"Premium" auto: wat stelt het nu echt voor?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

Yucon

*broem*

bzzzt schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Misschien ben ik niet zo rijgedrag-gevoelig dan; vind de V40/50 erg vergelijkbaar. Uit nieuwsgierigheid: waarin zit volgens jou het verschil dan? De V50 waarin ik reed was wat ouder en had duidelijk steviger aanvoelende knoppen. (en een 10k hogere nieuwprijs, dus daar mag je ook meer van verwachten). Wel een iets ingezakte bestuurdersstoel. Dat vind ik dan weer niet zo premium ;)
Het ging om een 2006 V50 2.0D en een 2014 V40 D4. De V40 was sneller maar die V50 kwam ook prima mee, dus wat betreft beleving maakte dat weinig verschil. Bij de V40 had ik op klaverbladen en dergelijke veel eerder het gevoel de bocht uit te schuiven zonder dat ik hele rare dingen deed. Dat was vreemd. Op rechte weg lag hij wel weer als een blok op de weg.

Het zou specifiek voor de D4 geweest kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Naar wat ik begrepen heb zou dit een gevolg zijn van gepruts aan het onderstel om hem binnen de uitstootgrenzen te houden en mogelijk was dat bij de D2 en T3 niet nodig. En de V50 was daar te oud voor. Dat zag je ook terug in het ontbreken van een stevige BPM korting wat een deel van die 10K verklaart.

Met die stoelen raak je wel een mooi punt; die zgn 't-tec' kunstleren bekleding is bij de meeste van die auto's kapot. En ze hebben dwars in de stoel nog een dikke sips balk voor aanrijdingen van de zijkant zitten. Reuze veilig, maar dat ding kraakt bij veel auto's behoorlijk. Dat zijn beide wel dingetjes die wat afbreuk aan het 'premium' doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Fladder80 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:50:
Voor mij is het verschil tussen premium en niet premium merk dat bv Renault panel gaps tot 4 mm gewoon acceptabel vind terwijl dat bij bv Volvo of Volkswagen onacceptabel zou zijn.
Wat versta je precies onder panel gap? Dat de boel er scheef in hangt? Of dat er gewoon een spleet van 4mm tussen zit die overal exact gelijk is. Want dat laatste is net zo moeilijk als overal een gelijke ruimte van 1 of 2mm.
Overigens zijn strakke panel gaps gewoon een keuze. Mazda heeft b.v. al vanaf de jaren '90 ook rete strakke minimale panel gaps, dat lees (las) je ook vaak terug in reviews

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
-tom-562 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Wat versta je precies onder panel gap? Dat de boel er scheef in hangt? Of dat er gewoon een spleet van 4mm tussen zit die overal exact gelijk is. Want dat laatste is net zo moeilijk als overal een gelijke ruimte van 1 of 2mm.
Overigens zijn strakke panel gaps gewoon een keuze. Mazda heeft b.v. al vanaf de jaren '90 ook rete strakke minimale panel gaps, dat lees (las) je ook vaak terug in reviews
dat de boel er schreef in hangt. Een portier wat ten opzichte van het paneel ervoor 3-4 mm teveel naar binnen of buiten steekt waardoor je meer windruis hebt. Een motorkap waar ik linksvoor mijn vingers er compleet onder kan steken terwijl ik rechts er amper mijn vingertoppen onder kan krijgen.... Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

Tomatoman

Fulltime prutser

@Fladder80: op de slechte panel gaps die jij beschrijft, lijkt Tesla patent te hebben. Wat Tesla acceptabel vindt was wellicht acceptabel voor een Lada uit de jaren ‘80, maar is voor een Model X van € 100k+ ronduit beschamend. Tesla is wat mij betreft dan ook hét merk dat uitsluitend tamelijk dure auto’s aanbiedt, maar qua afwerking nog altijd verre van premium is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:13
Is een auto sowieso niet erg onboeiend? Van het prijsverschil tussen een Hyundai i10 en een Volvo XC90 kan je 10 jaar hypotheek betalen, maar in beide auto's zitten de bestuurders 99% van de tijd in hun eentje met 100km/h op de A2, A4, A16 en brengen je allebei eenvoudig van A naar B. Ik zie werkelijk waar geen reden om een dure "premium" auto te kopen, anders dat een ruimere auto misschien wel handig is met bijv. kinderen. De meerwaarde van een premium auto is afgerond 0. Het slaat nergens op.

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 20-10-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:08
Yucon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Het ging om een 2006 V50 2.0D en een 2014 V40 D4. De V40 was sneller maar die V50 kwam ook prima mee, dus wat betreft beleving maakte dat weinig verschil. Bij de V40 had ik op klaverbladen en dergelijke veel eerder het gevoel de bocht uit te schuiven zonder dat ik hele rare dingen deed. Dat was vreemd. Op rechte weg lag hij wel weer als een blok op de weg.

Het zou specifiek voor de D4 geweest kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Naar wat ik begrepen heb zou dit een gevolg zijn van gepruts aan het onderstel om hem binnen de uitstootgrenzen te houden en mogelijk was dat bij de D2 en T3 niet nodig. En de V50 was daar te oud voor. Dat zag je ook terug in het ontbreken van een stevige BPM korting wat een deel van die 10K verklaart.

Met die stoelen raak je wel een mooi punt; die zgn 't-tec' kunstleren bekleding is bij de meeste van die auto's kapot. En ze hebben dwars in de stoel nog een dikke sips balk voor aanrijdingen van de zijkant zitten. Reuze veilig, maar dat ding kraakt bij veel auto's behoorlijk. Dat zijn beide wel dingetjes die wat afbreuk aan het 'premium' doen.
Dat verklaart natuurlijk ook wel wat. Ik had de 2015 V40D2. Genomen vanwege de 14% maar het was niet echt een snelle wagen met 120PK en een kunstmatige top van 190.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
MarcoC schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:13:
Is een auto sowieso niet erg onboeiend? Van het prijsverschil tussen een Hyundai i10 en een Volvo XC90 kan je 10 jaar hypotheek betalen, maar in beide auto's zitten de bestuurders 99% van de tijd in hun eentje met 100km/h op de A2, A4, A16 en brengen je allebei eenvoudig van A naar B. Ik zie werkelijk waar geen reden om een dure "premium" auto te kopen, anders dat een ruimere auto misschien wel handig is met bijv. kinderen. De meerwaarde van een premium auto is afgerond 0. Het slaat nergens op.
Ga jij 60 duizend kilometer per jaar in een A-segment auto afleggen? Je hebt 3 kinderen en je kunt slechts een vergunning krijgen voor 1 auto. Dat is de doelgroep.
Mij krijgen ze met geen 100 stokken zo'n suffe SUV in. Die hele rage begrijp ik niet, doe mij maar een normaal lage auto. Veel stijlvoller en beter rijgedrag in de bocht.

[ Voor 10% gewijzigd door fonsoy op 20-10-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Fladder80 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:34:
[...]
dat de boel er schreef in hangt. Een portier wat ten opzichte van het paneel ervoor 3-4 mm teveel naar binnen of buiten steekt waardoor je meer windruis hebt. Een motorkap waar ik linksvoor mijn vingers er compleet onder kan steken terwijl ik rechts er amper mijn vingertoppen onder kan krijgen.... Dat soort dingen.
Ja, dat hoort idd niet :P maar dat is gewoon de bekende 'Franse slag' :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
fonsoy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:29:
[...]

Ga jij 60 duizend kilometer per jaar in een A-segment auto afleggen? Je hebt 3 kinderen en je kunt slechts een vergunning krijgen voor 1 auto. Dat is de doelgroep.
Mij krijgen ze met geen 100 stokken zo'n suffe SUV in. Die hele rage begrijp ik niet, doe mij maar een normaal lage auto. Veel stijlvoller en beter rijgedrag in de bocht.
Wanneer heb jij voor het laatst in een SUV gereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:22
Met die redenering is natuurlijk niets materieels boeiend. Waarom een groot en/of luxe huis? Is die van 150K niet genoeg? Daar kun je ook in wonen. Waarom een schoen voor 150? Voor 20 euro heb je ook een schoen die best goed zit. Waarom een fiets van 600 euro? Voor 50 euro heb je een tweedehands fiets die ook rijdt van A naar B. Waarom een videokaart van 600 euro? Voor 150 euro kun je ook best gamen.

Niet direct op jou gericht, maar zulke dingen hoor ik meer. Intussen woont die persoon in een groot tweekapper met zijn vriendin, draagt een schoen van 400 euro, koopt een 77" TV en koopt jaarlijks de nieuwste Iphone. Ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
-tom-562 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:49:
[...]

Ja, dat hoort idd niet :P maar dat is gewoon de bekende 'Franse slag' :+
_O- ja daar ben ik nu dus ook achter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49
Techno Overlord schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:51:
Ik denk dat Premium door de autofabrikanten gewoon als marketing term wordt gebruikt. Hoe wil een Kia nu Premium zijn als een Mercedes Benz die misschien 3x zo duur is ook Premium is? Die verhouding klopt dan toch niet?

Wat ik zélf als Premium ervaar is de gebruikte materialen in het interieur. Die kun je echt ruiken zien en voelen als je in de auto zit. Ik rij sinds zeer kort een BMW F10 535i M-sport uit 2016 en dat is een Premium auto. Hiervoor een Golf 7 GTI Clubsport gereden waarvan ik dacht dat die Premium was. Totdat ik in de BMW ging rijden....
Ruiken, ken je die BMW geurdingen (BMW Ambient Air)? Die als ze op zijn vervangen moeten worden omdat anders je meldingen op je multimediascherm krijgt dat ze vervangen moeten worden.
Werkt met een chip zoals inktpatronen. Hervullen en opnieuw plaatsen is er niet bij. Dat is niet premium, maar lachwekkend :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
mister_S schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Met die redenering is natuurlijk niets materieels boeiend. Waarom een groot en/of luxe huis? Is die van 150K niet genoeg? Daar kun je ook in wonen. Waarom een schoen voor 150? Voor 20 euro heb je ook een schoen die best goed zit. Waarom een fiets van 600 euro? Voor 50 euro heb je een tweedehands fiets die ook rijdt van A naar B. Waarom een videokaart van 600 euro? Voor 150 euro kun je ook best gamen.

Niet direct op jou gericht, maar zulke dingen hoor ik meer. Intussen woont die persoon in een groot tweekapper met zijn vriendin, draagt een schoen van 400 euro, koopt een 77" TV en koopt jaarlijks de nieuwste Iphone. Ieder zijn ding.
Uiteraard mag luxe geld kosten, ik heb daar ook helemaal niets op tegen. Alleen jouw vergelijking gaat op een aantal manieren scheef: (1) in een huis breng je veel meer tijd door en een huis schrijft niet af en (2) bij de hobby's die jij noemt gaat het om tientjeswerk en in het ergste geval een paar honderd euro. Dan hoef je een stuk minder kritisch te zijn of het de meerprijs wel waard is.

Auto's als hobby hebben en daar tienduizenden euro's aan uitgeven is toch een beetje vermaak voor het simpele volk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bedoel je met "auto's als hobby" zoiets als een Maserati V10 of een Ferrari, of een degelijke auto van 30-50K? Ik neem aan dat iemand die zulke bedragen uitgeeft aan een auto niet een dergelijke auto koopt voor twee keer per week boodschappen, dus die auto zal wel gebruikt worden. Wat ik in mijn post aangaf is natuurlijk gechargeerd, maar je hebt niet echt een joekel van een huis met alle bijkomende kosten nodig voor maar twee personen. Of een schoenen collectie van 400 euro per paar. Of een nieuwe topmodel smartphone elk jaar etc.. Mijn punt is eigenlijk dat bijna alle hobby's (zoals jij dat noemt) pure geldverspilling is, ieder zijn ding. Ik ken genoeg mensen die mijn hobby's belachelijk vinden, zoals het vernieuwen van mijn PC, maar aan de andere kant wel geld uitgeven aan dingen die ik weer onzin vind.

[ Voor 11% gewijzigd door mister_S op 20-10-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 10:38
Premium, niet premium, ik vind het lastig te bepalen. Ik heb 5 jaar in een BMW 120i gereden van de eerste generatie. Die auto reed als een kart, was niet bepaald snel, maar was in elke bocht bijna alles te snel af. Ik ben sinds die tijd verslaafd geworden aan achterwielaandrijving.
Maar het dashboard van de 120i was echt van mindere kwaliteit dan een Golf of Audi, snoeihard bovenop bijvoorbeeld. Er kraakte ook regelmatig wat, wat ik daarvoor niet had bij Ford. Echt grote problemen heb ik niet gehad tot 200k. Ook de volgende 320d EDE deed het, tot mijn verbazing goed tot 200k km. Ook daar zaten een aantal rammels in, al zat het dashboard beter van in elkaar.

Wat echt wel beter is, is de manier waarop de dealer werkt. Nette ontvangst, denken mee, en willen ook problemen oplossen. Ze sturen daarvoor ook een enorme rekening. Een normale beurt kan soms zo maar richting de 800 euro gaan. Daarnaast merk je wel dat er over een aantal dingen beter wordt nagedacht, en niet alleen maar als vinklijstje wordt gebruikt wat er allemaal op zit, maar ook op dit gebied laten Japanners en Koreanen ook zien dat ze stappen maken.

Dus waarom rijd ik nu alweer 12 jaar BMW? Eigenlijk alleen maar om de achterwielaandrijving, de sportstoelen en het totale gevoel van het onderstel. Ford komt redelijk in de buurt qua gevoel door het stuur, maar is nog in de basis voorwielaangedreven. Mocht dat ooit anders worden...

Dus eigenlijk koop je een auto die duurder is, (gevoelsmatig?) minder betrouwbaar (ketting), duurdere beurten nodig heeft en ook nog een niet passend imago heeft. (bijzonder volk soms bij de dealer ;-)).

Daarvoor krijg je terug:
- Beter sturende auto, echt dagelijks lol
- Een auto waar je naar omkijkt, ik vind mijn huidige F30 echt mooi
- Redelijke afschrijving
- Aftermarket is ook groot, alles wat je wilt om je auto te personaliseren

Op dit moment is de balans nog deze kant op, maar dat kan zo wijzigen. (Ik ga geen rijdende hamster rijden (laatste 1-serie, nieuwe 4)).

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09 00:05

MLLL

Palm Treo 650

koppie schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:24:
Premium, niet premium, ik vind het lastig te bepalen. Ik heb 5 jaar in een BMW 120i gereden van de eerste generatie. Die auto reed als een kart, was niet bepaald snel, maar was in elke bocht bijna alles te snel af. Ik ben sinds die tijd verslaafd geworden aan achterwielaandrijving.
Maar het dashboard van de 120i was echt van mindere kwaliteit dan een Golf of Audi, snoeihard bovenop bijvoorbeeld. Er kraakte ook regelmatig wat, wat ik daarvoor niet had bij Ford. Echt grote problemen heb ik niet gehad tot 200k. Ook de volgende 320d EDE deed het, tot mijn verbazing goed tot 200k km. Ook daar zaten een aantal rammels in, al zat het dashboard beter van in elkaar.

Wat echt wel beter is, is de manier waarop de dealer werkt. Nette ontvangst, denken mee, en willen ook problemen oplossen. Ze sturen daarvoor ook een enorme rekening. Een normale beurt kan soms zo maar richting de 800 euro gaan. Daarnaast merk je wel dat er over een aantal dingen beter wordt nagedacht, en niet alleen maar als vinklijstje wordt gebruikt wat er allemaal op zit, maar ook op dit gebied laten Japanners en Koreanen ook zien dat ze stappen maken.

Dus waarom rijd ik nu alweer 12 jaar BMW? Eigenlijk alleen maar om de achterwielaandrijving, de sportstoelen en het totale gevoel van het onderstel. Ford komt redelijk in de buurt qua gevoel door het stuur, maar is nog in de basis voorwielaangedreven. Mocht dat ooit anders worden...

Dus eigenlijk koop je een auto die duurder is, (gevoelsmatig?) minder betrouwbaar (ketting), duurdere beurten nodig heeft en ook nog een niet passend imago heeft. (bijzonder volk soms bij de dealer ;-)).

Daarvoor krijg je terug:
- Beter sturende auto, echt dagelijks lol
- Een auto waar je naar omkijkt, ik vind mijn huidige F30 echt mooi
- Redelijke afschrijving
- Aftermarket is ook groot, alles wat je wilt om je auto te personaliseren

Op dit moment is de balans nog deze kant op, maar dat kan zo wijzigen. (Ik ga geen rijdende hamster rijden (laatste 1-serie, nieuwe 4)).
De echte premiumwagens hebben achterwielaandrijving.
Er rijdt niets lekkerders dan dat, geen aandrijfreacties van de voorwielen in het stuur voelbaar, heerlijk.

Jammer dat een bijvoorbeeld een Honda Legend een voorwielaandrijver is,anders had die hier op de oprit gestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
418O2 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Wanneer heb jij voor het laatst in een SUV gereden?
Een half jaar geleden nog, in een Range Rover Evoque. En dat wordt door sommigen ook nog gezien als premiumwagen. Super zompige vering. Het overhellen in de bochten viel nog mee maar was wel aanwezig. Blijkbaar de voorkeur van de doelgroep en dat is prima.
Ook nog weleens een Audi Q2 gehad en dat was al beter, maar je rijdt nog steeds een SUV. Dus; langere veerweg, relatief zoekerig gedrag in de bocht. Vrij hard afgeveerd. Geen slechte auto, maar veel lagere wagens doen het beter.

Vertel eens naar welke SUV ik moet kijken, want misschien ben ik nog niet met de juiste op pad geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

fonsoy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Een half jaar geleden nog, in een Range Rover Evoque. En dat wordt door sommigen ook nog gezien als premiumwagen. Super zompige vering. Het overhellen in de bochten viel nog mee maar was wel aanwezig. Blijkbaar de voorkeur van de doelgroep en dat is prima.
Ook nog weleens een Audi Q2 gehad en dat was al beter, maar je rijdt nog steeds een SUV. Dus; langere veerweg, relatief zoekerig gedrag in de bocht. Vrij hard afgeveerd. Geen slechte auto, maar veel lagere wagens doen het beter.

Vertel eens naar welke SUV ik moet kijken, want misschien ben ik nog niet met de juiste op pad geweest ;)
Mazda CX5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:58

Tomatoman

Fulltime prutser

Is een auto sowieso niet erg onboeiend? […] De meerwaarde van een premium auto is afgerond 0. Het slaat nergens op.
Als je er zo tegenaan kijkt, is een tweedehands Dacia een keus die veel beter bij je past. Of je neemt de bus :)

Ik meen een ondertoon van afkeuring in jouw reactie te lezen. De hele ‘premium gedachte’ is erop gebaseerd je kiest voor beter/luxer dan standaard en daarvan weet te genieten. Dat geldt voor sommigen bij een premium auto, bij anderen bij exclusieve kleding, een culinair hoogstandje of speciale koffiebonen en bij sommigen bij een in leer gebonden uitgave van hun favoriete schrijver. Als dat je allemaal niet interesseert, vind je het waarschijnlijk maar onzin om er extra geld aan uit te geven.

Maar dat jij het de extra kosten niet waard vindt, wil niet zeggen dat een ander er hetzelfde tegenaan kijkt. Ik houd zelf van lekker koken/eten, geniet daarvan en geef er best veel geld aan uit. Dat vind ik het waard. Maar ik verwacht niet dat iedereen bereid is om een paar tientjes uit te geven aan ingrediënten voor een enkele weekendmaaltijd. Omgekeerd zou ik nooit bereid zijn om honderden euro’s uit te geven aan een exclusief paar schoenen. Als een ander dat echter wel doet, zal ik hem daar niet om veroordelen. Als die ander daarvan geniet vind ik dat oprecht fijn voor hem/haar.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het helemaal eens dat iedereen zelf lekker moet bepalen wat voor auto hij/zij rijdt.

Zelf particulier een jonge Mercedes A-klasse gekocht, maar na ruim een jaar weer weggedaan. Rijd nu in een acht jaar oude VW Up en voel mij hier veel beter bij. Geen opmerkingen in positieve en negatieve zin van anderen, veel goedkoper in alles, zuiniger, makkelijker parkeren, veel minder zorgen over krassen of diefstal. Klein onderhoud ook prima zelf te doen, dus scheelt ook weer gedoe.

En als we dan toch allemaal met 100 km/h over de snelweg rollen dan maakt het allemaal niet zo veel uit. Dat kan ook prima met 60pk.

Word wel veel meer ingehaald en afgesneden op invoegstroken enzo, vaak natuurlijk door de typische bakken, maar ik houd gewoon in en geef ruim baan. Prima hoor, ga maar voor.

Natuurlijk was die Mercedes de betere auto qua rijcomfort, geluidisolatie etc. Maar voor mij compleet overdadig om daar zo dik voor te betalen en dus krom voor te liggen om al die euro’s binnen te harken. Snap niet dat ik dat eerder niet zag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
Tomatoman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:06:
[...]

Als je er zo tegenaan kijkt, is een tweedehands Dacia een keus die veel beter bij je past. Of je neemt de bus :)

Ik meen een ondertoon van afkeuring in jouw reactie te lezen. De hele ‘premium gedachte’ is erop gebaseerd je kiest voor beter/luxer dan standaard en daarvan weet te genieten. Dat geldt voor sommigen bij een premium auto, bij anderen bij exclusieve kleding, een culinair hoogstandje of speciale koffiebonen en bij sommigen bij een in leer gebonden uitgave van hun favoriete schrijver. Als dat je allemaal niet interesseert, vind je het waarschijnlijk maar onzin om er extra geld aan uit te geven.

Maar dat jij het de extra kosten niet waard vindt, wil niet zeggen dat een ander er hetzelfde tegenaan kijkt. Ik houd zelf van lekker koken/eten, geniet daarvan en geef er best veel geld aan uit. Dat vind ik het waard. Maar ik verwacht niet dat iedereen bereid is om een paar tientjes uit te geven aan ingrediënten voor een enkele weekendmaaltijd. Omgekeerd zou ik nooit bereid zijn om honderden euro’s uit te geven aan een exclusief paar schoenen. Als een ander dat echter wel doet, zal ik hem daar niet om veroordelen. Als die ander daarvan geniet vind ik dat oprecht fijn voor hem/haar.
Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf fijn vindt, maar financieel gezien is je geld in auto's steken omdat je het leuk vindt oliedom. Je schrijft duizenden euro's paar jaar af aan niks. Het is een extreem dure hobby. 10x zo duur als elke andere hobby.

En de toon van afkeuring kan wel kloppen, als je als volwassen persoon deze extreem dure hobby bezigt dan heb ik sterk mijn twijfels of je wel in staat bent juiste prioriteiten te stellen in het leven. Bedrijven doen hier ook aan mee, IT-support medewerkers met een salaris van krap boven minimumloon met een Audi A3 als lease-auto. Dat is financieel gezien zo ontzettend oerdom. Als jong persoon vers uit de schoolbanken ben je hier misschien nog wel vatbaar voor, maar op een gegeven hoop ik toch dat dat men die fase ontgroeit.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcoC op 20-10-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

MarcoC schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:40:
[...]
En de toon van afkeuring kan wel kloppen, als je als volwassen persoon deze extreem dure hobby bezigt dan heb ik sterk mijn twijfels of je wel in staat bent juiste prioriteiten te stellen in het leven. Bedrijven doen hier ook aan mee, IT-support medewerkers met een salaris van krap boven minimumloon met een Audi A3 als lease-auto. Dat is financieel gezien zo ontzettend oerdom. Als jong persoon vers uit de schoolbanken ben je hier misschien nog wel vatbaar voor, maar op een gegeven hoop ik toch dat dat men die fase ontgroeit.
Verwijs je hier niet naar een karikatuur die je omstreeks 1995 nog wel eens tegenkwam? Tegenwoordig is dit volgens mij toch echt vrijwel uitgestorven.

Er wordt sowieso veel minder met leaseauto's gesmeten tegenwoordig. Laat staan met dure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koppie
[...]
Iedereen moet natuurlijk doen wat hij zelf fijn vindt, maar financieel gezien is je geld in auto's steken omdat je het leuk vindt oliedom. Je schrijft duizenden euro's paar jaar af aan niks. Het is een extreem dure hobby. 10x zo duur als elke andere hobby.

En de toon van afkeuring kan wel kloppen, als je als volwassen persoon deze extreem dure hobby bezigt dan heb ik sterk mijn twijfels of je wel in staat bent juiste prioriteiten te stellen in het leven. .....
HAP: Bedankt dat je zo lekker generaliseert, maar waar ik mijn geld aan uitgeef, van geniet en af-en-toe ook van wakker lig is helemaal mijn eigen probleem, zolang het legaal is. Verder drink/rook ik niet, heb geen extravagante andere hobby's en kan sowieso lastig geld uitgeven.

De opmerking dat je geld afschrijft aan niks is voor jou, ik vind het wel leuk, en ik kan het me (nu) veroorloven. Het is ook lekker makkelijk, want het is het eerste wat eruit gaat als het niet meer kan.

Daarbij 10x zo duur als andere hobby's? Mijn vader verzamelt modeltreinen, mijn collega reis(de) de hele wereld over, mijn buren hebben een kast van een huis gekocht. Allemaal keuzes waar je geld naar toe gaan. Zolang je het niet allemaal oppot totdat je dood bent is het mij om het even en vind ik niet dat ik er een mening over moet hebben.
Yucon schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:58:
[...]
Er wordt sowieso veel minder met leaseauto's gesmeten tegenwoordig. Laat staan met dure.
Hmmm, ik zie momenteel wel erg veel Model 3's en Polestars rondrijden. Omdat ik de boel zelf moet betalen soms wel een beetje jaloers. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door koppie op 21-10-2020 08:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09 01:05
MarcoC schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:50:
[...]
Uiteraard mag luxe geld kosten, ik heb daar ook helemaal niets op tegen. Alleen jouw vergelijking gaat op een aantal manieren scheef: (1) in een huis breng je veel meer tijd door en een huis schrijft niet af en (2) bij de hobby's die jij noemt gaat het om tientjeswerk en in het ergste geval een paar honderd euro. Dan hoef je een stuk minder kritisch te zijn of het de meerprijs wel waard is.

Auto's als hobby hebben en daar tienduizenden euro's aan uitgeven is toch een beetje vermaak voor het simpele volk.
Dus alle auto liefhebbers, hobbyisten, etc, zijn maar dom volk? Ik vind dit echt een zeer domme opmerking.....
[...]

En de toon van afkeuring kan wel kloppen, als je als volwassen persoon deze extreem dure hobby bezigt dan heb ik sterk mijn twijfels of je wel in staat bent juiste prioriteiten te stellen in het leven.
Net zo dom als je geld steken in al je andere hobby's..... Daarom noemt men het ook een hobby.
Dat jij andere prioriteiten stelt dan "het simpele volk" maakt jou geen beter persoon in prioriteiten stellen in het leven.

Dat jij de voorkeur geeft om rond te rijden in een blikje op wielen betekend niet dat andere daar ook behoefte aan hebben. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
[...]

Tja, dit kun je van elke hobby zeggen. Ik denk dat je nog veel stommer bent als je iets dat je leuk vind niet doet omdat je dan meer geld over houd. Dus als je dit zo aflkeurt wil ik het eerder omdraaien, kun jij wel de juiste prioriteiten stellen? Want geld verkiezen boven een leuk leven hebben is pas echt dom.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
redwing schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Tja, dit kun je van elke hobby zeggen. Ik denk dat je nog veel stommer bent als je iets dat je leuk vind niet doet omdat je dan meer geld over houd. Dus als je dit zo aflkeurt wil ik het eerder omdraaien, kun jij wel de juiste prioriteiten stellen? Want geld verkiezen boven een leuk leven hebben is pas echt dom.
Dit kan je dus niet van elke andere hobby zeggen omdat er weinig hobby's zijn die zo extreem veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@MarcoC wat bedoel je precies met enorm afschrijven? Ik ken niemand die een nieuwe auto voor 100K koopt, dus met afschrijving valt het bij de meeste mensen wel mee. Denk je hetzelfde over vakanties bijvoorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door mister_S op 21-10-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
MarcoC schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Dit kan je dus niet van elke andere hobby zeggen omdat er weinig hobby's zijn die zo extreem veel geld kosten.
En wat maakt het uit hoeveel het kost? Elke hobby kost geld en zolang je dat geld hebt en het er voor over hebt moet je dat vooral doen. Beter je geld aan leuke dingen besteden dan het op de bank te laten staan.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Kwaliteit leeft voort lang nadat de hoge aanschafprijs is vergeten. Ik zou denk ik niet snel mijn Lexus IS200 inruilen voor een goedkopere auto. Met 200km/u hoef je niet eens de radio harder te zetten. Ik heb er diverse lange ritten mee gereden (O.a. naar Hamburg, Berlijn, Boedapest) en dat doe je op hoge snelheid in alle comfort. Kost meer, maar je krijgt er ook meer voor terug.

Overigens is premium voor iedereen anders. Voor de ene is het een mooi interieur, voor de andere is het achterwielaandrijving, of meer vermogen etc. Iedereen kan voor zichzelf uitmaken waar hij geld aan uit wil geven. Ik heb vorig jaar een lange rit gemaakt in een Audi A3 (8V uit 2018). Heel mooi interieur en ook comfortabel, maar schoot dynamisch echt te kort t.o.v. mijn IS200 bijvoorbeeld.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
DaWaN schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:37:
Overigens is premium voor iedereen anders. Voor de ene is het een mooi interieur, voor de andere is het achterwielaandrijving, of meer vermogen etc. Iedereen kan voor zichzelf uitmaken waar hij geld aan uit wil geven. Ik heb vorig jaar een lange rit gemaakt in een Audi A3 (8V uit 2018). Heel mooi interieur en ook comfortabel, maar schoot dynamisch echt te kort t.o.v. mijn IS200 bijvoorbeeld.
Dat is wel heel grappig voor Europeanen. Wij kopen onze auto’s heel al la carte. Dus je kan een vrijwel kale auto bestellen, met de opties die jij belangrijkt vindt. Maar in de rest van de wereld worden auto’s eigenlijk altijd besteld door de dealers op voorhand, en dan bestellen ze meestal courante modellen, met een heel aantal opties, en de klant verwacht dat ook. Dus ze kunnen ze zich niet voorstellen dat we hier 3-series hebben met een 135 pk driecilinder, maar wel aangekleed met lederen interieur, en andersom. Een auto wordt daar meer een optelsom van alle opties, met als effect dat de autobouwers ook zo gaan redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
koppie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Dat is wel heel grappig voor Europeanen. Wij kopen onze auto’s heel al la carte. Dus je kan een vrijwel kale auto bestellen, met de opties die jij belangrijkt vindt. Maar in de rest van de wereld worden auto’s eigenlijk altijd besteld door de dealers op voorhand, en dan bestellen ze meestal courante modellen, met een heel aantal opties, en de klant verwacht dat ook. Dus ze kunnen ze zich niet voorstellen dat we hier 3-series hebben met een 135 pk driecilinder, maar wel aangekleed met lederen interieur, en andersom. Een auto wordt daar meer een optelsom van alle opties, met als effect dat de autobouwers ook zo gaan redeneren.
Dit komt omdat auto's hier relatief duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
MarcoC schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Dit komt omdat auto's hier relatief duur zijn.
Gedeeltelijk waar, maar het is ook een cultuur dingetje mijn inziens, namelijk dat we het niet (minder) erg vinden om ergens op te wachten. In principe willen ze bijvoorbeeld in Amerika dezelfde dag nog wegrijden.

Daarnaast zijn we in dit land nog steeds minder genegen om langdurige leningen af te sluiten voor auto’s.

In verhouding met andere landen geven we hier toch ook minder van ons inkomen uit aan vervoer. Klopt ook, het is minder belangrijk omdat de alternatieven ook wat beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
koppie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

Gedeeltelijk waar, maar het is ook een cultuur dingetje mijn inziens, namelijk dat we het niet (minder) erg vinden om ergens op te wachten. In principe willen ze bijvoorbeeld in Amerika dezelfde dag nog wegrijden.

Daarnaast zijn we in dit land nog steeds minder genegen om langdurige leningen af te sluiten voor auto’s.

In verhouding met andere landen geven we hier toch ook minder van ons inkomen uit aan vervoer. Klopt ook, het is minder belangrijk omdat de alternatieven ook wat beter zijn.
Dat Nederland niet zo'n extreme autocultuur heeft vind ik juist een voordeel. In Nederland is daardoor meer ruimte voor voetgangers, fietsers en natuur. Steden knappen er ook enorm van op (het centrum van Breda is een aangenamere plek dan van Los Angeles bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Voor auto's geld net als voor andere zaken: Wat is je budget en wat voor waarde geef je er zelf aan? Wil je in luxe zitten of vind je een rammelbakkie ook wel best? Van A naar B kom je wel.

Zelf rijd ik een Ford Focus Wagon en laatst de banden laten vervangen. Nu ligt hij zoveel stiller op de weg en wat fijn is dat. Wat ik er mee wil zeggen is dat de rust in de auto erg afhankelijk kan zijn van de banden.

Niet alleen de auto.
Grotere, zwaardere auto's liggen doorgaans rustiger op de weg dan kleine(re) auto's die ook meer last hebben van wind etc. Dat is toch een ervaringsverschil. Blijft simpelweg een keuze die je alleen voor jezelf kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:44
Tjah, als je puur kijkt naar het nut van een "Premium auto", dan ben ik van mening dat dat niets toevoegt. Net als "Insert premium merk Electronica". Voor mij is 'Premium auto' overigens vooral het in een zo groot (en duur en snel) mogelijke bak rijden, dus niet per se merk afhankelijk.
Een Volvo V40 bijvoorbeeld in vergelijking met een XC90, scheelt nogal. De 2e is in mijn ogen premium, de eerste niet.

Wat je eraan hebt is voor iedereen verschillend, ik mag graag auto rijden, maar heb voor de rest niet zoveel met auto's. Ik vind het mooie dingen, dat zeker, maar is voor mij toch echt een vervoersmiddel van A naar B. Zo sta ik er ook in. Ik heb een lease auto, maar heb ook altijd gezegd dat wat ik belangrijk vind:
- Ik moet er (met mijn lengte) goed in kunnen zitten, fatsoenlijke/ comfortabele stoelen en voldoende ruimte.
- Mijn kinderen moeten goed achterin kunnen zitten
- ze zijn buggy/ kinderwagen ontgroeid, dus grote kofferbak is geen must, maar wil er wel 2 boodschappenkratten in kwijt kunnen.
- Opties als Airco (of Climate control) en Cruise control zijn wel een must.

Verder mag die van mij roze zijn, dat interesseert me eerlijke gezegd niet, ik zit toch meest aan de binnenkant te kijken :P. Mijn huidige station gaat er bijna uit, maar er hoeft geen station weer te komen. (we hoeven voor de kinderen niet zoveel meer mee te zeulen, als toen ik de station begon te leasen).

Een premium auto zou ik persoonlijk daarom alleen kiezen wanneer er voor mijn voorwaarden geen andere optie is, maar niet voor gewoon de leuk. Mijn gevoel bij die premium auto's (en vaak, niet alle) ook bereiders is dat ze zich erg bewust zijn van een grote dure auto, en daar graag mee te koop lopen door (bijvoorbeeld) ander / afwijkend rijgedrag te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Premium wordt tegenwoordig toch ook anders benaderd dan vroeger, wat vroeger leer was is nu 'zacht' kunststof, waar je vroeger nog een adapter bij je telefoon kreeg, krijg je die tegenwoordig niet meer...

je ziet tegenwoordig meer dergelijke 'pilots' waarbij er bij de consument gepeild wordt of ze bereid zijn te 'settelen' voor gelijkwaardige kwaliteit (alternatief materiaal/service) voor dezelfde prijs. ( meestal houdt dit in dat dit geld oplevert voor de producent, maar niet voor de consument. Alles in voor het 'welzijn' van de producent/het merk. met als verkooppraatje dat dit beter is voor het milieu, of een zgn. efficiënter productieproces.

TLDR: heel veel materialen/service worden vervangen door goedkopere varianten, waarbij wordt geprobeerd het gevoel gelijk te houden. Men probeert dit nog steeds Premium te noemen, maar in feite krijg je steeds minder geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

koppie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 07:58:
[...]
Hmmm, ik zie momenteel wel erg veel Model 3's en Polestars rondrijden. Omdat ik de boel zelf moet betalen soms wel een beetje jaloers. ;)
Zo'n tesla is in de lease ongeveer de prijs van een passat. En dat is geen decadente auto voor de wat hogere functies.

Het verschil ten opzichte van vroeger is dat je toen vrij makkelijk een auto als secundaire arbeidsvoorwaarde kreeg. Dat is nu echt wel voorbij, je krijgt hem nu overwegend alleen als je hem echt nodig hebt. En grofweg een klasse kleiner dan vroeger gebruikelijk was. Voor relatief veel leasers is een golf al buiten bereik terwijl dat vroeger bijna de standaard optie was.

In de consultancy zijn genoeg juniors die 50dkm/jaar in een polo rijden. Dat was vroeger bijna uitgesloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 21-10-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
Yucon schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:31:
[...]
Zo'n tesla is in de lease ongeveer de prijs van een passat. En dat is geen decadente auto voor de wat hogere functies.
Klopt, mijn opmerking gaat eigenlijk erover dat dat voordeel (lagere bijtelling) privé niet geldt. Dus voor mij is een tesla of polestar onbetaalbaar, terwijl een basis BMW of Passat dat beter zijn.
In de consultancy zijn genoeg juniors die 50dkm/jaar in een polo rijden. Dat was vroeger bijna uitgesloten.
Hmm, toen ik begon (2004) reden er bij ons ook nog wel wat Ibiza’s rond. Daarnaast is de Polo wel erg gegroeid. Maar een basis Golf/focus/Astra kon inderdaad altijd wel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:20
Iemand dom noemen omdat ie andere prioriteiten stelt is not done, dan zou je het ook dom en asociaal kunnen noemen als iemand in een ouwe vervuilende onveilige kar van 15 jaar oud blijft rijden, dat is net zo subjectief.

Bovendien, als je een (waardeloze, waardevaste of in waarde stijgende) oldtimer hebt die veel onderhoud kost en je vind dat leuk voor de hobby moet je dat zelf weten. En er zijn zeker nog veel duurdere hobby's kan ik als windsurfer en fietser melden. Mountainbike voor 5k of voor 750 euro, kies maar. Wat iets kost is niet het meest belangrijke. Ik woon ruim want wooncomfort vind ik belangrijk. Een goede vriend woont bescheiden en gaat vaak met zijn dure luxe camper op pad. Ik ga graag uit eten, mijn ouders vinden dat zonde van het geld.

Zelf vind ik premium auto's meestal wel het geld waard, welke wel/ niet hangt van mijn merkvoorkeur af. Het is allemaal heel persoonlijk. Ik geef liever 60k aan een BMW dan 40k aan een VW of Mazda. Ik ben mij ervan bewust dat dat niet rationeel is, maar dat hoeft toch ook niet. Dat is groot wonen, uit eten gaan en een dure mountainbike/ camper/ wereldreis ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
HyperTrophy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:05:
Premium wordt tegenwoordig toch ook anders benaderd dan vroeger, wat vroeger leer was is nu 'zacht' kunststof, waar je vroeger nog een adapter bij je telefoon kreeg, krijg je die tegenwoordig niet meer...

je ziet tegenwoordig meer dergelijke 'pilots' waarbij er bij de consument gepeild wordt of ze bereid zijn te 'settelen' voor gelijkwaardige kwaliteit (alternatief materiaal/service) voor dezelfde prijs. ( meestal houdt dit in dat dit geld oplevert voor de producent, maar niet voor de consument. Alles in voor het 'welzijn' van de producent/het merk. met als verkooppraatje dat dit beter is voor het milieu, of een zgn. efficiënter productieproces.

TLDR: heel veel materialen/service worden vervangen door goedkopere varianten, waarbij wordt geprobeerd het gevoel gelijk te houden. Men probeert dit nog steeds Premium te noemen, maar in feite krijg je steeds minder geleverd.
Vergeet niet dat automerken nog steeds bedrijven zijn die winst proberen maken, liefst zoveel mogelijk. Bij mijn wagen kreeg ik netjes twee verloopkabeltjes, een set producten om de auto te wassen en een paraplu... Veel hangt ook wel af van de concessie waar je koopt denk ik, heb al bij hetzelfde merk (bij gelijkwaardige auto's) andere verhalen gehoord ook.

Ik merk vooral dat de 'premium' merken, ook minder premium wagens bouwen. Zelfde verhaal hebben we gezien in smartphoneland, apple is op een bepaald moment ook afgestapt van zijn enige high-end lijn om een groter marktsegment te bedienen. De audi A3 is een mooie wagen en qua afwerking zeker niet slecht, maar verschilt toch nog wel van de A6. Je merkt dat ook in de beschikbare motorconfiguraties, je bent in die ""goedkopere"" modellen beperkter in mogelijkheden qua motor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retawsuna
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-10-2022

Retawsuna

Koffie!

De TS is een verkapte rant op het begrip premium. Waarom, geen idee?

superhippe witte identicon

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Retawsuna schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:30:
De TS is een verkapte rant op het begrip premium. Waarom, geen idee?
TS lijkt ultieme ratio als grootste goed te zien. Dat is een verkeerde aanname; de mens is niet 100% rationeel. Eigenlijk is het zelfs heel rationeel beschikbare euro's te gebruiken om emoties zodanig te bevredigen dat elke euro de meeste bevrediging oplevert. En dat kan prima met een auto waar rationeel gezien zinloze luxe in zit zijn, maar dat verschilt per persoon. Maar dat laatste stukje lijkt me z'n blinde vlek.

[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 21-10-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

koppie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Ook hier kun je bij sommige merken gewoon een standaard en luxe editie van een auto bestellen met weinig of geen fabrieksopties. Ik heb net een nieuwe auto gekocht en daar waren eigenlijk alleen maar dealeropties beschikbaar. Ik vond dat een voordeel want daardoor kon ik gewoon een voorraadmodel van een compleet uitgeruste versie meenemen zonder 6 maanden op levering te wachten.

Maar ik heb ook naar modellen van Audi en BMW gekeken en daar kun je inderdaad elke optie apart aanvinken. Dan krijg je weliswaar maatwerk maar de opties pakken vaak wel duur uit. En dat terwijl de kale auto ook al niet goedkoop is.

Offtopic: Mijn ziektekostenverzekeraar kwam enkele jaren terug met een aanbieding. Volgens mij was het een pilot om de reactie van klanten te peilen. In plaats van hun standaard aanvullende pakket met alles erop en eraan kwamen ze met een “premium” pakket. In dat premium pakket kon je zelf kiezen welke aanvullende zorg je wilde verzekeren.

Mijn eerste gedachte: Goed idee want dan hoef ik niet voor andermans acupunctuur of homeopathie te betalen terwijl ik misschien alleen wat meer sessies fysio wil. Zonder onnodige zaken wordt een aanvullende verzekering misschien toch interessant.

De praktijk: Zelfs het kaalste “premium” pakket was al duurder dan de oude aanvullende verzekering waar alles in zat.

Ik heb het nagevraagd en volgens hun bestond het “premium” aspect eruit dat je keuzevrijheid had en een pakket “op maat” kreeg. Maar het oude pakket, wat ze ook gewoon bleven aanbieden, was inderdaad in alle situaties goedkoper. De keuzevrijheid hield dus in dat je ervoor kon kiezen om meer te betalen voor een minder product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:16
koppie schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Klopt, mijn opmerking gaat eigenlijk erover dat dat voordeel (lagere bijtelling) privé niet geldt. Dus voor mij is een tesla of polestar onbetaalbaar, terwijl een basis BMW of Passat dat beter zijn.
Het gaat erom dat een Tesla in de lease ongeveer evenveel kost als een BMW of Passat.
Dat gaat niet om de bijtelling, maar om hoeveel geld je aan de leasemaatschappij betaalt.

Dat bedrag berekent de LM op basis van meer dan alleen de aankoopprijs. Ze kijken naar alle kosten over de looptijd van de lease. Dus afschrijving, brandstof/energie, onderhoud ect.

Leasecontracten in die prijsklasse gaan vaak gepaard met veel kilometers. En dan is een Tesla die €48.000 kost om aan te schaffen over een looptijd van 5 jaar misschien net zo duur als een Passat van €37.000

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:56

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Het is afhankelijk van auto/merk ook, vind ik. In mijn Octavia MK3 was ik onprettig verrast dat ik niet standaard een FOB kreeg in plaats van een sleutel (de proefritversie had er wel eentje, blijkbaar optioneel dus) terwijl de 2011 3-serie die ik daarvoor had er wel eentje had. Bij de (eigen) auto die ik daarna had verwachtte ik geen FOB (veel lager prijspunt) maar vond ik het niet kunnen dat de sleutel niet inklapt (mega kut in je broekzak :')).

De afwerking van de Octavia vond ik netjes (strak, sportief) maar het carbon had voor mij niet gehoeven (het was sowieso nep) maar het was geen optie het niet te hebben op die uitvoering. Negatief dus. Op mijn huidige auto is het dashboard kneiterhard plastic, maar wel two-tone en ziet er juist weer beter uit dan ik had verwacht op het prijspunt.

Voor mij is premium het gevoel wat ik krijg als een merk meer/beter doet dan ik had verwacht. Het is geen objectief iets zoals 'minimaal kalfsleer en meesturende koplampen'. Op de Octavia moest ik bijbetalen voor de 'performance mode selection' (knopje op het dashboard), op de Dacia kreeg ik onverwacht hill hold assist 'kado'.

All in all vond ik de Octavia een meer 'premium' auto dan de auto die ik nu heb, maar per euro die je uitgeeft zou ik het nog zo net niet weten wie het in mijn boekje beter heeft gedaan. Het ligt natuurlijk aan je verwachtingspatroon, maar dat van mij is dus geen vast gegeven, waardoor een merk of type dat 'beyond the call of duty' gaat dus al gauw als 'bang for buck' voelt voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

DaWaN schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:37:
Kwaliteit leeft voort lang nadat de hoge aanschafprijs is vergeten. Ik zou denk ik niet snel mijn Lexus IS200 inruilen voor een goedkopere auto. Met 200km/u hoef je niet eens de radio harder te zetten. Ik heb er diverse lange ritten mee gereden (O.a. naar Hamburg, Berlijn, Boedapest) en dat doe je op hoge snelheid in alle comfort. Kost meer, maar je krijgt er ook meer voor terug.

Dan kun je beter je IS200 voor altijd houden,

Wat had dat ding een superieure wegligging ,beter dan de BMW 320 E46 die gehad heb.

Stuurgevoel was ook magnifiek , je kon hem precies plaatsen waar je hem hebben wilde.

Ik had een automaat ,maar de handgeschakelde 6 bak past beter bij de IS200.

Heb nog spijt dat ik van het jaar weg gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

-tom-562 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:11:
[...]

Hoezo lastig te toetsen, daar zijn prima lijsten van te vinden op internet.
En roesten? Dat valt tegenwoordig echt wel mee hoor, sowieso verschilde dat van merk tot merk. Mazda heeft een periode gehad (dankjewel Ford!) dat ze erg gevoelig waren voor roest. Verder valt het wel mee.
Ze roesten niet meer dan een gemiddelde Mercedes iig :+
Ook voor Ford roesten ze :P Hopelijk is het spul van 2017 goed want ik heb een Mazda 3 uit dat jaar. Wat me wel opvalt is dat je voor het geld enorm veel auto krijgt bij Mazda. Wat dat ding wel niet heeft, keyless entry en drive, parkeersensoren voor/achter, camera, verwarmde stoelen en stuur, hud, high beam control, adaptive cruise... you name it. En als je dan in het interieur heel veel zachte leren oppervlaktes aantreft dan is het gewoon enorme value for money. Het heeft alle features maar bij een premium auto (BMW, Audi, Benz, Lexus) verwacht ik nog net even een iets betere implementatie.

Als je mij vraagt wat een premium auto is? Dat is de psychosociale waarde die eraan toegekend wordt. Als je een Mazda of B/A/M naast elkaar zet is alles premium behalve de Mazda, want dat is gewoon een compacte Japanse gezinsbak, de rest is premium omdat.... 'kijk mij ik heb een B/A/M' en 'deze auto was heel duur dus is het premium'.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:17

ST10©DE

Dus.............

Nox schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:22:
[...]

Als je mij vraagt wat een premium auto is? Dat is de psychosociale waarde die eraan toegekend wordt. Als je een Mazda of B/A/M naast elkaar zet is alles premium behalve de Mazda, want dat is gewoon een compacte Japanse gezinsbak, de rest is premium omdat.... 'kijk mij ik heb een B/A/M' en 'deze auto was heel duur dus is het premium'.
Precies dit. De premium auto bestaat niet, maar wordt toegekend door mensen die er waarde aan hechten om met hun bezit te pronken.

Vorige week stond mijn auto bij een schadeherstelbedrijf. Ik kreeg een nieuwe 318i mee Met behoorlijk wat opties en was behoorlijk teleurgesteld. 15 jaar terug reed ik een 316i compact zonder opties. Daarin voelde ik me veel beter. ( nieuwe bmw heeft plastic zonnekleppen, bij mijn oude bmw waren de zonnekleppen met stof bekleed. Dat voelt al veel beter )

Ik rij , als hij niet bij de schadehersteller staat, eenXF uit 2017. De term premium gebruik ik niet, maar ik ben bijzonder tevreden met de auto.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ST10©DE schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 01:37:
[...]
15 jaar terug reed ik een 316i compact zonder opties. Daarin voelde ik me veel beter.
Ik voelde me 15 jaar geleden ook veel beter ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Een van de voornaamste 'premium' zaken die je vroeger bij de meeste BMW's had was de 6-in-lijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lekkere vooroordelen hier.

-"premium auto's zijn alleen voor het simpele volk", toch gek dat juist de meest succesvolle mensen uit de zakenwereld en politiek het vaak als hobby hebben, dan heb ik het niet over het premiummodel van Dacia met alle opties maar écht premium. Zijn die mensen dan simpel?
-"auto's als hobby is geld weggooien", tja, rationeel is dit vaak zo. Echter, de échte premium auto's (en dan bijvoorbeeld niet de nieuwe massaproducten van Ferrari, maar specifieke zeldzame of oude modellen van auto's) zijn naast Lego en kunst zo'n beetje de meest waardevolle investeringen. En dan gaat het nieteens om extreem dure auto's, sommige relatief goedkope (tienduizenden euro's) auto's stijgen met dubbel gecijferde percentages in waarde per jaar. Maar hetzelfde gaat ook op voor "de boot", "het vliegtuigje" etc.
-"premium heeft geen toegevoegde waarde", dat zeg je écht alleen als je je auto ziet als enkel een ding om van A naar B te komen én weinig rijdt of praktisch nooit lange afstanden rijdt. Vaak genoeg in een Fiat 500 of Polo 1000+km afgelegd op een dag en dat is veel vermoeiender dan hetzelfde doen in een meer comfortabel model. Daarnaast weer de ratio (ofwel mening), in een Dacia over een dijk rijden is niet leuk, in een cabrio met goede wegligging en lekker motorgeluid is het heerlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 22-10-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:44

ikt

Volgens mij is het redelijk vergelijkbaar met andere computerspeeltjes, gezien dat ook mechaniek en afwerking betreft.

Heb je echt een duur RGB 60% custom-layout mechanisch toetsenbord met fancy keycaps en zeldzame switches nodig? Nee, maar het is gewoon leuk, voelt leuk aan, heeft een béétje status-symbool onder de keyboard nerds. Met een rubber dome toetsenbord kom je ook gewoon goed de dag door en kun je ook 99.99% van wat je met dat dure toetsenbord doet.

That's it - puur gebruikersgevoel. Het kost alleen 20x zoveel als het goedkoopste OEM toetsenbord dat je bij je computer krijgt/dat op de onderste plank van de Mediamarkt ligt.

Excessen en specifieke situaties zoals RSI of speciale functies die je voor je werk nodig hebt, daarbuiten gelaten, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

pagani schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:33:
Lekkere vooroordelen hier.

-"premium auto's zijn alleen voor het simpele volk", toch gek dat juist de meest succesvolle mensen uit de zakenwereld en politiek het vaak als hobby hebben, dan heb ik het niet over het premiummodel van Dacia met alle opties maar écht premium. Zijn die mensen dan simpel?
-"auto's als hobby is geld weggooien", tja, rationeel is dit vaak zo. Echter, de échte premium auto's (en dan bijvoorbeeld niet de nieuwe massaproducten van Ferrari, maar specifieke zeldzame of oude modellen van auto's) zijn naast Lego en kunst zo'n beetje de meest waardevolle investeringen. En dan gaat het nieteens om extreem dure auto's, sommige relatief goedkope (tienduizenden euro's) auto's stijgen met dubbel gecijferde percentages in waarde per jaar. Maar hetzelfde gaat ook op voor "de boot", "het vliegtuigje" etc.
-"premium heeft geen toegevoegde waarde", dat zeg je écht alleen als je je auto ziet als enkel een ding om van A naar B te komen én weinig rijdt of praktisch nooit lange afstanden rijdt. Vaak genoeg in een Fiat 500 of Polo 1000+km afgelegd op een dag en dat is veel vermoeiender dan hetzelfde doen in een meer comfortabel model. Daarnaast weer de ratio (ofwel mening), in een Dacia over een dijk rijden is niet leuk, in een cabrio met goede wegligging en lekker motorgeluid is het heerlijk.
Hier zitten anders ook een hoop supposities in.
toch gek dat juist de meest succesvolle mensen
hoe meet jij succes? Ik vermoed dat je hier op geld doelt, maar dat gaat zeker niet voor iedereen op.
dat zeg je écht alleen als je je auto ziet als enkel een ding om van A naar B te komen én weinig rijdt of praktisch nooit lange afstanden rijdt
Ik maak (wederom, buiten Covid) redelijk wat kilometers in voertuigen die anderen als 'spartaans' en 'saai' zouden zien. Ik ben zelf echter van mening dat mijn auto best wel comfortabel is (het is en blijft persoonlijk).
in een Dacia over een dijk rijden is niet leuk, in een cabrio met goede wegligging en lekker motorgeluid is het heerlijk.
Met de Dacia (hoge wegligging) door het terrein is dan wel weer dikke pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Premium zijn voor mij toch meer de auto's die over de 50-60K kosten en een 'dikke' uitstraling hebben. Een BMW 1 of Audi A3 zonder dure opties vind ik niet premium. Rij zelf al 2 leaseauto's achter elkaar een Seat Leon met veel opties. Heb nu een FR uitvoering met DSG en genoeg vermogen. Niet een zogenaamd 'premium'-merk, maar voor hetzelfde of zelfs minder geld dan een premium-merk zonder die opties was de keuze makkelijk gemaakt.

Wat ik van een premium-merk wel verwacht is dat ze bij een hogere kilometerstand nog steeds degelijk in elkaar zitten. Van een Seat Leon met 200K op de teller verwacht ik dat er wel eea. rammelt of dat knopjes versleten zijn e.d. Puur omdat eea. uit kostenbesparing misschien iets minder degelijk is afgewerkt. Bij een Audi zou ik bij die kilometerstand een 'zo goed als nieuw' auto verwachten. Dus wellicht is premium bij mij meer zinvol als tweedehands auto (al heb ik hierin geen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:20:
[...]

Hier zitten anders ook een hoop supposities in.

[...]

hoe meet jij succes? Ik vermoed dat je hier op geld doelt, maar dat gaat zeker niet voor iedereen op.

[...]

Ik maak (wederom, buiten Covid) redelijk wat kilometers in voertuigen die anderen als 'spartaans' en 'saai' zouden zien. Ik ben zelf echter van mening dat mijn auto best wel comfortabel is (het is en blijft persoonlijk).

[...]

Met de Dacia (hoge wegligging) door het terrein is dan wel weer dikke pret.
Succesvolle mensen: Ofwel financieel het gemaakt, ofwel in de wetenschap/kunst/geneeskunde/overig een veel meer dan gemiddelde prestatie geleverd. Genoeg nobelprijswinnaars die ook van auto's houden.

En je geeft zelf al aan, jij vindt spartaans prima. Je erkent echter wel dat het spartaans is. Maar wat is spartaans? Een Dacia is in principe gewoon een Renault, zompig afgeveerd en daardoor voor lange ritten prima. Moet je wel genoeg zitvlees hebben, want de stoelen zijn nou niet echt luxe.

Wel leuk dat je terreinrijden van de Dacia noemt. Ja, de Dacia heeft non-premium 4x4, je kan eenvoudige terreinroutes rijden. Maar een premium terreinwagen (zeg een Defender) heeft "premium" 4x4, je kan werkelijk alles instellen, diffs aansturen etc. Daarmee kom je fysiek dus verder, wat daar "premium" is. Zelf in de VS weleens met de simpelste Jeep (vergelijkbare terreinkwaliteit als de Dacia) door de upstate NewYorkse bergen gereden, maar daar knijp je hem toch bij flinke hellingshoeken zonder de "premium" opties, op zijn minst een lage gearing.

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 22-10-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Leuk thema; 'Premium', en dan vooral op het gebied van automobielen! 8)
aangezien zelfs luiers het logo 'Premium' dragen, hecht ik weinig waarde aan dat woord ;)

Autobild had recentelijk wat voorbeelden van hoegenaamd 'Premium' auto's en de enorme waardedaling. Mede ingegeven door de vaak exorbitante onderhoudskosten.
Dus 'Premium' betekent vaak dat je portemonnee ook een premium inhoud dient te hebben. O-)

https://www.autobild.de/b...euro--18446451.html#bild1

Zoveel meningen, zoveel gedachtengangen. ;)

https://www.autobild.de/s...sonalized_ads=0?q=premium

Wat extreme voorbeelden van premium auto's met een premium afschrijving:
https://www.autobild.de/a...u-verkaufen-16126343.html
https://www.autobild.de/a...nhaengelast-18454751.html
https://www.autobild.de/a...wertverlust-16766199.html
enzovoorts, enzovoorts...

@pagani Leuk voorbeeld; dat terreinrijden.
Jaren geleden diverse malen meegemaakt in de Alpenlanden in de winter:
De 'dikke' Duitser (de auto dus) komt met z'n 'premium' PKW de berg niet op (ondanks Winterreifen). En de lokale postbode, met z'n non-premium Panda 4x4, tuft zo omhoog! Lachu... :+
Ja zelfs de 'premium' Audi quattro blijft hangen; mede vanwege de veels te brede sloffen en daardoor te weinig druk/oppervlak om grip te hebben om omhoog te komen en/of fatsoenlijk tot stilstand te komen bij het naar beneden rijden...

[ Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 22-10-2020 12:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

pagani schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:27:
[...]

Succesvolle mensen: Ofwel financieel het gemaakt, ofwel in de wetenschap/kunst/geneeskunde/overig een veel meer dan gemiddelde prestatie geleverd. Genoeg nobelprijswinnaars die ook van auto's houden.

En je geeft zelf al aan, jij vindt spartaans prima. Je erkent echter wel dat het spartaans is. Maar wat is spartaans? Een Dacia is in principe gewoon een Renault, zompig afgeveerd en daardoor voor lange ritten prima. Moet je wel genoeg zitvlees hebben, want de stoelen zijn nou niet echt luxe.

Wel leuk dat je terreinrijden van de Dacia noemt. Ja, de Dacia heeft non-premium 4x4, je kan eenvoudige terreinroutes rijden. Maar een premium terreinwagen (zeg een Defender) heeft "premium" 4x4, je kan werkelijk alles instellen, diffs aansturen etc. Daarmee kom je fysiek dus verder, wat daar "premium" is. Zelf in de VS weleens met de simpelste Jeep (vergelijkbare terreinkwaliteit als de Dacia) door de upstate NewYorkse bergen gereden, maar daar knijp je hem toch bij flinke hellingshoeken zonder de "premium" opties, op zijn minst een lage gearing.
Nu ja, mijn definitie is niet voor dubbele interpretatie vatbaar denk ik. Voor mij is premium meer krijgen dan je verwacht voor een bepaald prijspunt. Ik vind de Duster toch niet heel goedkoop - zeker met 4x4 uitvoering zijn er wel degelijk goedkopere opties. De Logan (die ik niet heb) vind ik dan wel weer een goeie koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

ehtweak schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:48:
De 'dikke' Duitser (de auto dus) komt met z'n 'premium' PKW de berg niet op (ondanks Winterreifen). En de lokale postbode, met z'n non-premium Panda 4x4, tuft zo omhoog! Lachu... :+
Ja zelfs de 'premium' Audi quattro blijft hangen; mede vanwege de veels te brede sloffen en daardoor te weinig druk/oppervlak om grip te hebben om omhoog te komen en/of fatsoenlijk tot stilstand te komen bij het naar beneden rijden...
YouTube: Fiat Panda 4x4 vs Range Rover - Fifth Gear

YouTube: Can A Fiat Panda Cross Beat A Land Rover Defender? #TBT - Fifth Gear

Vind ik ook wel premium aanvoelen, zo'n kleine Panda die een LaRo voorbij streeft :P.

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-10-2020 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De eerste verkoper die het woord "premium" bij mij gebruikt kan de verkoop op zijn buik schrijven. Om kotsmisselijk van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
ST10©DE schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 01:37:
[...]

Precies dit. De premium auto bestaat niet, maar wordt toegekend door mensen die er waarde aan hechten om met hun bezit te pronken.

Vorige week stond mijn auto bij een schadeherstelbedrijf. Ik kreeg een nieuwe 318i mee Met behoorlijk wat opties en was behoorlijk teleurgesteld. 15 jaar terug reed ik een 316i compact zonder opties. Daarin voelde ik me veel beter. ( nieuwe bmw heeft plastic zonnekleppen, bij mijn oude bmw waren de zonnekleppen met stof bekleed. Dat voelt al veel beter )

Ik rij , als hij niet bij de schadehersteller staat, eenXF uit 2017. De term premium gebruik ik niet, maar ik ben bijzonder tevreden met de auto.
Een vraag:welke woord is dan wel van toepassing? Ik rijd wel een 3 serie BMW, maar wil eigenlijk met een heel aantal mensen die er ook eentje rijden niet geassocieerd worden. Het is echt het gevoel die het doet bij mij. Oftewel: we betalen meer aan de auto dan eigenlijk noodzakelijk is, omdat we er lol van hebben (ga ik er nu even vanuit dat dat voor jou ook geldt met een XF?). In mijn hoofd hoort daar het woord premium bij, maar het kan ook wel wat anders zijn.

Dat premium/ander woord bij iedereen wat anders is, dat heb ik wel door. Ik bedenk me net dat ik de zonneschermen nog nooit heb aangeraakt omdat ik te lang ben. Sta op het punt om te gaan kijken :) (inderdaad plastic)

Maar voor mij betaal ik meer voor bijvoorbeeld hoe de infotainment werkt, de stoelen zitten en hoe integraal het totaalpakket aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

koppie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Een vraag:welke woord is dan wel van toepassing? Ik rijd wel een 3 serie BMW, maar wil eigenlijk met een heel aantal mensen die er ook eentje rijden niet geassocieerd worden. Het is echt het gevoel die het doet bij mij. Oftewel: we betalen meer aan de auto dan eigenlijk noodzakelijk is, omdat we er lol van hebben (ga ik er nu even vanuit dat dat voor jou ook geldt met een XF?). In mijn hoofd hoort daar het woord premium bij, maar het kan ook wel wat anders zijn.

Dat premium/ander woord bij iedereen wat anders is, dat heb ik wel door. Ik bedenk me net dat ik de zonneschermen nog nooit heb aangeraakt omdat ik te lang ben. Sta op het punt om te gaan kijken :) (inderdaad plastic)

Maar voor mij betaal ik meer voor bijvoorbeeld hoe de infotainment werkt, de stoelen zitten en hoe integraal het totaalpakket aanvoelt.
Premium

Bij auto’s het gevoel wat je krijgt bij de aanschaf / het rijden van een bepaalde auto?

De XF rijdt ik voornamelijk omdat daar de drie kinderzitjes in passen. En vanwege het comfort. Met 45k zakelijke kilometers per jaar wil ik goede stoelen en goed rijgedrag. Daarom rijdt ik geen mpv of station zoals veel ouders met drie kinderen, dat rijdt voor mij gewoon minder comfortabel. Infotainment vind ik ook minder belangrijk. Vanaf 07.00 uur tot 17.10 uur staat de radio aan op radio2. Buiten deze tijden en in het buitenland gaat de muziek via de iPhone 4 die vast in de auto ligt. Bij mijn laatste drie auto’s ging dat prima via de interface van de auto. Dus het infotainment is bij mij alleen een kwestie van aanzetten en wordt verder niet gebruikt tijdens de rit. Ook onverstandig, je moet je aandacht op het verkeer richten.

Ik ga dus meer voor een auto die voor mij comfortabel is. Premium vind ik meer een term voor mensen die de mening van anderen (over hun, hun bezittingen en gedrag) belangrijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
ST10©DE schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:28:
[...]

Ik ga dus meer voor een auto die voor mij comfortabel is. Premium vind ik meer een term voor mensen die de mening van anderen (over hun, hun bezittingen en gedrag) belangrijk vinden.
Juist niet vind ik, dan moet je een standaardmerk nemen waar mensen niet afgunstig ('waar doet ie het van') op reageren of anderszins aanstoot aan nemen ('patserbak'). Een premiumauto koop je voornamelijk voor jezelf, voor de betere rijeigenschappen, of meer luxe. Ik denk niet dat de succesvolle ondernemer, accountant, financieel specialist, advocaat of medisch specialist met een dikke 5 serie wakker ligt van wat een ander van hem/ haar denkt.

[ Voor 13% gewijzigd door twodigits op 24-10-2020 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:09
koppie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 19:30:
[...]

Mijn keuze voor de BMW 330i was heel simpel: het rijden :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

twodigits schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:22:
[...]

Juist niet vind ik, dan moet je een standaardmerk nemen waar mensen niet afgunstig ('waar doet ie het van') op reageren of anderszins aanstoot aan nemen ('patserbak'). Een premiumauto koop je voornamelijk voor jezelf, voor de betere rijeigenschappen, of meer luxe. Ik denk niet dat de succesvolle ondernemer, accountant, financieel specialist, advocaat of medisch specialist met een dikke 5 serie wakker ligt van wat een ander van hem/ haar denkt.
Ik denk dat je je daarin flink vergist. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
ST10©DE schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat je je daarin flink vergist. ;)
Dus jij rijd je Jaguar naast het kinderzitjesverhaal omdat je de mening van anderen belangrijk vindt? Nou zal je met een Jaguar bij sommigen best indruk maken als je daarmee voor komt rijden, want in een Superb passen ook drie kinderzitjes. Maar zoveel extra geld uitgeven voor een premium, dan moet je de auto zelf gewoon bijzonder genoeg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online
Ik heb best een zwak voor land yachts maar wil daar zelf momenteel even niet in worden gezien :').

Weggedrag, geluidsisolatie, ergonomie, comfort, materialen, afwerking, 'status', design, ... Premium zit bij de fabrikanten vaak meer in het vermijden van compromissen, maar voor mezelf vooral in hoe je iets beleeft. Waar je die beleving in zoekt kan per persoon verschillen.

Heb ooit in korte tijd verschillende nieuwe kleine auto's gereden uit min of meer dezelfde periode (500, Aygo, Clio, Corsa, iQ, Polo, Punto, Smart, Up en ik vergeet er vast een paar). Duidelijke verschillen, maar het zat bij elke auto in iets anders. Polo voelde wel het meest volwassen en stil maar was topzwaar, de Clio ging het hardst de hoek om maar zat vol plastic en wiebelende knopjes, Punto stabiel op de snelweg en ergonomisch prettig, maar kreeg opmerkingen over het merk zelf. De 500 vind ik tof om te zien maar rijdt me te stuiterig en door de keukenstoelen een ergonomisch drama. Mini zat en stuurde goed, ook leuk design binnen/buiten maar zicht rondom en de automaat waren huilen. Corsa had alle gadgets maar alles voelde te goedkoop. iQ en Smart blijven ongeacht de afwerking ook altijd stuiterbakjes. Alleen tussen de Aygo en Up was die laatste wel op nagenoeg alle punten echt beter.

Geen van allen komen qua afwerking, comfort en stabiliteit in de buurt van de (oudere, 'premium') E-segmenter die ik nu rij. Ik hecht meer aan mooie materialen en stilte boven 'flink hoeken' of stoplichtsprints. Als je weet waar je lol uit haalt of waarde aan hecht kun je in vrijwel elk segment/budget wel iets vinden dat voor jouw situatie de beleving meer premium maakt. Een lederen stuurtje kan al een wereld van verschil maken.

[ Voor 4% gewijzigd door epoman op 24-10-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

twodigits schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 10:13:
[...]

Dus jij rijd je Jaguar naast het kinderzitjesverhaal omdat je de mening van anderen belangrijk vindt? Nou zal je met een Jaguar bij sommigen best indruk maken als je daarmee voor komt rijden, want in een Superb passen ook drie kinderzitjes. Maar zoveel extra geld uitgeven voor een premium, dan moet je de auto zelf gewoon bijzonder genoeg vinden.
Dat is behoorlijk creatief lezen? Zoals gezegd rijd ik de XF voor het feit dat er èn de drie kinderstoeltjes die we op dat moment hadden paste (daadwerkelijk in een SuperB geprobeerd, paste helaas niet) èn voor het comfort tijdens de vele kilometers die ik alleen rijd. En dus juist niet voor de bühne. Daarbij zeg ik juist dat ik de XF niet premium vind, maar comfortabel.
epoman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:01:
Een lederen stuurtje kan al een wereld van verschil maken.
Ah ja, nog zoiets bij die leen BMW. Zoals gezegd een BMW 318i uit 2020. Niet alleen plastic zonnekleppen, ook nog eens een plastic stuur..... 8)7 Een merk dat van zichzelf zegt dat ze premium zijn. Dus inderdaad een goede vraag van de TS wat premium inhoud.

[ Voor 20% gewijzigd door ST10©DE op 24-10-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
ST10©DE schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Dat is behoorlijk creatief lezen? Zoals gezegd rijd ik de XF voor het feit dat er èn de drie kinderstoeltjes die we op dat moment hadden paste (daadwerkelijk in een SuperB geprobeerd, paste helaas niet) èn voor het comfort tijdens de vele kilometers die ik alleen rijd. En dus juist niet voor de bühne. Daarbij zeg ik juist dat ik de XF niet premium vind, maar comfortabel.
Aha, alleen anderen rijden premium omdat het premium is, om indruk te maken op een ander. Jij niet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

twodigits schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Aha, alleen anderen rijden premium omdat het premium is, om indruk te maken op een ander. Jij niet. 8)
Geen idee waar het misgaat met de communicatie, maar je blijft maar de indruk hebben dat ik premium rijdt. Volgens mij heb ik al een aantal keer aangegeven dat ik de XF niet premium vindt. De 318i overigens ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epoman
  • Niet online

Ah ja, nog zoiets bij die leen BMW. Zoals gezegd een BMW 318i uit 2020. Niet alleen plastic zonnekleppen, ook nog eens een plastic stuur..... 8)7 Een merk dat van zichzelf zegt dat ze premium zijn. Dus inderdaad een goede vraag van de TS wat premium inhoud.
Het ontgaat mij ook volledig hoe kaal de instapmodellen kunnen zijn idd, bulken van de onnodige of onzinnige bezuinigingen. Snap dat je upsell makkelijker wilt maken maar de verhoudingen zijn soms ver te zoeken. Heeft ook serieus impact op het gevoel dat je aan zo'n merk kunt overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Grappig hoe premium enorm verschilt per persoon.

Ik wilde ook een premium auto, en naar mijn mening heb ik die ook. Een simpele Toyota Auris hatchback. Why? Omdat het rijden op de snelweg comfortabel is, maar het rijden in de stad niet minder comfortabel. Ik rijd op jaarbasis hooguit 30k, waarvan 20% in stadscentra. Een snelwegridder met een langere wielbasis zou uiteraard comfortabeler zijn op de snelweg, maar dat zou op de grachten gewoon minder prettig rijden. Bovendien past deze Auris ook in parkeervakken als de auto voor en achter je net over je vak heen hangt: Voor mij is dat premium. Het geeft mij een bepaald gemak wat ik in andere auto's niet heb, zonder veel in te leveren op afwerking en snelweggedrag.

Als de Smart een beter afgewerkt interieur had, een beter weggedrag bij 100 km/h en iets betere stoelen, dan was de Smart voor mij premium geweest en dan had ik er ook een premium prijs voor betaald. Daarnaast is de bijtelling van een Smart vrijwel nihil vergeleken met andere merken: maakt hem ook premium.

Maarja, een Tesla is ook weer een beetje premium, ondanks de matige afwerking. Voor een drugsrunner is een Dacia Logan een premium auto, omdat de kans op staandehouding nihil is. Dus premium is zo'n raar woord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
@Trommelrem ,
dat is inderdaad grappig. Volgens de redenatie van poster ST10cDE hierboven vind je de mening van anderen over je auto belangrijk, want je gebruikt het woord premium voor je auto. Ik schat in dat het je weinig kan interesseren. Voor jou is ie perfect en daar gaat het om. Zoals het de meeste mensen waarschijnlijk niet veel kan boeien hoe een ander zijn of haar auto ziet, die 20 jarige met zijn verlaagde Golf IV / Civic met taartschep bij de Mac daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
[Ah ja, nog zoiets bij die leen BMW. Zoals gezegd een BMW 318i uit 2020. Niet alleen plastic zonnekleppen, ook nog eens een plastic stuur..... 8)7 Een merk dat van zichzelf zegt dat ze premium zijn. Dus inderdaad een goede vraag van de TS wat premium inhoud.
Dat is wel grappig bij de BMW dealer, er staan auto's met een fraai interieur alleen dat is onderdeel van de 20k aan opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

twodigits schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:07:
@Trommelrem ,
dat is inderdaad grappig. Volgens de redenatie van poster ST10cDE hierboven vind je de mening van anderen over je auto belangrijk, want je gebruikt het woord premium voor je auto. Ik schat in dat het je weinig kan interesseren. Voor jou is ie perfect en daar gaat het om. Zoals het de meeste mensen waarschijnlijk niet veel kan boeien hoe een ander zijn of haar auto ziet, die 20 jarige met zijn verlaagde Golf IV / Civic met taartschep bij de Mac daargelaten.
Ja, ik zou daar een andere term dan “premium “ voor gebruiken. Zoals “comfortabel”, “beter geschikt”, “passend bij de wensen”.

Als iemand zegt “ik heb een premium auto “, verwacht jij dan dat die persoon, met alle respect want het is gewoon een goede auto, met een Toyota Auris voor komt rijden? In het voorbeeld hierboven zou ik persoonlijk dus zeker niet de term premium gebruiken. Maar ieder is daar natuurlijk vrij in.

[ Voor 17% gewijzigd door ST10©DE op 24-10-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
twodigits schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:07:
@Trommelrem ,
Om eerlijk te zijn interesseert de binnenkant van de auto mij het meest. Niet de buitenkant. Ik zit in de auto. Ik zit op de stoel. Als ik in de auto rijd dan ik ik ik ik. De buitenkant zal mij echt jeuken, tenzij het een cabrio is. Ik zit namelijk in de auto en niet er bovenop. Daarom begrijp ik marketing van auto's niet. Men begint altijd met beeldmateriaal van de buitenkant, terwijl naar mijn bescheiden mening het interieur, de zitpositie en het comfort t.o.v. je gebruik bepalend is voor de premiumness van je auto. Afgezien van de lengte tussen voor- en achterwielen is er weinig aan de buitenzijde wat de premiumheid van een auto bepaalt (wat overigens BMW weer enigszins premium maakt, omdat bij BMW de voor- en achterwielen verder uit elkaar staan dan bij veel andere merken).

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 24-10-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Trommelrem schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Om eerlijk te zijn interesseert de binnenkant van de auto mij het meest. Niet de buitenkant. Ik zit in de auto. Ik zit op de stoel. Als ik in de auto rijd dan ik ik ik ik. De buitenkant zal mij echt jeuken, tenzij het een cabrio is. Ik zit namelijk in de auto en niet er bovenop. Daarom begrijp ik marketing van auto's niet. Men begint altijd met beeldmateriaal van de buitenkant, terwijl naar mijn bescheiden mening het interieur, de zitpositie en het comfort t.o.v. je gebruik bepalend is voor de premiumness van je auto. Afgezien van de lengte tussen voor- en achterwielen is er weinig aan de buitenzijde wat de premiumheid van een auto bepaalt (wat overigens BMW weer enigszins premium maakt, omdat bij BMW de voor- en achterwielen verder uit elkaar staan dan bij veel andere merken).
Dat van die marketing snap ik wel. De meeste mensen gaan in eerste instantie op het uiterlijk af. 'Hé, dat is een leuke auto'. Dan pas gaan ze kijken of ie kan wat ze ermee willen en moeten en wat ie kost. Zo gingen mijn ouders gericht voor een Honda CRV op pad nadat ze die op een plaatje gezien hadden, 'dat is een leuke auto'. Ze hadden al wel meteen gezien dat ie een hoge instap had, want dat was daarnaast het enige vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
ST10©DE schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:11:
[...]

Ja, ik zou daar een andere term dan “premium “ voor gebruiken. Zoals “comfortabel”, “beter geschikt”, “passend bij de wensen”.

Als iemand zegt “ik heb een premium auto “, verwacht jij dan dat die persoon, met alle respect want het is gewoon een goede auto, met een Toyota Auris voor komt rijden? In het voorbeeld hierboven zou ik persoonlijk dus zeker niet de term premium gebruiken. Maar ieder is daar natuurlijk vrij in.
Wat voor merken verwacht jij dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:08
ehtweak schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:48:

Mjah dikke kans achterwielaandrijving. En dat is bergop in sneeuw niet de beste combi. We lachen met onze vriendengroep al 8 jaar vriend en bmw-fanaat uit als 'ie weer achteruit de besneeuwde parkeerkelder uit moet rijden, omdat het anders niet gaat. Meneer rijdt inmiddels een Xdrive, dus opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

twodigits schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Wat voor merken verwacht jij dan wel?
Dat hangt van de persoon af die het zegt. Ik heb weinig mensen in mijn omgeving die dat zouden zeggen, de enige die ik ken, zouden mensen zijn die ik zakelijk ken met een hogere positie die het belangrijk vinden om aanzien te hebben. Als die het zeggen verwacht ik een rs6, a7, X5, X6 of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Trommelrem schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Afgezien van de lengte tussen voor- en achterwielen is er weinig aan de buitenzijde wat de premiumheid van een auto bepaalt (wat overigens BMW weer enigszins premium maakt, omdat bij BMW de voor- en achterwielen verder uit elkaar staan dan bij veel andere merken).
Nou, dan moet een Dacia Dokker, met een wielbasis van maar liefst 281cm wel ontzettend premium zijn... *O*

Kortom; dat zegt ook bar weinig... ;)

Nu herinnert ehtweak zich weer goed hoe opgevouwen je altijd zit in een BMW 3 serie. Voorin gaat wel, maar achterin is helemaal een rampenplan. Het lijkt wel alsof dure auto's vooral gemaakt zijn voor kleine mensen. :+

@ST10©DE Dus aanzien komt van de dure (patser)bak waarin iemand rijdt?
Wow; dat zegt eigenlijk alles al. :X

[ Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 26-10-2020 09:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurnTheLightsOn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-05-2021
ehtweak schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:06:
[...]
Nu herinnert ehtweak zich weer goed hoe opgevouwen je altijd zit in een BMW 3 serie. Voorin gaat wel, maar achterin is helemaal een rampenplan. Het lijkt wel alsof dure auto's vooral gemaakt zijn voor kleine mensen. :+
Dat is een ander onderdeel van de discussie, een bmw 2 en 3 zijn niet gebouwd voor de passagiers op de achterbank .Maar dat maakt de wagen voor de bestuurder niet meer of minder 'premium'.

Dat is ook nog altijd het verschil met een 5, 7 of 8 reeks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

[...]

Inderdaad, dat zegt alles over die mensen die het nodig vinden om te zeggen dat ze een premium auto rijden. Ik ben bang dat je niet alle post hebt gelezen?

Die mensen die het in mijn omgeving zouden zeggen, vinden het belangrijk naar de buitenwereld uit te dragen dat ze een "premium" auto rijden. En niet alleen de auto..... Dit zijn mensen in mijn (zakelijke) omgeving, geen vrienden of familie...... Die mensen denken dat aanzien komt van dure bezittingen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ST10©DE schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:21:
[...]

Inderdaad, dat zegt alles over die mensen die het nodig vinden om te zeggen dat ze een premium auto rijden. Ik ben bang dat je niet alle post hebt gelezen?
Ik ben bang dat ik juist wel alle posts heb gelezen... :|
. Die mensen denken dat aanzien komt van dure bezittingen ja.
Mijn oprechte deelneming dan. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
[...]

Nou, dan moet een Dacia Docker, met een wielbasis van maar liefst 281cm wel ontzettend premium zijn... *O*
Als het gewicht ook tussen de wielen zit en er weinig gewicht voor de voorwielen en achter de achterwielen hangt, dan zal het snelweggedrag van de Dacia Docker bijzonder premium zijn. Daarnaast is de Dacia Docker voor de onderwereld een premium auto, omdat de kans op staandehoudingen lager is. De Dacia Docker kun je dus op sommige punten best premium noemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 26-10-2020 09:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Nou, dan moet een Dacia Docker, met een wielbasis van maar liefst 281cm wel ontzettend premium zijn... *O*
Naja, mijn Lodgy is hetzelfde platform als de Dokker en die lange wielbasis helpt wel een beetje.
Dat hebben we toch echt aan onszelf en aan het kapitalisme te danken. Kapitalisme is een spiraal, en die gaat naar beneden. Waarom moeten we steeds meer? Wel, als het leven steeds duurder worden moet jij meer verdienen. Daardoor moet jouw baas meer verdienen. Dat betekent groeien, meer omzet, meer áfzet dus, meer klanten, meer reclame... het moet steeds meer en groter om te blijven bestaan. Dat betekent ook uithollen van het bestaande product: het moet goedkoper, want meer winst. Want wij, de consument, willen steeds meer, luxer, beter, maar ook goedkoper, want we hebben allemaal 'recht' op hetzelfde.

Ondertussen is een product meer reclame dan wat anders. Als jij vandaag beslist een premium product te maken met weinig tot geen consessies, kom je een berg aan weerstand tegen. Niet alleen is je afzetmarkt klein, je word links en rechts voorbij gestreeft door fabrikanten die zeggen hetzelfde voor minder te doen, waardoor jij minder afzet - en zie de beknopte 'kapitalisme' beschrijving: dat betekent dat je achteruit gaat. Gewoon een bedrijf runnen (of loon verdienen) om in je eigen onderhoud te voorzien en nooit 'meer' te hoeven is niet meer mogelijk. Je moet op zijn minst al rekening houden met inflatie.

Dus zo'n beetje alle producten/fabrikanten gaan uiteindelijk mee in deze trent. Heel veel mensen vinden tegenwoordig dat ze een 'premium' auto verdienen/nodig hebben, en BMW (in dit voorbeeld) heeft toch ook weer steeds meer klanten nodig om te overleven (want zonder groei krimp je) dus gaan ze downsizen. Premium word vooral een dingetje dat in je hoofd leeft.

En dat, lieve mensen, is dus het punt. Als je eenmaal beseft dat 'premium' (en daarmee honderden andere zinloze bijvoeglijke naamwoorden) puur een perceptueel dingetje is geworden, kun je er dus ook bewust voor kiezen je eigen perceptie te herzien, te beïnvloeden.

offtopic:
en net zoals massa en energie kun je ook materiaal en valuta met elkaar vergelijken. Als jij meer wil hebben, moet een ander minder krijgen, het is immers herverdeling van waarde. Er kan op beperkte schaal waarde 'bijgemaakt' worden door nieuwe grondstoffen te winnen en deze tot voorwerpen/producten te maken, maar dat houd ook een keer op, we hebben maar één aarde. Uiteindelijk zijn we dus oneindig een bestaande hoeveelheid 'welvaart' aan het verhandelen. Technisch gezien moeten we dus met steeds minder genoegen nemen, want er komen steeds meer mensen bij op de wereld, maar dat is niet wat er gebeurt: we willen allemaal méér.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Ik rij al een paar jaar met wat in de volksmond Premium wordt geacht, omdat die auto's in mijn bedrijfsautobudget vallen, en dat niet gebruiken als oncollegiaal aanzien wordt (we betalen in B ook wat minder belastingen op bedrijfsauto's)
Audi A6 (4 j), BMW 5 (2j), Volvo V90 Inscription (2j).

Dat zijn op zich allemaal heel fijne auto's en wat ik doe ik klagen op hoog niveau, maar altijd bekruipt me het gevoel dat die merken echt nog niet snappen wat klanten willen.

Bijna bij al die auto's is een navigatie een optie... hoezo... we zijn toch voorbij het jaar 2000...
En als je dan kijkt wat die navigatie kan, dan doen ze allemaal stuk voor stuk onder voor Google Maps of Waze.
In mijn Volvo moet ik 4 keer per jaar een kaartupdate doen per USB stick. Eerst duurt die download een uur of 4, en dan mag ik die in de auto pluggen waarna de navigatie een uur of 2 niet beschikbaar is.

Zowel in de BWM als in de VOLVO was er zogezegd verkeersinformatie. En toch zijn er dan straten die gedurende 6 maand tot een jaar afgesloten zijn wegens werken... En nog altijd stuurt die VOLVO navigatie me daar door.

En dan de optiepolitiek... je kiest een auto van 50k+, en je mag bijbetalen voor metaalkleur, een velg die er een beetje uit ziet (en dan bedoel ik niet een 22' velg hé), apple car play, een verwarming die doet wat ze moet doen, adaptive cruise control, lichten die licht geven, parkeersensoren...

Als ik ooit zelf mijn auto moet kopen, dan zal het echt niet bij die fabrikanten zijn dat ik ga shoppen.

REcent gelezen dat Audi nu overweegt om een aantal opties als Carplay, matrix licht te laten betalen met een maandelijks bedrag. Laat ze daar maar heel spaarzaam mee omgaan, anders gaan ze gewoon klanten verliezen bij de vleet.
Ik kan me enkel voorstellen dat ik dat op een "pay per use" basis zou doen voor een volledig zelfrijdende auto.
Dagelijks gebruik: zelf rijden. Vakantierit: 20€ aftikken voor 2 weken full self drive, en dan netflixen op weg naar Noorwegen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@HTT-Thalan Dank voor deze back-to-earth posting! d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
ST10©DE schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

Dat hangt van de persoon af die het zegt. Ik heb weinig mensen in mijn omgeving die dat zouden zeggen, de enige die ik ken, zouden mensen zijn die ik zakelijk ken met een hogere positie die het belangrijk vinden om aanzien te hebben. Als die het zeggen verwacht ik een rs6, a7, X5, X6 of zoiets.
Aha een eigen omgeving. Altijd gevaarlijk om die als norm te nemen. In mijn omgeving, zowel zakelijk als privé, hoor ik het begrip ' premium' überhaupt nooit. Mensen rijden gewoon een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

HTT-Thalan schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:52:
Premium word vooral een dingetje dat in je hoofd leeft.
En dit is het, punt! Misschien komt het er bij mij niet zo uit, maar dat is wat ik bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Is premium in dit topic "luxe, mooi afgewerkte auto", of is het "te dure auto"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Premium vind ik een beetje een verwarrende term, het is zo persoonlijk allemaal.

De Mercedes A-klasse heb ik proefgereden en was een prettige ervaring, maar vergeleken met mijn 4 jaar oude VW Golf (Highline uit Duitsland met alles erop en eraan) gaat mijn voorkeur toch uit naar de Golf, puur omdat ik daar meer krijg voor minder geld en het rijgenot praktisch exact hetzelfde is.

De BMW 1-serie idem. Daar vond ik vooral het interieur vervelend vergeleken met de Golf, de BMW komt vooral over alsof alles moet kunnen, waar de VW het toch gewoon simpel en doeltreffend weet te houden.

Een Volvo vind ik qua interieur gewoon spuuglelijk, met die luchtroosters die op een soort abstracte weergave van vagina's lijken. Ik hou meer van subtiliteit.

Tesla's dan, de Model S daargelaten. Die rammelen aan alle kanten met panel-gaps, lekkages, veel omgevingsgeluid/windgeluid, en waar je bijna alles moet doen via een touch screen (zelfs het handschoenenvakje openen). Die slaan weer compleet door naar de verkeerde kant.

Mijn 2016-Golf heeft nog gewoon tastbare knoppen die alles bedienen. Het touch screen is optioneel in gebruik, en zodra je die gebruikt merk je ook dat touch screens in auto's gewoon kuuuuut zijn. Probeer je tablet thuis eens te gebruiken op horizontale afstand met een uitgestrekte arm in een bewegende omgeving :+ Ronduit waardeloos.

Voor mij is "Premium" vooral het zelf hebben gemaakt van een slimme overweging. Die is voor iedereen anders natuurlijk, maar voor mijzelf waren dat de volgende eigenschappen:
  • Het mag geen nieuwe auto zijn, het moet een jonge gebruikte auto zijn met een uitgebreide lijst aan features. Liefst een import want daar krijg je meer voor je geld;
  • De auto moet praktisch in gebruik zijn, dus tastbare knoppen, lane assist, adaptice cruise control, automaat, goede geluidsinstallatie, 5 deurs, etc;
  • Fijne stoelen en een veilige featureset (airbags overal), stoelverwarming, stuurverwarming, verhitte ramen voor, sproeiers/wipers voor je koplampen;
  • Dode-hoek sensoren, park assist, liefst ook een achteruitrijcamera;
  • Airco met zones, standkachel;
  • Zuinig maar ook snel als je 't nodig hebt (een VW Golf met 150pk is meer dan snel genoeg voor mij).
Een nieuwe auto zoals een nieuwe BMW of Mercedes doet voor mij AF aan het label "premium". Want het zou mijzelf klauwen met geld kosten als ik zo'n auto koop (oerdom, koop nooit een nieuwe auto), en leasen is helemaal geld wegpissen tenzij je daadwerkelijk 100.000km per jaar of meer rijdt :+

De meeste mensen die ik ken met dure auto's leven ver boven hun stand. Sommigen betalen meer aan de lease van hun auto dan aan de huur van hun woning, en klagen vervolgens dat ze maar een paar procent meer salaris krijgen dit jaar :D Dan zeg ik altijd: ga niet in die Mercedes rijden, neem gewoon een VW Up! ofzo, het geld wat je bespaart krijg je bovenop je salaris en dan kan je iedere maand naar een 3-sterren restaurant met je partner :7 Of die 500 euro bruto per maand gewoon sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 16:40
Premium zal zoals eerder gezegd voor iedereen verschillen, mijn eigen ervaring is echter wel dat er ook wel echt daadwerkelijk verschil zit tussen bijvoorbeeld een Volkswagen of een Mercedes-Benz. Dit zit hem vooral in het comfort en de afwerking. In dit geval vergelijk ik dan mijn oude Passat met een oudere e-klasse (beide rond 2003). In de Mercedes is het een stuk stiller, geen rammelende dingetjes en geen bijgeluiden. Ook sommige onderdelen is het prijsverschil in te merken zoals bijvoorbeeld een uitlaat. Die van de Mercedes is nog als nieuw terwijl de passat al enkele tekens van roest begint te vertonen (zelfde kilometerstand ongeveer). Ik heb geen idee hoe dit bij nieuwere auto's is. Nu ben ik inmiddels overgestapt naar een Alfa-Romeo 159 1.9jtdm 16v Q-tronic uit 2011. Deze is qua rijbeleving natuurlijk geweldig en stuurt ook vele malen beter dan mijn oude duitse auto's maar kent zo zijn alfa dingetjes waar gewoonweg slecht over nagedacht is, dit zal je bij een duitse auto minder snel vinden denk ik. Toch is de alfa voor mij het meest premium, puur door de looks, het interieur en de beleving. (nee ik ben geen fanboy, dit is gewoon mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
[...]

Ik wilde eigenlijk niet reageren meer in dit topic, want het woord premium is gewoon lastig. Maar de 3-serie, is net als de oude(!) 1-serie de enige auto van dat formaat waar ik mijn linkerbeen goed kwijt kan. Door de achterwielaandrijving is het voorwiel verder naar voren geplaatst, en zit ik net iets beter (scheelt misschien 4 a 5) centimeter t.o.v. van een Golf of Passat of de meeste voorwielaandrijvers.

Maar voor de rest heb je gelijk. De achterruimte is niet om naar huis te schrijven, dat geldt voor alle BMW's tegenover elk alternatief voorzien van voorwielaandrijving. Er is gewoon meer ruimte omdat de motor verder naar voren wordt gezet. De laatste 1-serie is daarom ook over. En is gelijk de lelijkste qua stance (en grille)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:46
JDV808 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:49:
Premium zal zoals eerder gezegd voor iedereen verschillen, mijn eigen ervaring is echter wel dat er ook wel echt daadwerkelijk verschil zit tussen bijvoorbeeld een Volkswagen of een Mercedes-Benz. Dit zit hem vooral in het comfort en de afwerking. In dit geval vergelijk ik dan mijn oude Passat met een oudere e-klasse (beide rond 2003). In de Mercedes is het een stuk stiller, geen rammelende dingetjes en geen bijgeluiden. Ook sommige onderdelen is het prijsverschil in te merken zoals bijvoorbeeld een uitlaat. Die van de Mercedes is nog als nieuw terwijl de passat al enkele tekens van roest begint te vertonen (zelfde kilometerstand ongeveer). Ik heb geen idee hoe dit bij nieuwere auto's is. Nu ben ik inmiddels overgestapt naar een Alfa-Romeo 159 1.9jtdm 16v Q-tronic uit 2011. Deze is qua rijbeleving natuurlijk geweldig en stuurt ook vele malen beter dan mijn oude duitse auto's maar kent zo zijn alfa dingetjes waar gewoonweg slecht over nagedacht is, dit zal je bij een duitse auto minder snel vinden denk ik. Toch is de alfa voor mij het meest premium, puur door de looks, het interieur en de beleving. (nee ik ben geen fanboy, dit is gewoon mijn ervaring)
Dat verschil is naar mijn ervaring nog steeds zo gezien m'n recente ervaringen met een C-Klasse en Passat, beiden uit 2016. Desondanks zou ik het gros van de automobilisten de Passat aanbevelen, zeker familievaders. Meer ruimte voor minder geld. De puntjes die Mercedes op de i's zet zijn dingen die de ene helft van de Passat rijders niet merkt, de andere helft niet boeit en de derde helft niet bereid is zijn budget voor te verhogen. Het is extra, duurbetaalde luxe die niet noodzakelijk is om in comfort van A naar B te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDV808
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 16:40
Cid Highwind schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:02:
[...]

Dat verschil is naar mijn ervaring nog steeds zo gezien m'n recente ervaringen met een C-Klasse en Passat, beiden uit 2016. Desondanks zou ik het gros van de automobilisten de Passat aanbevelen, zeker familievaders. Meer ruimte voor minder geld. De puntjes die Mercedes op de i's zet zijn dingen die de ene helft van de Passat rijders niet merkt, de andere helft niet boeit en de derde helft niet bereid is zijn budget voor te verhogen. Het is extra, duurbetaalde luxe die niet noodzakelijk is om in comfort van A naar B te komen.
Ik vind dat de passat qua ruimte ook vergeleken moet worden met de e-klasse. Een c-klasse is beduidend minder ruim vooral achterin. Al moet ik zeggen dat ik in de kofferbak van de passat ook het enorm veel kwijt kon veel meer dan de e-klasse en de alfa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:46
De segmenten worden in de regel bepaald door de buitenafmetingen en natuurlijk de rangorde binnen de eigen lineup. De Passat staat qua formaat dichter bij de C- dan de E-Klasse (https://www.autoweek.nl/c...=98595&id3=95704&cache=no)

Persoonlijk vind ik het overigens erg prettig dat een C-Klasse juist niet zo groot is. De enige reden waarom ik in dat segment winkel is vanwege het comfort en de luxe, qua ruimte voldeed de oude 1-Serie of een Polo ook prima. Maar helaas is het gat van C- naar D-segment best groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

koppie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Ik wilde eigenlijk niet reageren meer in dit topic, want het woord premium is gewoon lastig. Maar de 3-serie, is net als de oude(!) 1-serie de enige auto van dat formaat waar ik mijn linkerbeen goed kwijt kan. Door de achterwielaandrijving is het voorwiel verder naar voren geplaatst, en zit ik net iets beter (scheelt misschien 4 a 5) centimeter t.o.v. van een Golf of Passat of de meeste voorwielaandrijvers.
Precies dit, in bijna alle voorwielaandrijvers zit je met een opgetrokken linkerbeen daarom rijd ik al jaren een e-segmenter met achterwielaandrijving. Je kunt net als Audi de motor ver naar voren plaatsen maar daar lijdt de wegligging weer onder, niet premium dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
MLLL schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Precies dit, in bijna alle voorwielaandrijvers zit je met een opgetrokken linkerbeen daarom rijd ik al jaren een e-segmenter met achterwielaandrijving. Je kunt net als Audi de motor ver naar voren plaatsen maar daar lijdt de wegligging weer onder, niet premium dus.
Dat maakt een serieuze quattro meer dan goed. Geen grip in nat of winterse omstandigheden; niet premium :).

Premium is een gevoel en dus voor iedereen anders. De truck voor merken is om dat te triggeren bij de koper zodat die voor zichzelf altijd de juiste keuze kan maken.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 26-10-2020 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

GeeMoney schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:25:
[...]

Dat maakt een serieuze quattro meer dan goed. Geen grip in nat of winterse omstandigheden; niet premium :).

Premium is een gevoel en dus voor iedereen anders. De truck voor merken is om dat te triggeren bij de koper zodat die voor zichzelf altijd de juiste keuze kan maken.
In mijn ogen verbloemt die quattro de tekortkomingen van de wegligging.

Zoveel mensen zoveel wensen.

Of mijn Cadillac CTS premium is of niet zal mij een worst wezen, qua reparaties nijgt hij wel de premium kant op, wat heeft dat ding al een geld gekost dit jaar, daar reed ik 4 jaar Lexus van *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Quattro rijdt heel gecontroleerd, daardoor veilig en prettig. En uiteraard heb je dan meer grip dan met voorwiel- of achterwielaandrijving alleen, dat zal bij elke auto met 4wd zo zijn. Maar de meerprijs is best stevig.
Pagina: 1 2 3 Laatste