je doet nog altijd transfers he: loans en gratis spelers/einde contract spelers opzoeken moet je ook werk instekenYES schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:30:
[...]
Ik vind de transfermarkt bijna het leukste van het spel, dus dan is geen transfers doen wel lastig
Ja oké. Dat is waar. Maar dat spreekt me toch minder aan. Heb het wel eens geprobeerd maar ik vind LLM gewoon niet echt veel aan eigenlijk.AntiChrist7 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:27:
[...]
je doet nog altijd transfers he: loans en gratis spelers/einde contract spelers opzoeken moet je ook werk insteken
@YES voordeel is ook dat Messi, Ronaldo en Neymar nog lekker lang meegaan en Ajax een enorme talentenfabriek heeft 😁
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ja dat is ook wel leuk. Bij Ajax zijn De Ligt en De Jong niet eens heel erg grote talenten op het eerste oog. Nouri wel, dat is nog wel wat cru natuurlijk, maar Bazoer is volgens mijn scouts het grootste talent dat er rondloopt bij Ajax.Jorgen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 04:21:
@YES voordeel is ook dat Messi, Ronaldo en Neymar nog lekker lang meegaan en Ajax een enorme talentenfabriek heeft 😁
Ik speel overigens wel met een data update en niet de originele database.
Sowieso wel grappig om weer eens te zien welke spelers al mega talenten zijn en het waargemaakt hebben in het echt, of uiteindelijk helemaal niet zover gekomen zijn.
Ondertussen zit ik overigens al weer op de schopstoel bij Leicester, blijkbaar is FM16 toch wat lastiger dan ik dacht. Hopen op een goede reeks nu anders kan ik alweer op zoek naar een andere club
[ Voor 17% gewijzigd door YES op 18-07-2021 11:42 ]
@YES Als je het nog even volhoudt, ben ik wel benieuwd naar of die jongens uit bij Ajax het wel gaan halen
Ik nader zelf inmiddels het einde van mijn challenge. Ik zit erover te denken om straks met FM20 te beginnen, maar dan wel Ronaldo, Messi en Neymar 5 tot 10 jaar jonger te maken. Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik wil nog lang die jongens in mijn spel hebben
Ondertussen in FM18
Ik nader zelf inmiddels het einde van mijn challenge. Ik zit erover te denken om straks met FM20 te beginnen, maar dan wel Ronaldo, Messi en Neymar 5 tot 10 jaar jonger te maken. Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik wil nog lang die jongens in mijn spel hebben
Ondertussen in FM18

@Jorgen ik heb mij met Leicester City op de laatste speeldag veilig gespeeld, stond nog een tijd achter terwijl winst nodig was. Blijkbaar was mijn omzetting daarna zo geniaal dat ik niet alleen nog won en veilig was, maar ik werd zelfs manager of the month met alleen die wedstrijd als winstpartij, de rest allemaal verloren die maand 
De Ligt is inmiddels aangetrokken door Man U, dat wordt wel een goede denk ik. Ik probeerde hem ook te halen maar hij koos logischerwijs voor United. De Jong zit nog bij Ajax, net als Nouri. Als je nog meer spelers wil weten, roep maar. Kan evt ook wel screenshots maken
Zelf heb ik echt een behoorlijk team op poten maar de AI van FM16 is niet makkelijk. Met spelers als Höwedes, Amartey, Drinkwater maar vooral aanvallende genieën als Mahrez, Mertens, Vardy, Gelson Martins, Rashford en als klap op de vuurpijl Isco moet ik wel echt gaan presteren.
Ik verlies echter de openingswedstrijd meteen van promovendus Newcastle.. Mocht ook meteen bij het bestuur op het matje komen dus mijn baan staat nog altijd op de tocht!
De Ligt is inmiddels aangetrokken door Man U, dat wordt wel een goede denk ik. Ik probeerde hem ook te halen maar hij koos logischerwijs voor United. De Jong zit nog bij Ajax, net als Nouri. Als je nog meer spelers wil weten, roep maar. Kan evt ook wel screenshots maken
Zelf heb ik echt een behoorlijk team op poten maar de AI van FM16 is niet makkelijk. Met spelers als Höwedes, Amartey, Drinkwater maar vooral aanvallende genieën als Mahrez, Mertens, Vardy, Gelson Martins, Rashford en als klap op de vuurpijl Isco moet ik wel echt gaan presteren.
Ik verlies echter de openingswedstrijd meteen van promovendus Newcastle.. Mocht ook meteen bij het bestuur op het matje komen dus mijn baan staat nog altijd op de tocht!
@YES Spannend, maar met die mannen moet je toch ook top 7 kunnen spelen in Engeland?
Ik ben vooral benieuwd naar De Ligt, De Jong, Onana, Van de Beek en Ziyech
Tja, zeg het maar. Het wil totaal nog niet lukken. Mijn mooiste save ooit was met FM 2016, een Torino met alleen maar Italianen en oppermachtig in Italië met een totale kamikaze tactiek, puur op de aanval. Nu speel ik wat normaler, naar de kwaliteiten van de ploeg denk ik, ne ik krijg de één na de andere tegengoal om de oren. Ik weet voorlopig nog niet wat ik verkeerd doe, hopelijk kom ik erachter voor ik eruit ligJorgen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:13:
@YES Spannend, maar met die mannen moet je toch ook top 7 kunnen spelen in Engeland?
Ik zal eens naar die spelers kijken, jammer van je clubvoorkeur maar veel interessante Feyenoorders zijn er eigenlijk ook niet te benoemen in deze editie
[ Voor 10% gewijzigd door YES op 19-07-2021 21:18 ]
Hetgeen wat mij altijd hielp op de moeilijkste momenten tijdens deze carrière is het lenen of kopen van ervarener spelers. Ik speel altijd met teams die voor driekwart uit spelers jonger dan 23 bestaan en dan loop ik wel eens tegen gebrek aan leiderschap/ervaring/inzicht aan. Als ik dan een stuk of 3 spelers van 28+ erbij zette begon het weer te lopen.YES schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:17:
[...]
Tja, zeg het maar. Het wil totaal nog niet lukken. Mijn mooiste save ooit was met FM 2016, een Torino met alleen maar Italianen en oppermachtig in Italië met een totale kamikaze tactiek, puur op de aanval. Nu speel ik wat normaler, naar de kwaliteiten van de ploeg denk ik, ne ik krijg de één na de andere tegengoal om de oren. Ik weet voorlopig nog niet wat ik verkeerd doe, hopelijk kom ik erachter voor ik eruit lig
Als ik jou team zo inschat heb je bakken met talent en kwaliteit, maar ik heb niet helder wat de leeftijden zijn van die spelers op dat moment. Wie weet helpt het om in je verdediging en op het middenveld een ervaren jongen erbij te zetten.
Schmeichel: 29 jaarJorgen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:20:
[...]
Hetgeen wat mij altijd hielp op de moeilijkste momenten tijdens deze carrière is het lenen of kopen van ervarener spelers. Ik speel altijd met teams die voor driekwart uit spelers jonger dan 23 bestaan en dan loop ik wel eens tegen gebrek aan leiderschap/ervaring/inzicht aan. Als ik dan een stuk of 3 spelers van 28+ erbij zette begon het weer te lopen.
Als ik jou team zo inschat heb je bakken met talent en kwaliteit, maar ik heb niet helder wat de leeftijden zijn van die spelers op dat moment. Wie weet helpt het om in je verdediging en op het middenveld een ervaren jongen erbij te zetten.
Höwedes: 28 jaar
Drinkwater: 26
Mertens: 29
Vardy: 29
Deze jongens zijn basisspelers, dus qua ervaring moet het eigenlijk ook wel oké zijn. Misschien nog eens goed kijken naar de mentale capaciteiten van deze ploeg en dan met name de ervaren gasten. Misschien zijn zij juist degenen die als eerste de kop laten hangen en dan de jonkies meenemen.
Overigens is Drinkwater met zijn 26 dus de oudste op mijn middenveld, misschien dat ik in die linie nog een nestor kan halen, al is het meeste geld wel weer uitgegeven..
Compleet andere vraag: ben jij eerder ook actief geweest op het forum van manutd.nl? Dat was destijds toch wel hét FM forum van Nederland volgens mij
Managers United? Ja, maar echt maar heel af en toe. Ik haalde daar wel eens de uitgebreidere NL Update op en heel af en toe postte ik een berichtje. Toevallig net even ingelogd, naar aanleiding van jouw vraag. Ik heb 44 berichten daar gepost.YES schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:25:
[...]
Schmeichel: 29 jaar
Höwedes: 28 jaar
Drinkwater: 26
Mertens: 29
Vardy: 29
Deze jongens zijn basisspelers, dus qua ervaring moet het eigenlijk ook wel oké zijn. Misschien nog eens goed kijken naar de mentale capaciteiten van deze ploeg en dan met name de ervaren gasten. Misschien zijn zij juist degenen die als eerste de kop laten hangen en dan de jonkies meenemen.
Overigens is Drinkwater met zijn 26 dus de oudste op mijn middenveld, misschien dat ik in die linie nog een nestor kan halen, al is het meeste geld wel weer uitgegeven..
Compleet andere vraag: ben jij eerder ook actief geweest op het forum van manutd.nl? Dat was destijds toch wel hét FM forum van Nederland volgens mij
vergelijk dat met Tweakers (14000+) SI Games Community (2500+) en Susie (kennelijk geen teller meer), dan is het op MU eigenlijk heel weinig
Grappig, ik was daar eerder eigenlijk alleen maar actief. Las wel mee op wat andere fora maar postte nooit. Alleen op manutd soms uitgebreide reacties. Nu log ik af en toe nog eens in om mijn epistels terug te lezen haha, en dan start ik uit nostalgie weer een jaargang van FM op en laad ik een stokoude save in. Ik heb wel echt wat mooie games gehad maar dat heb ik de laatste jaren wat minder.Jorgen schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:31:
[...]
Managers United? Ja, maar echt maar heel af en toe. Ik haalde daar wel eens de uitgebreidere NL Update op en heel af en toe postte ik een berichtje. Toevallig net even ingelogd, naar aanleiding van jouw vraag. Ik heb 44 berichten daar gepost.
vergelijk dat met Tweakers (14000+) SI Games Community (2500+) en Susie (kennelijk geen teller meer), dan is het op MU eigenlijk heel weinig
Ik denk overigens dat dit niet per se aan het spel ligt maar ook aan mijn eigen beleving. Ik kijk er nu wat meer nuchter naar voor mijn gevoel.
Toch blijft het een intrigerend spel. Hopelijk komt er nog een jaargang waar er echt veel veranderd want het begint nu al een tijd als een herhaling van zetten aan te voelen.
@YES Dat van die herhaling snap ik wel, daarom maak ik voor mezelf een verhaal/challenge die ik wil spelen. Anders is het altijd "club met generieke naam" speelt "wedstrijd met generieke betekenis"
@Jorgen ja ik probeer mezelf ook vaak wel uitdagingen op te leggen, bijvoorbeeld nationaliseren van een team of iets dergelijks. Met FM 2021 ben ik een keer begonnen in Argentinië en mijzelf opgelegd dat ik pas mocht vertrekken uit Argentinië/Zuid-Amerika als ik een prijs gewonnen had. Uiteindelijk de Zuid-Amerikaanse Champions League gewonnen, daarna met het Braziliaanse Atletico Mineiro dat nogmaals gedaan en toen naar Europa, Valencia. Daar een super mooi team gebouwd en volop met Barcelona en Real Madrid aan het strijden voor de hegemonie van Spanje, maar dat is op gegeven moment gewoon wat 'saai' geworden, alle andere ploegen versla je redelijk simpel en tegen Barça/Real ga ik altijd de boot in. Herhaling van zetten elke keer.
Nu bij FM 16 vind ik het leuk dat het qua transfers makkelijker is en het tactische stuk juist moeilijker is. Ik moet echt goed bekijken welke spelers ik aantrek met het geld wat ik heb, want er is best wat keuze. Tactisch is het dus een stuk moeilijker dus je kan wel van alles kopen maar daarmee is het niet gezegd dat je resultaten haalt (wat bij FM21 voor mijn gevoel wel het geval is).
Overigens heb ik nu Vardy gepasseerd omdat ik bij mijn wedstrijden het idee kreeg dat hij vrij eenzijdig speelt, diep gaan en schieten. Zonder bal doet hij verder weinig anders, ook druk zetten en dergelijke viel me wat tegen en ballen afspelen doet hij ook weinig. Ik zet Rashford op zijn plek, eigenlijk hetzelfde type speler met diepgang en snelheid, maar meteen winnen we twee keer op rij en naast een goal, geeft hij ook twee assists.
EDIT: Het is toch eigenlijk ongelofelijk. Tegen koploper Tottenham en topploeg Man City speel ik keurig gelijk (beiden uitwedstrijden ook nog) en vervolgens moet ik tegen Sunderland, momenteel een concurrent onderin de ranking, sta ik binnen 5 minuten met 2-0 achter. Het voelt haast alsof de AI besluit dat je een wedstrijd gaat verliezen en je daar niets tegen kan doen
EDIT 2: De AI besluit toch anders, ik win met 2-3 door onder anderen twee rake penalty's
Nu bij FM 16 vind ik het leuk dat het qua transfers makkelijker is en het tactische stuk juist moeilijker is. Ik moet echt goed bekijken welke spelers ik aantrek met het geld wat ik heb, want er is best wat keuze. Tactisch is het dus een stuk moeilijker dus je kan wel van alles kopen maar daarmee is het niet gezegd dat je resultaten haalt (wat bij FM21 voor mijn gevoel wel het geval is).
Overigens heb ik nu Vardy gepasseerd omdat ik bij mijn wedstrijden het idee kreeg dat hij vrij eenzijdig speelt, diep gaan en schieten. Zonder bal doet hij verder weinig anders, ook druk zetten en dergelijke viel me wat tegen en ballen afspelen doet hij ook weinig. Ik zet Rashford op zijn plek, eigenlijk hetzelfde type speler met diepgang en snelheid, maar meteen winnen we twee keer op rij en naast een goal, geeft hij ook twee assists.
EDIT: Het is toch eigenlijk ongelofelijk. Tegen koploper Tottenham en topploeg Man City speel ik keurig gelijk (beiden uitwedstrijden ook nog) en vervolgens moet ik tegen Sunderland, momenteel een concurrent onderin de ranking, sta ik binnen 5 minuten met 2-0 achter. Het voelt haast alsof de AI besluit dat je een wedstrijd gaat verliezen en je daar niets tegen kan doen
EDIT 2: De AI besluit toch anders, ik win met 2-3 door onder anderen twee rake penalty's

[ Voor 12% gewijzigd door YES op 20-07-2021 09:09 ]
@Jorgen haha ja het is zo grillig allemaal. Maar vooralsnog blijf ik toch flink onder de maat presteren met Leicester naar mijn mening. Ben benieuwd of het nog op gang komt..
@YES hopelijk wel. En anders komend seizoen voortborduren op de goede dingen
@Jorgen mwoah, ik vrees dat ik dan de laan uitgestuurd word
Ai....😬YES schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:33:
@Jorgen mwoah, ik vrees dat ik dan de laan uitgestuurd word
@Jorgen ik denk dat ik hier meer moet posten over hoe het loopt. Nu twee overwinningen op rij waardoor ik al vijf wedstrijden ongeslagen ben. Ik klim inmiddels richting middenmoot. Echt overtuigend is het nog niet, vooral krappe overwinningen, maar er lijkt in ieder geval een beetje momentum te ontstaan
👊🏻🥳 Succes!YES schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:51:
@Jorgen ik denk dat ik hier meer moet posten over hoe het loopt. Nu twee overwinningen op rij waardoor ik al vijf wedstrijden ongeslagen ben. Ik klim inmiddels richting middenmoot. Echt overtuigend is het nog niet, vooral krappe overwinningen, maar er lijkt in ieder geval een beetje momentum te ontstaan
De puzzelstukjes zijn eindelijk op zijn plaats gevallen bij Leicester. Nu, met nog twee wedstrijden te spelen, heb ik 3 punten achterstand op de 7e plek, die recht geeft op voorronde Europa League!
Mooie eindsprint, misschien wel wat te laat ingezet.
/f/image/DUobOh5EcCALRdgGQs0rMQPm.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik overigens wel enorm zonde vind, is dat Höwedes bij mij een kruisbandblessure kreeg, een maand nadat ik hem gekocht had, net als Rashford eerder. Waar Rashford nauwelijks fysiek in heeft geleverd is Höwedes echt zienderogen trager geworden. Hij was de ideale verdediger voor de komende jaren maar met mijn speelstijl kan ik me eigenlijk geen trage verdedigers permiteren, zeer jammer.
Edit: ik verlies van koploper en kampioen Manchester United terwijl naaste concurrent Stoke wint van Liverpool. Zij spelen zich daarmee zeker voor de voorronde EL terwijl het voor mij klaar is. Ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor spelers in mijn selectie die nu ongetwijfeld weg gaan willen..
Mooie eindsprint, misschien wel wat te laat ingezet.
/f/image/DUobOh5EcCALRdgGQs0rMQPm.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik overigens wel enorm zonde vind, is dat Höwedes bij mij een kruisbandblessure kreeg, een maand nadat ik hem gekocht had, net als Rashford eerder. Waar Rashford nauwelijks fysiek in heeft geleverd is Höwedes echt zienderogen trager geworden. Hij was de ideale verdediger voor de komende jaren maar met mijn speelstijl kan ik me eigenlijk geen trage verdedigers permiteren, zeer jammer.
Edit: ik verlies van koploper en kampioen Manchester United terwijl naaste concurrent Stoke wint van Liverpool. Zij spelen zich daarmee zeker voor de voorronde EL terwijl het voor mij klaar is. Ben benieuwd wat voor gevolgen dit heeft voor spelers in mijn selectie die nu ongetwijfeld weg gaan willen..
[ Voor 38% gewijzigd door YES op 21-07-2021 07:17 ]
Wat een spel is FM 16 zeg. Koop ik Butland als nieuwe doelman, twee dagen later raakt ie voor 3 maand geblesseerd. Dat is mijn derde grote aankoop die korte tijd na zijn transfer lang geblesseerd raakt, na eerder Rashford en Höwedes. Höwedes heb ik daardoor eigenlijk al zo goed als afgeschreven, die is fysiek behoorlijk afgetakeld door die blessure 
Verder begint het seizoen met dat er wat mis gaat bij de voorbereiding. Er waren 6 wedstrijden gepland, automatisch, ik heb de berichten nog gezien van dat de oefenwedstrijden aanvaard werden. Ineens zie ik dat ik over een paar dagen de eerste competitiewedstrijd tegen Newcastle moet spelen. Geen training geregeld, geen oefenpot gespeeld, niets gezien van een trainingskamp, dus nu begonnen met een totaal niet fit team. En dat laat zich zien, 3 keer gelijk en 1 verlies. We beginnen dus waarmee gewoon weer waar we gebleven waren, achter de feiten aanlopen.
Verder nog een bod van 75 miljoen van Bayern op Isco afgewezen. Achteraf had ik dat wellicht alsnog wel willen laten doorgaan, dan had ik als vervanger Wilshere opgehaald, nu kan ik zijn komst niet financieren. Maar goed, Isco is natuurlijk wel absoluut wereldklasse dus ook prima dat die blijft
Verder begint het seizoen met dat er wat mis gaat bij de voorbereiding. Er waren 6 wedstrijden gepland, automatisch, ik heb de berichten nog gezien van dat de oefenwedstrijden aanvaard werden. Ineens zie ik dat ik over een paar dagen de eerste competitiewedstrijd tegen Newcastle moet spelen. Geen training geregeld, geen oefenpot gespeeld, niets gezien van een trainingskamp, dus nu begonnen met een totaal niet fit team. En dat laat zich zien, 3 keer gelijk en 1 verlies. We beginnen dus waarmee gewoon weer waar we gebleven waren, achter de feiten aanlopen.
Verder nog een bod van 75 miljoen van Bayern op Isco afgewezen. Achteraf had ik dat wellicht alsnog wel willen laten doorgaan, dan had ik als vervanger Wilshere opgehaald, nu kan ik zijn komst niet financieren. Maar goed, Isco is natuurlijk wel absoluut wereldklasse dus ook prima dat die blijft
Soms zit het enorm tegen, soms loopt alles op rolletjes 😬😱😂
Ik ben met Excelsior herbstmeister, maar ik verwacht eigenlijk nog dat Vitesse (11x achter elkaar kampioen) zich weer een weg omhoog baant
Ik ben met Excelsior herbstmeister, maar ik verwacht eigenlijk nog dat Vitesse (11x achter elkaar kampioen) zich weer een weg omhoog baant
25 speeldagen ver en city heeft al 5keer verloren. vorig jaar was dat 0.
Als het niet te gek loopt kan ik mijn eerste titel binnenhalen (seizoen 2034-35)
Als het niet te gek loopt kan ik mijn eerste titel binnenhalen (seizoen 2034-35)
Dat zou mooi zijn! Welk team ben jij?AntiChrist7 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:21:
25 speeldagen ver en city heeft al 5keer verloren. vorig jaar was dat 0.
Chelmsford City, begonnen in Vanarama South. had ze jaren geleden eens gespeeld dus wou ze terug oppakken. Was de voorbije 4 seizoenen dicht bij de titel maar Man City met Haaland was altijd te sterk (7keer kampioen in afgelopen 8 jaar). Maar dit jaar lijkt er iets geknakt te zijn. Ze laten veel meer punten liggen dan normaal, en ook hun doelsaldo is niet meer absurd hoog.
25 speeldagen ver, 11 punten voor, en heb de dubbele matchen tegen oa City, Tottenham en Liverpool al achter de rug.
Alleen die eikel van een voorzitter wilt geen nieuw stadion bouwen.
Dat klinkt heel goed. Hopelijk komt dat stadion er uiteindelijk ookAntiChrist7 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:33:
[...]
Chelmsford City, begonnen in Vanarama South. had ze jaren geleden eens gespeeld dus wou ze terug oppakken. Was de voorbije 4 seizoenen dicht bij de titel maar Man City met Haaland was altijd te sterk (7keer kampioen in afgelopen 8 jaar). Maar dit jaar lijkt er iets geknakt te zijn. Ze laten veel meer punten liggen dan normaal, en ook hun doelsaldo is niet meer absurd hoog.
25 speeldagen ver, 11 punten voor, en heb de dubbele matchen tegen oa City, Tottenham en Liverpool al achter de rug.
Alleen die eikel van een voorzitter wilt geen nieuw stadion bouwen.
Hopelijk na dit seizoen inderdaad, want 30k en continu uitverkocht kan ook niet blijven duren. Heb zelfs al met ontslag gedreigd.Jorgen schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:49:
[...]
Dat klinkt heel goed. Hopelijk komt dat stadion er uiteindelijk ook
En geld is het probleem ook niet, dit seizoen +100m positieve transferbalans door spelers wiens contract ging aflopen en niet goed gneoeg waren nog in januari te verkopen
Netjes zeg! Hoe gaat het met transfers? Ik dacht dat ik hier nog wel eens posts van jou tegenkwam waarin je je frustratie over de ondoenlijke transfersommen uitte, of was dat iemand anders?\AntiChrist7 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Hopelijk na dit seizoen inderdaad, want 30k en continu uitverkocht kan ook niet blijven duren. Heb zelfs al met ontslag gedreigd.
En geld is het probleem ook niet, dit seizoen +100m positieve transferbalans door spelers wiens contract ging aflopen en niet goed gneoeg waren nog in januari te verkopen
Oh en wat is je basisteam/opstelling?
[ Voor 3% gewijzigd door YES op 22-07-2021 14:18 ]
Nee dat was ik, en de verklaring is eigenlijk even banaal als simpel: de obscene bedragen die je in de PL ziet, die de CL mager doen lijken. 100Mtv geld al per seizoen, en dan nog enkele tientallen in prijzengeld en sponsoring. Mijn vorige careers waren NEC en zultewaregem, daar duurt het een pak langer om 100M op te halen, zelfs al haal je 4jaar op rij de CL.YES schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:17:
[...]
Netjes zeg! Hoe gaat het met transfers? Ik dacht dat ik hier nog wel eens posts van jou tegenkwam waarin je je frustratie over de ondoenlijke transfersommen uitte, of was dat iemand anders?\
Oh en wat is je basisteam/opstelling?
Dan moet je veel minder op geld gaan letten. Bijvoorbeeld 2 seizoenen geleden kreeg ik melding van een talent dat op de transferlijst is gezet bij Lyon, 11M. Als PL club draai je je hand er niet eens voor om.
Langs de andere kant worden je spelers ook zo overgewaardeerd. Afgelopen zomer nog mijn backup DM verkocht voor 50m aan chelsea, mijn 4de verdediger voor 50M aan barca, en mijn 4de spits die amper speelde voor 60M aan Newcastle.
En dan krijg je een sneeuwbaleffect he. geld komt makkelijk binnen, dus je haalt meer talenten binnen, die je dan nog eens met winst verkoopt. Soms zelfs gewoon op einde contract, omdat de PL aantrekkelijk is, en dan zet je die ergens voor een jaar of 2. Ik heb momenteel 29 spelers uitgeleend, allemaal -21 jarigen. En mijn huidige ballon d'or winner opgehaald op 18j bij kasierslautern. Ondertussen maak je ook affiliates met clubs in china en usa, dus merchandiseverkoop ontploft ook.
Met dat geld zet je ook een goede scoutingscel op (en again, het is PL, dus meer staf wilt wel voor je werken). Ik zit nu aan 27 scouts. Ik volg het wel nauwkeuriger op dan vroeger, ik kijk veel meer naar Servie en Colombie dan bv scandinavie of brazilie. En ik durf wel eens talenten pikken op youth intake day bij andere clubs. vergoeding is toch maar 2-6M, weer een peuleschil.
Maarja, bottomline is dus: je moet niet meer elke euro overdenken en elke speler wilt wel naar de PL.
Mijn team kan ik wel posten, maar het is 2035, het zijn allemaal regens. De enige echte spelers zitten in mijn staff, zoals Chris Smalling
Heb tijdens de jaren omhoog vooral gebruik gemaakt van loans (eerst fulham als moederclub, nadien chelsea). Ik gebruik een 4132 narrow, omdat ik nooit goede wingers had, en totaan de championship nooit echt het geld om erin te investeren. En vergeleken met nu heb ik een veel bredere kern en gewoon elk jaar kwalitatief erin investeren/wijzigingen doorvoeren
Bron: Football Manager gaat vrouwelijke spelers aan games toevoegenFootball Manager gaat in de toekomst vrouwelijke spelers aan zijn games toevoegen, meldt ontwikkelaar Sports Interactive in een blogpost.
De ontwikkelaar zegt geen aparte game op de markt te willen brengen, maar de vrouwelijke voetballers toe te voegen aan een spel dat al op de planning stond. Het is de bedoeling dat ze worden toegevoegd aan Football Manager 2022.
Het gaat volgens het bedrijf niet lukken om dat tijdens de lancering al voor elkaar te hebben, maar de ontwikkelaar hoopt na een half jaar een grote update uit te kunnen brengen. "Het zal even duren om een uitgebreide wereldwijde database van vrouwenvoetbal op te bouwen", schrijft het bedrijf.
Volgens het Sports Interactive kost het project miljoenen euro's en verdienen ze daar op de korte termijn weinig aan terug. "Maar het is het juiste om te doen", aldus het bedrijf.
De blogpost van SI zelf: https://www.footballmanag...-football-manager#desktop
Op zich wel interessant om ook eens in het vrouwenvoetbal te kunnen managen.
Virussen? Scan ze hier!
Ah ja, als je eenmaal Premiership speelt dan krijg je structureel heel veel uit te geven. Je kan dan inderdaad een hele lading talenten oppikken en als ze 5 miljoen per stuk kosten lach je erom.AntiChrist7 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:27:
[...]
Nee dat was ik, en de verklaring is eigenlijk even banaal als simpel: de obscene bedragen die je in de PL ziet, die de CL mager doen lijken. 100Mtv geld al per seizoen, en dan nog enkele tientallen in prijzengeld en sponsoring. Mijn vorige careers waren NEC en zultewaregem, daar duurt het een pak langer om 100M op te halen, zelfs al haal je 4jaar op rij de CL.
Dan moet je veel minder op geld gaan letten. Bijvoorbeeld 2 seizoenen geleden kreeg ik melding van een talent dat op de transferlijst is gezet bij Lyon, 11M. Als PL club draai je je hand er niet eens voor om.
Langs de andere kant worden je spelers ook zo overgewaardeerd. Afgelopen zomer nog mijn backup DM verkocht voor 50m aan chelsea, mijn 4de verdediger voor 50M aan barca, en mijn 4de spits die amper speelde voor 60M aan Newcastle.
En dan krijg je een sneeuwbaleffect he. geld komt makkelijk binnen, dus je haalt meer talenten binnen, die je dan nog eens met winst verkoopt. Soms zelfs gewoon op einde contract, omdat de PL aantrekkelijk is, en dan zet je die ergens voor een jaar of 2. Ik heb momenteel 29 spelers uitgeleend, allemaal -21 jarigen. En mijn huidige ballon d'or winner opgehaald op 18j bij kasierslautern. Ondertussen maak je ook affiliates met clubs in china en usa, dus merchandiseverkoop ontploft ook.
Met dat geld zet je ook een goede scoutingscel op (en again, het is PL, dus meer staf wilt wel voor je werken). Ik zit nu aan 27 scouts. Ik volg het wel nauwkeuriger op dan vroeger, ik kijk veel meer naar Servie en Colombie dan bv scandinavie of brazilie. En ik durf wel eens talenten pikken op youth intake day bij andere clubs. vergoeding is toch maar 2-6M, weer een peuleschil.
Maarja, bottomline is dus: je moet niet meer elke euro overdenken en elke speler wilt wel naar de PL.
Mijn team kan ik wel posten, maar het is 2035, het zijn allemaal regens. De enige echte spelers zitten in mijn staff, zoals Chris Smalling. Maar ik wel onder andere Dillon Hoogewerf van manUtd een tijdje bij me, op dat moment echt wel een sterke championship speler.
Heb tijdens de jaren omhoog vooral gebruik gemaakt van loans (eerst fulham als moederclub, nadien chelsea). Ik gebruik een 4132 narrow, omdat ik nooit goede wingers had, en totaan de championship nooit echt het geld om erin te investeren. En vergeleken met nu heb ik een veel bredere kern en gewoon elk jaar kwalitatief erin investeren/wijzigingen doorvoeren
Ik vind dat met FM16 wat ik nu speel wel mooi. Ik had wat geld, niet heel veel, maar wel veel spelers die interesse hebben om de overstap te maken en ook betaalbaar zijn. Maar ik kan er maar één halen. Dus dan moet je goed kijken naar wie het hardst nodig is, wat hij later op kan brengen enzovoort. Zo was het een dilemma of dat ik Ødegaard kon en zou aantrekken, ik had niet genoeg geld op dat moment. En hij hoefde maar 6,5 miljoen te kosten, echt een koopje. Toen baalde ik wel even dat ik Arzura van River (een DMC) al had aangetrokken voor dat bedrag.
Gelukkig kwam later AS Roma langs voor mijn derde keeper en met de 3,4 miljoen die ik daaruit haalde had ik net genoeg om Ødegaard alsnog vast te leggen.
En toen kwam Barcelona een week voor de transfer deadline met een bod van €75.000.000 op Isco. Het bestuur vond dat ik dat bod niet mocht weigeren en aangezien Ødegaard gekocht was als opvolger voor als Isco zou vertrekken, vond ik dat ook wel prima. Nu is geld even geen probleem meer
Ik had het hele seizoen een déjà vu gevoel met Leicester. Begin weer verschrikkelijk belabberd, met heel veel moeite en gedoe met spelers toch op weten te krabbelen en tegen het eind nog net naast Europees voetbal grijpen. Ik ben maar even met photoshop aan de slag gegaan en zie:
/f/image/0JfHLr6Z19v03Z1xTVguYFdS.png?f=fotoalbum_large)
I heb twee 'Past position' schermen over elkaar heen gelegd, transparant gemaakt en één lijn een ander kleurtje gegeven. Groen is het lijntje van het afgelopen seizoen, wit van het seizoen er voor. Wat een parallel zeg.
Nu het seizoen klaar is ga ik maar eens heel goed kijken naar mijn voorbereiding op het aankomende seizoen, ik heb het gevoel dat daar iets helemaal mis gaat. Zelf doe ik er weinig aan qua planning, en ik dacht dat allemaal uitbesteed te hebben aan mijn assistent/coaches. Maar als ik er over nadenk, denk ik dat ik volgens mij beide keren nul oefenpotjes gespeeld heb..
Even zoeken en ja hoor:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YCVy34SfU3PD4ncnWcgnuAKN.png?f=user_large)
Dit vinkje maar eens aangezet, kijken of het dan goed gaat. En ik ga ook zelf gewoon een aantal potjes plannen.
In de zomer sluiten Pulisic (free transfer) en Asensio (8 miljoen) nog aan dus aanvallend hebben we weer genoeg creativiteit in huis komend seizoen. Ik ga wel kijken of ik Mertens nog kan verkopen, die is 31 en wordt er niet sneller op natuurlijk.
Centraal achterin en op rechtsback mag er eventueel nog wat kwaliteit bij, aangezien Maguire weg wil, Caceres uit zijn contract loopt en ik mijn rechtsback Chambers graag naar het centrum wil halen maar Danny Simpson en Joel Ward zijn eigenlijk te beperkt als rechtsback, voor mijn tactiek.
Verder ben ik best tevreden. Nog even zien of er interesse komt voor Mahrez, want die heeft al meermaals gezegd dat ik ontslag zou moeten nemen of ontslagen moest worden. Dus nu mag hij van mij weg
/f/image/0JfHLr6Z19v03Z1xTVguYFdS.png?f=fotoalbum_large)
I heb twee 'Past position' schermen over elkaar heen gelegd, transparant gemaakt en één lijn een ander kleurtje gegeven. Groen is het lijntje van het afgelopen seizoen, wit van het seizoen er voor. Wat een parallel zeg.
Nu het seizoen klaar is ga ik maar eens heel goed kijken naar mijn voorbereiding op het aankomende seizoen, ik heb het gevoel dat daar iets helemaal mis gaat. Zelf doe ik er weinig aan qua planning, en ik dacht dat allemaal uitbesteed te hebben aan mijn assistent/coaches. Maar als ik er over nadenk, denk ik dat ik volgens mij beide keren nul oefenpotjes gespeeld heb..
Even zoeken en ja hoor:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YCVy34SfU3PD4ncnWcgnuAKN.png?f=user_large)
Dit vinkje maar eens aangezet, kijken of het dan goed gaat. En ik ga ook zelf gewoon een aantal potjes plannen.
In de zomer sluiten Pulisic (free transfer) en Asensio (8 miljoen) nog aan dus aanvallend hebben we weer genoeg creativiteit in huis komend seizoen. Ik ga wel kijken of ik Mertens nog kan verkopen, die is 31 en wordt er niet sneller op natuurlijk.
Centraal achterin en op rechtsback mag er eventueel nog wat kwaliteit bij, aangezien Maguire weg wil, Caceres uit zijn contract loopt en ik mijn rechtsback Chambers graag naar het centrum wil halen maar Danny Simpson en Joel Ward zijn eigenlijk te beperkt als rechtsback, voor mijn tactiek.
Verder ben ik best tevreden. Nog even zien of er interesse komt voor Mahrez, want die heeft al meermaals gezegd dat ik ontslag zou moeten nemen of ontslagen moest worden. Dus nu mag hij van mij weg
Dit vind ik dus wel een toffe ontwikkeling, hoop dat je dan bijv vrouwenteams alleen of aan/uit kan zetten,wildhagen schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:15:
[...]
Bron: Football Manager gaat vrouwelijke spelers aan games toevoegen
De blogpost van SI zelf: https://www.footballmanag...-football-manager#desktop
Op zich wel interessant om ook eens in het vrouwenvoetbal te kunnen managen.
dat je dan Ajax mannen, Ajax vrouwen en B team hebt ofzo.. of beginnen als coach bij de vrouwen en dan naar de mannen gaan en omgekeerd. of bondscoach vrouwen en dan mannen als club ofzo
Signature uploaded in 3. 2. connection interrupted. Try again.
Mooi overzichtsscherm heb je gemaakt. Dat zou SI best als feature mogen toevoegenYES schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:51:
Ik had het hele seizoen een déjà vu gevoel met Leicester. Begin weer verschrikkelijk belabberd, met heel veel moeite en gedoe met spelers toch op weten te krabbelen en tegen het eind nog net naast Europees voetbal grijpen. Ik ben maar even met photoshop aan de slag gegaan en zie:
[Afbeelding]
Even zoeken en ja hoor:
[Afbeelding]
Ze mogen me altijd bellen, zal ik ze uitleggen hoe ik dat gedaan heb. Uiteraard in ruil voor geld of elk jaar gratis FM tot in den eeuwigheidJorgen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 04:20:
[...]
Mooi overzichtsscherm heb je gemaakt. Dat zou SI best als feature mogen toevoegen
Overigens lijkt het erop dat de lijn dit seizoen heel anders wordt. Momenteel sta ik bovenaan na drie gewonnen potjes, waarbij ik zelfs relatief eenvoudig won van een topploeg (Arsenal). Ik denk dat het aan drie dingen ligt dat ik nu goed begin:
1. Mijn tactiek, deze ben ik sinds de winterstop van vorig seizoen aan het gebruiken en lijkt nu echt goed te gaan werken. Ik noem het een soort aanvallende counter tactiek, beetje gegenpressing achtig maar niet met een enorm hoog tempo omdat de ploeg daar niet goed genoeg voor is (of was inmiddels).
2. De voorbereiding. Ik heb er dit keer beter naar gekeken en er zijn ook gewoon zes oefenwedstrijden gespeeld, vorige seizoenen ging dat mis op instellingen mbt wie die potjes moet organiseren. Nu is het team fit en ingespeeld begonnen aan het seizoen.
3. Aankoopbeleid:
Met zes aankopen ben ik aardig actief geweest en heb ik een heleboel meer aanvallend vermogen ingekocht:
- Pulisic (gratis)
- Richairo Zivkovic (€15.5M)
- Ante Coric (€18M)
- Marco Asensio (€8M)
- Shkodran Mustafi (€19M)
- Julian Ríos* (€7M)
* = regen
Voorin heb ik nu luxeproblemen met alle toppers die daar rondlopen: Gelson Martins, Riyad Mahrez, Gemarai Gray, Marco Asensio, Christian Pulisic, Martin Ødegaard, Ante Coric, Andre Dozzell, Richairo Zivkovic, Marcus Rashford en good-old Jamie Vardy. 11 spelers voor 4 posities, ik denk dat Mahrez, Gray en Dozzell weinig aan spelen toe zullen komen. Dozzell zou ik graag veel minuten geven maar die heeft Asensio en Ødegaard voor zich, dat is nogal wat zeg maar.
Al met al heb ik er dus wel vertrouwen in dit seizoen. Mustafi is de topper die ik zocht ter vervanging van Höwedes die afgetakeld (en inmiddels weer verkocht) is na zijn kruisbandblessure. Ríos is een razendsnelle en technisch vaardige rechtsback die ik zocht, aangezien Ward en Chambers daar net niet goed genoeg in zijn.
Als het zo doorgaat als het nu begonnen is neem ik met minder dan CL kwalificatie geen genoegen, en dat zou al top zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door YES op 24-07-2021 13:17 ]
Zou ik heel leuk vinden om te proberen 😁ColdStone schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:53:
[...]
Dit vind ik dus wel een toffe ontwikkeling, hoop dat je dan bijv vrouwenteams alleen of aan/uit kan zetten,
dat je dan Ajax mannen, Ajax vrouwen en B team hebt ofzo.. of beginnen als coach bij de vrouwen en dan naar de mannen gaan en omgekeerd. of bondscoach vrouwen en dan mannen als club ofzoleuke combi's wel te bedenken.
in navolging op het vrouwenvoetbal in FM.. hier is een uitgebreide blogpost met meer details.. (je kan straks dus tussen man en vrouwenteams switchen
)
heb maar even een link naar de steam blogpost gepost ipv alles te kopiëren
[ Voor 14% gewijzigd door ColdStone op 24-07-2021 15:32 ]
Mooie blog! Nobel streven en heel leuk als het er uiteindelijk inzitColdStone schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:32:
in navolging op het vrouwenvoetbal in FM.. hier is een uitgebreide blogpost met meer details.. (je kan straks dus tussen man en vrouwenteams switchen)
[...]
heb maar even een link naar de steam blogpost gepost ipv alles te kopiëren
Kan je in FM21 nog een oudere speler richting stafrol duwen?
Vroeger kon je iemand advies geven om keeperstrainer ofzo te worden maar ik vind het niet in deze versie
Vroeger kon je iemand advies geven om keeperstrainer ofzo te worden maar ik vind het niet in deze versie

het advies deel heb ik niet gezien, maar wel dat ik een oudere speler een gecombineerd contract kon geven (speler/staf)Chelseamarre123 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:50:
Kan je in FM21 nog een oudere speler richting stafrol duwen?
Mijn computer is helaas kapot, nu speel ik FM op de console maar dat is toch echt een stuk minder. Ik ben aan het denken om een laptop aan te schaffen, maar ik wil er niet teveel geld aan uitgeven want het is puur voor Football Manager. Ik weet dat FM kwa specs niet zo heel veel van je computer vraagt, ik heb er alleen weinig verstand van. Kan iemand mij hier een betaalbare laptop aanraden waar je FM soepel op kan spelen?
Ik selecteer meestal de Engelse, Duitse, Franse, Italiaanse, Nederlandse, en Spaanse competities met een grote database, mocht dat nog relevant zijn.
Ik selecteer meestal de Engelse, Duitse, Franse, Italiaanse, Nederlandse, en Spaanse competities met een grote database, mocht dat nog relevant zijn.
Er moet veel data geladen en verwerkt worden. Een beetje processor en ram geheugen zijn daarvoor wel fijn. Qua videokaart is het minder spannend volgens mij
Zoals Jorgen aangeeft, behoorlijk processor en ram. SSD is ook fijn. Qua grafischekaart gebruikt FM amper iets. Kan FM21 gewoon zonder problemen op me oude laptop spelen nog alleen data verwerkt trager dan op me AMD 5600GluonC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:07:
Mijn computer is helaas kapot, nu speel ik FM op de console maar dat is toch echt een stuk minder. Ik ben aan het denken om een laptop aan te schaffen, maar ik wil er niet teveel geld aan uitgeven want het is puur voor Football Manager. Ik weet dat FM kwa specs niet zo heel veel van je computer vraagt, ik heb er alleen weinig verstand van. Kan iemand mij hier een betaalbare laptop aanraden waar je FM soepel op kan spelen?
eurgh board wilt nog altijd geen nieuw stadium bouwen na de eerste PL titel in de geschiedenis en 180m in transferbudget dat ik niet ga gebruiken....99% gevuld elke match
Hmmm nee dan denk ik dat ik niet ver ga komen met mijn budget van €300 😅
Dan maar even paar weken door sparen voor een fatsoenlijke laptop.
Dan maar even paar weken door sparen voor een fatsoenlijke laptop.
Toch besloten FM21 maar eens op te pakken, had hem gekocht en eigenlijk amper gespeeld. FIFA begon met redelijk me strot uit te komen en zeker de community. Dus gelijk een goede vervanger 
Game begonnen met natuurlijk Feyenoord. Eerste seizoen ga ik in met vrij weinig verwachting aangezien PSV en vooral Ajax een veel betere selectie hebben. Daarbij is het daar financieel ook een heel stuk beter geregeld.
Mijn filosofie :
- Aanvallend voetbal spelen
- Jeugd de kans geven
- Jonge goedkope talenten kopen
- Financieel alles goed op orde krijgen.
:strip_exif()/f/image/tQdE7Zgw2f3OhozosAEL3xTg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is momenteel mijn selectie en de tactiek die ik vooral speel, als het niet lekker loopt switch ik naar 442. Als ik een voorsprong wil verdedigen of tegen een veel betere tegenstander speel, 433 met een VM.
Spelers verkocht :
- Nieuwkoop, had nog maar een jaar contract en kon hem nog voor een leuk bedrag verkopen.
- Ten Hove, slechte keeper en 1 jaar contract
- Lake , jeugdspeler met amper potentie
Spelers gekocht / gehuurd :
- Andrea Papetti - Gehuurd - Wou hem kopen maar ging helaas naar Arsenal, die gooide hem een paar weken later op de TL voor verhuur. Dus gelijk gebruik van gemaakt aangezien ik maar 2 behoorlijke VC heb.
- Matias Arezo - Gekocht ( Komt 4-1-2021 ) - Goede jonge spits
Wil Jorgensen verkopen, Pratto is gehuurd en mag einde seizoen weg. Bozenik presteert totaal niet.
:strip_exif()/f/image/yNK7z3op6ZBw2TTVjjHJ6hey.jpg?f=fotoalbum_large)
Competities gaan echt bizar goed totaal niet verwacht ! Moet ik ook zeggen dat Ajax en PSV me heerlijk helpen door tegen de meest vreemde tegenstanders punten te verliezen
Europa ging alles opzicht gelijk op met de bovenste 3, won alleen mijn laatste wedstrijd tegen Lokomotiva met 6-0 waardoor ik op doelsaldo al eigenlijk door ben
Even puntje pakken laatste wedstrijd en we zijn als groep hoofd door
:strip_exif()/f/image/YoyZZlfTntlSMSAzeFgHsX3f.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitslagen zitten wel een paar pareltjes bij waar ik zeer blij mee was. 2de wedstrijd tegen AZ 6-0 gewonnen
PSV 2-2 geworden door helaas een doelpunt tegen in de laatste minuut. Maar de jackpot was tegen Ajax, kwam 1-0 achter in de 60min en toen overschakelt naar 4-4-2 met een TM, toen vielen ineens de doelpunten en uiteindelijk met 4-1 gewonnen
In de winterstop wil ik toch nog een VM huren of kopen want met alleen Fer is dit enorm dun bezet. Heb daar totaal geen behoorlijke vervanger voor. Tegen mindere tegenstanders speel ik daar met AEB om Fer rust te geven.
Misschien ook kijken naar een buitenspeler want dat is ook redelijk dun bezet, maar daar heb ik denk ik geen budget meer voor
Ik vermaak me ieder geval weer prima met FM
Game begonnen met natuurlijk Feyenoord. Eerste seizoen ga ik in met vrij weinig verwachting aangezien PSV en vooral Ajax een veel betere selectie hebben. Daarbij is het daar financieel ook een heel stuk beter geregeld.
Mijn filosofie :
- Jeugd de kans geven
:strip_exif()/f/image/tQdE7Zgw2f3OhozosAEL3xTg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is momenteel mijn selectie en de tactiek die ik vooral speel, als het niet lekker loopt switch ik naar 442. Als ik een voorsprong wil verdedigen of tegen een veel betere tegenstander speel, 433 met een VM.
Spelers verkocht :
- Nieuwkoop, had nog maar een jaar contract en kon hem nog voor een leuk bedrag verkopen.
- Andrea Papetti - Gehuurd - Wou hem kopen maar ging helaas naar Arsenal, die gooide hem een paar weken later op de TL voor verhuur. Dus gelijk gebruik van gemaakt aangezien ik maar 2 behoorlijke VC heb.
- Matias Arezo - Gekocht ( Komt 4-1-2021 ) - Goede jonge spits
:strip_exif()/f/image/yNK7z3op6ZBw2TTVjjHJ6hey.jpg?f=fotoalbum_large)
Competities gaan echt bizar goed totaal niet verwacht ! Moet ik ook zeggen dat Ajax en PSV me heerlijk helpen door tegen de meest vreemde tegenstanders punten te verliezen
:strip_exif()/f/image/YoyZZlfTntlSMSAzeFgHsX3f.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitslagen zitten wel een paar pareltjes bij waar ik zeer blij mee was. 2de wedstrijd tegen AZ 6-0 gewonnen
In de winterstop wil ik toch nog een VM huren of kopen want met alleen Fer is dit enorm dun bezet. Heb daar totaal geen behoorlijke vervanger voor. Tegen mindere tegenstanders speel ik daar met AEB om Fer rust te geven.
Misschien ook kijken naar een buitenspeler want dat is ook redelijk dun bezet, maar daar heb ik denk ik geen budget meer voor

In de laatste wedstrijd van het seizoen moesten we een achterstand van 1 punt op Vitesse zien goed te maken. We stonden een hele tijd op meer punten, maar wij morsten af en toe en Vitesse ging over ons heen, nadat wij van Feyenoord verloren
Met een 3-3, waarbij wij telkens op voorsprong kwamen, kwamen we ontzettend dichtbij de titel, maar Vitesse heeft 1 vd beste spitsen ter wereld en die maakte telkens de gelijkmaker.
Een heel mooi seizoen, met de titel in het vizier, eindigt met een kleine teleurstelling. Een 2e plaats is echter de beste klassering ooit voor Excelsior en geeft hoop voor volgend seizoen.
Lekker op weg naar de Coolsingel, in het echt gaan we daar nog even op moeten wachten ben ik bangTraeces schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:15:
Toch besloten FM21 maar eens op te pakken, had hem gekocht en eigenlijk amper gespeeld. FIFA begon met redelijk me strot uit te komen en zeker de community. Dus gelijk een goede vervanger
Mijn filosofie :
- Jeugd de kans geven
[Afbeelding]
Spelers verkocht :
- Matias Arezo - Gekocht ( Komt 4-1-2021 ) - Goede jonge spitsWil Jorgensen verkopen, Pratto is gehuurd en mag einde seizoen weg. Bozenik presteert totaal niet.
[Afbeelding]
Competities gaan echt bizar goed totaal niet verwacht ! Moet ik ook zeggen dat Ajax en PSV me heerlijk helpen door tegen de meest vreemde tegenstanders punten te verliezenEuropa ging alles opzicht gelijk op met de bovenste 3, won alleen mijn laatste wedstrijd tegen Lokomotiva met 6-0 waardoor ik op doelsaldo al eigenlijk door ben
Even puntje pakken laatste wedstrijd en we zijn als groep hoofd door
![]()
[Afbeelding]
Uitslagen zitten wel een paar pareltjes bij waar ik zeer blij mee was. 2de wedstrijd tegen AZ 6-0 gewonnenPSV 2-2 geworden door helaas een doelpunt tegen in de laatste minuut. Maar de jackpot was tegen Ajax, kwam 1-0 achter in de 60min en toen overschakelt naar 4-4-2 met een TM, toen vielen ineens de doelpunten en uiteindelijk met 4-1 gewonnen
![]()
Misschien ook kijken naar een buitenspeler want dat is ook redelijk dun bezet, maar daar heb ik denk ik geen budget meer voor![]()
Zit er nog wat interessants in je jeugd? Niet echt of wel?
Overigens is jouw succes in mijn ogen wel één van de grote nadelen van het spel. Het wordt al snel wat te makkelijk/minder uitdagend als je eenmaal bij de betere ploegen in je land hoort.
Ik heb mijn vierde seizoen met Leicester erop zitten. Eigenlijk na de veelbelovende start nog ietwat teleurstellend op de 7e plek geëindigd. Doordat ik de Capital One Cup gewonnen had ging ik sowieso al de Europa League in, dat zou overigens met de 7e plek ook het geval zijn geweest.
Dus in ieder geval Europa weer in en wederom een beter seizoen gedraaid waarbij we dit keer niet van veel lager terug moesten komen, 10e is de laagste plek die we aangetikt hebben dit seizoen.
De transferperiode belooft ook weer interessant te worden. Mijn rechtsback van 19 jaar oud vraagt 8 miljoen salaris en is kwaad dat ik hem dat weiger te geven. Butland wil naar Arsenal maar die bieden veel te weinig en nu dreigt hij met muiterij in de selectie, die is dus teruggezet naar de -21. Met Mahrez is het ook nog altijd bakkeleien maar er is mede daardoor ook nauwelijks interesse meer voor hem. Odegaard en Asensio staan in de belangstelling van respectievelijk Real Madrid en Barcelona dus dat kunnen flinke klappers opleveren.
Al met al denk ik dat er weer een flinke facelift aan zit te komen voor de selectie. Vraag is nog even of het eindresultaat mooier is dan het huidige, ik ben bang dat ik wel wat kwaliteit ga verliezen..
Dus in ieder geval Europa weer in en wederom een beter seizoen gedraaid waarbij we dit keer niet van veel lager terug moesten komen, 10e is de laagste plek die we aangetikt hebben dit seizoen.
De transferperiode belooft ook weer interessant te worden. Mijn rechtsback van 19 jaar oud vraagt 8 miljoen salaris en is kwaad dat ik hem dat weiger te geven. Butland wil naar Arsenal maar die bieden veel te weinig en nu dreigt hij met muiterij in de selectie, die is dus teruggezet naar de -21. Met Mahrez is het ook nog altijd bakkeleien maar er is mede daardoor ook nauwelijks interesse meer voor hem. Odegaard en Asensio staan in de belangstelling van respectievelijk Real Madrid en Barcelona dus dat kunnen flinke klappers opleveren.
Al met al denk ik dat er weer een flinke facelift aan zit te komen voor de selectie. Vraag is nog even of het eindresultaat mooier is dan het huidige, ik ben bang dat ik wel wat kwaliteit ga verliezen..
[ Voor 37% gewijzigd door YES op 27-07-2021 13:07 ]
Op zich ook niet zo raar dat het dan makkelijker wordt. Als je eenmaal geknokt hebt om daar te komen kun je dat gaan onderhouden met jeugd en slimme transfers. Je zult wel alert moet blijven om niet ineens 3 sleutelspelers te verkopen of je team te snel van veel nieuwe spelers te voorzien.
Ik ben nu met Excelsior ook op het punt dat ik het kampioenschap kan gaan ruiken. Misschien komend seizoen zelfs al.
Dan komt de twijfel. Stop ik meteen met deze save als ik het gehaald heb? Ga ik voor succes in de CL? (Komend jaar voor het eerst); plak ik er toch nog een avontuur bij Danubio aan? dat laatste trekt me qua tijd steeds minder, maar ik zit nu al zo dicht richting de 100 seizoenen, dat ik ook nog wel even wil bouwen en van Excelsior de nummer 1 club van de wereld wil maken. Daarnaast moet ik nog een Aziatisch land en Oranje trainen, dus ik ben ook nog niet helemaal klaar met wat ik wil bereiken
De Robin van Persie Arena wordt de komende 7 maanden verbouwd. Van ruim 29k komt er een derde bij, waardoor we meer dan 40.000 stoeltjes te vergeven hebben voor de wedstrijden. Dat is voor de derde club uit Rotterdam wel een mooie upgrade.
Ik ben nu met Excelsior ook op het punt dat ik het kampioenschap kan gaan ruiken. Misschien komend seizoen zelfs al.
Dan komt de twijfel. Stop ik meteen met deze save als ik het gehaald heb? Ga ik voor succes in de CL? (Komend jaar voor het eerst); plak ik er toch nog een avontuur bij Danubio aan? dat laatste trekt me qua tijd steeds minder, maar ik zit nu al zo dicht richting de 100 seizoenen, dat ik ook nog wel even wil bouwen en van Excelsior de nummer 1 club van de wereld wil maken. Daarnaast moet ik nog een Aziatisch land en Oranje trainen, dus ik ben ook nog niet helemaal klaar met wat ik wil bereiken
De Robin van Persie Arena wordt de komende 7 maanden verbouwd. Van ruim 29k komt er een derde bij, waardoor we meer dan 40.000 stoeltjes te vergeven hebben voor de wedstrijden. Dat is voor de derde club uit Rotterdam wel een mooie upgrade.
[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 27-07-2021 13:20 ]
Ik ga even pauzeren voor ik aan het nieuwe seizoen begin, na de eerste PL titel voor de club gewonnen te hebben, maar ik heb er wel vertrouwen in. Bookies zetten ons op 1 (voor het eerst in 10jaar dat Man city niet als 1 is gezet), selectie is grotendeels ongewijzigd, enkel 2 loanees teruggehaald die goed gegroeid zijn. en een randspeler gesleten die teveel verdiende.
Vorig seizoen liet de concurrentie het enorm afweten (enkel ik en Leeds verloren minder dan 9 keer, al de rest verloor minstes 10 keer, inclusief man city), dus ik ga voor het jaar van de bevestiging. Europees heeft niet echt prio en zal van de loting+kalender afhangen.
Zou er misschien nog graag een bondscoach baantje bijnemen voor de achievements, maar momenteel staat enkel albanie open....
Vorig seizoen liet de concurrentie het enorm afweten (enkel ik en Leeds verloren minder dan 9 keer, al de rest verloor minstes 10 keer, inclusief man city), dus ik ga voor het jaar van de bevestiging. Europees heeft niet echt prio en zal van de loting+kalender afhangen.
Zou er misschien nog graag een bondscoach baantje bijnemen voor de achievements, maar momenteel staat enkel albanie open....
@Jorgen Ja dat is logisch. Wat ik met FM16 wel leuk vind en me jaren terug ook al opviel toen ik Torino was, dat het echt wel even moeite kostte om de top te bereiken. En met Torino haalde ik de top maar werd ik dusdanig verzwakt door transfers, dat het zo weer 2 of 3 seizoenen duurde voor ik terug was als kampioen. Toen was ik echter inmiddels zo rijk en liepen de -21 en -19 elftallen over van toptalenten dat ik die plek niet meer weggaf. Vond ik destijds erg leuk, dat het zo'n uitdaging was om echt aan de top te komen en blijven.
Jeetje, bizar die verliespotten. Wel enorm spannend daardoor denk ik! Is Man City echt een stuk zwakker geworden door transfers of iets dergelijks?AntiChrist7 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:20:
Ik ga even pauzeren voor ik aan het nieuwe seizoen begin, na de eerste PL titel voor de club gewonnen te hebben, maar ik heb er wel vertrouwen in. Bookies zetten ons op 1 (voor het eerst in 10jaar dat Man city niet als 1 is gezet), selectie is grotendeels ongewijzigd, enkel 2 loanees teruggehaald die goed gegroeid zijn. en een randspeler gesleten die teveel verdiende.
@YES Ik ben ook benieuwd hoeveel groei er zit in een stad als Rotterdam met 3 profclubs.
Sparta heeft een stadion van 51k en Feyenoord zelfs 77k.
Met mijn 40k daar straks nog bij komen we op 168.000 zitplaatsen. In een stad met ongeveer 600.000 inwoners vind ik dat wel echt een heleboel.
Met mijn 40k daar straks nog bij komen we op 168.000 zitplaatsen. In een stad met ongeveer 600.000 inwoners vind ik dat wel echt een heleboel.
@Jorgen jeetje, ik zou durven te stellen dat dat totaal onrealistisch is 
Maar wel mooi, met Excelsior een (Europese) topploeg worden! Ik zou denk ik in jouw geval lekker daar blijven zitten.
Maar wel mooi, met Excelsior een (Europese) topploeg worden! Ik zou denk ik in jouw geval lekker daar blijven zitten.
Excelsior (of Rotterdam om specifiek te zijn) is in principe ook het eindpunt van mijn challenge. Dan heb ik de beker en landstitel gewonnen in elk land dat aan de Rijn / Main / Donau ligt en ben ik van de Zwarte Zee via deze rivieren bij de Noordzee aangekomen. (Oekraïne en Moldavië overgeslagen omdat ik voor de route over het Donau-Zwartezeekanaal naar de zeehaven van Constanta, Roemenië heb gekozen)YES schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:30:
@Jorgen jeetje, ik zou durven te stellen dat dat totaal onrealistisch is
Danubio (club uit Uruguay) zou ik alleen nog doen omdat het letterlijk "Donau" betekent
Ik denk dat ik inderdaad eerst maar eens ga zien of ik van Excelsior net zo'n topper kan maken als ik van LASK heb gedaan. Een vierde CL tijdens deze carrière zou ook wel leuk zijn. En een WK pakken met Nederland ook.
@Jorgen vette challenge hoor, ik zou het niet volhouden om daar maar mee door te gaan. Ben ook te loyaal wat clubs betreft. Als ik met een club de absolute top bereik en dan opstap mis ik bij mijn nieuwe club mijn oude spelers en zorgvuldig opgebouwde club teveel
Dat vond ik bij Farul (Constanta, Roemenië) ook wel een heel moeilijke overstap. Daar had ik na 17 landstitels op rij en een CL ook wel moeite om te vertrekken.YES schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:41:
@Jorgen vette challenge hoor, ik zou het niet volhouden om daar maar mee door te gaan. Ben ook te loyaal wat clubs betreft. Als ik met een club de absolute top bereik en dan opstap mis ik bij mijn nieuwe club mijn oude spelers en zorgvuldig opgebouwde club teveel
Hahaha, als ik ergens 17 landstitels op rij win ga ik een andere versie van FM spelen omdat er dan wel weer een nieuwe is. Die game kan ik dan niet meer aanraken omdat ik dan nooit meer anders wil dan die clubJorgen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:04:
[...]
Dat vond ik bij Farul (Constanta, Roemenië) ook wel een heel moeilijke overstap. Daar had ik na 17 landstitels op rij en een CL ook wel moeite om te vertrekken.
Snap ikYES schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Hahaha, als ik ergens 17 landstitels op rij win ga ik een andere versie van FM spelen omdat er dan wel weer een nieuwe is. Die game kan ik dan niet meer aanraken omdat ik dan nooit meer anders wil dan die club
Hier wilde ik weg, maar club 2 van mijn challenge kwam niet beschikbaar dus ik moest heel lang wachten
@Jorgen netjes dat je dan de challenge niet bij het grofvuil zet.
Ik ben niet echt van de challenges eigenlijk. Meestal gewoon subtop beginnen en een topploeg kweken. Misschien eens kijken naar een challenge waarbij je echt in de laagste divisie begint en een topclub probeert te worden zoals @AntiChrist7 doet. Ik ben wel loyaal qua club dus een dergelijke challenge past denk ik beter bij me dan een clubhopper-challenge.
Eerst maar eens kampioen worden met Leicester in FM16
Ik ben niet echt van de challenges eigenlijk. Meestal gewoon subtop beginnen en een topploeg kweken. Misschien eens kijken naar een challenge waarbij je echt in de laagste divisie begint en een topclub probeert te worden zoals @AntiChrist7 doet. Ik ben wel loyaal qua club dus een dergelijke challenge past denk ik beter bij me dan een clubhopper-challenge.
Was het seizoen 2034-2035, dus een beetje het einde van een cyclus: Haaland en Yusuf Demir die midden dertig zijn. Was het eerste seizoen van Klopp ook bij Man city, miss dat dat ook botste (is alweer buitengevlogen).YES schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:22:
[...]
Jeetje, bizar die verliespotten. Wel enorm spannend daardoor denk ik! Is Man City echt een stuk zwakker geworden door transfers of iets dergelijks?
Ik heb welgezien dat Pep werkloos is, dus ik denk dat ik Rosicky ga vervangen als DoF
Ik blijf vooral bij mijn club vanwege de achievement
Gemiddelde leeftijd van mijn team is ook 22, kan ik lang mee voort
[ Voor 22% gewijzigd door AntiChrist7 op 27-07-2021 14:44 ]
Wil Pep komen als DoF denk je? Dat is wel vet als ie dat zou willen maar bij mij willen managers van dat kaliber dat nooit.AntiChrist7 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:43:
[...]
Was het seizoen 2034-2035, dus een beetje het einde van een cyclus: Haaland en Yusuf Demir die midden dertig zijn. Was het eerste seizoen van Klopp ook bij Man city, miss dat dat ook botste (is alweer buitengevlogen).
Ik heb welgezien dat Pep werkloos is, dus ik denk dat ik Rosicky ga vervangen als DoF
Hij stond als geintresseerd bij staff search, dus normaal wel. PL kampioen worden zorgt ook voor enorme boost natuurlijk.YES schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:44:
[...]
Wil Pep komen als DoF denk je? Dat is wel vet als ie dat zou willen maar bij mij willen managers van dat kaliber dat nooit.
Wat ironisch is, is dat ik vooral werkvergunningen issus heb voor staff. Zag een fantastische NL regen fitness coach, maar die hebben geen licentie, dus njet
Als ik voor mezelf een verhaal + uitdaging bedenk, dan lukt het wel. Zomaar iets oppakken van een website vind ik lastigerYES schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:42:
@Jorgen netjes dat je dan de challenge niet bij het grofvuil zet.
Je zit natuurlijk wel al in het jaar 2100, dan bestaat Rotterdam niet meer en is Nederland één grote stad zoals NewYork ect. en de supersnelle teleportatiepoortjes zorgen ervoor dat je fans van all over komenJorgen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:25:
@YES Ik ben ook benieuwd hoeveel groei er zit in een stad als Rotterdam met 3 profclubs.
Daar moeten we denk helaas nog heelYES schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:18:
[...]
Lekker op weg naar de Coolsingel, in het echt gaan we daar nog even op moeten wachten ben ik bang![]()
Zit er nog wat interessants in je jeugd? Niet echt of wel?
Overigens is jouw succes in mijn ogen wel één van de grote nadelen van het spel. Het wordt al snel wat te makkelijk/minder uitdagend als je eenmaal bij de betere ploegen in je land hoort.
Lang op wachten denk ik indd
In de jeugd loopt niet zo heel veel rond. Alleen Candalaria die toevallig vandaag in het echt een prof contract heeft getekend, el younessi een spits maar die is nog te jong en shiloy t,sant is ook goed. Die zit nu bij de selectie ivm serieus te kort aan buitenspelers.
De rest valt wel tegen. Gelukkig ontwikkelen kokcu en Geertruida zich serieus goed dus daar ga ik wel geld aan verdienen.
Senesi ga ik denk niet meer kunnen houden , daar zitten zoveel clubs achter aan.
Ga nu nog opzoek naar een talentvolle vm want die kom ik echt te kort.
Ondertussen sta ik 12 punten los van de nummer 2 . Alles onder me blijft maar punten verliezen dus blijf maar uitlopen.
Europa als eerste geëindigd in de poule , loot ik napoli……. Dus dat zal wel gelijk het eind station worden.
Ach ja, als er in ieder geval maar gestreden wordt. Vorig seizoen was het bij vlagen zo armoedig op dat gebied. De voortekenen zijn alleen nog niet heel gunstig..Traeces schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:59:
[...]
Daar moeten we denk helaas nog heel
Lang op wachten denk ik indd![]()
In de jeugd loopt niet zo heel veel rond. Alleen Candalaria die toevallig vandaag in het echt een prof contract heeft getekend, el younessi een spits maar die is nog te jong en shiloy t,sant is ook goed. Die zit nu bij de selectie ivm serieus te kort aan buitenspelers.
De rest valt wel tegen. Gelukkig ontwikkelen kokcu en Geertruida zich serieus goed dus daar ga ik wel geld aan verdienen.
Senesi ga ik denk niet meer kunnen houden , daar zitten zoveel clubs achter aan.
Ondertussen sta ik 12 punten los van de nummer 2 . Alles onder me blijft maar punten verliezen dus blijf maar uitlopen.
Europa als eerste geëindigd in de poule , loot ik napoli……. Dus dat zal wel gelijk het eind station worden.

Met FM is het wel jammer als je, als bijvoorbeeld Feyenoord zijnde, niet echt leuke spelers in de jeugd hebt vind ik. Als je dan snel groeit als club renoveer je de selectie vet snel en voor je het weet is er van toen je binnenkwam niemand meer over.
Joey Koorevaar is wel een keeper om in de gaten te houden. Kan een opvolger van bijlow wordenTraeces schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:59:
[...]
Daar moeten we denk helaas nog heel
Lang op wachten denk ik indd![]()
Transferzomertje was ook best druk al met al. 109 miljoen uitgegeven en voor 184 miljoen verkocht. Al met al niet eens ontevreden, al zijn Odegaard en Rashford wel echt van de buitencategorie. Ben benieuwd of ik veel minder presteer nu ze weg zijn.
Overzichtje:
/f/image/feHeWfMPgsgRvt2kLzxzfwaZ.png?f=fotoalbum_large)
Rood stipje bij inkomende transfers zijn regens.
Overzichtje:
/f/image/feHeWfMPgsgRvt2kLzxzfwaZ.png?f=fotoalbum_large)
Rood stipje bij inkomende transfers zijn regens.
Klopt keepers zijn niet echt een probleem bij FeyenoordJ0rdym23 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:14:
[...]
Joey Koorevaar is wel een keeper om in de gaten te houden. Kan een opvolger van bijlow worden
Is Football Manager voor de Xbox de volledige game? Ik vermoed dat mijn laptop Football Manager 2022 niet gaat trekken en ik koop liever een nieuwe Xbox dan dat ik mijn laptop vervang die ik sowieso maar weinig gebruik. Als FM22 voor Xbox een volledige game is kan ik hem wel streamen naar mijn laptop om muis en tobo te gebruiken. Alleen dan hoop ik wel dat ik ook met de PC UI kan spelen.
FM21 voor Xbox was 'gebaseerd op' de touch variant, al weet ik niet wat dat precies moet betekenen.. Denk dat het wel een beperkte variant is t.o.v. de volledige versie. Hoe het voor FM22 zit heb ik zo snel niet kunnen vinden.dimmak schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:06:
Is Football Manager voor de Xbox de volledige game? Ik vermoed dat mijn laptop Football Manager 2022 niet gaat trekken en ik koop liever een nieuwe Xbox dan dat ik mijn laptop vervang die ik sowieso maar weinig gebruik. Als FM22 voor Xbox een volledige game is kan ik hem wel streamen naar mijn laptop om muis en tobo te gebruiken. Alleen dan hoop ik wel dat ik ook met de PC UI kan spelen.
/f/image/3iIfTaimuR3vAueVFkVKFf5b.png?f=fotoalbum_large)
Hier lijkt het vijfde seizoen met Leicester weer eens een herhaling van zetten te worden. Waar we vorig seizoen eindelijk eens goed aan het seizoen begonnen is het nu weer kwakkelen vanaf het begin. Ødegaard en Rashford worden natuurlijk gemist maar met Asensio op de positie van Ødegaard en Gilmour en Rômulo (beide regens, beide basis waardig voor PL begrippen) op de plek van Rashford, zou het verval niet zo groot mogen zijn. De laatste weken lijkt er wel schot in de zaak te zitten, we staan 11e en ik heb 10 dagen geleden de tactiek omgegooid (nu speel ik 3-2-3-1 en een stuk aanvallender i.p.v. een soort counterpressing 4-1-2-3). Ik rekende op een periode van gewenning en dus matige resultaten maar het heeft me twee klinkende overwinningen opgeleverd, mede waardoor we ook overwinteren in Europa.
Nog één maand tot de winterstop, daarna moeten we echt gaan knallen voor een lange eindsprint!
Nog één maand tot de winterstop, daarna moeten we echt gaan knallen voor een lange eindsprint!
Daar sta je dan je best te doen als nr 2 van Nederland
Ik heb nog wel een inhaalslag te maken richting Vitesse
Wel heb ik nu voor de 2e keer dat ik me herineer een 2-jarig contract aangeboden gekregen. Aangezien ik al een contract had, is het natuurlijk effectief gezien gewoon een 1 -jarige verlenging, maar toch.
Ik heb nu in elk geval een flink aantal spelers met veel potentieel en een aantal die goed kunnen meedraaien in de Eredivisie, dus hopelijk zijn de beker en de landstitel nu niet ver meer. Qua geld kunnen we Vitesse niks maken, maar qua voetbal hopelijk wel.
Ik heb nog wel een inhaalslag te maken richting Vitesse

Wel heb ik nu voor de 2e keer dat ik me herineer een 2-jarig contract aangeboden gekregen. Aangezien ik al een contract had, is het natuurlijk effectief gezien gewoon een 1 -jarige verlenging, maar toch.
Ik heb nu in elk geval een flink aantal spelers met veel potentieel en een aantal die goed kunnen meedraaien in de Eredivisie, dus hopelijk zijn de beker en de landstitel nu niet ver meer. Qua geld kunnen we Vitesse niks maken, maar qua voetbal hopelijk wel.
Aan het begin van het seizoen zijn dit de verwachtingen in alle competities:

Maar eens zien wat we aan het einde van het seizoen bereikt hebben.
Edit: de vriendschappelijke beker is gewonnen en komt sindsdien niet meer in het overzicht voor
Edit: We verloren de JC Schaal (als nr 2 van NL) van Vitesse met 5-2. Dus nog niet onze eerste grote prijs binnengehaald. In de CL zijn we gekoppeld aan Chelsea, Atlético en MTK Boedapest in groep C.
In groep D speelt PSV tegen RB Salzburg, Rijeka en Minyor Pernik; Vitesse moet in Groep E tegen Bayern, Benfica en Besiktas en in groep H vertegenwoordigd Utrecht ons tegen Spurs, CSM Politehnica Iaşi en mijn vorige club Köln

Maar eens zien wat we aan het einde van het seizoen bereikt hebben.
Edit: de vriendschappelijke beker is gewonnen en komt sindsdien niet meer in het overzicht voor
Edit: We verloren de JC Schaal (als nr 2 van NL) van Vitesse met 5-2. Dus nog niet onze eerste grote prijs binnengehaald. In de CL zijn we gekoppeld aan Chelsea, Atlético en MTK Boedapest in groep C.
In groep D speelt PSV tegen RB Salzburg, Rijeka en Minyor Pernik; Vitesse moet in Groep E tegen Bayern, Benfica en Besiktas en in groep H vertegenwoordigd Utrecht ons tegen Spurs, CSM Politehnica Iaşi en mijn vorige club Köln
[ Voor 62% gewijzigd door Jorgen op 29-07-2021 21:13 ]
He he, dit is de positie waar ik al jaren in wil verkeren. Met nog 12 wedstrijden te gaan ligt een CL voetbal nog in het verschiet.
/f/image/3QxFntF3421Gh9wSdWzVqnJt.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb eindelijk een tactiek die echt naar behoren werkt gevonden, het geheim is asymmetrie. Op links een inside forward, dan moet er op rechts een winger. Eén ball winning midfielder, de ander box-to-box. Achterin één speler op defending, de ander cover of stopper. Verder heb ik niet eens heel veel veranderd, alleen mogen de spelers niet meer van hun posities af, dat mochten ze eerder wel.
Mocht ik CL voetbal halen dan wordt het eindelijk echt interessant. Dat levert weer veel meer geld op en kan ik het team nog veel verder gaan versterken. Nu eerst nog 12 wedstrijden knallen!
/f/image/3QxFntF3421Gh9wSdWzVqnJt.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb eindelijk een tactiek die echt naar behoren werkt gevonden, het geheim is asymmetrie. Op links een inside forward, dan moet er op rechts een winger. Eén ball winning midfielder, de ander box-to-box. Achterin één speler op defending, de ander cover of stopper. Verder heb ik niet eens heel veel veranderd, alleen mogen de spelers niet meer van hun posities af, dat mochten ze eerder wel.
Mocht ik CL voetbal halen dan wordt het eindelijk echt interessant. Dat levert weer veel meer geld op en kan ik het team nog veel verder gaan versterken. Nu eerst nog 12 wedstrijden knallen!
Nou tot mijn grote teleurstelling is mijn FM21 SC Veendam Revival playthrough gestopt.. Voor het eerst in al die jaren zijn mijn steamcloud save games compleet verdwenen. (niet alleen bij FM21 maar bij alle voorgaande FM edities ook op steam, al mijn cloudsaves blijken leeg te zijn.) het rare is dat ik als ik het spel start nog wel 1 savegame zie (de 3e backup) maar dat die niet geladen kan worden.
Voorheen hield ik nog wel eens lokale saves bij, laat dit het eerst jaar zijn waarin ik dat niet heb gedaan. doh
Ik zal het morgen nog eens proberen, misschien een hickup op de steamservers maar ik ben er bang voor
edit:
even teruggezocht op deze pc en FM20 geinstalleerd.
lokaal staan mijn naar de cloud geuploade savegames nog wel in de steamcloud zijn ze weg..
Bij FM21 zie ik lokaal in de cloud map nog maar 1 (SC Veendam (v03).fm) en die is corrupt
Voorheen hield ik nog wel eens lokale saves bij, laat dit het eerst jaar zijn waarin ik dat niet heb gedaan. doh
Ik zal het morgen nog eens proberen, misschien een hickup op de steamservers maar ik ben er bang voor
edit:
lokaal staan mijn naar de cloud geuploade savegames nog wel in de steamcloud zijn ze weg..
Bij FM21 zie ik lokaal in de cloud map nog maar 1 (SC Veendam (v03).fm) en die is corrupt
[ Voor 16% gewijzigd door ColdStone op 30-07-2021 13:37 ]
Bah, dat is zuur. Weet je dat cloud saves gewoon lokaal opgeslagen worden en later geüpload/gesynchroniseerd?ColdStone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:25:
Nou tot mijn grote teleurstelling is mijn FM21 SC Veendam Revival playthrough gestopt.. Voor het eerst in al die jaren zijn mijn steamcloud save games compleet verdwenen. (niet alleen bij FM21 maar bij alle voorgaande FM edities ook op steam, al mijn cloudsaves blijken leeg te zijn.) het rare is dat ik als ik het spel start nog wel 1 savegame zie (de 3e backup) maar dat die niet geladen kan worden.
edit:
Voor FM 21 is dit de default folder daarvan:
C:\Users\<username>\AppData\Local\Sports Interactive\Football Manager 2021\cloud\games
Misschien heb je vette mazzel en staat ie daar nog wel, al ben ik er bang voor..
Edit: never mind, ik had niet ver genoeg gelezen, je bent op de hoogte van de lokale map..
[ Voor 3% gewijzigd door YES op 30-07-2021 15:23 ]
Bah, dat is wel erg jammer....ColdStone schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:25:
edit:
Kun je nog scannen naar verwijderde bestanden met recuva of iets dergelijks? Wie weet bestaan je saves nog en kunnen ze hersteld worden. Wel stom dat je cloudsaves weg zijn. Misschien bij SI of Steam navragen?
[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 31-07-2021 14:47 ]
Eerste seizoen zit er op met Feyenoord en is zeer goed afgelopen, direct kampioen geworden en de beker gewonnen
Moet ik ook erbij zeggen dat PSV en Ajax zeer vriendelijk voor me waren, continu als ik punten verloor deden hun dat ook
Haast ongeslagen kampioen geworden, verloor helaas uit van Utrecht.
Tweede seizoenhelft ging wel een heel stuk moeizamer dan de eerste. Arsenal plukte op de laatste dag van de winterstop transfer windows Berguis voor 8 miljoen weg. Kon gelukkig nog Lucas Moura huren op het aller laatste moment, koste me helaas wel 500K per maand. Maar moest wel een behoorlijke vervanger hebben en hij was de enige beschikbaar.
Europa was ik direct uitgeschakeld tegen Napoli waar ik al bang voor was, zijn een flink maatje te groot voor mijn elftal.
:strip_exif()/f/image/8Hnyb4OyEtXE6VB2Disruxtf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l4uiGwLhgWroGMp3HrCLBxUM.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn paar spelers zeer positief bevallen dit seizoen, zeker een paar onverwachte.
- Linsen - topscoorder geworden van ons met 15 doelpunten.
- Conteh - niks van verwacht maar meeste assist dit seizoen, 9 stuks
- Senesi - Geweldige CV.
- Papetti - Gehuurd van Arsenal, speler van het jaar geworden. Gelukkig een deal kunnen sluiten voor nog een jaar
Jeugd spelers hebben zich ook perfect ontwikkeld en mijn toptalenten heb ik allemaal voor minimaal 4 jaar vast kunnen leggen
Aankomend seizoen ga ik vooral veel net niet spelers proberen te lozen en de grootverdiener Jorgensen. Jorgensen speelt echt nooit dus mag van mij zo snel mogelijk weg met zijn 32.000 p/m.
Hoop een behoorlijk transferbudget te krijgen want er moet echt een rechtsbuiten en verdedigende middenvelder bij.
Tweede seizoenhelft ging wel een heel stuk moeizamer dan de eerste. Arsenal plukte op de laatste dag van de winterstop transfer windows Berguis voor 8 miljoen weg. Kon gelukkig nog Lucas Moura huren op het aller laatste moment, koste me helaas wel 500K per maand. Maar moest wel een behoorlijke vervanger hebben en hij was de enige beschikbaar.
Europa was ik direct uitgeschakeld tegen Napoli waar ik al bang voor was, zijn een flink maatje te groot voor mijn elftal.
:strip_exif()/f/image/8Hnyb4OyEtXE6VB2Disruxtf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l4uiGwLhgWroGMp3HrCLBxUM.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn paar spelers zeer positief bevallen dit seizoen, zeker een paar onverwachte.
- Linsen - topscoorder geworden van ons met 15 doelpunten.
- Conteh - niks van verwacht maar meeste assist dit seizoen, 9 stuks
- Senesi - Geweldige CV.
- Papetti - Gehuurd van Arsenal, speler van het jaar geworden. Gelukkig een deal kunnen sluiten voor nog een jaar
Jeugd spelers hebben zich ook perfect ontwikkeld en mijn toptalenten heb ik allemaal voor minimaal 4 jaar vast kunnen leggen
Aankomend seizoen ga ik vooral veel net niet spelers proberen te lozen en de grootverdiener Jorgensen. Jorgensen speelt echt nooit dus mag van mij zo snel mogelijk weg met zijn 32.000 p/m.
Hoop een behoorlijk transferbudget te krijgen want er moet echt een rechtsbuiten en verdedigende middenvelder bij.
Elke keer als ik FM opstart gaat ie in fullscreen, nochtans zet ik elke keer in een venster aan..?
Het uitgebreide stadion (van 27k+ naar 40k+) is net 5 dagen klaar en ze gaan al akkoord met mijn verzoek om een nieuw stadion te bouwen. De ambtities van dit Excelsior zijn groot. Het gaat wel anderhalf seizoen duren, maar dat is ook te overzien. We komen uit op 53.000 plaatsen zie ik net. Dat is meer dan behoorlijk voor de kleinste profclub van Rotterdam.
Na 20 weidstrijden gaan we de winterstop in op een een 2e plaats met 4 punten voorsprong op Ajax en 2 punten achterstand op Vitesse.
Na 20 weidstrijden gaan we de winterstop in op een een 2e plaats met 4 punten voorsprong op Ajax en 2 punten achterstand op Vitesse.
[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 01-08-2021 17:59 ]
Raar. Iets met je grafische cache misschien?Chelseamarre123 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:57:
Elke keer als ik FM opstart gaat ie in fullscreen, nochtans zet ik elke keer in een venster aan..?
Stadionuitbreidingen zijn ontzettend duur in FM dacht ik, of niet? Dan is het wel een duur geintje dan die uitbreiding voor 1,5 seizoenJorgen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:56:
Het uitgebreide stadion (van 27k+ naar 40k+) is net 5 dagen klaar en ze gaan al akkoord met mijn verzoek om een nieuw stadion te bouwen. De ambtities van dit Excelsior zijn groot. Het gaat wel anderhalf seizoen duren, maar dat is ook te overzien. We komen uit op 53.000 plaatsen zie ik net. Dat is meer dan behoorlijk voor de kleinste profclub van Rotterdam.
Wel vet die ambitie!
Ik kan helaas niet meer zien hoeveel het kostte, maar ongetwijfeld heb je gelijk. Ben ook wel benieuwd hoe groot we nu kunnen groeien. Ik heb nog nooit een stadion van 100.000 plaatsen gehad, dus ik kan nog wel ergens naartoe werkenYES schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:41:
[...]
Stadionuitbreidingen zijn ontzettend duur in FM dacht ik, of niet? Dan is het wel een duur geintje dan die uitbreiding voor 1,5 seizoen![]()
Wel vet die ambitie!
Vergeleken met IRL valt dat nog goed mee hoor. Ik herriner me bij mijn NEC carriere we een grote uitbreiding hebben kunnen bekostigen door een sale van een speler van 75M (wat ook wel uitzonderlijk was) en niet eens alles opgebruikte.YES schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:41:
[...]
Stadionuitbreidingen zijn ontzettend duur in FM dacht ik, of niet? Dan is het wel een duur geintje dan die uitbreiding voor 1,5 seizoen![]()
Wel vet die ambitie!
In mijn huidige Chelmsford career (2035-2036 nu) wilt de chairman nog altijd niet uitbreiden van 29k... Ik heb 200M transferbudget ongebruikt. Na mijn pauze het seizoen wel goed begonnen: alles gewonnen tot speeldag 10, en dan een late gelijkmaker tegen manutd geslikt (eerste achtervolger al op 6 punten). Rare seizoensopening ook. Was mijn eerste topmatch in de competitie, buiten tegen Chelsea en Tottenham (die momenteel niet eens top8 zijn). Manchester city blijft op de sukkel, vreemd genoeg zijn wolves en Derby 3de en 4de.
Ook leuk nieuw record, jongste goalscorer in de carabao cup gehaald met een 16jarige. het as dan ook tegen een league 2 club.
Wel jammer van de maximum 6 -21jarigen uit het buitenland halen per seizoen
/f/image/8PMAutUbhbRPsVUxdQx1M2VE.png?f=fotoalbum_large)
Tsja, wat nu. €90.000.000,- voor Asensio, een enorm bedrag en record voor mij als het doorgaat. Maar een waardige vervanger is niet te halen en we zitten in de winterse transferperiode. Ook meld ik me, mede dankzij Asensio, inmiddels weer bij de top 5 van de competitie en maak ik kans op CL kwalificatie. Dus laat ik hem nou gaan of niet.. Ik heb een week uitstel gevraagd maar het wordt nog een hele lastige keuze..
Bwa voor 90M moet er wel een vervanger mogelijk zijn. Maar die vervanger moet natuurlijk willen komen, en wintertransfers zijn altijd extra lastig.
Klopp werd vorig jaar bij City ontslagen voor een 2de plaats, nu zijn we 12 speeldagen ver en ze staan 11de. Maar nieuwe coach is nog "secure". Snap ik niet
ook irriteer ik me aan de engelse bondscoach die mijn beste engelse spits niet deftig gebruikt. Ik ben half geneigd hem buiten te keilen via een extra manager en het zelf over te nemen
Klopp werd vorig jaar bij City ontslagen voor een 2de plaats, nu zijn we 12 speeldagen ver en ze staan 11de. Maar nieuwe coach is nog "secure". Snap ik niet
ook irriteer ik me aan de engelse bondscoach die mijn beste engelse spits niet deftig gebruikt. Ik ben half geneigd hem buiten te keilen via een extra manager en het zelf over te nemen
Voor 90mil had ik hem gelijk verkocht en het geld gebruikt om 3 jonge talenten te halen die kunnen doorgroeien op termijn en proberen een jeugdtalent vroegtijdig door te schuiven... Als alternatief kan je altijd een speler huren voor een half seizoen..
@AntiChrist7 precies wat ik bedoel, er is momenteel geen vervanger beschikbaar. Natuurlijk zijn er spelers met vergelijkbare kwaliteiten maar die willen niet of zijn te duur. Nou is Asensio wel extreem goed geworden bij mij, inmiddels echt wel wereldklasse.
@ColdStone ja op termijn wel, de talenten die hem kunnen opvolgen heb ik ook al wel in huis hoor. Maar het gaat meer om het nu. Ik vrees dat het me punten gaat kosten als ik hem laat gaan, het geld heb ik niet per se nodig en ik wil dolgraag CL halen. Maar aan de andere kant, kan je als een club als Leicester 90 miljoen eigenlijk gewoon niet weigeren..
@ColdStone ja op termijn wel, de talenten die hem kunnen opvolgen heb ik ook al wel in huis hoor. Maar het gaat meer om het nu. Ik vrees dat het me punten gaat kosten als ik hem laat gaan, het geld heb ik niet per se nodig en ik wil dolgraag CL halen. Maar aan de andere kant, kan je als een club als Leicester 90 miljoen eigenlijk gewoon niet weigeren..