Nice. Waar en wanneer kan ik dat doen?
Nou, het avontuur bij IFK Värnamo zit er op. Op positieve wijze, wel te verstaan.Zyron schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:03:
Na 2x op gesprek te zijn geweest bij het bestuur mezelf op straat laten zetten. Een goede twee-drie maanden wederom werkloos en zie maar iets te vinden. Maar dat is toch gelukt, vanaf nu gaan we aan de slag bij IFK Varnamo, uitkomend op het 3e niveau van Zweden en met aspiraties om in de top 3 mee te draaien. Nu eens zien of ik dat wél kan waarmaken.. ;-)
In het seizoen 2021 tot mijn eigen verbazing (na het ontslag bij FC Roskilde toch wat pessimistisch) kampioen geworden. De club werd omgedoopt tot profclub wat behoorlijk ruimte gaf in het vastleggen van een selectie.
Prima begonnen aan seizoen 2022 op het 2e niveau van Zweden. Stond na een slordige tien wedstrijden 3e terwijl ik dé gedoodverfde degradatiekandidaat was. Ging erg leuk, maar toen klopte aan het begin van de zomer opeens Anderlecht aan.
Zij waren in 2021/2022 8e geworden, Europees dus misgegrepen. Kon ik niet laten liggen, we gaan het beleven.
---
Normaliter begin ik mijn FM-jaar altijd met een potje Ajax, dat ga ik nu ook doen en ik ga later verder met deze Journey-carriere. Toch even checken hoe het met mijn vaste ploegje is..
Xbox Series X: Forza / Ori \\\/// PlayStation 5: Persona, Horizon, Gran Turismo
Flinke sprong! Ik moet flink wennen in de Engelse kelder, kick and rush leeft nog gewoon hoor. Diepe ballen en de hele verdediging ligt uit elkaar. Inclusief de mijne. Ben ik misschien toch niet goed in FM?Zyron schreef op zondag 6 december 2020 @ 07:30:
[...]
Nou, het avontuur bij IFK Värnamo zit er op. Op positieve wijze, wel te verstaan.
In het seizoen 2021 tot mijn eigen verbazing (na het ontslag bij FC Roskilde toch wat pessimistisch) kampioen geworden. De club werd omgedoopt tot profclub wat behoorlijk ruimte gaf in het vastleggen van een selectie.
Prima begonnen aan seizoen 2022 op het 2e niveau van Zweden. Stond na een slordige tien wedstrijden 3e terwijl ik dé gedoodverfde degradatiekandidaat was. Ging erg leuk, maar toen klopte aan het begin van de zomer opeens Anderlecht aan.
Zij waren in 2021/2022 8e geworden, Europees dus misgegrepen. Kon ik niet laten liggen, we gaan het beleven.
---
Normaliter begin ik mijn FM-jaar altijd met een potje Ajax, dat ga ik nu ook doen en ik ga later verder met deze Journey-carriere. Toch even checken hoe het met mijn vaste ploegje is..
---
Eerste wat ik deed was gelijk contracten openbreken voor de Jong Ajax-talenten. Ajax is zo goed ten opzichte van de rest van de Eredivisie dat je ze best wat speeltijd kunt gunnen.
Mooi om te zien dat ik niet alleen benManarinth schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:09:
[...]
Flinke sprong! Ik moet flink wennen in de Engelse kelder, kick and rush leeft nog gewoon hoor. Diepe ballen en de hele verdediging ligt uit elkaar. Inclusief de mijne. Ben ik misschien toch niet goed in FM?
Geïnspireerd door de vele hier ook een LLM save begonnen. Ik weet alleen nog niet of ik ga hoppen of dat ik bij dezelfde club blijf. Zit nu bij Dartford in de Vanarama National League South, lijkt me wel vet ze naar de Premier League te lijden.
Maar wat een voetbal, en wat een keepers! Ik ben maar naar een traditionele 4-4-2 gegaan, de bal naar de flank krijgen en dan maar diep ofzo

Ik kreeg ook gewoon geen attributen te zien bij gescoute spelers, dus heb maar zon scout pakket gepakt dat ik in ieder geval nog iets van info krijg. Spel speelt wel een stuk sneller met maar 1 competitie.
Ik ben terecht gekomen bij Kaposvar in Hongarije. Volledige pre-season kunnen doen. 2 bussen testers die langsgekomen zijn en daarmee een erg goed team kunnen smeden.
Halverwege gedeeld op kop, behoorlijke kloof met de nummer 3, tenzij er een enorme instorting komt is alles daarachter al niet meer in play. Gezien enkel de eerste 2 promoveren hoop ik het wel vast te houden. (we spelen niet slecht, maar scoren is moeilijk, behoorlijk vaag 1-0 zeges, dus ik vrees dat een kleine dip wel eens erg problematisch kan worden...).
Zit wel wat in de knoop met mijn reputatie, die blijft op een halve ster staan. Gezien mijn goede prestaties had ik inmiddels al op 1 a anderhalve gehoopt... Idem mijn eerste coachingdiploma. Ben daar al een tijd mee bezig, maar dat blijft maar duren... Wss moet ik gwn wat geduld hebben, maarik hoop dat het geen bugje ofzo is
***EDIT***
Ik had m'n bek moeten houden, volgende wedstrijd 0-0 nadat ik 2 grote kansen mis
Halverwege gedeeld op kop, behoorlijke kloof met de nummer 3, tenzij er een enorme instorting komt is alles daarachter al niet meer in play. Gezien enkel de eerste 2 promoveren hoop ik het wel vast te houden. (we spelen niet slecht, maar scoren is moeilijk, behoorlijk vaag 1-0 zeges, dus ik vrees dat een kleine dip wel eens erg problematisch kan worden...).
Zit wel wat in de knoop met mijn reputatie, die blijft op een halve ster staan. Gezien mijn goede prestaties had ik inmiddels al op 1 a anderhalve gehoopt... Idem mijn eerste coachingdiploma. Ben daar al een tijd mee bezig, maar dat blijft maar duren... Wss moet ik gwn wat geduld hebben, maarik hoop dat het geen bugje ofzo is
***EDIT***
Ik had m'n bek moeten houden, volgende wedstrijd 0-0 nadat ik 2 grote kansen mis
[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 06-12-2020 15:34 ]
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Ik ben begonnen met Kaiserlautern in de 3e divisie in Duitsland. Geen budget, maar toch enkele spelers kunnen huren (Balogun van Arsenal, White van Spurs, Gelhardt van Leeds & Laird van United). Het eerste seizoen redelijk simpel kampioen geworden en dus gepromoveerd naar de 2e Bundesliga. Helaas nog steeds geen budget en dus weer gefocust op transfervrije / huur spelers. Hopen dat dit seizoen net zo succesvol gaat worden
Praise the lord, for the day has comeMrGizMo schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:13:
https://community.sigames...542128-fm21skin-tcs-2021/
De skin van FM20 is ook weer terug voor FM21
En ik heb 'm inmiddels al weer gecustomized naar mijn eigen wensen zoals ik ieder jaar doe.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
En wat voor wijzigingen zijn dat dan? Ben wel benieuwdRivanov schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:35:
En ik heb 'm inmiddels al weer gecustomized naar mijn eigen wensen zoals ik ieder jaar doe.
Ik hou altijd van een zo "vanilla-mogelijke" skin, met her en der wat aanpassingen. Dus ik sloop altijd het custom font eruit dat TCS altijd gebruikt en zo nog wat andere zaken.
Ook heb ik zelf het Trophy panel weer teruggebracht op het Club Info screen en ook de Eligibility selector op de Player Overview pagina.
Oja, en de BLM buttons rechtsbovenin verwijderd.
En zo nog een zut andere details
Ook heb ik zelf het Trophy panel weer teruggebracht op het Club Info screen en ook de Eligibility selector op de Player Overview pagina.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Helaas heb ik heel weinig kaas gegeten van skins maken, want ik zou ook wel dit soort wijzigingen willen kunnen maken. Ik ben bekend met de syntax (is gewoon XML), maar hoe dit precies werkt, geen flauw ideeRivanov schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:56:
Ik hou altijd van een zo "vanilla-mogelijke" skin, met her en der wat aanpassingen. Dus ik sloop altijd het custom font eruit dat TCS altijd gebruikt en zo nog wat andere zaken.
Ik doe dit al jaren dus ben er ondertussen wel handig in geworden.Extigo schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:47:
[...]
Helaas heb ik heel weinig kaas gegeten van skins maken, want ik zou ook wel dit soort wijzigingen willen kunnen maken. Ik ben bekend met de syntax (is gewoon XML), maar hoe dit precies werkt, geen flauw idee
Ziet er wederom goed uit Rivanov! Is dit inclusief de instant result functionaliteit? Zo ja - houd ik me graag aanbevolen indien je je creatie wilt delen.Rivanov schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:56:
Uiteraard bevat het Instant Result.Jaap. schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:02:
[...]
Ziet er wederom goed uit Rivanov! Is dit inclusief de instant result functionaliteit? Zo ja - houd ik me graag aanbevolen indien je je creatie wilt delen.

In dat geval zou ik 'm graag ook gebruiken als je bereid bent om 'm te delen!Rivanov schreef op maandag 7 december 2020 @ 20:16:
[...]
Uiteraard bevat het Instant Result.
[Afbeelding]
Laat maar weten!
Tijd voor de Rivanov skinRivanov schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:51:
[...]
Ik doe dit al jaren dus ben er ondertussen wel handig in geworden.
De eerste prijs van het jaar is binnen! De "Hongaarse Divisie 2 manager van het jaar" trofee
Jammer genoeg bleek de concurrentie echt wel te sterk, en moesten we vrede nemen met een tweede plaats. Maar dat is voldoende voor rechtstreekse promotie; Het was uiteindelijk nog bijzonder nipt. De laatste 10 wedstrijden van het seizoen stokte de motor echt volledig (dat viel niet toevallig samen met de blessure van 2 erg belangrijke spelers).
Gelukkig hielden we wel nog Budafok af voor het promotieticket, maar het was nipt. Budafok moest gelukkig op de slotspeeldag naar de kampioen en verspeelden punten. Zelf won ik ook op die slotspeeldag, waardoor de marge toch een "comfortabele" 4 punten was.
Ben er nog niet helemaal over uit of ik nog een seizoen blijf, Hongaarse eerste klasse telt maar 12 teams, waarvan er 2 afvallen, niet simpel dus... Bovendien is mijn bestuur, ondanks de promotie, niet zo enorm tevreden omdat ik wat oudere spelers gehaald heb, en ze niet willen wijken van de clubcultuur om spelers onder de 23 te halen. Daarmee ga ik het echt niet klaren...
/f/image/PhjgeXoUM5jrY4FzMcobGEqo.png?f=fotoalbum_large)
***EDIT***
Ik kan mezelf wel in pole positie nestelen voor de positie van bondscoach bij Guadeloupe
Jammer genoeg bleek de concurrentie echt wel te sterk, en moesten we vrede nemen met een tweede plaats. Maar dat is voldoende voor rechtstreekse promotie; Het was uiteindelijk nog bijzonder nipt. De laatste 10 wedstrijden van het seizoen stokte de motor echt volledig (dat viel niet toevallig samen met de blessure van 2 erg belangrijke spelers).
Gelukkig hielden we wel nog Budafok af voor het promotieticket, maar het was nipt. Budafok moest gelukkig op de slotspeeldag naar de kampioen en verspeelden punten. Zelf won ik ook op die slotspeeldag, waardoor de marge toch een "comfortabele" 4 punten was.
Ben er nog niet helemaal over uit of ik nog een seizoen blijf, Hongaarse eerste klasse telt maar 12 teams, waarvan er 2 afvallen, niet simpel dus... Bovendien is mijn bestuur, ondanks de promotie, niet zo enorm tevreden omdat ik wat oudere spelers gehaald heb, en ze niet willen wijken van de clubcultuur om spelers onder de 23 te halen. Daarmee ga ik het echt niet klaren...
/f/image/PhjgeXoUM5jrY4FzMcobGEqo.png?f=fotoalbum_large)
***EDIT***
Ik kan mezelf wel in pole positie nestelen voor de positie van bondscoach bij Guadeloupe
[ Voor 20% gewijzigd door Jebus4life op 08-12-2020 00:31 ]
Ik sluit mij aan in de rijJaap. schreef op maandag 7 december 2020 @ 23:11:
[...]
In dat geval zou ik 'm graag ook gebruiken als je bereid bent om 'm te delen!
Laat maar weten!
Ik had vorig jaar opeens een skin die gewoon CA liet zien. Zonder editor of iets. Dat was wel cheaten eigenlijk.
Dit jaar met Depor begonnen. Sta nu in het 4de seizoen 3de. Draai wel nog op wat leenspelers en vooral talenten. Beste speler is nu Nico (Barca gehuurd) Delap (City gehuurd) Eigen goede spelers zijn Vinhas, en De la Vega. Speelt wel lekker opzich.. Heb het idee dat je tactieken ook echt meer terugziet in de match engine.
Dit jaar met Depor begonnen. Sta nu in het 4de seizoen 3de. Draai wel nog op wat leenspelers en vooral talenten. Beste speler is nu Nico (Barca gehuurd) Delap (City gehuurd) Eigen goede spelers zijn Vinhas, en De la Vega. Speelt wel lekker opzich.. Heb het idee dat je tactieken ook echt meer terugziet in de match engine.
Zonder in game editor is dat heel knapBeavbusi schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:20:
Ik had vorig jaar opeens een skin die gewoon CA liet zien. Zonder editor of iets. Dat was wel cheaten eigenlijk.
Er stond naast in de skin naast de spelerstats een blokje met CA en PA waarbij de CA wel bekend was en de PA leeg. Raar he
Ben maar eens een nieuwe save begonnen sinds de updates. Palermo eerst eens terugbrengen naar de Serie A en dan uiteindelijk de Scudetto.
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Nieuw seizoen en flink wat kunnen verkopen 

Malen, tja voor 55m breng ik hem zelf weg
En zijn vervanger is al binnen :

En in de jeugd heb ik ook een prima vervanger kunnen kopen alvast :

Dit moet wel een topper worden

Malen, tja voor 55m breng ik hem zelf weg
En zijn vervanger is al binnen :

En in de jeugd heb ik ook een prima vervanger kunnen kopen alvast :

Dit moet wel een topper worden
Complimenten @Rivanov, heb nu een paar maand gespeeld en het bevalt me super!
Goede cleane skin met alle noodzakelijke dingen / schermen op de juiste plaatsen. Ik ga 'm niet meer veranderen deze editie!
Leuk om te horen Jaap! Dat is exact waar ik ieder jaar naar streef. Een cleane skin maar wel met alle noodzakelijke onderdelen en schermen van de TCS skin.Jaap. schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 23:30:
[...]
Complimenten @Rivanov, heb nu een paar maand gespeeld en het bevalt me super!
Goede cleane skin met alle noodzakelijke dingen / schermen op de juiste plaatsen. Ik ga 'm niet meer veranderen deze editie!
Update over de newgen bug. Ze hopen het gefixt te hebben en het is fundamenteel veranderd. Beter dan ooit.
https://community.sigames...comments#comment-12831141
Aan de ene kant, tof dat ze het gefixt hebben. Aan de andere kant hebben ze dus in enkele weken een bug zodanig goed gefixt dat het een fundamentele nieuwe manier beter dan ooit is? Dat klinkt ambitieus, misschien te mooi om waar te zijn. Eerst zien dan geloven denk ik dan maar.
Aan de ene kant, tof dat ze het gefixt hebben. Aan de andere kant hebben ze dus in enkele weken een bug zodanig goed gefixt dat het een fundamentele nieuwe manier beter dan ooit is? Dat klinkt ambitieus, misschien te mooi om waar te zijn. Eerst zien dan geloven denk ik dan maar.
Nog gelukt? Kan bij Settings geloof ik, Add/Remove Leagues als je je game geladen hebt. Worden aan het begin van het eerstvolgende seizoen ingeladen.
Ja heb het gevonden!Manarinth schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:05:
[...]
Nog gelukt? Kan bij Settings geloof ik, Add/Remove Leagues als je je game geladen hebt. Worden aan het begin van het eerstvolgende seizoen ingeladen.
Dan wil je mijn save niet zien. Of juist wel natuurlijk. Ik speel nog steeds FM18 en zit inmiddels in september 2084MrGizMo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:11:
[...]
En hoe gaan ze het doen met spelers onder de 18 dan. Dat mag nu ook niet meer
[...]
10 jaar heb ik nog nooit volgehouden
Your Friendly Neighborhood Moderator
Jammer genoeg is er, nog, geen hotfix voor uitgebracht. Ik zit in mijn derde seizoen tegen het einde van het jaar, dus nog geen probleem als dat binnenkort gefixt is, maar ze moeten liefst geen 2 weken meer wachtenIAmNice schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:37:
Update over de newgen bug. Ze hopen het gefixt te hebben en het is fundamenteel veranderd. Beter dan ooit.
Edit: Al gelukt!
[ Voor 95% gewijzigd door Ralluff op 14-12-2020 21:32 ]
Hoi allemaal! Voor de mensen die relatief nieuw zijn in de FM-topics hier op Tweakers, even een samenvatting:
Ik ben Jorgen en op dit moment al 97 dagen 22 uur en 36 minuten bezig met een save van FM18, oftewel, een savegame die ik op 14 februari 2019 startte en nu, bijna 2 jaar later, nog steeds met veel plezier speel. Inmiddels is het januari 2085 in mijn game en is mijn leeftijd meermaals gereset door de FM-goden. Anders zou ik nu bijna 105 zijn.
FM19 heb ik dientengevolge helemaal overgeslagen. FM20 ligt hier nog klaar voor mij. Als ik mijn huidige save naar tevredenheid heb afgerond, dan wil ik graag daarmee beginnen. Ik heb gemerkt dat 2 saves/games tegelijk niet echt werkt voor mij. Of ik FM21 koop hangt dus helemaal af van de voortgang van mijn spel nu en hoe leuk ik straks mijn nieuwe spel in FM20 vind.
De laatste jaren heb ik de clubs waar ik managede altijd met een reden gekozen. Zo trainde ik Lillestrøm in Noorwegen omdat ik op tv een leuke schaatster zag uit die regio; en ben ik trainer geweest van Bruk-Bet Termalica Nieciecza omdat dat dat de kleinste Europese plaats ooit was met een club in een topdivisie. Langer geleden trainde ik Ajax (mijn favoriete real life team); FC Bayern (in het stadion een rondleiding gehad) en Once Caldas (omdat ik de naam zo mooi vond, in het jaar dat ze de Libertadores wonnen)
Mijn huidige savegame is een journeyman save, met een twist. In real life ben ik opgegroeid op een binnenvaartschip en heb ik met mijn ouders veel van de rivieren en kanalen van West-Europa bevaren. Dat bracht mij op het idee voor de volgende challenge: landskampioen en bekerwinnaar worden, in de landen die aan de Rijn, Main en Donau liggen. En dan niet makkelijk beginnen in Rotterdam, met een enorme achterban en potentie, maar zonder papieren starten in Constanta, Roemenië en zo in elk land een club kiezen uit een plaats aan de Donau, Main, Rijn-Main-Donau-kanaal en Rijn. Dat betekent in dit geval achtereenvolgens Roemenië; Bulgarije; Servië; Kroatië; Hongarije, Slowakije, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. Het Donau-traject heb ik zelf nooit bevaren, maar ik ben wel meermaals in steden aan de Donau geweest. Ik heb er trouwens voor gekozen om Moldavië en Oekraïne over te slaan. Daar stroomt de Donau nog een stuk door, maar in Roemenië wordt het Donau-Zwarte Zeekanaal gebruikt om direct naar de zeehaven van Constanta te kunnen varen.
Soms lukte het om precies mijn wensclub te krijgen of om zelfs keuze te hebben, maar vaak kostte dat een hele tijd en extra seizoenen voordat er een geschikte baan vrijkwam. Inmiddels heb ik 6 landen afgerond en ben ik in Oostenrijk aangekomen, waar ik sinds vandaag trainer van LASK ben. Mijn voorkeur lag eigenlijk bij Wenen, maar daar kwam geen baan vrij.
Carrièrewetenswaardigheden:
Mijn personage:

Ik ben een talenwonder inmiddels:

We zijn bijna 25.000 dagen en ruim 3500 wedstrijden onderweg:

Mijn carrière voltrok zich via deze clubs en landen:

Palmares tot nu toe:
SSC Farul Constanţa
Ik ben begonnen als manager van Farul Constanţa. Op het logo staat de Genuese vuurtoren. Hier heb ik mijn grootste successen gevierd, waaronder meerdere keren de halve finale vd CL bereiken en de CL en Europese Supercup winnen. Net voordat ik de World Club Cup mocht spelen, vertrok ik naar Dunav in Bulgarije

Dunav 2010 Ruse
Het duurde ongelooflijk lang voordat er een positie vrijkwam bij Dunav Ruse in Bulgarije, maar uiteindelijk kon ik solliciteren. Dunav betekent letterlijk Donau. Ruse is een grote stad die via een brug verbonden is met de Roemeense stad Giurgiu. Ook hier heb ik veel plezier gehad. Na 22 seizoenen in Roemenië moest ik wel even wennen, maar Bulgarije heeft een zeer leuke competitie met een redelijk ingewikkeld systeem van play-offs. Voor de teams die niet eerste of tweede eindigen, is het dan ook tot het eind zeer spannend. Zelfs teams in de degradatiepoule konden via de lange route nog Europees voetbal halen.

FK IMT Novi Beograd
Hierna vertrok ik naar Belgrado in Servië. De banen bij Crvena Zvezda (Rode Ster) en Partizan kwamen nog niet voorbij, maar ineens had IMT Novi Beograd wel een vacature. Dit stadion ligt aan de monding van de Sava in de Donau. Uitermate geschikt voor het vervolg van mijn carrière. Met de Industriemachines en Traktor voetbalclub heb ik de grootmachten van Belgrado vakkundig opzij gezet. Dat was erg tof om te doen. Hier heb ik helaas mijn enige degradatie tot nu toe beleefd. Daarna schoten we omhoog in de vaart der volkeren en werden we een Europese speler van formaat

NK BSK Bijelo Brdo
Kroatië heeft maar een relatief klein stukje Donau, waar ook nog eens weinig grote plaatsen aan liggen. Uiteindelijk kwam ik bij het gehucht Bijelo Brdo terecht, alwaar de plaatselijke trots BSK zijn huisvesting vindt. Dit was misschien wel de lastigste stap in mijn carrière. Een kleine club in een klein dorpje. Gelukkig zijn er dan spelers die op huurbasis nog wel willen komen. Als je een speler maar lang genoeg mag huren, krijgt hij vanzelf een band met de club en wil hij voor een betaalbaar salaris ook wel helemaal overgenomen worden.

Ferencváros Torna Club
Na Bijelo Brdo mocht ik voor het eerst acte de présence geven bij een club die in eigen land al topclub geweest was. Ferencváros draaide nog steeds wel mee in de top, maar moest het ook telkenmale afleggen tegen stadgenoot MTK. Boedapest is sowieso een stad met veel voetbalclubs dus elke paar wedstrijden stond er wel een derby op het program tegen MTK, Újpest of Vasas. Dit was tot nu toe het makkelijkste deel van mijn carrière. Ik had een relatief groot budget, zeker voor Oost-Europese begrippen en kon dus snel aan de slag met het creëren van een competitief team

FK Inter Bratislava
Mijn voorlaatste club was Inter Bratislava uit Slowakije. Mijn voorkeur lag eigenlijk bij Slovan maar die hadden geen zin, dus werd het Inter. In no-time was ik van klein clubje uit de hoofdstad met 82 jaar geen enkele ter zake doende prijs, opgeklommen naar topfavoriet voor de titel. Middenin een extreem goed seizoen (na 19 wedstrijden, al 19 punten voorsprong) ben ik toen overgestapt naar Oostenrijk. Stiekem had ik wel graag willen zien hoe dit seizoen zou eindigen, maar ik weet inmiddels ook dat als je eisen stelt aan de locatie van de club, je het je niet kunt veroorloven om niet over te stappen. Dat koste me namelijk al eens 22 seizoenen bij Farul voordat ik de gemiste kans bij Dunav alsnog kon nemen.

Linzer Athletik-Sport-Klub
En nu ben ik net een maand gevorderd sinds mijn aanstelling bij LASK uit Linz. Deze club speelt in het echt tijdelijk buiten Linz, in Pasching, alwaar de verwachting is dat in 2022 het nieuwe stadion klaar is, Aangezien ik 60 jaar verder ben in FM ga ik ervanuit dat die oplevering wel gelukt is. LASK telt dus voor mij als club uit Linz, waar ze natuurlijk ook gewoon horen te spelen. Het is nu middenin de winterstop. Op wat spelers aantrekken van Inter Bratislava na, heb ik eigenlijk nog niks gedaan

Ondertussen ben ik ook vier keer nationaal keuzeheer geweest; in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. Ik was achtereenvolgens bondscoach van De Verenigde Staten, waarmee ik de wereld op z'n kop heb gezet; Engeland waarmee ik maar 1 prijs won en mijn enige ontslag van deze carrière te verwerken kreeg; Italië waarmee ik de Nations League won en Brazilië, waarmee ik wederom wereldkampioen werd
Verenigde Staten van Amerika

Engeland

Italië

Brazilië

Welke wensen en doelen heb ik nog?
Allereerst natuurlijk in de missende 3 landen landskampioen en bekerwinnaar worden. Ik ben nu aan het investeren voor komend seizoen bij LASK en hoop het elftal op zijn minst in de Oostenrijkse Bundesliga te kunnen houden. Daarna wordt het verder bouwen en hopen dat ik binnen 5 seizoenen beide prijzen op mijn palmares mag bijschrijven. Hierna moet ik dit kunstje nog herhalen in Duitsland (bij voorkeur een club gelegen aan de Main of Rijn-Main-Donaukanaal) en Nederland (in Rotterdam).
Hierna is mijn challenge voltooid, máár ik zag na de start van deze save dat er nog een club is met een link naar de Donau. Danubio uit Uruguay is door de oprichters vernoemd naar de grootste rivier van West-Europa. (In heel Europa is alleen de Wolga langer) Mocht ik nog zin hebben, dan kan ik mijn save dus nog met een 10e uitdaging verlengen.
Doel is in elk geval om de 9 landen binnen honderd seizoenen voltooid te hebben en liever nog vóór 2100. Ondanks de 22 jaar in Roemenië lig ik hiervoor nog wel aardig op schema. Ik verwacht - ondanks de veel grotere tegenstand - ook veel meer potentie in de 3 West-Europese landen en hoop ieder land binnen 5 jaar voltooid te hebben.
Ik speel overigens met een instant-result skin. Dat betekent dat ik alleen de grote derby's in de competitie en de Europese wedstrijden zelf spel. In de beker speel ik alles op instant-result totdat ik bij de kwart- of halve finale aankom. Met internationale teams speel ik vrijwel alles zelf. Verder gebruik ik auto-continue op 5 seconden zodat ik geen lamme duimen van de spatiebalk krijg en heb ik alles met assitenten en trainers zo ingesteld dat ik meer een Alex Ferguson-achtige TD-manager ben, ipv echte trainer. Vanwege de moeilijkheden om in Oost-Europa scouts aan te trekken die daadwerkelijk door hun brillenglazen heen kunnen kijken; laat staan hiermee spelers van kwaliteit te vinden, maak ik gebruik van een scouting tool. Evengoed spendeer ik hier heel veel tijd in, maar hiermee maak ik mijn taak een stuk uitvoerbaarder. Als laatste maak ik gebruik van een tactiek van Knap (user op de officiële SI Games Community forums). Voor iemand die alles zelf wil doen, is dit wellicht een gruwel, maar we kunnen FM gelukkig allemaal op onze eigen manier spelen en dit geeft mij het meeste plezier.
Verder heb ik een database van ongeveer 73.000 spelers, draai ik negen volledige landen met alle competities die daarbij horen (en van alles extra ingeladen dat door Claassen gemaakt is van de SI forums)
Nog even wat laatste feitjes uit mijn savegame:
Fifa World Cup

Europees Kampioenschap

Champions League

Europa League

Nederlanse Eredivisie

KNVB Beker

Teams in de Nederlandse competities:
Eredivisie

Keuken Kampioen Divisie

Tweede Divisie

Derde Divisie Zaterdag

Derde Divisie Zondag

Vragen, opmerkingen, screenshots? Ik hoor het graag
Veel plezier met spelen iedereen!
Edit: Een kleine maand na mijn aanstelling bij LASK ben ik voor de 2e keer bondscoach van Brazilië geworden. Eens kijken of deze oude trainer nog wat peper in de samba kan gooien
Ik ben Jorgen en op dit moment al 97 dagen 22 uur en 36 minuten bezig met een save van FM18, oftewel, een savegame die ik op 14 februari 2019 startte en nu, bijna 2 jaar later, nog steeds met veel plezier speel. Inmiddels is het januari 2085 in mijn game en is mijn leeftijd meermaals gereset door de FM-goden. Anders zou ik nu bijna 105 zijn.
FM19 heb ik dientengevolge helemaal overgeslagen. FM20 ligt hier nog klaar voor mij. Als ik mijn huidige save naar tevredenheid heb afgerond, dan wil ik graag daarmee beginnen. Ik heb gemerkt dat 2 saves/games tegelijk niet echt werkt voor mij. Of ik FM21 koop hangt dus helemaal af van de voortgang van mijn spel nu en hoe leuk ik straks mijn nieuwe spel in FM20 vind.
De laatste jaren heb ik de clubs waar ik managede altijd met een reden gekozen. Zo trainde ik Lillestrøm in Noorwegen omdat ik op tv een leuke schaatster zag uit die regio; en ben ik trainer geweest van Bruk-Bet Termalica Nieciecza omdat dat dat de kleinste Europese plaats ooit was met een club in een topdivisie. Langer geleden trainde ik Ajax (mijn favoriete real life team); FC Bayern (in het stadion een rondleiding gehad) en Once Caldas (omdat ik de naam zo mooi vond, in het jaar dat ze de Libertadores wonnen)
Mijn huidige savegame is een journeyman save, met een twist. In real life ben ik opgegroeid op een binnenvaartschip en heb ik met mijn ouders veel van de rivieren en kanalen van West-Europa bevaren. Dat bracht mij op het idee voor de volgende challenge: landskampioen en bekerwinnaar worden, in de landen die aan de Rijn, Main en Donau liggen. En dan niet makkelijk beginnen in Rotterdam, met een enorme achterban en potentie, maar zonder papieren starten in Constanta, Roemenië en zo in elk land een club kiezen uit een plaats aan de Donau, Main, Rijn-Main-Donau-kanaal en Rijn. Dat betekent in dit geval achtereenvolgens Roemenië; Bulgarije; Servië; Kroatië; Hongarije, Slowakije, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. Het Donau-traject heb ik zelf nooit bevaren, maar ik ben wel meermaals in steden aan de Donau geweest. Ik heb er trouwens voor gekozen om Moldavië en Oekraïne over te slaan. Daar stroomt de Donau nog een stuk door, maar in Roemenië wordt het Donau-Zwarte Zeekanaal gebruikt om direct naar de zeehaven van Constanta te kunnen varen.
Soms lukte het om precies mijn wensclub te krijgen of om zelfs keuze te hebben, maar vaak kostte dat een hele tijd en extra seizoenen voordat er een geschikte baan vrijkwam. Inmiddels heb ik 6 landen afgerond en ben ik in Oostenrijk aangekomen, waar ik sinds vandaag trainer van LASK ben. Mijn voorkeur lag eigenlijk bij Wenen, maar daar kwam geen baan vrij.
Mijn personage:

Palmares tot nu toe:
SSC Farul Constanţa
Ik ben begonnen als manager van Farul Constanţa. Op het logo staat de Genuese vuurtoren. Hier heb ik mijn grootste successen gevierd, waaronder meerdere keren de halve finale vd CL bereiken en de CL en Europese Supercup winnen. Net voordat ik de World Club Cup mocht spelen, vertrok ik naar Dunav in Bulgarije

Dunav 2010 Ruse
Het duurde ongelooflijk lang voordat er een positie vrijkwam bij Dunav Ruse in Bulgarije, maar uiteindelijk kon ik solliciteren. Dunav betekent letterlijk Donau. Ruse is een grote stad die via een brug verbonden is met de Roemeense stad Giurgiu. Ook hier heb ik veel plezier gehad. Na 22 seizoenen in Roemenië moest ik wel even wennen, maar Bulgarije heeft een zeer leuke competitie met een redelijk ingewikkeld systeem van play-offs. Voor de teams die niet eerste of tweede eindigen, is het dan ook tot het eind zeer spannend. Zelfs teams in de degradatiepoule konden via de lange route nog Europees voetbal halen.

FK IMT Novi Beograd
Hierna vertrok ik naar Belgrado in Servië. De banen bij Crvena Zvezda (Rode Ster) en Partizan kwamen nog niet voorbij, maar ineens had IMT Novi Beograd wel een vacature. Dit stadion ligt aan de monding van de Sava in de Donau. Uitermate geschikt voor het vervolg van mijn carrière. Met de Industriemachines en Traktor voetbalclub heb ik de grootmachten van Belgrado vakkundig opzij gezet. Dat was erg tof om te doen. Hier heb ik helaas mijn enige degradatie tot nu toe beleefd. Daarna schoten we omhoog in de vaart der volkeren en werden we een Europese speler van formaat

NK BSK Bijelo Brdo
Kroatië heeft maar een relatief klein stukje Donau, waar ook nog eens weinig grote plaatsen aan liggen. Uiteindelijk kwam ik bij het gehucht Bijelo Brdo terecht, alwaar de plaatselijke trots BSK zijn huisvesting vindt. Dit was misschien wel de lastigste stap in mijn carrière. Een kleine club in een klein dorpje. Gelukkig zijn er dan spelers die op huurbasis nog wel willen komen. Als je een speler maar lang genoeg mag huren, krijgt hij vanzelf een band met de club en wil hij voor een betaalbaar salaris ook wel helemaal overgenomen worden.

Ferencváros Torna Club
Na Bijelo Brdo mocht ik voor het eerst acte de présence geven bij een club die in eigen land al topclub geweest was. Ferencváros draaide nog steeds wel mee in de top, maar moest het ook telkenmale afleggen tegen stadgenoot MTK. Boedapest is sowieso een stad met veel voetbalclubs dus elke paar wedstrijden stond er wel een derby op het program tegen MTK, Újpest of Vasas. Dit was tot nu toe het makkelijkste deel van mijn carrière. Ik had een relatief groot budget, zeker voor Oost-Europese begrippen en kon dus snel aan de slag met het creëren van een competitief team

FK Inter Bratislava
Mijn voorlaatste club was Inter Bratislava uit Slowakije. Mijn voorkeur lag eigenlijk bij Slovan maar die hadden geen zin, dus werd het Inter. In no-time was ik van klein clubje uit de hoofdstad met 82 jaar geen enkele ter zake doende prijs, opgeklommen naar topfavoriet voor de titel. Middenin een extreem goed seizoen (na 19 wedstrijden, al 19 punten voorsprong) ben ik toen overgestapt naar Oostenrijk. Stiekem had ik wel graag willen zien hoe dit seizoen zou eindigen, maar ik weet inmiddels ook dat als je eisen stelt aan de locatie van de club, je het je niet kunt veroorloven om niet over te stappen. Dat koste me namelijk al eens 22 seizoenen bij Farul voordat ik de gemiste kans bij Dunav alsnog kon nemen.

En nu ben ik net een maand gevorderd sinds mijn aanstelling bij LASK uit Linz. Deze club speelt in het echt tijdelijk buiten Linz, in Pasching, alwaar de verwachting is dat in 2022 het nieuwe stadion klaar is, Aangezien ik 60 jaar verder ben in FM ga ik ervanuit dat die oplevering wel gelukt is. LASK telt dus voor mij als club uit Linz, waar ze natuurlijk ook gewoon horen te spelen. Het is nu middenin de winterstop. Op wat spelers aantrekken van Inter Bratislava na, heb ik eigenlijk nog niks gedaan

Ondertussen ben ik ook vier keer nationaal keuzeheer geweest; in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. Ik was achtereenvolgens bondscoach van De Verenigde Staten, waarmee ik de wereld op z'n kop heb gezet; Engeland waarmee ik maar 1 prijs won en mijn enige ontslag van deze carrière te verwerken kreeg; Italië waarmee ik de Nations League won en Brazilië, waarmee ik wederom wereldkampioen werd

Engeland

Italië

Brazilië

Allereerst natuurlijk in de missende 3 landen landskampioen en bekerwinnaar worden. Ik ben nu aan het investeren voor komend seizoen bij LASK en hoop het elftal op zijn minst in de Oostenrijkse Bundesliga te kunnen houden. Daarna wordt het verder bouwen en hopen dat ik binnen 5 seizoenen beide prijzen op mijn palmares mag bijschrijven. Hierna moet ik dit kunstje nog herhalen in Duitsland (bij voorkeur een club gelegen aan de Main of Rijn-Main-Donaukanaal) en Nederland (in Rotterdam).
Hierna is mijn challenge voltooid, máár ik zag na de start van deze save dat er nog een club is met een link naar de Donau. Danubio uit Uruguay is door de oprichters vernoemd naar de grootste rivier van West-Europa. (In heel Europa is alleen de Wolga langer) Mocht ik nog zin hebben, dan kan ik mijn save dus nog met een 10e uitdaging verlengen.
Doel is in elk geval om de 9 landen binnen honderd seizoenen voltooid te hebben en liever nog vóór 2100. Ondanks de 22 jaar in Roemenië lig ik hiervoor nog wel aardig op schema. Ik verwacht - ondanks de veel grotere tegenstand - ook veel meer potentie in de 3 West-Europese landen en hoop ieder land binnen 5 jaar voltooid te hebben.
Ik speel overigens met een instant-result skin. Dat betekent dat ik alleen de grote derby's in de competitie en de Europese wedstrijden zelf spel. In de beker speel ik alles op instant-result totdat ik bij de kwart- of halve finale aankom. Met internationale teams speel ik vrijwel alles zelf. Verder gebruik ik auto-continue op 5 seconden zodat ik geen lamme duimen van de spatiebalk krijg en heb ik alles met assitenten en trainers zo ingesteld dat ik meer een Alex Ferguson-achtige TD-manager ben, ipv echte trainer. Vanwege de moeilijkheden om in Oost-Europa scouts aan te trekken die daadwerkelijk door hun brillenglazen heen kunnen kijken; laat staan hiermee spelers van kwaliteit te vinden, maak ik gebruik van een scouting tool. Evengoed spendeer ik hier heel veel tijd in, maar hiermee maak ik mijn taak een stuk uitvoerbaarder. Als laatste maak ik gebruik van een tactiek van Knap (user op de officiële SI Games Community forums). Voor iemand die alles zelf wil doen, is dit wellicht een gruwel, maar we kunnen FM gelukkig allemaal op onze eigen manier spelen en dit geeft mij het meeste plezier.
Verder heb ik een database van ongeveer 73.000 spelers, draai ik negen volledige landen met alle competities die daarbij horen (en van alles extra ingeladen dat door Claassen gemaakt is van de SI forums)
Fifa World Cup

Europees Kampioenschap

Champions League

Europa League

Nederlanse Eredivisie

KNVB Beker

Eredivisie

Keuken Kampioen Divisie

Tweede Divisie

Derde Divisie Zaterdag

Derde Divisie Zondag

Edit: Een kleine maand na mijn aanstelling bij LASK ben ik voor de 2e keer bondscoach van Brazilië geworden. Eens kijken of deze oude trainer nog wat peper in de samba kan gooien
[ Voor 205% gewijzigd door Jorgen op 16-12-2020 23:25 ]
Heel tof om te lezenJorgen schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:30:
Hoi allemaal! Voor de mensen die relatief nieuw zijn in de FM-topics hier op Tweakers, even een korte samenvatting:
De laatste jaren heb ik de clubs waar ik managete altijd met een reden gekozen. Zo trainde ik Lillestrøm in Noorwegen omdat ik op tv een leuke schaatster zag uit die regio; en ben ik trainer geweest van Bruk-Bet Termalica Nieciecza omdat dat dat de kleinste Europese plaats ooit was met een club in een topdivisie. Langer geleden trainde ik Ajax (mijn favoriete real life team); FC Bayern (in het stadion een rondleiding gehad) en Once Caldas (omdat ik de naam zo mooi vond, in het jaar dat ze de Libertadores wonnen)
Mijn huidige savegame is een journeyman save, met een twist. In real life ben ik opgegroeid op een binnenvaartschip en heb ik met mijn ouders veel van de rivieren en kanalen van West-Europa bevaren. Dat bracht mij op het idee voor de volgende challenge: landskampioen en bekerwinnaar worden, in de landen die aan de Rijn, Main en Donau liggen. En dan niet makkelijk beginnen in Rotterdam, met een enorme achterban en potentie, maar zonder papieren starten in Constanta, Roemenië en zo in elk land een club kiezen uit een plaats aan de Donau, Main, Rijn-Main-Donau-kanaal en Rijn. Dat betekent in dit geval achtereenvolgens Roemenië; Bulgarije; Servië; Kroatië; Hongarije, Slowakije, Oostenrijk, Duitsland en Nederland. Het Donau-traject heb ik zelf nooit bevaren, maar ik ben wel meermaals in steden aan de Donau geweest. Ik heb er trouwens voor gekozen om Moldavië en Oekraïne over te slaan. Daar stroom de Donau nog een stuk door, maar in Roemenië wordt het Donau-Zwarte Zeekanaal gebruikt om direct naar de zeehaven van Constanta te kunnen varen.
Mijn personage:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Palmares tot nu toe:
SSC Farul Constanţa
Ik ben begonnen als manager van Farul Constanţa. Op het logo staat de Genuese vuurtoren. Hier heb ik mijn grootste successen gevierd, waaronder meerdere keren de halve finale vd CL bereiken en de CL en Europese Supercup winnen. Net voordat ik de World Clup Cup mocht spelen, vertrok ik naar Dunav in Bulgarije
[Afbeelding]
Dunav 2010 Ruse
Het duurde ongelooflijk lang voordat er een positie vrijkwam bij Dunav Ruse in Bulgarije, maar uiteindelijk kon ik solliciteren. Dunav betekent letterlijk Donau. Ruse is een grote stad die via een brug verbonden is met de Roemeense stad Giurgiu. Ook hier heb ik veel plezier gehad. Na 22 seizoen in Roemenië moest ik wel even wennen, maar Bulgarije heeft een zeer leuke competitie met een redelijk ingewikkeld systeem van play-offs. Voor de teams die niet eerste of tweede eindigen, is het dan ook tot het eind zeer spannend. Zelfs teams in de degradatiepoule konden via de lange route nog Europees voetbal halen.
[Afbeelding]
FK IMT Novi Beograd
Hierna vertrok ik naar Belgrado in Servië. De banen bij Crvena Zvezda (Rode Ster) en Partizan kwamen nog niet voorbij, maar ineens had IMT Novi Beograd wel een vacature. Dit stadion ligt aan de monding van de Sava in de Donau. Uitermate geschikt voor het vervolg van mijn carrière. Met de voetbalclub van de Industriemachines en Traktor voetbalclub heb ik de grootmachten van Belgrado vakkundig opzij gezet. Dat was erg tof om te doen.
[Afbeelding]
NK BSK Bijelo Brdo
Kroatië heeft maar een relatief klein stukje Donau, waar ook nog eens weinig grote plaatsen aan liggen. Uiteindelijk kwam ik bij het gehucht Bijelo Brdo terecht, alwaar de plaatselijke trots BSK zijn huisvesting vindt. Hier heb ik helaas mijn enige degradatie tot nu toe beleefd. Daarna schoten we omhoog in de vaart der volkeren en werden we een Europese speler van formaat
[Afbeelding]
Ferencváros Torna Club
[Afbeelding]
FK Inter Bratislava
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ondertussen ben ik ook vierkeur nationaal keuzeheer geweest; in Noord- en Zuid-Amerika en Europa. Ik was achtereenvolgens bondscoach van De Verenigde Staten, waarmee ik de wereld op z'n kop heb gezet; Engeland waarmee ik maar 1 prijs won en mijn enige ontslag van deze carrière te verwerken kreeg; Italië waarmee ik de Nations League won en Brazilië, waarmee ik wederom wereldkampioen werd
[Afbeelding]
Engeland
[Afbeelding]
Italië
[Afbeelding]
Brazilië
[Afbeelding]
Doel is in elk geval om de 9 landen binnen honderd seizoen voltooid te hebben en liever nog vóór 2100. Ondanks de 22 jaar in Roemenië lig ik hiervoor nog wel aardig op schema. Ik verwacht - ondanks de veel grotere tegenstand - ook veel meer potentie in de 3 West-Europese landen en hoop ieder land binnen 5 jaar voltooid te hebben.
Ik speel overigens met een instant-result skin. Dat betekent dat ik alleen de grote derby's in de competitie en de Europese wedstrijden zelf spel. In de beker speel ik alles op instant-result totdat ik bij de kwart- of halve finale aankom. Met internationale teams speel ik vrijwel alles zelf. Verder gebruik ik auto-continue op 5 seconden zodat ik geen lamme duimen van de spatiebalk krijg en heb ik alles met assitenten en trainers zo ingesteld dat ik meer een Alex Fergusan achtige TD-manager ben, ipv echte trainer. Vanwege de moeilijkheden om in Oost-Europa scouts aan te trekken die daadwerkelijk door hun brillenglazen heen kunnen kijken; laat staan hiermee spelers van kwaliteit te vinden, maak ik gebruik van een scouting tool. Evengoed spendeer ik hier heel veel tijd in, maar hiermee maak ik mijn taak een stuk uitvoerbaarder. Als laatste maak ik gebruik van een tactiek van Knap (user op de officiële SI Games Community forums). Voor iemand die alles zelf wil doen, is dit wellicht een gruwel, maar we kunnen FM gelukkig allemaal op onze eigen manier spelen en dit geeft mij het meeste plezier.
Fifa World Cup
[Afbeelding]
Europees Kampioenschap
[Afbeelding]
Champions League
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Europa League
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nederlanse Eredivisie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eredivisie
[Afbeelding]
Keuken Kampioen Divisie
[Afbeelding]
Tweede Divisie
[Afbeelding]
Er zijn op dit moment geen profclubs gedegradeerd naar de Derde Divisie Zaterdag of Zondag
Journeyman moet ik in FM21 echt een keer gaan doen
Bedankt!MrGizMo schreef op maandag 14 december 2020 @ 23:50:
[...]
Heel tof om te lezen![]()
Journeyman moet ik in FM21 echt een keer gaan doen
Zucht, alles tactisch ingeregeld en nieuwe trainers aangekocht. Speel ik mijn eerste pot tegen B elftal, kan ik de 2e helft niet starten, spel niet afsluiten / opslaan. Met als gevolg dat ik alles weer opnieuw kan doen. Vreselijke waste of time.
Ik kon in bijna 25k speeldagen maar 1x niet verder gelukkig. Heb je al geprobeerd om 1 dag op vakantie te gaan?overdoseh schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:42:
Zucht, alles tactisch ingeregeld en nieuwe trainers aangekocht. Speel ik mijn eerste pot tegen B elftal, kan ik de 2e helft niet starten, spel niet afsluiten / opslaan. Met als gevolg dat ik alles weer opnieuw kan doen. Vreselijke waste of time.
Edit: nu ik bij een grotere club in een rijker land zit, krijg ik ook meldingen die ik nog niet eerder heb gehad. Zo wilde een speler graag bij mij tekenen omdat dit goed was voor zijn familie en heb ik een sponsorovereenkomst voor 1 seizoen ter waarde van 22M gekregen. Leuk!

[ Voor 28% gewijzigd door Jorgen op 15-12-2020 23:11 ]
Hoe zit momenteel met de bugs in FM ? Lees veel over die youth intake problemen en brexit ? Is dat nog steeds een probleem ?
Anders wacht ik namelijk met verdergaan in me Feyenoord game aangezien ik daarin veel met jeugd en talenten werk altijd
Anders wacht ik namelijk met verdergaan in me Feyenoord game aangezien ik daarin veel met jeugd en talenten werk altijd
Zit er nog in net zoals alle andere bugs over Brexit, stomme AI, stats etc. Dit is mijn samenvatting van zeer irritante bugs die ze al weten en hopelijk gefixt zijn volgende patch.Traeces schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:01:
Hoe zit momenteel met de bugs in FM ? Lees veel over die youth intake problemen en brexit ? Is dat nog steeds een probleem ?
https://community.sigames...from-their-youth-intakes/
https://community.sigames...-class-players-inflation/
https://community.sigames...n-only-play-on-one-flank/
https://community.sigames...comments#comment-12825727
https://community.sigames...comments#comment-12820118
https://community.sigames...2-brexit-in-fm21/page/12/
Ik mag echt hopen dat dit voor kerst gefixed wordt. Een januari patch is zo ver.

Ben met Erzgebirge Aue bezig en we presteren tot nu toe als een grauwe middenmoter. Vooral scoren gaat moeizaam; vaak creëren we wel kansen maar wil de bal er simpelweg niet in. Aan de andere kant scoort de tegenstander juist erg makkelijk, mede omdat we veel kansen weggeven. Iemand die kan helpen? Alvast bedankt!
/f/image/0vW8M03ZgmvxyXSvIM6yWHVI.png?f=fotoalbum_large)
Evt met een driemansverdediging gaan spelen?luuktk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:06:
Ben met Erzgebirge Aue bezig en we presteren tot nu toe als een grauwe middenmoter. Vooral scoren gaat moeizaam; vaak creëren we wel kansen maar wil de bal er simpelweg niet in. Aan de andere kant scoort de tegenstander juist erg makkelijk, mede omdat we veel kansen weggeven. Iemand die kan helpen? Alvast bedankt!
[Afbeelding]
Volgens mij hebben ze toch wel iets aan die brexit gedaan? Zie dat ze in mijn game wel genoeg buiten de UK kopenIAmNice schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:09:
[...]
Zit er nog in net zoals alle andere bugs over Brexit, stomme AI, stats etc. Dit is mijn samenvatting van zeer irritante bugs die ze al weten en hopelijk gefixt zijn volgende patch.
Ik mag echt hopen dat dit voor kerst gefixed wordt. Een januari patch is zo ver.
Ligue 1 gaat vanaf januari ook probleem krijgen aangezien je daar maar 4 non eu spelers mag hebben
Even een flashback naar deze post:
Dit is ook een record voor Oostenrijk dat al 153 jaar stond
09-08-2017 → 12-1 → CS Diosig Bihardioszeg - Farul Constanţa
25-09-2075 → 13-0 → Mezőfalva MSE - Ferencváros
21-07-2085 → 14-0 → ASKÖ Klingenbach - LASK
Het is toevalligerwijs altijd een uitwedstrijd in de eerste ronde van de nationale beker

Random weetje: tegenstander met de allermooiste naam / vertaling was toch wel Szigetszentmiklósi TK wat Eiland van Sinterklaas (Sint Nicolaas) betekent
Ik heb eindelijk ook dit record verbroken. Inmiddels is het 0-14 in de eerste ronde van de ÖFB-Cup (Oostenrijkse beker)Jorgen schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:02:
Ik begon mijn carrière tijdens deze save (na wat vriendschappelijke wedstrijden) ooit officieel met een 12-1 in de eerste ronde van de beker van Roemenië. Dat was op 9-8-2017 met ASSCS Farul Constanţa uit bij CS Diosig Bihardioszeg. Die eerste wedstrijd was meteen jarenlang mijn record.
[Afbeelding]
Nu op 25-9-2075 heb ik die hoge uitslag eindelijk kunnen overtreffen door met Ferencváros Torna Club te winnen in de eerste ronde van de beker van Hongarije uit bij Mezőfalva MSE. Uitslag. :): 13-0
[Afbeelding]
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
Daarmee heb ik trouwens ook het Hongaarse record uit de Hongaarse beker verpulverd. Dat stond al 46 jaar op 7-0. Records van Ferencváros waren hiervoor 7-2 in de beker en 7-3 in de competitie.
Wat zijn jullie hoogste scores tijdens je huidige save - in officiële wedstrijden?
De eerste wedstrijd in de CL ging niet zo goed. Benfica kwam in Lissabon vrij eenvoudig met 2-0 voor, maar wij wisten het door onze inzet en kwaliteiten toch gelijk te trekken. Met wat kansen over en weer, waren het toch de Portugezen die aan het langste eind trokken en met 4-2 wonnen.
De tweede wedstrijd op het kampioenenbal moesten we thuis in Boedapest tegen Wolfsburg. Thuisvoordeel of niet; als het beste team van de wereld op bezoek komt kan je niet anders dan hopen, bidden en je best doen. Dat dat werkt, blijkt, want we wonnen met 4-0 van de ploeg van Volkswagen. VIER - nul. Jahoe! Dat had niemand gedacht, maar is wel wat we deden. Na de beker en het kampioenschap mag dit ook wel een hoogtepunt heten.
Dit is ook een record voor Oostenrijk dat al 153 jaar stond
09-08-2017 → 12-1 → CS Diosig Bihardioszeg - Farul Constanţa
25-09-2075 → 13-0 → Mezőfalva MSE - Ferencváros
21-07-2085 → 14-0 → ASKÖ Klingenbach - LASK
Het is toevalligerwijs altijd een uitwedstrijd in de eerste ronde van de nationale beker

Random weetje: tegenstander met de allermooiste naam / vertaling was toch wel Szigetszentmiklósi TK wat Eiland van Sinterklaas (Sint Nicolaas) betekent
Je bedoelt een 3-5-2/5-3-2?Jorgen schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:25:
[...]
Evt met een driemansverdediging gaan spelen?
Dat is een fikse lijst. Wil het spel voor kerstvakantie misschien kopen, maar dan moet het wel goed speelbaar zijn. Ik koop hem bewust al niet gelijk na de release.IAmNice schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:09:
[...]
Zit er nog in net zoals alle andere bugs over Brexit, stomme AI, stats etc. Dit is mijn samenvatting van zeer irritante bugs die ze al weten en hopelijk gefixt zijn volgende patch.
Als tactiek of spelers niet sterk genoeg zijn om doelpunten tegen te houden, is het eenvoudigste wat je kunt doen om je verdediging te versterken het gebruik van een extra centrale verdediger, of een extra defensieve middenvelder of minder ver opkomende backs. Zekerheid inbouwen dus.
532/352, 343, zulke opstellingen
Op het oog zet je te veel en te hoog druk, waardoor de tegenstander vaker open kansen zal krijgen omdat er zoveel ruimte ligt achter je verdediging.luuktk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 19:06:
[Afbeelding]
Of je moet hele snelle verdedigers hebben natuurlijk, maar ik zou iets behoudender druk zetten en iets lager gaan staan, je bent (met alle respect
Geen buitenspelval ook of mis ik die? Als ik hoog sta met mijn verdediging speel ik ook altijd met de buitenspelval.
Het probleem van zelf niet scoren kan simpel kwaliteitsgebrek zijn, of een gebrek aan vertrouwen misschien. Soms helpt het om een niet scorende spits tijdelijk te banken. Heb je corners en vrije trappen ingesteld? (Dat de beste kandidaten die nemen)
Zomaar wat ideeën, geen garanties helaas.
Oh en werken ‘directer passen’ en ‘voetballend uitverdedigen’ elkaar niet tegen? Lastig trouwens voor mij, die Nederlandse termen.
@Jorgen Prachtig overzicht, leuk om te lezen!
[ Voor 5% gewijzigd door On_E op 17-12-2020 18:14 ]
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
@On_E Dankje!
Alright, nieuwste patch is blijkbaar een aantal uur geleden gereleased 
Zelf heb ik vandaag de tijd genomen om seizoen 3 af te werken (op 1 speeldag na) met Kaposvar in Hongarije. Doorheen het seizoen een aantal sollicitaties gehad (Ujpest (Hongarije), Sint-Truiden (België) Dinamo Moscow (Rusland), Kasimpasa (Turkije)). Bij Ujpest kon ik starten, maar eigenlijk heb ik geen zin in een verderzetting in Hongarije dus die heb ik afgeslagen. De 3 anderen geen aanbod gekregen (had ik ook niet verwacht)
De vraag is nu vooral, verleng ik toch nog een jaar bij Kaposvar of vertrek ik. Ik zie mezelf volgend seizoen niets winnen in Hongarije, dus ik neig naar een vertrek. Maar met een reputatie van inmiddels 2 sterren zijn de opties niet eindeloos natuurlijk...
Op dit moment (begin mei) heeft Orenburg (Russische tweede klasse) hun trainer op straat gezet. Daar hebben ze vrij nipt naast promotie gegrepen terwijl die verwacht werd. Gezien ik wel zin heb in een Russisch avontuur ga ik eens checken of dat de moeite is.

Zelf heb ik vandaag de tijd genomen om seizoen 3 af te werken (op 1 speeldag na) met Kaposvar in Hongarije. Doorheen het seizoen een aantal sollicitaties gehad (Ujpest (Hongarije), Sint-Truiden (België) Dinamo Moscow (Rusland), Kasimpasa (Turkije)). Bij Ujpest kon ik starten, maar eigenlijk heb ik geen zin in een verderzetting in Hongarije dus die heb ik afgeslagen. De 3 anderen geen aanbod gekregen (had ik ook niet verwacht)
De vraag is nu vooral, verleng ik toch nog een jaar bij Kaposvar of vertrek ik. Ik zie mezelf volgend seizoen niets winnen in Hongarije, dus ik neig naar een vertrek. Maar met een reputatie van inmiddels 2 sterren zijn de opties niet eindeloos natuurlijk...
Op dit moment (begin mei) heeft Orenburg (Russische tweede klasse) hun trainer op straat gezet. Daar hebben ze vrij nipt naast promotie gegrepen terwijl die verwacht werd. Gezien ik wel zin heb in een Russisch avontuur ga ik eens checken of dat de moeite is.
Man die altijd klaagt over bugs hier.
Valt de AI eindelijk aan bij achterstand? Geen idee, SI staff zei "zoek het zelf maar uit" tegen mij.
Zijn de stats eindelijk werkend? Half, sommige wel sommige niet.
Youth intake? Bijna... https://community.sigames...from-their-youth-intakes/
Mag ik toch echt zeggen hoe frustrerend dit is. Ze pushen een product met redelijk grote fouten, 4 weken na release is het nog niet gefixed en simpele stats zijn nog bugged. Het is vooral die youth intake newgens die pijnlijk is.
Valt de AI eindelijk aan bij achterstand? Geen idee, SI staff zei "zoek het zelf maar uit" tegen mij.
Zijn de stats eindelijk werkend? Half, sommige wel sommige niet.
Youth intake? Bijna... https://community.sigames...from-their-youth-intakes/
Mag ik toch echt zeggen hoe frustrerend dit is. Ze pushen een product met redelijk grote fouten, 4 weken na release is het nog niet gefixed en simpele stats zijn nog bugged. Het is vooral die youth intake newgens die pijnlijk is.
[FM18]
Je kunt wel zien dat na verloop van tijd het flink kan uitmaken welke landen je geladen hebt en waar je zelf reeds getraind hebt. In de groepsronde van de Champions League en Europa League doen inmiddels standaard heel veel Centraal- en Oost-Europese clubs mee. Niet alleen dat, vaak draaien ze ook gewoon goed mee en kwalificeren ze zich voor de volgende rondes.

Ook financieel meten deze clubs zich met de topclubs waarmee het spel begon
Je kunt wel zien dat na verloop van tijd het flink kan uitmaken welke landen je geladen hebt en waar je zelf reeds getraind hebt. In de groepsronde van de Champions League en Europa League doen inmiddels standaard heel veel Centraal- en Oost-Europese clubs mee. Niet alleen dat, vaak draaien ze ook gewoon goed mee en kwalificeren ze zich voor de volgende rondes.

NB. Basel naar laatste groep
Wij hebben geloot tegen Hertha BSC, Basel en KisvárdaOok financieel meten deze clubs zich met de topclubs waarmee het spel begon

[ Voor 10% gewijzigd door Jorgen op 19-12-2020 00:54 ]
Nieuwste update is uit:
Football Manager 2021 Patch 21.2.0 - Major Hotfix Update
21.2.0 List of Changes
Stability and Technical
21.2.0 List of Changes
Stability and Technical
- Further changes to issues related to blurry text and mouse-cursor appearing misaligned
- Re-added options to change resolution settings in full screen mode
- Number of stability improvements
- Unable to set some staff members to certain responsibilities
- Improvements to player logic when considering loan moves when they don’t have a work permit
- Board incorrectly blocking deals due to wanting vast fees for players
- Recalculating how analysts produce their overall report ratings
- Caretaker manager tweaks, meaning they’re more likely to be offered permanent role or replaced depending on success
- Board request logic tweaks related to senior affiliates, staff numbers and youth coaching/recruitment
- Staff missing from coaching assignment list for relevant squads
- Further improvements to inactive leagues generating newgens
- Tweaks to ages of youth candidates coming through
- Improvements to logic of questions being asked during press conference including VAR, short term targets, takeovers and players on international duty
- Promise and interaction tweaks including related to player traits, domestic silverware, finding loan moves and blank ‘unhappiness’ appearing
- Better clearances
- Attackers attacking area/far post better
- Better balancing to defenders challenging for aerial balls
- Defenders marking too literally tweaks
- Move to offer passing options improvements
- Passing focus fix to long lateral passes
- Some improvements to aerial interceptions for defenders
- Sent assistant referees on training course to remove some overzealous offsides being given and sort positioning during penalties
- Improvements to ball collision detection with posts/crossbar
- Keeper logic improvements for narrowing shooting angles and rushing out
- Players less likely to slide tackle opposition players who are static
- Removed some suggestions with multiple subs recommended
- Assists not being counted correctly from free kicks
- Crosses that are cleared are being counted as completed
- Fix for players being swapped into positions they can't play during the match by AI managers
- Prevent defenders from attacking ball too close to the feet of a standing opponent too often
- Fixed rare case of popup showing wrong number of goals being scored
- Goalkeeper punches in response to shots are now correctly marked as saves
- Fix to wall behaviour in free kicks, facing and posture
- GK reaction tweaks to freekick shots so the ball position in relation to wall is better taken into account to delay keeper reaction
- Change for lone deep lying forwards and false 9 strikers to be set to support duty by AI managers allowing other support players to be set to attack
- Fix for GK frozen for too long after a lobbed shot is blocked/deflected at the last second
- Small tweak to make defenders do a better last ditch effort after the ball if the keeper is lobbed
- Tweaks to stop goalkeeper kicking the ball into opponent or teammate
- Fixed team talk options which appear before penalty shoot out
- Some improvements with goalkeeper narrowing decisions, made them a bit more likely to intercept the ball when the opponent hasn't received the ball
- Give cumulative bonuses to player ratings when they score/assist more than once, give keepers with not much to do a boost
- Fixed assistant referee following the last defender into the other half of the pitch
- Fix for low rated match officials leading to multiple penalties in friendlies
- Defender dropping marking close to own goal needlessly
- Fix to GK punching ball on close range shot/header when a tipped save/not saved is more appropriate for reaction time
- Fix to referee minimum movement speed when going over to punish a player
- Various rule updates for Croatia, Serbia, Singapore, Hong Kong, Malaysia, Brazil, Uruguay, Romania, Russia and Scotland
- Fix for Croatian newgens not gaining homegrown status. All eligible newgens should now have homegrown status, even in old saves
- Croatian Second Division to have 16 teams for 21/22 season
- Cannot move players to B team in Finland "because the specific transfer window is now closed"
- Spanish and Portuguese B-Team promotion fixes
- Fix for B teams incorrectly appearing in the Italian Cup
- Fix so second teams present in the Romanian Second Division no longer enter the Champions Playoff
- Fix for Serbian Cup picking wrong entrants
- Copa America originally scheduled for 2020 will now be played in 2021.
- Further work to Chinese naturalisation
- Fixed issue related to Israeli squad numbers being forgotten
- Alterations for transfer / registration window dates in India and Romania
- Fix for rare occurrences of incorrect scheduling of league playoff stages in Colombia and Peru.
- Further tweaks to work permit and Brexit rules
- Third tier teams selected in Mexican Cup instead of Expansion League teams
- Updated US Cup Format
- General improvements to watching Past Matches
- Live scores on the Touchline tablet no longer duplicating
- User can't view 1 Jan to 14 Feb on arranging friendlies UI
- Can't proceed into a match if pressing back on Team Selection panel when managing international side
- League name is Cut Off in 'History in The Making' during End of Season Review
- Team stats showing goals conceded to be 'worst' when it should be 'best'
- Changing manager appearance from the Start Screen does not remember any changes
- Tweaks to how role ability logic and ratings on tactics screen
- Removed any inconsistencies in how xG appeared on certain panels
- Database items not appearing in imported Editor files
- In-Game Editor not appearing active when offline
- Further default basic nation rules fixes
- All columns disappearing in People section of Pre-Game Editor
- Tactical Attributes formation changes taking no effect
Live scores on the Touchline tablet no longer duplicatingExtigo schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:15:
Nieuwste update is uit:
21.2.0 List of Changes
Stability and TechnicalGameplay
- Further changes to issues related to blurry text and mouse-cursor appearing misaligned
- Re-added options to change resolution settings in full screen mode
- Number of stability improvements
Match Engine 21.4.0
- Unable to set some staff members to certain responsibilities
- Improvements to player logic when considering loan moves when they don’t have a work permit
- Board incorrectly blocking deals due to wanting vast fees for players
- Recalculating how analysts produce their overall report ratings
- Caretaker manager tweaks, meaning they’re more likely to be offered permanent role or replaced depending on success
- Board request logic tweaks related to senior affiliates, staff numbers and youth coaching/recruitment
- Staff missing from coaching assignment list for relevant squads
- Further improvements to inactive leagues generating newgens
- Tweaks to ages of youth candidates coming through
- Improvements to logic of questions being asked during press conference including VAR, short term targets, takeovers and players on international duty
- Promise and interaction tweaks including related to player traits, domestic silverware, finding loan moves and blank ‘unhappiness’ appearing
Competitions and Rule Groups*
- Better clearances
- Attackers attacking area/far post better
- Better balancing to defenders challenging for aerial balls
- Defenders marking too literally tweaks
- Move to offer passing options improvements
- Passing focus fix to long lateral passes
- Some improvements to aerial interceptions for defenders
- Sent assistant referees on training course to remove some overzealous offsides being given and sort positioning during penalties
- Improvements to ball collision detection with posts/crossbar
- Keeper logic improvements for narrowing shooting angles and rushing out
- Players less likely to slide tackle opposition players who are static
- Removed some suggestions with multiple subs recommended
- Assists not being counted correctly from free kicks
- Crosses that are cleared are being counted as completed
- Fix for players being swapped into positions they can't play during the match by AI managers
- Prevent defenders from attacking ball too close to the feet of a standing opponent too often
- Fixed rare case of popup showing wrong number of goals being scored
- Goalkeeper punches in response to shots are now correctly marked as saves
- Fix to wall behaviour in free kicks, facing and posture
- GK reaction tweaks to freekick shots so the ball position in relation to wall is better taken into account to delay keeper reaction
- Change for lone deep lying forwards and false 9 strikers to be set to support duty by AI managers allowing other support players to be set to attack
- Fix for GK frozen for too long after a lobbed shot is blocked/deflected at the last second
- Small tweak to make defenders do a better last ditch effort after the ball if the keeper is lobbed
- Tweaks to stop goalkeeper kicking the ball into opponent or teammate
- Fixed team talk options which appear before penalty shoot out
- Some improvements with goalkeeper narrowing decisions, made them a bit more likely to intercept the ball when the opponent hasn't received the ball
- Give cumulative bonuses to player ratings when they score/assist more than once, give keepers with not much to do a boost
- Fixed assistant referee following the last defender into the other half of the pitch
- Fix for low rated match officials leading to multiple penalties in friendlies
- Defender dropping marking close to own goal needlessly
- Fix to GK punching ball on close range shot/header when a tipped save/not saved is more appropriate for reaction time
- Fix to referee minimum movement speed when going over to punish a player
User Interface
- Various rule updates for Croatia, Serbia, Singapore, Hong Kong, Malaysia, Brazil, Uruguay, Romania, Russia and Scotland
- Fix for Croatian newgens not gaining homegrown status. All eligible newgens should now have homegrown status, even in old saves
- Croatian Second Division to have 16 teams for 21/22 season
- Cannot move players to B team in Finland "because the specific transfer window is now closed"
- Spanish and Portuguese B-Team promotion fixes
- Fix for B teams incorrectly appearing in the Italian Cup
- Fix so second teams present in the Romanian Second Division no longer enter the Champions Playoff
- Fix for Serbian Cup picking wrong entrants
- Copa America originally scheduled for 2020 will now be played in 2021.
- Further work to Chinese naturalisation
- Fixed issue related to Israeli squad numbers being forgotten
- Alterations for transfer / registration window dates in India and Romania
- Fix for rare occurrences of incorrect scheduling of league playoff stages in Colombia and Peru.
- Further tweaks to work permit and Brexit rules
- Third tier teams selected in Mexican Cup instead of Expansion League teams
- Updated US Cup Format
Pre-Game and In-Game Editors
- General improvements to watching Past Matches
- Live scores on the Touchline tablet no longer duplicating
- User can't view 1 Jan to 14 Feb on arranging friendlies UI
- Can't proceed into a match if pressing back on Team Selection panel when managing international side
- League name is Cut Off in 'History in The Making' during End of Season Review
- Team stats showing goals conceded to be 'worst' when it should be 'best'
- Changing manager appearance from the Start Screen does not remember any changes
- Tweaks to how role ability logic and ratings on tactics screen
- Removed any inconsistencies in how xG appeared on certain panels
- Database items not appearing in imported Editor files
- In-Game Editor not appearing active when offline
- Further default basic nation rules fixes
- All columns disappearing in People section of Pre-Game Editor
- Tactical Attributes formation changes taking no effect
User can't view 1 Jan to 14 Feb on arranging friendlies UI
Vooral die 2 waren goed kut. Maar heb gister avond nog ff een paar potjes gedaan en toen heb ik er weinig van gemerkt
Hoezo, kansloos?
:fill(white):strip_exif()/f/image/OrcvhJsdWDMnRvj8RTinM8q8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BWjQdUASK8RViBAnEy1O7WYt.png?f=user_large)
Pff, ik had beter het bejaardentehuis kunnen opstellen....
Toch loopt het begin seizoen helemaal niet zo slecht:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NFOEdnJfvvFTg1SQRaFW4XBY.png?f=user_large)
Niet slecht voor een net gepromoveerde club met een eigenlijk te dunne en te lichte selectie...
:fill(white):strip_exif()/f/image/OrcvhJsdWDMnRvj8RTinM8q8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BWjQdUASK8RViBAnEy1O7WYt.png?f=user_large)
Pff, ik had beter het bejaardentehuis kunnen opstellen....
Toch loopt het begin seizoen helemaal niet zo slecht:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NFOEdnJfvvFTg1SQRaFW4XBY.png?f=user_large)
Niet slecht voor een net gepromoveerde club met een eigenlijk te dunne en te lichte selectie...
Virussen? Scan ze hier!
Nu de eerste grote patch uit is ga ik ook maar beginnen. Heb al even een testrun met Man U gehad (altijd leuke ploeg, veel eigen/Engels talent en toch een grote club met veel geld) en dat ging best prima. Maar nu moet ik een club hebben voor een nieuwe game. Normaal kies ik graag een grote club om de grote talenten van deze editie te kunnen binnenhalen, maar dan ben ik er na een aantal jaren wel klaar mee vanwege het feit dat je snel té goed wordt.
Dus nu hink ik op twee gedachten:
1. Een topclub in verval terug naar de basis brengen, mezelf een soort (gedeeltelijk) transfer embargo opleggen en de ploeg nationaliseren op enkele iconen na, verder alleen maar eigen jeugd of spelers van onder de 18 met de nationaliteit van de club halen (ultieme voorbeeld is Barcelona) en op die manier terug naar de top of anders aan de top komen.
2. Een fallen giant terugbrengen zoals @wildhagen met Deportivo doet. Geen bijzondere regels, gewoon zo snel mogelijk maar wel stabiel weer naar de top groeien.
Mensen tips voor 1 van de 2, en zo ja, welke club zouden jullie aanraden?
Dus nu hink ik op twee gedachten:
1. Een topclub in verval terug naar de basis brengen, mezelf een soort (gedeeltelijk) transfer embargo opleggen en de ploeg nationaliseren op enkele iconen na, verder alleen maar eigen jeugd of spelers van onder de 18 met de nationaliteit van de club halen (ultieme voorbeeld is Barcelona) en op die manier terug naar de top of anders aan de top komen.
2. Een fallen giant terugbrengen zoals @wildhagen met Deportivo doet. Geen bijzondere regels, gewoon zo snel mogelijk maar wel stabiel weer naar de top groeien.
Mensen tips voor 1 van de 2, en zo ja, welke club zouden jullie aanraden?
@YES
Je kan ook een LLM (Lower League Management) game starten. Begin in de laagste speelbare divisie van een land en probeer Europees voetbal te halen. Altijd een uitdaging.
Fallen giant is ook leuk. Deportivo a Coruna, Real Zaragoza, Foggia, Pro Vercelli, AJ Auxerre, Bolton Wanderers, Nottingham Forest, Fortuna Dusseldorf, 1.FC Magdeburg, FC Kaiserslautern, 1860 München, FC Torpedo Moscow etc etc
Allemaal clubs die ooit Europees speelden of (bjna) landskampioen waren, maar nu ver, soms héél ver, zijn weggezakt.
Nu ook de review op de FP: reviews: Football Manager 2021 - Uitstekend, maar niet noodzakelijk
Je kan ook een LLM (Lower League Management) game starten. Begin in de laagste speelbare divisie van een land en probeer Europees voetbal te halen. Altijd een uitdaging.
Fallen giant is ook leuk. Deportivo a Coruna, Real Zaragoza, Foggia, Pro Vercelli, AJ Auxerre, Bolton Wanderers, Nottingham Forest, Fortuna Dusseldorf, 1.FC Magdeburg, FC Kaiserslautern, 1860 München, FC Torpedo Moscow etc etc
Allemaal clubs die ooit Europees speelden of (bjna) landskampioen waren, maar nu ver, soms héél ver, zijn weggezakt.
Nu ook de review op de FP: reviews: Football Manager 2021 - Uitstekend, maar niet noodzakelijk
[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 19-12-2020 14:44 ]
Virussen? Scan ze hier!
Seizoen 3 zit erop, mooi op plekje 6 (exact halverwege gezien Hongarije dus maar 12 ploegen op het hoogste niveau kent). Besloten om niet te verlengen maar mijn geluk elders te zoeken. Dat wordt dus FK Orenburg (vroeger Gazovik Orenburg)

Orenburg was vorig seizoen 7e. Gezien het bestuur promotie wil, volstond dat niet en is mijn voorganger de laan uitgestuurd. Promotie is dus de doelstelling, volgens de seizoensvooruitblik worden we 4e dus dat is zeker realistisch.
Er loopt hier veel ervaring rond, ik miste enkel een goede spits en een goede keeper (die hadden ze, maar verkocht in het tussenseizoen...) Gelukkig was mijn spits bij Kaposvar een Rus, dus die heb ik maar direct gehaald (topscoorder met 15 goals op 33 matchen), de keeper die ik bij Kaposvar al op het oog had ook maar direct getekend, dus dat zijn 2 zeer degelijke versterkingen die ik heb kunnen binnenhalen. Veel tijd om versterkingen te halen is er wel niet. Competitie start al op 16 juli, maar ik heb er wel vertrouwen in.
***EDIT***
Vraagje: In vorige FM's kon je rechtsboven via de "FM" knop naar de eregallerij gaan, en je eigen score zien. Nu zie ik enkel de score van de top20/10 van de gekozen selectie, maar niet waar ik nu sta. Is dat een bug, of is dat aangepast sinds deze (of een eerdere?) FM?

Orenburg was vorig seizoen 7e. Gezien het bestuur promotie wil, volstond dat niet en is mijn voorganger de laan uitgestuurd. Promotie is dus de doelstelling, volgens de seizoensvooruitblik worden we 4e dus dat is zeker realistisch.
Er loopt hier veel ervaring rond, ik miste enkel een goede spits en een goede keeper (die hadden ze, maar verkocht in het tussenseizoen...) Gelukkig was mijn spits bij Kaposvar een Rus, dus die heb ik maar direct gehaald (topscoorder met 15 goals op 33 matchen), de keeper die ik bij Kaposvar al op het oog had ook maar direct getekend, dus dat zijn 2 zeer degelijke versterkingen die ik heb kunnen binnenhalen. Veel tijd om versterkingen te halen is er wel niet. Competitie start al op 16 juli, maar ik heb er wel vertrouwen in.
***EDIT***
Vraagje: In vorige FM's kon je rechtsboven via de "FM" knop naar de eregallerij gaan, en je eigen score zien. Nu zie ik enkel de score van de top20/10 van de gekozen selectie, maar niet waar ik nu sta. Is dat een bug, of is dat aangepast sinds deze (of een eerdere?) FM?
[ Voor 11% gewijzigd door Jebus4life op 19-12-2020 20:54 ]
@wildhagen
LLM heb ik meermaals geprobeerd maar nooit langer dan een half seizoen volgehouden. Het gebrek aan mogelijkheden breekt mij dan toch wel een keer op. Het lijkt me wel heel vet om een keer echt van het laagste niveau helemaal door te groeien naar de top maar ik ben er gewoon te ongeduldig voor volgens mij.
Ook gewoon een keer een carrière met clubhoppen lijkt me wel grappig, maar ik merk dat ik niet snel afscheid wil nemen van een club/project voor ik bepaalde, meestal heel ambitieuze, doelen bereikt heb.
Heb nu Barcelona gekozen, veel vedettes op de transferlijst en jeugd inpassen. Zal waarschijnlijk geen heel langlopende save worden. Even inkomen met FM21 zeg maar.
LLM heb ik meermaals geprobeerd maar nooit langer dan een half seizoen volgehouden. Het gebrek aan mogelijkheden breekt mij dan toch wel een keer op. Het lijkt me wel heel vet om een keer echt van het laagste niveau helemaal door te groeien naar de top maar ik ben er gewoon te ongeduldig voor volgens mij.
Ook gewoon een keer een carrière met clubhoppen lijkt me wel grappig, maar ik merk dat ik niet snel afscheid wil nemen van een club/project voor ik bepaalde, meestal heel ambitieuze, doelen bereikt heb.
Heb nu Barcelona gekozen, veel vedettes op de transferlijst en jeugd inpassen. Zal waarschijnlijk geen heel langlopende save worden. Even inkomen met FM21 zeg maar.
@Jebus4life Leuke clubs! Wat voor doel heb je precies voor ogen tijdens deze savegame?
@YES Je moet het voor jezelf speelbaar houden. Als je LLM wil doen, maar je wil niet de rigide regels die veel mensen dan wel aanhouden, dan stel je toch voor jezelf leuke speelvoorwaarden in? Zo houd ik het voor mezelf ook leuk. Door de nationale beker en de landstitel te willen winnen heb ik doelen die voor sommige clubs al heel hoog zijn en voor andere juist goed te doen. Dat houd de variatie, snelheid en uitdaging erin. In de tijd die ik wacht op mijn vervolgclub kan ik dan werken aan een steeds sterker wordend team. Verder heb ik wel wat subdoelen die ik graag wil bereiken, maar die voor het verloop van mijn save verder niet uitmaken. Een keer de EL winnen bijv. Of zorgen dat hopelijk alle gemanagede teams na afloop van de save nog minimaal in de middenmoot (en liefst hoger) staan. Op dat laatste heb ik relatief weinig invloed, ik kan ze alleen maar zo goed mogelijk achterlaten.
Als ik straks naar FM20 overstap, wil ik heel graag een keer met Juventus spelen. Niet vanwege de club, maar vanwege Ronaldo. (Messi en Neymar heb ik al eens getraind in een lekker lopende save). Als hij met pensioen gaat moet die save wel leuk blijven dus ik denk alvast na over mijn verdere wensen.
Edit: met 6-0 winnen terwijl je met een 0-0 stand met 10 man verder moet, voelt toch ook wel heel erg lekker hoor. Ik hoopte op een puntje en dat werden er 3, dankzij 6 goals en een fantastische wedstrijdmentaliteit
@YES Je moet het voor jezelf speelbaar houden. Als je LLM wil doen, maar je wil niet de rigide regels die veel mensen dan wel aanhouden, dan stel je toch voor jezelf leuke speelvoorwaarden in? Zo houd ik het voor mezelf ook leuk. Door de nationale beker en de landstitel te willen winnen heb ik doelen die voor sommige clubs al heel hoog zijn en voor andere juist goed te doen. Dat houd de variatie, snelheid en uitdaging erin. In de tijd die ik wacht op mijn vervolgclub kan ik dan werken aan een steeds sterker wordend team. Verder heb ik wel wat subdoelen die ik graag wil bereiken, maar die voor het verloop van mijn save verder niet uitmaken. Een keer de EL winnen bijv. Of zorgen dat hopelijk alle gemanagede teams na afloop van de save nog minimaal in de middenmoot (en liefst hoger) staan. Op dat laatste heb ik relatief weinig invloed, ik kan ze alleen maar zo goed mogelijk achterlaten.
Als ik straks naar FM20 overstap, wil ik heel graag een keer met Juventus spelen. Niet vanwege de club, maar vanwege Ronaldo. (Messi en Neymar heb ik al eens getraind in een lekker lopende save). Als hij met pensioen gaat moet die save wel leuk blijven dus ik denk alvast na over mijn verdere wensen.
Edit: met 6-0 winnen terwijl je met een 0-0 stand met 10 man verder moet, voelt toch ook wel heel erg lekker hoor. Ik hoopte op een puntje en dat werden er 3, dankzij 6 goals en een fantastische wedstrijdmentaliteit
[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 20-12-2020 02:20 ]
Oei, moet ik een doel hebben?Jorgen schreef op zondag 20 december 2020 @ 02:18:
@Jebus4life Leuke clubs! Wat voor doel heb je precies voor ogen tijdens deze savegame?
Beetje rondzwerven in verschillende landen. Terechtkomen bij een echte topclub en daarmee de CL winnen zeker? Of het WK winnen als een bondscoach, ik vrees dat er geen uitgekookt masterplan achter zit
De overstap naar Rusland was puur omdat ik Hongarije niet enorm leuk vond (had er nog nooit gespeeld, dus leuk dat te kunnen afkruisen), en ik leuke herrineringen heb aan mijn vorige stop in Rusland. Als Orenburg goed loopt gaan we hopelijk naar een contender in Rusland. Portugal staat bv op het verlanglijstje deze FM, nog nooit iets mee gedaan.
Ik ga proberen La Liga en de Serie A te vermijden, daar speel ik typisch al veel te vaak. Frankrijk of Engeland kom ik eigenlijk nooit, dus als zich daar een leuke kans voordoet ga ik die wel grijpen
Nee hoor, totaal niet. Het enige doel is plezier hebben tijdens je saveJebus4life schreef op zondag 20 december 2020 @ 02:41:
[...]
Oei, moet ik een doel hebben?
Beetje rondzwerven in verschillende landen. Terechtkomen bij een echte topclub en daarmee de CL winnen zeker? Of het WK winnen als een bondscoach, ik vrees dat er geen uitgekookt masterplan achter zit
De overstap naar Rusland was puur omdat ik Hongarije niet enorm leuk vond (had er nog nooit gespeeld, dus leuk dat te kunnen afkruisen), en ik leuke herrineringen heb aan mijn vorige stop in Rusland. Als Orenburg goed loopt gaan we hopelijk naar een contender in Rusland. Portugal staat bv op het verlanglijstje deze FM, nog nooit iets mee gedaan.
Ik ga proberen La Liga en de Serie A te vermijden, daar speel ik typisch al veel te vaak. Frankrijk of Engeland kom ik eigenlijk nooit, dus als zich daar een leuke kans voordoet ga ik die wel grijpen
Maar omdat je net als ik bij obscure clubs zit, was ik benieuwd wat je motivatie was.
Voor mij was Hongarije juist wel leuk, omdat Ferencvaros tijdens deze save mijn 1e grote club was, die meteen iets kon betekenen en ik daarmee precies op de helft van mijn challenge zat. Verder is die competitie vrij rechttoe, rechtaan natuurlijk. Als je wat bijzonderders wil, kan ik je Bulgarije van harte aanbevelen.
Edit: De loting voor het WK van 2086 is net geweest. Wij zijn ingedeeld bij Wales, Kameroen en Costa Rica. Van wat ik mij herinner van vorige WK's en mijn tijd als bondscoach vd VS, is Costa Rica wel een sterke tegenstander. De rest moet ik makkelijk kunnen kloppen.

NB Costa Rica naar de laatste groep
[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 20-12-2020 03:58 ]
Ik ben t weer eens helemaal kwijt met welke club ik wil starten.. Nederland vind ik niet veel aan.
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld Schalke of Arsenal, daar ze het beide in het echt ontzettend beroerd doen. Echter hekel ik weer dat gesmijt met geld in Engeland..
Keerzijde van Engeland is dan wel weer de leuke competities om bijv toch weer met bijvoorbeeld Salford te starten..
HSV terugbrengen naar de top lijkt me ook leuk, maar ook weer afgezaagd ofzo, ik weet ‘t niet meer
.
Jullie nog tips/ideeen?
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld Schalke of Arsenal, daar ze het beide in het echt ontzettend beroerd doen. Echter hekel ik weer dat gesmijt met geld in Engeland..
Keerzijde van Engeland is dan wel weer de leuke competities om bijv toch weer met bijvoorbeeld Salford te starten..
HSV terugbrengen naar de top lijkt me ook leuk, maar ook weer afgezaagd ofzo, ik weet ‘t niet meer
Jullie nog tips/ideeen?
Twente komt eraan!
Reggina in Italië?JoteW schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:21:
Ik ben t weer eens helemaal kwijt met welke club ik wil starten.. Nederland vind ik niet veel aan.
HSV terugbrengen naar de top lijkt me ook leuk, maar ook weer afgezaagd ofzo, ik weet ‘t niet meer.
Jullie nog tips/ideeen?
Meer dan 100 jaar oud, heeft een historie in de Serie A (99-09), helemaal weggezakt tot het 4e niveau, zit inmiddels terug in de Serie C. Bovendien een club uit het zuiden, kan je het "rijke noorden" lik op stuk geven. Is bovendien origineler dan een game met Palermo vind ik (niet dat ik iets heb tegen starten met Palermo trouwens:))
In Spanje is het de laatste kans in de Segunda Division B te starten voor de grote competitiehervorming.
Een team uit Extremadura (de armste provincie, met het minste inwoners) naar de top proberen loodsen (Don Benito, Badajoz, Merida, Villanovense of Extremadura).
Spanje trekt mij niet echt. Reggina Calcio zit overigens in de Serie B, of mis ik iets?😜Jebus4life schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:39:
[...]
Reggina in Italië?
Meer dan 100 jaar oud, heeft een historie in de Serie A (99-09), helemaal weggezakt tot het 4e niveau, zit inmiddels terug in de Serie C. Bovendien een club uit het zuiden, kan je het "rijke noorden" lik op stuk geven. Is bovendien origineler dan een game met Palermo vind ik (niet dat ik iets heb tegen starten met Palermo trouwens:))
In Spanje is het de laatste kans in de Segunda Division B te starten voor de grote competitiehervorming.
Een team uit Extremadura (de armste provincie, met het minste inwoners) naar de top proberen loodsen (Don Benito, Badajoz, Merida, Villanovense of Extremadura).
Twente komt eraan!
Jammer dan, Spanje is nochtans een aanrader.JoteW schreef op zondag 20 december 2020 @ 12:44:
[...]
Spanje trekt mij niet echt. Reggina Calcio zit overigens in de Serie B, of mis ik iets?😜
Maarja, ik heb niets met Engeland, en daar is iedereen gek van, dus ik snap het wel
Oh, Reggina doet het dus goed, had ik nog niet gemerkt
Dan toch maar Palermo of Catania ofzo
Hier zit het seizoen met Dartford er ook op, en met de hakken over de sloot:
/f/image/tTcVPBfBj2rVkhRrYqDUHhn7.png?f=fotoalbum_large)
Laatste wedstrijd thuis al na 10min een penalty tegen, maar toch nog terug gekomen en uiteindelijk met 4-1 kampioen geworden
Na bijna alle vrijgelaten spelers van hogere clubs op trial te hebben gehad, weer een aardig teampje kunnen maken. Met een media voorspelling van 12e zouden we in ieder geval de directe degradatie moeten ontlopen.
We hebben ook de geboorte van (mijn eerste) een club-icoon, Hady Ghandour! Die met zijn 133 goals (in 3! jaar) het club record heeft verbroken:
/f/image/sBik3g9OTQVRqPsTVJOsVAu1.png?f=fotoalbum_large)
Ook sta ik bij het favoriete personeel:
/f/image/53dIGYMABek7wcMUL14Wvgb3.png?f=fotoalbum_large)
Erg benieuwd naar het nieuwe seizoen, ga denk gewoon door met de oude tactiek en dan zien we wel. Het is een beetje een aggresieve kick and rush tactiek, weet alleen niet zo goed of ik een Low/Middle/High block moet gebruiken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KfswyvwmJ0H5aeFQYl0YrQTQ.png?f=user_large)
De front linie laten zakken om er wat ruimte achter te creëren werkte vorig seizoen goed, verwacht nu alleen wat meer de underdog te zijn
/f/image/tTcVPBfBj2rVkhRrYqDUHhn7.png?f=fotoalbum_large)
Laatste wedstrijd thuis al na 10min een penalty tegen, maar toch nog terug gekomen en uiteindelijk met 4-1 kampioen geworden

Na bijna alle vrijgelaten spelers van hogere clubs op trial te hebben gehad, weer een aardig teampje kunnen maken. Met een media voorspelling van 12e zouden we in ieder geval de directe degradatie moeten ontlopen.
We hebben ook de geboorte van (mijn eerste) een club-icoon, Hady Ghandour! Die met zijn 133 goals (in 3! jaar) het club record heeft verbroken:
/f/image/sBik3g9OTQVRqPsTVJOsVAu1.png?f=fotoalbum_large)
Ook sta ik bij het favoriete personeel:
/f/image/53dIGYMABek7wcMUL14Wvgb3.png?f=fotoalbum_large)
Erg benieuwd naar het nieuwe seizoen, ga denk gewoon door met de oude tactiek en dan zien we wel. Het is een beetje een aggresieve kick and rush tactiek, weet alleen niet zo goed of ik een Low/Middle/High block moet gebruiken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/KfswyvwmJ0H5aeFQYl0YrQTQ.png?f=user_large)
De front linie laten zakken om er wat ruimte achter te creëren werkte vorig seizoen goed, verwacht nu alleen wat meer de underdog te zijn
Normaal begin ik FM met een minder team uit lagere divisie, lekker bouwen. Maar ik ben fan van Real Madrid en vind dat er behoorlijk wat werk te verzetten valt daar (voornamelijk verjongen). Dus ik ben gestart met Real en eerste seizoen zit erop.
Ben probleemloos kampioen geworden, spaanse supercup en de spaanse beker gewonnen.
De selectie lijkt in het spel veel sterker dan die in het echt is. Heb daar vrij veel geluk mee. Leeftijd zal wel zeker een probleem worden. Waarde van de selectie is niet hoog, veel geld om te investeren is er niet en op internationaal vlak ben ik niks. In Champions League tegen Liverpool kansloos ten onder gegaan.
Vermakelijke game, maar het lijkt iets te makkelijk met Madrid in ieder geval. Doel is om CL te winnen komende seizoenen en dan start ik lekker helemaal opnieuw met een laagvlieger.
Ben probleemloos kampioen geworden, spaanse supercup en de spaanse beker gewonnen.
De selectie lijkt in het spel veel sterker dan die in het echt is. Heb daar vrij veel geluk mee. Leeftijd zal wel zeker een probleem worden. Waarde van de selectie is niet hoog, veel geld om te investeren is er niet en op internationaal vlak ben ik niks. In Champions League tegen Liverpool kansloos ten onder gegaan.
Vermakelijke game, maar het lijkt iets te makkelijk met Madrid in ieder geval. Doel is om CL te winnen komende seizoenen en dan start ik lekker helemaal opnieuw met een laagvlieger.
PSN/Steam: Xamsix
Volgende game moet toch echt een keer journeyman game worden. Al vind ik bij het begin altijd lastig welke competities ik ga laden.
Heb het ooit geprobeerd met de club Nike uit Zweden daar was ik na 2 seizoenen wel klaar mee
Kaiserslautern of Palermo zijn op dit moment wel de 2 clubs waar ik ook sowieso naar kijk om een keer een save mee te beginnen
Heb het ooit geprobeerd met de club Nike uit Zweden daar was ik na 2 seizoenen wel klaar mee
Kaiserslautern of Palermo zijn op dit moment wel de 2 clubs waar ik ook sowieso naar kijk om een keer een save mee te beginnen
De winterstop is begonnen. Met nog 4 wedstrijden te gaan in de reguliere competitie (en nog 10 in de kampioensgroep) is het knap spannend bovenin

Verschillende van mijn spelers willen naar grotere clubs omdat ze denken hier alles bereikt te hebben. Als ik kijk naar mijn vorige teams, waag ik dat te betwijfelen. Maar, beter wat ruimte maken voor de jongere talenten en de oude laten uitstromen.
Enige nadeel van een boel geld en flink kunnen investeren is dat het altijd ten koste gaat van je homegrown spelers. De huidige jeugd is namelijk bijjna nooit goed genoeg en als ik de nieuw aangekochte jeugd goed wil inpassen moet ik de huidige dus laten gaan en ook de grote jongens niet alle tijd geven. Nu hoeft dat geen enkel probleem te zijn als je start op bijv het 3e niveau want tegen de tijd dat je in de topdivisie zit én je Europa in mag, ben je al een seizoen of 4 a 5 verder en dus zijn er al een hoop jongens opgeleid bij club of in land. Echter, omdat zij zijn aangekocht met de middelen en de reputatie van het laagste niveau, moet je toch nog steeds doorselecteren. Heb je echter eenmaal en bepaald niveau bereikt met het juiste aantal opgeleide spelers, dan wordt het weer een makkie. Aangezien ik met LASK een heleboel te besteden had kon ik fijn investeren in de toekomst en moet ik nu dus nog een seizoen of 2 aanmodeeren om die 25 spelers voor de Europese inschrijving te halen. Hierna wordt het gelukkig weer een stuk simpeler om aan die regel te voldoen

Verschillende van mijn spelers willen naar grotere clubs omdat ze denken hier alles bereikt te hebben. Als ik kijk naar mijn vorige teams, waag ik dat te betwijfelen. Maar, beter wat ruimte maken voor de jongere talenten en de oude laten uitstromen.
Enige nadeel van een boel geld en flink kunnen investeren is dat het altijd ten koste gaat van je homegrown spelers. De huidige jeugd is namelijk bijjna nooit goed genoeg en als ik de nieuw aangekochte jeugd goed wil inpassen moet ik de huidige dus laten gaan en ook de grote jongens niet alle tijd geven. Nu hoeft dat geen enkel probleem te zijn als je start op bijv het 3e niveau want tegen de tijd dat je in de topdivisie zit én je Europa in mag, ben je al een seizoen of 4 a 5 verder en dus zijn er al een hoop jongens opgeleid bij club of in land. Echter, omdat zij zijn aangekocht met de middelen en de reputatie van het laagste niveau, moet je toch nog steeds doorselecteren. Heb je echter eenmaal en bepaald niveau bereikt met het juiste aantal opgeleide spelers, dan wordt het weer een makkie. Aangezien ik met LASK een heleboel te besteden had kon ik fijn investeren in de toekomst en moet ik nu dus nog een seizoen of 2 aanmodeeren om die 25 spelers voor de Europese inschrijving te halen. Hierna wordt het gelukkig weer een stuk simpeler om aan die regel te voldoen
Je kunt ook kiezen om hegemonieën te doorbreken bijv. In 2076-gametijd heb ik al eens een onderzoekje gedaan naar welke clubs het in de Europese competities heel goed doen. Zie daarvoor deze post:JoteW schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:21:
HSV terugbrengen naar de top lijkt me ook leuk, maar ook weer afgezaagd ofzo, ik weet ‘t niet meer.
Jullie nog tips/ideeen?
Jorgen in "[Multi] Football Manager 2020"
Verder dacht ik dat het @wildhagen was die al eens alle suggesties in het voorgaande topic op een rijtje had gezet, maar ik kan die betreffende post niet vinden @Rhain Jij was destijds 1 vd personen die getagd wilde worden
Verder vind ik het zelf gewoon fijner als er een idee achter zit, waarom je een bepaalde club kiest. Vind je de naam mooi? Het logo? Wil je iets specifieks bereiken tijdens je savegame? Etc. Mijn huidige Rijn-Main-Donau challenge heb ik onlangs nog een keer uitgelegd hoe ik daartoe ben gekomen. Wie weet zijn er clubs of landen waar jij persoonlijk iets mee hebt en waardoor je een verhaal voor je zelf kunt vormgeven voor ee nieuwe carrière.
Zie wildhagen in "[Multi] Football Manager 2020" of Jaap. in "[Multi] Football Manager 2020"Jorgen schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:42:
[...]
Verder dacht ik dat het @wildhagen was die al eens alle suggesties in het voorgaande topic op een rijtje had gezet, maar ik kan die betreffende post niet vinden @Rhain Jij was destijds 1 vd personen die getagd wilde wordenWeet jij nog in welke post alle ideeën verzameld werden?
Fallen Giants-lijstje (hoewel sommigen dat imho niet zijn, zoals AC Milan of Napoli):

Virussen? Scan ze hier!
Thanks W!wildhagen schreef op zondag 20 december 2020 @ 16:45:
[...]
Zie wildhagen in "[Multi] Football Manager 2020" of Jaap. in "[Multi] Football Manager 2020"
Fallen Giants-lijstje (hoewel sommigen dat imho niet zijn, zoals AC Milan of Napoli):
[Afbeelding]
Je kan ook een seizoen of twee werkloos simuleren en kijken wat er gebeurd / wat er vrij komt.JoteW schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:21:
Jullie nog tips/ideeen?
Ik ben zelf begonnen met Kaiserslautern in de 3e divisie en moest vorig seizoen in de 2e Bundesliga opboksen tegen zowel Schalke als Wolfsburg, die het seizoen er voor gedegradeerd waren. Zoiets afwachten en zo'n club terugbrengen kan ook een leuke uitdaging zijn.
Het is inderdaad leuker als er een idee achter zit, maakt niet eens heel veel uit wat.
Ik speel in de eredivisie met mijn eigen clubje met alleen maar Nederlanders, inclusief staf.
Verder bedoel ik er niets mee maar dat voorkomt dat je dadelijk een team vol met Messi's of Ronaldo's hebt, nu kan ik echt blij worden van een leuke regen die ik vervolgens zelf ontwikkel en plaats geef in mijn team.
Ben ook de bondscoach van Nederland en die twee banen botsen nog weleens met elkaar dus geeft een kleine extra dimensie. Ik begon mijn eigen clubje wel met Ajax zodat ik spelers als de Jong en de Ligt er weer bij kon krijgen, alleen spelers als Wijnaldum, Depay, de Vrij en van Dijk waren onhaalbaar daardoor.
Ik speel in de eredivisie met mijn eigen clubje met alleen maar Nederlanders, inclusief staf.
Verder bedoel ik er niets mee maar dat voorkomt dat je dadelijk een team vol met Messi's of Ronaldo's hebt, nu kan ik echt blij worden van een leuke regen die ik vervolgens zelf ontwikkel en plaats geef in mijn team.
Ben ook de bondscoach van Nederland en die twee banen botsen nog weleens met elkaar dus geeft een kleine extra dimensie. Ik begon mijn eigen clubje wel met Ajax zodat ik spelers als de Jong en de Ligt er weer bij kon krijgen, alleen spelers als Wijnaldum, Depay, de Vrij en van Dijk waren onhaalbaar daardoor.
Ik vind het makkelijker om het lang vol te houden als er een idee achter zit
Edit: net aan het langste eind getrokken in een werkelijk bizarre bekerwedstrijd tijdens de kwartfinale van de ÖFB-Cup. We komen met 3-0 voor tegen First Vienna. Die maken de 3-1 en wij de 4-1. Dat lijkt prima, ook als het 4-2 wordt, totdat zij in de 4e en 6e minuut van de blessuretijd de aansluittreffer en de gelijkmaker weten te scoren. De eerste helft van de verlenging bljiven we op 4-4 staan en in de 2e helft maken we er 7-4 van
Dat was gewoon billenknijpen....

Voor het eerst in deze save heb ik de finale van de Europa League weten te behalen. Die heeft meteen een extra leuk tintje, doordat ik tegen ex-werkgever Ferencváros mag aantreden.
Edit: net aan het langste eind getrokken in een werkelijk bizarre bekerwedstrijd tijdens de kwartfinale van de ÖFB-Cup. We komen met 3-0 voor tegen First Vienna. Die maken de 3-1 en wij de 4-1. Dat lijkt prima, ook als het 4-2 wordt, totdat zij in de 4e en 6e minuut van de blessuretijd de aansluittreffer en de gelijkmaker weten te scoren. De eerste helft van de verlenging bljiven we op 4-4 staan en in de 2e helft maken we er 7-4 van
Dat was gewoon billenknijpen....

Voor het eerst in deze save heb ik de finale van de Europa League weten te behalen. Die heeft meteen een extra leuk tintje, doordat ik tegen ex-werkgever Ferencváros mag aantreden.
[ Voor 103% gewijzigd door Jorgen op 21-12-2020 05:11 ]
Man U, BVB, Barça, Werder Bremen en Arsenal heb ik nu even kort de leiding over gehad. Man U één seizoen zonder updates/patches.
Het is allemaal net niet wat ik wil. Werder leek me wel leuk maar is net niet echt leuk, te weinig historie of zo. BVB twijfel ik over om alsnog op te pakken om gewoon een paar seizoenen mee te doen, CL proberen te winnen met de supertalenten die ze hebben.
Depor zingt ook altijd nog rond in mijn hoofd, die zitten op het derde niveau in Spanje en dat is dus wel echt een leuke uitdaging, volgens mij kan je ook nog relatief snel klimmen met die club aangezien ze op het derde niveau wel direct favoriet voor promotie zijn.
Lastig hoor! Ik wil eigenlijk de grote talenten leren kennen in het spel, waardoor beginnen met een grote club meer voor de hand ligt, maar met een grote club heb je ook sneller je doelen bereikt.
Het is allemaal net niet wat ik wil. Werder leek me wel leuk maar is net niet echt leuk, te weinig historie of zo. BVB twijfel ik over om alsnog op te pakken om gewoon een paar seizoenen mee te doen, CL proberen te winnen met de supertalenten die ze hebben.
Depor zingt ook altijd nog rond in mijn hoofd, die zitten op het derde niveau in Spanje en dat is dus wel echt een leuke uitdaging, volgens mij kan je ook nog relatief snel klimmen met die club aangezien ze op het derde niveau wel direct favoriet voor promotie zijn.
Lastig hoor! Ik wil eigenlijk de grote talenten leren kennen in het spel, waardoor beginnen met een grote club meer voor de hand ligt, maar met een grote club heb je ook sneller je doelen bereikt.
Werder is een prachtclub met meerdere titels in 120 jaar historieYES schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:47:
Man U, BVB, Barça, Werder Bremen en Arsenal heb ik nu even kort de leiding over gehad. Man U één seizoen zonder updates/patches.
Is een club als Bolton, Newcastle, Nottingham Forrest, Blackburn of Sunderland wellicht iets voor je?
Excuses, met die historie is het wellicht een belediging dat ik zeg dat ze "te weinig historie" hebben. In mijn geheugen (lees: de tijd in het voetbal die ik bewust meegemaakt heb) is het vooral een modale club, met enkele uitschieters en geweldige spelers, geweest. Vandaar ook mijn opmerking. Juist het renoveren van zo'n selectie is wel een uitdaging. Maar goed. Vergt geduld en ik ben er iets te snel klaar mee als het niet echt op gang komt.BoB_HenK schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:51:
[...]
Werder is een prachtclub met meerdere titels in 120 jaar historieQua FM begrijp ik overigens goed dat het weinig voldoening brengt, heeft een gare selectie met veel onherkenbare spelers.
Is een club als Bolton, Newcastle, Nottingham Forrest, Blackburn of Sunderland wellicht iets voor je?
Er zijn veel clubs die echt de moeite waard zijn inderdaad, ook het door jou genoemde lijstje is prima inderdaad. Met Nottingham Forest heb ik in het verleden ook wel een leuke game gehad, is ook nog een optie.
Mijn doel is uiteindelijk altijd wel met een club (liefst een beetje een traditieclub) de absolute top bereiken. Dat is mij in FM 20 uiteindelijk goed gelukt met Feyenoord, met een behoorlijke kern Nederlands talent en wat echte kwaliteitsspelers er omheen had ik wel een heel mooie ploeg. Zoiets wil ik uiteindelijk met FM 21 ook weer, maar met een Feyenoord of nog meer BVB bereik je dat iets te snel misschien.
Ik ga het nu even proberen met BVB, mijn voornemen is zo snel mogelijk de macht in Duitsland te grijpen en de CL te winnen, maar dan niet door galacticos te gaan kopen zeg maar. Idee is na de eerste CL op te stappen en dan proberen heel laag in te stappen in een ander land. Dan heb ik inmiddels een gedegen kennis van de talenten in het spel en kan ik daar rustig weer aan het bouwen. Mocht het na opstappen niet lukken een geschikte club te vinden, dan kan ik altijd nog een nieuwe game starten.
De Duitse competitie spreekt je aan? Ik speel er weinig de laatste jaren, maar heb er ontzettend veel plezier gehad.YES schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:59:
[...]
Excuses, met die historie is het wellicht een belediging dat ik zeg dat ze "te weinig historie" hebben. In mijn geheugen (lees: de tijd in het voetbal die ik bewust meegemaakt heb) is het vooral een modale club, met enkele uitschieters en geweldige spelers, geweest. Vandaar ook mijn opmerking. Juist het renoveren van zo'n selectie is wel een uitdaging. Maar goed. Vergt geduld en ik ben er iets te snel klaar mee als het niet echt op gang komt.
Er zijn veel clubs die echt de moeite waard zijn inderdaad, ook het door jou genoemde lijstje is prima inderdaad. Met Nottingham Forest heb ik in het verleden ook wel een leuke game gehad, is ook nog een optie.
Mijn doel is uiteindelijk altijd wel met een club (liefst een beetje een traditieclub) de absolute top bereiken. Dat is mij in FM 20 uiteindelijk goed gelukt met Feyenoord, met een behoorlijke kern Nederlands talent en wat echte kwaliteitsspelers er omheen had ik wel een heel mooie ploeg. Zoiets wil ik uiteindelijk met FM 21 ook weer, maar met een Feyenoord of nog meer BVB bereik je dat iets te snel misschien.
Ik ga het nu even proberen met BVB, mijn voornemen is zo snel mogelijk de macht in Duitsland te grijpen en de CL te winnen, maar dan niet door galacticos te gaan kopen zeg maar. Idee is na de eerste CL op te stappen en dan proberen heel laag in te stappen in een ander land. Dan heb ik inmiddels een gedegen kennis van de talenten in het spel en kan ik daar rustig weer aan het bouwen. Mocht het na opstappen niet lukken een geschikte club te vinden, dan kan ik altijd nog een nieuwe game starten.
Je zou dan ook kunnen proberen om bijv Bundesliga-Dino HSV weer groot te maken. Of dit met kleine broer St Pauli te doen.
Of kijken of je met 1860 de troon van fc Hollywood over kunt nemen
Ik kijk zelf wel uit naar mijn laatste 2 landen van deze challenge. De Bundesliga is zo sterk nu. Ben bang dat het nog een hele klus gaat worden om die te winnen.
@Jorgen Bundesliga, Premiership en Serie A vind ik erg leuk. La Liga wat minder op de echte toppers na. Bundesliga/Duitsland misschien wel de meest interessante, aangezien er veel echte traditie clubs zijn, een aantal fallen giants en een absolute topploeg die je van de troon kan stoten.
Om het spel goed te verkennen begin ik nu even met BVB, moet niet al te moeilijk zijn om de top te bereiken daarmee en daarna zien we wel verder.
Om het spel goed te verkennen begin ik nu even met BVB, moet niet al te moeilijk zijn om de top te bereiken daarmee en daarna zien we wel verder.
100 procent waar, als is het ook zeker een uitdaging om dat idee realistisch en boeiend te houden!Jorgen schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:12:
Ik vind het makkelijker om het lang vol te houden als er een idee achter zit
Fortuna in de Europa League, het kan verkeren... Was dat in de halve finale?
Toch is het juist een prachtige uitdaging om ze weer 'op te knappen.'BoB_HenK schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:51:
[...]
Werder is een prachtclub met meerdere titels in 120 jaar historieQua FM begrijp ik overigens goed dat het weinig voldoening brengt, heeft een gare selectie met veel onherkenbare spelers.
Overigens zijn je andere suggesties ook prachtig!
In Duitsland zijn er tal van mogelijkheden, buiten de bekende 'topclubs' en de reeds genoemde 1860 Munchen, HSV, St Pauli, kan je bijvoorbeeld ook denken aan een Hannover, Nurnberg, Kaiserslautern (kan 'm persoonlijk aanradenYES schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:47:
@Jorgen Bundesliga, Premiership en Serie A vind ik erg leuk. La Liga wat minder op de echte toppers na. Bundesliga/Duitsland misschien wel de meest interessante, aangezien er veel echte traditie clubs zijn, een aantal fallen giants en een absolute topploeg die je van de troon kan stoten.
[ Voor 95% gewijzigd door Jaap. op 21-12-2020 17:42 ]
@Jaap. Ja Fortuna in de Europa League. Daar dromen ze van in Sittard.
Het was de kwartfinale. In de halve finale versloegen we Gladbach.
Vwb het interessant houden, dat is zeker een belangrijk aspect ja. Je kunt nog zo'n toffe spelstart voor jezelf bedacht hebben; als het tegenvalt, te lang duurt, of om wat voor reden niet werkt, dan ben je er zo weer klaar mee. Ik heb inmiddels in deze save ook een stuk of 3 langere speeldips gehad. Dan zette ik hem gewoon een maand of langer niet aan. Of kon ik me er een paar weken gewoon nauwelijks toe zetten om langer dan een uurtje FM te doen. Toch bleef het kriebelen om dit af te maken. Ik heb geen enkele save langer gespeeld dan deze en dat is me stiekem ook wel wat waard om het dan ook gewoon te voltooien.
Het was de kwartfinale. In de halve finale versloegen we Gladbach.
Vwb het interessant houden, dat is zeker een belangrijk aspect ja. Je kunt nog zo'n toffe spelstart voor jezelf bedacht hebben; als het tegenvalt, te lang duurt, of om wat voor reden niet werkt, dan ben je er zo weer klaar mee. Ik heb inmiddels in deze save ook een stuk of 3 langere speeldips gehad. Dan zette ik hem gewoon een maand of langer niet aan. Of kon ik me er een paar weken gewoon nauwelijks toe zetten om langer dan een uurtje FM te doen. Toch bleef het kriebelen om dit af te maken. Ik heb geen enkele save langer gespeeld dan deze en dat is me stiekem ook wel wat waard om het dan ook gewoon te voltooien.
De Europa League finale tussen Ferencváros en LASK staat op het programma en deze mogen we spelen in het bijzonderste stadion van de wereld. Het Bursa Büyükşehir Belediye Stadyumu wordt ook wel "de krokodil" genoemd en dat is niet voor niets.

In een kolkend stadion werd ik voorafgaand aan de wedstrijd nog vrolijk toegezongen door de supporters van Ferencváros. Die begon heel voortvarend en na 10 minuten stonden we met 0-1 voor. Verderop in de tweede helft kwamen we zelfs op 0-2 en leken we op rozen te zitten. Alleen dan is het wel jammer dat je een topclub hebt gemaakt van je tegenstander, want zij kwamen vervolgens op 1-2 en voor het einde van de wedstrijd ook gelijk. Met 2-2 gingen we dus de verlenging in en daar bleek dat ervaring heel belangrijk is. Ferencváros maakte de 3-2 en wij konden niet meer wisselen toen een van onze topmiddenvelders geblesseerd moest afhaken. Alles of niets, counteren, het mocht allemaal niet meer helpen, want ipv de verdiende 3-3, maakten de mannen uit Boedapest de 4-2. Daarmee hebben we de finale verloren en heb ik dus nog steeds niet de Europa League gewonnen.
Tezamen met de verdrietige eindstanden in de compeitite en de beker, is dit al met al een seizoen met 2 gezichten geweest. Enerzijds mooi dat we 5e zijn geworden in de competitie, 2e in de Europa League en de halve finale van de ÖFB-Cup wisten te halen, anderzijds is het ook een seizoen zonder enige prijs. Of dit nu een roemloos of juist succesvol seizoen is, ik weet het niet.
We hebben wel de basis gelegd voor komend seizoen en ik verwacht dan ook dat we het in elk geval op nationaal vlak een stuk beter gaan doen.

Er zijn natuurlijk ook lichtpuntjes:
Dit record bijv.

En een Oostenrijkse club in een Europese finale. Dus stiekem ook wel een beetje blij hoor
Een van mijn spitsen is in 2085 trouwens gekozen tot Europese Golden Boy. Dat heb ik al vaker bereikt met een speler, maar nog nooit met iemand die ik niet zelf had aangetrokken. Deze jongen was al door LASK gekocht voordat ik aantrad. Toch wel een erg leuke bijkomstigheid. Hij doet het ook goed in het team, dus dat is helemaal mooi.

In een kolkend stadion werd ik voorafgaand aan de wedstrijd nog vrolijk toegezongen door de supporters van Ferencváros. Die begon heel voortvarend en na 10 minuten stonden we met 0-1 voor. Verderop in de tweede helft kwamen we zelfs op 0-2 en leken we op rozen te zitten. Alleen dan is het wel jammer dat je een topclub hebt gemaakt van je tegenstander, want zij kwamen vervolgens op 1-2 en voor het einde van de wedstrijd ook gelijk. Met 2-2 gingen we dus de verlenging in en daar bleek dat ervaring heel belangrijk is. Ferencváros maakte de 3-2 en wij konden niet meer wisselen toen een van onze topmiddenvelders geblesseerd moest afhaken. Alles of niets, counteren, het mocht allemaal niet meer helpen, want ipv de verdiende 3-3, maakten de mannen uit Boedapest de 4-2. Daarmee hebben we de finale verloren en heb ik dus nog steeds niet de Europa League gewonnen.
Tezamen met de verdrietige eindstanden in de compeitite en de beker, is dit al met al een seizoen met 2 gezichten geweest. Enerzijds mooi dat we 5e zijn geworden in de competitie, 2e in de Europa League en de halve finale van de ÖFB-Cup wisten te halen, anderzijds is het ook een seizoen zonder enige prijs. Of dit nu een roemloos of juist succesvol seizoen is, ik weet het niet.
We hebben wel de basis gelegd voor komend seizoen en ik verwacht dan ook dat we het in elk geval op nationaal vlak een stuk beter gaan doen.

Er zijn natuurlijk ook lichtpuntjes:
Dit record bijv.

En een Oostenrijkse club in een Europese finale. Dus stiekem ook wel een beetje blij hoor
Een van mijn spitsen is in 2085 trouwens gekozen tot Europese Golden Boy. Dat heb ik al vaker bereikt met een speler, maar nog nooit met iemand die ik niet zelf had aangetrokken. Deze jongen was al door LASK gekocht voordat ik aantrad. Toch wel een erg leuke bijkomstigheid. Hij doet het ook goed in het team, dus dat is helemaal mooi.
[ Voor 15% gewijzigd door Jorgen op 21-12-2020 18:56 ]
Vraagje: ik ga me deze wss aanschaffen in de komende steamsale na wat geprutst te hebben met de epic freebie. kan iemand nog eens playable vs view only toelichten? Ik doe graag carrieres waar ik lang bij 1 club blijf, maar heb wel graag dat andere leagues realistisch gesimuleerd worden. (had bijvoorbeeld al gelezen dat leagues die je neit selecteert achterop raken op den duur). Wat is dan de beste opzet?
https://community.sigames...ble-vs-view-only-leagues/
Gamespeed:
Leagues die volledig gesimuleerd worden, vragen meer van je systeem en daardoor wordt je spel langzamer.
Competitiestand:
Leagues die volledig gesimuleerd worden hebben een dynamisch verloop, tegenover een meer vast verloop bij niet gesimuleerde leagues.
Dit los je deels op met view only. Dan wordt de stand wel gesimuleerd, maar niet alles. Je mist de diepgang maar de game blijft dynamischer
Transfers:
Leagues die volledig draaien hebben actieve managers en zijn daardoor ook actief op de transfermarkt
View only leagues hebben minder activiteit
Helemaal niet gesimuleerde leagues hebben minimale activiteit. Er gebeurt natuurlijk wel vanalles, maar de Chelseas en City's van deze wereld zullen niet zo actief zijn als anders
Managers:
Bij niet actieve leagues worden (in elk geval in FM18) alleen nog de topclubs van nieuwe managers voorzien. Stel je dus voor dat Italië 60 jaar niet actief is. Dan hebben na een paar seizoenen alleen nog Juve, Inter en AC een manager. In Spanje alleen Atletico, Barca en Real en in Engeland alleen de top 6.
Regens:
Volgens mij zijn actievere leagues ook meer bepalend in het krijgen van goede regens. Edit: even mijn db in 2086 onder de loep genomen. Zie ook verderop in deze post. De grote landen produceren allemaal regens. Actieve leagues wel veel meer. Het aantal topspelers is redelijk verdeeld onder de toplanden. De grootste toppers en talenten komen ook gewoon uit Noorwegen, Guinee-Bissau, Nederland en Argentinië. Net als in het echt.
Europese rankings:
Actieve legaues bljiven of worden sterk. Niet geladen leagues, zakken daardoor een beetje, omdat andere hun plaats innemen.
Wat je doet is dus de landen waar je sowieso wilt spelen volledig laden. Later kan je bij de spelinstellingen nog zetten welke typen wedstrijden volledig gesimuleerd moeten worden en welke alleen minimaal.
Daarna zet je de landen waar je de clubs belangrijk van vindt en de teams en managers graag zo sterk mogelijk wil hebben ook op playable
Landen waar je het iets minder belangrijk van vindt zet je op view only.
En de andere landen laat je lekker blanco.
Is het je nu alleen om extra spelers te doen? Die competities hoef je niet te laden. Vink die landen dan gewoon aan bij je database setup.
het kan zijn dat hier inmiddels wat dingen in veranderd zijn, maar dit was mijn ervaring met spelen tot en met FM18
Mijn gamesetup bestaat uit 9 landen volledig geladen, en de rest inactief.
Ik draai NED, DUI, OOS, SLW, HON, KRO, SER, BLG en ROE
Zie dit voorbeeld

Engeland en Spanje hebben hun positie weten vast te houden. Frankrijk en Italië zijn behoorlijk gezakt.
In Slowakije ben ik maar kort actief geweest. De andere landen heb ik allemaal achter gelaten met een heel sterke topclub.
De lijst met Europese topclubs is wel wat veranderd, maar de grote jongens zijn er nog

Ik heb nog even wat verder in-depth het aantal spelers bekeken.
Er zijn in 2086 ruim 77.000 spelers in mijn database. Daarvan zijn 11.000 spelers 17 jaar of jonger in mijn spel.
Dit zijn:
België 68
Frankrijk 149
Engeland 91
Spanje 83 (waarvan 26 met ook een Duitse nationaliteit)
Italië 179 (waarvan 113 met Duitse / San Marinese of andere nationaliteit)
Brazilië 24
Portugal 83
Argentinië 26
Nederland 820
Duitsland 2018
Oostenrijk 530
Slowakije 334
Hongarije 626
Kroatië 739
Servië 1112 (139 met dubbele nationaliteit)
Bulgarije 574
Roemenië 1172 (waarvan maar 16 met dubbele nationaliteit)
Qua regens die aangemaakt worden is het verschil tussen wel actief of niet actief best groot. Dat kunnen er gewoon 50 keer zoveel zijn.
Als ik kijk naar alle topspelers in mijn db dan hebben 445 spelers een CA (current ability) van 150 of hoger. Hierbij is er weinig verschil te zien tussen wel of niet geladen toplanden. Alleen Nederland blijft momenteel iets achter. Ik verwacht dat dit weer verandert als ik daar ga managen.
Kijk ik naar alle spelers met een PA (potential ability) van 150, dan zijn dat er 1903. Het grote verschil zit hem in spelers die dat nooit meer zullen bereiken, reeds aan het afbouwen zijn, of nog erg jong zjin. Hier is de verdeling ook zoals je hem zou verwachten qua voetbalinfra en levenspeil in de landen. België blijft iets achter, Nederland zit net achter de toplanden.
Gamespeed:
Leagues die volledig gesimuleerd worden, vragen meer van je systeem en daardoor wordt je spel langzamer.
Competitiestand:
Leagues die volledig gesimuleerd worden hebben een dynamisch verloop, tegenover een meer vast verloop bij niet gesimuleerde leagues.
Dit los je deels op met view only. Dan wordt de stand wel gesimuleerd, maar niet alles. Je mist de diepgang maar de game blijft dynamischer
Transfers:
Leagues die volledig draaien hebben actieve managers en zijn daardoor ook actief op de transfermarkt
View only leagues hebben minder activiteit
Helemaal niet gesimuleerde leagues hebben minimale activiteit. Er gebeurt natuurlijk wel vanalles, maar de Chelseas en City's van deze wereld zullen niet zo actief zijn als anders
Managers:
Bij niet actieve leagues worden (in elk geval in FM18) alleen nog de topclubs van nieuwe managers voorzien. Stel je dus voor dat Italië 60 jaar niet actief is. Dan hebben na een paar seizoenen alleen nog Juve, Inter en AC een manager. In Spanje alleen Atletico, Barca en Real en in Engeland alleen de top 6.
Regens:
Volgens mij zijn actievere leagues ook meer bepalend in het krijgen van goede regens. Edit: even mijn db in 2086 onder de loep genomen. Zie ook verderop in deze post. De grote landen produceren allemaal regens. Actieve leagues wel veel meer. Het aantal topspelers is redelijk verdeeld onder de toplanden. De grootste toppers en talenten komen ook gewoon uit Noorwegen, Guinee-Bissau, Nederland en Argentinië. Net als in het echt.
Europese rankings:
Actieve legaues bljiven of worden sterk. Niet geladen leagues, zakken daardoor een beetje, omdat andere hun plaats innemen.
Wat je doet is dus de landen waar je sowieso wilt spelen volledig laden. Later kan je bij de spelinstellingen nog zetten welke typen wedstrijden volledig gesimuleerd moeten worden en welke alleen minimaal.
Daarna zet je de landen waar je de clubs belangrijk van vindt en de teams en managers graag zo sterk mogelijk wil hebben ook op playable
Landen waar je het iets minder belangrijk van vindt zet je op view only.
En de andere landen laat je lekker blanco.
Is het je nu alleen om extra spelers te doen? Die competities hoef je niet te laden. Vink die landen dan gewoon aan bij je database setup.
het kan zijn dat hier inmiddels wat dingen in veranderd zijn, maar dit was mijn ervaring met spelen tot en met FM18
Mijn gamesetup bestaat uit 9 landen volledig geladen, en de rest inactief.
Ik draai NED, DUI, OOS, SLW, HON, KRO, SER, BLG en ROE
Zie dit voorbeeld

Engeland en Spanje hebben hun positie weten vast te houden. Frankrijk en Italië zijn behoorlijk gezakt.
In Slowakije ben ik maar kort actief geweest. De andere landen heb ik allemaal achter gelaten met een heel sterke topclub.
De lijst met Europese topclubs is wel wat veranderd, maar de grote jongens zijn er nog

Ik heb nog even wat verder in-depth het aantal spelers bekeken.
Er zijn in 2086 ruim 77.000 spelers in mijn database. Daarvan zijn 11.000 spelers 17 jaar of jonger in mijn spel.
Dit zijn:
België 68
Frankrijk 149
Engeland 91
Spanje 83 (waarvan 26 met ook een Duitse nationaliteit)
Italië 179 (waarvan 113 met Duitse / San Marinese of andere nationaliteit)
Brazilië 24
Portugal 83
Argentinië 26
Nederland 820
Duitsland 2018
Oostenrijk 530
Slowakije 334
Hongarije 626
Kroatië 739
Servië 1112 (139 met dubbele nationaliteit)
Bulgarije 574
Roemenië 1172 (waarvan maar 16 met dubbele nationaliteit)
Qua regens die aangemaakt worden is het verschil tussen wel actief of niet actief best groot. Dat kunnen er gewoon 50 keer zoveel zijn.
Als ik kijk naar alle topspelers in mijn db dan hebben 445 spelers een CA (current ability) van 150 of hoger. Hierbij is er weinig verschil te zien tussen wel of niet geladen toplanden. Alleen Nederland blijft momenteel iets achter. Ik verwacht dat dit weer verandert als ik daar ga managen.
Kijk ik naar alle spelers met een PA (potential ability) van 150, dan zijn dat er 1903. Het grote verschil zit hem in spelers die dat nooit meer zullen bereiken, reeds aan het afbouwen zijn, of nog erg jong zjin. Hier is de verdeling ook zoals je hem zou verwachten qua voetbalinfra en levenspeil in de landen. België blijft iets achter, Nederland zit net achter de toplanden.
[ Voor 38% gewijzigd door Jorgen op 22-12-2020 08:59 ]
100 échte dagen

25.250 in-game dagen

3600+ wedstrijden en bijna 10.000 goals
😄😄

25.250 in-game dagen

3600+ wedstrijden en bijna 10.000 goals
😄😄
[ Voor 53% gewijzigd door Jorgen op 22-12-2020 02:40 ]
Ik zojuist FM21 gekocht, start een nieuwe career game en denk "Wat een vreemd menu qua team/competitie keuze". Ik mistte her en der wat instellingen.
Heb ik FM21 Touch geïnstalleerd en opgestart
Nu even de correcte downloaden...
Heb ik FM21 Touch geïnstalleerd en opgestart
Nu even de correcte downloaden...
[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 22-12-2020 16:48 ]
Ga voor een club uit een kleiner voetballand, zodat je niet meteen 50-100m te besteden hebt zodra je de hoogste competitie bereikt. Nadeel is alleen wel dat de competitie op een gegeven moment wel saai gaat worden.JoteW schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:21:
Jullie nog tips/ideeen?
Of kies wel een club uit een grotere competitie, maar leg voor jezelf extra regels vast. Max 10m uitgeven voor een speler, alleen spelers uit dat land, of zelfs alleen uit eigen opleiding, etc.
Seizoen 4 afgewerkt, nog steeds geen prijs. Nochtans quasi de volledige competitie los op kop gestaan, maar na de winterstop kon ik de goede vorm niet meer echt te pakken krijgen. Torpedo Moskou daarintegen won hun laatste 7 wedstrijden.
Gezien we met behoorlijk veel moeite wedstrijden wonnen, vreesde ik zelfs om (rechtstreekse) promotie alsnog mis te lopen, ik was al één en af stress want ik had de titel al door mijn vingers weten glippen dus dat zou echt pijnlijk geweest zijn... Blijkt dat ze in Rusland de laatste wedstrijd niet op dezelfde dag spelen
Kreeg ik plots bericht dat ik rechtstreeks promoveerde omdat Krylja Sovetov (Samara) hun laatste wedstrijd niet had gewonnen. Er kon direct een lach af

Overigens heb ik wel de "Raymond Goethals" trofee gewonnen (de trofee voor beste Belgische trainer van het jaar), wat ik opvallend/onterecht vond, maar kom, dat is dus een tweede individuele prijs
Mijn contract loopt nog een seizoen door, maar ik ben niet zeker of ik hier volgend seizoen zal blijven. Ik vind het op zich een leuke club, maar het niveauverschil tussen de Russische eerste & tweede klasse lijkt me wel enorm groot te zijn (en veel geld voor versterkingen is er niet). De kans is dus reeël dat er mij een ontslag te wachten staat binnen x aantal maanden, en dat doet pijn in de reputatiescore. (gewoon ontslag nemen doe ik wel niet heb ik me voorgenomen, oftewel komt er iets beter op mijn pad, oftewel gaan we er tegenaan, een coach die ontslag neemt na een promotie om dan 6-12 maanden werkloos te wachten op een andere job vind ik niet realistisch.
Gezien we met behoorlijk veel moeite wedstrijden wonnen, vreesde ik zelfs om (rechtstreekse) promotie alsnog mis te lopen, ik was al één en af stress want ik had de titel al door mijn vingers weten glippen dus dat zou echt pijnlijk geweest zijn... Blijkt dat ze in Rusland de laatste wedstrijd niet op dezelfde dag spelen

Overigens heb ik wel de "Raymond Goethals" trofee gewonnen (de trofee voor beste Belgische trainer van het jaar), wat ik opvallend/onterecht vond, maar kom, dat is dus een tweede individuele prijs

Mijn contract loopt nog een seizoen door, maar ik ben niet zeker of ik hier volgend seizoen zal blijven. Ik vind het op zich een leuke club, maar het niveauverschil tussen de Russische eerste & tweede klasse lijkt me wel enorm groot te zijn (en veel geld voor versterkingen is er niet). De kans is dus reeël dat er mij een ontslag te wachten staat binnen x aantal maanden, en dat doet pijn in de reputatiescore. (gewoon ontslag nemen doe ik wel niet heb ik me voorgenomen, oftewel komt er iets beter op mijn pad, oftewel gaan we er tegenaan, een coach die ontslag neemt na een promotie om dan 6-12 maanden werkloos te wachten op een andere job vind ik niet realistisch.
We staan aan de vooravond van een nieuw seizoen Europa League-voetbal. We hebben een poule waarin ik hoop dat we tweede kunnen worden

Juventus is natuurlijk de club met de grootste naam, maar na 60 jaar hebben ze maar 24 nieuwe kampioenschappen kunnen behalen. De laatste was 12 seizoenen geleden. Een tweede plaats in de CL in 2022 was het laatste hoogtepunt op het miljoenenbal. In de Europa League doen ze het wat beter met een winst in 2068 en 3 tweede plaatsen
Roda wist in Nederland 1 kampioenschap en 2 tweede plaatsen te verzilveren. Europees is het nog niet gelukt.
Sion behaalde in Zwitserland 6 kampioenschappen en 7 tweede plaatsen.
Met een beetje geluk moet ik gewoon 2e kunnen worden in deze poule.

Juventus is natuurlijk de club met de grootste naam, maar na 60 jaar hebben ze maar 24 nieuwe kampioenschappen kunnen behalen. De laatste was 12 seizoenen geleden. Een tweede plaats in de CL in 2022 was het laatste hoogtepunt op het miljoenenbal. In de Europa League doen ze het wat beter met een winst in 2068 en 3 tweede plaatsen
Roda wist in Nederland 1 kampioenschap en 2 tweede plaatsen te verzilveren. Europees is het nog niet gelukt.
Sion behaalde in Zwitserland 6 kampioenschappen en 7 tweede plaatsen.
Met een beetje geluk moet ik gewoon 2e kunnen worden in deze poule.
Mannen! Zijn er hier ook mensen bekend met de pre-game editor? Ik wil in de Sky Bet League Two starten maar wil wel dat mijn -18 en -23 elftal competitie spelen. Nou wou ik bijvoorbeeld bij de ene club het onder -23 team weghalen bij een competitie (of de competitie bij dat team weghalen, beter gezegd) en deze bij het team dat ik wil gaan managen toevoegen (team bewerken, jeugdelftallen, competitie toevoegen).
Dit werkte in FM20 prima, echter als ik nu het editor bestand gebruik blijven de ingedeelde competities voor -23 teams zoals het is..
Wanneer ik de regels test, geeft de editor gelijk aan dat in de aangepaste competitie slechts 20 teams zijn gevonden van de aanbevolen 24. Terwijl de competitie uit een Divisie zuid (10 teams) en noord (10 teams) bestaat.
Iemand enig idee?
Dit werkte in FM20 prima, echter als ik nu het editor bestand gebruik blijven de ingedeelde competities voor -23 teams zoals het is..
Wanneer ik de regels test, geeft de editor gelijk aan dat in de aangepaste competitie slechts 20 teams zijn gevonden van de aanbevolen 24. Terwijl de competitie uit een Divisie zuid (10 teams) en noord (10 teams) bestaat.
Iemand enig idee?
Twente komt eraan!
Jammer genoeg geen discount in de steam sale, dan ga ik wat verder meoten zoeken.
Was er geen sprake van een patch die binnenkort uitkwam? misschien wacht ik tot dan
Was er geen sprake van een patch die binnenkort uitkwam? misschien wacht ik tot dan
Ik vermoed dat je spreekt over de patch die afgelopen vrijdag (of was het donderdag?) gereleased isAntiChrist7 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:38:
Jammer genoeg geen discount in de steam sale, dan ga ik wat verder meoten zoeken.