Ervaring. vakgebied. Werkte met heel veel mensen om mij heen die allemaal iPhone gekken waren/ zijn. Voor werk, danwel privé. Een bijna niemand maakte met een jaarlijkse upgrade betere foto's. Sowieso in het algemeen maakt de doorsnee persoon matige foto's.
Grappig dat je aanhaalt dat de stap van X naar 12 niet groot was qua camera, maar wel die van 12 naar 13.
Dit is gewoon niet waar. Als je de cijfertjes nagaat van DXO zie je dat het tussen de 12 en 13 allemaal relatief te verwaarlozen is. Maar van X naar 12 zit dan wel weer een groter verschil.
Prores is voor de leek onbruikbaar en zelfs voor de pro mensen discutabel ivm compatibiliteit en zulks. En voor de meesten dus een non-functie. Evenals die Filmmodus. Alleen nog maar op 1080p te doen en heeft last waar portrait mode ook last van heeft. Nep bokeh. Persoonlijk vind ik dat zelf helemaal niks en ziet er nog steeds uit als een gewoon blurred achtergrond filter.
Promotion is best een fijne toevoeging, dat zeer zeker. Maar dat zou imo de enige reden zijn om voor een 13 pro te gaan.
De 12 reeks is nog steeds heel erg goed. En de standaard gebruiker maakt niet ineens betere foto's dan met een 13. Het gaat om hoe je de foto's maakt, niet de zogenaamde nieuwe iPhones die tot betere foto's lijdt.
edit -
de processing op de achtergrond lijkt mij juist steeds slechter/ aanweziger te worden. Nightmode of zo bijvoorbeeld, als je het standaard gebruikt lijkt de foto opeens in daglicht te zijn geschoten. Dit wil je toch niet? Zoveel trucjes om de foto's beter te maken zodat het steeds nepper eruit gaat zien. Maar dat is persoonlijke smaak.
En uiteindelijk moet iedereen zelf weten of de upgrades het waard zijn. Ik probeer enkel wat nuance te geven aan de discussie ipv oooh, iPhone 12 is nu toch wel opeens inferieur hoor.
[
Voor 16% gewijzigd door
4acesNL op 08-11-2021 13:52
]