500w met een RTX 3080 is een groot probleem.
Volgens mij gaat er nu maar 1 kabel van je PSU naar je 3080, waar 2x8pin aan vast zit? Volgens mij moeten er altijd 2 aparte kabels van de PSU naar de 3080 kaarten.
i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2
Dat niet alleen. 500w is te weinig om het piekverbruik van een 3080 op te vangen.
Okay het volgende:
Ik heb een nieuwe instal gedaan van windows. Alle drivers weer geinstalleerd. Door een document van gigabyte voor overclock toch even een kijkje genomen en de clock snelheid op 4.9 gezet met een voltage van 1.3. nu net even cod gedraaid en bijna alles op normal gezet.
Draai ik een steady fps 130 fps op 1440. Ik ga vanavond even verder kijken als ik langere tijd in game zit. Maar voor nu 15 min getest op warzone en mn temp blijft op 64 ish.
:strip_exif()/f/image/CMbjM5TNWeeV33Naxhgp4W4P.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een nieuwe instal gedaan van windows. Alle drivers weer geinstalleerd. Door een document van gigabyte voor overclock toch even een kijkje genomen en de clock snelheid op 4.9 gezet met een voltage van 1.3. nu net even cod gedraaid en bijna alles op normal gezet.
Draai ik een steady fps 130 fps op 1440. Ik ga vanavond even verder kijken als ik langere tijd in game zit. Maar voor nu 15 min getest op warzone en mn temp blijft op 64 ish.
:strip_exif()/f/image/CMbjM5TNWeeV33Naxhgp4W4P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pMYhuXD8FAHKg7lKJnAfsrIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
@Randygutter ik durf te wedden dat je overclock weinig (in ieder geval niet zoveel dat het je probleem oploste) uitmaakt.
Maar dat het dus een software issue was en een systeem installatie (zoals ik aanraadde) geholpen heeft.
Let wel: wanneer je nu ander raar gedrag merkt dan kan dat dus door een (onstabiele) overclock van je cpu komen.
Zet dat dus vooralsnog even allemaal uit.
Maar dat het dus een software issue was en een systeem installatie (zoals ik aanraadde) geholpen heeft.
Let wel: wanneer je nu ander raar gedrag merkt dan kan dat dus door een (onstabiele) overclock van je cpu komen.
[ Voor 26% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 16:46 ]
Top ga ik even doen, ik hou je op de hoogteHugoBoss1985 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:44:
@Randygutter ik durf te wedden dat je overclock weinig (in ieder geval niet zoveel dat het je probleem oploste) uitmaakt.
Om 10:29 had ik ook al iets opgemerkt over je voeding.Randygutter schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:46:
[...]
Top ga ik even doen, ik hou je op de hoogte
@Uszka Heeft gelijk dat 500watt aan krappe kant is.
@Cidolfas Ik zou het inderdaad altijd aansluiten zoals jij het aangeeft. (been there, done that met een Vega 56)
Het verbaasd me dat je systeem niet spontaan uitvalt/blackscreened/niet wilt opstarten met die 500 watt voeding
Maar als alles nu werkt zoals het hoort dan des te beter.
[ Voor 23% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 17:05 ]
Ja laat even weten die 500watt van jou het prima redt. Dat zou namelijk op zn minst bijzonder zijn, en een hoop mensen een upgrade besparen. De officiele minimum requirement is 750 watt heh, wist je dat?
Ik ken me herinneren dat in een video van LinusTechTips dit ook aangehaald werd. Over het algemeen zijn minimale voedings specificaties bij hardware vaak 'overdreven'. en als er 600+ staat kan vaak een 500 ook nog wel.Timba- schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:52:
Ja laat even weten die 500watt van jou het prima redt. Dat zou namelijk op zn minst bijzonder zijn, en een hoop mensen een upgrade besparen. De officiele minimum requirement is 750 watt heh, wist je dat?
Echter was dit met de 3000 series toch echt wel anders. Er werd zelfs geadviseerd om wat ruimer in de voeding te gaan zitten. Dit omdat anders de kaart onstabiel wordt of minder hoog klokt.
[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 21-10-2020 17:02 ]
Het is inderdaad lastig om te beoordelen waar het aan ligt, zoals hierboven ook al vermeld heeft de kaart volgens de fabrikanten 750W nodig, iets daar onder zal vast niet uitmaken maar 500W is wel erg weinig.
Ook word het zeker afgeraden om één 8-pins pci-e kabel te gebruiken en deze te splitten, deze kabels zijn gewoon niet bedoeld om 320/340 watt te leveren.
Een andere voeding zal je probleem mogelijk niet oplossen maar het kan wel voorkomen dat je de schade krijgt aan de pc door een defecte voeding/videokaart.
Ook word het zeker afgeraden om één 8-pins pci-e kabel te gebruiken en deze te splitten, deze kabels zijn gewoon niet bedoeld om 320/340 watt te leveren.
Een andere voeding zal je probleem mogelijk niet oplossen maar het kan wel voorkomen dat je de schade krijgt aan de pc door een defecte voeding/videokaart.
Zoals @Viper® ook al zegt:
Ik denk wel dat de minimum requirement gebaseerd is op een goedkope 750 watt voeding. Een goede Seasonic 500 watt kan best wat klappen opvangen denk ik.
Ik denk wel dat de minimum requirement gebaseerd is op een goedkope 750 watt voeding. Een goede Seasonic 500 watt kan best wat klappen opvangen denk ik.
Ik heb zelf toevallig mijn Vega 56 gebruikt (nouja, geprobeerd en gefaald) met een 500 watt kwaliteitsvoeding.Viper® schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
Ik ken me herinneren dat in een video van LinusTechTips dit ook aangehaald werd. Over het algemeen zijn minimale voedings specificaties bij hardware vaak 'overdreven'. en als er 600+ staat kan vaak een 500 ook nog wel.
Echter was dit met de 3000 series toch echt wel anders. Er werd zelfs geadviseerd om wat ruimer in de voeding te gaan zitten. Dit omdat anders de kaart onstabiel wordt of minder hoog klokt.
zal de video ff zoeken anders
En dat werkte dus niet... ok, ok, dat i.c.m. een 9700k.
En een Vega 56 verbruikt minder en heeft ook lagere stroompieken volgens mij.
Zoals aangegeven, als het werkt, des te beter... maar ik denk dat je die voeding aardig aan het pushen bent.
[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-10-2020 17:05 ]
Bij een K cpu volstaat het om de multiplier te verhogen. Wil je héél hoog dan moet je zelf voltages gaan instellen. Voor de door mij geadviseerde x48 verwacht ik dat alles op auto prima gaat werken.Randygutter schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:27:
[...]
Be quiet Shadow rock 2.
Ik moet de juiste overclock instellingen opzoeken. Neem aan dat ik niet alleen de clock speed omhoog kan schroeven.
Ga je zelf met voltage rommelen dan moet je oppassen want dat is voor elke cpu anders. Daar kom je op basis van trial and error achter (lees prime95 testen, WHEA errors in je windows logboek).
[ Voor 17% gewijzigd door sdk1985 op 21-10-2020 17:14 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Je kunt uitgaan van 400w verbruik bij RTX3080, dit wel aan te sluiten op 2 losse PCIe kabels, met 2 ingangen op je PSU. Voor piekopvang en de rest van je systeem zit je goed met 650w van goede kwaliteit.
Met laatste driver van Nvidia is het piekverbruik van enkele milliseconden ook beter onder controle.
Goede PSU kan indien gevraagd, ook constant 650w leveren(trekt dan alleen meer uit je wandcontactdoos)
@Timba- even goed lezen
Met laatste driver van Nvidia is het piekverbruik van enkele milliseconden ook beter onder controle.
Goede PSU kan indien gevraagd, ook constant 650w leveren(trekt dan alleen meer uit je wandcontactdoos)
@Timba- even goed lezen
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 21-10-2020 17:39 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Euhh.. zeg je nou dat zijn 500watt voeding 650 watt constant kan leveren? Of wat is de conclusie van dit verhaal?Hackus schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:30:
Je kunt uitgaan van 400w verbruik bij RTX3080, dit wel aan te sluiten op 2 losse PCIe kabels, met 2 ingangen op je PSU. Voor piekopvang en de rest van je systeem zit je goed met 650w van goede kwaliteit.
@Hackus Haha ja heb ik geprobeerd, meerdere malen zelf
[ Voor 10% gewijzigd door Timba- op 21-10-2020 17:41 ]
Nee, goedkope 750w voedingen zijn voorzien van een ACRF of double forward topologie wat domweg te traag reageert voor het dynamische verbruik van RTX 3xxx.Grote Schurk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:59:
Ik denk wel dat de minimum requirement gebaseerd is op een goedkope 750 watt voeding.
Er zijn geen goede 500w Seasonics.Een goede Seasonic 500 watt kan best wat klappen opvangen denk ik.
Seasonic Prime Fanless PX-500Uszka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:12:
[...]
Nee, goedkope 750w voedingen zijn voorzien van een ACRF of double forward topologie wat domweg te traag reageert voor het dynamische verbruik van RTX 3xxx.
[...]
Er zijn geen goede 500w Seasonics.
Seasonic Focus SGX Gold 500
Seasonic Core Gold GM 500
Zijn toch redelijke voedingen.
Freaking Incredible, Go 20% more than advised by Nvidia. Hoe dom kun je zwetsen tegen je viewers. Geef dan ook specifiek gericht advies.Viper® schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:58:
[...]
Ik ken me herinneren dat in een video van LinusTechTips dit ook aangehaald werd. Over het algemeen zijn minimale voedings specificaties bij hardware vaak 'overdreven'. en als er 600+ staat kan vaak een 500 ook nog wel.
[YouTube: RTX 3090 SLI - We Tried so Hard to Love It]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Nee, dat beweer ik zeker niet. Wat ik probeer uit te drukken is dat vandaag veel programma's niet voor 6/6 of 6/12 geschreven worden. Daar is meer dan genoeg data over. En mensen die in de laatste 1-2 jaar een geheel nieuwe pc gebouwd hebben of iig mainb en socket (am4 zal meer chipset related zijn dan socket) dan is er een grote kans dat ze minimaal op 4/8 draaien zeker.Kuusj schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:00:
[...]
Dus jij wil beweren dat als iemand hier voor systeemadvies voor een gamesysteem van rond de 800-1000,- komt vragen, deze persoon niet minstens een 6C/12T CPU aangeraden wordt?
Maar de MARKT ververst lang niet elk jaar. Nu vanuit Steam's Hardware survey die niet heel erg betrouwbaar is maar zal ook niet ENORM afwijken van de realiteit voor gamende wereld is het ongeveer 62% oplopend naar 4 cores. Dit is dus niet onderverdeeld in 2/2, 2/4, 4/4 en 4/8 jammer genoeg. Maar laten we zeggen dat 20% ongeveer geen SMT of HT heeft.
Elk jaar of 2 upgraden is echt een enorme luxe. Ook zien we dat veel nieuwe gamers of minder vermogende gamers oude generatie materialen kopen om op te gamen en zo zie je dus in veel cijfers terug dat de "meeste" mensen nog niet op 6/6 of 6/12 zitten. Dus is het economisch om je product te schalen naar 4, of dat nu 2/4 of 4/4 is.
No hoor ik denk dat over 2-3 jaar inderdaad 4/8 en 6/12 de norm gaan worden. En we steeds meer software gaan krijgen die richt op 4/8 maar goed ontworpen is met voor 12+ cores omdat dit populairder word. En voornamelijk dat uit de Engine hoeken gaan komen. Niet zo zeer spel ontwikkelaren.Kuusj schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:00:
[...]
...redelijk bedrogen uit komt met een 6C/6T CPU in combinatie met high-end GPU's. Maar ik zal ook eerlijk toegeven als ik tegen die tijd geen gelijk blijk te hebben.
Maar het is 21-10-2020, dus laten we dat lekker afwachten? Daarnaast is een 9600k of oud genoeg om over te hebben. Kijk bijvoorbeeld: YouTube: RTX 3080 Benchmarks on RYZEN CPUs - Scaling from 1300X to 3950X! waarbij duidelijk lang geen enorme verschillen te vinden zijn bij oudere cpu's tot dat je bij 4k aankomt. 1440p wisselt per titel maar zelfs dan verwacht ik voor de 9600k geen probleem met aansturen van een 3080.
Flink verschil voor een software/driver probleempje maar super top! Hopelijk daarmee basta.Randygutter schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:43:
Okay het volgende:
Afhankelijk van het merk en model trekt een RTX 3080 tussen de 320 en 370+ watt.Grote Schurk schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:59:
Puur de kaart, nee al heb je de beste 500 watt voeding ter wereld zou ik nog steeds roepen dat het te weinig is voor deze kaart.
Het was anders geweest als het hier om een RTX 3070 ging.
ging het hier om een kwalitatieve 550/600 watt dan zou ik er anders over denken
[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 21-10-2020 20:23 ]
Nice! Probeer het ook eens voor de grap zonder overclock als je wilt, dan weten we wat het geweest isRandygutter schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:43:
Okay het volgende:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Omg ik moet toch maar weer eens gaan reageren op alle ohw ohw ohw 500watt is onvoldoende.
Ratings op voedingen zijn gebaseerd op flut ratings van hoky poky voedingen.
Een 500 watt seasonic gold rating kan gewoon 500 continue leveren en zelfs pieken opvangen richting de 600watt zonder problemen.
De voedingen van de afgelopen 5 jaar met een gold of beter rating zijn behoorlijk over gedimensioneerd om de gold of hoger rating te kunnen behalen.
Mocht het een bronze of silver zijn is het een compleet ander verhaal.
Hedendaagse platinum/titanium psu's kunnen zelfs piek vermogens 20% boven hun rating opvangen zonder vreemde rippels of dips.
**edit** info hieronder voor alle mensen die schijnbaar weten hoe voedingen functioneren.
http://www.jonnyguru.com/...uot-power-supply-FAQ-quot
Ratings op voedingen zijn gebaseerd op flut ratings van hoky poky voedingen.
Een 500 watt seasonic gold rating kan gewoon 500 continue leveren en zelfs pieken opvangen richting de 600watt zonder problemen.
De voedingen van de afgelopen 5 jaar met een gold of beter rating zijn behoorlijk over gedimensioneerd om de gold of hoger rating te kunnen behalen.
Mocht het een bronze of silver zijn is het een compleet ander verhaal.
Hedendaagse platinum/titanium psu's kunnen zelfs piek vermogens 20% boven hun rating opvangen zonder vreemde rippels of dips.
**edit** info hieronder voor alle mensen die schijnbaar weten hoe voedingen functioneren.
http://www.jonnyguru.com/...uot-power-supply-FAQ-quot
[ Voor 11% gewijzigd door TRAXION op 21-10-2020 21:52 ]
Ow, en waarom vloog mijn Focus Plus Gold 550w er dan uit met een R9 290?TRAXION schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:46:
En een 80 Plus rating zegt niets over kwaliteit en gebruikte topologie. Er zijn 80 Plus Gold voedingen met double forward en groepsregulatie en die gaan het niet redden met een RTX 3xxx. ACRF van de Pure Power 11 is ook een probleem met die kaarten.
Tjah waarom vloog mijn corsair hx750i platinum er uit op de desktop na 3 maanden gebruik!?Uszka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Ow, en waarom vloog mijn Focus Plus Gold 550w er dan uit met een R9 290?
En een 80 Plus rating zegt niets over kwaliteit en gebruikte topologie. Er zijn 80 Plus Gold voedingen met double forward en groepsregulatie en die gaan het niet redden met een RTX 3xxx. ACRF van de Pure Power 11 is ook een probleem met die kaarten.
Omdat er met de Plus Gold 550w een bijzonder probleem was met piekspanningen die de spanningsbeveiliging van de voeding triggerde rippel.Hardware.info heeft daar ooit nog eens een artikel over geschreven en daarna verwijderd en nooit meer terug geplaatst. (Waarschijnlijk op aandringen van Seasonic omdat ze advertenties hebben draaien)Uszka schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:52:
[...]
Ow, en waarom vloog mijn Focus Plus Gold 550w er dan uit met een R9 290?
https://nl.hardware.info/...edingen-verdwenen.294725/
Later kon je gratis een kabel vragen waar een dikke condensator in zat om deze pieken rippel weg te filteren
Daar doelt @Uszka ook opdylan111111 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:58:
[...]
Omdat er met de Plus Gold 550w een bijzonder probleem was met piekspanningen die de spanningsbeveiliging van de voeding triggerde. Hardware.info heeft daar ooit nog eens een artikel over geschreven en daarna verwijderd en nooit meer terug geplaatst. (Waarschijnlijk op aandringen van Seasonic omdat ze advertenties hebben draaien)
Later kon je gratis een kabel vragen waar een dikke condensator in zat om deze pieken op te vangen.
Ging trouwens om extra pcie kabel ipv 1 met 2x (6+2)
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 21-10-2020 22:03 ]
Weet ik. Ik was zo'n beetje de eerste die eind 2017 aan de bel trok bij Seasonic over problemen met de Focus plus Gold.dylan111111 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:58:
[...]
Omdat er met de Plus Gold 550w een bijzonder probleem was met piekspanningen die de spanningsbeveiliging van de voeding triggerde. Hardware.info heeft daar ooit nog eens een artikel over geschreven en daarna verwijderd en nooit meer terug geplaatst. (Waarschijnlijk op aandringen van Seasonic omdat ze advertenties hebben draaien)
Dat was niet om de pieken op te vangen maar om de ripple weg te filteren die de voeding afgaf icm een GTX 970 Strix.Later kon je gratis een kabel vragen waar een dikke condensator in zat om deze pieken op te vangen.
En zo kan er altijd wel ergens een foutje in sluipen, maar in mijn ervaring met de huidige A merk gold voedingen is dat 90% prima voldoet rond de 500/550 watt.dylan111111 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:58:
[...]
Later kon je gratis een kabel vragen waar een dikke condensator in zat om deze pieken op te vangen.
Uitzonderingen daar gelaten maar goed ik ben dan ook van mening dat je gewoon minimaal 100 euro moet uitgeven aan een voeding als je systeem 1000+ kost.
Maar het meer is beter principe ben ik al sinds jaar en dag af waarbij iedereen om mij heen 1000+ sweex voedingen kocht had ik gewoon een antec psu met 450watt en zelfs nog een flower power gehad welke praktisch onverwoestbaar was met zijn 550watt.
Tegenwoordig corsair voedingen mede doordat er 10 jaar garantie op zit en het gewoon verdomd goede voedingen zijn voor het geld, ikzelf kijk bij sites als hardware secrets of Johnny guru en baseer daar de aankoop op.
Ik wil Japanse caps hebben en gewoon een degelijk gesoldeerde print.
Als je ziet hoe sommige "top" voedingen in elkaar zit snap je niet waarom ze 200+ euro moeten kosten.
Maar goed hele andere discussie zoals ts al aangeeft is zijn fps gestegen naar 140fps en andere posters hebben ook al aangegeven sinds 1 van de laatste patches is de performance op cpu gebied flink ingekakt.
Morgen andere voeding binnen dan haal ik gelijk deoverclock wegdylan111111 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:30:
[...]
Nice! Probeer het ook eens voor de grap zonder overclock als je wilt, dan weten we wat het geweest is
Eens hoor. Ik zeg niet dat 500 watt een goed idee is, maar blijkbaar blijft de pc draaien. Dat spreekt toch voor die voeding.Mizgala28 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:14:
[...]
Afhankelijk van het merk en model trekt een RTX 3080 tussen de 320 en 370+ watt.
Puur de kaart, nee al heb je de beste 500 watt voeding ter wereld zou ik nog steeds roepen dat het te weinig is voor deze kaart.
Het was anders geweest als het hier om een RTX 3070 ging.
ging het hier om een kwalitatieve 550/600 watt dan zou ik er anders over denken
Ik had ook de update gedaan naar nieuwste drivers, waardeloos. Snel terug gegaan.
Op dit moment draai ik op 456.55, werkt goed. icm 9700k dat wel.
Op dit moment draai ik op 456.55, werkt goed. icm 9700k dat wel.
Ryzen 7800X3D| ASUS TUF GAMING X670E-PLUS | MSI RTX4080 Gaming Trio X 16GB | LG GP95R | 32GB DDR5 6000 F5-6000J3238F16GX2-TZ5NR | Samsung 970 Evo Plus | NZXT H710i | NZXT Kraken x73 | Corsair RM850x
Goed bezig!Randygutter schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:16:
[...]
Morgen andere voeding binnen dan haal ik gelijk deoverclock weg
Een regel die sowieso bij sommige oudere en B of C merk voedingen geldt, is dat je de rating in productnaam meteen moet vergeten. In mijn een eerder systeem van 2012 had ik een OCZ StealthXStream 600W voeding. OCZ was destijds een best populair en bekend merk, hoewel wat discutabel op voedingsvlak.TRAXION schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:08:
[...]
En zo kan er altijd wel ergens een foutje in sluipen, maar in mijn ervaring met de huidige A merk gold voedingen is dat 90% prima voldoet rond de 500/550 watt.
Uitzonderingen daar gelaten maar goed ik ben dan ook van mening dat je gewoon minimaal 100 euro moet uitgeven aan een voeding als je systeem 1000+ kost.
Maar het meer is beter principe ben ik al sinds jaar en dag af waarbij iedereen om mij heen 1000+ sweex voedingen kocht had ik gewoon een antec psu met 450watt en zelfs nog een flower power gehad welke praktisch onverwoestbaar was met zijn 550watt.
Tegenwoordig corsair voedingen mede doordat er 10 jaar garantie op zit en het gewoon verdomd goede voedingen zijn voor het geld, ikzelf kijk bij sites als hardware secrets of Johnny guru en baseer daar de aankoop op.
Als je ziet hoe sommige "top" voedingen in elkaar zit snap je niet waarom ze 200+ euro moeten kosten.
Maar goed hele andere discussie zoals ts al aangeeft is zijn fps gestegen naar 140fps en andere posters hebben ook al aangegeven sinds 1 van de laatste patches is de performance op cpu gebied flink ingekakt.
Die voeding wordt 600W genoemd, echter de 12V rail rating is slechts 500W. Waar toveren ze die 100W extra vandaan? Nou blijkbaar zetten ze die weg op de 3.3V en 5V rails. De productnaam zegt namelijk iets over "combined power", maar dat is vandaag de dag vrij zinloos, omdat CPUs en GPUs allemaal vanaf 12V worden gevoed. Moderne voedingen zie je daarom de 12V power spec als productnaam gebruiken (bvb 750W op 12V is een 750W voeding), terwijl er ook nog een 3.3V en 5V rail worden gemaakt voor moederbord logic, (sommige) schijven en eventueel USB power.
C-merken deden dit nog een stapje erger door een 400W design te rebranden naar 1kW. Er zat simpelweg geen 1kW in zo'n voeding, punt. Dit is niet zo schandalig als dat audio amps praten over RMS power, terwijl er per definitie helemaal niet iets kan bestaan als RMS power. Ze verkopen gewoon flauwekul. Dus het is niet gek dat je Antec 450W het prima kan bijbenen, want ik neem aan dat Antec geen troep verkocht. En het is ook niet gek waarom die C-merk voedingen er direct uitklappen als je er een flink systeem in hangt.. met beetje pech zijn ze ook nog slecht beveiligd en branden ze zichzelf en je systeem op.

Tegenwoordig kan je van "C-merken" wel flinke voedingen kopen die op de power rating op label/specificatie in ieder geval wel de 12V rail halen. Echter als die goed ook gebouwd zijn (waar ik even voor het gemak vanuit ga), dan spreek je ook al over bijna 180 euro voor een 1kW voeding. Dan zou ik zeker 2 tientjes extra uitgeven voor een Corsair of Seasonic variant. Voedinjgen die echter veel goedkoper zijn, zijn eigenlijk te goed om waar te zijn, en waarschijnlijk flauwekul. Voeding is IMO niet iets om op te besparen.
Tenslotte zijn 80 Plus ratings geen indicator voor overcapaciteit, maar worden die labels geplakt puur op efficientie resultaten. Daarmee is wel gegeven dat een hoog rendement betekent dat er weinig verliezen in de voeding zijn, en dus dat de voeding meer stroom zou kunnen leveren zonder te oververhitten. Echter dat doet wel de aanname dat de koeling in de voeding vergelijkbaar is; in principe zou dat iets kunnen zijn waar een fabrikant dan weer op bezuinigd (ze investeren namelijk al in betere onderdelen). Daarnaast wil je ook dat load transients en rimpel met de controller/condensator banks respectievelijk goed kan worden afgevangen.
Voor dat laatste is IMO de vuistregel "meer = beter" toch wel redelijk waar, want je koopt een design dat voor een algeheel hoger power target is opgeschaald. Uiteindelijk is 600W load op een 500W voeding aansluiten enkel op genade werkend te krijgen.
Daarnaast redeneer ik ook: hoe variabel is je gebruik van je systeem? Gebruik je naast gaming ook wel eens de CPU voor iets anders? (Gaming load is absoluut niet worst-case system power consumption meer) Heb je plannen om er nog eens 1 of 2 3.5" schijven bij te hangen? Gebruik je veel USB3/Thunderbolt power? Tel al die kleine beetjes maar eens bij elkaar op.. Je wilt niet dat "poweruser"-gebruik je systeem om doet vallen.
Lees daar dan ook het stuk over de Focus serie van SeasonicTRAXION schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:08:
[...]
En zo kan er altijd wel ergens een foutje in sluipen, maar in mijn ervaring met de huidige A merk gold voedingen is dat 90% prima voldoet rond de 500/550 watt.
De 550w kon niet goed overweg met 1 PCIe kabel(2x6+2) aan 1 ingang. Daarom heeft men snel besloten gratis kabels op te sturen, om een GPU te kunnen voeden vanaf 2 kabels, op 2 ingangen.
Waarom je HX750i er uit knalt weet ik niet. weet niet wat je gebruik was, wat er allemaal aangesloten was.
Zomaar iets roepen heeft weinig zin. Verder is de HX750i ook single Rail, dus geen aparte VGA rail.
Als je twee R9 295X GPU's gebruik op die voeding, gaat dat ook niet goed.
naisuRandygutter schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:07:
[...]
Corsair rm750 750w 80+ gold fully mod
CLock ratio waarschijnlijk, ring ratio ken ik niet (heb geen intel).
Ik zou wel ff kijken hoeveel vcore je cpu wilt. Moet je ff googlen het verschilt per cpu. Eigenlijk moet je voor het mooie ook rekening houden met de loadline calibration maar laat daar maar ff. Net zoals dat je nu niet gaat stresstesten.
En ff een XMP profieltje van je geheugen instellen heh, daar kun je dan de rest wel op auto laten. Dus die 2e alinea het bovenste dingetje.
Ik zou wel ff kijken hoeveel vcore je cpu wilt. Moet je ff googlen het verschilt per cpu. Eigenlijk moet je voor het mooie ook rekening houden met de loadline calibration maar laat daar maar ff. Net zoals dat je nu niet gaat stresstesten.
En ff een XMP profieltje van je geheugen instellen heh, daar kun je dan de rest wel op auto laten. Dus die 2e alinea het bovenste dingetje.
[ Voor 4% gewijzigd door Timba- op 22-10-2020 16:18 ]
Ik heb het nu zo.Timba- schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 16:18:
CLock ratio waarschijnlijk, ring ratio ken ik niet (heb geen intel).
:strip_exif()/f/image/KR8dtZyjKelFcXsbQB8twzXi.jpg?f=fotoalbum_large)
Nouja probeer maar, ik ben benieuwd waar die je cpu vcore van gaat maken. Zal wel loslopen als je maar een kleine overclock doet.
Als ie niet boot of telkens crasht moet je ff googlen op cpu vcore intel (vul jouw cpu in) overclocking.
Als ie niet boot of telkens crasht moet je ff googlen op cpu vcore intel (vul jouw cpu in) overclocking.
[ Voor 3% gewijzigd door Timba- op 22-10-2020 16:45 ]
Het werkt.
Net een pot COD gespeeld wel multiplayer dan. Geen warzone.
Fps gelocked op 144 hij blijft nu ook netjes 144.
CPU zit met temp op ongeveer 60. en gebruik van de cores zitten tussen de 60 en 80%
GPU temp zit tussen de 50 en 60.
Ben benieuwd wat hij doet als ik een pot warzone speel.
Net een pot COD gespeeld wel multiplayer dan. Geen warzone.
Fps gelocked op 144 hij blijft nu ook netjes 144.
CPU zit met temp op ongeveer 60. en gebruik van de cores zitten tussen de 60 en 80%
GPU temp zit tussen de 50 en 60.
Ben benieuwd wat hij doet als ik een pot warzone speel.
Op hoeveel % zit je cpu gebruik? en gpu? En je ramgeheugen, zit die helemaal vol? Kun je in principe gewoon via taakbeheer (ctrl alt delete) zien.
[ Voor 16% gewijzigd door Timba- op 22-10-2020 17:00 ]
Okay ik heb nu net wel m,n eerste crash gehad denk ik. Tijdens het laden van de game starte mn pc opnieuw op.
Hoe heb je de kaart nu aangesloten dan?
i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2
Twee losse pci kabelsCidolfas schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:46:
Hoe heb je de kaart nu aangesloten dan?
Maar denk dat t door overclock komt naar 48.
heb de rest op auto gelaten zie vorige post
Dan zijn de kabels beter in ieder geval! Van overclocking heb ik nog niet genoeg kaas gegeten...Randygutter schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:48:
[...]
Twee losse pci kabels
Maar denk dat t door overclock komt naar 48.
heb de rest op auto gelaten zie vorige post
Ik zou in je BIOS even de Defaults voor alles laden en dan alleen XMP aanzetten. Eerst eens kijken of je sterkere voeding de framedips heeft opgelost, wat ik wel vermoed aangezien 500watt gewoon echt aan de (te) krappe kant was.Randygutter schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 19:41:
Okay ik heb nu net wel m,n eerste crash gehad denk ik. Tijdens het laden van de game starte mn pc opnieuw op.
Ik heb alles op default gezet en xmp profiel aangezet. En zit tussen de 130 en 144 fps.MailMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:49:
[...]
Ik zou in je BIOS even de Defaults voor alles laden en dan alleen XMP aanzetten. Eerst eens kijken of je sterkere voeding de framedips heeft opgelost, wat ik wel vermoed aangezien 500watt gewoon echt aan de (te) krappe kant was.
@Hans1990 Met een gold label voeding bedoel ik dan uiteraard wel een A-merk voeding gebouwd door 1 van de grote psu fabrikanten waar wat kleine veranderingen in aangebracht worden en vervolgens een naampje krijgen van 1 van de merken.Hackus schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:25:
[...]
Lees daar dan ook het stuk over de Focus serie van Seasonic![]()
De 550w kon niet goed overweg met 1 PCIe kabel(2x6+2) aan 1 ingang. Daarom heeft men snel besloten gratis kabels op te sturen, om een GPU te kunnen voeden vanaf 2 kabels, op 2 ingangen.
Waarom je HX750i er uit knalt weet ik niet. weet niet wat je gebruik was, wat er allemaal aangesloten was.
Zomaar iets roepen heeft weinig zin. Verder is de HX750i ook single Rail, dus geen aparte VGA rail.
Als je twee R9 295X GPU's gebruik op die voeding, gaat dat ook niet goed.
@Hackus Mijn Hx750i liet zijn magische rook lopen, na een rma en een nieuwe voeding loopt deze al 3 jaar prima probeerde er alleen mee te zeggen dat elke voeding in rook kan opgaan zelfs een voeding met een deftige topologie.
Feit blijft dat iedereen maar schreeuwt dat een 500 wat voeding onvoldoende is terwijl ik in het verleden meerdere systemen heb verkocht met seasonic g360 met daarin een gtx1070 icm 6700k wat een load haalde van tegen de 340 watt pieken.
(Oc'ed)
Deze voedingkjes hebben al duizenden uren gedraaid en de failure rate staat nog steeds op 0
Uiteindelijk ligt het allemaal aan het ontwerp van de voeding.
Feit blijft dat een knappe gold rated voeding dusdanig gedimensioneerd is dat het vermogen dat geadverteerd word ook gewoon volledig gehaald word en niet zoals de b en c segment voedingen behaald wordt door alle lijnen bij elkaar op te tellen terwijl deze niet eens simultaan te beslasten zijn.
En ja ook de A merken voeren B lijnen, zoals ik al eerder aangaf je kan geen "echte" 500 watt verwachten voor 60 euro.
Daarentegen koop je wel voor 60 euro 360 echte watts met bvb een g360 van seasonic.
Sterker nog 450 watt kan eruit trekken voordat deze netjes zijn ocp tript.
Mijn vorige corsair hx750 kon zelfs tot over de 900 watt loaden voordat deze tripte, dus Tjah de ene voeding is de andere niet en met een stukje research kan je voor enkele euro's meer een vele malen betere voeding aanschaffen.
En ja ik heb in mijn verleden genoeg voedingen bewust opgeblazen om onderhand de ins en outs te kennen van de b en c segment voedingen

je bent gewoon dom als je een ondermaatse voeding gaat kopen met een 3080... 500watt is prima is natuurlijk onzin........ ja maar hij kan het........ het aanbevolen minimum is 750-850 ga dan niet dom doen. dat heb je gewoon nodig als je het fatsoenlijk wilt doen.
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
En dan heb je nog steeds crashes? Ik zag je Multiplier op 48x staan een paar posts geleden dus wil even zeker weten wat je Bios settings zijn.Randygutter schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 22:01:
[...]
Ik heb alles op default gezet en xmp profiel aangezet. En zit tussen de 130 en 144 fps.
Hoe deed je dat met de PEG dan. Voeding heeft 6 pins, videokaart 8. Amateuristisch met een verloop zitten prutsen?TRAXION schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:06:
Feit blijft dat iedereen maar schreeuwt dat een 500 wat voeding onvoldoende is terwijl ik in het verleden meerdere systemen heb verkocht met seasonic g360 met daarin een gtx1070 icm 6700k wat een load haalde van tegen de 340 watt pieken.
(Oc'ed)
Goed het is nu wel mooi geweest. Het probleem van de TS is opgelost en het topic is aan het verzanden in een voeding discussie.
Daar is Voeding advies en informatie topic - Deel 34 voor bedoeld.
Daar is Voeding advies en informatie topic - Deel 34 voor bedoeld.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Dit topic is gesloten.