Pannekoek81 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:23:
Vraagje, ik heb een gewone iPhone 12 en kom er niet helemaal uit of de camera geschikt is voor om licht te fotograferen in het donker. Wij gaan over een paar dagen naar Lapland en hopen daar naast een leuke vakantie, ook het noorderlicht te zien. Ik heb begrepen dat ik iets moet doen met sluitertijd en nachtmodus.
Uiteraard wel op het internet wat gezocht, maar ik kom vooral artikelen tegen voor de iPhone 11 en dat een app als slow shutter nodig is om de 11.
Deze kan ik wel beantwoorden aangezien we in december in Zweeds Lapland zijn geweest. Waar je rekening mee moet houden mbt het fotograferen met je iPhone is de relatieve korte sluitertijd. In je hand is dit max 10 seconden op nachtmodus. Veelal heb ik de max 10 seconden gebruikt.
Gebruik je een statief dan merkt je iPhone dat adhv trillingen, dan wordt de sluitertijd maximaal 30 seconden. Voor het noorderlicht is dit voldoende mits het fel genoeg is.
Wat ook handig is om als het donker is af en toe via de camera app naar de hemel te kijken. Soms is het noorderlicht vaag aanwezig maar zien je gewone ogen dit niet.
Wel ga je geen volledig scherpe foto’s krijgen, daarvoor is de sensor niet groot en goed genoeg voor. Een Dslr camera is natuurlijk dan de betere optie. Zeker als je de foto’s vergroot wilt uitprinten/ophangen.
Dingen om rekening mee te houden zijn:
- Kou voor jezelf
Dit heeft invloed op jezelf, trillende handen. Gebruik onderhand schoenen met touchscreen mogelijkheid. Als je dan je over handschoen uit doet kun je gemakkelijker je iPhone bedienen zonder direct koude trillende handen te krijgen.
- Kou voor je iPhone
De batterij zal snel leeg lopen in de koude omgeving. Denk aan een batterij pack. Zelf heb ik de MagSafe batterij hiervoor gebruikt. Maar dan nog kan het gebeuren dat je iPhone er ineens mee stopt door de kou. -15/-20 is te koud voor een iPhone om lang te functioneren. Houd hier rekening mee. Zeker als je langer als een 30/45 minuten hiermee foto’s wilt maken.
Edit: er waren ook mensen die hun telefoon in een geïsoleerde hoes bewaren. Dit scheelt natuurlijk ook. Net als in de binnenkant van je jas, ipv aan de buitenkant.
- Statief voor je iPhone
Dit vergroot de sluitertijd. Dit kan handig zijn. Maar ook leuk om jezelf op een noorderlicht foto te zetten. Iets anders dan enkel de lucht foto’s.
- Uitzicht
Als je aan de rand van een meer staat heb je mooi uitzicht hierover. Dit scheelt obstakels zoals bomen maar ook strooi licht veroorzakende objecten zoals huizen, auto’s, etc.
- Aurora Pro app
Installeer de app Aurora Pro. Hiermee kun je de Kpi en de bewolking van je locatie in de gaten houden. De app heeft je zelfs een notificatie als er kans is op noorderlicht. Ideaal.
- Geniet.
Ben niet alleen bezig met de perfecte foto proberen te maken. Maar geniet er ook van. Zeker omdat het niet steeds continu te zien is. Daarnaast moet je geluk hebben kwa weer, zonnestraling en de maan stand (bewolking is niet je vriend als je noorderlicht goed wilt zien bijvoorbeeld)
Veel plezier in ieder geval.
Hier een paar foto’s die ik met de iPhone 12 Pro heb gemaakt.
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay