Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zijn deze zonnepanelen goed gelegd?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Je zou voor de grap er eens een keuring op moeten laten uitvoeren. Als second-opinion :D

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
HSA.Solar schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:13:
Je zou voor de grap er eens een keuring op moeten laten uitvoeren. Als second-opinion :D
Liefst voor je alles betaald hebt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ow, en in de meterkast moet een sticker zijn aangebracht waardoor duidelijk wordt voor de hulpdiensten dat er een PV installatie aangesloten is.

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:16
Tennie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Sorry ik heb het denk ik verkeerd, hoofdschakelaar is vaak de schakelaar die nog weer onder de meter zit, maar ik heb nog een ouderwetse zonder schakelaar. Maar er zit in de meterkast nog wel een extra schakelaar van 40A die de rest nog weer beveiligd. En dáár hebben ze hem nog wel onder geplaatst, dus eigenlijk is het PV systeem dan niet beveiligd tegen overstroom en kortsluiting lijkt me. Alleen de hoofdveiligheid is er dan als beveiliging, maar dat is niet handig lijkt me.
Dat zijn de zekeringen van de netbeheerder. Als dat automaten zijn dan kun je die idd gebruiken om het huis spanningsvrij te maken. Maar als ik het goed begrepen heb:

-1 zekering(en) netbeheerder onder de meter. Meestal type-C (langzaam) en doel om af te slaan als je meer gebruikt dan je aansluiting. Schakelt niet de N.

-2 hoofdschakelaar: schakelt alle fasen en N uit. Gebruikt om huis spanningsvrij te maken. De 40A op de schakelaar is een rating for maximaal amperage, maar dit is geen automaat. Volgens mij heb jij dit? Of staat er B40 op?

-3 ALS: beveiliging voor uit bij lekstroom. Voorkomt (hopelijk) dat je een dodelijke klap krijgt als je ergens spanning op komt te staan waar dat niet hoort.

-4 automaat: beveiliging tegen overbelasting van een groep. Voorkomt dat je huis afbrand.

PV omvormers hebben ‘anti islanding’ zodat ze uitgaan als de netspanning er niet meer is. Vaak zie je ook nog een extra werkschakelaar bij de omvormer zodat je er 100% zeker van kan zijn. Ik ben geen enphase expert, maar volgens mij is de Qrelais vergelijkbaar.

Jij kunt nu niet meer met de hoofdschakelaar je huis spanningsvrij maken. De kabels naar de PV blijven namelijk altijd onder spanning staan, tenzij je de hoofdzekering van de netbeheerder ook uitzet. Ik heb geen toegang tot de NEN norm, maar alle plaatjes in dit interview met ABB staat de hoofdschakelaar voor de PV en niet andersom.

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 18:28

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Topicstarter
HSA.Solar schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:13:
Zou ik haast gaan doen inderdaad.

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

• Tennie

Tennie

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:07:
Esthetisch is het ook niet wat nee, maar ik neem aan dat ze dat met je overlegd hebben?
Soort van ja hoor, maar ik heb wel 3 keer gezegd: "als het er mooier uit ziet als je 1 a 2 weglaat, dan mag dat."
Als ik nu bijvoorbeeld kijk en haal dan links 1 weg en rechts die losse weg, dan is het volgens mij al wat mooier. Maar goed dit is aan de achterkant, dus iets minder erg, maar dan nog, we zitten wel vaak in de tuin natuurlijk.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
busscherski schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:48:
@kabeltjekabel of @AUijtdehaag gaan hier denk ik helemaal op los. Als amateur begin ik vast.
You have summoned me :P ?
[...]

Nee dat niet maar volgens mij mankeert er wel een boel aan.
Ze hebben volgens mij een 3 fase B20 alamat geplaatst. Maar het in de meterkast op 1 fase aangesloten.
Een alamat is zowel aardlek als automaat.
Alleen wel gek dat ze een 3 fase 20A automaat gebruiken voor het enkelfase aansluiten voor een piekopbrengst van 20 panelen x 295 W = 5900 W. Dachten ze soms dat je een 3 fase aansluiting hebt?
Tja, wellicht dachten ze dat hij 3-fase had gezien aanwezigheid van 4P hoofdschakelaar. Maar dat zegt niet zoveel. Nette installateur doet altijd 4P hoofdschakelaar; dat maakt latere upgrade van netaansluiting zoveel makkelijker..
Ik denk dat dit alleen correct is als ze de andere 10 panelen met een eigen kabel van boven laten komen naar deze 3 fase alamat (andere 'fase') en van daar ook met eigen kabel naar de rail van de meterkast.
Netst is uiteraard 2 enkelfase alamats.

Wat is trouwens de doorsnede van de aders?
En dan die 3P+N aardlekautomaat gebruiken met L,L, N,N van dezelfde fase :?

[...]

Voor 10 panelen klopt het denk ik, voor 20 denk ik niet.
Voor de hoofdschakelaar klopt nooit, ongeacht aantal panelen.
Vind ik niet, en met 2 kabels door 1 wartel kan echt niet waterdicht worden. Dat moeten ze netter doen. Daarnaast gebruik ik altijd 6 mm2 aarde draad, maar ik weet niet of dat verplicht is.
Misschien hebben ze 'm afgegoten.
Tennie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:21:
Korte versie van mijn vraag is, zijn deze zonnepanelen een beetje schappelijk á professioneel gelegd.

Lange versie:
Na het aanvragen van een aantal offertes heb ik gekozen voor een bedrijf dat 20 zonnepanelen kwam/komt leggen met het Enphase systeem. 10 zonnepanelen achter en 10 zonnepanelen voor.
Ze hebben eerst 10 uur gedaan over het leggen van de zonnepanelen aan de achterkant, de voorkant moet nog.

Na ongeveer een half uur een gesprek over de zonnepanelen over hoe ze op het dak moesten, kwamen ze er al gauw uit dat als er 10 op moeten, het wel krap wordt. Dus toen heb ik ook aangegeven dat als er 1 of 2 minder op moeten en het wil dan wel goed (of mooi), dan mag dat van mij ook. Maar ze vonden dat dat niet hoefde(zie eerste foto het resultaat).
Had nog wel meer opgepast volgens mij.
Na veel pech en laten we maar zeggen moeite, waren ze na 10 uur werk in het donker klaar.

Ik heb zelf wel een klein beetje verstand van elektra en had ook al wel filmpjes gezien over het Enphase systeem, dus toen ik op het eind zag dat hij alleen een aardlek had geplaatst leek me dat toch wel apart.
Is een aardlekautomaat; overstroom-, korstluit- en aardlekbeveiliging in 1 component.
Dingen die mij tot nu toe opvielen (zie foto's): Sommige IQ7+ omzetters los op dak, veel overbedrading, ook los op dak, hadden ze een zonnepaneel weggelaten dan was het volgens mij al mooier geweest. Meterkast aansluiting alleen aardlekschakelaar en dan niet aangesloten op de hoofdschakelaar, maar direct aan de hoofdzekering (zie foto).

Graag zou ik van jullie willen weten, of ik aan het zeuren ben of dat het wel klopt wat ik zeg.
Die IQ7's moeten ze gewoon aan de rails vastzetten. Verder propageerd Enphase zelf het e.e.a. redelijk los te laten hangen.
Hoort hier nog een automaat tussen?
Heb je al.
Horen hier niet ook nog Q relais tussen te zitten?
Volgens mij wel. Dat ding zorgt voor afschakeling als de spanning te ver wordt opgedreven.
Hoort die aansluiting wel aan de hele voorkant van de meterkast aangesloten te worden, dus vlak na de hoofdzekering?
ABSOLUUT NIET

Normaliter wordt er echter vanuit je meter direct naar de HS bedraad en dan vanaf daar naar je verdeelblokjes. Wellicht heeft ze dat in de war gebracht... dan is de vraag met welk gereedschap ze dat zo gedaan hebben, want dat is wel permanent live daarzo...

• Tennie

Tennie

Topicstarter
HectorMalot schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Dat zijn de zekeringen van de netbeheerder. Als dat automaten zijn dan kun je die idd gebruiken om het huis spanningsvrij te maken. Maar als ik het goed begrepen heb:

-1 zekering(en) netbeheerder onder de meter. Meestal type-C (langzaam) en doel om af te slaan als je meer gebruikt dan je aansluiting. Schakelt niet de N.

-2 hoofdschakelaar: schakelt alle fasen en N uit. Gebruikt om huis spanningsvrij te maken. De 40A op de schakelaar is een rating for maximaal amperage, maar dit is geen automaat. Volgens mij heb jij dit? Of staat er B40 op?

-3 ALS: beveiliging voor uit bij lekstroom. Voorkomt (hopelijk) dat je een dodelijke klap krijgt als je ergens spanning op komt te staan waar dat niet hoort.

-4 automaat: beveiliging tegen overbelasting van een groep. Voorkomt dat je huis afbrand.

PV omvormers hebben ‘anti islanding’ zodat ze uitgaan als de netspanning er niet meer is. Vaak zie je ook nog een extra werkschakelaar bij de omvormer zodat je er 100% zeker van kan zijn. Ik ben geen enphase expert, maar volgens mij is de Qrelais vergelijkbaar.

Jij kunt nu niet meer met de hoofdschakelaar je huis spanningsvrij maken. De kabels naar de PV blijven namelijk altijd onder spanning staan, tenzij je de hoofdzekering van de netbeheerder ook uitzet. Ik heb geen toegang tot de NEN norm, maar alle plaatjes in dit interview met ABB staat de hoofdschakelaar voor de PV en niet andersom.
Precies, hij mag dus nog even mooi na de hoofdschakelaar geplaatst worden, wel gevaarlijk voor hem inderdaad, want hij heeft én vanuit de PV's én vanuit de hoofdzekering nog spanning.

Q relais zijn tegen overspanning las ik, die beveiliging is er nu dus ook totaal niet (lijkt me).

• kabeltjekabel
HectorMalot schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:31:
[...]

Hoofdzekering is smeltzekering in verzegelde kast bij TS.

• busscherski
  • Nu online
@Tennie
Die ene onder het dakraam vind ik wel leuk gelegd, die is precies een half paneel verschoven.
Ik stoor me vooral aan die losse rechts.

@kabeltjekabel
Dankje voor de toelichting.
Tja, wellicht dachten ze dat hij 3-fase had gezien aanwezigheid van 4P hoofdschakelaar. Maar dat zegt niet zoveel. Nette installateur doet altijd 4P hoofdschakelaar; dat maakt latere upgrade van netaansluiting zoveel makkelijker..
Zou kunnen maar daarnaast kan ik op de foto nog zien dat de energiemeter enkelfase is.
En dan die 3P+N aardlekautomaat gebruiken met L,L, N,N van dezelfde fase :?
Volgens de regels kan het denk ik niet nee (leuk weetje, in Duitsland schakelen ze alleen de fase, niet de nul).
Zou jij kiezen voor 2 16A alamats?
Voor de hoofdschakelaar klopt nooit, ongeacht aantal panelen.
Had ik niet gezien.
Misschien hebben ze 'm afgegoten
Haha, die kans is klein maar het zou kunnen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:14
De meterkast dient vrij eenvoudig spanningsloos gemaakt te worden bij calamiteiten, vaak bij een 3e aardlek hoort er een hoofdschakelaar te zijn en achter die hoofdschakelaar hoort alles te zitten.

Dus dit mag niet hoe het is aangesloten en is niet volgens NEN1010.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Ik wil niet heel erg vooroordelen, maar ik zou wel voorzichtig willen inschatten dat ze dat niet hebben gedaan.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:45:En dan die 3P+N aardlekautomaat gebruiken met L,L, N,N van dezelfde fase
Bedoel je de 2 stuks aardlekschakelaars?, grappige is, dat de automaat voor de PV's net zo is aangesloten.
Kan dit kwaad? (behalve dat je ze dan niet meer kan testen met de knop)

• kabeltjekabel
Tennie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Ik wil niet heel erg vooroordelen, maar ik zou wel voorzichtig willen inschatten dat ze dat niet hebben gedaan.
Lijkt me ook niet gezien de rest van het werk, maar wie weet he :+
[...]

Bedoel je de 2 stuks aardlekschakelaars?, grappige is, dat de automaat voor de PV's net zo is aangesloten.
Als je testknop niet werkt deugd het natuurlijk sowieso niet. Als de testknop daar L-L zit..

• kabeltjekabel
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:57:
De meterkast dient vrij eenvoudig spanningsloos gemaakt te worden bij calamiteiten, vaak bij een 3e aardlek hoort er een hoofdschakelaar te zijn en achter die hoofdschakelaar hoort alles te zitten.

Dus dit mag niet hoe het is aangesloten en is niet volgens NEN1010.
'Nieuwe' regels is gewoon altijd een hoofdschakelaar.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
[...]

Technisch kun je klem 3-4 en 5-6 op deze aardlekautomaat leeg houden. Dat is geen probleem. Testknop zit op N-2.
Maar de scheiders in de automaat parallel aansluiten is een niet juist, direct schroevendraaier inleveren en ander werk zoeken.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:14
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

'Nieuwe' regels is gewoon altijd een hoofdschakelaar.
Even nagekeken en idd in 2015 is dat gewijzigd officieel had ik ook een hoofdschakelaar moeten plaatsen nadat er een kookgroep werd geplaatst hier.

Maar ach hier zitten maar 2 aardlekschakelaars in zo erg zal het wel niet lopen.
Hier is de installatie niet aangepast maar uitgebreid dus geld niet. :+

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2020 22:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tennie

Tennie

Topicstarter
jeroen3 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:52:
[...]

Technisch kun je klem 3-4 en 5-6 op deze aardlekautomaat leeg houden. Dat is geen probleem. Testknop zit op N-2.
Maar de scheiders in de automaat parallel aansluiten is een niet juist, direct schroevendraaier inleveren en ander werk zoeken.
Oké top info, ik zal dat eens veranderen

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:57:
@Tennie
Die ene onder het dakraam vind ik wel leuk gelegd, die is precies een half paneel verschoven.
Ik stoor me vooral aan die losse rechts.
Mijn eerste indruk was; kleine paneeltjes. Totdat ik zag dat het van die half-cut dingen waren :P
@kabeltjekabel
Dankje voor de toelichting.

[...]

Zou kunnen maar daarnaast kan ik op de foto nog zien dat de energiemeter enkelfase is.
PV cowboy gonna PV cowboy
[...]

Volgens de regels kan het denk ik niet nee (leuk weetje, in Duitsland schakelen ze alleen de fase, niet de nul).
Maar ook in Duitsland moeten ze uitschakelen bij te hoge netspanning en gewoon achter de hoofdschakelaar monteren.
[...]
Zou jij kiezen voor 2 16A alamats?
Dunno wat voor panelen het zijn en wat de piekopbrengst is. Dat zou ik meenemen in die beslissing. 3-fase is natuurlijk ook altijd mooi.
Is ook tricky, want die blokjes zitten normaliter achter de HS aangesloten.
[...]

Haha, die kans is klein maar het zou kunnen.
Afgieten staat wel in de Enphase DHZ handleiding van Solar bouwmarkt.

• busscherski
  • Nu online
@kabeltjekabel
Dunno wat voor panelen het zijn en wat de piekopbrengst is. Dat zou ik meenemen in die beslissing. 3-fase is natuurlijk ook altijd mooi.
Het type panelen en type micro omvormer doet er inderdaad toe. En daarnaast wellicht de dak helling en orientatie. En of het 10+10 blijft of toch 11+9 wordt.
Alsnog lijkt het me dat er pieken gaan optreden boven 3680 W. Totaal omvormervermogen is denk ik 5900 W.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Korte versie van mijn vraag is, zijn deze zonnepanelen een beetje schappelijk á professioneel gelegd.
Nee, de panelen liggen er niet netjes op. Ze hebben Clickfit gebruikt met instelbare haken. Daarmee had met gemak alles strak ( gewoon langs een touwtje ) gelegd kunnen worden.Kwestie van een metseltouw op de buitenste haken leggen en dan strak de rails er langs.

De bende onder de panelen vind ik persoonlijk ook erg slordig. Wat is er mis met een aantal kabelgeleiders of desnoods tie wraps langs de rails.

En dat ze hier 10 uur over gedaan hebben is mij ook een raadsel. Je hebt met Clickfet letterlijk 1 hamer en 1 ratel me dop 10 nodig.

Vraag: Heb je ook een foto van de hoeken van de rails? Hebben ze langs de uiteinden twee dakhaken vlak bij elkaar zitten of niet?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• kabeltjekabel
Tie wraps gaan toch stuk

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Valt mee, er valt geen zonlicht op omdat ze onder de panelen liggen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• kabeltjekabel
mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:01:
[...]

Valt mee, er valt geen zonlicht op omdat ze onder de panelen liggen.
Ze worden warm, ze worden koud..

Moet je sowieso met de wat stevigere exemplaren beginnen.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:37:
@kabeltjekabel

[...]

Het type panelen en type micro omvormer doet er inderdaad toe. En daarnaast wellicht de dak helling en orientatie. En of het 10+10 blijft of toch 11+9 wordt.
Alsnog lijkt het me dat er pieken gaan optreden boven 3680 W. Totaal omvormervermogen is denk ik 5900 W.
De 10 stuks achter (die van de foto) zijn 370 Wp van HRE.
mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:45:
[...]
Vraag: Heb je ook een foto van de hoeken van de rails? Hebben ze langs de uiteinden twee dakhaken vlak bij elkaar zitten of niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/XTO7R1o5rtdE6L4gFeIcrKu3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/QpezrTqjwhPgZncYjPHJd31a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/nBtCrE4Ng2Sqil25kPjaLqGw.jpg

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Tennie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:09:
[...]

De 10 stuks achter (die van de foto) zijn 370 Wp van HRE.
De omzetters zullen alleen alles boven de 295 aftoppen geloof ik

• Tennie

Tennie

Topicstarter
mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:45:
[...]Nee, de panelen liggen er niet netjes op. Ze hebben Clickfit gebruikt met instelbare haken. Daarmee had met gemak alles strak ( gewoon langs een touwtje ) gelegd kunnen worden.Kwestie van een metseltouw op de buitenste haken leggen en dan strak de rails er langs.
Zouden de panelen nu nog wel beter gelegd kunnen worden, of is dat niet meer mogelijk?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Op die laatste foto die je plaatst lijkt dat 1 beugel niet goed in de rail zit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaBVFFH-EJ6FfoolgSc6c7oVBo8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6XfQlx9Q3cjTo0hTzSgEX5iC.jpg?f=user_large

Ik begin nu te te twijfelen trouwens of het wel clickfit is als montagemateriaal.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tennie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:16:
[...]

Zouden de panelen nu nog wel beter gelegd kunnen worden, of is dat niet meer mogelijk?
Jawel, maar dan moet alles er weer vanaf. Dan de hoogte van de rails gelijk stellen met een touwtje, en dan terug leggen.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:17:
Op die laatste foto die je plaatst lijkt dat 1 beugel niet goed in de rail zit!

[Afbeelding]

Ik begin nu te te twijfelen trouwens of het wel clickfit is als montagemateriaal.
Wat je daar omcirkelt is de losse omvormer die daar ligt.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier de volledige foto :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDJ5w7Q4lgX8lvEKTzpLbLzqgdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JjKNsfMTMmTb3LDecVI202L.jpg?f=fotoalbum_large

• HSA.Solar
Als ik kijk naar de eerste foto, dan lijkt het alsof ze een te korte rails gebruikt hebben? Ik denk dat ze standaard zijn uitgegaan rails als 3080mm, en 2065mm, maar dat type paneel is net iets breder (1038mm) waardoor dat niet gaat passen, ze zullen dus andere maten nodig hebben zoals de 3500mm variant, en voor de 2 panelen naast elkaar een 3 meter, of 2x 1 meter met koppelstuk. Als dat niet klopt.. dan kan ik mij voorstellen dat ze 10 uur aan het puzzelen zijn geweest.

Ik kan er naast zitten natuurlijk :)

[ Voor 4% gewijzigd door HSA.Solar op 24-10-2020 23:44 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
Tennie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:31:
[...]

Oké top info, ik zal dat eens veranderen
Ik zou er maar vanaf blijven als het nog niet eens opgeleverd is. Het maakt de discussie met de installateur vast niet makkelijker als je er tussendoor zelf mee gaat rommelen.

Bovendien kun je het niet spanningsloos maken om er veilig aan te werken, want het zit voor de hoofdschakelaar. Zie hier waarom dat niet is hoe het hoort. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

3DDude

I void warranty's

@Tennie
Van mij mag je ook wel zeggen wie dit heeft gelegd; mag ook in DM.. dan weet ik dat ik daar geen zaken mee moet doen.
Wat een bende haha, succes met de overige 10 dan :|
laat ze dit eerst maar opnieuw / netjes doen.

Be nice, You Assholes :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is de zijkant van de omvormer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4tZOpPjLKlXcnT1qhWRTl3Qs60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aptefhtF2RhUE3avzbQC3jQQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Xander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:09:
[...]

Ik zou er maar vanaf blijven als het nog niet eens opgeleverd is. Het maakt de discussie met de installateur vast niet makkelijker als je er tussendoor zelf mee gaat rommelen.

Bovendien kun je het niet spanningsloos maken om er veilig aan te werken, want het zit voor de hoofdschakelaar. Zie hier waarom dat niet is hoe het hoort. ;)
Nee, die automaat/aardlek die net is aangelegd laat ik nog zitten, wees niet bang. Ik dacht ook dat het over de 2 al aanwezige aardlekschakelaars ging. Maar die zitten net zo aangesloten.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
3DDude schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 00:28:
@Tennie
Van mij mag je ook wel zeggen wie dit heeft gelegd; mag ook in DM.. dan weet ik dat ik daar geen zaken mee moet doen.
Wat een bende haha, succes met de overige 10 dan :|
laat ze dit eerst maar opnieuw / netjes doen.
Ik vertel wel even an public welk bedrijf het heeft gelegd na het moment dat ze het hebben hersteld.
DM verstuurd.

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:25
Ze hebben het zich ook moeilijk gemaakt met dit paneel. Als je een standaard maat paneel had van 1650mm hoog had je deze in 1 rij onder de dakramen door kunnen halen zodat de panelen tussen de dakramen mooi aansluiten.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
Heb je het bij de goser die het installeerde gekocht of is het een zzp'er?
Ik vind het werk in de meterkast er best netjes uitzien, jammer dat het verkeerd is aangesloten.( Iig dat roept iedereen hier)

diskeltische lurker

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

twain4me schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 06:10:
[...]

Dat is de zijkant van de omvormer

[Afbeelding]
Gelukkig dat scheelt dan weer. Aan de andere kant; VOlgens mij zitten er twee boutpunten aan elke optimizer, en ze hebben er maar 1 gebruikt, daarom hangt hij nu scheef langs de dakrail. Dat is ook op zijn minst slordig. :X

• Tennie

Tennie

Topicstarter
technopeuter schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:57:
Heb je het bij de goser die het installeerde gekocht of is het een zzp'er?
Ik vind het werk in de meterkast er best netjes uitzien, jammer dat het verkeerd is aangesloten.( Iig dat roept iedereen hier)
Klopt, dat dacht ik in de eerste instantie ook wel hoor, maar kennelijk vergiste hij zich in de aansluiting (wat wél natuurlijk ongelooflijk dom en gevaarlijk is). Ik vind het dan altijd zo kloten opruimen als iemand er dan aan komt te hangen en er is dan geen mogelijkheid om het systeem uit te schakelen.

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Eerste wat me opviel:
Wat is er rechts gebeurd met de aarde?

Is de verdeelinrichting een keer vernieuwd?
Een net aardblokje had hier m.i. beter op zijn plaats geweest.

Er is al veel benoemd wat niet klopt dus daar ga ik niet op door...
- Voor de hoofdschakelaar... 8)7

Persoonlijk heb ik een hekel aan weer zo'n los kastje in de meterkast met een stukje kabel. Wat hier trouwens ook niet eens het geval is. :N
Wordt gewoon een rommeltje en neemt teveel ruimte in beslag. Zet er gewoon netjes een klein Vision kastje tegenaan en bouw vandaar verder. Stuk netter en overzichtelijker, ook voor de leken onder ons.

• Xander
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 06:22:
[...]

Nee, die automaat/aardlek die net is aangelegd laat ik nog zitten, wees niet bang. Ik dacht ook dat het over de 2 al aanwezige aardlekschakelaars ging. Maar die zitten net zo aangesloten.
Wat mankeert er dan aan de andere twee aardlekschakelaars?

Op de foto's zie ik een kam onder de hoofdschakelaar welke de 3 fasen doorverbind. De aardlekschakelaars zitten op een kamrail. Ik ga er dan vanuit dat de verdeelinrichting verder helemaal bedraad is als-ware het een 3-fasen verdeelinrichting.

Daar is niets mis mee zo. De testknoppen zouden gewoon moeten werken. Tenzij de aardlekschakelaars defect zijn natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 25-10-2020 11:16 ]

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Xander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Wat mankeert er dan aan de andere twee aardlekschakelaars?

Op de foto's zie ik een kam onder de hoofdschakelaar welke de 3 fasen doorverbind. De aardlekschakelaars zitten op een kamrail. Ik ga er dan vanuit dat de verdeelinrichting verder helemaal bedraad is als-ware het een 3-fasen verdeelinrichting.

Daar is niets mis mee zo. De testknoppen zouden gewoon moeten werken. Tenzij de aardlekschakelaars defect zijn natuurlijk.
Ah oke, nou beide knopjes doen het iig niet. Enige wat ik kan doen is een losse aardlek tester in een stopcontact stoppen en kijken of ze het doen.

• twain4me
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Klopt, dat dacht ik in de eerste instantie ook wel hoor, maar kennelijk vergiste hij zich in de aansluiting (wat wél natuurlijk ongelooflijk dom en gevaarlijk is). Ik vind het dan altijd zo kloten opruimen als iemand er dan aan komt te hangen en er is dan geen mogelijkheid om het systeem uit te schakelen.
Jawel. de alamat omzetten. alleen moet je gewoon het hele systeem in 1 keer kunnen afschakelen, dat hebben we nu eenmaal afgesproken. handig als je ergens aan gaat werken, handig als er nood is en een "vreemde" de boel uitzet etc.

• Xander
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Ah oke, nou beide knopjes doen het iig niet. Enige wat ik kan doen is een losse aardlek tester in een stopcontact stoppen en kijken of ze het doen.
Heb je foto's waarop meer van de kast te zien is?

Testknop van die schakelaars zit aangesloten tussen 2 (L1) en 7 (N). Lopen er gewoon 4 draden van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars? Dan zou de testknop moeten functioneren...

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Xander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:28:
[...]

Heb je foto's waarop meer van de kast te zien is?

Testknop van die schakelaars zit aangesloten tussen 2 (L1) en 7 (N). Lopen er gewoon 4 draden van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaars? Dan zou de testknop moeten functioneren...
Ik zal straks na mijn werk even kijken en fotos maken!

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylUantXdRaXSYxyVrX3drwtacx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ0U3HUvsV2UlLpdgoMAPwHn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOWJxoQN7zOV_U7VjFi4pGDhOS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSkx3VIrY94cqrpw4hNDgpG5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrJg4DtxcbFzntkzaumVhye30vY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTlF41yZDWnnQpftgimBiHKg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vond nog een paar fotos op mijn telefoon

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Kennelijk zit de testknop op op de 2 en 3

[ Voor 3% gewijzigd door Tennie op 25-10-2020 11:44 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom zitten daar 3F+N diff's in als je mono fase hebt? In ieder geval je testknoppen werken niet om dat deze tussen 2 en 3 zit

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28

Pazo

Mroaw?

Zoals @busscherski aangaf, zou ik er wel een Q-Relay tussen (laten) zetten. Nu heb ik niet heel veel verstand van de meterkast-kant, dus dat heb ik ook door een elektricien laten doen. Nu heb ik een 3 fase PV systeem op een 3 fase meterkast. Ik heb er 2 schakelaars tussen zitten, 1 voor het PV systeem en 1 voor de Envoy. Nu kan ik dus het PV-systeem uit zetten, terwijl de Envoy het nog blijft doen. Dat is handig als je zaken moet instellen in de toolkit en het PV systeem moet onderbroken worden.

Hierbij een paar foto's van de meterkast bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gkY9oCqd2v7I6vqujNNaLaWg.jpg

De twee blauwe schakelaars rechtsboven zijn van het PV en de Envoy.
Die zwarte blokken rechts zijn de CT-ringen.
Daar onder zit de Q-Relay.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fDv6L1SGJB8TmtFdjAujo6xO.jpg

En ja, zoals eerder geopperd, de omvormers moeten gewoon vast aan de rails, onder de panelen, en dan kan de Q-Cable ook gewoon aan het rek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RSsSoIkvTYelVFzFWeJ2Zl4M.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Xander
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:42:
[Afbeelding]

Ik vond nog een paar fotos op mijn telefoon
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:44:
Kennelijk zit de testknop op op de 2 en 3
Bijzonder, dan heeft Hager de CDA440G blijkbaar een keer aangepast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJrstU8YgpwSl-7_4JUGf_m_ZtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fyR3zga8HQ9RZMVgb3da6cgI.jpg?f=user_large
Op deze afbeelding staat hij wel tussen 2 en 7 zoals ik het ken.

Weet wat geleerd. :)

Anyway, dat verklaart wel waarom de testknop bij jou nu niet werkt ja.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 25-10-2020 12:07 ]

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Pazo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:57:
Zoals @busscherski aangaf, zou ik er wel een Q-Relay tussen (laten) zetten. Nu heb ik niet heel veel verstand van de meterkast-kant, dus dat heb ik ook door een elektricien laten doen. Nu heb ik een 3 fase PV systeem op een 3 fase meterkast. Ik heb er 2 schakelaars tussen zitten, 1 voor het PV systeem en 1 voor de Envoy. Nu kan ik dus het PV-systeem uit zetten, terwijl de Envoy het nog blijft doen. Dat is handig als je zaken moet instellen in de toolkit en het PV systeem moet onderbroken worden.

...
Potverdikke dat is een heel verschil dan bij mij.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Xander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

[...]

...
Ja precies, zou kunnen of dat dit automaten zijn voor bepaalde andere situaties die ik zo nu niet weet :P. volgens mij hebben we op het werk wel een externe aardlektester, kijken of het allemaal uberhaupt werkt.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:09:
[...]

Ja precies, zou kunnen of dat dit automaten zijn voor bepaalde andere situaties die ik zo nu niet weet :P. volgens mij hebben we op het werk wel een externe aardlektester, kijken of het allemaal uberhaupt werkt.
Of nou ja, het is inderdaad hetzelfde model, misschien dat dit de eerste types waren, wie weet.

• busscherski
  • Nu online
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:06:
[...]

Potverdikke dat is een heel verschil dan bij mij.
En dan was dit ook nog eens @Pazo zijn eerste keer. Zonder dat hij ooit een training of opleiding hiervoor heeft gevolgd.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:12:
[...]

En dan was dit ook nog eens @Pazo zijn eerste keer. Zonder dat hij ooit een training of opleiding hiervoor heeft gevolgd.
Nee inderdaad, gewoon 10 youtube filmpjes gekeken :P

En daarnaast heb ik ook heel veel gehad aan de DHZ handleiding (pdf) van Solar-Bouwmarkt. Daarin staat keurig omschreven wat je allemaal nodig hebt, en hoe het aangesloten moet worden. Ik heb in mijn geval pagina 26 aan mijn elektricien laten zien, zo van 'en zo moet je het aansluiten, succes' :) Hij heeft er dan dus nog een extra schakelaar tussen gezet zodat de Envoy en het PV systeem los van elkaar uitgezet kunnen worden.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33

Part

Helemaal niets.....

Dan zit er ook nog 2,5mm2 tussen de aardlek en twee 16A groepen helemaal rechts. |:(

Er zitten zoveel fouten in deze meter kast dat je niet weet waar je moet beginnen.

Ik vermoed dat de zonnepanelen boer heeft gedacht dat het hier om een 3 fase aansluiting ging en verrast was dat het maar 1 fase was. Wat natuurlijk geen excuus is om dit werk te leveren.
Maar goed je zal ook de bestaande kast opnieuw moeten bedraden en een keuze maken of je 1 fase wil houden of overstappen op 3 fase. Bij 1 fase moeten er 1 fase aardlekschakelaars in. Bij de 3 fase heb je de kosten van het omzetten naar 3 fase.

[ Voor 60% gewijzigd door Part op 25-10-2020 12:54 ]

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCJ1YPj2Jm0l3l8Aj5GESTSDRjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PZTVIgIMrClSQooPsgteHlY.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op mijn paint kunsten, er is geen ander programma op het werk.

Maar dit is wat ik ga vragen of ze het zo willen veranderen. Veel van de rails kunnen dan volgens mij blijven liggen, het geheel links gaat dan een dakpanhoogte naar beneden. Rechts kunnen dan 4 in 1 vlak gemaakt worden, als het niet kan door de kachelpijp (dit is de afvoer van mijn airco op dit moment), dan kan ik daar ook een dakpanafvoer op maken en dan kan het paneel er overheen.
Uiteindelijk worden het er dan 9 stuks ipv 10, maar hier zou ik wel mee kunnen leven denk ik.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Part schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:44:
Dan zit er ook nog 2,5mm2 tussen de aardlek en twee 16A groepen. |:(

Er zitten zoveel fouten in deze kast dat je niet weet waar je moet beginnen.
Zet ik ook even op de lijst, zou ook maar zo 4mm2 kunnen zijn, maar dat ga ik nog even bekijken.

• busscherski
  • Nu online
LOL, je hebt links nu een half paneel

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33

Part

Helemaal niets.....

Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Zet ik ook even op de lijst, zou ook maar zo 4mm2 kunnen zijn, maar dat ga ik nog even bekijken.
In de draad staat 2,5 gedrukt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 11:57:

[Afbeelding]

De twee blauwe schakelaars rechtsboven zijn van het PV en de Envoy.
Die zwarte blokken rechts zijn de CT-ringen.
Daar onder zit de Q-Relay.

[Afbeelding]

En ja, zoals eerder geopperd, de omvormers moeten gewoon vast aan de rails, onder de panelen, en dan kan de Q-Cable ook gewoon aan het rek.

[Afbeelding]
Waarom zit er een kamrail aan de bovenkant van je aardleks? En die kabels die naar dat enphase apparaat gaan zijn niet afgeschermd, dit lijkt mij niet toegestaan.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Wolly schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Waarom zit er een kamrail aan de bovenkant van je aardleks?
Geen idee, heb ik niet verzonnen. Weet eigenlijk niet eens wat het is ;)
En die kabels die naar dat enphase apparaat gaan zijn niet afgeschermd, dit lijkt mij niet toegestaan.
Op deze foto's niet nee, maar momenteel wel. Hij wilde het eerst ook door buisjes heen laten lopen, maar dat lukte niet omdat de tussenruimte tussen de Envoy en de kast erboven klein was, en de draden niet zo snel bij elkaar konden komen om door een buisje te kunnen. Nu zit er een afdekplaatje voor, soort van hele brede kabelgoot zeg maar, dus je ziet de draden niet meer.

• kabeltjekabel
Ook knap hoe ze die litzes in die steekklem gefrot hebben...
Xander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:03:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Op deze afbeelding staat hij wel tussen 2 en 7 zoals ik het ken.

Weet wat geleerd. :)

Anyway, dat verklaart wel waarom de testknop bij jou nu niet werkt ja.
Jammer van de aanpassing. Is toch direct mooi lik op stuk als de testknop niet werkt als je de verkeerde aardlekschakelaar toepast >:)

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-10-2020 13:16 ]

• kabeltjekabel
[...]

Waarom zit er een kamrail aan de bovenkant van je aardleks? [...]
Waarom niet. Prima manier om de nul aan de voedende kant door te lussen.

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:54:
Ja, die zal het dan wel niet meer doen. Of hoe zit dat eigenlijk met die halfcut panelen... kun je die misschien wel afzagen? >:)

• busscherski
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Ja, die zal het dan wel niet meer doen. Of hoe zit dat eigenlijk met die halfcut panelen... kun je die misschien wel afzagen? >:)
Met een beetje solderen en kit kan het in theorie weer aan elkaar worden gemaakt. Het voltage blijft hetzelfde, alleen de stroom halveert dus de micro's weten er wel raad mee.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:54:
Hahaha ja ik zie het!

Nou ja iig een C'tje links, de meest links onder gaat dan naar het 4 delig vlak, die enkele ook en dan die rechtsboven in mindering.

• busscherski
  • Nu online
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Hahaha ja ik zie het!

Nou ja iig een C'tje links, de meest links onder gaat dan naar het 4 delig vlak, die enkele ook en dan die rechtsboven in mindering.
Het is wel ongebruikelijk om een legplan wijziging te vragen nadat het er al ligt.
Maar aan de andere kant is het wel gebruikelijk om voor installatie een tekening te hebben van het legplan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Waarom niet. Prima manier om de nul aan de voedende kant door te lussen.
Uhm, de voedende kant van de aardlek is vaak toch de onderkant in een normale huis groepenkast?

• Tennie

Tennie

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Oh, die term is dus niet letterlijk te nemen? Jammer.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Het is wel ongebruikelijk om een legplan wijziging te vragen nadat het er al ligt.
Maar aan de andere kant is het wel gebruikelijk om voor installatie een tekening te hebben van het legplan.
Dit snap ik inderdaad, maar ik moet wel echt zeggen dat ik ervan ben gaan walgen. Ze waren ook 2 uur in het donker bezig en dag erna zag ik het pas.

• kabeltjekabel
Wolly schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Uhm, de voedende kant van de aardlek is vaak toch de onderkant in een normale huis groepenkast?
Als beide kanten kan bij de ALS die je gebruikt is het maar net wat uitkomt.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Dan is het nog zo, dat ze nooit echt een legplan hebben doorgenomen met me. Pas voor aanvang van hun werkzaamheden een zeer grove schets gemaakt. En heb meerdere malen gezegd als het met 1 minder mooier ligt, dan moet je dat wél doen.

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Legplan:
Zij vonden het dus niet lelijk en hebben hun schets aangehouden.
Jij hebt dat niet afgekeurd.
Lijkt me dat je dan nu niet moet zeuren over " het ziet er niet mooi uit".

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• busscherski
  • Nu online
Vuiltje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:48:
Legplan:
Ik ben het grotendeels met je eens maar als klant had ik dat legplan dan graag wat eerder ontvangen.

• Vuiltje
Er zijn teveel cowboys die uit de zonneruif willen graaien.
Als je dan zelf te gemakkelijk bent VOORdat ze beginnen, krijg je dit.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Xander
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:56:
[...]

Ik ben het grotendeels met je eens maar als klant had ik dat legplan dan graag wat eerder ontvangen.
Als klant zou ik de opdracht niet verstrekt hebben zonder een legplan te zien wat me aanstond.

• busscherski
  • Nu online
Xander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Als klant zou ik de opdracht niet verstrekt hebben zonder een legplan te zien wat me aanstond.
Ja, maar laten we het er niet teveel inwrijven bij TS, hij heeft hier nu ook voor het eerst mee te maken. Wijze les.
Nu focussen op een oplossing.

@Tennie
Zou je het legplan oke vinden als ze alleen dat ene paneel weghalen? Dan hebben ze met een relatief klein stukje moeite toch al een relatief groot deel van de lelijkheid weggenomen.

En daarnaast alle andere dingen oplossen die opgenoemt zijn.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Vuiltje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:48:
Legplan:
Vuiltje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:58:
Er zijn teveel cowboys die uit de zonneruif willen graaien.
Als je dan zelf te gemakkelijk bent VOORdat ze beginnen, krijg je dit.
Ik snap best wel wat je zegt en ben het ook wel deels met je eens, maar ik zou het tot nu toe nog niet zo zwart wit willen zien, met als zwart dat het aan een domme klant als ik ligt en dat het bedrijf een slecht bedrijf is.

Het bedrijf die dit heeft gedaan is een vrij groot en goed lopend bedrijf, maar die hebben van al hun medewerkers kennelijk ook een stel prutsers in dienst.

Dat het helemaal aan de domme ik ligt dat ik ja heb gezegd op de legplan wil ik ook niet zeggen. Ik heb echt heel lang naar dat dak lopen staren om er achter te komen dat ik alsnog niet echt wist wat mooi zou zijn voor mijn dak. Iedereen in mijn omgeving zei ook, de panelenleggers weten wel wat mooi is, die leggen het elke dag. Dus ik ben heel grotendeels van hun expertise uitgegaan. Dat wil zeggen dat ik ze direct gezegd heb dat ik het graag wel egaal op dak wil hebben liggen, zodat het wel nog redelijk mooi oogt(al wist ik ook wel dat het niet het makkelijkste dak is om het perfect mooi te krijgen). Daarna hebben ze wel een half uur lopen schipperen met de opzet van de panelen, waaronder ik wel 3 keer heb gezegd, als je nou 1 weglaat dan wordt het misschien wel mooier, maar hij hield telkens aan dat hij dat niet ging doen.

Uiteraard ga ik met de eigenaar van het bedrijf even in vriendelijk gesprek en ga hem het lijstje voorleggen en dan zou ik willen vragen of het ook nog iets anders gelegd mag worden. Wat mij wel fijn lijkt is dat ik minimaal een compromis zou willen in die handelingen.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Ja, maar laten we het er niet teveel inwrijven bij TS, hij heeft hier nu ook voor het eerst mee te maken. Wijze les.
Nu focussen op een oplossing.

@Tennie
Zou je het legplan oke vinden als ze alleen dat ene paneel weghalen? Dan hebben ze met een relatief klein stukje moeite toch al een relatief groot deel van de lelijkheid weggenomen.
Dat zou inderdaad al super zijn denk ik!

Ik ga nog wel even in overleg, misschien vindt de eigenaar het zelf ook wel geweldig slecht. En is hij misschien wel heel coulant. We zien wel even.

• Xander
busscherski schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Het is niet zo zeer kritiek op TS, meer verbazing over de werkwijze. Ik ben van zonnepaneel leveranciers gewend dat ze mooie tekeningetjes maken aan de hand van luchtfoto's enzo. Dan had de leverancier wellicht ook van te voren kunnen bedenken om op dit dak een andere maat panelen toe te passen waar hij beter mee uit kwam.

Zomaar wat monteurs ter plaatse sturen zonder plan van aanpak lijkt me vreemd. Maar dat kan aan mij liggen. :)

Ik vind het eindresultaat esthetisch nog niet eens zo slecht, ik krijg meer de kriebels van de technische afwerking.

En het kan altijd slechter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_m7xAmKEDiewEDFjKyYcp5F2QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJBV9XE8AljOGiJ3u2oD3BCM.jpg?f=fotoalbum_large
:+

• Vuiltje
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:52:

Let niet op mijn paint kunsten
Ik begreep dat dit je oost dak is.
Je hebt nu wel last van die afvoerpijp / schaduw op 4 panelen

• busscherski
  • Nu online
Vuiltje schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:52:
[...]

Ik begreep dat dit je oost dak is.
Je hebt nu wel last van die afvoerpijp / schaduw op 4 panelen
Ja inderdaad, je hebt met je eigen legplan meer schaduw dan hoe het er nu op ligt.

• kabeltjekabel
Dat van de zwevende spullen achter de panelen en de foute aansluiting in de groepen kast kun je zeker verlangen dat ze dat fixen. Nu opeens weer aanpassen in legplan... daar gaan ze waarschijnlijk terecht geld voor vragen.

De mate van meedenken van dit type werklui kan nogal fors verschillen van persoon tot persoon. Ik zou me zelf niet te druk maken om dat legplan. Ik zeg altijd maar; als je iets moois wilt zien moet je toch al niet naar oude betonpandaken kijken ;)

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Xander schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Het is niet zo zeer kritiek op TS, meer verbazing over de werkwijze. Ik ben van zonnepaneel leveranciers gewend dat ze mooie tekeningetjes maken aan de hand van luchtfoto's enzo. Dan had de leverancier wellicht ook van te voren kunnen bedenken om op dit dak een andere maat panelen toe te passen waar hij beter mee uit kwam.

Zomaar wat monteurs ter plaatse sturen zonder plan van aanpak lijkt me vreemd. Maar dat kan aan mij liggen. :)

Ik vind het eindresultaat esthetisch nog niet eens zo slecht, ik krijg meer de kriebels van de technische afwerking.

En het kan altijd slechter:
[Afbeelding]
:+
Haha, dat is opzich juist ook wel weer prachtig.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:27:
Dat van de zwevende spullen achter de panelen en de foute aansluiting in de groepen kast kun je zeker verlangen dat ze dat fixen. Nu opeens weer aanpassen in legplan... daar gaan ze waarschijnlijk terecht geld voor vragen.

De mate van meedenken van dit type werklui kan nogal fors verschillen van persoon tot persoon. Ik zou me zelf niet te druk maken om dat legplan. Ik zeg altijd maar; als je iets moois wilt zien moet je toch al niet naar oude betonpandaken kijken ;)
Ja precies, anders zijn ze vanaf nu nog 3 volle dagen bezig en dat kost hun natuurlijk ook veel geld. Al moet ik zeggen dat ik wel verhalen heb gehoord van mensen met moeilijke daken waar er ook 15+ panelen aan beide kanten werden gelegd in 1 dag door 2 mensen.

De gevaarlijke dingen en zeer minder nette handelingen mogen dan wél aangepakt worden lijkt me.

• Xander
Tennie schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:58:
[...]

Ja precies, anders zijn ze vanaf nu nog 3 volle dagen bezig en dat kost hun natuurlijk ook veel geld. Al moet ik zeggen dat ik wel verhalen heb gehoord van mensen met moeilijke daken waar er ook 15+ panelen aan beide kanten werden gelegd in 1 dag door 2 mensen.

De gevaarlijke dingen en zeer minder nette handelingen mogen dan wél aangepakt worden lijkt me.
Dat laatste zou ik ook op inzetten: Het oplossen van gebreken.

Het legplan aanpassen lijkt het me nu een beetje te laat voor. En eerlijk gezegd vind ik het niet onaardig. Als je veel panelen op een moeilijk dak legt zul je ergens concessies moeten doen.

Links liggen de panelen ook wat scheef (vooral linksonder), misschien kun je dat nog wel toevoegen aan je lijstje met gebreken.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Kleine update:

Gisteren 2x gebeld, 1x om een afspraak te maken met de directeur (die had ook het intakegesprek met me doorgenomen). Uiteraard gewoon vriendelijk. Hij gaat mij terugbellen.

Én 1x om te vragen naar de link van Enphase, om de panelen/omzetters te kunnen uitlezen. Hierbij kreeg ik een 'hoofdmonteur' aan de lijn. Ik dacht, ach ik leg de uitdagingen wel even aan hem voor;

Over de aansluiting ná de hoofdzekering en vóór de hoofdschakelaar, kreeg ik als antwoord dat het helemaal normaal is en dat hij mij kon garanderen dat bijna alle installateurs dat zo deden. Toen ik vroeg of het ook normaal is dat de monteur het onder spanning heeft aangesloten dan, zei hij dat als je oplet wat je doet, het gewoon kan, ook dit doen de meeste installateurs gewoon.

Over het los liggen van de omvormer en lasdoos, zei hij dat dat komt omdat ze met de andere kant nog bezig gaan en ze hoogstwaarschijnlijk dit nog gingen doen.

Ik wilde eigenlijk de andere dingen ook nog melden, maar met deze meneer kon ik niet echt een goed meegaand gesprek voeren, hij ging telkens 100% in de verdediging. En ik wil echt zeggen dat ik gewoon rustig en vriendelijk was. Wél heb ik gezegd dat ik het niet vond kunnen dat het zo was achtergelaten.

Hopelijk gaat het gesprek met de directeur beter.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:31

Freakie1NL

Grote Baas

Tennie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:38:
Kleine update:

Over de aansluiting ná de hoofdzekering en vóór de hoofdschakelaar, kreeg ik als antwoord dat het helemaal normaal is en dat hij mij kon garanderen dat bijna alle installateurs dat zo deden. Toen ik vroeg of het ook normaal is dat de monteur het onder spanning heeft aangesloten dan, zei hij dat als je oplet wat je doet, het gewoon kan, ook dit doen de meeste installateurs gewoon.
Mooi dan hoeft het ook geen probleem te zijn om dit even in orde te maken zoals gewenst; binnenkomende fase en nul naar HS en dan de soepele afgaande draad naar de aftakblokken. Klus van niets, maar ik zou hem niet onder spanning uitvoeren....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Freakie1NL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Mooi dan hoeft het ook geen probleem te zijn om dit even in orde te maken zoals gewenst; binnenkomende fase en nul naar HS en dan de soepele afgaande draad naar de aftakblokken. Klus van niets, maar ik zou hem niet onder spanning uitvoeren....
Ach als hij weet wat hij doet... /s

• Xander
Grappig detail: die aftakblokjes welke zichtbaar zijn op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RaTBGvbVTGvX1v7gdSz7S5fN.jpg

Zijn bijgeplaatst door de monteur van de zonnepanelen. Ze zitten er in ieder geval nog niet op de andere foto's die TS geplaatst heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylUantXdRaXSYxyVrX3drwtacx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ0U3HUvsV2UlLpdgoMAPwHn.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop moeite om iets te creëren wat niet deugt. :)
Toen ik vroeg of het ook normaal is dat de monteur het onder spanning heeft aangesloten dan, zei hij dat als je oplet wat je doet, het gewoon kan, ook dit doen de meeste installateurs gewoon.
Vraag eens of hij het goed vindt dat je dit even verifieert bij de inspectie SZW (voormalige arbeidsinspectie). :+

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
Het lijkt wel of bij die SB440 (links) en CDA440G (rechts) aan de bovenzijde geen adereindhulzen zijn gebruikt. Dat heeft die de monteur van de zonnepanelen netter gedaan. ;)

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:36:
Grappig detail: die aftakblokjes welke zichtbaar zijn op deze foto:

[...]
Wauw, haviksogen! Is het iets om te laten zien aan de persoon van onze netbeheerder (Enexis)? Er komt over een maand iemand mijn netaansluiting verzwaren.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
WackoH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:40:
Het lijkt wel of bij die SB440 (links) en CDA440G (rechts) aan de bovenzijde geen adereindhulzen zijn gebruikt. Dat heeft die de monteur van de zonnepanelen netter gedaan. ;)
Zou je haast zeggen als je dat zo ziet, maar heb het van dichtbij gezien, volgens mij hebben ze van die hulsjes erom zonder plastic erboven.

• ydderf
  • Laatst online: 21:18
Ik weet niet of de netbeheerder de aangewezen persoon is. Voor hem houdt het eigenlijk op bij de hoofdzekering. Alles daarna is niet zijn probleem.
Of in het ergste geval zegt hij, de installatie hierachter is niet veilig. Ik schakel de hoofdzekeringen niet in voordat alles netjes is opgelost. Tenminste toen bij mijn vorige huis de gasmeter werd vervangen, controleerden ze ook of ik geen lekkage had in huis. Indien er wat lekte, dan werd de hoofdkraan dicht gedraaid.

Maar je zou sowieso de zonnepanelenboer kunnen vragen of hij de aftakblokjes veilig vindt. Je aanraakveiligheid wordt wel een heel stuk minder. Je kunt nu dus met je vingers iets aanraken en een flinke schok krijgen (zelfs dodelijk!). Terwijl dat hiervoor veel moeilijker was.

En ja, of het aansluiten onder spanning mag. Officieel denk ik niet, maar in de praktijk zal het vast wel vaker gebeuren. Voor jou eigen veiligheid zou ik wel alles achter de hoofdschakelaar willen hebben.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
Tennie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:22:
[...]
Zou je haast zeggen als je dat zo ziet, maar heb het van dichtbij gezien, volgens mij hebben ze van die hulsjes erom zonder plastic erboven.
Dat laatste klopt. Die gebruik ik zelf ook als ik bv. een stekker aan flexibel draad wil zetten. Vandaar dat ik ik schreef 'lijkt wel'. Er is i.i.g niets zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMJEw6uiNAs3VrBCkoUoU2b9jfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9sFjO1RY3TUWRcu6L7TnSMao.png?f=user_large

• Delakhan
Kleine update:

Te triest voor woorden dit... maar geloof het nog ook! Helaas zijn veel zonnepaneelcowboys dan ook niet elektrotechnisch geschoold!
Hopelijk gaat het gesprek met de directeur beter.
Succes in ieder geval! Als het nergens op uitloopt melden dat je dan een elektrotechnische keuring gaat laten uitvoeren. En bij in gebreke zijn je het op hun kosten door een erkende installateur in orde laat maken. (Test ook even de aardlek in zijn bijzijn als deze echt niet werkt. :+ )

Daarenboven:
Wanneer je veel met massieve draad beweegt is het ook verstandig om de andere zijde van de draad (kant van de meter) te controleren of deze hiermee niet is los gegaan. Hij vertrouwd nu op de competentie van een voorganger terwijl hij de volledige verantwoording draagt. Maarja dat kan een echte monteur van het netwerkbedrijf meteen doen wanneer ze de zegels terug plaatsen omdat ze de installatie spanningsloos terug in orde hebben moeten brengen.

Gelukkig hebben deze type "monteurs" geen zegelrecht, waar ik vroeger wel een zegeltang in de auto had liggen.

LET OP: (huis)eigenaar/opdrachtgever is, zover ik weet, ook verantwoordelijk/aansprakelijk wanneer een monteur aan de spanning blijft hangen als hij zijn gepruts ongedaan gaat maken.

• HSA.Solar
LET OP: (huis)eigenaar/opdrachtgever is, zover ik weet, ook verantwoordelijk/aansprakelijk wanneer een monteur aan de spanning blijft hangen als hij zijn gepruts ongedaan gaat maken.
In sommige gevallen zou je bijna zoiets wensen. >:)

• Delakhan
HSA.Solar schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:42:
[...]

In sommige gevallen zou je bijna zoiets wensen. >:)
Als een eigenaar de monteur onder druk zou zetten om onder spanning te werken om zo wat tijd/geld (was ~€64,65) te besparen voor een zegel dan wel maar daar is hier gelukkig geen sprake van.

offtopic
Ben bij een verdeler geroepen na een bedrijfsongeval <1 uur nadat het gebeurd was i.v.m. kritieke processen. Vandaar dat ik mss om dit soort dingen echt p#ssed kan worden.... zeker daar juist hier de installatie gemakkelijk spanningsloos was te maken m.b.v. de HS en vervolgend netjes hierachter een aftakking gemaakt had kunnen worden.
Pagina: 1 2 Laatste