Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipsaus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06-2022
Goedemorgen,

De Growatt 3000 omvormer in ons nieuwbouwhuis probeert soms wel de hele ochtend/avond, zonder succes, op te starten. Het gaat ongeveer zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Connect in 180s
..
Connect in 00s
- tik tik
- tik tik
Connect OK ...
Connect in 180s
etc.

Je hoort hierdoor dus het relais ongeveer elke 3 minuten schakelen/tikken en dat soms wel de hele ochtend/avond lang. Dit lijkt mij geen gezonde situatie?

Het bedraagt 12 panelen die over 2 strings binnenkomen.

Als het vol zon is dan werkt alles gewoon naar behoren.

Weet iemand hoe ik dit tikken op zou kunnen lossen? Of dat zoiets wellicht binnen de garantie van installatie valt?

Als jullie nog meer gegevens nodig hebben dan hoor ik het graag! Bedankt voor de hulp alvast :)

Hier trouwens nog een log van een half-bewolkte dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH6fBpc3GMKakQs47fe7sqAMVJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1dXh8WDrBzp9mH9OKAkqV4de.png?f=fotoalbum_large

Edit:

Bij deze de grafieken van de MPPT1 en 2 voltage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLGt3EeXnR7raQCP-1zpQH3x5vU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F9s8zVQBfgpsqDx1XSduXGok.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Flipsaus op 25-08-2020 10:10 ]

Beste antwoord (via Flipsaus op 25-08-2020 11:53)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
DCswitch off

+ B los (rood)
- A los (zwart)

aan elkaar klikken

- B los (zwart)
en die in - A steken.

DC switch on

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq-oHcl36xqC-wKbZceggPZRrIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjzgdlARsw8cUdFwPGXjwNt0.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik zie dat ik een slechte verbinding heb. Rubbertje zichtbaar en stekker niet ver genoeg in elkaar :+

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2020 11:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zet er de grafieken van mppt1 en mppt2 voltage ook even bij.

Liggen alle 12 in 1 vlak?
Maak er dan 1 string van.
Vermoeden is een lage stringspanning.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43
Ik heb hier ook een Growatt3000T3-S hangen, en heb ook dat tikgeluid. Maar dat is alleen bij Zonsopgang en Zonsondergang of hele bewolkte omstandigheden. Is dat bij jou hetzelfde? Dat kan dan ongeveer een half uurtje duren.

Mijn Firewizzie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:52
Tikken doet mijn omvormer ook bij in- en uitschakelen.
Maar hooguit een tiental seconden.
Paar keer klik en dat was het.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipsaus
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
Zet er de grafieken van mppt1 en mppt2 voltage ook even bij.

Liggen alle 12 in 1 vlak?
Maak er dan 1 string van.
Vermoeden is een lage stringspanning.
Alle panelen liggen inderdaad in 1 vlak.

Om er 1 string van te maken zal ik waarschijnlijk contact op moeten nemen met de installateur?
Ik heb hier ook een Growatt3000T3-S hangen, en heb ook dat tikgeluid. Maar dat is alleen bij Zonsopgang en Zonsondergang of hele bewolkte omstandigheden. Is dat bij jou hetzelfde? Dat kan dan ongeveer een half uurtje duren.
Tikken kan hier wel echt een paar uur duren, afhankelijk van de hoeveelheid licht :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Flipsaus schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Alle panelen liggen inderdaad in 1 vlak.

Om er 1 string van te maken zal ik waarschijnlijk contact op moeten nemen met de installateur?

[...]

Tikken kan hier wel echt een paar uur duren, afhankelijk van de hoeveelheid licht :/
Zoals @busscherski altijd eerst doet: stukje verschillende kleuren tape op de bedrading per mppt ingang, zodat je weet hoe het eerst zat.

Daarna DC switch uit, min los van mppt2, plus los van mppt 1, die met elkaar verbinden.
Dan de plus van mppt 2 naar mppt 1.
Weet je hoe de mc4 stekkers los moeten?

edit: en dc switch weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24

Barrycade

Through the...

Als ik het goed opgezocht hebt zit je opstartspanning op 140V en de nominale op 620V. Lijkt me met 2 strings van max 225V je ze beter op 1 MPPT kan zetten. Zeker omdat ze op hetzelfde dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipsaus
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Zoals @busscherski altijd eerst doet: stukje verschillende kleuren tape op de bedrading per mppt ingang, zodat je weet hoe het eerst zat.

Daarna DC switch uit, min los van mppt2, plus los van mppt 1, die met elkaar verbinden.
Dan de plus van mppt 2 naar mppt 1.
Weet je hoe de mc4 stekkers los moeten?

edit: en dc switch weer aan.
Met elkaar verbinden, hoe bedoel je dat precies? Sorry, ik ben echt een noob nog met elektra. Het gaat om deze kabels neem ik aan? Kunnen ze niet gewoon allemaal in A, ipv in A en B? Of is dit heel dom, haha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHd1mNlLdU1lffHe8Lzx9R5_U1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhcXvJ2OAstIsbVLalS5JRAX.jpg?f=fotoalbum_large

Heel erg bedankt voor alle hulp al trouwens!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DCswitch off

+ B los (rood)
- A los (zwart)

aan elkaar klikken

- B los (zwart)
en die in - A steken.

DC switch on

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cq-oHcl36xqC-wKbZceggPZRrIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjzgdlARsw8cUdFwPGXjwNt0.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik zie dat ik een slechte verbinding heb. Rubbertje zichtbaar en stekker niet ver genoeg in elkaar :+

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipsaus
Ok, top! Het is gelukt.

Ik zal alles even laten draaien en in de gaten houden. Ik zal einde van de dag nog een nieuwe log posten.

Heel erg bedankt voor alle hulp!!

edit: Je ziet het inderdaad direct terug in de grafieken. De MPPT voltage komt nu allemaal in 1 terecht. Kan dit verder geen kwaad? Of is de max 1000v? (zie datasheet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KEbac1LU5OJfk40noSY6daxOTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6PUUzQtR5m6xWnmv8hyadbR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rM-SW8j0zZ9JVc2uVYJym-eEi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PCJPFWfUd2imXZ41bFWj124W.png?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door Flipsaus op 25-08-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04

RvV

Much better.
De 3 fasen omvormers gaan tot 1000V maar het liefst zo rond de 600V voor de beste efficientie. Beetje dom natuurlijk om daar 6 panelen per string op te zetten.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipsaus
Nog één vraagje: moet er nog iets aangepast worden in de settings? Ik heb bijvoorbeeld de opties zoals op het plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6ZGoy1AGs7ABLob3ZgUEEOgHS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bg2qKl0F2jBE7QEyxaG5mM2Q.png?f=fotoalbum_large

Edit:
Zou het ook kunnen dat nu de opbrengst (W) wat lager is? Hij schiet al weer omhoog :+

[ Voor 4% gewijzigd door Flipsaus op 25-08-2020 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
OMG het is dus nog erger dan ik dacht.
Een 3-fase omvormer, terwijl ik uit ging van een 1-fase omvormer.
Wie installeert zoiets op deze manier???

Er hoeft niets verder aangepast worden.
Leg je noord dak ook maar vol. Je hebt een ingang over.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2020 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipsaus
Ok, nogmaals bedankt voor alle hulp! Blij dat het zo eenvoudig op te lossen was.

Als je nieuwsgierig bent kan ik nog wel even opzoeken welke partij dit geïnstalleerd heeft hoor :>
Leg je noord dak ook maar vol. Je hebt een ingang over.
Het is een dwarskap hoekhuis, dus we hebben niet echt plek over ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Flipsaus op 25-08-2020 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-01 11:50
Hier ook een Growatt 3-fase omvormer (6000TL3-S) met dezelfde ervaring van dat hinderlijke tikken. Installateur heeft hier ook 2 strings toegepast, twee keer 10 panelen op Zuid zonder schaduw. Tikken duurde in de ochtend en avond ook bijna een uur en door hele huis hoorbaar.
Ben inmiddels ook van 2 naar 1 string gegaan en daardoor heb ik gemerkt dat de omvormer veel eerder en veel later in- en uitschakelt. Scheelt zeker een uur per dag.

Het tikken duurt geen uur meer maar ongeveer een kwartier in de ochtend en avond. Nog steeds hinderlijk vind ik maar ik vraag mij af of dat voor Growatt gebruikelijk is, kan iemand dit bevestigen?

Deze omvormer produceert een hinderlijke fluittoon wanneer deze in bedrijf is. Is dit gebruikelijk?

MPPT1 Voltage ligt nu iets boven nominal voltage van 620V. Is dit prima zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-5DMrIDYHnjBu4-WlOhG6SLeUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eoNAiUiEkmg2qYcswD4uqOzz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door rismaster op 13-11-2020 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:24

Barrycade

Through the...

Nou dat is wel de max (van de omvormer die TS heeft), dus iets meer info hoeveel panelen en welke omvormer is wel welkom om een juiste inschatting te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04

RvV

@rismaster

Een fluittoon heb ik op de 9000 nog niet kunnen waarnemen.
Dat tikken heb ik wel. Hij hangt echter in de schuur dus al tikt hij als een koekoeksklok, maakt niets uit. :)
In huis zou ik hem niet willen hebben.

Spanning is wel goed bij jou. Op de warme zomerdagen zal hij dan rond de 600v of iets er onder zitten gok ik.

[ Voor 18% gewijzigd door RvV op 20-10-2020 17:40 ]

Y'24

Pagina: 1