"Premium" auto: wat stelt het nu echt voor?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-06 09:49
De term valt in "auto-land" veelvuldig als het gaat om auto's: "premium". Het schijnt heel belangrijk te zijn voor consumenten. Maar wat is het nu eigenlijk? En dan vooral: wat is het ECHT?

Tijd voor een stukje proza van een autoliefhebber.

"Premium" betekent in wezen gewoon dat je meer betaalt voor iets extra's. Je verwacht dus dat een "premium auto" meer biedt voor meer geld. Een premium merk zou dan duurdere auto's verkopen die beter zijn. Bekende merken die "premium" worden genoemd, zijn de Duitse drie BMW, Audi en Mercedes, de Japanners hebben vooral Lexus (en wat minder succesvolle/bekende pogingen als Nissan's Infiniti, Honda's Acura en Mazda's Xedos), de Koreanen (Kia/Hyundai) hebben Genesis. Volvo probeert ook heel hard om premium te zijn.

Waar het vooral om lijkt te gaan, is beleving. Een premium auto geeft het gevoel in een duurdere en meer luxe auto te rijden. Extreem veel aandacht gaat daarbij naar het dashboard, de materialen die daarvoor gebruikt zijn. Zachte kunststoffen zijn functioneel waar je er met je hoofd tegenaan kan klappen bij een botsing, maar zijn toch ook vooral "premium". Verder kun je denken aan leer, aluminium of zelfs koolstofvezel. Meestal zijn het plastics die er als zodanig uitzien. De marketeers en de automedia hebben het er met geweld bij de consumenten ingeduwd dat hel ont-zet-tend belangrijk is dat je een "premium" dashboard voor je ziet. Dat verkoopt auto's. De gemiddelde automobilist zit niet continu aan zijn dashboard te voelen, dus dat bevreemdt mij ergens wel, functionaliteit/degelijkheid vind ik veel belangrijker. Qua zachtheid en comfort zijn het toch vooral de stoelen die van belang zijn, lijkt me. Qua aanraking doen ook het stuurwiel en de versnellingspook mee.

Een premium uiterlijk is ook belangrijk voor de meeste consumenten: denk aan neppe, kunstig gevormde opzetstukken voor de uitlaat, zodat een Audi viercilinder diesel de stortkokers lijkt te hebben van een Lamborghini V10. Een nep diffusor, dat oogt als een raceauto. Bij een SUV, nep beschermingsplaten voor de bodem (alleen stukje plastic aan de achterkant), dat oogt stoer. Heel veel plastic nepchroom. Misschien zelfs wat stroken nep koolstofvezel. En natuurlijk nep uitlaatgeluid uit de speakers. Lekker dik doen voor weinig geld.

Wat heb je eigenlijk aan een zacht dashboard? Volgens mij bijzonder weinig. Het is een concept dat is bedacht door met name de Duitse auto-industrie: daar gaan wij ons op onderscheiden. De automedia in Europa worden zwaar beïnvloed door de eigen auto-industrie: het is aan hen om de consument er van te overtuigen dat het belangrijk is. Dat hebben ze met enorm succes gedaan. De Japanners met hun harde plastics, die moet je niet hebben! Dat is niet premium joh.

Inmiddels maken ook de Aziaten auto's met zachte dashboards. Lexus en Genesis doen dat ongeveer net zo goed als Ze Germans. Wat nog veel belangrijker is: hun auto's gaan niet of nauwelijks stuk. Want dat is iets dat de automedia je niet vertellen: de Duitse premium-merken BMW, Audi en Mercedes hebben wel zachte dashboards, maar qua betrouwbaarheid zijn ze allesbehalve leidend, op dat vlak zijn ze dus helemaal niet "premium". Audi en BMW zijn zelfs benedengemiddeld; je betaalt extra, maar krijgt dus niet alleen meer, maar ook minder. Mercedes doet het iets beter maar is ook niet geweldig. Ook Volvo volgt tegenwoordig het bekende recept: waar Volvo's vroeger onverwoestbaar waren, zijn moderne Volvo's dat absoluut niet meer. Wel zijn Volvo's tegenwoordig hip en "premium", want dat verkoopt, dat heeft eigenaar Geely goed door. Je kunt het ze nauwelijks kwalijk nemen.

Dat de Duitse premium-merken vrij onbetrouwbare auto's verkopen, komt niet doordat ze geen betrouwbare auto's kunnen maken. Dat kunnen ze prima. Maar het is een prachtig verdienmodel: zorg dat er kosten ontstaan na aflopen fabrieksgarantie, dan verkoop je een nieuwe automatische versnellingsbak voor een PREMIUM prijs. Kost je zo een 4000 euro, kostprijs nog geen 10%. Dan moet je wel zorgen dat de consument dit niet door heeft en dom blijft, dat de automedia weinig aandacht besteden aan betrouwbaarheid. Ik volg de automedia al decennia, en dit viel me altijd al op, omdat ik betrouwbaarheid enorm belangrijk vind. Het duurde heel lang (zeg maar een jaar of 20) voor het kwartje viel, dat dit wel eens opzet kon zijn.

Er is overigens een Duitse uitzondering: Porsche. Die maken doorgaans wel betrouwbare auto's, veel dichter bij perfectie kom je sowieso niet qua auto. De echte premium merken van deze wereld (dan neem ik de extreem dure merken als Rolls Royce en Bentley niet mee) zijn dan ook niet BMW, Audi en Mercedes maar Porsche, Lexus en Genesis. Daar krijg je echt meer voor meer geld.

De rest is vooral marketing onzin. Ergens ook wel weer nuttige onzin: de Nederlandse economie is gekoppeld aan de Duitse die zwaar wordt beïnvloed door zijn auto-industrie.

Wat ik zelf rijd? We rijden veruit het meest in een Mercedes C-klasse diesel (qua vlotte diesels kom je altijd bij Ze Germans uit, of misschien Volvo), maar zelf rijd ik liever in mijn 15 jaar oude Subaru Forester vol met keiharde plastics.

Acties:
  • +86 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Buiten dat dit een bekende fanboys discussie word, wat wil je met dit topic nu bereiken?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
Laatst mee geweest met iemand die een proefrit in een golf wilde maken, had al geen hoge verwachtingen maar was toch wel benieuwd aangezien VW een ijzersterk imago heeft en er altijd vol lof over de interieurs gesproken wordt. Vond het echt bizar tegenvallen, de hoeveelheid plastic, de goedkope knoppen, resolutie van het scherm etc. Opzich een prima auto maar hoe ze toch aan dat imago komen? Zelfs als je mensen vertelt over de enorm slechte betrouwbaarheid van VW in de afgelopen 10 jaar, ze negeren het simpelweg. Degene die de proefrit maakte is overigens voor een mazda 3 gegaan, werkelijk waar een prachtig interieur met leer op het dashboard en eigenlijk gewoon op alle fronten beter afgewerkt.

Zelf jaren met de eerste generatie Mercedes CLS gereden, zag er leuk uit van binnen maar een hoop kraakjes, vooral als je op panelen drukte. Dacht dat het aan mijn specifieke auto lag maar sindskort een youtube channel ontdekt van een kerel die in allerlei auto's de interieurkwaliteit controleert door alles aan te raken en in te drukken en dat gekraak blijkt de standaard te zijn bij alle 'premium' merken, tot aan S-klasses, A8'en en 7 series aan toe.

Rij nu een Tesla Model 3, en het zal voor veel mensen als vloeken in de kerk zijn, maar waar ik ook druk geen gekraak. ja sommige plaatpanelen sluiten niet zo mooi aan als op een audi ofzo, maar ik snap niet dat je je daar druk om kan maken, je moet echt gaan zoeken wil je dat soort problemen willen zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:03
Zoals bij alles waar het label "premium" aan hangt betaal je een meerprijs die rationeel gezien onevenredig hoger is voor dat wat er geleverd wordt en gaat het om zaken die niet functioneel noodzakelijk zijn maar hooguit nice to have.

Meer dan dat houdt het begrip "premium" niet in. Het is aan de consument om te beoordelen of dit het waard is en op den duur kan het zijn dat zaken die voorheen als premium werden gezien tot norm worden verheven. Dit zie je bijvoorbeeld met bepaalde veiligheidsfeatures als airbags. Wetgeving kan immers ook zaken van nice to have tot een harde eis maken.

Verder zie ik genoeg voer voor discussie in je openingspost, maar dat gaat zoals ciris hierboven al stelt vooral in op persoonlijke voorkeur over waarvoor men zelf bereid is het premium te betalen, niet zozeer over wat het nu daadwerkelijk is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik koop een auto niet om te knuffelen maar vanwege techniek. Dat noem ik "premium" of "uberklasse" of hoe je dat ook wil benoemen.

En ja, in die Forester van je zit geen night-vision, HUD, adaptive cruise, magnetic ride, 16-weg stoelen met koel/warm functie, cylinder-uitschakeling, Euro 6 emissie, 31 airbags, 14 ECU's etc.

Wel grappig; je probeert een merk als Porsche "meer premium" te noemen dan een Mercedes terwijl de duurste Porsches in NL allemaal onder de GT/RS-vlag vallen en aan elkaar hangen van steigerpijp en carbon en het zitcomfort van een houten kruk van 6 Euro hebben.

Nee, doe mij maar liever een Merc S-klasse voor hetzelfde geld van een nieuwe RS; weet ik tenminste zeker dat dat ding zo goed als zelfrijdend met redelijk behouden thuisbrengt en niet bij elke trap op het gaspedaal er 3.1 zeehondjes spontaan overlijden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Premium is voor mij de complete ervaring, niet of er een stickertje op zit met ''premium''

Wat ik persoonlijk premium vind heeft bijvoorbeeld niks met een uitlaatkapje te maken, maar meer met de stoel, zicht rondom, rijgeluid in de auto, gevoel van de materialen van het stuur, knopjes en de pook.

Nu 320k op de teller van mijn Mercedes S204 diesel en nergens een kraakje, deze bevalt mij erg goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2020 11:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:09
Voor mij is premium dat een auto na 20 jaar nog goed werkt en niet overal piept en kraakt. Dat je 220dkm op de teller hebt en niet het gevoel hebt dat de auto af is.

Maar verder zie ik geen discussiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Malt007 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:12:
Laatst mee geweest met iemand die een proefrit in een golf wilde maken, had al geen hoge verwachtingen maar was toch wel benieuwd aangezien VW een ijzersterk imago heeft en er altijd vol lof over de interieurs gesproken wordt. Vond het echt bizar tegenvallen, de hoeveelheid plastic, de goedkope knoppen, resolutie van het scherm etc. Opzich een prima auto maar hoe ze toch aan dat imago komen? Zelfs als je mensen vertelt over de enorm slechte betrouwbaarheid van VW in de afgelopen 10 jaar, ze negeren het simpelweg. Degene die de proefrit maakte is overigens voor een mazda 3 gegaan, werkelijk waar een prachtig interieur met leer op het dashboard en eigenlijk gewoon op alle fronten beter afgewerkt.

Zelf jaren met de eerste generatie Mercedes CLS gereden, zag er leuk uit van binnen maar een hoop kraakjes, vooral als je op panelen drukte. Dacht dat het aan mijn specifieke auto lag maar sindskort een youtube channel ontdekt van een kerel die in allerlei auto's de interieurkwaliteit controleert door alles aan te raken en in te drukken en dat gekraak blijkt de standaard te zijn bij alle 'premium' merken, tot aan S-klasses, A8'en en 7 series aan toe.

Rij nu een Tesla Model 3, en het zal voor veel mensen als vloeken in de kerk zijn, maar waar ik ook druk geen gekraak. ja sommige plaatpanelen sluiten niet zo mooi aan als op een audi ofzo, maar ik snap niet dat je je daar druk om kan maken, je moet echt gaan zoeken wil je dat soort problemen willen zien.
Kijk voor de grap eens op het kanaal van Throttle House, daar valt altijd wat te grinniken als er weer een nieuwe Mercedes voorbij komt. Ze zijn fan van hun modellen, maar wat piepjes en kraakjes in het interieur betreft hebben ze daar toch wel een achterstand ten opzichte van bijvoorbeeld BMW.

De recente Passat die ik had deed een hoop goed, vooral pragmatisch gezien qua ruimte en comfort. Maar om te rijden behoorlijk zouteloos: een gemiddelde auto voor mensen met gemiddelde eisen en een gemiddelde smaak. Op alle fronten is er een betere auto te krijgen, maar om het in één package te krijgen is lastig zoeken.

Een Tesla biedt daarentegen weer een premium aandrijflijn en eigenlijk mag het onderstel ook niet onbenoemd blijven als ik de reviews mag geloven. Je kan voor minder ook een Kona kopen met vrijwel dezelfde range, maar een stuk minder sjoege.

Krijg zelf binnenkort m'n tweede W205 C-Klasse. Duurder dan een Passat en minder praktisch, maar de dikke diesel, betere infotainment, stillere interieur en flink betere rijervaring zijn mij de "premium" meerprijs meer dan waard. Al kan ik iedereen die dat alles zonde van z'n geld vindt alleen maar 100% gelijk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
418O2 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:14:
Voor mij is premium dat een auto na 20 jaar nog goed werkt en niet overal piept en kraakt. Dat je 220dkm op de teller hebt en niet het gevoel hebt dat de auto af is.

Maar verder zie ik geen discussiewaarde.
Inderdaad. Mijn 25 jaar oude BMW 3-serie E36 cabrio voelt (ondanks dat het dak eraf is :+) op alle varianten degelijker aan dan m'n (destijds) 16 jaar oude Mitsubishi Galant. Niet alleen bij het indrukken van knoppen of bij het aaien van het dashboard, maar met name als je hard (180+) rijdt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Een auto waar tot in de kleine details over is nagedacht. Bijvoorbeeld de achterruit die apart van de klep open gaat (BMW Touring). En natuurlijk: RWD, en twee keer zoveel cylinders als de modale auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:03:
Buiten dat dit een bekende fanboys discussie word, wat wil je met dit topic nu bereiken?
Ik ben benieuwd hoe anderen het begrip "premium" beleven. De term valt heel vaak zonder dat er nu echt goed wordt uitgelegd wat men er mee bedoelt.

Verder bevat de openingspost een geluid waarvan ik vind dat het niet of nauwelijks te horen is. Men lijkt het voor lief te nemen dat dit nu eenmaal is wat "we" willen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dieken Taffert schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:32:
[...]
Verder bevat de openingspost een geluid waarvan ik vind dat het niet of nauwelijks te horen is. Men lijkt het voor lief te nemen dat dit nu eenmaal is wat "we" willen.
:? Gezien alle antwoorden ben jij de enige die zich blijkbaar "druk maakt" over het woordje premium. Dat je (of je buurman) misschien geen 140K aan een premium-auto wil besteden maar dan liever genoegen neemt met een vergelijkbare / andere auto die slechts 70K kost maar niet onder dat zogenaamde premium-segment valt, daar is iedereen toch vrij in?

Ik lees in ieder geval nergens dat je van de week gegijzeld bent door 3 van die slicke Audi-verkopers in hun ronkende S1 net zolang totdat je een contract tekende voor een nieuwe A5 Sportback met premium stoelen bekleed met 4100 huidjes van huisgekweekte Peruviaanse albino-cavia.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe anderen het begrip "premium" beleven. De term valt heel vaak [...]
Huh, vaak? Alleen in reclames toch? Waarom hecht je daar zoveel waarde aan?

"Premium" is voor auto's wat "ambachtelijk" is voor voedingsmiddelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 16:19

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

t_captain schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:32:
Een auto waar tot in de kleine details over is nagedacht. Bijvoorbeeld de achterruit die apart van de klep open gaat (BMW Touring). En natuurlijk: RWD, en twee keer zoveel cylinders als de modale auto.
Dit, en daarbij vele andere dingen waar jaren ontwikkeling is gegaan. Testen bij vele soorten weers/klimaat omstandigen waardoor een auto doet wat die moet doen.

Mijn favoriet: Nadat het contact uit is de ramen nog kunnen sluiten, totdat de eerste deur is geopend.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Premium is een persoonlijke ervaring en dat wordt toch met name gebaseerd op wat je ziet en voelt. Een trage app, aandrijflijn of infotainment is voor mij killig voor die ervaring, net als het moeten zoeken van functionaliteit of daar teveel stappen voor nodig hebben. Veel van de bekende premium merken vind ik dan ook niet premium maar meer luxe.

Zelf ben ik meer van functie over vorm en het enige merk waar ik dan ook een "premium" voor zou willen betalen is een Tesla. Het gevoel dat "easy-entry" geeft is wat mij betreft ongeëvenaard en voor mij belangrijker dan hoe zacht de materialen zijn die ik niet aanraak. Daarnaast is het fijn om na enkele jaren nog met actuele software rond te rijden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
1 woord: Marketing! :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:41
Premium is er net wat je er zelf van maakt.

Ik ben vorige week van een Leon 2003 naar een Golf 7 variant uit 2016 gegaan.

Kan je vertellen dat heel veel dan als luxe en premium aanvoelt.

Natuurlijk valt het in het niets bij veel duurdere auto's, maar dat geld heb ik niet over voor dat stukje extra 'premium'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit dus ^^

Het is echt niets meer dan marketing. Als je ergens "premium" op plakt kan je het voor meer geld verkopen. Of dat nou wc-papier, plofkip of een auto is. Waarschijnlijk verkopen ze ook "normale" versie van het product die net dat ene dingetje minder heeft, maar dat is qua meerkosten vaak niet uit te leggen en puur persoonlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

:? Gezien alle antwoorden ben jij de enige die zich blijkbaar "druk maakt" over het woordje premium. Dat je (of je buurman) misschien geen 140K aan een premium-auto wil besteden maar dan liever genoegen neemt met een vergelijkbare / andere auto die slechts 70K kost maar niet onder dat zogenaamde premium-segment valt, daar is iedereen toch vrij in?

Ik lees in ieder geval nergens dat je van de week gegijzeld bent door 3 van die slicke Audi-verkopers in hun ronkende S1 net zolang totdat je een contract tekende voor een nieuwe A5 Sportback met premium stoelen bekleed met 4100 huidjes van huisgekweekte Peruviaanse albino-cavia.
In reviews van auto's wordt vaak genoemd dat iets wel of niet "premium" zou zijn. Het is alleen al op autoweek in de laatste weken meerdere keren besproken in reviews, recent voorbeeld is de vergelijkende test van Ford Explorer PHEV vs. Volvo XC90 T8.

"Premium" is een criterium waarop Europese auto reviewers auto's beoordelen. Het lijkt mij dus zeer terecht om dat eens kritisch onder de loep te nemen. Wat is het nu en hoe belangrijk is het?

Dat geluid hoor je zo weinig dat jij nu niet goed weet wat je er mee moet ;)

Dat iedereen hier het anders uit lijkt te leggen zegt dat:
1. Het onduidelijk is wat het nu echt is, want het is voor iedereen anders;
2. Reviews van auto's door het beoordelen op het aspect "premium" moeilijker te interpreteren worden;
3. Het desondanks succesvol wordt gebruikt door marketeers om auto's te verkopen;

Lijken me interessant genoeg om een discussie te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-06 13:20

Ik ben nu aan het kijken naar een auto in het B segment uit ~2014-2016, en dan is een Polo simpelweg op alle vlakken "mooier" of "degelijker" in het interieur dan de tegenhangers die ik zag, zoals een Toyota Yaris, Ford Fiesta, Hyundai i20 etc. Misschien is het mazzel dat deze dan net een facelift heeft gehad, maar ik zie het wel meer terug. Is pas recent dat de andere fabrikanten een beetje meekunnen.
Dan heb je nog de automaat. DSG is gewoon fijner dan de meeste anderen, los van betrouwbaarheid.

Ik had initieel een voorkeur voor de Yaris, maar ondertussen neig ik toch weer naar VW...

Wat premium betreft zijn ze wat mij betreft helemaal doorgeslagen. Het is mooi om te zien hoor, maar het is niet alsof dat binnen mijn budget valt :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dieken Taffert schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:00:
[...]
Zeker! Maar niet als je in je startpost een aantal best kritische (en foute) geluiden laat horen, die allemaal op 1 hoop gooit en dan eigenlijk geen vraag stelt maar alleen concludeert dat jouw Forester beter rijdt dan jouw C-klasse.

Niet eens?
Proza
Klopt; proza valt onder de algemene noemer "ongebonden taalgebruik" en dat lijkt ook te kloppen want
"Premium" betekent in wezen gewoon dat je meer betaalt voor iets extra's.
Dan zijn we er toch? Maar nee, je gaat graag verder met
Een premium merk zou dan duurdere auto's verkopen die beter zijn.
Maar dan zit je dus al mis; een premium merk is wat anders dan een auto waar je (zie hierboven) iets extra's voor betaalt. Ik kan best bij Dacia of ander relatief goedkoop automerk binnenlopen, dan "extra betalen" voor een berg opties. Is dan ineens het merk Dacia premium? Of heb ik van de Sandero de "premium" versie zelf samengesteld met een aantal opties?

Dat gezegd; wat is "beter"? Hoe moet ik dat lezen? Want je zet ineens neer dat een duurdere auto beter is? Lijkt me niet 100% waar?

Helaas denk ik op het goede spoor te zitten maar dan zeg jij
Waar het vooral om lijkt te gaan, is beleving
Ah, dus nu heeft het niets meer met extra betalen te maken (geld / prijzen is meetbaar) maar je hebt het nu over emotie? En emotie is persoonlijk. Maar ook hier denk ik blijkbaar verkeerd want nog geen 10 seconden later
Zachte kunststoffen zijn functioneel...toch ook vooral "premium"
Dus nu is premium dus niet waar je extra voor betaalt en ook niet merkgebonden maar ineens schaar je premium onder hoe hard/zacht iets is. Iets functioneels. Iets meetbaar in hardheid. Maar ondanks dat het over KUNSTstof gaat, heb je toch een paragraaf later
*rant* *rant* Lekker dik doen voor weinig geld
Hak op de tak; nu gaat het wel weer over geld. En dat kunststof (de naam zegt het al) dingen imiteert die niet echt zijn. Ja, jammer zeg. En nu?

Ondertussen noem jij premium dus een combi van geld (meetbaar), emotie (persoonlijk), materiaal (wat de gek ervoor geeft) en waarheid (imitatie of niet). Het wordt een beetje heel wollig zo; is er ergens een tabel welke het zwaarste weegt ten opzichte van een bepaald moment in tijd?

Echter:
maar qua betrouwbaarheid zijn ze allesbehalve leidend, op dat vlak zijn ze dus helemaal niet "premium"
Ja, en nu komt ook betrouwbaarheid om de hoek kijken? En dat vind jij waarom? Dat leg je niet uit; je poneert alleen een stelling zonder feiten / uitleg. Klinkt niet echt als een optie tot discussie. Toch, het boeit dus ik lees verder en zie
kosten ontstaan na aflopen fabrieksgarantie, dan verkoop je een nieuwe automatische versnellingsbak voor een PREMIUM prijs. Kost je zo een 4000 euro, kostprijs nog geen 10%. Dan moet je wel zorgen dat de consument dit niet door heeft en dom blijft
Dit klinkt toch wel als alu-hoedjes. Volgens mij de allergrootste "kostenpost" aan elke auto die je nieuw koopt en uit eigen zak betaalt: de afschrijving. En hoe duurder de auto, hoe meer je in de eerste 5 jaar ongeveer inlevert.

Echter, je stelt niet alleen weer geen feiten aan de kaak (want 0 linkjes / bewijs) maar je suggereert ook direct dat de consument het niet door heeft (dat is raar; iedereen ziet toch een offerte voor 4 K voor een bak) en dom blijft. Hoe meet je "dom" ten opzichte van "premium"? Is er een tabel waarin IQ, besteedbaar inkomen & merk aan elkaar gelinkt zijn en anders mag je iets niet kopen?
De rest is vooral marketing onzin
Goed verhaal, lekker kort ondertussen ook.

Ik wil best discussieren over je latere stelling
Wat is het nu en hoe belangrijk is het?
Maar dan is het raadzamer, vind ik, dat je je dus niet 5 of 6 random factoren op een hoop gooit die allemaal "premium" zijn terwijl de helft niet meetbaar / bewijsbaar is en gedeeltelijk uit de vrees / angst / observatie van jouw ervaringen is opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:29
Waar ik mij zelf nogal aan irriteer, is het feit dat de autofabrikanten wat saai zijn geworden... Volkswagen heeft vanwege imago voor mij al lang verpest, ik was voorheen eigenlijk gek op specifiek audi, maar kon ik ook volvo en bmw zeker waarderen. Terwijl als ik nu 1 van die 3 zie denk, ja nette auto, maar roept weinig emotie meer op. De modellen van de merken onderling lijken ook veel te veel op elkaar. Ze zijn daadwerkelijk saai geworden (de RS / M modellen daargelaten). Plus dat iedereen tegenwoordig wel lijkt op te merken dat ze minder betrouwbaar zijn.

Zoals porsche, voor mijn gevoel zijn er 500+ types zijn die allen nagenoeg hetzelfde uiterlijk hebben. De een zal dit ontwerp vast kunnen waarderen, maar ik vind het onderhand nogal uitgemolken.

[ Voor 9% gewijzigd door Expendable op 14-10-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Wollen trui van schapewol, merino of kasjmier.
  • Schapewol goedkoopst, gaat langer mee;
  • Merino middelmatig geprijsd, gaat eerder stuk;
  • Kasjmier veruit het duurst, snelst kapot.
Wat is het je waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik wist niet dat dat ooit geïmplementeerd is. Ik weet dat Lexus ooit een Bose suspension had ingebouwd in een test model en dat was echt EPIC.
Welke merken gebruiken dergelijke tech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-06 16:23

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Jij hebt zeker in een Golf 4 gezeten. Maar goed, maakt ook niet uit, ik ben het wel met je eens dat deze 'premium' merken (waar VW zeker ook onder valt, zeker gezien de prijsstelling en dergelijke) het heel vaak kwalitatief echt belachelijk slecht in elkaar hebben zitten. Gooi daar nog een zielige 2 jaar garantie bij en je hebt een perfect recept voor een rampenbak. Dat doen de Koreanen (en dan met name Kia) echt wel een heel stuk beter, en voor de 'premium' ervaring hoef je echt geen Duitser meer te kopen, dat doet zo'n merk ook heel prima.

Ik heb de afgelopen 5 jaar wegens het beroep van mijn vader is werkelijk de meest uiteenlopende auto's kunnen rijden, en wat ik kan zeggen over premium is dat het toch wel degelijk iets toevoegt aan de auto. Ik koop geen Dacia met het idee de meest luxe afwerking te krijgen, dat verwacht ik bij een Audi wel. Daar staat ook een prijs tegenover, en ik denk dat dat best logisch te verklaren is. Dat die Dacia waarschijnlijk veel minder duur onderhoud nodig gaat hebben is vervolgens een andere discussie. Je zou kunnen stellen dat een premium auto ook uit premium onderdelen is gemaakt, maar de kleinste onzin die kapot gaat wat meteen honderden/duizenden euro's kost is echt schering en inslag. Dus hoe premium is premium? Tja.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

eL_Jay schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Welke merken gebruiken dergelijke tech?
Ik denk dat een groot gedeelte van de "grootst gemene deler aan technologie" vermeld staat op Wikipedia: MagneRide En ja, dan kan je beargumenteren dat veel van de genoemde oplosssingen / merken / modellen amper tot niet "premium" zijn (of juist wel) maar het is inderdaad vaker gebruikt dan alleen in een Lexus.

Ongetwijfeld zijn er nog meer toepassingen waarin electro/magnetische oplossingen zijn toegepast om comfort te brengen in auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 10:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Expendable schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:37:
Waar ik mij zelf nogal aan irriteer, is het feit dat de autofabrikanten wat saai zijn geworden... Volkswagen heeft vanwege imago voor mij al lang verpest, ik was voorheen eigenlijk gek op specifiek audi, maar kon ik ook volvo en bmw zeker waarderen. Terwijl als ik nu 1 van die 3 zie denk, ja nette auto, maar roept weinig emotie meer op. De modellen van de merken onderling lijken ook veel te veel op elkaar. Ze zijn daadwerkelijk saai geworden (de RS / M modellen daargelaten). Plus dat iedereen tegenwoordig wel lijkt op te merken dat ze minder betrouwbaar zijn.

Zoals porsche, voor mijn gevoel zijn er 500+ types zijn die allen nagenoeg hetzelfde uiterlijk hebben. De een zal dit ontwerp vast kunnen waarderen, maar ik vind het onderhand nogal uitgemolken.
Dit inderdaad, er zijn weinig auto's die echt uniek zijn. Voor mijn gevoel is het is allemaal meer van hetzelfde.

Iets als een Tesla Cybertruck had ik pas het gevoel bij van wauw, dit is echt even wat anders. En dat zie je eigenlijk weinig. En natuurlijk was het vrij lege dashboard van Tesla ook eindelijk iets vernieuwends (of het handig is weet ik niet).

VAG heeft volgens mij niet het doel om iets unieks te maken en willen alleen flinke omzet draaien, dus biedt iets wat iedereen gemiddeld wilt hebben. En kwaliteit verdienen ze niets aan, als het maar mooi eruit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 23:17

Standeman

Prutser 1e klasse

MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat een groot gedeelte van de "grootst gemene deler aan technologie" vermeld staat op Wikipedia: MagneRide En ja, dan kan je beargumenteren dat veel van de genoemde oplosssingen / merken / modellen amper tot niet "premium" zijn (of juist wel) maar het is inderdaad vaker gebruikt dan alleen in een Lexus.

Ongetwijfeld zijn er nog meer toepassingen waarin electro/magnetische oplossingen zijn toegepast om comfort te brengen in auto's :)
De Ferrari laFerrari maakt er zo te zien gebruik van.

Over premium gesproken :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:13
[...]

Ik ben benieuwd hoe anderen het begrip "premium" beleven. De term valt heel vaak zonder dat er nu echt goed wordt uitgelegd wat men er mee bedoelt.

Waar we inmiddels al wel over uit zijn is dat het begrip "premium" voor een ieder anders wordt ingevuld. Er zijn weinig goederen in de wereld waar zoveel emotie bij komt kijken als onze heilige koe.

Persoonlijk krijg ik een premium gevoel bij een auto met een consistent interieur i.p.v. een dashboard met 30 soorten plastic en elementen met verschillende lettertypes. Daarnaast telt voor mij vormgeving / ondersteuning van de stoelen, koppelomvormer i.p.v. robot automaat, weinig rijgeluid en fijn werkende rijondersteuning. Voor een dergelijk totaalpakket, betaal ik graag een 'premium' prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Premium is wat mij betreft een ervaring. Kraakjes van een paneel zal me een zorg zijn (in de markt voor een recente verlengde Escalade of Suburban volgend jaar, dan moet je Amerikaanse interieurkwaliteit kunnen accepteren).

Verder zie ik premium in verschillende aspecten.

Een "hobby-auto" (die je ook voor andere doelen als woon-werk kan gebruiken) zou ik het liefst zo rauw mogelijk hebben, lees een Lotus Elise of Mustang/Charger/Camaro. Verfijning is daarbij totaal niet nodig, liefst zou ik dan een Superformance Shelby ofzo als "premium" rijden.

Voor het gezin (grote hond, kleine zoon en graag kamperen met een enorme tent) is ruimte van belang waar ik "premium" voor wil betalen. Dan kom je al snel bij full size SUV's uit, waarbij de Europese SUV's (Q7/X5) eigenlijk al aan de (voor ons) krappe kant zijn. Daarnaast hebben we beiden een passie voor Amerikaanse bakken, uiteraard met een V8. Tja, dat vinden wij dan "premium", maar vergeleken met de afwerking van een Audi of Mercedes is het vaak ruk.

Voor velen is premium "comfort", nauwelijks doorhebben dat je onderweg bent. De hoofdreden dat Franse auto's over het algemeen zijn afgeveerd als een pudding en (voor mijn smaak) merkens als Mercedes en in mindere mate Audi ook te "emotieloos" zijn (hoewel de A3 Sportback die ik heb gehad heerlijk was om mee te rijden, maar soit) Ik hou wel van een auto waar je ofwel meer feedback krijgt (tot een Lotus aan toe) of waar gewoon meer beleving in zit (een roffelende overpowered V8, moeten opletten in bochten i.v.m. gewicht en/of lomp vermogen/ladderframe/starre achteras etc.)

Betrouwbaarheid is maar waar je de auto voor gebruikt. Een hobbywagen mast best eens stuk zijn, mijn woon-werker liever niet (maar ja, dan werk je een dagje thuis)

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 14-10-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-06 15:14
[...]

Precies dit als ik de reacties zo even doorlees... men haalt betrouwbaarheid en premium door de war. Mag in principe iedereen voor zichzelf weten, maar een heel spartaanse auto waar weinig aan kapot kan en daardoor ook een hoge factor van betrouwbaarheid heeft kan je moeilijk premium noemen.

Betrouwbaarheid is meetbaar, dat is simpelweg "hoe vaak gaat een auto stuk", ofwel wat kost het onderhoud aan een auto buiten het vaste reguliere onderhoud. Die gemaakt kosten kan je heel eenvoudig per kilometer berekenen.

Premium is een gevoel en heel erg gerelateerd aan de wensen en eisen van de klant. Waar mijn moeder het al heel wat vind als een auto airco heeft en elektrische ramen en dat dus als premium beschouwd, ook totaal geen moeite heeft met harde plastics etc... vind ik airco en elektrische ramen basic voor een auto en vind ik de materialen in een interieur erg belangrijk... niet alleen om hoe ze aanvoelen, maar de meer premium materialen zorgen ook voor een stillere cabine en dragen daardoor bij aan het rijcomfort. Alhoewel ik een krachtige motor niet zo belangrijk vind, hecht ik wel weer veel waarde aan een verder soepel rijdende auto, wat betreft besturing en onderstel... mijn moeder geeft daar weer heel weinig om en kan prima leven met een klapperend stug onderstel of een hakerig schakelende versnellingsbak.

Maar boven alles wil ik best wel wat premium inleveren als daar betrouwbaarheid tegenover staat... Mijn vorige auto was een luxe en dus premium uitgevoerde Fransoos maar stond om de haverklap bij de garage. Mijn huidige auto is een vrij basic Honda Civic en ik lach mij kapot wat ik kwijt ben aan onderhoud voor die auto... dan heb ik in de Honda geen zaken als cruise control, een mooie headunit met navigatie, lederen stoelen enz. maar ik rij wel vrijwel geheel zorgeloos in tegenstelling tot mijn vorige "premium" auto waar je niet lang hoefde te wachten tot er weer iets kleins of groot stuk ging.

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 14-10-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 15:20
MicGlou schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:05:
Precies dit als ik de reacties zo even doorlees... men haalt betrouwbaarheid en premium door de war.
Nee de een heeft een andere beleving dan de ander.
Een maat van mij was heel zuinig op de looks van zijn auto. Elk prutje, elk krasje moest worden weggewerkt. Maar dat zijn ruitenwisserrubbers versleten waren interesseerde hem geen fluit, het rubber hing er al los aan.

Ik heb dat andersom, het interesseert mij niet hoe vies mijn auto is. Als die maar goed functioneert.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Premium betekent eigenlijk niets anders dan "extra luxe".

Het gaat om het onderscheid en daardoor is het altijd een bewegende lat.

Het gaat erom dat jij iets hebt dat een ander niet heeft. In de jaren '90 was airco een premium feature. Koel zitten waar een ander zat te zweten. Anno 2020 is een electrische aandrijving wellicht de premium feature van de tijd. Zonder schuldgevoel in de binnenstad rijden. In sommige steden gratis parkeren.

Voor mensen die de moderne ontwikkelingen van auto's niet echt waarderen, kan een zescylinder motor (2x zoveel als je standaard Golf) de onderscheidende feature zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
LordSinclair schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

Nee de een heeft een andere beleving dan de ander.
Een maat van mij was heel zuinig op de looks van zijn auto. Elk prutje, elk krasje moest worden weggewerkt. Maar dat zijn ruitenwisserrubbers versleten waren interesseerde hem geen fluit, het rubber hing er al los aan.

Ik heb dat andersom, het interesseert mij niet hoe vies mijn auto is. Als die maar goed functioneert.
Wat jij nu zegt is weer wat anders... dat is simpelweg de zorg/onderhoud van je auto, daarbij maakt het niet uit of het ding over het algemeen betrouwbaar is en/of onder de noemer "premium" valt.

Alhoewel slecht onderhoud uiteraard wel ten koste van de betrouwbaarheid kan gaan. Je kan de het meest betrouwbare model auto van de wereld rijden, als je de beurtjes niet op tijd doet zal het stuk gaan en als je de boel niet goed schoonmaakt zal de glans er snel vanaf zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11-06 12:07
Grappig al die mensen die het over beleving hebben. Premium is een marketing term die door de industrie op producten geplakt wordt als een subjectief keurmerk om een hogere prijs te verantwoorden.
Premium koffie , premium smartphone, premium verzekering ect.
Elk product dat een mate van exclusiviteit uitstraalt, of dat van oudsher heeft, kun je premium noemen.
Vroeger werden auto's luxe (Audi), betrouwbaar (MB) en of sportief (BMW) genoemd, dat valt nu onder het labeltje premium omdat de onderlinge verschillen veel kleiner zijn tegenwoordig, alle auto's zijn relatief luxe, betrouwbaar en sportief in vergelijking met de jaren zeventig bv, ze hadden dus een nieuw label nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobbit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik heb een voorkeur voor Amerikaanse voertuigen, deze worden over het algemeen niet aangezien als premium.

Zelf heb ik daar geen moeite mee, grote voordeel is dat als er iets kapot gaat het goedkoop gemaakt kan worden (en ik het zelf ook nog kan doen). En ja, alles rammelt en is van plastic in mijn auto :)

big hairy feet, vertically challenged , hairy body, short temper and wookie roar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Leuk topic, en ik herken me wel een beetje in je verhaal. Ook ik zie veel mensen die in deze marketing strategie trappen. Dit speelt al een geruime tijd en omdat ik ook geregeld in nieuwere auto's / VAG zit en zelf ook Japans rijd snap ik de 'trend' niet zo.

Het voorbeeld van het zachte dashboard is dan ook schrijnend, dat zit in mijn 'Nissan Primera' van 2001 ook. Voordeel van het zachte spul (de ervaring die ik heb) is dat krassen minder snel opvallen en ook minder snel ontstaan.

Buiten dat is de 2 Liter op LPG nu al goed voor zo een 350.000KM en geen centje pijn, met CVT (exploderende, volgens sommigen) automaat wel te verstaan. Dat zelfs een garage de auto 'afgeschreven' had bij 200.000km omdat ze een kapotte dynamo niet konden vinden was dan ook zeer lachwekkend, nja eerder teleurstellend te noemen.

Ik ben gestopt met anderen te overtuigen en denk meer aan mijn eigen portemonnee. Mensen die overtuigt zijn van deze z.g. "Premium" modellen willen toch niks anders horen. Ik laat de techniek zelf het woord doen en vind het allemaal wel prima.

Onderhoud is behoud, de rest laat ik aan de techniek over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
MicGlou schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Precies dit als ik de reacties zo even doorlees... men haalt betrouwbaarheid en premium door de war. Mag in principe iedereen voor zichzelf weten, maar een heel spartaanse auto waar weinig aan kapot kan en daardoor ook een hoge factor van betrouwbaarheid heeft kan je moeilijk premium noemen.
Inderdaad, betrouwbaarheid is in de regel een basiseis en niet bepaald een premium factor meer. Een Toyota is immers niet duurder dan een VW of Renault. Voor hun frutsels die men met luxe en premium associeert hebben ze immers Lexus in hun gamma.

Ik kan echter wel begrijpen wanneer tweedehands-kopers bereid zijn meer te betalen voor een model wat als betrouwbaar te boek staat. Maar dan heb je het dus alsnog over een hogere prijs voor een eigenschap die universeel op waarde geschat wordt en waarover geen discussie mogelijk is betreffende de praktische meerwaarde er van. Dat past dus inderdaad niet binnen de kaders van wat ik als "premium" zou definiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07
Snappen jullie het niet. Premium betekent dat je Dashboard trim gebruikt om de koelers in de motorruimte vast te houden (a la Tesla model Y):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HU65MeLz1jhoT3_wJSmwEN-bASM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQTE4BnhAISovgQs09HpsuAV.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat premium iets subjectief is. Mijn Omega Planet Ocean is ook premium. Dit terwijl hij minder nauwkeurig is dan het horloge wat jeg voor 1 dollar bij Ali-E kan kopen. Desalniettemin kan ik dit horloge aan mijn zoon geven over 30 jaar. Terwijl bij het andere horloge het bandje er na een dag vanaf valt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Merk je niet dat alle automerken naar elkaar kijken?

En dat de kleinste auto's ook steeds meer 'premium' trekjes beginnen te krijgen?

Google Auto en Apple Carplay kun je tegenwoordig ook in een Aygo krijgen. Daarmee is de 'premium' van de feature dus eigenlijk weg.

Alle merken zoeken naar dé volgende stap om klanten binnen te lokken. En dat gaat steeds verder.
Helaas worden daardoor kleine 'goedkope' auto's ook steeds duurder. Totdat een Dacia ineens de markt komt verstoren. Helaas gaat Dacia nu ook mee, en worden ze ook steeds duurder, en luxer.

Dus vanuit techniek gezien is premium; de adoptie van nieuwste snufjes. Vroeger was een hybrid, of TURBO of GTI of RS ook een Premium. Een toevoeging op de standaard; en daarmee bijzonder.

Hoe je je voelt als je in een auto zit heeft denk ik niets met premium te maken. Als je opzoek bent naar een goede deal; of je koopt EINDELIJK de sportauto van je dromen; of je mag de dikste leasebak uitzoeken voor je budget... Het went. Na een paar maanden ziet het er nog steeds net zo uit; maar je zit niet elkaar je vingers op je 'zachte' dashboard te drukken. Misschien dat de lampjes die aangaan, of de mooie dashboard animatie als je de auto aandrukt blijft je het langst bij. Maar ... je went eraan. En dan is het normaal.
Nouja, je kunt jezelf elke dag overtuigen door de slogan van jouw merk 10x op te noemen...Misschien geloof je het dan... en rijdt het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:31
Ghostrider schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:44:
[...]
Mijn favoriet: Nadat het contact uit is de ramen nog kunnen sluiten, totdat de eerste deur is geopend.
Absoluut ook mijn favoriet. Zit gelukkig op mijn Opel Astra uit 2006, met inmiddels 430k op de teller. Dus niet echt een premium auto volgens de gangbare definitie...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 00:13

Tomatoman

Fulltime prutser

Dit is hoe mijn kinderen een premium auto beleven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dRmS1Bu4j9KUyNFxq6K27dsabVo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5xnVYuvUpTClPrW28qDsuIL.jpg?f=user_large

En dit is hoe ik het beleef: heel veel luxe en comfort en een ellenlange lijst met goodies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9cQSB7pm0p9kQ1efyOBe2X8Kgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YlV3mKBR9VjMUIqVRgfoKnhk.jpg?f=user_large

Met als keerzijde: ellenlange facturen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8kfq4VL3FtzHq2rM4vF6gAMdmU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NCiKQ4HaQM2kwc8F3N7alGoB.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tomatoman op 14-10-2020 14:45 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
Blasterxp schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:23:
Merk je niet dat alle automerken naar elkaar kijken?

En dat de kleinste auto's ook steeds meer 'premium' trekjes beginnen te krijgen?

Google Auto en Apple Carplay kun je tegenwoordig ook in een Aygo krijgen. Daarmee is de 'premium' van de feature dus eigenlijk weg.

Alle merken zoeken naar dé volgende stap om klanten binnen te lokken. En dat gaat steeds verder.
Helaas worden daardoor kleine 'goedkope' auto's ook steeds duurder. Totdat een Dacia ineens de markt komt verstoren. Helaas gaat Dacia nu ook mee, en worden ze ook steeds duurder, en luxer.

Dus vanuit techniek gezien is premium; de adoptie van nieuwste snufjes. Vroeger was een hybrid, of TURBO of GTI of RS ook een Premium. Een toevoeging op de standaard; en daarmee bijzonder.

Hoe je je voelt als je in een auto zit heeft denk ik niets met premium te maken. Als je opzoek bent naar een goede deal; of je koopt EINDELIJK de sportauto van je dromen; of je mag de dikste leasebak uitzoeken voor je budget... Het went. Na een paar maanden ziet het er nog steeds net zo uit; maar je zit niet elkaar je vingers op je 'zachte' dashboard te drukken. Misschien dat de lampjes die aangaan, of de mooie dashboard animatie als je de auto aandrukt blijft je het langst bij. Maar ... je went eraan. En dan is het normaal.
Nouja, je kunt jezelf elke dag overtuigen door de slogan van jouw merk 10x op te noemen...Misschien geloof je het dan... en rijdt het anders.
toon volledige bericht
Dat andere goedkopere auto's nu steeds meer standaard met "premium" zaken worden uitgerust maakt de die auto's niet meer premium, dat trekt de baseline van wat een standaarduitrusting is omhoog... want als iedereen het heeft is het uiteraard ook niet meer premium of exclusief.

Wat betreft je 2e deel... ja, ben ik enigszins met je eens, maar ik heb daar ook wel weer een maar voor. Luxe/premium zaken, of zelfs simpelweg hoe fijn een auto rijd kan je inderdaad snel aan wennen. Maar het kan ook eenvoudig weer voor je bevestigd worden... een aantal jaren terug tijdens de vakantie in een huurauto rondgereden, redelijk wat kilometers gemaakt... reed ansich niet slecht, maar toen ik weer thuis was en in mijn eigen auto reed was wel weer heel duidelijk hoe fijn en soepel mijn autootje rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 10:58
Tjah wat heet premium.
Ik heb zelf een Volvo V40, ergens middenklasser qua prijsbeeld als ik het goed heb.
Ik heb die auto op 2 dingen uitgekozen: Rijcomfort gecombineerd met (reputatie) betrouwbaarheid.
Dat ding moet gewoon betrouwbaar starten elke ochtend en ik moet er niet geradbraakt uit komen na 1+ uur rijden. De rest is secundair.

Tot nu toe met iets van 90K KM erin heb ik 2 keer ongepland bij een garage gestaan: 1 keer voor een lekke band en 1 keer toen er op de snelweg wat tegen mijn voorruit vloog met 120 met als gevolg een barst.

Maar ik moet zeggen: Ik heb recent ook in een Golf gereden en echt wat is dat een crap auto qua rijden vergeleken met de mijne. En dat gaat verder dan schakel (Golf) vs automaat.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 14-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Premium is voor mij dat er geen noemenswaardige concessies zijn gedaan qua ontwerp/materiaal/vermogen. Alles moet kloppen. Het vermogen mag je niet teleurstellen, de materiaalkeuze nooit 'net niet'. Infotainment werkt snel, intuïtief en vlekkeloos.

Maargoed, bestaat premium wel? Je krijgt gewoon waar voor je geld. Een Clio van 20k is geen Volvo van 40k. En zo is een vleesje van de supermarkt minder dan een vleesje van de slager. Is de slager dan per definitie premium? Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 28-05 01:31
Zoals al vaker aangestipt is "premium" voor een groot deel ook persoonlijk. En soms relatief onzichtbaar.
En het is niet 1 aanwijsbaar ding of een simpele optelsom.

Het doelt volgens mij een beetje op de totaalbeleving. Het idee dat je vertoeft in een zorgvuldig ontworpen stuk hoogwaardige techniek.

Is dat het extra geld waard? Objectief gezien vast niet, maar daar gaat het niet over.

Een perfect gebakken biefstuk aan een campingtafel op een klapstoel geeft toch een andere ervaring dan in een keurig zorgvuldig aangekleed restaurant, in een comfortabele stoel, met een welbespraakte ober ernaast. Ondanks dat die biefstuk niet anders is geworden.

Ben het er wel mee eens dat, met name de duitsers hard schermen met premium, terwijl dat naar mijn idee lang niet altijd terecht is.
Ik vind het interieur van een tesla met die gigantische uitstekende tablet niet mooi. Maar het is wel strak en "design". Vergelijk dat met de nieuwe ID.3 waar een ze plastic fantastic stuk verdriet op geplakt is alsof het een goedkope china tablet was van 8 jaar geleden. Tuurlijk, we praten over verschillende prijsklasses (dacht ik), maar voor de beeldvorming.

Wat ik zelf schaar onder "premium" is eigenlijk gewoon "luxe".
Mooiere materialen, wat meer design, veel betere geluidsdemping, goed comfort, vermogen over hebben etc.

En dat zijn zeker niet alleen de Duitsers en is ontzettend subjectief.

Heb laatst een stukje gereden in een VW Phaeton. Daar herken ik wel een hoop features in die er m.i. bij passen. De simpelste:
- Een hoop vermogen, maar niet giftig. Dus achteloos zoef je naar hoge snelheden.
- Enorm veel geluidsdemping. Bij die hoge snelheden kun je nog steeds fluisteren.
- Grote comfortabele stoelen (en onderstel) met 101 opties
Maar ook "stomme" extra dingetjes als:
- Hoofsteunen achter die inklappen als er niemand zit, voor betere zichtbaarheid
- Soft-close deuren
- luchtroosters wegklappen om een strakker dashboard te geven.

Is het nodig? Nee. Maakt het de boel net wat "completer", "specialer", "...". Voor veel mensen wel.

edit:
Dat gezegd, denk ik dat "premium" een beetje een bullshit term is. Naar mijn idee valt een hoop hiervan samen met "luxe".

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 14-10-2020 15:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:57

-tom-562

Oliesjeik

Tomatoman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:25:
Dit is hoe mijn kinderen een premium auto beleven:
[Afbeelding]

En dit is hoe ik het beleef: heel veel luxe en comfort en een ellenlange lijst met goodies
[Afbeelding]

Met als keerzijde: ellenlange facturen
[Afbeelding]
15k aan onderhoud? Dat is toch om te janken :o (of hebben we het hier over een M5 o.i.d.) Ik had die auto wss door de pui van de dealer gereden.,
Overweeg als volgende auto een Lexus, scheelt je een hoop onderhoudskosten :+

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 14-10-2020 15:07 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Volgens mij was dat een 550d met een paar fatale defectjes :+ Maar zo zie je maar; de ene persoon vindt 15K veel aan onderhoud; de andere besteed nog geen 15K aan een nieuwe/gebruikte auto. Ieder zijn heug / meug / plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:32

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@timberleek En toch is die Phaeton nauwelijks verkocht, want het is "maar een VW", ten opzichte van de premium A8 die misschien wel een stuk slechter in elkaar geschroefd is en duurder bij gelijke opties. Juist bij zo'n Phaeton merk je dus de invloed van marketing en/of image op het premium gevoel.

Voor mij is "premium" dan ook vooral een marketingterm. Ik rijd persoonlijk liever in een Japanner die heel blijft dan een premium Duitser met knuffeldashboard. Daarbij komt dat ik toen ik een lease-auto mocht uitzoeken eens goed ben gaan vergelijken, en je bij een Golf, Focus of Astra gewoon vaak meer betaalt voor dezelfde uitrusting dan bij bijvoorbeeld een Civic (vorige auto), Ceed of Corolla (huidige auto), terwijl de leuke features in de Duitsers echt niet beter of handiger werken.

De vanafprijs van een BMW 1 of Mercedes A kan ik voor mezelf al niet verantwoorden. Laat staan als je die vol gaat hangen met al die leuke opties.

Ik snap dat een Dacia met (adaptieve) cruise controle en wat andere luxe opties die tegenwoordig bijna standaard zijn nooit zo'n verfijnd gevoel op zal leveren als bijvoorbeeld een aangeklede Corolla, maar de stap van de Corolla naar een Audi A3/BMW 1/Mercedes A is lang niet zo groot. Daar spelen marketing en beleving dus al een veel grotere rol.
Tel daar bij op dat Dacia de afgelopen jaren ook al wat stappen heeft gemaakt, en bijvoorbeeld Kia tegenwoordig gewoon meedoet bij de middenklassers. Skoda heeft nog steeds wel de naam "value for money", maar een Octavia kost nu gewoon net zoveel als een Golf en is maar marginaal groter.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 14-10-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Ik heb geen auto, maar een motor als mijn dagelijkse vervoermiddel. Naast de "bekende zaken" als handvat-verwarming, betrouwbaar (lees: rijdt ook bij regen), voorspelbaar rijgedrag enzovoort, speelt emotie ook een hele grote rol. Mijn vriendin heeft een lease-auto. Voor de auto vroeg ik alleen om comfortabel, prettig rijden en een grote kofferbak. Ik rij de auto functioneel. Ik rij mijn (te grote, te luxe, en teveel "snufjes") motor voor het plezier.

Nu heeft mijn vriendin een BMW X1 gekozen. Ik vind de auto erg mooi, de inrichting erg luxe en alle "snufjes" zijn aanwezig. En opeens pak ik heel vaak de auto. Ik geniet van het rijden. Ik vind het niet erg om door files, of door omrijden langer in de auto te zitten. Ik ervaar de auto als een hele prettige plek. Te duur? Ja vast. Te veel marketing? Natuurlijk! Maar opeens heb ik een "premium" ervaring met een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Een hele mooie definitie van premium.... Met je ogen dicht in een auto gezet worden zodat je niet weet wat voor een het er is. Na een paar minuten voelen en luisteren heb je een goed idee van de 'beter dan normale' kwaliteit of het ontbreken daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alles degradeert in de loop der tijd, zo ook "premium".
Afbeeldingslocatie: https://cdn.plein.nl/img/producten/1000x1000/959619.jpg

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Wat naar mijn mening een premium auto onderscheidt van een niet-premium auto, is een verzameling eigenschappen die significant in positieve zin afwijken van de norm. Die norm en eigenschappen zijn inderdaad tijds- en smaak gebonden. Ook zou een premium auto niet significant in negatieve zin mogen afwijken in sommige eigenschappen. En ook die eigenschappen zijn weer subjectief.

Als ik naar mezelf kijk, ik heb in mijn leven al in heel wat run-of-the-mill middenklasse auto's gereden. Een jaar of 8 terug kwam er een spaarpotje vrij en dacht ik, laat ik van dat geld eens een premium auto kopen. Komende van onder andere een Punto, een Megane, een Leon, een 307SW en een V40 wilde ik een auto die duidelijk meer premium was dan dat rijtje. Uiteindelijk heb ik toen een tweedehands BMW 535d gekocht, een High Executive uitvoering die volgens de RDW een cataloguswaarde van vrijwel 100k had.

Toen ik voor het eerst instapte in die BMW had ik onmiddellijk het gevoel dat ik in een premium auto zat. Prachtig beige leer, een stoel die elektrisch verstelbaar was met mogelijkheden waar ik zelf nog nooit van gehoord had. Lendesteunen, groter / kleiner maken van het zitvlak en dat soort dingen. Kijkende naar het dashboard zag ik een gigantisch breedbeeld scherm met boordcomputer en ingebouwde navigatie. Het was ook mijn eerste auto met meerdere climate control zones, waaronder ook achterin. Onder de motorkap lag een 6 in lijn 3 liter bi-turbo dieselmotor. Ondanks z'n forse motor was de auto heel goed geïsoleerd, het motorgeluid viel amper op. Veel minder dan de andere diesels waar ik mee heb gereden. Het rijgedrag van deze achterwiel aangedreven auto was fantastisch. Automatische luchtvering, waardoor de auto altijd recht stond ongeacht hoeveel man erin zat of wat je in je achterbak had liggen. En de motor had zó veel koppel over het hele bereik, gas geven en je ging. Of dat nu vanuit stilstand, 100km/h of 200km/h was. Het was een genot om in te rijden en de eerste auto waarmee ik na een (vrijwel) non-stop rit naar Italië zonder nek- of rugpijn uitstapte. En op de parkeerplaats even snel iets uit de achterbak pakken? Gewoon alleen het raampje openklappen, de hele achterklep hoefde daar niet voor open.

Ze zeggen wel eens, wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Nou, op die BMW zat ongeveer alles wat ze konden bedenken aan accessoires rond de tijd dat 'ie nieuw was. En kapot ging 'ie. Xenon lampen die meesturen met de bocht, hartstikke handig. Totdat één lamp niet meer meedraait. Een intelligente boordcomputer voor accumanagement die diepladen van de accu voorkomt, maar die defect raakt en de hele auto uitzet onder het rijden. En dat is niet het enige, die auto bleek een rijdende pinautomaat te zijn voor reparaties aan niet-typische slijtageonderdelen. Twee keer heb ik olie gelekt, de multiriem is een keer geknapt. Het extra grote panoramadak wat gedeeltelijk open kon lekte, een lek in het uitlaatspruitstuk, nieuwe versnellingsbak en zo kan ik nog wel even doorgaan. In de 4 jaar dat ik die auto heb gehad was ik jaarlijks tussen de 3000-5000 euro aan reparaties kwijt aan niet-slijtage onderdelen. Ik heb die auto altijd piekfijn onderhouden, keurig al z'n beurten gehad en alles wat gerepareerd moest worden heb ik meteen laten repareren. Toch besloot het motorblok het te begeven en heb ik de auto uiteindelijk "voor onderdelen" verkocht.

Ik ben he-le-maal leeggelopen op die BMW. Uit liefde voor die auto steeds maar weer 1000en euro's erin gepompt, ook al was dat rationeel niet verstandig. En ja, BMW onderdelen lijken van goud gemaakt te zijn ingelegd met diamanten. Mijn ruitenwisser motor was een keer kapot. Bij de BMW dealer een offerte opgevraagd voor reparatie; ruim 700 euro. Want het hele scharniermechanisme inclusief motor heeft één partnummer. Ja, dan voel je je wel even genaaid. Heeft dat echter afbreuk gedaan aan de premiumheid van die auto? Geenszins! Het blijft voor mij de premium wagen die ik ooit kocht en de fijnste wagen waarin ik met afstand heb gereden (in de periodes dat 'ie niet kapot bij de BMW specialist stond dan :P).

Dus dat is premium voor mij.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
@DexterDee Prachtige posting, plezier om te lezen!
MAX3400 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Zeker! Maar niet als je in je startpost een aantal best kritische (en foute) geluiden laat horen, die allemaal op 1 hoop gooit en dan eigenlijk geen vraag stelt maar alleen concludeert dat jouw Forester beter rijdt dan jouw C-klasse.

Niet eens?
De conclusie is idd dat ik nog altijd liever in mijn Forester rijd dan in onze auto van een premium merk. Daarmee kom ik terug op de topictitel en is de OP rond.
Maar dan zit je dus al mis; een premium merk is wat anders dan een auto waar je (zie hierboven) iets extra's voor betaalt. Ik kan best bij Dacia of ander relatief goedkoop automerk binnenlopen, dan "extra betalen" voor een berg opties. Is dan ineens het merk Dacia premium? Of heb ik van de Sandero de "premium" versie zelf samengesteld met een aantal opties?
Hier maak je een denkfout. Als je de redenering volgt is een premium merk een merk dat meer biedt (aka zou moeten bieden) voor meer geld. In het geval van Dacia, kun je Renault dus zien als meer premium. Het merk Dacia is niet "premium" omdat je minder betaalt dan bij een enigszins vergelijkbare concurrent.
Dat gezegd; wat is "beter"? Hoe moet ik dat lezen? Want je zet ineens neer dat een duurdere auto beter is? Lijkt me niet 100% waar?
Als een duurdere auto niet beter is, verkoopt ie niet. Of zou ie niet moeten verkopen; hij moet iets beter doen, zou je zeggen. Dat zou ik iig zeggen.

Er zijn vast incidentele situaties waar een auto voldoet aan HEEL specifieke eisen en men daar meer voor wil betalen, maar dat lijkt me niet de standaard.
Ah, dus nu heeft het niets meer met extra betalen te maken (geld / prijzen is meetbaar) maar je hebt het nu over emotie? En emotie is persoonlijk. Maar ook hier denk ik blijkbaar verkeerd want nog geen 10 seconden later
Dat is idd ook premium. Allicht is het verwarrend, dat is 1 van de redenen dat ik dit topic heb gestart he?
Dus nu is premium dus niet waar je extra voor betaalt en ook niet merkgebonden maar ineens schaar je premium onder hoe hard/zacht iets is. Iets functioneels. Iets meetbaar in hardheid. Maar ondanks dat het over KUNSTstof gaat, heb je toch een paragraaf later
Zo verwarrend is het dus. Je conclusie zou hier kunnen zijn: goed dat het eens een keer besproken wordt, want het is nogal onduidelijk.
Hak op de tak; nu gaat het wel weer over geld. En dat kunststof (de naam zegt het al) dingen imiteert die niet echt zijn. Ja, jammer zeg. En nu?
Hoezo en nu? Dat hoort schijnbaar bij een premium beleving. Ik geef voorbeelden van waar het door lijkt te schieten; men wil zo graag premium beleving bezorgen bij de klant, dat er allerlei neppe meuk ontwikkeld wordt. Een auto met 4 uitlaten waar maar uit de helft uitlaatgas komt op een koude winterdag, vind ik gênant. Enorme nep stortkokers, diffusors etc. vind ik ook gênant. En uitlaatgeluid uit je speakers, nota bene ontwikkeld door sportief merk BMW, brrrr.
Ondertussen noem jij premium dus een combi van geld (meetbaar), emotie (persoonlijk), materiaal (wat de gek ervoor geeft) en waarheid (imitatie of niet). Het wordt een beetje heel wollig zo; is er ergens een tabel welke het zwaarste weegt ten opzichte van een bepaald moment in tijd?
Je verwacht dat ik het exact definieer? Dat is de insteek niet, dan hoeft er helemaal geen discussie plaats te vinden, ik ben wel benieuwd naar de mening hierover van mijn mede-Tweakers. Dat er vele verschillende meningen worden gespot over wat andere Tweakers verstaan onder "premium" zegt voldoende toch?

Ik vraag me zelfs af OF "premium" wel te definiëren valt. Misschien is de definitie wel: manipulatie van de consument door auto marketeers, om meer te verkopen. Ik hoor iig van meerdere mensen in mijn omgeving "dat ze wel premium willen rijden" en ik zie autotests waar auto's worden afgetest omdat ze niet "premium" genoeg zijn. Er lijkt alleen niemand te zijn die zich eens afvraagt wat het nu eigenlijk is, en of het überhaupt belangrijk zou moeten zijn?
Echter:

Ja, en nu komt ook betrouwbaarheid om de hoek kijken? En dat vind jij waarom? Dat leg je niet uit; je poneert alleen een stelling zonder feiten / uitleg. Klinkt niet echt als een optie tot discussie. Toch, het boeit dus ik lees verder en zie
Dat zou helder moeten zijn, vind ik. Premium is o.a. "meer betalen voor meer". Als je meer betaalt voor meer en minder krijgt op een bepaald vlak, vind ik het produkt niet meer zo premium. Althans, ik vind dat discutabel. Een premium produkt dat vaker stuk gaat dan een niet-premium produkt, is niet beter. Dat terwijl de autotests en de automerken toch echt suggereren dat premium beter is.
Dit klinkt toch wel als alu-hoedjes. Volgens mij de allergrootste "kostenpost" aan elke auto die je nieuw koopt en uit eigen zak betaalt: de afschrijving. En hoe duurder de auto, hoe meer je in de eerste 5 jaar ongeveer inlevert.
Dat laatste is zeker zo, maar in deze discussie niet relevant voor zover ik zie.

En nee, dat is geen alu-hoedjes verhaal. BMW zegt je dat de ZF-bakken onderhoudsvrij zijn en een autoleven lang meegaan. Dat is onzin: elke 100-150k km moet je de bak spoelen en de olie verversen dan gaat ie veel langer mee. Nieuwe automaat kost je zo 3-4k, kostprijs is 10% daarvan.

Ik postte hier een tijd terug iemand die in de R&D van het grootste autoconcern van Europa werkzaam was, die vertelde dat metaallegeringen er worden ontwikkeld om zo lang mee te gaan als de garantie duurt; als het veel langer mee gaat, worden ze aangepast want zijn ze te sterk. De marges op Duitse auto's zijn klein, hij vertelde dat er juist enorme winst wordt gepakt op onderdelen, vervanging van wat stuk gaat. Ergo: verdienmodel.
Echter, je stelt niet alleen weer geen feiten aan de kaak (want 0 linkjes / bewijs) maar je suggereert ook direct dat de consument het niet door heeft (dat is raar; iedereen ziet toch een offerte voor 4 K voor een bak) en dom blijft. Hoe meet je "dom" ten opzichte van "premium"? Is er een tabel waarin IQ, besteedbaar inkomen & merk aan elkaar gelinkt zijn en anders mag je iets niet kopen?
Onbegrijpelijke paragraaf.
Maar dan is het raadzamer, vind ik, dat je je dus niet 5 of 6 random factoren op een hoop gooit die allemaal "premium" zijn terwijl de helft niet meetbaar / bewijsbaar is en gedeeltelijk uit de vrees / angst / observatie van jouw ervaringen is opgebouwd.
Vriendelijke vriend, ik stel vrij nadrukkelijk de vraag "wat is premium nu echt en hoe belangrijk is het?" en doe een voorzet in mijn OP. Vertel jij eens wat over jouw visie, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

PD2JK

ouwe meuk is leuk

sypie schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:07:
Alles degradeert in de loop der tijd, zo ook "premium".
[Afbeelding]
Dat zijn toch echt de beste lappen, weet ik uit ervaring. Dus premium is wat mij betreft op z'n plaats.

Hell, als een paperclip pas na 500x buigen knapt, mag het van mij ook premium heten. Boeiend allemaal. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 14:50

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik denk dat Premium door de autofabrikanten gewoon als marketing term wordt gebruikt. Hoe wil een Kia nu Premium zijn als een Mercedes Benz die misschien 3x zo duur is ook Premium is? Die verhouding klopt dan toch niet?

Wat ik zélf als Premium ervaar is de gebruikte materialen in het interieur. Die kun je echt ruiken zien en voelen als je in de auto zit. Ik rij sinds zeer kort een BMW F10 535i M-sport uit 2016 en dat is een Premium auto. Hiervoor een Golf 7 GTI Clubsport gereden waarvan ik dacht dat die Premium was. Totdat ik in de BMW ging rijden....

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 18:35
Ik kan niet voor alle merken spreken, maar wel Japans. Ik heb 18 jaar in volle tevredenheid rondgereden in een Toyota Starlet, tot 2 jaar geleden. Dat was mijn eerste auto. Je kunt dus wel zeggen dat mijn eisen niet echt hoog zijn.

Wel was hij, zeker de laatste 10 jaar, natuurlijk veel minder dan een nieuwe instapper in het A of B segment. Dat heeft me echter nooit gestoord.

Sinds 2 jaar ben ik overgestapt op een 2,5 liter V6 Lexus IS250 uit 2006(!!)

Nog steeds niet bepaald een nieuwe auto dus.

En het basismodel dus he, zonder navi, stoelverwarming, leer etc.

Toch kan ik na die 2 jaar zeggen dat het een fantastische auto is. Het is geen racemonster maar is best rap. Oerdegelijk. Rijgedrag zijdezacht. Interieur mooi en kwalitatief afgewerkt, ondanks de stoffen bekleding toch heel mooie fijne stoelen en slijtvast. Comfortabel, stil, fijne reisgenoot. Als ik een nadeel moet noemen dan wat onzuinig in verbruik en de lak kan slijtvaster.

Maar voor mijn werk heb ik in talloze lease autos van collega's gereden als ik vervoer nodig had, en vele huurautos. Vaak allen hagelnieuw.

En ik durf nu nog te zeggen dat ik mijn auto uit 2006 anno 2020 tegenover iedere leaseauto in mijn leaseklasse durf te zetten als het om rijeigenschappen gaat (waar een auto uiteindelijk primair voor is) en dat hij niet onder doet.

Ik heb het dan over de klasse waar de Mondeo, Talisman, Superb etc in vallen.

DAT vind ik premium :)

En dat alles kostte me toen 9000 euro. Gek genoeg zijn de prijzen sindsdien flink gestegen, ook exemplaren met hoge km standen. Echt speciaal of zeldzaam zijn ze ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

KnoxNL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:54:
En ik durf nu nog te zeggen dat ik mijn auto uit 2006 anno 2020 tegenover iedere leaseauto in mijn leaseklasse durf te zetten als het om rijeigenschappen gaat (waar een auto uiteindelijk primair voor is) en dat hij niet onder doet.
Dat is natuurlijk subjectief. Rijeigenschappen zijn voor jou misschien primair, maar voor mij is dat het efficiënt kunnen vervoeren van mensen en spullen. Daar is mijn (niet-premium) station veel beter in dan jouw Lexus :+
En voor een ander is het misschien het uiterlijk, het comfort, de prestaties, of hoe hard de radio kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Voor mij is een auto premium als hij gewoon doet wat hij moet doen en me dagelijks van A naar B brengt en ook weer terug. En als dat nog kan tegen een net verbruik en minimale kosten mooi.

Kraakjes en piepjes boeien niet, dan zet je de radio wat harder. Plastic fantastic, want jawel dat weegt niets en dat maakt de auto lichter wat weer in de wegenbelasting scheelt en het verbruik.

Ik ga morgen weer in mijn 27 jaar oude swift stappen met een grijns van oor tot oor zeg ik goeiemorgen tegen haar en de startmotor lucht 3 keer en ze loopt. Als een zonnetje.

DAT is premium

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Laatst online: 18:35
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Dat is natuurlijk subjectief. Rijeigenschappen zijn voor jou misschien primair, maar voor mij is dat het efficiënt kunnen vervoeren van mensen en spullen. Daar is mijn (niet-premium) station veel beter in dan jouw Lexus :+
En voor een ander is het misschien het uiterlijk, het comfort, de prestaties, of hoe hard de radio kan.
Subjectief blijft het natuurlijk altijd.

Maar om hier even op in te haken, ik ging gisteren wegens een lekkage thuis een condensdroger bij Boels halen. Echt supergroot is dat ding niet.

Long story short, uiteindelijk ben ik maar teruggekomen met de clio (niet eens station) van mijn ouders, wara hij WEL in pastte :+

/Sedan-life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
SpoekGTi schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 22:56:
Voor mij is een auto premium als hij gewoon doet wat hij moet doen .........

Als een zonnetje.

DAT is premium
Premium is niet kwaliteit. Mercedes is ook een merk wat voor kwaliteit 'het beste op de markt' gaat; en premium is.

Jouw Swift is een super verstandige keuze, en jij bent er heel erg tevreden mee.

Ik durf te stellen dat een Premium auto meer onderhoud (en vooral reparatiekosten) met zich mee brengt.Aan een Swift gaat geen stoelverwarming, of automatische regensensor, of radarcruise control stuk. Want jouw Swift heeft dat niet. En dat is helemaal niet erg! Wees blij dat je je over al die onzin geen zorgen hoeft te maken.

Je hoeft geen 102 verstelbare gekoelde en verwarmde leren stoel te hebben om lekker te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:56

MLLL

Palm Treo 650

Blasterxp schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

Ik durf te stellen dat een Premium auto meer onderhoud (en vooral reparatiekosten) met zich mee brengt.Aan een Swift gaat geen stoelverwarming, of automatische regensensor, of radarcruise control stuk. Want jouw Swift heeft dat niet. En dat is helemaal niet erg! Wees blij dat je je over al die onzin geen zorgen hoeft te maken.

Je hoeft geen 102 verstelbare gekoelde en verwarmde leren stoel te hebben om lekker te zitten.
Het frapante is dat Lexus wel in staat is om deze opties tot in de lengte van dagen te laten werken. Spreek uit ervaring.

Voorbeeld:

Had een GS300 uit 1993 die destijds 17 jaar oud was waarbij het stuurwiel van je af ging als je de contactsleutel uit het slot nam. Na 20.000 keer (schatting) werkte dat nog feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:52
Ik heb geen idee wat een premium auto moet voorstellen, maar ik weet dat ik in een luxe auto rijd als ik weer eens op autovakantie ga en 2000+ KM in de auto zit/rijd. Er worden altijd termen rondgegooid als marketing, beleving en te duur, dit zou ik alleen snappen van mensen die echt spartaans leven. Een stap hoger maakt niet veel indruk (groter, beter, meer), maar als je ineens weer een stap terug moet doen besef je hoe goed je het eigenlijk had. Ik zou nooit 100K uitgeven aan een auto, maar ik rijd liever in een luxe tweedehands auto voor 30K, dan in een nieuwe 'normale' auto voor 30K.
Wat betreft meer potentiele kosten aan een premium auto, ja dat is het geval ook al is die premium auto erg betrouwbaar. Aan een groter/luxer huis heb je bijvoorbeeld ook veel meer kosten dan aan een appartementje van 50m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

MLLL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Het frapante is dat Lexus wel in staat is om deze opties tot in de lengte van dagen te laten werken. Spreek uit ervaring.

Voorbeeld:

Had een GS300 uit 1993 die destijds 17 jaar oud was waarbij het stuurwiel van je af ging als je de contactsleutel uit het slot nam. Na 20.000 keer (schatting) werkte dat nog feilloos.
Ik denk dat als je dit soort punten meeneemt Lexus 1 van de weinige echte premium merken is (zonder dat je een godsvermogen aan onderhoud hebt uitgegeven)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
mister_S schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:48:
Ik heb geen idee wat een premium auto moet voorstellen, maar ik weet dat ik in een luxe auto rijd als ik weer eens op autovakantie ga en 2000+ KM in de auto zit/rijd. Er worden altijd termen rondgegooid als marketing, beleving en te duur, dit zou ik alleen snappen van mensen die echt spartaans leven. Een stap hoger maakt niet veel indruk (groter, beter, meer), maar als je ineens weer een stap terug moet doen besef je hoe goed je het eigenlijk had. Ik zou nooit 100K uitgeven aan een auto, maar ik rijd liever in een luxe tweedehands auto voor 30K, dan in een nieuwe 'normale' auto voor 30K.
Wat betreft meer potentiele kosten aan een premium auto, ja dat is het geval ook al is die premium auto erg betrouwbaar. Aan een groter/luxer huis heb je bijvoorbeeld ook veel meer kosten dan aan een appartementje van 50m2.
Hangt er van af. Ik vind onze gezinsauto (nee niet de 27 jaar oude swift) erg fraai en luxe uitgerust. Dat is een Vitara uit 2015 met full options. En ik ben het met je eens als ik daar weer in rijdt dan denk ik ook ow ja zo kan het ook, wel soepele vering en stoel verwarming, climate control en automatische wissers en lichten en parkeer sensoren en CarPlay en adaptive cruis control. Tuurlijk ik kan nog luxer dat weet ik wel maar is het nodig. Ben met de gezinsauto ook al meerdere vakanties weggeweest. Maar heb ook al een keer 1200+ km in de swift moeten vertoeven Tsja tis maar net wat je zelf eist denk ik zo

En qua jaarlijkse kosten maken die 2 auto’s elkaar weinig.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik snap de criteria niet helemaal. Natuurlijk is een Lexus of BMW 5 beter dan een Starlet die stukken goedkoper was. Dat is niet “premium” maar gewoon duurder. Natuurlijk staat daar wat tegenover qua voorzieningen en kwaliteit. Anders zou niemand ooit meer een Lexus of BMW kopen. Volgens die logica is alles wat duurder is bijna per definitie meer premium.

Volgens mij zit premium erin dat je meer betaalt voor zaken die moeilijk of helemaal niet objectief te kwantificeren zijn. Design, afwerking, rijgedrag, het gevoel wat een auto geeft, maar ook prestige wat dan weer aan historie van een merk en ook gewoon ordinaire marketing verbonden is. En natuurlijk noemt elke marketeer zijn product graag premium maar het is uiteindelijk de individuele consument die bepaalt of een merk premium is of gewoon dertien in een dozijn.

Als KIA nu een Mercedes killer uitbrengt, met exact dezelfde eigenschappen voor de helft van het geld, dan maakt dat KIA nog niet premium. Dan is het een budgetleverancier die gewoon een heel goed product uitbrengt. Want met die geweldige auto hebben ze niet opeens het prestige van een Mercedes. Het kost zo’n bedrijf namelijk decennia om dat prestige op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:52
Als een KIA dezelfde auto uitbrengt als een Mercedes voor de helft van het geld, dan hebben ze toch een premium auto uitgebracht voor de helft van het geld? Moet er per se een ster op zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 15-10-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
DexterDee schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:25:

"beschrijft fijne BMW"

Dus dat is premium voor mij.
Tja, ik heb ook wel eens in zo'n mooie auto gezeten, en kan er dan ook echt van genieten. Maar van de categorie "nothing as expensive as a cheap Ferrarri": Het is me het geld niet waard.
Leuke auto's zijn zeker in Nederland gewoon een melkkoe. Van de overheid, en de garage.
Dus ik geef die centen wel ergens anders aan uit. Geen "keeping up with the Joneses" voor wat betreft een auto.
Op de oprit: Dacia Duster uit 2011 op gas.
De leasebak die ik niet privé ga rijden komt pas in februari, dus voorlopig helemaal geen tweede auto :) .
Premium auto: Mij te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Premium = marketing, zoals zoveel tegenwoordig.

Maar is er ook niet iets ontastbaars aan premium als zacht plastic en alle andere zaken die al voorbij zijn gekomen?

Premium = dan ook status (voor veel mensen).

Heb ik een BMW (ja :p) dan is mijn status voor veel mensen zowel negatief als positief anders dan mijn in voorgaande Volvo of ik dat nu wil of niet.

Voor veel mensen (zeker in NL) is die status belangrijk en wordt er ook hard om gevochten door de merken om zo premium als mogelijk over te komen.

Is dit jou premium? (TS) nee dat denk ik niet jij associeert dit met hele andere zaken zoals veel mensen in dit topic doen.

Premium, een mooie term die iedereen voor zichzelf positief invult en daarom dus belangrijk is voor de fabrikanten, stelt het daarna teleur ja dan is jou premium toch net even anders dan de fabrikant voor jou had bedacht.

Wat ik persoonlijk als prettig ervaar is een service en relatie die boven andere dealers uitstijgt, dat voelt voor mij als premium iets wat ik als cadeautje krijg terwijl ik de auto ook bij de dealer 15km verder had kunnen kopen.

Alstublieft, zomaar wat gebazel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:44

DexterDee

I doubt, therefore I might be

downtime schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:23:
Als KIA nu een Mercedes killer uitbrengt, met exact dezelfde eigenschappen voor de helft van het geld, dan maakt dat KIA nog niet premium. Dan is het een budgetleverancier die gewoon een heel goed product uitbrengt. Want met die geweldige auto hebben ze niet opeens het prestige van een Mercedes. Het kost zo’n bedrijf namelijk decennia om dat prestige op te bouwen.
Als KIA structureel op het afwerkingsniveau en rij-eigenschappen van luxe-segment Mercedessen zit, dan verschuiven ze in de loop van de tijd echt wel naar een premium brand. Dat gebeurt niet van de een op de andere dag, want inderdaad zijn er nog hordes mensen die KIA kennen van de Picanto. En zoals dat altijd in een kapitalistische markt gebeurt, zal KIA in dat geval langzaam ook richting het prijspunt van een "premium Mercedes" kruipen. Iets met vraag en aanbod.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:23
mister_S schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:44:
Als een KIA dezelfde auto uitbrengt als een Mercedes voor de helft van het geld, dan hebben ze toch een premium auto uitgebracht voor de helft van het geld? Moet er per se een ster op zitten?
Eh,..ja. Als KIA en Mercedes dezelfde auto uitbrengen, voor het idee is het een Mercedes, dan is die ster hard nodig. Hoe verkoop je anders aan jezelf de kosten van onderhoud? Bij KIA doe je het ding meteen de deur uit, bij Mercedes hoop je blind dat 'ie het blijft doen na deze ene reparatie.. spoiler alert, niet dus.
Meerdere Mercedessen gehad hier. Allemaal geweldig als het werkt. Maar als het eenmaal kapot gaat, kun je ook een tweedehandsje kopen van de reparatiekosten. En vaak weet je dat het over x jaar weer kapot gaat, want het is gewoon zo slecht ontworpen. Slecht qua duurzaamheid dan, niet bij functioneren als het nieuws is.
Bijvoorbeeld een mooi lamellendak. Degelijke constructie, behalve één kunststof verbindingsdarmpje aan beide zijden. Geen reden waarom het niet van iets anders gekund had, ruimte genoeg voor een degelijk constructie.
Die armpjes gaan na zo'n 8 jaar stuk. Bekend verschijnsel. Dak gaat dan niet meer dicht met motor en blijft ook niet dicht. Snelweg op en het trekt open door de onderdruk boven het dak.Beetje stom en het regent ook gewoon binnen. Kosten scharnieren (ja weer 1 partnummer voor het geheel in plaats van dat armpje) met een beetje zoeken origineel Mercedes €65/stuk. Kosten om het te laten herstellen €1600. Want de halve auto moet uit elkaar en het dak uitgebouwd om de scharnieren te kunnen vervangen.
Premium is ook gewoon het feit dat de meeste mensen om je heen het niet kunnen betalen. Het is een statussymbool. 'Kijk eens hoeveel geld ik kan missen.'

(noot; ik heb zelf nooit een Mercedes aangeschaft en zal dat ook nooit doen. Het is gewoon ongemakkelijk rijden, wetende dat je na een paar jaar bijna zeker problemen krijgt die ook nog eens reteduur zijn en terug blijven komen. Zelfde met de andere klassieke 'luxe' merken. Doe maar gewoon een iets minder over-engineerd model wat bijna net zo goed is, als het werkt en ook blijft werken na de garantieperiode.)

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
mister_S schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:44:
Neem de Kia Stinger: Premium aandrijving en rijeigenschappen. Maar qua interieur / infotainment niet op het niveau. Ze zouden er echter gerust een gooi kunnen doen als ze zich er werkelijk toe zetten. Het prijskaartje zal waarschijnlijk ook navenant meestijgen terwijl ze met de Stinger juist een auto uit wilden brengen die op performance mee kan doen, maar verder nog wel gewoon Kia was, ook qua prijs.

Een ander interessant merk is Mazda. De recente modellen weten zich zeer zeker wel te onderscheiden van de Fords en VW's qua afwerking en design. Ook hier weer is het qua infotainment wat meer basic. Is Mazda een premium merk? Nee niet in z'n geheel, ondanks dat ik van mening ben dat ze bovengemiddeld fraaie en goede modellen op de markt zetten. Het doet echter wel erg z'n best om zich weg te zetten van de doorsnee merken, dus wellicht terzijnertijd?

Audi wordt immers ook als premium gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Cid Highwind schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:38:
[...]

Neem de Kia Stinger: Premium aandrijving en rijeigenschappen. Maar qua interieur / infotainment niet op het niveau. Ze zouden er echter gerust een gooi kunnen doen als ze zich er werkelijk toe zetten.
Alfa Romeo zou er waarschijnlijk mee weg komen. Daar is ook genoeg mis maar de liefhebbers geven er niet om. Dat is ook premium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Tja premium... ik ben bezig met mijn 4e auto:
- golf 3 1.9d, stuurbekrachtiging verder kaal
- Peugeot 206 1.4hdi XR, stuurbekrachtiging en airco, verder kaal
- Peugeot 207SW 1.6VTI XS, pano dak, cruise control, regensensor, climate control
- Peugeot 206SW 1.4 xline, stuurbekrachtiging airco en elektrische ramen

De 206 tov de golf voelde premium. Later die 207: "ik zou nooit weer terug naar een 206 willen, dit is zoveel meer auto". 5 jaar later, motor aan gort na 3 jaar lang 1500-2000 euro in dat kutding te stoppen nu weer een 206. Eentje waarvan alles wat kapot kan aan een 17 jaar oude auto ook kapot is of gaat, maar ik repareer nagenoeg alles zelf tegen een fractie van de kosten, gewoon omdat dat ding supersimpel is en alle onderdelen voor een prikkie te koop zijn. Voor mij hoeft "premium" niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Dieken Taffert schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:00:
De term valt in "auto-land" veelvuldig als het gaat om auto's: "premium". Het schijnt heel belangrijk te zijn voor consumenten. Maar wat is het nu eigenlijk? En dan vooral: wat is het ECHT?

Tijd voor een stukje proza van een autoliefhebber.

"Premium" betekent in wezen gewoon dat je meer betaalt voor iets extra's. Je verwacht dus dat een "premium auto" meer biedt voor meer geld. Een premium merk zou dan duurdere auto's verkopen die beter zijn. Bekende merken die "premium" worden genoemd, zijn de Duitse drie BMW, Audi en Mercedes, de Japanners hebben vooral Lexus (en wat minder succesvolle/bekende pogingen als Nissan's Infiniti, Honda's Acura en Mazda's Xedos), de Koreanen (Kia/Hyundai) hebben Genesis. Volvo probeert ook heel hard om premium te zijn.

Waar het vooral om lijkt te gaan, is beleving. Een premium auto geeft het gevoel in een duurdere en meer luxe auto te rijden. Extreem veel aandacht gaat daarbij naar het dashboard, de materialen die daarvoor gebruikt zijn. Zachte kunststoffen zijn functioneel waar je er met je hoofd tegenaan kan klappen bij een botsing, maar zijn toch ook vooral "premium". Verder kun je denken aan leer, aluminium of zelfs koolstofvezel. Meestal zijn het plastics die er als zodanig uitzien. De marketeers en de automedia hebben het er met geweld bij de consumenten ingeduwd dat hel ont-zet-tend belangrijk is dat je een "premium" dashboard voor je ziet. Dat verkoopt auto's. De gemiddelde automobilist zit niet continu aan zijn dashboard te voelen, dus dat bevreemdt mij ergens wel, functionaliteit/degelijkheid vind ik veel belangrijker. Qua zachtheid en comfort zijn het toch vooral de stoelen die van belang zijn, lijkt me. Qua aanraking doen ook het stuurwiel en de versnellingspook mee.

Een premium uiterlijk is ook belangrijk voor de meeste consumenten: denk aan neppe, kunstig gevormde opzetstukken voor de uitlaat, zodat een Audi viercilinder diesel de stortkokers lijkt te hebben van een Lamborghini V10. Een nep diffusor, dat oogt als een raceauto. Bij een SUV, nep beschermingsplaten voor de bodem (alleen stukje plastic aan de achterkant), dat oogt stoer. Heel veel plastic nepchroom. Misschien zelfs wat stroken nep koolstofvezel. En natuurlijk nep uitlaatgeluid uit de speakers. Lekker dik doen voor weinig geld.

Wat heb je eigenlijk aan een zacht dashboard? Volgens mij bijzonder weinig. Het is een concept dat is bedacht door met name de Duitse auto-industrie: daar gaan wij ons op onderscheiden. De automedia in Europa worden zwaar beïnvloed door de eigen auto-industrie: het is aan hen om de consument er van te overtuigen dat het belangrijk is. Dat hebben ze met enorm succes gedaan. De Japanners met hun harde plastics, die moet je niet hebben! Dat is niet premium joh.

Inmiddels maken ook de Aziaten auto's met zachte dashboards. Lexus en Genesis doen dat ongeveer net zo goed als Ze Germans. Wat nog veel belangrijker is: hun auto's gaan niet of nauwelijks stuk. Want dat is iets dat de automedia je niet vertellen: de Duitse premium-merken BMW, Audi en Mercedes hebben wel zachte dashboards, maar qua betrouwbaarheid zijn ze allesbehalve leidend, op dat vlak zijn ze dus helemaal niet "premium". Audi en BMW zijn zelfs benedengemiddeld; je betaalt extra, maar krijgt dus niet alleen meer, maar ook minder. Mercedes doet het iets beter maar is ook niet geweldig. Ook Volvo volgt tegenwoordig het bekende recept: waar Volvo's vroeger onverwoestbaar waren, zijn moderne Volvo's dat absoluut niet meer. Wel zijn Volvo's tegenwoordig hip en "premium", want dat verkoopt, dat heeft eigenaar Geely goed door. Je kunt het ze nauwelijks kwalijk nemen.

Dat de Duitse premium-merken vrij onbetrouwbare auto's verkopen, komt niet doordat ze geen betrouwbare auto's kunnen maken. Dat kunnen ze prima. Maar het is een prachtig verdienmodel: zorg dat er kosten ontstaan na aflopen fabrieksgarantie, dan verkoop je een nieuwe automatische versnellingsbak voor een PREMIUM prijs. Kost je zo een 4000 euro, kostprijs nog geen 10%. Dan moet je wel zorgen dat de consument dit niet door heeft en dom blijft, dat de automedia weinig aandacht besteden aan betrouwbaarheid. Ik volg de automedia al decennia, en dit viel me altijd al op, omdat ik betrouwbaarheid enorm belangrijk vind. Het duurde heel lang (zeg maar een jaar of 20) voor het kwartje viel, dat dit wel eens opzet kon zijn.

Er is overigens een Duitse uitzondering: Porsche. Die maken doorgaans wel betrouwbare auto's, veel dichter bij perfectie kom je sowieso niet qua auto. De echte premium merken van deze wereld (dan neem ik de extreem dure merken als Rolls Royce en Bentley niet mee) zijn dan ook niet BMW, Audi en Mercedes maar Porsche, Lexus en Genesis. Daar krijg je echt meer voor meer geld.

De rest is vooral marketing onzin. Ergens ook wel weer nuttige onzin: de Nederlandse economie is gekoppeld aan de Duitse die zwaar wordt beïnvloed door zijn auto-industrie.

Wat ik zelf rijd? We rijden veruit het meest in een Mercedes C-klasse diesel (qua vlotte diesels kom je altijd bij Ze Germans uit, of misschien Volvo), maar zelf rijd ik liever in mijn 15 jaar oude Subaru Forester vol met keiharde plastics.
toon volledige bericht
Premium gevoel begint bij het uitzoeken van een auto.

Daardoor was Audi al direct een tegenvaller. Ongeïnteresseerde verkopers.

Bij Volvo namen ze echt de tijd voor je, naast koffie water of thee ook frisdranken te drinken. Ik voelde mij daar veel meer koning dan bij de Audi dealer.

Ik ben wel benieuwd waardoor jij zegt dat Volvo het hard probeert, maar niet is.

Het comfort van een Volvo is voor mij onovertroffen. Ze zitten minder op sportiviteit, wat de Duitse 3 wel doen, maar het comfort is gewoon erg goed. Ook uit tests komen ze vaak erg goed uit de bus.

Maar met iedere auto heb je ook wel eens problemen, de ervaringen die ik tot nu toe heb gehad is Volvo echt onovertroffen. Ze doen gewoon erg hun best voor je.

Lekke band? We staan over 10 minuten bij je met een vervangend leen wiel.

Probleem met een aircopomp bij 185.000km buiten garantie? We repareren deze kostenloos omdat het te vaak voorkomt en dit onderdeel niet de kwaliteit heeft die de klant mag verwachten.

Ik heb nooit BMW of Mercedes gereden, maar bij Audi kun je dit echt op je buik schrijven. Audi vind ik een iets mooiere VW met iets meer mogelijkheden, maar Volvo staat bij mij echt hoger op de premium ladder dan Audi. Vooral met alle huidige nieuwere modellen.

VW heefteen gigantisch verschil tussen modellen heb ik het idee. Ik deel jouwervaring ook, huur Golfjes vaak meegekregen en dan was het wel de goedkopere trend of comfort uitvoering. Maar inderdaad veel hard plastic.

Ik had gisteren bij onderhoud een leen Model S mee uit 2016 en dat is echt wel andere koek dan de Model 3. Het is comfortabeler, maar panel gabs waar serieus mijn hand tussen past. Ook totaal niet consistent. Bij mij kom ik mijn hand tussen het deurpaneel en de b stijl stoppen. Bij de passagier sloot dit wel goed maar zat een vinger ruimte tussen het raam en het deur paneel.

Mijn vrouw heeft niets met auto’s en premium, maar het eerste wat ze zei: dus je betaalt €120.000 voor deze Model S en dan krijg je dit?!?!

Bij de 3 die ik zelf heb valt dit reuze mee. Maar het probleem van de 3 is dat hij zo “basic” aanvoelt. Gooi een deur dicht, gooi de kofferbak dicht, rijgeluid tijdens het rijden, totaal geen isolatie, stoelen zijn totaal niet premium. Die in de S zijn al beter, mooi ook niet wat je bij andere premium auto’s krijgt.

Ik kan mij voorstellen dat je de drivetrain bij Tesla als premium bestempelt en de multimedia, maar op alle andere fronten vind ik het een vergelijkbare normale C segment auto. Een Focus bijvoorbeeld.

En dan laten we service maar even buiten beschouwing ;)
Ik lees op Facebook Model 3 pagina verhalen dat mensen tot maandag moesten wachten voor bepaalde problemen waarmee ze lastig verder konden rijden (lekke band voor hun huis, valt niet onder “onderweg” ofzo).

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 14:49
Ooit met een kennis mee gegaan naar een autoveiling voor handelaren. Zeer ontnuchterend. De biedingen daar waren (in mijn particuliere optiek) onwaarschijnlijk laag. Bij wijze van spreken nog net niet de schrootprijs per kg, ook voor vrijwel nieuwe, premium bolides.

Zelf rijd ik een hyundai Ioniq. Qua interieur zeker geen premium uitstraling en erger nog, matige stoelen. Aangezien het voor mijn gezin alleen een vervoermiddel is, en ik voor mijn werk gebruik maak van het ov, word ik vooral enthousiast vd lage km prijs.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:16
Dieken Taffert schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:00:
[...]

In reviews van auto's wordt vaak genoemd dat iets wel of niet "premium" zou zijn. Het is alleen al op autoweek in de laatste weken meerdere keren besproken in reviews, recent voorbeeld is de vergelijkende test van Ford Explorer PHEV vs. Volvo XC90 T8.

"Premium" is een criterium waarop Europese auto reviewers auto's beoordelen. Het lijkt mij dus zeer terecht om dat eens kritisch onder de loep te nemen. Wat is het nu en hoe belangrijk is het?

Dat geluid hoor je zo weinig dat jij nu niet goed weet wat je er mee moet ;)

Dat iedereen hier het anders uit lijkt te leggen zegt dat:
1. Het onduidelijk is wat het nu echt is, want het is voor iedereen anders;
2. Reviews van auto's door het beoordelen op het aspect "premium" moeilijker te interpreteren worden;
3. Het desondanks succesvol wordt gebruikt door marketeers om auto's te verkopen;

toon volledige bericht
Gisteren toevallig Keuringsdienst van Waarde gezien op NPO3? Ging over allerlei vage claims op thee. 1 op 1 te kopiëren op veel andere consumentenproducten.

Zodra marketingafdelingen ermee aan de haal gaan, moet je de toebedichte kwaliteiten met een korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Joris748 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:24:
[...]

Gisteren toevallig Keuringsdienst van Waarde gezien op NPO3? Ging over allerlei vage claims op thee. 1 op 1 te kopiëren op veel andere consumentenproducten.

Zodra marketingafdelingen ermee aan de haal gaan, moet je de toebedichte kwaliteiten met een korrel zout nemen.
Betrouwbaarheid is altijd maar de vraag, bij welke auto dan ook.

Los van alle marketing termen, stap eens in een oude XC-90 en de huidige. Een wereld van verschil. Stap daarna ook eens in een Kia Sportrage, Hyundai Tucson en Renault Kadjar.

Dat is het verschil tussen premium en niet premium.

Het verschilt erg per model toen de XC-90 van Volvo uitkwam had je de oude V60 die onder de Duitse 3 bleef qua beleving, look en feel. Maar die XC-90 won het destijds in tests van een Cayenne.

Je kunt dus niet zomaar stellen dat een merk echt premium is, het verschilt nog wel eens per model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou wel zorgen dat je de segmenten en leeftijden bij elkaar houdt;

https://bynco.com/nl/blog...elk-segment-past-bij-jou/

Ik zie nu vergelijkingen gedaan worden uit verschillende segmenten en leeftijden, dat is natuurlijk niet te vergelijken. Techniek en ontwikkelingen staat niet stil.... ook niet de verplichtingen zoals radars en allerlei andere snufjes, zoals rem-assistentie en noem het maar op.

Bijvoorbeeld een Kia Ceed uit 2012, deze zal je redelijk verafschuwen qua stoelen (genoeg over te vinden), terwijl je in een Kia Ceed van dit jaar je heerlijk zit. Net zoals het voorbeeld van Volvo hierboven....

Dus wat is premium, is dat de ervaring? Aftersales? Pre-Sales? Of alle gadgets, zoals een mobiele App? Of is het status? Een BMW of Audi voor de deur?

Premium lijkt mij de emotie en persoonlijk voorkeur van diegene, daar waar ik graag Mercedes rij, zal iemand anders weer helemaal premium zijn in een Toyota Aygo...

Premium is erg lastig te definiëren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Vlotte diesels altijd bij "ze Germans"? Zeker 15 jaar geleden totaal niet waar. Probeer de Italianen eens, de 1.9 en 2.4JTDm zijn echt fijn.

Ik rij nu een 2020 Mercedes CLA 200d, en de motor is fijn maar zeker niet snel.

Kwa "premium" valt het ook vies tegen bij de CLA. Kraakjes, infotainment met bugs. Voor 51k€ had ik meer verwacht. Volgende keer weer iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 15:16
Even over die BMW is niet betrouwbaar en Japanners gaan nooit stuk. Ik vind dat altijd een moeilijk te toetsen discussie. Mede omdat deze merken andere type mensen trekken. Jongeren die wat oudere BMW’s rijden, het eerste weg willen zijn bij het stoplicht, de achterkant een keer laten uitbreken en niet zo nauw zijn op het onderhoud. Versus de financieel bewuste persoon die in zijn Toyota van A naar B wil komen op een zuinig manier en geen onderhoud overslaat.

Van hoeveel van de auto's die langs de weg stuk gaan wordt ook bijgehouden wie en hoe er mee is gereden en of het onderhoud is bijgehouden. Zonder die data gekoppeld aan de absolute aantallen blijft ‘betrouwbaarheid’ van een auto lastig te toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:43

Je stapt in het op 2 na goedkoopste model van een fabrikant en verwacht een premium ervaring? Vervolgens zet je dit af tegen een auto van rond de 40-50k, verrassing dat ie beter is...
talkatoo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:20:
Even over die BMW is niet betrouwbaar en Japanners gaan nooit stuk.
Idd lastig te toetsen. Japanse motoren mogen dan net wat beter zijn, alles er omheen is matig en roest on je billetjes vandaan.

[ Voor 8% gewijzigd door jessy100 op 16-10-2020 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
talkatoo schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:20:
Even over die BMW is niet betrouwbaar en Japanners gaan nooit stuk. Ik vind dat altijd een moeilijk te toetsen discussie. Mede omdat deze merken andere type mensen trekken. Jongeren die wat oudere BMW’s rijden, het eerste weg willen zijn bij het stoplicht, de achterkant een keer laten uitbreken en niet zo nauw zijn op het onderhoud. Versus de financieel bewuste persoon die in zijn Toyota van A naar B wil komen op een zuinig manier en geen onderhoud overslaat.

Van hoeveel van de auto's die langs de weg stuk gaan wordt ook bijgehouden wie en hoe er mee is gereden en of het onderhoud is bijgehouden. Zonder die data gekoppeld aan de absolute aantallen blijft ‘betrouwbaarheid’ van een auto lastig te toetsen.
Wat dat betreft helpt het ook niet mee dat premium merken met premium werkplaatstarief komen en de premium onderdelen van goud zijn.
Peugeot probeert het ook: hoge tarieven, dure onderdelen, leuk vormgegeven auto's, techniek geleend van een premium merk (BMW) maar de kwaliteit...

Klant van me rijdt Hyundai, het werkplaatstarief bij de plaatselijke Toyota/Hyundai dealer is vergelijkbaar met een universele garage.

Bij de universele garage moet je ook maar net treffen dat ze veel ervaring met jouw auto hebben. Ik had er eentje die nog nooit een VTI of THP van dichtbij had gezien. Poelie van de waterpomp kaal, alles kapot gerammeld, 500 euro reparatie. 3 jaar later vervang ik zelf de waterpomp en valt me op dat er scheuren in de poelie zitten. Navraag bij de dealer: oh ja, die vervangen we meerdere keren per week, letten we op bij onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-06 12:20
jessy100 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

Je stapt in het op 2 na goedkoopste model van een fabrikant en verwacht een premium ervaring? Vervolgens zet je dit af tegen een auto van rond de 40-50k, verrassing dat ie beter is...
Nee ik stapte in het populairste model van de afgelopen 10 jaar, een model dat significant hoger geprijst is dan zijn concurrenten en dat viel me gewoon zwaar tegen. Was overigens een highline, dus geen instappertje. Ik zet de golf af tegen een mazda 3, een auto die zowel goedkoper, luxer, 50pk meer en beter afgewerkt is dan de betreffende golf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

jessy100 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

[...]

Idd lastig te toetsen. Japanse motoren mogen dan net wat beter zijn, alles er omheen is matig en roest on je billetjes vandaan.
Hoezo lastig te toetsen, daar zijn prima lijsten van te vinden op internet.
En roesten? Dat valt tegenwoordig echt wel mee hoor, sowieso verschilde dat van merk tot merk. Mazda heeft een periode gehad (dankjewel Ford!) dat ze erg gevoelig waren voor roest. Verder valt het wel mee.
Ze roesten niet meer dan een gemiddelde Mercedes iig :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Vorkie schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:59:
Ik zou wel zorgen dat je de segmenten en leeftijden bij elkaar houdt;

https://bynco.com/nl/blog...elk-segment-past-bij-jou/

Ik zie nu vergelijkingen gedaan worden uit verschillende segmenten en leeftijden, dat is natuurlijk niet te vergelijken. Techniek en ontwikkelingen staat niet stil.... ook niet de verplichtingen zoals radars en allerlei andere snufjes, zoals rem-assistentie en noem het maar op.

Bijvoorbeeld een Kia Ceed uit 2012, deze zal je redelijk verafschuwen qua stoelen (genoeg over te vinden), terwijl je in een Kia Ceed van dit jaar je heerlijk zit. Net zoals het voorbeeld van Volvo hierboven....

Dus wat is premium, is dat de ervaring? Aftersales? Pre-Sales? Of alle gadgets, zoals een mobiele App? Of is het status? Een BMW of Audi voor de deur?

Premium lijkt mij de emotie en persoonlijk voorkeur van diegene, daar waar ik graag Mercedes rij, zal iemand anders weer helemaal premium zijn in een Toyota Aygo...

Premium is erg lastig te definiëren :)
toon volledige bericht
Toevallig stapte ik vanuit een 2012 V60 in een 2019 gloednieuwe Ceed.
Er zit echt wel verschil in rijeigenschappen en comfort.

Ik zou zeker nog de oudere V60 boven een nieuwe Ceed prefereren.

Waar de Ceed gewoon echt in is uitgeblonken, vanuit het mindere/goedkopere segment (vroeger) kan hij gewoon prima meekomen met de Golf, de Focus, de Megane en zit hij wat mij betreft tegenwoordig op gelijk niveau.

En misschien vind ik hem onder aan de streep wel de beste van die 3. Het is een allemansvriend geworden die eigenlijk niet ergens in uitblinkt. Rijeigenschappen zijn prima, maar niet spannend, uiterlijk is leuk gemaakt en staat daarin toch wel een beetje bovenaan. Hij is niet super comfortabel, maar je kunt er prima mee op vakantie. Prijs voor wat je krijgt is super!

Gewoon een heel leuke auto neergezet door Kia, maar om dan direct te zeggen dat het net een Volvo is, dat zie ik niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 22:56
Ik ben overgegaan van een 2015 V40 naar een 2008 1-serie met m-onderstel en een fiks blok (123d). Hoewel de V40 echt behoorlijk goed reed, is de 1-serie echt nog wel een stuk beter.

Het grootste verschil is het om in een andere auto te stappen. Bij het maken van de eerste bocht weet ik weer waarom ik scheppen geld extra betaal om die oude 1-serie op de weg te houden.

Laten we al helemaal niet beginnen over A-segment auto's, want dat is een andere categorie.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:46
fonsoy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:38:
Ik ben overgegaan van een 2015 V40 naar een 2008 1-serie met m-onderstel en een fiks blok (123d). Hoewel de V40 echt behoorlijk goed reed, is de 1-serie echt nog wel een stuk beter.

Het grootste verschil is het om in een andere auto te stappen. Bij het maken van de eerste bocht weet ik weer waarom ik scheppen geld extra betaal om die oude 1-serie op de weg te houden.

Laten we al helemaal niet beginnen over A-segment auto's, want dat is een andere categorie.
Dat is eerder beleving.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je omschrijft Premium nu heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Skoda heeft bijv. een nieuwe auto op de maarkt gebracht. De Enyaq IV.

Ik vind het een droom auto maar zou het nooit kopen omdat er een Skoda logo erop geplakt is.
Ik zou 10 duizend meer betalen als er een Mercedes logo erop zou staan.

Misschien komt het omdat ik ook jonger ben dan de meeste die op deze topic reageren?

Ik hou van sportieve en stoere auto's. Ik zou me nooit omdraaien als ik de duurste Skoda met alle opties zou zien op straat.

Maar als ik een:
Audi
Mercede
BMW

Dit soort wagens zie...draai ik me wel om denk ik "wow mooie wagen!".
Ookal zijn het inmiddels uitgemolken auto's die je overal ziet.

Het heeft een soort status of symbool. En ik ben zeker niet iemand die stoer doet met zijn auto.
En natuurlijk is het dom dat ik meer betaal voor een logo.

Dom consument gedrag misschien? 8)7

Hetzelfde kan gezegd worden van Apple VS Android

[ Voor 25% gewijzigd door ThaddeusX op 19-10-2020 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
Ik denk dat dit toch eerder smaak is. Om deze er maar schaamteloos uit te citeren, een VW Golf is wat mij betreft de saaiste populaire auto die er is. Rijdt prima, doet zijn ding, maar 'mooie wagen'? Nee, niet bijzonder.

En meteen vogelpoep willen schoonmaken is vooral erg verstandig als je van nette lak houdt, dat heeft weinig te maken met dom consumentengedrag :+

[ Voor 16% gewijzigd door PatrickH89 op 19-10-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
PatrickH89 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Ik denk dat dit toch eerder smaak is. Om deze er maar schaamteloos uit te citeren, een VW Golf is wat mij betreft de saaiste populaire auto die er is. Rijdt prima, doet zijn ding, maar 'mooie wagen'? Nee, niet bijzonder.
Golf zou ik ff eruit editen. Ik denk dat Golf meer een smaak dingetje is inderdaad.

Maar Audi, Mercedes en BMW meer richting stoer\status symbool kant opgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

De Golf is per definitie de meest saaie auto die er is, want die spreekt ook het grootste publiek aan. Dat heeft niks met premium te maken en al helemaal niet met Apple vs. Android |:(

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 19:48

Cyphax

Moderator LNX
ThaddeusX schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:17:

Ik bedoel ik had voorheen een Hyundai i10. Een leuk ding. Was er zeer tevreden over.
Ja, zo zou je je ook wel gaan voelen als je van een VW UP! naar een Hyundai i40 gaat hoor. Niet echt een goeie vergelijking.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 23:04
Premium is voor mij een belevening
- stiller dan het gemiddelde in de klasse
- luxer dan het gemiddelde in de klasse
- betere stoelen / audio etc dan het gemiddelde in de klasse
- betere bouwkwaliteit dan het gemiddelde in de klasse (voelt iets robuust, vertrouwen gevend)

en ja, ook ik wil daar best voor betalen

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:14
ThaddeusX schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Golf zou ik ff eruit editen. Ik denk dat Golf meer een smaak dingetje is inderdaad.

Maar Audi, Mercedes en BMW meer richting stoer\status symbool kant opgaat.
Ook dan blijft het smaak. Het moet wel een heel speciaal model Mercedes zijn voor ik om ga kijken. BMW en Audi zijn dan wel beter, maar ook daar vind ik maar weinig vernieuwends aan. Dan zie ik toch liever die Enyaq voorbij komen ;)

En het ligt er ook heel erg aan wat je voorkeur heeft. Zolang ik met mijn vorige Focus bij elke bocht luitjes in hun 'sport'-BMW/Audi/VW er uit reed maakt het mij geen bal uit dat hij van binnen zeker niet premium is.

Naar mijn idee hebben ook de 'premium' merken steeds meer niet premium auto's en de niet premium merken juist steeds meer. Daarnaast wordt er nog heel veel naar het verleden gekeken (Japanners roesten altijd! e.d.), terwijl heel veel van dat soort kwaaltjes echt niet meer van toepassing zijn. Naar mijn idee moet je tegenwoordig naar de specifieke modellen kijken om te zien of een auto premium is of niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ThaddeusX schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:17:
Skoda heeft bijv. een nieuwe auto op de maarkt gebracht. De Enyaq IV.

Ik vind het een droom auto maar zou het nooit kopen omdat er een Skoda logo erop geplakt is.
Gelukkig is ie ook met een VW logo te koop. En waarschijnlijk ook een Audi logo. En een Seat logo. Zo werkt dat bij VAG.

Dito voor Golf, Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Premium: je betaalt meer extra dan de functionele meerwaarde. Als je dat doet, betaal je een premium over de functionele meerwaarde waar geen extra functionaliteit/kwaliteit tegenover staat. Zo moeilijk is het niet.

Dat mensen bereid zijn een premium te betalen, is een interessant marketing gegeven waar met de positionering van de brand rekening mee wordt gehouden. Als een merk zich goed genoeg positioneert, kan het hogere marges verdienen. Het bewaken van de positionering van een merk is overigens een vak op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:13

Yucon

*broem*

fonsoy schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:38:

Grappig, ik vond die twee auto's juist enorm vergelijkbaar. De V40 is wel in bochten echt een stuk minder, maar dat is vooral bij de business modellen als gevolg van het gedraai om binnen de 14% te blijven.

Zo'n V40 is in bochten bijvoorbeeld ook een stuk minder dan een oudere V50. Terwijl dat in principe dezelfde auto maar dan een model ouder en in stationversie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:16
downtime schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Gelukkig is ie ook met een VW logo te koop. En waarschijnlijk ook een Audi logo. En een Seat logo. Zo werkt dat bij VAG.

Dito voor Golf, Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon.
En dan koop je grotendeels dezelfde auto voor een premium prijs.

15% meer betalen voor dezelfde functionaliteit, omdat er een ander logo op staat
Pagina: 1 2 3 Laatste