• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Kenny_026 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Nee ik denk dat je nu gewoon PS4 games kunt kopen en die straks kunt upgraden of via BC op de PS5 kunt spelen.

Maar als je straks met je PS5 de store in gaat zul je alleen PS5 games kunnen kopen.
Wederom onduidelijkheid tot en met, zo jammer dit. Maak gewoon eens een duidelijke keuze Sony.

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
reinierkramer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Maar ja dat zou dan toch ook weer jammer zijn als je wat oude ps4 games wilt spelen kopen.
Ja dat kan wel maar dat zijn dan gewoon de BC games.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Segafreak83 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Wederom onduidelijkheid tot en met, zo jammer dit. Maak gewoon eens een duidelijke keuze Sony.
Ik vind het wel duidelijk eerlijk gezegd. Stel je speelt nu games als Ghost of Tsushima, Cyberpunk als je die al gekocht hebt, CoD etc, alle games die echt cross gen zijn dan kun je die zo gratis upgraden naar de PS5.

Maar stel dat je die cross gen games niet gekocht hebt en je sluit zo een PS5 aan dan kun je alleen de PS5 versie van die game kopen.

Mocht je nu oudere niet cross gen titels willen spelen zoals uncharted, tomb raider, whatever, dan kun je die gewoon kopen tegen huidige prijzen en via BC spelen.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-01 00:53
Over die store update is toch nog niks officieel? Dat artikel van the Verge is toch gewoon speculatief?

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Trishul schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:34:
Over die store update is toch nog niks officieel? Dat artikel van the Verge is toch gewoon speculatief?
JA maar tegelijkertijd ook gewoon de beste optie voor Sony.

Het is een bezopen gedachte dat je straks een PS5 aansluit en PS4 games goedkoper koopt om vervolgens gratis te upgraden. Dat kan toch niet.... Als ik Sony was geweest had ik mensen met de PS5 ook gewoon alleen de optie voor de PS5 versie van een game gegeven.

Als je dan nog een PS4 hebt staan zou dat een mooie omweg kunnen zijn voor je. Dit soort overgangen zijn toch altijd ingecalculeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Kenny_026 op 09-10-2020 13:39 ]

• nioz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05-2025
Kenny_026 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Het is een bezopen gedachte dat je straks een PS5 aansluit en PS4 games goedkoper koopt om vervolgens gratis te upgraden. Dat kan toch niet.... Als ik Sony was geweest had ik mensen met de PS5 ook gewoon alleen de optie voor de PS5 versie van een game gegeven.

Als je dan nog een PS4 hebt staan zou dat een mooie omweg kunnen zijn voor je. Dit soort overgangen zijn toch altijd ingecalculeerd.
In die mail (leak) staat dat PSP, Vita en PS3 games straks niet meer via web gekocht kunnen worden, en enkel via de respectievelijke devices. Wat ik persoonlijk niet heel gek vind, want die zijn ook alleen op die specifieke devices te spelen en niet op de PS4 of PS5.

Maar er wordt toch niet gezegd dat PS4 games niet meer via web, of niet op de PS5 gekocht kunnen worden?

Edit: er staat zelfs expliciet dat PS4 games 'also' gedownload kunnen worden via de PS Store ('PS Store' wordt drie zinnen ofzo daarvoor gebruikt om specifiek te refereren naar de mobile/web store).

[ Voor 9% gewijzigd door nioz op 09-10-2020 13:44 ]

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Trishul schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:34:
Inderdaad, zij nemen het weer over van andere sites als Pushsquare of Dualshockers die weer hun eigen anonieme bronnen hebben. Gewoon even afwachten tot Sony met officiële info komt via hun blog of een video. Eerst was er paniek over het uitblijven van een teardown van de hardware en nu weer over de PS Store. En zo blijven we bezig tot volgende maand het apparaat in de winkels ligt :P

Ik verwacht dat Sony een flinke moderniseer slag gaat maken met zowel de PS Store, PSN en de UX en daarbij legacy systemen achter zich gaat laten. Ik twijfel er zelf geen moment aan dat de nieuwe store ook weer een wish-list functie krijgt. De pre-orders van de PS5-only games lopen nu al via een aparte omgeving, dat zal ongetwijfeld ook een voorbode zijn voor wat er komen gaat in de komende weken.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:43

TheVMaster

Moderator WOS
Kenny_026 schreef op Friday 9 October 2020 @ 13:37:
[...]

Waarom zou dat bezopen zijn? Vanuit commercieel oogpunt (van Sony) snap ik dat, maar echt klantvriendelijk is het natuurlijk niet echt te noemen (vanuit het perspectief van de consument).

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
JackSparrow schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Waarom zou dat bezopen zijn? Vanuit commercieel oogpunt (van Sony) snap ik dat, maar echt klantvriendelijk is het natuurlijk niet echt te noemen (vanuit het perspectief van de consument).
Ik vind het wishfull thinking als je denkt een tientje korting te kunnen krijgen op deze manier.

• Raem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
Kenny_026 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Ik vind het wishfull thinking als je denkt een tientje korting te kunnen krijgen op deze manier.
Nog een reden dus waarom de disc versie beter is dan de DE.

https://psnprofiles.com/RaemNL

• Steven030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-12-2025
Kenny_026 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Mwah, als ik kijk naar multiplatform games bij een Bol.com zie ik losse PS4 en (duurdere) PS5 smaken maar heeft Xbox maar één smaakje die zowel op de XSX als de One werkt. Het kán dus wel

• Aenea
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02-2021
Ronwiel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:39:
Bijzonder bericht, https://www.theverge.com/...web-redesign-october-2020. Blijkbaar gaat Sony stoppen met het aanschaffen van games via de web store.

Toch benieuwd welke strategie Sony aan het volgen is. Microsoft zoekt als maar meer toenadering naar gamers door goede backwards comp, next gen upgrades, duidelijke informatie over extra storage etc. Waar Sony voor mijn gevoel steeds verder afdrijft. Een maand van te voren een keer een hardware teardown, lang niet alle details bekend over backwards comp. en niemand die een idee heeft hoe het met next gen upgrades zit.
Niet druk maken, staat helemaal niet wat je hier zegt.

Je kan voortaan geen PSP, PS Vita en PS3 games meer kopen via mobiele app of website. Nergens staat dat dit zou gaan om PS4 of PS5 games....

Lees het artikel maar eens goed...
Of het Franse artikel waar het op gebaseerd is, of de press release waar die Fransen het op gebaseerd hebben...

Press release en stukje van The Verge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8hWoTW-Ob3v-_EkQT0mduXZQHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTxTeXL2vVhxIIrrAHuFtSp6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSz3n1OkOm46sfwIjaeAIoyqM1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/230aghQyZjvu8R6z75SIubgp.jpg?f=fotoalbum_large

• Kyhfin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
reinierkramer schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Maar ja dat zou dan toch ook weer jammer zijn als je wat oude ps4 games wilt spelen kopen.
Sjah, dat is de hele reden dat ik nog geen Horizon Zero Dawn, RDR2 o.i.d. koop. Ik wacht eerst wel of er een gratis upgrade komt, hoe het dan werkt of dat er wellicht een nieuwe PS5 release komt.

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023
Kyhfin schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Sjah, dat is de hele reden dat ik nog geen Horizon Zero Dawn, RDR2 o.i.d. koop. Ik wacht eerst wel of er een gratis upgrade komt, hoe het dan werkt of dat er wellicht een nieuwe PS5 release komt.
Ik had ergens gehoord dat Horizon Zero Dawn een PS5 upgrade kreeg maar kan het nu niet meer terug vinden.
Overigens kun je die games makkelijk tweedehands kopen voor weinig en ze gaan sowieso werken op de PS5 mbv BC, alleen of er een (betaalde of gratis) PS5 upgrade komt is nog maar de vraag.

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

• Twixie
  • Laatst online: 08-01 13:51
Ik zie het probleem niet echt met digitale PS4 vs PS5 aankopen. Zelfs als ze je forceren om op de PS5 een PS5-versie te kopen, kan je nog altijd gewoon naar de web-based store gaan, om er daar de PS4 versie te kopen. Of het zou moeten zijn dat ze daar de boel ook dichtdraaien en je geen PS4-versie laten kopen als je ook geen PS4 hebt. Maar dat zou wel wat belachelijk zijn, want waarom zou ik met mijn PS4 wél een PS4-versie op mijn PS5 mogen spelen, maar iemand anders zonder PS4 gedwongen worden de PS5-versie te nemen ?
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ze met fysieke versies al helemaal niet kunnen voorkomen dat iemand gewoon de PS4-versie op zijn PS5 speelt.

Wel een beetje jammer van die PS3, Vita en PSP games. Niet dat ik die nog koop, maar het illustreert gewoon weer dat vroeg of laat support voor je oude titels helemaal verdwijnt, want volgens mij is de kost om die PS3, Vita of PSP games nog te blijven verkopen toch gewoon zo goed als 0. De server-storage daarvoor nodig zal een fractie zijn van wat ze nodig gaan hebben om PS4 en PS5 games aan te bieden.

• Exxus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik wilde Cyberpunk later kopen zodra de PS5 patch uit is. Nu toch maar besloten deze nu alvast aan te schaffen aangezien de "echte" PS5 versie straks duurder zal zijn en er toch een gratis upgrade komt. En ja, ik kan hem 2e hands op disc kopen, echter wil ik deze perse digitaal hebben.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Exxus schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:19:
Ik wilde Cyberpunk later kopen zodra de PS5 patch uit is. Nu toch maar besloten deze nu alvast aan te schaffen aangezien de "echte" PS5 versie straks duurder zal zijn en er toch een gratis upgrade komt. En ja, ik kan hem 2e hands op disc kopen, echter wil ik deze perse digitaal hebben.
En dan 6 maanden lang tegen de Cyberpunk tile aan kijken omdat je wacht op de patch. :P

Afbeeldingslocatie: https://media1.giphy.com/media/l41m2kHQMl8vzCMQ8/giphy.gif?cid=82a1493bklginw2qvtdh3m8scngkiy34fo1hzkjd8ru30h4j&rid=giphy.gif

[ Voor 8% gewijzigd door bram1984 op 09-10-2020 14:35 ]

• Steven030
bram1984 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

En dan 6 maanden lang tegen de Cyberpunk tile aan kijken omdat je wacht op de patch. :P

[Afbeelding]
Haha shit, ik ga het ook proberen. Nou zou ik dat ook doen met TLOU2 en GoT, maar daarin had ik ook al gefaald. Toch, de patch van Cyberpunk lijkt me wel van een ander kaliber en ik ga persoonlijk een spel niet 2 keer spelen. Eens kijken of ik het nu wel vol kan houden. Het scheelt dat ik eerst wel (even) zoet zal zijn met Miles Morales en AC: Valhalla..

[ Voor 5% gewijzigd door Steven030 op 09-10-2020 14:50 ]

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

bram1984 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/4hwxd4.jpg

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Steven030 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:58:
[...]

Mwah, als ik kijk naar multiplatform games bij een Bol.com zie ik losse PS4 en (duurdere) PS5 smaken maar heeft Xbox maar één smaakje die zowel op de XSX als de One werkt. Het kán dus wel
Maar zijn dan de Ps4 de 1X en de XsX versie 59,95 en de Ps5 versie 69,95? (Voorbeeld)

Of is dan de 1X versie net zo duur als de XsX en Ps5 en is de Ps4 een 10tje goedkoper?

• Raem
Afbeeldingslocatie: https://s0.2mdn.net/5365666/1682010-060-Sony-4K-SET-1-EXTERN-970x250.jpg

Geen consoles meer om te verkopen, dus dan gaan we maar adverteren met een controller. :P

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
poor Leno schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Maar zijn dan de Ps4 de 1X en de XsX versie 59,95 en de Ps5 versie 69,95? (Voorbeeld)

Of is dan de 1X versie net zo duur als de XsX en Ps5 en is de Ps4 een 10tje goedkoper?
Voorbeeldje WD Legion:

https://www.bol.com/nl/p/...221558/?s2a=#productTitle

PS4 en Xbox (one en series, gewoon dezelfde disc) 60 euro
PS5 65 euro

en dat zie je vaker bij games.

Maar ik verwacht dat die prijzen in enkele maanden ( zo niet weken) wel gelijk zullen trekken, en dan wel gewoon het 'nieuwe' bedrag vrees ik.

/edit: voor de zekerheid nog even gecontroleerd: https://www.xgn.nl/nieuws...e-op-ps5-en-xbox-series-x

waarom is er dan die aparte ps5 versie? Daar zit toch geen voordeel aan?

[ Voor 25% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-10-2020 15:25 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Raem schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:18:
[Afbeelding]

Geen consoles meer om te verkopen, dus dan gaan we maar adverteren met een controller. :P
Ik blijf de console (qua uiterlijk) niet echt wat vinden, maar de controller is echt de mooiste die ik tot nu toe ooit gezien heb.

ArthurMorgan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Voorbeeldje WD Legion:

https://www.bol.com/nl/p/...221558/?s2a=#productTitle

PS4 en Xbox (one en series, gewoon dezelfde disc) 60 euro
PS5 65 euro

en dat zie je vaker bij games.

Maar ik verwacht dat die prijzen in enkele maanden ( zo niet weken) wel gelijk zullen trekken, en dan wel gewoon het 'nieuwe' bedrag vrees ik.
Ja thnx had t al gevonden idd :)

Valt me nog mee.. ik ging er van uit dat fiscus 69,- zouden worden en digitals 79,-

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Nieuwer PS5 hoesje, betere beleving want geen verwijzing naar een console van 7 jaar oud :P

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik verstop het hoesje wel als je langs komt :D :D

• Steven030
poor Leno schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Bijvoorbeeld AC: Valhalla bij Bol. Die kost 59,99 voor de PS4 en de XO/XSX en dan 64,99 voor de PS5. Dit is volgens mij met alle multiplatform en crossgen spellen tot nu toe

• Steven030
poor Leno schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Ja thnx had t al gevonden idd :)

Valt me nog mee.. ik ging er van uit dat fiscus 69,- zouden worden en digitals 79,-
Oeps, ArthurMorgan was me voor. Verder ja, maar Ubisoft games zijn altijd een pak goedkoper. Het scheelt per uitgever en 1st party games zullen sowieso de dure adviesprijs hanteren

• Kalder
[...]
Zodat je de PS5 versie niet helemaal hoeft te downloaden misschien? Is in Nederland natuurlijk geen probleem, maar bij landen waar je een data limiet hebt kan het fijn zijn als je niet eerst 100GB moet downloaden.

• Raem
Ik denk dat er toch nog een groot gedeelte niet op de hoogte is van de BC en de gratis upgrades. Die zullen dan voor de PS5 versie gaan.

• bram1984
ArthurMorgan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Ik blijf de console (qua uiterlijk) niet echt wat vinden, maar de controller is echt de mooiste die ik tot nu toe ooit gezien heb.
Idem. Gruwelijke controller. En wat er allemaal in zit, is helemaal tof.

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-01 14:48

SD5k

>4&X

Ik ben wat de controller betreft vooral blij met de 'Mute' knop, ik vind het niet altijd fijn om met open mic te spelen. Wel vind ik het jammer dat ze geen back buttons hebben toegevoegd, waarschijnlijk komen ze nog met een accessoire of een 'pro' controller.

[ Voor 36% gewijzigd door SD5k op 09-10-2020 16:21 ]

• Bas170
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

SD5k schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:20:
Ik ben wat de controller betreft vooral blij met de 'Mute' knop, ik vind het niet altijd fijn om met open mic te spelen. Wel vind ik het jammer dat ze geen back buttons hebben toegevoegd, waarschijnlijk komen ze nog met een accessoire of een 'pro' controller.
Het gebrek aan back buttons wordt nog leuk bij sommige mensen :P

Ik heb ze zelf toegewezen aan L1 en R1, waardoor de opstelling nu zo is:

L2 R2
L1 R1

Bij de DualSense wordt het dan weer

L1 R1
L2 R2

Ik denk dat ik regelmatig op de verkeerde knop ga drukken

• kefjoo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-11-2025
https://support.playstati...ility?language=en_US&lan=

Weet niet of deze al voorbij is gekomen. Gaat onder andere over de Backwards Compatibility, compatible headsets en save transfers.

Interessant dat er een 'Game Hub' wordt genoemd.

• Carn82
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-12-2025
kefjoo schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:28:
https://support.playstati...ility?language=en_US&lan=

Weet niet of deze al voorbij is gekomen. Gaat onder andere over de Backwards Compatibility, compatible headsets en save transfers.

Interessant dat er een 'Game Hub' wordt genoemd.
Da's netjes. Zo te zien zijn er momenteel maar een handjevol spellen die niet werken:
PS4 only games
While the majority of PS4 games are playable on PS5 consoles, below is a list of PS4 games that are playable on PS4 only. On PlayStation™Store, PS4 games that are not playable on the PS5 console will be marked with ‘Playable on: PS4 only’.

PS4 only games:
DWVR
Afro Samurai 2 Revenge of Kuma Volume One
TT Isle of Man - Ride on the Edge 2
Just Deal With It!
Shadow Complex Remastered
Robinson: The Journey
We Sing
Hitman Go: Definitive Edition
Shadwen
Joe's Diner

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Nieuwe Sackboy beelden:

• Kyhfin
Echt tof, maar ben benieuwd naar de play time. Little Big Planet had een vrij korte speeltijd vind ik.
Ik heb nu ook Assassin's Creed: Valhalla besteld met de korting die hierboven werd genoemd voor 56 euro voor de PS5. Voor zo'n game durf ik dat wel neer te tellen, want krijg je een groot spel.

Als deze game dan 70 euro is op de PS5, dan wacht ik wel tot hij in de aanbieding is, want ik vind dat zelf vrij veel.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Is dit echt alles maar wat niet werkt?

PS4 only games:
DWVR
Just Deal With It!
We Sing
Shadwen
Joe's Diner

😂😂

• koenvd90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06-2025
Kyhfin schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:58:
[...]

Echt tof, maar ben benieuwd naar de play time. Little Big Planet had een vrij korte speeltijd vind ik.
Ik heb nu ook Assassin's Creed: Valhalla besteld met de korting die hierboven werd genoemd voor 56 euro voor de PS5. Voor zo'n game durf ik dat wel neer te tellen, want krijg je een groot spel.

Als deze game dan 70 euro is op de PS5, dan wacht ik wel tot hij in de aanbieding is, want ik vind dat zelf vrij veel.
Heb je een linkje van de korting? Zie het niet staan

• Raem
koenvd90 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:06:
[...]

Heb je een linkje van de korting? Zie het niet staan
https://store.ubi.com/nl/...d%20Edition&source=detail

20% korting tegen inlevering van 100 punten.

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:40
Ik kom er niet helemaal uit, heb ik het nu goed begrepen dat de standaard SSD vastgesoldeerd zit en je er dus een extra schijf aan toe kunt voegen? Of vervang je de huidige schijf als je wilt upgraden?

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 14:26
yorroy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:09:
Ik kom er niet helemaal uit, heb ik het nu goed begrepen dat de standaard SSD vastgesoldeerd zit en je er dus een extra schijf aan toe kunt voegen? Of vervang je de huidige schijf als je wilt upgraden?
De ssd chips zitten gewoon op het moederbord. Je kunt zelf een extra m.2 SSD toevoegen.

Computer says no

• Raem
yorroy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:09:
Je kunt de standaard SSD (die inderdaad vastgesoldeerd zit) uitbreiden.

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:45
Waar kan ik zien hoelang me psn+ nog loopt, op ps4 was het simpel te zien. Maar via de app kan ik het niet vinden...erg raar. bij services gekeken, psn+ maar zonder resultaat, of kijk ik verkeerd hmm

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• Kyhfin
Jep, ik had het van onderstaand gequote-bericht van Oxigeon, dus nog bedankt. Ik wou niet teveel games in één keer kopen en heb nu al Spider-man Miles Morales Ultimate Edition en dus Assassin's Creed: Valhalla besteld. Nu maar eens proberen het hier bij te laten.
Oxigeon schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:01:
Ik wil even melden dat de mensen die denken dat ze AC Valhalla willen halen tijdens de release misschien beter via de UbiStore kunnen kopen. Hier heb ik zelf de ps5 disc versie besteld voor €56.00. Kanttekening is wel dat je die 100 ubicoins kost. Echter krijg je er hier wel alweer 56 van terug

Dan heb je in elk geval al weer 14 euro verdiend op die 100 euro wat de console extra kost

• Kalder
Kenny_026 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:02:

PS4 only games:
DWVR
Just Deal With It!
We Sing
Shadwen
Joe's Diner

😂😂
De enige uit die lijst die mij wat zeggen zijn Afro Samurai en Hitman, maar heb beide nooit gespeeld, de rest uit die lijst heb ik nooit van gehoord.

• koenvd90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06-2025

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-01 10:13

PS4 only games:
DWVR
Just Deal With It!
We Sing
Shadwen
Joe's Diner

😂😂
Shit man net de games die ik nog niet gespeeld heb op de ps4.......

en niet wil gaan spelen >:)
Goed dat ze zoveel games werkend hebben op de ps4. Er zet nog wel een maar aan want als ik het goed begrijp draaien de rest van de spellen maar is niet helemaal zeker of het helemaal bug vrij is, zal voor mij goed genoeg zijn waarschijnlijk ;)

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

PS4 only games:
DWVR
Just Deal With It!
We Sing
Shadwen
Joe's Diner

😂😂
Linkje: https://www.nu.nl/games/6...-playstation-4-games.html

Nog beter linkje: https://support.playstati...ility?language=en_US&lan=

[ Voor 9% gewijzigd door BamSlam_ op 09-10-2020 18:54 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Naast Godfall is nu ook Miles Morales gold gegaan:

[Twitter: https://twitter.com/insomniacgames/status/1314604035446513665?s=21]

• Raem
kazuka schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:14:
Naast Godfall is nu ook Miles Morales gold gegaan:

[Twitter]
Bol.com had de release date van Miles Morales ook aangepast naar 12-11 zag ik. Kunnen we een week naar een doosje staren. :P

• bram1984

PS4 only games:
DWVR
Just Deal With It!
We Sing
Shadwen
Joe's Diner

😂😂
Het waren er toch maar 100? ;(

• bram1984
Raem schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Bol.com had de release date van Miles Morales ook aangepast naar 12-11 zag ik. Kunnen we een week naar een doosje staren. :P
Op PS4 spelen. :p

• Raem
Zou wat zijn, als je de PS5 game in een PS4 doet, dan je dan de gedowngrade versie kan spelen.

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Zie best veel verwarring over PS5 versies van multi platform games. Het lijkt mij dat de PS4 versie van bijvoorbeeld AC: Valhalla een standaard Blu-Ray disk (50 gb) is en de PS5 disk een Ultra HD Blu-Ray(100gb). Bij de PS5 versie is dus ruimte om de geupgrade versie op de schijf te plaatsen. Daarmee kun je dus zonder downloaden en zelfs zonder internet de PS5 versie spelen. Misschien niet heel relevant in een land als Nederland, maar als je ergens woont waar geen fatsoenlijk internet beschikbaar is dan PS5 versie dus wel fijn.Of wellicht dat de PS4 versie van de games uit twee discs bestaan, maar die kans lijkt me niet heel groot.

Edit: Veel belangrijker nog er bestaat dus een kans dat de PS4 versie met upgrade meer schijfruimte in beslag neemt dan de PS5 versie. Een Ultra HD Blu-Ray disc heeft daarbij ook een hogere maximale doorvoersnelheid (123-144 Mb/s) dan een standaard Blu-Ray disc(92 Mb/s ). Dus er zou ook een verschil in installatie en laadtijden kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door TheDukemaster op 09-10-2020 19:39 ]

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:13
ik kan het niet meer bijhouden hier de postings op een dag ;) maar van broer hardware deze info gehaald :

WD Black SN850
500 GB € 149,99
1 TB € 267,99
2 TB € 535,99

compatible met ps5:

De WD Black SN850 kan volgens Western Digital snelheden tot 7 gbps en een miljoen iops halen en is beschikbaar met een capaciteit van 500 GB, 1TB en 2 TB. De ssd is bovendien compatibel met de Playstation 5.

dan weten we weer waar we extra voor moeten sparen :)

• bram1984
Maar goed boeren dus straks als PS5 gamer, vooral als je geen PS4 hebt gehad. Helemaal als we het puur over games hebben. Daar draait het uiteindelijk om.
  • Bijna 4000 PS4 games beschikbaar, waarvan sommigen boosted zijn
  • Waaronder VR titels + VR compatibiliteit
  • 800 PS Now titels + de PS4 collectie die je met PS Plus kunt downloaden
  • AAA launch exclusives
:9B

• Flghter1982
  • Laatst online: 03-04-2025
ik vraag me toch af hoe snel zo'n blu-ray player kan uitlezen dan. ik verwacht zelf dat er nog aanzienlijk veel data lokaal moet staan. ook met disc versies. een blu-ray kan toch nooit in de buurt komen van de lees snelheden van de interne hdd?

• bram1984
Flghter1982 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:57:
ik vraag me toch af hoe snel zo'n blu-ray player kan uitlezen dan. ik verwacht zelf dat er nog aanzienlijk veel data lokaal moet staan. ook met disc versies. een blu-ray kan toch nooit in de buurt komen van de lees snelheden van de interne hdd?
Welke HDD? Get outta here.

• Flghter1982
bram1984 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

Welke HDD? Get outta here.
ok ok. de SSD die direct op het systemboard gemonteerd is dan :P

kan een blu-ray die snelheden halen? anders snap ik hem niet meer.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35
Alle data staat lokaal, de complete inhoud wordt op hdd gezet. De disc is alleen voor authenticatie

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04:05
Rowwan schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:00:
Alle data staat lokaal, de complete inhoud wordt op hdd gezet. De disc is alleen voor authenticatie
De game staat op de disc. Deze data wordt bij de installatie gekopieerd naar de SSD en vanaf dan werkt de disc inderdaad als authenticator.

This is absolutely ridiculous

• Flghter1982
bah. betaal je 100 euro meer en moet je nog naar dat ding lopen als je van game wilt wisselen :P nu nog blijer met de keuze voor digital only.

• Gandalf68
  • Laatst online: 21:13
Daarnaast is de uitleessnelheid verhoogd. Daardoor zat de videobitrate bij blu-rays nog op 40Mbit/s, terwijl dat bij de opvolger op maximaal 128Mbit/s uitkomt voor schijfjes met drie lagen. bron tweakers :)

• bram1984
Flghter1982 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:04:
bah. betaal je 100 euro meer en moet je nog naar dat ding lopen als je van game wilt wisselen :P nu nog blijer met de keuze voor digital only.
Je weet dat je op de disc versie ook gewoon games kunt downloaden hè. En we kunnen soms games 2 dagen voor de release halen en spelen terwijl jij naar een countdown timer zit te staren. >:)

• Stantana
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-01 07:45
bram1984 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:09:
[...]

Je weet dat je op de disc versie ook gewoon games kunt downloaden hè. En we kunnen soms games 2 dagen voor de release halen en spelen terwijl jij naar een countdown timer zit te staren. >:)
*O*

• Carn82
wat bedoel je precies? games worden al jaren (sowieso in de PS4/X1 generatie) volledig geïnstalleerd op de HDD; na de initiële installatie wordt de disc niet meer gebruikt (alleen nog maar om de licentie te verifiëren). In feite is de 'digitale' versie gewoon identiek aan de 'disc' versie.

• Flghter1982
Carn82 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

wat bedoel je precies? games worden al jaren (sowieso in de PS4/X1 generatie) volledig geïnstalleerd op de HDD; na de initiële installatie wordt de disc niet meer gebruikt (alleen nog maar om de licentie te verifiëren). In feite is de 'digitale' versie gewoon identiek aan de 'disc' versie.
ik had geen flauw idee. ik heb letterlijk alles op de ps4 ook digital dus :)

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:48

• Formula one
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-12-2025
Wat is een goede betaalbare 4K tv die voor de ps5 geschikt is heb nu een 60hz HD monitor is het verschil goed merkbaar tussen 60hz en 100hz?

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:51
Formula one schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:29:
Wat is een goede betaalbare 4K tv die voor de ps5 geschikt is heb nu een 60hz HD monitor is het verschil goed merkbaar tussen 60hz en 100hz?
Wat is voor jouw betaalbaar?

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 20:16
Formula one schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:29:
Zoek op een 100 of 120 hz paneel, hdmi 2.1. 100 hz tv's ondersteunen 120 hz over hdmi, idem 50 hz tv ondersteunt 60 hz over hdmi.

[ Voor 6% gewijzigd door ariekanari op 09-10-2020 20:37 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• Raem
Please note that the ability to transfer game saves between a PS4 version and a PS5 version of the same game is a developer decision, and will vary title by title for cross-generational games.
Vind dit wel een opmerkelijk stukje. Dat zou dus betekenen dat van de gevallen waarvan nu bekend is dat save games niet overgezet kunnen worden van ps4 naar ps5 een keuze is van de developer.

• Kyhfin
Raem schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:20:
[...]

Bij mij staat hij nog wel op '19 november bezorgd'.

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
So it appears #PS5 SSD has a DRAM cache, this has many benefits (such as faster read and write speeds for example plus more) and is used in quality PC SSD's.

Cheap PC SSD's don't have DRAM cache and are fine for light work loads.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ej1BSKlXkAEVeVX?format=jpg&name=small

• bram1984
Hier nog meer BC info.

https://blog.playstation....r-top-questions-answered/

What is the PS4 game experience like on PS5?

PS4 titles get even better on PS5. Select PS4 titles will see increased loading speeds on the PS5 console, and will also leverage Game Boost, offering improved or more stable frame rates. Some titles with unlocked frame rates or dynamic resolution up to 4K may see higher fidelity. Additionally, PS4 games will also take advantage of some of PS5’s new UX features, but more to come on that later.

• Carn82
Ghost of Tsushima zal speelbaar zijn met 60fps op de PS5:

https://twitter.com/Sucke...tatus/1314638689616629762

[ Voor 43% gewijzigd door Carn82 op 09-10-2020 21:09 ]

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
bram1984 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:56:
...
PS4 games will also take advantage of some of PS5’s new UX features, but more to come on that later.
Oeh later meer over nieuwe UX features oOo

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Nice! Dat was toch een 30fps game op de PS4? Dan hebben ze dus een 60fps optie toegevoegd speciaal voor de PS5. Had hem al uitgespeeld op de PS4 maar ga de Legends uitbreiding zeker checken op de PS5.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Nice, toch een voordeel dat ik die game nog niet gespeeld heb :P

• Carn82
Chaoss schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:11:
[...]

Nice, toch een voordeel dat ik die game nog niet gespeeld heb :P
hehe ik ook niet; zit even al eventjes in -nu even geen zin in open-world-games- fase. Zo heb ik Days Gone ook nog op de plank liggen.

• v8power67
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-12-2025

v8power67

Psn: Mausosaurus

Nice, heb die speciaal niet gekocht om op ps5 te spelen. Alleen benieuwd of er echte ps5 support is dus met betere graphics, of dat het puur een 60fps lock geworden is en thats it. Sneller laden zal sowieso zonder optimalisatie al gebeuren. Hoe dan ook 60fps is baas! En wat ik ervan gezien heb is het al een prachtige game en dat op 60fps word echt puur genieten.

Nu nog even tlou2 patch aankondigen met 60fps en dan is het compleet.( Owh en een gt7 release datum die liefst binnen paar maanden is :P)

[ Voor 16% gewijzigd door v8power67 op 09-10-2020 21:16 ]

Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Carn82 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

hehe ik ook niet; zit even al eventjes in -nu even geen zin in open-world-games- fase. Zo heb ik Days Gone ook nog op de plank liggen.
Days Gone heb ik net vorige week uitgespeeld, was soms even doorbijten maar uiteindelijk wel een hele vette game met lehk verhaal.

Maar ik hoop echt dat Days Gone ook geoptimaliseerd wordt voor de PS5 want die game had me toch een last van framedrops tijdens het rijden.

• v8power67

v8power67

Chaoss schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Days Gone heb ik net vorige week uitgespeeld, was soms even doorbijten maar uiteindelijk wel een hele vette game met lehk verhaal.

Maar ik hoop echt dat Days Gone ook geoptimaliseerd wordt voor de PS5 want die game had me toch een last van framedrops tijdens het rijden.
Grote kans dat dit al automagisch gedaan word door de bc modus op ps5. Want een zen 2 cpu en rdna 2 gpu op ps4 pro snelheden is nog steeds vele malen sneller dan de ps4 pro cpu en gpu.

• Carn82
Niet echt een verrassing maar goed om bevestigd te zien.

.. nu hopen dat de recentere games iig nog een leuke PS5 patch krijgen ..

• bram1984
Lekker hoor! GoT vorige week toevallig uitgespeeld. Er wacht een verse NG+ playthrough voor me op PS5 dus. *O*

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hier staat meer info over de backwards compatibility

https://support.playstati...patibility?language=en_US

Burp

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-01 02:44
Kom nu maar door met 60fps patches voor Death Stranding en FF7R, mijn GOTY's van de voorbije 2 jaar :*)

• bram1984
Ik ben vooral benieuwd naar TLoU2.

• Cowboy_Henk
  • Laatst online: 07-01 00:36
Anton.net schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:04:
Kom nu maar door met 60fps patches voor Death Stranding en FF7R, mijn GOTY's van de voorbije 2 jaar :*)
Final Fantasy 7 remake kan het zeker gebruiken en die vervelende texture pop in. Ik heb het speciaal nog niet gekocht voor Ps4 pro.

Ik heb nog super veel Ps4 spellen te spelen. Days Gone, FF7 Remake, Ghost Of Tsushima,...
Komende maanden wordt echt meer Ps4 spellen spelen dan PS5 spellen hehe

• bram1984
Cowboy_Henk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:17:
[...]

Final Fantasy 7 remake kan het zeker gebruiken en die vervelende texture pop in. Ik heb het speciaal nog niet gekocht voor Ps4 pro.

Ik heb nog super veel Ps4 spellen te spelen. Days Gone, FF7 Remake, Ghost Of Tsushima,...
Komende maanden wordt echt meer Ps4 spellen spelen dan PS5 spellen hehe
Days Gone is ook een goeie ja! Die kan flink profijt hebben van de PS5. Wil ik sowieso nog een keertje spelen met de gyro aim.

• SqueakyClean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

SqueakyClean

SuperSqueakyClean

Chaoss schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:16:
[...]

Hint: wel even door blijven spelen na de credits...!
spoiler:
Tot O’Brian je belt.

Thank me later. :)

Verwijderd

Net Assassins Creed Valhalla gepreorderd. Gewoon de PS5 versie bij Bol.com.

Heb Netflix maar eens vernieuwd voor een maandje om de tijd te overbruggen. Begonnen aan de serie Vikings dus de keuze voor de launchgame was snel gemaakt. :P

Denk dat ik Spiderman er ook wel bij haal.

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-01 19:21
Kan niet wachten om Ghost of Tsushima te spelen op 60 fps, kijk het verschil. 😱🤡

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoktX710cNgSJFnitZ3X2Km-_bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdIbotDJIQdfPvOBlRE8idmL.jpg?f=fotoalbum_large

• bram1984
DoubleDutch schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:31:
Kan niet wachten om Ghost of Tsushima te spelen op 60 fps, kijk het verschil. 😱🤡

[Afbeelding]
Rechts ziet er gewoon veel vloeiender uit.

• v8power67

v8power67

Speel de laatste dagen weer meer no mans sky, blijft een heerlijke game zeker met alle support. Deze is 1800p op pro in 4k stand. Maar heeft geen resolutie optie in de game zelf. Maar heb nog 1080p tv dus als je supersampling uitzet is de game echt 1080p icm de unlocked fps modus is het soms dus 1080p/60. Helaas vaak ook niet maar dat kan op de ps5 dus anders zijn. Dan kan je hem in 4k modus dus met unlocked fps draaien en hopelijk dan locked 1800p/60. En door de ssd hopelijk ook veel minder last van texture en object popin.
Sou die graag met echte ps5 support zien. Net als god of war btw. Die heeft een 1080p/60 modus die vaak onder de 50fps zat, wat nu dus locked 60 zou moeten zijn. Maar zie graag ook de 4k modus dan unlocked worden. Lijkt me niet veel moeite voor een dev. En gow 60fps modus was ondanks de drops al beter dus locked 60fps en dan 4k checkerboarding zou weer een playthrough waard zijn.

Oeh en laten we uncharted 4 niet vergeten, die in 60fps zou ook weer een playthrough betekenen. Hoop echt dat meer sony 1st party 60 fps modus krijgen op zn minst. Liefst full frontal ps5 support maar een 60 fps modus zou al erg gewaardeerd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door v8power67 op 09-10-2020 22:45 ]

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-01 00:53
v8power67 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:39:
Speel de laatste dagen weer meer no mans sky, blijft een heerlijke game zeker met alle support. Deze is 1800p op pro in 4k stand. Maar heeft geen resolutie optie in de game zelf. Maar heb nog 1080p tv dus als je supersampling uitzet is de game echt 1080p icm de unlocked fps modus is het soms dus 1080p/60. Helaas vaak ook niet maar dat kan op de ps5 dus anders zijn. Dan kan je hem in 4k modus dus met unlocked fps draaien en hopelijk dan locked 1800p/60. En door de ssd hopelijk ook veel minder last van texture en object popin.
Sou die graag met echte ps5 support zien. Net als god of war btw. Die heeft een 1080p/60 modus die vaak onder de 50fps zat, wat nu dus locked 60 zou moeten zijn. Maar zie graag ook de 4k modus dan unlocked worden. Lijkt me niet veel moeite voor een dev. En gow 60fps modus was ondanks de drops al beter dus locked 60fps en dan 4k checkerboarding zou weer een playthrough waard zijn.

Oeh en laten we uncharted 4 niet vergeten, die in 60fps zou ook weer een playthrough betekenen. Hoop echt dat meer sony 1st party 60 fps modus krijgen op zn minst. Liefst full frontal ps5 support maar een 60 fps modus zou al erg gewaardeerd worden.
Van veel 1st party kun je dat ook wel verwachten, zoals ND die TLOU remastered nog een PS4pro mode gaf, drie jaar na release. Enige uitzondering wbt 1st parties met PS4pro mode is KZ:SF vreemd genoeg (ok, is ook een game uit 2013 die niemand meer speelt..) Bloodborne tel ik uiteraard niet mee omdat dat 2nd party is en de engine een puinhoop is. TLOU2 zal GoT achterna gaan en ook een 60fps mode krijgen. Ik denk dat ND er nog wat bovenop doet met bv native 4K resolutie of RT erbij. GoW zal ook een boost krijgen, strategisch natuurlijk voor de release van GoW Ragnarok.
Pagina: 1 ... 208 ... 283 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=16]
In dit topic geen statusupdates van je bestelling, daarvoor is [PS5] Pre-order, bestellingen en levertijden
[/font]
Om een goede sfeer te behouden:
Geen PS5 vs Xbox fanboy-discussies
• Discussieer op argumenten, NIET op de persoon
• Maak gebruik van de Topic-Report om slechte reacties te melden