Het ging om een 2006 V50 2.0D en een 2014 V40 D4. De V40 was sneller maar die V50 kwam ook prima mee, dus wat betreft beleving maakte dat weinig verschil. Bij de V40 had ik op klaverbladen en dergelijke veel eerder het gevoel de bocht uit te schuiven zonder dat ik hele rare dingen deed. Dat was vreemd. Op rechte weg lag hij wel weer als een blok op de weg.bzzzt schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:21:
[...]
Misschien ben ik niet zo rijgedrag-gevoelig dan; vind de V40/50 erg vergelijkbaar. Uit nieuwsgierigheid: waarin zit volgens jou het verschil dan? De V50 waarin ik reed was wat ouder en had duidelijk steviger aanvoelende knoppen. (en een 10k hogere nieuwprijs, dus daar mag je ook meer van verwachten). Wel een iets ingezakte bestuurdersstoel. Dat vind ik dan weer niet zo premium
Het zou specifiek voor de D4 geweest kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Naar wat ik begrepen heb zou dit een gevolg zijn van gepruts aan het onderstel om hem binnen de uitstootgrenzen te houden en mogelijk was dat bij de D2 en T3 niet nodig. En de V50 was daar te oud voor. Dat zag je ook terug in het ontbreken van een stevige BPM korting wat een deel van die 10K verklaart.
Met die stoelen raak je wel een mooi punt; die zgn 't-tec' kunstleren bekleding is bij de meeste van die auto's kapot. En ze hebben dwars in de stoel nog een dikke sips balk voor aanrijdingen van de zijkant zitten. Reuze veilig, maar dat ding kraakt bij veel auto's behoorlijk. Dat zijn beide wel dingetjes die wat afbreuk aan het 'premium' doen.