Nu ik mijn iPhone 12 Pro 3 weken in bezit heb, heb ik denk ik wel de grootste ervaring nu gehad om het te delen. Ik heb de afgelopen weken een notitie bijgehouden met alle pro's en cons die ik tegen kwam. Een aantal zullen misschien duaal klinken, zeker in relatie tot de andere ervaringposts.
Ter context: ik ben in één keer overgestapt van Android + Galaxy Watch + Surface laptop naar iPhone 12 Pro, AW Series 6, AirPods Pro en een MacBook Pro M1/16GB/512GB. Ik heb voor de andere producten ook bijgehouden wat ik er van vond en plaats een soortgelijk bericht in de desbetreffende draadjes:
Voor degene die willen weten waarom ik naar Apple ben overgestapt, dat valt in deze post te lezen:
Djerro123 in "Overstappen van Windows en Android naar Apple"tl;dr
Het algemene gevoel is goed. Er zitten zeker nog wat zaken in die voor verbetering vatbaar zijn. Maar ik had verwacht dat ik mij aan meer dingen zou irriteren dan dat ik eigenlijk doe. Het "slechte" wordt ruimschoots goedgemaakt door het "goede". Ik had mij van te voren voorgenomen om niet mijn gebruikelijke patronen te forceren op de iPhone maar juist te schikken naar 'the Apple way'. Een dergelijke mindset heeft wel geholpen merk ik, je kan zo namelijk anders naar je "problemen" kijken en die dus ook anders oplossen. Daarnaast geeft het ook wel echt toegevoegde waarde. Airdroppen is zo'n voorbeeld; nooit gemist in mijn leven maar nu snap ik hoe prettig dat eigenlijk is om te hebben. Ik heb vroeger wel eens een iPhone 5 gehad en kreeg daar altijd een claustrofobisch gevoel bij (te weinig kunnen customizen). Dat is wel echt veel beter geworden, zeker ook door widgets bijvoorbeeld.
Dat gezegd hebbende, zitten er ook echt wel wat rare dingetjes in. Dit is variërend van 'hmm dat is raar

' (bijvoorbeeld notificaties die je naar links moet swipen waar ik rechts gewend ben, of niet kunnen WhatsAppen vanuit Contacten app) tot aan 'omg dit frustreert mateloos

' (bijvoorbeeld de autocorrect en cursorplaatsing met je vingers).
Ik heb stiekem al gekeken naar iOS 15 en daar zitten ook weer echt leuke zaken in, dus daar kijk ik wel naar uit
Net als bij de andere ervaring posts, ben ik overwegend positief. De lijst met con's is echter langer omdat je sneller wat opschrijft als het je negatief opvalt omdat je snel went aan de 'it just works' filosofie.
De pro's
De pro's zijn ook wel gericht op iOS. Omdat dit mijn eerste iPhone sinds jaren is zijn deze zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden.
- De foto's die je maakt zijn wel echt scherp. Fijn om weer een toestel te hebben waar je snel, goede foto's mee kan maken!
- Siri luistert goed en je kan snel mensen bellen, timers zetten etc. De suggesties in de app zoek scherm (als je naar beneden swipet op het hoofdschema) beginnen redelijk accuraat te worden. Ook het voorlezen van berichtjes uit iMessage is redelijk goed, waardoor je tijdens het fietsen toch nog kan appen met je beter helft

- Instellingen menu heeft een duidelijke logica, it just makes sense. Dit is echt een verbetering t.o.v. Android, waar het altijd weer zoeken was. Kleine kanttekening is wel dat je dus sommige app instellingen ook in de Instellingen app moet zoeken en niet in de App zelf. Is een kwestie van gewenning enerzijds maar anderzijds kan ik de logica van wanneer het waar staat nog niet vinden.
- Standaard apps werken goed en zijn feature rich (mail, agenda, weer app, Safari etc). Dat vond ik heel belangrijk want ik wilde simplificeren wat dit betreft. Ik gebruik bijvoorbeeld Outlook app voor werk, maar de stock Mail app voor privé accounts. De agenda app heeft ook nadelen (zie con's), maar in generieke zin ben ik tevreden. Safari is wel wennen, zeker het overzicht van openstaande tab's, maar ik zie dat in iOS 15 dit echt heel mooi wordt dus daar wacht ik rustig op.
- iMessage is prettig, FaceTime is ook echt iets wat je ineens gebruikt (maar bij whatsapp deed ik bijvoorbeeld nooit video bellen). Dit is echt een toevoeging in mijn leven merk ik, ik FaceTime nu met mijn vriendin ipv dat we elkaar bellen. Ook handig omdat het cross device kan (als ik achter mn laptop zit op werk, neem ik daarop op, anders op mijn telefoon). Wel jammer dat je niet kan switchen van device tijdens het gesprek overigens
- Delen van dingen met vriendin is makkelijk, zoals agenda, locatie en foto’s. Of het nu via iCloud gaat (we zijn een Apple Family) of via Airdrop (dat werkt echt mindblowing), het gaat gewoon soepel zoals je verwacht. Airdrop is echt hoe delen altijd had moeten zijn trouwens, wat een user experience!
- Het voelt alsof ik weer in control ben van mijn privacy. Ik ben daar de laatste tijd sowieso wat meer mee bezig, maar Apple helpt daar echt wel goed in. Apps doen niet zomaar wat en je kan tracking uitzetten uitzetten bijvoorbeeld, dat voelt heel goed. Ik probeer daarmee Google te verlaten, wat redelijk gaat. Voelt goed!
- Apple Pay is echt ongelooflijk prettig en gebruiksvriendelijk. Echt een verademing na Android, waar ik betalen (iDeal, PayPal, maakt niet echt uit) altijd spannend vond omdat er wel eens niet goed werd geschakeld tussen apps. Dat is hier echt anders, het voelt allemaal heel native aan. Plus nu hoef ik niet meer PayPal te gebruiken bij Thuisbezorgd, scheelt toch weer 25 cent per bestelling
Ook in de winkel is het dubbel klikken op de aan/uit knop en je kan betalen, werkt heel prettig en heeft nog nooit gefaald. - Ik heb voor het eerst in jaren het gevoel dat ik niet omkom in de apps. Ik heb mijn veel gebruikte apps op mijn tweede scherm staan, waardoor ik een rustig ogend eerste scherm heb. Alle andere apps staan in de bibliotheek en ik merk dat in ongeveer 80% van de gevallen mijn gezochte app al boven aan staat bij suggesties. Werkt goed! Probeer mijzelf ook aan te leren om naar beneden te swipen en de Search wat vaker te gebruiken, maar dat zit er nog niet ingesleten.
- In de regel voelt het allemaal wat meer solide (apps bijvoorbeeld) dan bij Android. Je merkt dat Apple een strakke design filosofie eist van app bouwers en dat voel je terug. Goed voorbeeld is 1Password. Dat was altijd buggy as hell in Android (en gebruikte omwegen als accessibility features voor auto fill) maar werkt gewoon exact hoe je het zou willen op iOS. Dat zijn wel echt die dingen waarom je 1Password op Android dus nooit zou kunnen aanbevelen aan je ouders, maar wel op Apple (it just works).
- Vrijwel alle 2FA of activatie sms’jes worden correct voorgesteld boven het toetsenbord. Added bonus: het sms’je wordt gemarkeerd als gelezen als je de code via de sneltoets hebt geplakt in een app of website. Klinkt misschien als iets kleins maar ik geniet er elke keer weer van

- Herinneringen app werkt prettig, makkelijk om boodschappenlijstjes mee te maken enzo. Ook makkelijk om te delen. Ik merk dat ik het veel meer gebruik dan op Android. Dit is zo'n voorbeeldje van iets nieuws dat Apple toevoegt dat je hiervoor gewoon niet had bij Android.
- Notitie app is denk ik de meest gebruikte app van mij in het hele ecosysteem. Is simpel, makkelijk in te richten en snel te gebruiken. Ik pleur echt al m’n gedachtes daarin, inclusief deze pro con lijst. Ook voor werk is het ideaal, en ik kan niet wachten op iOS 15 waarin je met tags kan werken en dus op die manier je notes ook kan organiseren.
- Dit is een hele specifieke maar ik heb eindelijk de F1 calendar als abbonnement in mijn agenda staan waardoor wijzigingen in het programma automatisch in mijn agenda gereflecteerd worden. Om te illustreren hoe dit bij Android ging: Downloaden van ics bestand, helemaal inladen in agenda. Als er er dan een wijziging was, dan de Outlook app opstarten, zoeken naar alles met "F1" erin, alles selecteren en dan alles verwijderen (wat ongeveer 6 minuten duurde), dan weer nieuwe ics downloaden en hopen dat ze het programma niet meer zouden omgooien.
- Nog een Agenda pro: je kan van afspraken de agenda wijzigen waar die in opgeslagen wordt. Dat kan niet in Windows of Android (of iig niet in de apps die ik gebruikte) en moest je dus de afspraak opnieuw maken. Heel handig als ik wil dat mijn vriendin weet dat ik iets heb van werk, dan kan ik makkelijk die afspraak in onze gedeelde agenda zetten bijvoorbeeld zonder de afspraak dubbel te moeten hebben in twee agenda's.
- Ik heb niet de Max gekozen (hoewel ik hiervoor een OnePlus 7T had, en die is qua grootte vergelijkbaar met de Max) en ben eigenlijk best tevreden over het schermformaat van de Pro. De enorme notch erger ik mij minder aan dan dat ik van te voren had gedacht, ik merk eigenlijk niet dat die er zit.
- Eentje die ik bijna was vergeten maar wat er echt wel bij moet. Ik was echt blown away van hoe makkelijk dingen met elkaar samenwerken. Zo was de eerste keer de AirPods koppelen echt niet meer dan in mijn rechterhand mijn nieuwe AirPods doosje open, in mijn linkerhand mijn iPhone. Ik zat op de rand van mijn bed te denken "Hoe zou dit moeten koppelen, Apple zal hier vast goed over nage-" en toen had ik al een popup op mijn telefoon met 'Wil je deze AirPods koppelen?" en boem het werkte op mijn iPhone, Macbook, AppleTV, alles. Dat is echt ongeëvenaard!
Al met al zijn dit dingen waar ik positief door verrast was bij het gebruik van mijn iPhone als daily driver. Zeker de dingetjes die je nu wel hebt maar vroeger niet (of niet gebruikte!) zijn leuke toevoegingen op het dagelijkse leven (zoals notities en herinneringen app). En ik heb echt totaal niet het claustrofobische gevoel wat ik wel had bij de iPhone 5, Apple heeft echt flinke verbeteringen doorgevoerd in die jaren!
De con's
Ook hier geldt dat de dit een mengeling is tussen iOS (eigenlijk overwegend) en het toestel zelf. Hoop dat dit ok is voor dit draadje!
- Ik ben niet onder de indruk van de batterij duur of van de oplaadsnelheid. Vol meenemen 's ochtends, met ongeveer 5 a 6 uur scherm tijd betekent gewoon helemaal leek 's avonds. Het opladen is ook niet super snel, zeker niet sneller vergeleken met mijn 2 jaar oude OnePlus 7T. Had daar meer van verwacht, zeker omdat de telefoon best dik en hoekig is (ook weer vergeleken met mijn vorige telefoon).
- Als je langere tijd de telefoon in je hand hebt, dan rust hij op je pink (die heb ik onder mijn telefoon zitten dan). Om de een of andere manier doet dit na verloop pijn. Dit kan ook komen door het hoesje wat erom zit, maar ik merk dat ik hem af en toe echt anders moet vast houden door de irritatie op mijn pink.
- Meldingen of notificaties zijn niet granulair in te stellen, wat wel een gemis is. Nu is dit ook een kriem om in te stellen bij Android maar als je het eenmaal goed had dan kreeg je ook exact de notificaties die je wel wilde. Zo kon ik per WhatsApp of Signal gesprek instellen of ik een trilling wilde, een bericht op mijn homescreen of dat het ballonnetje met berichtencounter gebruikt moest worden. Bij iOS is het allemaal wat meer alles of niks merk ik, en dat zorgt ervoor dat ik echt tientallen notificaties op mijn Notification Screen (hoe heet dat ding als je helemaal van linksboven naar beneden veegt?) op het einde van de dag, die ik dan allemaal kan wegvegen.
- Wat ik apart vind is dat je elke keer naar boven moet swipen als je unlocked. Dit is deels gewenning maar ook deels ergernis. Bij mijn OnePlus pakte ik hem uit mijn broek en drukte ik op de power button terwijl ik hem tevoorschijn haalde. Op dat moment ging FaceID (maar dan de Android variant) dan aan de slag en bij herkenning (wat echt milliseconde werk was) toonde hij dan mijn home screen. Bij de iPhone wordt het scherm automatisch wakker als je hem pakt dus als je dan op de powerbutton drukt dan gaat het scherm juist weer uit. Je kan ook niet alvast omhoog vegen want eerst moet FaceID je herkend hebben. Vind het geen prettige volgorde van bewegingen en aangezien mensen tientallen keer per dag hun telefoon unlocken merk ik ook dat het mij irriteert soms. Aan de andere kant zal het vast wel wennen verwacht ik.
- Onduidelijk wat Siri allemaal voorstelt of gebruikt, en dus wat het zou moeten kunnen. Het is een duur toestel (en duur ecosysteem) dus wil alles eruit halen wat er in zit qua features en handigheidjes. Het gevoel bekruipt mij dat ik niet kan weten of ik het wel 'goed' doe? Hoe weet ik dat ik er alles uithaal?
- Cursor plaatsing met je vingers is echt onbruikbaar. Op een of andere manier plaatst hij altijd verkeerd en is de manier om tekst te selecteren anders door het OS heen (dubbel tap, single tap, tap and hold, het is altijd maar raden wanneer je tekst geselecteerd is). Ik heb geen overdreven dikke vingers en dit probleem heb ik nooit bij andere telefoons ervaren. Het is ook specifiek bij cursor plaatsing, niet bij andere interacties op het scherm. Ik druk met mijn duim aan het begin van een zin en hij zet de cursor rustig twee regels erboven neer. Dan moet je weer de spatie ingedrukt houden enzo, echt slechte ervaring vind ik.
- Autocorrect is erg wennen, soms is het er wel en soms is het er niet. Het is ook onduidelijk wanneer het er wel is en wanneer niet overigens. Zeker automatische autocorrect in berichtjes en browsers is irritant overigens. Bijvoorbeeld ‘ff’ wordt ‘de’ maar als je het als laatste woord gebruikt in een berichtje en je drukt op enter om te verzenden, dan wordt het nog snel even aangepast voordat je verstuurd. Android voelde toch wel echt veel beter aan welk woord je wilde gebruiken (ook NL en EN door elkaar heen was geen enkel issue). Ook met zoeken op het Internet is het moeilijk irritant, want ik zoek veel op Engelse termen die dan worden geautocorrect naar Nederlandse verbasteringen. Mega irritant, zeker in combinatie met bijna onbruikbare plaatsing van cursor.
- Echt bizar gedrag in de Agenda app in combinatie met Office365: een agenda toevoegen in de Outlook app van een collega zorgt ervoor dat die ook zichtbaar is in de Agenda app by default en geeft ook meldingen(!!!). Je moet dan wachten tot die een afspraak van die tweede agenda heeft geladen, dan kan je het uitzetten door “Activiteitsmeldingen” uit te zetten in die specifieke agenda in de stock Agenda app. Zo'n bizarre ervaring, ik was hier echt versteld van. Zeker omdat de Agenda app ook synchroniseert met mijn auto, en ik dus 's ochtends in eens allemaal agenda items van mijn baas te zien kreeg.
- De Agenda app is niet echt lekker in te stellen per agenda. Zo wil ik van mijn privé afspraken een melding ontvangen maar van mijn werk afspraken niet. Dat is of wel of niet, het is heel zwart wit. Het is nu een werkende situatie maar het voelt nog niet optimaal. Aan de andere kant is dit misschien de Apple way en moet ik gewoon nog wennen. Ik ben natuurlijk een hele grote mate van customizen gewend en daar wilde ik ook bewust van af

- Op het Notificatie Scherm moet je naar rechts swipen om te openen en naar links om te wissen. Ik ben dus andersom gewend vanuit Android, dus zit constant met apps die geopend worden die ik juist wilde 'dismissen'. Is overigens een gewenningsdingetje verwacht.
- Iets wat echt wel brak is in de design filosofie van Apple. Ik mis de terug knop, zit nu altijd heel onhandig bovenaan, blij dat ik geen pro Max heb gekozen want daar zou ik nooit bij kunnen. Ik weet dat je met een snelle 'omhoog-naar beneden' veeg je het scherm naar beneden kan krijgen maar dat is weer een extra beweging voor iets simpels als 'teruggaan'. Soms werkt de swipe van de linkerkant van het scherm trouwens, soms werkt die ook niet en moet je alsnog je duim strekken. Op mijn OnePlus werkte dat wel echt veel beter, maar de 'Terug' knop is daar ook een standaard onderdeel van de user interface dus 'terugswipen' werd in elke app ondersteund. Weet niet of ik op dit punt ooit ga wennen, het voelt niet logisch.
- Face ID werkt niet met zonnebril, wut? EDIT: Moet je dus blijkbaar uitzetten dat attentie nodig is, dan werkt het wel.
- Video’s op internet full screen draait niet automatisch mee als screenlock aanstaat, zo'n irritant dingetje.
- Kaarten app leek aanvankelijk bruikbaar, maar je mist street view en fietsroutes. Wil van Google Maps wegblijven, maar is lastig zo. Vind kaarten zelf ook geen prettige UI hebben (maar dat is misschien gewenning). Als je bijvoorbeeld een route punt wilt wijzigen is het een innieminie blauw stukje tekst waar je op moet klikken, niet doordacht.
- Na update naar 14.7 werkte mijn airpods niet meer en moest ik deze vergeten en opnieuw toevoegen. Ook het toevoegen lukte half, het proces begon opnieuw toen ik ze had toegevoegd. Niet chique, en tot dan toe was het juist een van die dingen die mij zo ongelofelijk goed was bevallen (het oorspronkelijk pairen van de AirPods was echt zo bizar snel voor elkaar, echt die 'it just works' ervaring).
- Weet niet of het iOS is of MacOS, maar de sync tussen herinneringen duurt lang (als in, minuten). Als ik nu een herinnering wijzig op mijn telefoon, dan duurt het enkele minuten voordat het op mijn MBP doorkomt.
- Automations vereisen dat je toestemming geeft. Ik kan dus niet automatisch Flitsmeister starten in de auto op de achtergrond, dat vergt nu dus dat ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal. Een tag lost dit niet echt op, want dan moet ik mijn telefoon alsnog unlocken en uit mijn broekzak halen. Dit is wel echt zo'n dagelijkse ergernis trouwens, eentje die ook duur kan uitpakken als ik het vergeet

- Dual Sim bellen werkt niet echt goed. Heb ongeveer een dag aan mijn contacten gezeten om ze allemaal een default Sim te geven (en allemaal te updaten, wat heerlijk was voor mijn OCD
), maar bellen vanaf een link (bijvoorbeeld van een website) geeft geen keuze voor welke sim te gebruiken en kiest dan de default. Dat werkt slecht, want nu bel ik vaak naar privé aangelegenheden met mijn werk sim (liever dat dan andersom) terwijl ik dat niet wil. Alternatief is kopiëren van nummer en dan naar de telefoon app gaan, daar plakken en de privé sim te kiezen alvorens te bellen. Dat is niet echt een lekkere flow natuurlijk, dit is beter geïmplementeerd in Android vind ik. - Whatsappen vanuit contacten app kan niet. Ik kan wel WhatsApp bellen (door lang te drukken op de bel knop), maar geen berichten sturen. Lang indrukken op de Bericht knop geeft de optie om te smsen of te mailen (als er een adres aanwezig is).
- Ik heb nu al meerdere keren gehad dat men zichzelf hoorde en ik hen niet als ik werd gebeld met de Airpods in en op mijn telefoon ook staat dat de airpods de bron zijn van het gesprek. Enige wat helpt is de airpods uit doen en bron op telefoon zetten en normaal bellen. Dit is niet “it kust Worms experience” (mooi voorbeeld van idiote autocorrect, ik laat hem staan).
- Kan geen custom zoekmachine gebruiken in Safari. Had graag startpagina.vol (startpage.com maar de autocorrect is echt mega brak, deze laat ik ook staan) gebruikt ipv DuckDuckGo. Alternatief is natuurlijk een andere browser te gebruiken maar ik wilde eigenlijk zoveel mogelijk Apple native gebruiken en helemaal opgaan in het ecosysteem.
- Ik heb Apple One geprobeerd voor een maand maar ik ga er weer vanaf. Je krijgt 200GB met Apple Arcade (gebruik ik niet), AppleTV (die 9 films kan je ook wel zonder) en Apple Music (heb het een eerlijke kans gegeven maar de app werkt echt zo ruk dat ik toch maar Spotify ga gebruiken) voor 15 euro. Nu toch maar gewoon 200GB kopen voor 3 euro pm en spotify. Had gehoopt dat Fitness zou zijn maar dat is er nog niet in NL.