Premium zal zoals eerder gezegd voor iedereen verschillen, mijn eigen ervaring is echter wel dat er ook wel echt daadwerkelijk verschil zit tussen bijvoorbeeld een Volkswagen of een Mercedes-Benz. Dit zit hem vooral in het comfort en de afwerking. In dit geval vergelijk ik dan mijn oude Passat met een oudere e-klasse (beide rond 2003). In de Mercedes is het een stuk stiller, geen rammelende dingetjes en geen bijgeluiden. Ook sommige onderdelen is het prijsverschil in te merken zoals bijvoorbeeld een uitlaat. Die van de Mercedes is nog als nieuw terwijl de passat al enkele tekens van roest begint te vertonen (zelfde kilometerstand ongeveer). Ik heb geen idee hoe dit bij nieuwere auto's is. Nu ben ik inmiddels overgestapt naar een Alfa-Romeo 159 1.9jtdm 16v Q-tronic uit 2011. Deze is qua rijbeleving natuurlijk geweldig en stuurt ook vele malen beter dan mijn oude duitse auto's maar kent zo zijn alfa dingetjes waar gewoonweg slecht over nagedacht is, dit zal je bij een duitse auto minder snel vinden denk ik. Toch is de alfa voor mij het meest premium, puur door de looks, het interieur en de beleving. (nee ik ben geen fanboy, dit is gewoon mijn ervaring)
Ik wilde eigenlijk niet reageren meer in dit topic, want het woord premium is gewoon lastig. Maar de 3-serie, is net als de oude(!) 1-serie de enige auto van dat formaat waar ik mijn linkerbeen goed kwijt kan. Door de achterwielaandrijving is het voorwiel verder naar voren geplaatst, en zit ik net iets beter (scheelt misschien 4 a 5) centimeter t.o.v. van een Golf of Passat of de meeste voorwielaandrijvers.ehtweak schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:06:
[...]
Nu herinnert ehtweak zich weer goed hoe opgevouwen je altijd zit in een BMW 3 serie. Voorin gaat wel, maar achterin is helemaal een rampenplan. Het lijkt wel alsof dure auto's vooral gemaakt zijn voor kleine mensen.
@ST10©DE Dus aanzien komt van de dure (patser)bak waarin iemand rijdt?
Wow; dat zegt eigenlijk alles al.
Maar voor de rest heb je gelijk. De achterruimte is niet om naar huis te schrijven, dat geldt voor alle BMW's tegenover elk alternatief voorzien van voorwielaandrijving. Er is gewoon meer ruimte omdat de motor verder naar voren wordt gezet. De laatste 1-serie is daarom ook over. En is gelijk de lelijkste qua stance (en grille)....
Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?
Dat verschil is naar mijn ervaring nog steeds zo gezien m'n recente ervaringen met een C-Klasse en Passat, beiden uit 2016. Desondanks zou ik het gros van de automobilisten de Passat aanbevelen, zeker familievaders. Meer ruimte voor minder geld. De puntjes die Mercedes op de i's zet zijn dingen die de ene helft van de Passat rijders niet merkt, de andere helft niet boeit en de derde helft niet bereid is zijn budget voor te verhogen. Het is extra, duurbetaalde luxe die niet noodzakelijk is om in comfort van A naar B te komen.JDV808 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:49:
Premium zal zoals eerder gezegd voor iedereen verschillen, mijn eigen ervaring is echter wel dat er ook wel echt daadwerkelijk verschil zit tussen bijvoorbeeld een Volkswagen of een Mercedes-Benz. Dit zit hem vooral in het comfort en de afwerking. In dit geval vergelijk ik dan mijn oude Passat met een oudere e-klasse (beide rond 2003). In de Mercedes is het een stuk stiller, geen rammelende dingetjes en geen bijgeluiden. Ook sommige onderdelen is het prijsverschil in te merken zoals bijvoorbeeld een uitlaat. Die van de Mercedes is nog als nieuw terwijl de passat al enkele tekens van roest begint te vertonen (zelfde kilometerstand ongeveer). Ik heb geen idee hoe dit bij nieuwere auto's is. Nu ben ik inmiddels overgestapt naar een Alfa-Romeo 159 1.9jtdm 16v Q-tronic uit 2011. Deze is qua rijbeleving natuurlijk geweldig en stuurt ook vele malen beter dan mijn oude duitse auto's maar kent zo zijn alfa dingetjes waar gewoonweg slecht over nagedacht is, dit zal je bij een duitse auto minder snel vinden denk ik. Toch is de alfa voor mij het meest premium, puur door de looks, het interieur en de beleving. (nee ik ben geen fanboy, dit is gewoon mijn ervaring)
Ik vind dat de passat qua ruimte ook vergeleken moet worden met de e-klasse. Een c-klasse is beduidend minder ruim vooral achterin. Al moet ik zeggen dat ik in de kofferbak van de passat ook het enorm veel kwijt kon veel meer dan de e-klasse en de alfa.Cid Highwind schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:02:
[...]
Dat verschil is naar mijn ervaring nog steeds zo gezien m'n recente ervaringen met een C-Klasse en Passat, beiden uit 2016. Desondanks zou ik het gros van de automobilisten de Passat aanbevelen, zeker familievaders. Meer ruimte voor minder geld. De puntjes die Mercedes op de i's zet zijn dingen die de ene helft van de Passat rijders niet merkt, de andere helft niet boeit en de derde helft niet bereid is zijn budget voor te verhogen. Het is extra, duurbetaalde luxe die niet noodzakelijk is om in comfort van A naar B te komen.
De segmenten worden in de regel bepaald door de buitenafmetingen en natuurlijk de rangorde binnen de eigen lineup. De Passat staat qua formaat dichter bij de C- dan de E-Klasse (https://www.autoweek.nl/c...=98595&id3=95704&cache=no)
Persoonlijk vind ik het overigens erg prettig dat een C-Klasse juist niet zo groot is. De enige reden waarom ik in dat segment winkel is vanwege het comfort en de luxe, qua ruimte voldeed de oude 1-Serie of een Polo ook prima. Maar helaas is het gat van C- naar D-segment best groot.
Persoonlijk vind ik het overigens erg prettig dat een C-Klasse juist niet zo groot is. De enige reden waarom ik in dat segment winkel is vanwege het comfort en de luxe, qua ruimte voldeed de oude 1-Serie of een Polo ook prima. Maar helaas is het gat van C- naar D-segment best groot.
Precies dit, in bijna alle voorwielaandrijvers zit je met een opgetrokken linkerbeen daarom rijd ik al jaren een e-segmenter met achterwielaandrijving. Je kunt net als Audi de motor ver naar voren plaatsen maar daar lijdt de wegligging weer onder, niet premium dus.koppie schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:58:
[...]
Ik wilde eigenlijk niet reageren meer in dit topic, want het woord premium is gewoon lastig. Maar de 3-serie, is net als de oude(!) 1-serie de enige auto van dat formaat waar ik mijn linkerbeen goed kwijt kan. Door de achterwielaandrijving is het voorwiel verder naar voren geplaatst, en zit ik net iets beter (scheelt misschien 4 a 5) centimeter t.o.v. van een Golf of Passat of de meeste voorwielaandrijvers.
Dat maakt een serieuze quattro meer dan goed. Geen grip in nat of winterse omstandigheden; niet premiumMLLL schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:03:
[...]
Precies dit, in bijna alle voorwielaandrijvers zit je met een opgetrokken linkerbeen daarom rijd ik al jaren een e-segmenter met achterwielaandrijving. Je kunt net als Audi de motor ver naar voren plaatsen maar daar lijdt de wegligging weer onder, niet premium dus.
Premium is een gevoel en dus voor iedereen anders. De truck voor merken is om dat te triggeren bij de koper zodat die voor zichzelf altijd de juiste keuze kan maken.
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 26-10-2020 18:27 ]
In mijn ogen verbloemt die quattro de tekortkomingen van de wegligging.GeeMoney schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:25:
[...]
Dat maakt een serieuze quattro meer dan goed. Geen grip in nat of winterse omstandigheden; niet premium.
Premium is een gevoel en dus voor iedereen anders. De truck voor merken is om dat te triggeren bij de koper zodat die voor zichzelf altijd de juiste keuze kan maken.
Zoveel mensen zoveel wensen.
Of mijn Cadillac CTS premium is of niet zal mij een worst wezen, qua reparaties nijgt hij wel de premium kant op, wat heeft dat ding al een geld gekost dit jaar, daar reed ik 4 jaar Lexus van

Quattro rijdt heel gecontroleerd, daardoor veilig en prettig. En uiteraard heb je dan meer grip dan met voorwiel- of achterwielaandrijving alleen, dat zal bij elke auto met 4wd zo zijn. Maar de meerprijs is best stevig.