Premium vind ik een beetje een verwarrende term, het is zo persoonlijk allemaal.
De Mercedes A-klasse heb ik proefgereden en was een prettige ervaring, maar vergeleken met mijn 4 jaar oude VW Golf (Highline uit Duitsland met alles erop en eraan) gaat mijn voorkeur toch uit naar de Golf, puur omdat ik daar meer krijg voor minder geld en het rijgenot praktisch exact hetzelfde is.
De BMW 1-serie idem. Daar vond ik vooral het interieur vervelend vergeleken met de Golf, de BMW komt vooral over alsof alles moet kunnen, waar de VW het toch gewoon simpel en doeltreffend weet te houden.
Een Volvo vind ik qua interieur gewoon spuuglelijk, met die luchtroosters die op een soort abstracte weergave van vagina's lijken. Ik hou meer van subtiliteit.
Tesla's dan, de Model S daargelaten. Die rammelen aan alle kanten met panel-gaps, lekkages, veel omgevingsgeluid/windgeluid, en waar je bijna alles moet doen via een touch screen (zelfs het handschoenenvakje openen). Die slaan weer compleet door naar de verkeerde kant.
Mijn 2016-Golf heeft nog gewoon tastbare knoppen die alles bedienen. Het touch screen is optioneel in gebruik, en zodra je die gebruikt merk je ook dat touch screens in auto's gewoon kuuuuut zijn. Probeer je tablet thuis eens te gebruiken op horizontale afstand met een uitgestrekte arm in een bewegende omgeving

Ronduit waardeloos.
Voor mij is "Premium" vooral het zelf hebben gemaakt van een slimme overweging. Die is voor iedereen anders natuurlijk, maar voor mijzelf waren dat de volgende eigenschappen:
- Het mag geen nieuwe auto zijn, het moet een jonge gebruikte auto zijn met een uitgebreide lijst aan features. Liefst een import want daar krijg je meer voor je geld;
- De auto moet praktisch in gebruik zijn, dus tastbare knoppen, lane assist, adaptice cruise control, automaat, goede geluidsinstallatie, 5 deurs, etc;
- Fijne stoelen en een veilige featureset (airbags overal), stoelverwarming, stuurverwarming, verhitte ramen voor, sproeiers/wipers voor je koplampen;
- Dode-hoek sensoren, park assist, liefst ook een achteruitrijcamera;
- Airco met zones, standkachel;
- Zuinig maar ook snel als je 't nodig hebt (een VW Golf met 150pk is meer dan snel genoeg voor mij).
Een nieuwe auto zoals een nieuwe BMW of Mercedes doet voor mij AF aan het label "premium". Want het zou mijzelf klauwen met geld kosten als ik zo'n auto koop (oerdom, koop nooit een nieuwe auto), en leasen is helemaal geld wegpissen tenzij je daadwerkelijk 100.000km per jaar of meer rijdt
De meeste mensen die ik ken met dure auto's leven ver boven hun stand. Sommigen betalen meer aan de lease van hun auto dan aan de huur van hun woning, en klagen vervolgens dat ze maar een paar procent meer salaris krijgen dit jaar

Dan zeg ik altijd: ga niet in die Mercedes rijden, neem gewoon een VW Up! ofzo, het geld wat je bespaart krijg je bovenop je salaris en dan kan je iedere maand naar een 3-sterren restaurant met je partner

Of die 500 euro bruto per maand gewoon sparen.