Geluidisolatie - buren hebben last van mij en ik van hen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juliette123456
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-10-2020
Hallo,

Ik woon in een studentenkamer midden in Amsterdam en ik hoor mijn buren heel goed en zij mij.
Is het slim om aan mijn kant - op mijn al bestaande muren een laag Rockwool isolatieplaat te hangen en daarover Isolatieplaten te hangen? of heeft dat geen zin omdat er al een muur staat.

Beste antwoord (via juliette123456 op 18-10-2020 11:54)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:10
Ik heb het hier als volgt gedaan:

Balken 44x44 op 44mm van de muur geplaatst. Als het ware een frame gemaakt van een balk op de vloer en tegen t plafond en daar de staanders tussen. Tussen de balken en vloer/plafond zit kantband. Das een soort schuim. Het zit verder niet geschroefd maar puur tussen vloer en plafond geklemd. Zo heb je nooit contact geluid.

Dan heb ik de ruimte tussen frame en muur opgevuld met 45mm rockwool (deze laag is dus ononderbroken door het frame 44mm van de muur te zetten) en de ruimte tussen de staanders nog eens opgevuld met 45mm rockwool.

Hier overheen 2x 12,5mm gips kruislings op elkaar.

Werkt zeer goed moet ik zeggen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:28
Dan moet je een 'zwevende wand' maken door een frame te bouwen die doormidden van een soort rubber voor je bestaande wand komt te staan, deze moet je isoleren en vervolgens afwerken met 2x 12,5mm gips gekruist over elkaar, alle randen afkitten

Anders blijf je contactgeluid houden en lekkages qua geluid

Het is een ingrijp maar prima te doen en werkt perfect, ik heb het ook in mijn huis gedaan en kan mijn buren gewoon niet meer horen, eerder kon ik gewoon gesprekken opvangen

Indien gewenst heb ik nog wel wat foto's, staan hier ook nog wel ergens op het forum maar zie die maar eens terug te vinden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Het kan helpen, maar daar kom je pas achter als je het probeert. Het kan zijn dat je de muur isoleert en dan alsnog teveel geluidslekkage hebt via de vloer bijvoorbeeld. Je zou kunnen testen met van die geluidsmatten die je bij de bouwmarkt kan krijgen. Die kan je tijdelijk aan je muur bevestigen en daarmee kijken of het werkt en of het genoeg is. Als dat het geval is, kan je daarna kijken naar een meer permanente oplossing, zoals hierboven is geopperd. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://www.akoestiekwinkel.nl/woning

Mooie webshop met veel info. Ideaal voor inspiratie.

Maar ik ben overigens wel benieuwd wat het exacte probleem is. Vol muziek aan of je lekker laten gaan tijdens een bedsessie kan in maar weinig huizen zonder maatregelen.
Je ziet ook weleens dat mensen het goedkoopste laminaat zonder fatsoenlijke ondervloer neerleggen. 'Vroeger' hadden mensen vloerbedekking, dat dempt enorm veel herrie, zowel contactgeluid als ander geluid.
Ook 'kale' muren zijn gevoeliger dan muren met een zachtere afwerking, zoals behang.
Luchtlekken zijn ook altijd een bron van geluidstransport.

Dus eerst uitzoeken waar het probleem zit, daarna een oplossing zoeken.
Houd er wel rekening mee dat isolatie voor warmte anders is dan voor geluidsisolatie. En echt goedkoop is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliette123456
@FabianGTI Graag!! Als je foto's zou kunnen sturen of in ieder geval de materialen kan benoemen zou mij dat enorm helpen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliette123456
@TheGhostInc Ze kunnen mij - en ik hun horen praten. Geen exacte gesprekken maar wel gemompel. Mijn gehele 'huis' is naast mijn buurmans slaapkamer. Als ik dus tot wat later tv wil kijken kan hij dus niet slapen..

Het probleem ligt dus echt bij de muren. Ook hebben zij naast mijn deur ook een deur. De deur naar hun huis gebruiken zij niet (ze hebben 2 etages). Deze deur wil ik dus eigenlijk ook dicht maken. Ik dacht dit te doen door of inderdaad een geluidsdoek ervoor te hangen of wat ik eerst zij: een laag Rockwool isolatieplaat tegen de deur te zetten en daarover een Isolatieplaat te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 19:33
ik zou niet vergeten eerst de verhuurder te vragen wat hij ervan vindt als je je kamer gaat verbouwen door een extra muur erin te zetten.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 21:15
FabianGTI schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:03:
Dan moet je een 'zwevende wand' maken door een frame te bouwen die doormidden van een soort rubber voor je bestaande wand komt te staan, deze moet je isoleren en vervolgens afwerken met 2x 12,5mm gips gekruist over elkaar, alle randen afkitten

Het is een ingrijp maar prima te doen en werkt perfect, ik heb het ook in mijn huis gedaan en kan mijn buren gewoon niet meer horen, eerder kon ik gewoon gesprekken opvangen

Indien gewenst heb ik nog wel wat foto's, staan hier ook nog wel ergens op het forum maar zie die maar eens terug te vinden :+
Ook ik zie graag die foto's, en ik ben heel benieuwd hoeveel werk en geld het je gekost heeft :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliette123456
Maar @FabianGTI @TheGhostInc @thunder8 de manier waar ik nu aan zit te denken:

https://www.praxis.nl/bou...-x-4-5-cm-8-stuks/5625305

Deze platen tegen m’n huidige wand te hangen en daarover een nieuwe muur maken met deze gipsplaten:

https://www.praxis.nl/bou...00x50x3cm-8-stuks/5322570

werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
FabianGTI schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 10:03:

juliette123456 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:26:
@FabianGTI Graag!! Als je foto's zou kunnen sturen of in ieder geval de materialen kan benoemen zou mij dat enorm helpen !!
Dat noemt men voorzetwand. Ik heb aan 1 kant in de slaapkamers van mijn huis reeds alles af, aan de andere tussenmuur in de andere slaapkamers komt er nog. Ik heb gekozen voor een "halve" voorzetwand. De balken met de grote kant tegen de muur aan, in plaats van met de smalle kant. Als de buren nog geluid horen, aan hun de eer de andere helft te plaatsen. ;)

Balken neergelegd en aan het plafond gezet met vilt ertussen, in het hout geschroefd. Vervolgens staanders geplaatst, ook weer met vilt tegen de muur aan en met pluggen in de muur, door het vilt heen geboord. Alle kieren aan de achterkant gevuld met bouwschuim (in de volksmond ook wel PUR schuim genoemd). Onder de vloer ook flink geisoleerd (alle planken eruit gehad, 9-14 cm isolatie erin, alle kieren langs de balken boven en onder volgeschuimd), het plafond goed geisoleerd. In de vakken van de muur heb ik 45mm Knauf Acoustifit geplaatst. Daarop 12mm spaanplaat in landscape en daar weer op 12mm gipsplaat staand gezet. Dit weer laten afstucen. Heeft mij dus, voor die twee kamers, net geen halve vierkante meter woonoppervlakte gekost.
In de vloer en plafond is een combinatie van 90mm en 45mm gegaan. Op sommige punten 70mm, omdat de 90 dan niet paste. Tegen alle muren aan is ie massief gemaakt door hem door te stapelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
juliette123456 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:33:
Maar @FabianGTI @TheGhostInc @thunder8 de manier waar ik nu aan zit te denken:

https://www.praxis.nl/bou...-x-4-5-cm-8-stuks/5625305

Deze platen tegen m’n huidige wand te hangen en daarover een nieuwe muur maken met deze gipsplaten:

https://www.praxis.nl/bou...00x50x3cm-8-stuks/5322570

werkt niet?
Dat zijn geen gipsplaten maar is EPS (piepschuim)

Wat is de opbouw van de wand nu? En van de vloer onder en boven je?

Amsterdam is groot is gehorige woningen die al meer dan een halve eeuw nooit meer zo gebouwd hadden mogen worden maar nog wel voor de hoofdprijs verkocht en verhuurd worden.

Als jouw kamer op dezelfde balken zit als de kamer van je buur en de vloer is nooit opengetrokken, verstevigd en gevuld met wol dan heb je daar het eerste probleem al te pakken. Dan gaat geluid de vloer in, langs de balken en bij de buren omhoog (en vice versa).

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-10-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliette123456
@kabeltjekabel De grond heb ik geïsoleerd met tapijt dus dat vind ik even voor nu goed. Het gaat vooral om de muren. Die zijn extreem dun. Geen idee hoe de muren ooit zijn neergezet maar het zijn small muren waar je dus duidelijk gemompel hoort als iemand aan de andere kant zit te praten.

Hoe zou ik dit dus het best kunnen oplossen zonder al te veel te moeten kopen/installeren/etc.

Ik wil dus iets hangen of plaatsen aan de muren die mij en mijn buurjongen scheiden.

Ik zou het erg fijn vinden als jullie mij misschien kunnen helpen door producten te versturen of een stap voor stap plan. Jullie hebben hier duidelijk meer ervaring mee/kennis van :)

groet!

heb is een kleine muur gelukkig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
juliette123456 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:05:
@kabeltjekabel De grond heb ik geïsoleerd met tapijt dus dat vind ik even voor nu goed. Het gaat vooral om de muren. Die zijn extreem dun. Geen idee hoe de muren ooit zijn neergezet maar het zijn small muren waar je dus duidelijk gemompel hoort als iemand aan de andere kant zit te praten.

Hoe zou ik dit dus het best kunnen oplossen zonder al te veel te moeten kopen/installeren/etc.

Ik wil dus iets hangen of plaatsen aan de muren die mij en mijn buurjongen scheiden.

Ik zou het erg fijn vinden als jullie mij misschien kunnen helpen door producten te versturen of een stap voor stap plan. Jullie hebben hier duidelijk meer ervaring mee/kennis van :)

groet!

heb is een kleine muur gelukkig ;)
De grond?? Je hebt geen vloer?

En nogmaals; je kunt met die muur doen wat je wilt, maar als er gewoon doorlopende vakken (tussen de balken) zijn tussen jouw kamer en die van je buur blijft het drie keer niks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:10
Ik heb het hier als volgt gedaan:

Balken 44x44 op 44mm van de muur geplaatst. Als het ware een frame gemaakt van een balk op de vloer en tegen t plafond en daar de staanders tussen. Tussen de balken en vloer/plafond zit kantband. Das een soort schuim. Het zit verder niet geschroefd maar puur tussen vloer en plafond geklemd. Zo heb je nooit contact geluid.

Dan heb ik de ruimte tussen frame en muur opgevuld met 45mm rockwool (deze laag is dus ononderbroken door het frame 44mm van de muur te zetten) en de ruimte tussen de staanders nog eens opgevuld met 45mm rockwool.

Hier overheen 2x 12,5mm gips kruislings op elkaar.

Werkt zeer goed moet ik zeggen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:01
Je moet het juist NIET met schroeven en pluggen verankeren in de muren vloeren en plafonds.

Wij hebben zelf ook een voorzetwand omdat de tussenmuur boven naar de buren uit een enkele steen bestaat en we elkaar woordelijk konden verstaan.

Onze voorzetwand staat ook op vilt, en het frame is in elkaar geschroefd. Maar het zit vast met bouwschuim/montage purschuim.

We hebben hun babys niet eens kunnen horen.
En zij recenter de onze niet.
Op zolder kunnen we nog wel elkaar horen, maar daar zitten ook kieren in het metselwerk.

[ Voor 57% gewijzigd door FRANQ op 17-10-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliette123456
@FRANQ aah dat klinkt goed! hoe hebben jullie de voorzetwand gemaakt? Hetzelfde als @Makrolon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:01
juliette123456 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:55:
@FRANQ aah dat klinkt goed! hoe hebben jullie de voorzetwand gemaakt? Hetzelfde als @Makrolon?
Ja als ik het zo lees wel ja.

Enkel heb ik hier en daar een dot montageschuim tussen gespoten. (Eerst bevochtigen met plantenspuit)

Zou achteraf alleen een laag gips vervangen door osb of underlayment 9mm.
Dat heb ik in een latere verbouwing wel gedaan en dat is super fijn als je wat wilt ophangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:28
Hahn schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Ook ik zie graag die foto's, en ik ben heel benieuwd hoeveel werk en geld het je gekost heeft :)
Beetje vertraging erin maar goed:

Zelf heb ik een aantal platen hiervan besteld:
https://www.akoestiekwink...pende-ontkoppelingsplaten en wat MDF erop gelijmd met contactlijm

Deze regels heb ik met polymax vastgelijmd aan de vloer, wanden en plafond, en daar 44x69 balkjes opgeschroefd
Tussen de wand en het frame heb ik aan de achterzijde ook ruimte gehouden om op te vullen met deze platen

In het frame heb ik vervolgens normale isolatie gedaan (steenwol), en deze afgewerkt (ik heb er alleen nog een laag OSB tussen:

Hier zitten de geluidsisolerende platen nog los, deze heb ik uiteraard netjes vastgemaakt
Het frame is hier ook goed te zien met de ontkoppelingsplaten

Qua werk was het een dagje werk, dat viel wel mee
De ontkoppelingsplaten waren het duurst, voor de frames zou ik de iets duurdere pakken omdat die wat steviger zijn, de andere platen die tegen de wand aan zijn gelijmd komen van de lokale bouwmarkt
Verder wat vuren balkjes, wat isolatie (rockwool), gipsplaten, polymax, schroeven en kit :)

[ Voor 23% gewijzigd door FabianGTI op 29-05-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 19:33
@juliette123456 wellicht ten overvloede: ik zou als verhuurder/huurbaas van een studentenkamer het echt niet tof vinden als je als huurder zomaar even extra wandjes in de kamer gaat zetten.
Heb je het al besproken met de verhuurder voordat je allerlei dingen tegen de muur schroeft?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 20:34
@Bockelaar Het is een voorzetwand die enkel geklemd staat met schuim/rubberband/wat lijm als ik het goed begrijp. Gewoon weghalen en klaar is kees. Er is dus niets geschroefd.

@juliette123456 ziet er goed uit! Ben benieuwd of je er veel van gaat merken. Laat je dat ons ook weten? :)

[ Voor 30% gewijzigd door Renzzie op 19-10-2020 09:58 ]

Pagina: 1