@
Cid Highwind
Wanneer de prijs/prestatie niet of nauwelijks verbeterd zal een flink deel van de markt logischerwijs veranderen in een vervangingsmarkt. De grote massa gaat echt niet opeens massaal een groter budget vrijmaken voor gamen. Wat wel kan is dat ze meer betalen voor een kaart, maar er dan langer mee doen. Als je er dubbel zo lang mee doet, kun je voor hetzelfde budget per jaar, een twee keer zo dure kaart kopen.
Als dat gebeurd zullen de game engines natuurlijk wel stagneren en blijven oudere kaarten ook de nieuwe games redelijk goed spelen. Dus is het dan nog aanlokkelijker om lang met een kaart te doen.
Mogelijk krijg je een opsplitsing in de markt, waar de high-end gamers die wel bereid zijn om steeds meer te betalen, steeds duurdere kaarten krijgen. Die zijn echter met te weinig om spellen voor te ontwikkelen, dus wat gaan die dan spelen? Dus ik voorzie dan eerder dat die kaarten zich volledig gaan richten op professionele toepassingen.
Sowieso lijkt de chipproductie te stagneren, waarbij de meerkosten van nieuwe procedés bijna net zo duur zijn als de snelheidstoename. Dus misschien gaan we op termijn sowieso naar een vervangingsmarkt of in elk geval een markt waar mensen veel minder vaak upgraden, net zoals er bij Intel weinig reden was om te upgraden toen ze lang bleven steken op 14 nm. Ik voorzie in elk geval dat de tijd tussen nieuwe procedés gaat toenemen. Eigenlijk is dat al het geval, want zelfs TSMC doet met N3B eigenlijk min of meer een paper launch. Het bruikbare N3E procedé komt pas volgend jaar. Intel en Samsung lukt het ook niet om nieuwe procedés op tijd productieklaar te krijgen.
Maar...dat neemt niet weg dat Nvidia en AMD volgens mij nu erg hoge marges hebben op hun kaarten en er wel degelijk ruimte is voor betere prijzen.