledig oninteressant. :)

Beetje als de 5g discussie, het is niet uit te sluiten dat het schadelijk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justifire

justifire

Shut up and squat !!

[...]

Eens.
Ze moeten straks echt gaan knallen, maar dan ook echt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
*snip* niet doeeennnnn

[ Voor 91% gewijzigd door Geronimous op 25-05-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Rumor waar je eigenlijk vrij weinig mee kan, maar desalniettemin een leuke. Ik verwacht ook niks minder. :P
PS5 Launch Line-up is Pretty Big – Rumor
https://gamingbolt.com/ps...ne-up-is-pretty-big-rumor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 13:16
bram1984 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:21:
Rumor waar je eigenlijk vrij weinig mee kan, maar desalniettemin een leuke. Ik verwacht ook niks minder. :P

[...]

https://gamingbolt.com/ps...ne-up-is-pretty-big-rumor
Hahaha, wat een journalistiek. Zo kan ik ook nog wel wat open deuren verzinnen! 8)7
Desalniettemin, geef mij maar een presentatie van 2 uur

[ Voor 6% gewijzigd door I ColoSsuZz I op 25-05-2020 16:39 ]

Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram1984
I ColoSsuZz I schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Hahaha, wat een journalistiek. Zo kan ik ook nog wel wat open deuren verzinnen! 8)7
Desalniettemin, geef mij maar een presentatie van 2 uur
Speciaal voor jou dan. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Segafreak83
Kunnen we niet kappen met deze onzin, iedereen en zijn moeder probeert nu bekendheid te vergaren omdat Sony (nog) niets wil delen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bram1984
Segafreak83 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:48:
[...]

Kunnen we niet kappen met deze onzin, iedereen en zijn moeder probeert nu bekendheid te vergaren omdat Sony niets wil delen..
Speculatie/kroeg topic, dus ik zou zeggen lees er lekker overheen. :)

En dit is niet iedereen en zijn moeder, maar een YouTuber met bijna 60k volgers. Niet dat zijn Tweet iets zegt, maar het zou mij persoonlijk ook verbazen als we deze week niks horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• I ColoSsuZz I
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 13:16
Hahaha, sjonge ik denk dat ik ook maar zo'n insider twitter accountje ga aanmaken..
Elke pannekoek kan nu wat roeptoeteren en het wordt overgenomen door nieuwssites
I won't lie, I don't have a source but all signs point to Sony announcing something sometime this week. Most likely a date for the big reveal event. I would be genuinely surprised if we don't hear anything this week.
Ja zo kan ik het ook... Ik heb ook geen bron maar ik denk dat hij gelijk gaat krijgen, maar wellicht ook niet :+

[ Voor 31% gewijzigd door I ColoSsuZz I op 25-05-2020 16:55 ]

Xbox Series X: I ColoSsuZz I - PS5: I-ColoSsuZz-I

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
bram1984 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:51:
[...]
En dit is niet iedereen en zijn moeder, maar een YouTuber met bijna 60k volgers. Niet dat zijn Tweet iets zegt, maar het zou mij persoonlijk ook verbazen als we deze week niks horen.
MBG is echt de grootste loser die er tussen zit :+
Hij was altijd een gigantische Xbox fan die daar video's over maakte. Begin 2019 heeft hij dan eindelijk een ps4 gekocht en sindsdien is hij continu bezig met fanboyen voor kamp blauw en haten op Xbox. 8)7

Hij weet echt totaal niks. Zijn dagelijkse clickbait video's zijn gebaseerd op reddit, resetera...
Grappig is ook dat hij Uncharted 1-3 niet eens heeft gespeeld. :+

Ik ben al dat ps5 gehype ook wel erg beu. We zien het wel als Playstation eindelijk iets toont *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
@Anton.net Oh ja? Zover ga ik niet terug.

Maar die Tweet zegt ook letterlijk dat hij niks weet, dus dat klopt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Anton.net schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:59:
[...]
Ik ben al dat ps5 gehype ook wel erg beu. We zien het wel als Playstation eindelijk iets toont *O*
Jamaar wanneer is dat dan??? Ik wil weten hoe hij eruit ziet en wat hij gaat kosten!!!

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:13
Als het maar draadloos is. Dan bestel ik er gelijk een als deze uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
Kalder schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:01:
[...]

Jamaar wanneer is dat dan??? Ik wil weten hoe hij eruit ziet en wat hij gaat kosten!!!
Dat is ook nog de vraag: gaan ze de console laten zien of alleen de games en bewaren ze het uiterlijk voor de teardown? De prijs verwacht ik niet in juni, eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
I won't lie, I don't have a source but all signs point to Sony announcing something sometime this week.
Dat is Engels voor “Hij geeft
z’n bek ook maar een douw” zoals we dat hier in de regio zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja.. Dat zijn we in dit topic ondertussen ook al gewend

Acties:
  • +1 Henk 'm!
poor Leno schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:49:
Tsja.. Dat zijn we in dit topic ondertussen ook al gewend
Ja is ook zo, een dag geen random Twitter bericht in het Ps5 topic is een dag niet geleefd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Geronimous
Jaa ok, maar het is wel een kroeg topic, dus dat moet gewoon kunnen.... dus niet zo miepen mensen ;)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Dus Sony zou deze wat aankondigen dat ze iets gaan aankondigen. Misschien een aankondiging? Of een plaatje van de nieuwe meegeleverde headset in navolging van de controller. Hyped!!!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1 ... 28 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden