Omvormer zonnepanelen maakt bij opstarten tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mijn Solax power x1 maakt bij het opstarten een tikkend geluid.
ik kan bij dit model geen instelling vinden om de on-set op een hoger voltage oid te zetten.
Dus bij de ochtendschemering begint dat ding te klikken. elke 2 tot 10 seconden en dat kan hij wel ruim een half uur volhouden totdat die dan eindelijk aanblijft. En een lullige 5 watt levert.

Bij de meterkast zekering uitzetten helpt niet, Blijft tikken. Er is een aan-uit schakelaar op het apparaat, maar die gaat zo zwaar dat het niet de bedoeling lijkt die vaak te gebruiken.

Er zitten 2x6 zonnepanelen op.

Hoe is dit makkelijk(er) op te lossen?

Beste antwoord (via Reepje op 28-10-2020 10:36)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er 1x12 van maken.

Liggen de panelen in hetzelfde vlak?

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2020 16:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er 1x12 van maken.

Liggen de panelen in hetzelfde vlak?

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dan start je omvormer op en je hoort de relais schakelen, dan blijkt toch leveren teveel gevraagd en omvormer gaat weer in standby.

Dit gedrag is volslagen normaal en ga je niet oplossen met 1x12.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mkleinman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:03:
Dan start je omvormer op en je hoort de relais schakelen, dan blijkt toch leveren teveel gevraagd en omvormer gaat weer in standby.

Dit gedrag is volslagen normaal en ga je niet oplossen met 1x12.
Een keer klikken is normaal, een half uur elke 10 sec klopt er gewoon iets niet en heb je of een prut omvormer of een slecht ontworpen layout. imho O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik vind dat ook, een half uurtje klikken is veel te veel. Als die dat nu 5 minutjes doet, ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:43
Doet ie van mij ook, Growatt. Half uurtje denk ik niet, maar toch zeker wel een kwartier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-05 13:22

Crazy-

Best life ever

Met dagen als nu; weinig/geen zon. Wel licht. Is dit niet gek... het is allemaal kantje boord s morgens

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Reepje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:33:
Ik vind dat ook, een half uurtje klikken is veel te veel. Als die dat nu 5 minutjes doet, ok.
Als je set aan panelen met het huidige weer (lees: licht / zon) iedere keer nét onder of boven een drempelwaarde komt qua inschakelen.... Zou ik de inschakelweerstand wat hoger zetten of leren te gaan leven met 't geluid van een relais (klik).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@TS heb je wat log gegevens van de ochtend? (voltage, foutmeldingen etc ) en iets meer info over je layout. (type paneel en orientatie bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Je kan een app hebben, maar ik heb nog geen internet, dus ik kan niets uitlezen (denk ik). Ik gebruik nu de telefoon als hotspot om te internetten. De installateur van de hele boel heeft mij verteld: dat klikken is normaal, en ik zou de eerste zijn die erover begint. Dat laatste lijkt me sterk, maar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Reepje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:57:
Je kan een app hebben, maar ik heb nog geen internet, dus ik kan niets uitlezen (denk ik). Ik gebruik nu de telefoon als hotspot om te internetten. De installateur van de hele boel heeft mij verteld: dat klikken is normaal, en ik zou de eerste zijn die erover begint. Dat laatste lijkt me sterk, maar goed.
Wat voor een omvormer heb je laten monteren?

En als we dan toch bezig zijn: Hoeveel panelen over hoeveel strings incl. maximale opbrengst pér paneel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zelfs mijn noord panelen klikken maar 1 keer (ik bedoel 1 poging met een paar klikjes) op de SMA smorgens.

Probeer gewoon 1x12. Kwaad kan het niet en is de ideale Vmpp voor de omvormer

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
De solax power x1 heeft 12 panelen (van die matte panelen) Zes per groep. En ze staan allemaal op het zuiden. 3.4 KW totaal vermogen dacht ik, maar volgens de uitlezing komt die niet verder dan 3000 watt opgewekt om een uur of 2, als het zonnig is. Zal in de zomermaanden wel meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33

Barrycade

Through the...

Reepje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:29:
De solax power x1 heeft 12 panelen (van die matte panelen) Zes per groep. En ze staan allemaal op het zuiden. 3.4 KW totaal vermogen dacht ik, maar volgens de uitlezing komt die niet verder dan 3000 watt opgewekt om een uur of 2, als het zonnig is. Zal in de zomermaanden wel meer zijn.
Laat me raden het is een 3000, dus meer dan die 3000 zal ie niet gaan leveren. Van de zomer krijg je mooie Tafelberg in je curve.

Op hun website brengen ze het zelfs als een feature. 8)7
Geen overtollige injectie: De X1 Boost 3000 Solax is een slimme omvormer die de spanning van uw zonnepanelen kan regelen om aan uw behoeften te voldoen. Bijvoorbeeld: u heeft een behoefte aan 2000W, maar uw zonnepanelen produceren momenteel 2500W. De omvormer zal voor u precies 2000W regulariseren. U injecteert het overschot niet langer gratis in het elektriciteitsnet. Het is nu namelijk verboden om een overschot aan zonne-energie te herinjecteren zonder contract. Om de SDM230-meter absoluut toe te voegen
Bron:https://www.alma-solarshop.nl/solax-power-omvormer/928-solax-zonne-omvormer-x1-boost-3000.html

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 06-10-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Reepje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:29:
De maximale opbrengst met een "100% Zuid" opstelling ervaar je in de maanden April / Mei ... In juni wordt 't al 'weer' minder doordat de temperatuur dan vaak te hoog wordt (afgelopen jaar was Juni zelfs gewoon 'slecht' qua rendement).

Dat wat @AUijtdehaag hierboven al zei: misschien is een 1*12 'string' beter voor je qua opbrengst. Wil wel zeggen dat er op het moment dat er één paneel echt stuk gaat er géén opbrengst meer is terwijl je met met twee strings nog de helft van de capaciteit gehad zou hebben..... Kwestie van keuzes én zelf monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik zal de installateur morgen eens vragen of hij ze alle 12 in serie kan schakelen dan.

Ik lever overigens wel terug aan het net, want precies vandaag kreeg ik een brief van de netbeheerder waarin stond dat ze hadden vastgesteld dat ik aan het net leverde, waarvoor ik geen toestemming heb.
Dat komt wel goed hopelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dejavu
Growatt 3000TL3-S opstartproblemen

Je zou het zelf kunnen (als het donker is, is het veiliger te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Reepje schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:57:
Ik zal de installateur morgen eens vragen of hij ze alle 12 in serie kan schakelen dan.

Ik lever overigens wel terug aan het net, want precies vandaag kreeg ik een brief van de netbeheerder waarin stond dat ze hadden vastgesteld dat ik aan het net leverde, waarvoor ik geen toestemming heb.
Dat komt wel goed hopelijk.
Eeeh... Terugleveren aan 'het net' zul je wel moeten tenzij je, bijvoorbeeld voor de fun, een PowerWall aangeschaft hebt zodat je je eigen 'overproductie / capaciteit' ergens kwijt kunt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Growatt 3000TL3-S opstartproblemen

uit dit topic, zo ziet het er nu bij mij inderdaad ook zo uit, zelfde stekkers, alleen ik krijg ze niet los... zou wel moooi zijn als het ook bij mij werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dn0Nso2rAi_L3wvi2RxryiThbw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hY69SsbsOiK1HqHbGc3BzJoy.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:43
Het makkelijkst is met zo`n MC4 sleutel

https://www.solarpanelstore.com/products/mc4-assembly-key

Dan gebruik je die 2 kleine uitstekende puntjes om de 'flapjes' in te drukken zodat het los klikt. Misschien kun je iets bereiken met een tang ofzo. In ieder geval niet te hard trekken.

https://www.elektramat.nl...3KhQz8EAQYASABEgKGyfD_BwE

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
foto staat erbij
AUijtdehaag in "Growatt 3000TL3-S opstartproblemen"

Zonder tool is het te doen, maar lastiger.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-10-2020 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En?
Hoe is het uiteindelijk afgelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!