Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Tennie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 18:28

Tennie

Music Comes in Silver Pills

Topicstarter
Kleine update:

Gisteren 2x gebeld, 1x om een afspraak te maken met de directeur (die had ook het intakegesprek met me doorgenomen). Uiteraard gewoon vriendelijk. Hij gaat mij terugbellen.

Én 1x om te vragen naar de link van Enphase, om de panelen/omzetters te kunnen uitlezen. Hierbij kreeg ik een 'hoofdmonteur' aan de lijn. Ik dacht, ach ik leg de uitdagingen wel even aan hem voor;

Over de aansluiting ná de hoofdzekering en vóór de hoofdschakelaar, kreeg ik als antwoord dat het helemaal normaal is en dat hij mij kon garanderen dat bijna alle installateurs dat zo deden. Toen ik vroeg of het ook normaal is dat de monteur het onder spanning heeft aangesloten dan, zei hij dat als je oplet wat je doet, het gewoon kan, ook dit doen de meeste installateurs gewoon.

Over het los liggen van de omvormer en lasdoos, zei hij dat dat komt omdat ze met de andere kant nog bezig gaan en ze hoogstwaarschijnlijk dit nog gingen doen.

Ik wilde eigenlijk de andere dingen ook nog melden, maar met deze meneer kon ik niet echt een goed meegaand gesprek voeren, hij ging telkens 100% in de verdediging. En ik wil echt zeggen dat ik gewoon rustig en vriendelijk was. Wél heb ik gezegd dat ik het niet vond kunnen dat het zo was achtergelaten.

Hopelijk gaat het gesprek met de directeur beter.

Ga eens wat vaker op kraamvisite!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:31

Freakie1NL

Grote Baas

Tennie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:38:
Kleine update:

Over de aansluiting ná de hoofdzekering en vóór de hoofdschakelaar, kreeg ik als antwoord dat het helemaal normaal is en dat hij mij kon garanderen dat bijna alle installateurs dat zo deden. Toen ik vroeg of het ook normaal is dat de monteur het onder spanning heeft aangesloten dan, zei hij dat als je oplet wat je doet, het gewoon kan, ook dit doen de meeste installateurs gewoon.
Mooi dan hoeft het ook geen probleem te zijn om dit even in orde te maken zoals gewenst; binnenkomende fase en nul naar HS en dan de soepele afgaande draad naar de aftakblokken. Klus van niets, maar ik zou hem niet onder spanning uitvoeren....

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Freakie1NL schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Mooi dan hoeft het ook geen probleem te zijn om dit even in orde te maken zoals gewenst; binnenkomende fase en nul naar HS en dan de soepele afgaande draad naar de aftakblokken. Klus van niets, maar ik zou hem niet onder spanning uitvoeren....
Ach als hij weet wat hij doet... /s

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:28
Grappig detail: die aftakblokjes welke zichtbaar zijn op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RaTBGvbVTGvX1v7gdSz7S5fN.jpg

Zijn bijgeplaatst door de monteur van de zonnepanelen. Ze zitten er in ieder geval nog niet op de andere foto's die TS geplaatst heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylUantXdRaXSYxyVrX3drwtacx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQ0U3HUvsV2UlLpdgoMAPwHn.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop moeite om iets te creëren wat niet deugt. :)
Toen ik vroeg of het ook normaal is dat de monteur het onder spanning heeft aangesloten dan, zei hij dat als je oplet wat je doet, het gewoon kan, ook dit doen de meeste installateurs gewoon.
Vraag eens of hij het goed vindt dat je dit even verifieert bij de inspectie SZW (voormalige arbeidsinspectie). :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
Het lijkt wel of bij die SB440 (links) en CDA440G (rechts) aan de bovenzijde geen adereindhulzen zijn gebruikt. Dat heeft die de monteur van de zonnepanelen netter gedaan. ;)

• Tennie

Tennie

Topicstarter
Xander schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:36:
Grappig detail: die aftakblokjes welke zichtbaar zijn op deze foto:

[...]
Wauw, haviksogen! Is het iets om te laten zien aan de persoon van onze netbeheerder (Enexis)? Er komt over een maand iemand mijn netaansluiting verzwaren.

• Tennie

Tennie

Topicstarter
WackoH schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:40:
Het lijkt wel of bij die SB440 (links) en CDA440G (rechts) aan de bovenzijde geen adereindhulzen zijn gebruikt. Dat heeft die de monteur van de zonnepanelen netter gedaan. ;)
Zou je haast zeggen als je dat zo ziet, maar heb het van dichtbij gezien, volgens mij hebben ze van die hulsjes erom zonder plastic erboven.

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:18
Ik weet niet of de netbeheerder de aangewezen persoon is. Voor hem houdt het eigenlijk op bij de hoofdzekering. Alles daarna is niet zijn probleem.
Of in het ergste geval zegt hij, de installatie hierachter is niet veilig. Ik schakel de hoofdzekeringen niet in voordat alles netjes is opgelost. Tenminste toen bij mijn vorige huis de gasmeter werd vervangen, controleerden ze ook of ik geen lekkage had in huis. Indien er wat lekte, dan werd de hoofdkraan dicht gedraaid.

Maar je zou sowieso de zonnepanelenboer kunnen vragen of hij de aftakblokjes veilig vindt. Je aanraakveiligheid wordt wel een heel stuk minder. Je kunt nu dus met je vingers iets aanraken en een flinke schok krijgen (zelfs dodelijk!). Terwijl dat hiervoor veel moeilijker was.

En ja, of het aansluiten onder spanning mag. Officieel denk ik niet, maar in de praktijk zal het vast wel vaker gebeuren. Voor jou eigen veiligheid zou ik wel alles achter de hoofdschakelaar willen hebben.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
Tennie schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:22:
[...]
Zou je haast zeggen als je dat zo ziet, maar heb het van dichtbij gezien, volgens mij hebben ze van die hulsjes erom zonder plastic erboven.
Dat laatste klopt. Die gebruik ik zelf ook als ik bv. een stekker aan flexibel draad wil zetten. Vandaar dat ik ik schreef 'lijkt wel'. Er is i.i.g niets zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMJEw6uiNAs3VrBCkoUoU2b9jfI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9sFjO1RY3TUWRcu6L7TnSMao.png?f=user_large

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Kleine update:

Te triest voor woorden dit... maar geloof het nog ook! Helaas zijn veel zonnepaneelcowboys dan ook niet elektrotechnisch geschoold!
Hopelijk gaat het gesprek met de directeur beter.
Succes in ieder geval! Als het nergens op uitloopt melden dat je dan een elektrotechnische keuring gaat laten uitvoeren. En bij in gebreke zijn je het op hun kosten door een erkende installateur in orde laat maken. (Test ook even de aardlek in zijn bijzijn als deze echt niet werkt. :+ )

Daarenboven:
Wanneer je veel met massieve draad beweegt is het ook verstandig om de andere zijde van de draad (kant van de meter) te controleren of deze hiermee niet is los gegaan. Hij vertrouwd nu op de competentie van een voorganger terwijl hij de volledige verantwoording draagt. Maarja dat kan een echte monteur van het netwerkbedrijf meteen doen wanneer ze de zegels terug plaatsen omdat ze de installatie spanningsloos terug in orde hebben moeten brengen.

Gelukkig hebben deze type "monteurs" geen zegelrecht, waar ik vroeger wel een zegeltang in de auto had liggen.

LET OP: (huis)eigenaar/opdrachtgever is, zover ik weet, ook verantwoordelijk/aansprakelijk wanneer een monteur aan de spanning blijft hangen als hij zijn gepruts ongedaan gaat maken.

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
LET OP: (huis)eigenaar/opdrachtgever is, zover ik weet, ook verantwoordelijk/aansprakelijk wanneer een monteur aan de spanning blijft hangen als hij zijn gepruts ongedaan gaat maken.
In sommige gevallen zou je bijna zoiets wensen. >:)

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
HSA.Solar schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 23:42:
[...]

In sommige gevallen zou je bijna zoiets wensen. >:)
Als een eigenaar de monteur onder druk zou zetten om onder spanning te werken om zo wat tijd/geld (was ~€64,65) te besparen voor een zegel dan wel maar daar is hier gelukkig geen sprake van.

offtopic
Ben bij een verdeler geroepen na een bedrijfsongeval <1 uur nadat het gebeurd was i.v.m. kritieke processen. Vandaar dat ik mss om dit soort dingen echt p#ssed kan worden.... zeker daar juist hier de installatie gemakkelijk spanningsloos was te maken m.b.v. de HS en vervolgend netjes hierachter een aftakking gemaakt had kunnen worden.
Pagina: 1 2 Laatste