Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfinkers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 22:06
De afgelopen weken heb ik het halve Tweakers forum doorgespit en daar erg veel aan gehad met de keuze voor onze PV installatie. Keuze is daardoor al op een stringomvormer en 12 panelen gevallen. Er is beperkte schaduw mogelijk, maar deze lijkt minimaal. Het legplan houdt hier ook al rekening mee.

Twijfel zit heb alleen op dit moment nog op twee punten:

1. Welke omvormer?
- Goodwe GW3600D-NS
- Growatt MIN 3600TL-XE

2. 1 of 2 strings?
Kunnen alle 12 panelen uberhaupt op één string?
Of is het beter om voor 2 strings te kiezen ivm de mogelijke schaduw van de dakkapel van de buren?

Keuze panelen: 12 * Longi Solar LR4-60HPB- 360M 360WP Full Black (bewust half-cell)

Situatie:
Schuin pannendak op het zuidwesten zonder eigen obstakels, hoek van 32 graden.
Buren hebben aan beide kanten wel een dakkapel welke gelukkig niet al te groot is.
Het legplan is om de panelen zo ver mogelijk in de linker bovenhoek te leggen. Dan is er nauwelijks schaduw. Mogelijk enkel een overtrekkende hoekpunt over de panelen.
Woning is zo'n 5,5 meter breed dus de ruimte is er wel voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdz60fXN-4WOGTFS99blxvWUpWI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QZTCqJx1YOp5C5R1w7ufdZ4W.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NS-2zwyZqZK4non6plSuMNmTiHI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7SlpsMN2fvcCsFUY47xRRO6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHfj18eGh3KdT3Jmwxg4mjE_Zg8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kQJyTpoGAr2o7atWgQnHVcwl.png?f=fotoalbum_tile

Hoor graag jullie advies

Beste antwoord (via jfinkers op 29-10-2020 20:52)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De goodwe kan beter omgaan met schaduw (hoewel hij maar 1x per uur scant)
Voor de rest zie ik geen redenen om voor het een of het ander te kiezen. (datasheets bekeken)

Even ingevoerd in sunny designweb (kies nieuw project):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGIB8uarvvt5yMzCsp_NcGc0I2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrxig3nC45azmOnS8X30CSZv.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan je ook een SMA kiezen met shadefix
https://www.mg-solar-shop...lar-inverter-sb3.6-1av-41

Maar als er 15 panelen passen, waarom dan niet 15 panelen?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 17:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De goodwe kan beter omgaan met schaduw (hoewel hij maar 1x per uur scant)
Voor de rest zie ik geen redenen om voor het een of het ander te kiezen. (datasheets bekeken)

Even ingevoerd in sunny designweb (kies nieuw project):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGIB8uarvvt5yMzCsp_NcGc0I2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrxig3nC45azmOnS8X30CSZv.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan je ook een SMA kiezen met shadefix
https://www.mg-solar-shop...lar-inverter-sb3.6-1av-41

Maar als er 15 panelen passen, waarom dan niet 15 panelen?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfinkers
Had eerst de Growatt op het oog maar denk nu ook de Goodwe ivm mogelijke schaduw inderdaad.
Verder is de Goodwe 3680 ipv 3600 Growatt - kan samen net een beetje verschil maken.

De 15 panelen zouden een zwaardere omvormer en een zwaardere groep nodig hebben.
Zit nu op 1 fase 35A en verwacht in de toekomst naar 3 fase te moeten gaan ivm elektrisch koken ed.
De 3 extra panelen zouden dan ook meer schaduw pakken.
Dat samen met de selectiviteitsdiscussie, dat dit al bijna 2 keer ons huizig verbruik kan dekken zou het samen de terugverdientijd voor die 3 extra panelen een stuk groter maken. Het voordeel was niet zo groot in mijn berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:37
Ik heb ook de overweging gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de 3600D-NS. Is er voor de schaduw iets in te stellen in de Goodwe? Ik wist dat deze mogelijkheid erin zit maar heb mij niet hierin verdiept.
Ik heb namelijk ook klein beetje schaduw op mijn dak bij zonsopgang en ondergang.

Daarnaast ben ik nu niet thuis en zie dat mijn omvormer niet op Offline is gesprongen. Kan ik de omvormer enkel via wifi uitlezen en niet via 4G?

Eindelijk zie nu dat het offline is terwijl de zon 1,5 uur geleden is ondergegaan.
Waar kan het probleem zitten? Volgens het grafiek is deze om 17:35 uitgegaan en in in de app bleef deze op working staan. Maar ben niet thuis dus kon het ook niet controleren of het aan de app/wifi lag.

[ Voor 25% gewijzigd door hoihoi66 op 29-10-2020 19:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@hoihoi66
Goodwe omvormer, instelling "Shadow MPPT OFF" ?

Je omvormer is alleen benaderbaar als die produceerd (vermoed ik)
Als je 4G wilt, had je een zonneplan one moeten nemen (saj R5)
oh wacht. https://nl.goodwe.com/bewakingssysteem/4g-module-317_6.asp

Een SMA kan je altijd benaderen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Ik wilde net in mijn Goodwe de shadow aanzetten maar zie dat deze uitstaat. Er brand geen enkel lampje hij lijkt wel dood :).

Is dit altijd het geval als deze uitstaat? Kan je dan niets instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
Ja, er moet stroom via de panelen binnen komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
WackoH schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:29:
Ja, er moet stroom via de panelen binnen komen :-)
Dan is het goed :). Ik schrok al.
In die andere topic heb ik wat foto’s geplaatst of ik wel of niet de shadow instelling moet aanzetten.

Goodwe omvormer, instelling "Shadow MPPT OFF" ?

[ Voor 11% gewijzigd door hoihoi66 op 29-10-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfinkers
Hoe denken jullie over het gebruik van 1 VS 2 strings met 12 panelen? 1 string zou zonder schaduw efficiënter moeten zijn, maar is dat ook het geval met een hoekje schaduw op een van de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
Met 1 lange string heb je veel voltage. Als een diode in een paneel dat stukje paneel dan uitschakelt snapt de omvormer het nog.
Met een korte string van 6 panelen wordt dat lastiger.
9/10 keer werkt een lange string beter met schaduw. En daarnaast heb je ook nog eens meer efficientie en daardoor een koelere omvormer. Ik zou het gewoon als 12 aansluiten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goDiegogo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-12-2024
1. Welke omvormer?
- Goodwe GW3600D-NS
- Growatt MIN 3600TL-XE
op de goodwe krijg je in ieder geval bij https://mr-solar.nl/product/gw3600-d-ns/ 10 jaar garantie, op de growatt 5 jaar.
Hoe denken jullie over het gebruik van 1 VS 2 strings met 12 panelen? 1 string zou zonder schaduw efficiënter moeten zijn, maar is dat ook het geval met een hoekje schaduw op een van de panelen?
Ik zou zeker voor 2 strings gaan. Voor het opstarten maakt het niet uit, hij telt het voltage op.
Mocht er ooit iets aan een paneel mankeren hoef je er maar max 6 kos te halen ipv 12.
Wij hebben de zelfde installatie weleens op verschillende manieren aangesloten met 1 en 2 strings. Met een proefperiode van een jaar. Wij kwamen op het oordeel dat 2 iets meer produceerde met een kleine schaduw loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
@goDiegogo
Ik zou zeker voor 2 strings gaan. Voor het opstarten maakt het niet uit, hij telt het voltage op.
Mocht er ooit iets aan een paneel mankeren hoef je er maar max 6 kos te halen ipv 12.
Wij hebben de zelfde installatie weleens op verschillende manieren aangesloten met 1 en 2 strings. Met een proefperiode van een jaar. Wij kwamen op het oordeel dat 2 iets meer produceerde met een kleine schaduw loop
Ik heb het ook precies andersom gezien. Dat er te weinig voltage over bleef in een beschaduwde string van 6 panelen en dat de omvormer dan geen goed mpp kan vinden.
Als je het laat aanleggen als 6+6 kun je wel gemakkelijk aanpassen naar 12. Andersom aanpassen is veel lastiger.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goDiegogo
Ik zeg niet dat het niet kan, ga uit van de eigen ervaring. Met een GoodWe 4000DT 3 fase omvormer.
Waren trouwens ook 2 stringen van 7 en 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goDiegogo
@busscherski
Als je het laat aanleggen als 6+6 kun je wel gemakkelijk aanpassen naar 12. Andersom aanpassen is veel lastiger.
Je hoeft zelfs je dak niet op. Gewoon bij de omvormer ompluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goDiegogo
hoihoi66 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 18:57:
Ik heb ook de overweging gemaakt en uiteindelijk gekozen voor de 3600D-NS. Is er voor de schaduw iets in te stellen in de Goodwe? Ik wist dat deze mogelijkheid erin zit maar heb mij niet hierin verdiept.
Ik heb namelijk ook klein beetje schaduw op mijn dak bij zonsopgang en ondergang.

Daarnaast ben ik nu niet thuis en zie dat mijn omvormer niet op Offline is gesprongen. Kan ik de omvormer enkel via wifi uitlezen en niet via 4G?

Eindelijk zie nu dat het offline is terwijl de zon 1,5 uur geleden is ondergegaan.
Waar kan het probleem zitten? Volgens het grafiek is deze om 17:35 uitgegaan en in in de app bleef deze op working staan. Maar ben niet thuis dus kon het ook niet controleren of het aan de app/wifi lag.
Dat ligt aan de server in china. Het zijn allemaal aparte data pakketjes en dan is die even niet goed meegegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
goDiegogo schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:11:
Ik zeg niet dat het niet kan, ga uit van de eigen ervaring. Met een GoodWe 4000DT 3 fase omvormer.
Waren trouwens ook 2 stringen van 7 en 8.
7*32 = 224 Vmpp.
Dat is maar net hoog genoeg voor de 200 Vmpp die de Goodwe minimaal nodig heeft.
Naast het slechtere rendement een heel jaar door de lage Vmpp spanning, kan ik me niet voorstellen dat, dat meer oplevert dan alle 15 in 1 string met wat schaduw.

Heb je enige logging daarvan?
Ik zou haast denken dat het ene jaar zonniger was dan de andere?

Ik krijg er een beetje dejavu gevoel bij je aanbevelingen:
Growatt 3000TL3-S opstartproblemen
Omvormer zonnepanelen maakt bij opstarten tikkend geluid

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En rat niks door naar China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Belangrijkste is (denk ik) dat je niet afhankelijk bent van een cloudoplossing.
(maar ik gebruik ook pvoutput, wat eigenlijk ook een cloud oplossing is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goDiegogo
7*32 = 224 Vmpp.
Dat is maar net hoog genoeg voor de 200 Vmpp die de Goodwe minimaal nodig heeft.
Naast het slechtere rendement een heel jaar door de lage Vmpp spanning, kan ik me niet voorstellen dat, dat meer oplevert dan alle 15 in 1 string met wat schaduw.

Heb je enige logging daarvan?
Ik zou haast denken dat het ene jaar zonniger was dan de andere?
Ik kom op 239 vmpp. Ik geef normaal ook de voorkeur aan 1 string als het op 1 vlak is. In die situatie was er met opkomende zon een schaduw over 3 panelen wat te zien was in de logging, zodra de schaduw van de 3 panelen af is schiet de curve omhoog. Toen we een jaar later 5 meter verder nogmaals 15 panelen (4950Wp) hebben gelegd deze gelijk als 2 strings aangelegd maar als 1 verbonden. En de oudere installatie (4800Wp) aangepast naar 2 strings. Deze liet daarna in de logging winst zien te opzichte van voorgaande situatie. De curve maakt nu een 2 staps stijging. Dag winst is minimaal want het verschijnsel duurt 15 min.
Het is ook maar spelen om vragen beantwoord te zien.
Pagina: 1