Ik ben het niet eens met enkele van de theoriën die voorbij komen en dat er hardware vervangen zou moeten worden of overclocked. Al kan een overclock helpen met ontdekken of het een verschil maakt, noodzakelijk is het niet.
Ook opmerkingen dat bepaalde hardware een "match" is met elkaar of dat de een sneller moet zijn dan de andere? He?
Dat gaat op wanneer je het over extremen hebt (CPU van 60 euro met een GPU van 600 euro bijvoorbeeld). Hier niet het geval.
Terug naar het probleem van TS:
- Wat weten we: Dit systeem met een 2070 haalde 120+ FPS en nu met een 3080 duikt het <100 FPS
- Kan ik dat rijmen? Nee.
- Waar ligt dat dan aan? Dat wordt uitzoeken.
Als de CPU de component is die tot zijn limiet wordt benut, dan zou je zien dat de CPU usage aan het plafond zit, de GPU usage niet 100% zou moeten zijn en de FPS zou lager moeten zijn dan de van een 3080 mag verwachten.
Hier zie je wel wat van terug: de CPU zit in het begin inderdaad aan het plafond.
Daarna zie ik weer het tegendeel: die CPU wordt maar beperkt benut en staat zichzelf terug te klokken.
Is het log alleen de eerste helft tijdens het gamen?
In de eerste grafiek zie je de CPU frequency in het begin stabiel zijn, maar daarna weer stuiteren als een wilde. CPU usage op die moment is laag (~20% gemiddeld over de cores?). Dat is vreemd, want die CPU hoort juist aan het werk te zijn als de game draait.
Negeer je even de lage "usage" van de CPU (meetfout of gevolg van wat anders). Wat zie ik nog meer? Zou het throttling zijn? Dat de CPU zich terugklokt omdat deze te heet wordt. Wellicht is met de installatie van de 3080 de CPU koeler losgeschoten of de ventilator los geschoten. Maar dat zie je niet terug aan de temperaturen, want die zijn keu-rig: 65 °C max.
De GPU toont verder geen problemen?
Want die kunnen we nog niet vrijspreken, maar het is een splinternieuw ding en meestal doen GPUs het of goed of je krijgt hele andere problemen dan "fps drops", denk eerder aan tekenfouten, crash van applicatie, hangen van heel systeem, spontane reboots, e.d.
Wat kan zijn is dat de GPU het "rustig" geeft omdat de CPU hem niet snel genoeg van data kan voorzien. Dan zou de GPU kunnen gaan terugklokken en kun je ook stuiteringen krijgen.
Render Scale omhoog gooien kan dan helpen.
Ook heb ik over de 3080 serie wel eens het omgekeerde gelezen. Dat ze soms te hoog boosten en dan juist in de problemen komen. Maar dat veroorzaakte crashes als ik mij goed herinner.
Concrete vragen op dit moment. Even kort houden:
- Ervaar je dit probleem ook in andere games? Of werken die zoals je mag verwachten na de upgrade?
- Zijn er updates geweest aan de applicatie/game?
Ik zie al drivers bijgewerkt en meer. Dingen om te proberen:
- Andere applicaties en games. Hoe doen die het?
- Wat doet de FPS als je de grafische settings eens drastisch omlaag gooit? Zet alle detail settings een op Low, Render Scale naar 100% of lager als de game dat heeft. Wat heb je dan? Ook daarvan een meetlog bijvoorbeeld van de Afterburner.
Ik heb ook met alle settings gespeeld en alles op low kom ik op 140 fps.
- Heeft de game een render scale functie? Zo ja, schroef die eens omhoog zodat de GPU intern op een hogere resolutie verwerkt en zo zwaarder belast wordt.
- Zijn de drivers als een verwijderd met DDU? Zodat je ze compleet schoon terugzet.
- Energieprofiel van het systeem zou je eens van "Gebalanceerd" naar "Hoge prestaties" kunnen zetten. Dat vind je ergens in het geavanceerde deel van de Energieinstellingen in Windows. Zoek even op waar je zoeits vind. Engelse termijn zijn "Power settings", "Power profile" "High Performance power profile Windows 10", dan vind je vast een HOWTO. Daarmee is het "terugklokken" van de processor uit te schakelen en gaat hij niet meer zo stuiteren. Ik denk niet dat het helpt, maar zo sluit je wel een variabel uit. Terugzetten kan na het testen altijd.
- Wat meer informatie over temperaturen in het systeem aub. Maakt de hitte van de nieuwe 3080 wellicht de chipset te warm? Hoe is de airflow in je systeem? Dan kunnen we temperatuurgerelateerde dingen mogelijk uitsluiten.
Dat was het even.
Hardware vervangen vind ik nog niet aan de orde.
[
Voor 14% gewijzigd door
Ultraman op 21-10-2020 13:03
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.