Trishul schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:00:
Over nvme SSD's gesproken, de bekende Samsung 980 pro met Read en write speeds boven de 5GB/s is uitgebreid gereviewed door Anandtech:
https://www.anandtech.com...980-pro-pcie-4-ssd-review
Launch listprijs is bekend, $229 voor de 1TB. Valt me nog mee moet ik zeggen. Nu nog wachten op de Sabrent en Adata SSD's, die zijn nog iets sneller (6+ GB/s), kijken wat die gaan kosten.
Hopelijk wordt de 1TB 980 pro gecertificeerd, en zo niet, dan is er nog de 2TB versie die nog iets sneller zal zijn dan de 1TB versie. Alleen is daarvan de prijs nog niet bekend. In ieder geval vallen de introductieprijzen dus best mee voor dit soort high-end PCIE4 SSD's.
Overigens zijn dit soort SSD's wel overkill voor je PS4 backlog, daarvoor kun je beter een goedkopere Samsung T7 externe SSD kopen. Voor de PS5 games zou je als je het goedkoop wil houden, een cheap crucial P1 van 1TB kunnen kopen (op Amazon al onder de €100 gedoken tijdens sales) en die dan als archiefstorage gebruiken voor de games die je even niet speelt. Overzetten zal alsnog vlot gaan met bijna 2GB/s. Allergoedkoopste is natuurlijk een externe HDD, 4TB kost maar €80/90 tegenwoordig. Games overzetten zal dan met 90~110MB/s gaan.
Mja toch ga ik straks niet de pro-variant halen, maar gewoon de normale (als die net zo snel wordt). Ik vind dat je toch wel veel betaald voor het pro-label met weinig merkbare verschillen. Het is vooral als je zo'n ding 24/7 gaat belasten dat een pro wel handig is, maar zelfs voor menig pc is het gewoon overkill.
non-pro vs pro scheelt meestal een euro of 50 op dergelijke bedragen, dan is dat toch weer mooi meegenomen. En wellicht kun je dan straks voor dezelfde prijs een model halen met meer capaciteit.
Ik heb nog steeds het gevoel dat ze bij die modules ons een beetje aan het lijntje houden. Dat grotere snelheden en capaciteit echt wel mogelijk is, maar dat ze nog even op de huidige technieken willen cashen voor ze met sneller spul komen. Immers zijn er nog maar een paar fabrikanten die de werkelijke ontwikkeling doen en er zijn in het verleden al diverse klachten van prijsafspraken geweest in die branche.
Het feit dat je in de nieuwe console snellere chips hebt, dan dat je op de consumentenmarkt kunt aanschaffen, onderstreept ook wel hoe erg ze de boel lopen te flessen imo.
[
Voor 3% gewijzigd door
Martinspire op 23-09-2020 12:28
]