Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:27
sigmundfreund schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:41:
[...]
Doe even een belletje naar Apple en vraag of ze diagnose willen stellen. Kan zijn dat de wireless charging coil niet de presence check door komt. Als je toestel dan verder in orde is (geen waterschade/etc) dan zal het garantiewerk zijn. Achterkant wordt geswapped, alleen je scherm + camera wordt overgezet.
Thanks, zojuist een chat gehad met apple support, uiteindelijk doorgezet naar een senior die een remote diagnose heeft gesteld. Bleek geen hardware matig probleem dus toen wist deze het persoon het ook niet meer waardoor het weer een lijntje opgeschaald en ik moest gebeld worden. Ik werd redelijk snel gebeld en na wat verdere diagnose kwam ze tot de conclusie dat het verder geescaleerd moest worden, alleen toen viel het geluid weg, Ik bleef verbonden maar na een minuut zonder geluid maar opgehangen. 10 minuten later werd ik weer gebeld maar weer geen geluid. Toen even getest of ik gewoon kon bellen met iemand anders en daar geen problemen. Ben benieuwd of ik zo weer gebeld wordt.

Edit: na 10 minuten werd ik weer gebeld maar kon weer niks horen. Toen zelf maar het lokale 0800 nummer gebeld en toen goed geholpen (al moest ik zo ongeveer het hele gesprek opnieuw doen). Het is nu doorgezet naar 'engineering' en ik krijg binnen enkele werkdagen terugkoppeling. So far ruim een uur bezig geweest, maar werd in ieder geval vriendelijk geholpen.

[ Voor 14% gewijzigd door Malt007 op 22-07-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 09:50
Dick99999 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:40:
Ik weet dat de batterijduur van de iPhone 12 matig is. Maar wat is er bij mijn iPhone 12, 1 week oud aan de hand? Dit kan toch niet normaal zijn: 15 min schermtijd en leeg? En waarom is Siri weergegeven zonder tijd?

[... foto's weggehaald ....]
Ik heb naar aanlading van de discussie (dank) besloten mijn nieuwe 12 mini toch geheel resetten: via iTunes de laatste versie IOS er opnieuw opgezet en mij eerdere backup teruggehaald.

Vannacht is er voor het eerst nauwelijks batterijgebruik. Maar de eerste dagen was er wel gebruik door Siri. Is het soms zo dat Siri een eerste indexatie doet van alle spullen die op op een nieuwe telefoon staan na een restore? De reden dat Siri tijd leeg was, is dat 100% op de achtergrond werkte. Ik heb ook nog Hey Siri afgezet, zodat er niet geluisterd hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:56
jodeltje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Mijn iPhone 12 Mini van 6 maanden staat ook nog op 100%, hou hem binnen de 20 en 80%, maar gebruik wél een snellader. Ik heb ook een notificatie ingesteld als de batterij de 20 of 80 bereikt.
Bedoel je de notificatie over "Low Battery Mode" bij 20% en bij 80% de notificatie voor "Battery sufficiently charged"? Het nadeel van die notificatie is dat er geen notificatiegeluid- of tril komt. Bij mijn vorige (Android) telefoon had ik daar een aparte app voor die bij 80% charged de telefoon een paar keer liet trillen waardoor ik hem altijd op tijd uit de lader kon halen. Dat is wel iets dat ik mis bij mijn iPhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 14:59
Blauwschaap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Bedoel je de notificatie over "Low Battery Mode" bij 20% en bij 80% de notificatie voor "Battery sufficiently charged"? Het nadeel van die notificatie is dat er geen notificatiegeluid- of tril komt. Bij mijn vorige (Android) telefoon had ik daar een aparte app voor die bij 80% charged de telefoon een paar keer liet trillen waardoor ik hem altijd op tijd uit de lader kon halen. Dat is wel iets dat ik mis bij mijn iPhone.
Je kan bij de app Opdrachten zelf automatiseringen aanmaken: als dit gebeurt, doe dat enz.

Ik denk dat hij hierop doelt. Ik heb het dusdanig ingesteld dat als mijn batterij boven de 80% komt er een timer aangemaakt wordt op 1 seconde. Zo moet ik naar mijn phone om de alarm uit te zetten en kan ik gelijk de lader eraf halen.

Ik neem aan dat @jodeltje ook zoiets heeft, + iets wanneer ie onder de 20% komt.

Helaas heb ik wel sinds januari 96% battery health over. Echter, dit is wel na 210 cycles, dus hij is voor op schema wat 500 cycles is en normaal gesproken boven de grens van 80% battery health.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
@DeVliegendeNLer Dank, ga ik een keer naar kijken!

Hoe zie je trouwens op hoeveel battery cycles je zit? Via Google zie ik dat je in Analytics Data op zoek moet naar "log-aggregated" maar bij mij staat deze er niet tussen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
Blauwschaap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:53:

Hoe zie je trouwens op hoeveel battery cycles je zit? Via Google zie ik dat je in Analytics Data op zoek moet naar "log-aggregated" maar bij mij staat deze er niet tussen...
Ik gebruik dit gratis programma op m'n windows PC.
http://www.3u.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 25-06 14:59
Blauwschaap schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:53:

Dan heb je bepaalde settings uitgezet. Ik gebruik https://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Je kan bij de app Opdrachten zelf automatiseringen aanmaken: als dit gebeurt, doe dat enz.

Ik denk dat hij hierop doelt. Ik heb het dusdanig ingesteld dat als mijn batterij boven de 80% komt er een timer aangemaakt wordt op 1 seconde. Zo moet ik naar mijn phone om de alarm uit te zetten en kan ik gelijk de lader eraf halen.

Ik neem aan dat @jodeltje ook zoiets heeft, + iets wanneer ie onder de 20% komt.

Helaas heb ik wel sinds januari 96% battery health over. Echter, dit is wel na 210 cycles, dus hij is voor op schema wat 500 cycles is en normaal gesproken boven de grens van 80% battery health.
Heb je enig indicatie dat “al dat gedoe” zin heeft?

In de ogen van velen mishandel ik de batterij als een malle. Elke nacht naar de 100. Een uurtje of 2 later in de carkit weer naar 100. Halverwege de dag trek ik hem snel weer leeg met veel uren hotspot. Onderweg naar huis weer in carkit naar 100. En bij elk ander ritje in de auto ook. Regelmatig trek ik hem tot 0% als ik hem thuis als radio gebruik. En thuis gooi ik hem tussendoor ook nog vaak kort op een draadloze lader.

En nu…..een mini uit de eerste batch met nog 98%. De X die nu bij m’n moeder in gebruik is en ik daarvoor 3 jaar op dezelfde wijze heb mishandeld staat nu nog op 95%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-06 14:07
Dennisdn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:27:
[...]

In de ogen van velen mishandel ik de batterij als een malle. Elke nacht naar de 100. Een uurtje of 2 later in de carkit weer naar 100. Halverwege de dag trek ik hem snel weer leeg met veel uren hotspot. Onderweg naar huis weer in carkit naar 100. En bij elk ander ritje in de auto ook. Regelmatig trek ik hem tot 0% als ik hem thuis als radio gebruik. En thuis gooi ik hem tussendoor ook nog vaak kort op een draadloze lader.

En nu…..een mini uit de eerste batch met nog 98%. De X die nu bij m’n moeder in gebruik is en ik daarvoor 3 jaar op dezelfde wijze heb mishandeld staat nu nog op 95%.
M.I. Deugt die meting van Apple niet echt.

Mijn iPhone 11 Pro heeft een battery health van 100% een stuk of 400 laadcycli en het percentage is alleen maar omhoog gegaan over de laatste maanden (van 87% naar nu 100%). Aankoop oktober 2019.

Mijn MacBook Air M1 daarentegen zou nu al een verminderde battery health vertonen met 25 laadcycli en aankoopdatum december 2020. Dat staat toch niet echt in verhouding?

Gemeten met coconut en battery health in de iPhone over tijd bijgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:14
raidlabs schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:12:
[...]

M.I. Deugt die meting van Apple niet echt.

Mijn iPhone 11 Pro heeft een battery health van 100% een stuk of 400 laadcycli en het percentage is alleen maar omhoog gegaan over de laatste maanden (van 87% naar nu 100%). Aankoop oktober 2019.
Die is omhoog gegaan omdat met de laatste updates de batterij over de gehele 11 lijn opnieuw gekalibreerd werd. Normaal gaat het omlaag vanwege degradatie maar dat was softwarematig fout voor de 11/Pro/Max.

Ik merk van de telefoons die ik dagelijks doorgaans zie tussen de 500 en 700 wel de sweet spot is dat mensen hun accu willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
sigmundfreund schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:39:
[...]

Die is omhoog gegaan omdat met de laatste updates de batterij over de gehele 11 lijn opnieuw gekalibreerd werd. Normaal gaat het omlaag vanwege degradatie maar dat was softwarematig fout voor de 11/Pro/Max.

Ik merk van de telefoons die ik dagelijks doorgaans zie tussen de 500 en 700 wel de sweet spot is dat mensen hun accu willen vervangen.
Oké maar wat ik opmerkelijk vind is dat in Coconut de iPhone aangeeft dat de huidige lading iets voor 3100 mah heeft terwijl de Max iets van 3000 betreft. Het lijkt er dus op dat die calibratie gezorgd heeft dat de benchmark omlaag is gegaan en zodoende kunstmatig voor de 100% zorgt. Het is natuurlijk niet realistisch dat na zoveel laadcycli en tijd de batterij nog op topniveau is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
raidlabs schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Oké maar wat ik opmerkelijk vind is dat in Coconut de iPhone aangeeft dat de huidige lading iets voor 3100 mah heeft terwijl de Max iets van 3000 betreft. Het lijkt er dus op dat die calibratie gezorgd heeft dat de benchmark omlaag is gegaan en zodoende kunstmatig voor de 100% zorgt. Het is natuurlijk niet realistisch dat na zoveel laadcycli en tijd de batterij nog op topniveau is.
Dat niet, maar als 100%-0% nu een consistentere ervaring geeft, met hooguit een miniscule boost (geen shutdowns, geen slowdowns, wellicht iets betere battery life) dan is het doel bereikt vanuit Apple's oogpunt, vermoed ik. Echt garantie op de informatie zullen we helaas niet hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:35

pdavie2311

Live life to the fullest..

Sommige kunnen echt zeuren over dat percentage van de batterij. Vorig jaar wou iemand mijn 11 Pro toch maar niet overnemen omdat de batterij op 97% stond na een jaar. Pffffff....Prima, koop je toch lekker een nieuwe voor 300,- meer!

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raidlabs
pdavie2311 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:03:
Sommige kunnen echt zeuren over dat percentage van de batterij. Vorig jaar wou iemand mijn 11 Pro toch maar niet overnemen omdat de batterij op 97% stond na een jaar. Pffffff....Prima, koop je toch lekker een nieuwe voor 300,- meer!
Is inderdaad niet realistisch om dat te verwachten. Zo iemand kan ook net er een nieuwe batterij in laten zetten voor nog geen 100 euro. Heeft ie weer een top telefoon voor een aantal jaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
raidlabs schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Is inderdaad niet realistisch om dat te verwachten. Zo iemand kan ook net er een nieuwe batterij in laten zetten voor nog geen 100 euro. Heeft ie weer een top telefoon voor een aantal jaren.
Dan blijft de koper bezig, elk jaar een nieuwe batterij omdat hij op +/- 97% staat. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raidlabs
syltheboy schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Dan blijft de koper bezig, elk jaar een nieuwe batterij omdat hij op +/- 97% staat. 8)7
Haha terecht punt. Ik bedoel natuurlijk wanneer de batterij gaar is maar bij 97% blijf je inderdaad wel bezig en wordt het een kostbare aangelegenheid. 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
@raidlabs Het is altijd nog goedkoper dan een nieuwe iPhone aan te schaffen. :P

[ Voor 17% gewijzigd door syltheboy op 23-07-2021 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Normaal betaal ik altijd met m'n Apple Watch, maar die lag nu thuis, dus ik gebruikte m'n IPhone 12 Mini.

Hij vraagt steeds om een pin, dus hij lijkt Face-ID helemaal niet te proberen. Ook als het het nu thuis probeer moet ik altijd eerst mijn pin invoeren voordat er 'houd bij de lezer' staat.

Wat doe ik verkeerd?

Edit: bij Face-ID de toggle Apple Pay aanzetten 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door jodeltje op 26-07-2021 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Dennisdn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Dit gedrag vertoon ik ook en heeft er bij mij nog nooit toe geleid dat ik onder de 95% zat met al mijn iPhones, dus ik dacht laat ik mijn mini eens checken… 89% :/ Toestel is van november, valt me nogal tegen eerlijk gezegd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-07 16:55
Heb mezelf een iPhone 12 mini gekocht omdat mijn iPhone 7 nu toch wel echt te traag werd (of beter gezegd, rare kuren begon te vertonen zoals niet tegelijk Spotify en reddit surfen, dan werd ie gloeiend heet en ging ie stotteren...).

Vanavond uitgepakt en vooralsnog weinig succes. Ik heb mijn iPhone 7 ernaast gehouden om mijn zaken over te zetten, maar halverwege dat proces wou ie ineens de nieuwste update gaan uitvoeren. Echter was de batterij daar niet vol genoeg voor blijkbaar en legde ik hem dus op een laadpad. Dan gaf ie aan dat ie 50 percent gevuld moet zijn als hij draadloos oplaadt (wat een gedoe zeg...).

Dus pakte ik hem op en heb hem aan de lader gelegd. Nu staat er nu updaten in het blauw met een spinnend circeltje naast, ik kan nergens op duwen en hij doet niets, nu al voor een uur lang terwijl ie ligt op te laden. Intussen gaf mijn iPhone 7 ook aan dat het transfer 'mislukt -2' wat dat ook mag betekenen was.

Iemand die weet wat ik ermee aan moet? Wil mijn nieuwe telefoon niet meteen bricken door hem geforceerd uit te schakelen maar dat is het enige wat ik nog kan bedenken.

Aan de positieve kant is het echt een prachtig ding. Alleen jammer dat ik er voorlopig dus niks mee kan.

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Lothiriel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:29:
Heb mezelf een iPhone 12 mini gekocht omdat mijn iPhone 7 nu toch wel echt te traag werd (of beter gezegd, rare kuren begon te vertonen zoals niet tegelijk Spotify en reddit surfen, dan werd ie gloeiend heet en ging ie stotteren...).

Vanavond uitgepakt en vooralsnog weinig succes. Ik heb mijn iPhone 7 ernaast gehouden om mijn zaken over te zetten, maar halverwege dat proces wou ie ineens de nieuwste update gaan uitvoeren. Echter was de batterij daar niet vol genoeg voor blijkbaar en legde ik hem dus op een laadpad. Dan gaf ie aan dat ie 50 percent gevuld moet zijn als hij draadloos oplaadt (wat een gedoe zeg...).

Dus pakte ik hem op en heb hem aan de lader gelegd. Nu staat er nu updaten in het blauw met een spinnend circeltje naast, ik kan nergens op duwen en hij doet niets, nu al voor een uur lang terwijl ie ligt op te laden. Intussen gaf mijn iPhone 7 ook aan dat het transfer 'mislukt -2' wat dat ook mag betekenen was.

Iemand die weet wat ik ermee aan moet? Wil mijn nieuwe telefoon niet meteen bricken door hem geforceerd uit te schakelen maar dat is het enige wat ik nog kan bedenken.

Aan de positieve kant is het echt een prachtig ding. Alleen jammer dat ik er voorlopig dus niks mee kan.
Het is hier al vaker voorbij gekomen dat het de eerste keer faalt, was bij mij ook zo. Opnieuw opstarten en opnieuw proberen is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-07 16:55
jodeltje schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:30:
[...]

Het is hier al vaker voorbij gekomen dat het de eerste keer faalt, was bij mij ook zo. Opnieuw opstarten en opnieuw proberen is de oplossing.
Dat gaat dus geen potentieel slechte gevolgen hebben? Wil het niet meteen om zeep helpen :P

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Handige functie
*3001#12345#* En druk op bellen

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:13
Mel33 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:16:
Handige functie
*3001#12345#* En druk op bellen
En wat gebeurd er dan?

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Field Test om je signaalsterkte te kunnen meten.
Dat is er pas sinds iOS4…

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 30-07-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-07 19:26
Dit jaar voor het eerst zonder fototoestel op zomervakantie geweest. Wat een tegenvaller 😢. Ik vond de belichting (nieuwe iphone12 mini) zeer wisselvallig en lensflare vaak onwerkbaar. Maken jullie foto’s met of zonder ‘live’? De live foto’s zijn bij mij het slechtste; hier wordt eigenlijk zonder uitzondering de lucht heftig overbelicht. Gelukkig had mn vrouw ook een Samsung bij (en is zij de betere fotograaf van ons beiden 😬).

Maakt iedereen zn mooie kiekjes in pro-mode ofzo? Wij waren nu op strand en bos, volgens mij niks uitdagends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nemen jullie eigenlijk nog wel eens een pinpas of creditcard mee? Of helemaal overgestapt op Apple Pay?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

drvinnie schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:44:
Dit jaar voor het eerst zonder fototoestel op zomervakantie geweest. Wat een tegenvaller 😢. Ik vond de belichting (nieuwe iphone12 mini) zeer wisselvallig en lensflare vaak onwerkbaar. Maken jullie foto’s met of zonder ‘live’? De live foto’s zijn bij mij het slechtste; hier wordt eigenlijk zonder uitzondering de lucht heftig overbelicht. Gelukkig had mn vrouw ook een Samsung bij (en is zij de betere fotograaf van ons beiden 😬).

Maakt iedereen zn mooie kiekjes in pro-mode ofzo? Wij waren nu op strand en bos, volgens mij niks uitdagends.
Hier geen Live foto.
Ronwiel schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:36:
Nemen jullie eigenlijk nog wel eens een pinpas of creditcard mee? Of helemaal overgestapt op Apple Pay?
Tuurlijk, en cash. Als er eoa storing is, zit je anders mooi te kijken

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 17:13
Bedoel je in het dagelijks leven?

Ik neem alleen mijn iPhone en sleutels mee als ik weg ga. Heb wel een backup pinpas plus cash in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik ga weinig met de auto, maar anders had ik daar wel wat cash in liggen denk ik. Ik neem het niet meer mee, ik kan me zelfs nauwelijks herinneren wanneer ik voor het laatst ergens met contant geld heb staan afrekenen. Jaar of twee geleden in Duitsland een keer, denk ik. Daar liepen ze nog wat achter met pinbetalingen toen.

Als het die dag kritiek is dat ik een betaling hoe dan ook moet kunnen doen, neem ik het denk ik wel mee. Maar dat pak melk aan het einde van de dag? Als dat mislukt door een zeldzame storing, so be it.

[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 31-07-2021 16:56 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zolang ik sowieso nog een rijbewijs bij me moet hebben maakt dan ene pinpasje dan ook weer niet uit. Kijk er naar uit dat het rijbewijs ook digitaal is dan ga ik helemaal over.

Ergens in m’n hoofd vertrouw ik Apple Pay nog niet goed genoeg om het pinpasje nu al thuis te laten. En dat slaat nergens op want AP heeft me juist al 2x gered toen ik de pashouder vergeten was, waarvan bij één keer zelfs al de tank vol gegooid had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:19

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

GioStyle schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Bedoel je in het dagelijks leven?

Ik neem alleen mijn iPhone en sleutels mee als ik weg ga. Heb wel een backup pinpas plus cash in de auto.
Hoe identificeer je je dan, mocht dat nodig zijn??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:31
Edit

[ Voor 118% gewijzigd door schumi1986 op 31-07-2021 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Triodos doet er niet aan mee. Zou wel goed zijn in het kader van energie zuinig. Geen pas meer nodig.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
.

[ Voor 99% gewijzigd door schumi1986 op 31-07-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGHK
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-10-2024
SNS ook niet. Daarom heb ik voor mijn boodschappen een gratis rekening geopend bij Openbank, vorig jaar. Zij ondersteunen well Apple-Pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 17:13
Tylen schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Hoe identificeer je je dan, mocht dat nodig zijn??
Rijbewijs ligt ook altijd in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• touchie75
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Hier helaas nog geen applepay, want ik zit bij de sns :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-07 21:01
@touchie75 dan stap je toch over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• touchie75
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Nah heel gedoe.. zit hypotheek enz. aan vast ;)
Ik wacht 'geduldig' totdat SNS ook er ready voor is.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
Welke bank je moet nemen is een andere discussie

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:28
Een vriend uit Roemenië heeft een iPhone 12 Pro Max. Hij heeft geprobeerd te downgraden van iOS 15 naar iOS 14, maar nu heeft hij error 3014. Ik heb een videogesprek met hem gedaan, maar de iPhone wil niet meer uit of in DFU modus. Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Dennisweb schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:15:
Een vriend uit Roemenië heeft een iPhone 12 Pro Max. Hij heeft geprobeerd te downgraden van iOS 15 naar iOS 14, maar nu heeft hij error 3014. Ik heb een videogesprek met hem gedaan, maar de iPhone wil niet meer uit of in DFU modus. Wat nu?
Je zou het restoren kunnen proberen met 3utools. Was het niet zo dat je eerst het profiel moet verwijderen zodat er dan een update naar iOS 14 beschikbaar komt via de iPhone? Volgens mij was dat voorheen zo.

[ Voor 16% gewijzigd door MysticX op 01-08-2021 00:45 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijdens MTB heb ik enkel Apple Pay mee. Lopend of met de auto heb ik altijd m’n sleutels mee, en daar hangt een zakje aan met wat cash, rijbewijs, pinpas en credit card. Maar ook dan gebruik ik eigenlijk uitsluitend Apple Pay… Zelfs voor in/uitrijden QPark enzo. Erger me er verrot aan dat de meeste tankstations het nog niet ondersteunen; enkel de BP hier pakt het.

Denk dat ik altijd wel pasje meeneem eigenlijk, zelfs als het rijbewijs digitaal zou zijn. Alleen een sleutel voor m’n auto vind ik maar niets, dat raak je veel te makkelijk kwijt. Althans: ik wel. Dus daar moet iets aan bungelen. Dan mag dat iets nuttigs zijn, dus waarom geen cash en reserve pasje :P

In ‘t buitenland durf ik nog niet helemaal op AP te vertrouwen. Vooral in Duitsland niet, wat een gezeik is dat soms daar.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:28
MysticX schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 00:37:
[...]

Je zou het restoren kunnen proberen met 3utools. Was het niet zo dat je eerst het profiel moet verwijderen zodat er dan een update naar iOS 14 beschikbaar komt via de iPhone? Volgens mij was dat voorheen zo.
Hij was dus compleet gebricked. Opstarten was niet meer mogelijk. Uiteindelijk sloeg error 3014 op een fout ergens in zijn verbinding.

Ik heb een OpenVPN verbinding opgezet met mijn server in Groningen. Daarna dscacheutil -flushcache gedraaid. Vervolgens de IPSW van iOS 14.7.1 gedownload. Het rare is, dat via Finder updaten dus niet werkt. Maar hij draait Monterey, dus daar zou het probleem kunnen liggen.

In ieder geval heeft hij ervan geleerd dat hij beta’s nu maar links laat liggen. Zijn nieuwsgierigheid had gewonnen en dat heeft ‘m nu een flinke avond stress bezorgd.

Ja, ik draai ook beta’s op mijn privé iPhone en MacBook als daily driver. Maar dat doe ik al 10 jaar en ik weet dus wat je kan verwachten. Bij hem was het zijn eerste iPhone en Mac :).

In ieder geval heb ik er iemand enorm blij mee kunnen maken. Daar doe je het voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:42
Ik heb m’n rijbewijs + pinpas in een leren MagSafe wallet mee. Maar ga vaak de deur uit met alleen applepay.

Pinpas omdat ik helaas soms nog contant nodig heb. (Schoonmaakster). En in geval van nood(?)

Rijbewijs voor identificatie.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
Ik gebruik de Moft wallet en heb altijd rijbewijs, kenteken, ovj en pasje bij me incl geld. Doe alles met Apple Pay

https://www.moft.us/produ...le?variant=32441677480023

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Laatst online: 16:47
Ik heb, na een tijd Apple pay te gebruiken vanwege de nieuwigheid, het afgelopen jaar welgeteld één keer Apple pay gebruikt, met mijn watch. Die betaling mislukte, achteraf bleek omdat ik was vergeten het vakantieland te activeren in de bankieren app. Ik vind mijn lichte en kleine bankpasje toch handiger dan mijn telefoon of horloge, soms in een rare hoek, tegen de terminal te moeten houden. En het werkt altijd.
Sowieso moet je altijd je ID bij je hebben (en als autorijder rijbewijs en kentekenbewijs), dus dat ene extra pasje in mijn Secrid maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:35

pdavie2311

Live life to the fullest..

Gebruik altijd mijn Watch en nooit geen problemen gehad. Ook in DE niet. Juni nog geweest, ook dikke prima!

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Apple Pay gebruik ik zo'n 97% van al mijn betalingen buitenshuis (ook in buitenland)
Kleine 3% is nog maar met ouwerwetse PIN.

Betalen met cash?? Geen idee hoe dat werkt...

[ Voor 6% gewijzigd door _Bailey_ op 01-08-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:19

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Idd ik doe alles hier met applepay. Zowel op de telefoon als op de watch. Zit ook vaak in duitsland en daar ook geen problemen.

@Of-Aaargh rare hoek tegen terminal??? Je hoeft hem niet tegen het vlak te houden he. Je kan hem er ook gewoon boven houden. Rare hoek is niet nodig.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Tylen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:06:

@Of-Aaargh rare hoek tegen terminal??? Je hoeft hem niet tegen het vlak te houden he. Je kan hem er ook gewoon boven houden. Rare hoek is niet nodig.
Zeker in deze tijd is het niet echt fijn om bijvoorbeeld bij betaalterminals waar het contactvlak achter bovenaan zit, je hand gedraaid onder het spatscherm door te moeten steken om het betaalvlak te bereiken met je watch. Maar ieder zijn eigen gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:09
Of-Aaargh schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:08:
Ik heb, na een tijd Apple pay te gebruiken vanwege de nieuwigheid, het afgelopen jaar welgeteld één keer Apple pay gebruikt, met mijn watch. Die betaling mislukte, achteraf bleek omdat ik was vergeten het vakantieland te activeren in de bankieren app. Ik vind mijn lichte en kleine bankpasje toch handiger dan mijn telefoon of horloge, soms in een rare hoek, tegen de terminal te moeten houden. En het werkt altijd.
Sowieso moet je altijd je ID bij je hebben (en als autorijder rijbewijs en kentekenbewijs), dus dat ene extra pasje in mijn Secrid maakt niet uit.
In een rare hoek heb ik nog nooit last van gehad. Soms op 10-15cm afstand wordt de transactie al betaald, als je je pincode moest invoeren omdat FaceID niet werkte, en daarmee je hem wat verder van de terminal hebt in eerste instantie. (uit het tijdperk dat mondkapjes verplicht waren binnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infidel666
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik heb m'n pinpas eigenlijk nooit meer bij me. In m'n Moft wallet zitten mijn rijbewijs, ov kaart, en kentekencard. Betalen doe ik met m'n telefoon of met m'n watch.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-07 21:26
Nu ik mijn iPhone 12 Pro 3 weken in bezit heb, heb ik denk ik wel de grootste ervaring nu gehad om het te delen. Ik heb de afgelopen weken een notitie bijgehouden met alle pro's en cons die ik tegen kwam. Een aantal zullen misschien duaal klinken, zeker in relatie tot de andere ervaringposts.

Ter context: ik ben in één keer overgestapt van Android + Galaxy Watch + Surface laptop naar iPhone 12 Pro, AW Series 6, AirPods Pro en een MacBook Pro M1/16GB/512GB. Ik heb voor de andere producten ook bijgehouden wat ik er van vond en plaats een soortgelijk bericht in de desbetreffende draadjes:Voor degene die willen weten waarom ik naar Apple ben overgestapt, dat valt in deze post te lezen:

Djerro123 in "Overstappen van Windows en Android naar Apple"
tl;dr
Het algemene gevoel is goed. Er zitten zeker nog wat zaken in die voor verbetering vatbaar zijn. Maar ik had verwacht dat ik mij aan meer dingen zou irriteren dan dat ik eigenlijk doe. Het "slechte" wordt ruimschoots goedgemaakt door het "goede". Ik had mij van te voren voorgenomen om niet mijn gebruikelijke patronen te forceren op de iPhone maar juist te schikken naar 'the Apple way'. Een dergelijke mindset heeft wel geholpen merk ik, je kan zo namelijk anders naar je "problemen" kijken en die dus ook anders oplossen. Daarnaast geeft het ook wel echt toegevoegde waarde. Airdroppen is zo'n voorbeeld; nooit gemist in mijn leven maar nu snap ik hoe prettig dat eigenlijk is om te hebben. Ik heb vroeger wel eens een iPhone 5 gehad en kreeg daar altijd een claustrofobisch gevoel bij (te weinig kunnen customizen). Dat is wel echt veel beter geworden, zeker ook door widgets bijvoorbeeld.

Dat gezegd hebbende, zitten er ook echt wel wat rare dingetjes in. Dit is variërend van 'hmm dat is raar :? ' (bijvoorbeeld notificaties die je naar links moet swipen waar ik rechts gewend ben, of niet kunnen WhatsAppen vanuit Contacten app) tot aan 'omg dit frustreert mateloos |:( ' (bijvoorbeeld de autocorrect en cursorplaatsing met je vingers).

Ik heb stiekem al gekeken naar iOS 15 en daar zitten ook weer echt leuke zaken in, dus daar kijk ik wel naar uit :)

Net als bij de andere ervaring posts, ben ik overwegend positief. De lijst met con's is echter langer omdat je sneller wat opschrijft als het je negatief opvalt omdat je snel went aan de 'it just works' filosofie.
De pro's
De pro's zijn ook wel gericht op iOS. Omdat dit mijn eerste iPhone sinds jaren is zijn deze zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden.
  • De foto's die je maakt zijn wel echt scherp. Fijn om weer een toestel te hebben waar je snel, goede foto's mee kan maken!
  • Siri luistert goed en je kan snel mensen bellen, timers zetten etc. De suggesties in de app zoek scherm (als je naar beneden swipet op het hoofdschema) beginnen redelijk accuraat te worden. Ook het voorlezen van berichtjes uit iMessage is redelijk goed, waardoor je tijdens het fietsen toch nog kan appen met je beter helft ;)
  • Instellingen menu heeft een duidelijke logica, it just makes sense. Dit is echt een verbetering t.o.v. Android, waar het altijd weer zoeken was. Kleine kanttekening is wel dat je dus sommige app instellingen ook in de Instellingen app moet zoeken en niet in de App zelf. Is een kwestie van gewenning enerzijds maar anderzijds kan ik de logica van wanneer het waar staat nog niet vinden.
  • Standaard apps werken goed en zijn feature rich (mail, agenda, weer app, Safari etc). Dat vond ik heel belangrijk want ik wilde simplificeren wat dit betreft. Ik gebruik bijvoorbeeld Outlook app voor werk, maar de stock Mail app voor privé accounts. De agenda app heeft ook nadelen (zie con's), maar in generieke zin ben ik tevreden. Safari is wel wennen, zeker het overzicht van openstaande tab's, maar ik zie dat in iOS 15 dit echt heel mooi wordt dus daar wacht ik rustig op.
  • iMessage is prettig, FaceTime is ook echt iets wat je ineens gebruikt (maar bij whatsapp deed ik bijvoorbeeld nooit video bellen). Dit is echt een toevoeging in mijn leven merk ik, ik FaceTime nu met mijn vriendin ipv dat we elkaar bellen. Ook handig omdat het cross device kan (als ik achter mn laptop zit op werk, neem ik daarop op, anders op mijn telefoon). Wel jammer dat je niet kan switchen van device tijdens het gesprek overigens
  • Delen van dingen met vriendin is makkelijk, zoals agenda, locatie en foto’s. Of het nu via iCloud gaat (we zijn een Apple Family) of via Airdrop (dat werkt echt mindblowing), het gaat gewoon soepel zoals je verwacht. Airdrop is echt hoe delen altijd had moeten zijn trouwens, wat een user experience!
  • Het voelt alsof ik weer in control ben van mijn privacy. Ik ben daar de laatste tijd sowieso wat meer mee bezig, maar Apple helpt daar echt wel goed in. Apps doen niet zomaar wat en je kan tracking uitzetten uitzetten bijvoorbeeld, dat voelt heel goed. Ik probeer daarmee Google te verlaten, wat redelijk gaat. Voelt goed!
  • Apple Pay is echt ongelooflijk prettig en gebruiksvriendelijk. Echt een verademing na Android, waar ik betalen (iDeal, PayPal, maakt niet echt uit) altijd spannend vond omdat er wel eens niet goed werd geschakeld tussen apps. Dat is hier echt anders, het voelt allemaal heel native aan. Plus nu hoef ik niet meer PayPal te gebruiken bij Thuisbezorgd, scheelt toch weer 25 cent per bestelling ;) Ook in de winkel is het dubbel klikken op de aan/uit knop en je kan betalen, werkt heel prettig en heeft nog nooit gefaald.
  • Ik heb voor het eerst in jaren het gevoel dat ik niet omkom in de apps. Ik heb mijn veel gebruikte apps op mijn tweede scherm staan, waardoor ik een rustig ogend eerste scherm heb. Alle andere apps staan in de bibliotheek en ik merk dat in ongeveer 80% van de gevallen mijn gezochte app al boven aan staat bij suggesties. Werkt goed! Probeer mijzelf ook aan te leren om naar beneden te swipen en de Search wat vaker te gebruiken, maar dat zit er nog niet ingesleten.
  • In de regel voelt het allemaal wat meer solide (apps bijvoorbeeld) dan bij Android. Je merkt dat Apple een strakke design filosofie eist van app bouwers en dat voel je terug. Goed voorbeeld is 1Password. Dat was altijd buggy as hell in Android (en gebruikte omwegen als accessibility features voor auto fill) maar werkt gewoon exact hoe je het zou willen op iOS. Dat zijn wel echt die dingen waarom je 1Password op Android dus nooit zou kunnen aanbevelen aan je ouders, maar wel op Apple (it just works).
  • Vrijwel alle 2FA of activatie sms’jes worden correct voorgesteld boven het toetsenbord. Added bonus: het sms’je wordt gemarkeerd als gelezen als je de code via de sneltoets hebt geplakt in een app of website. Klinkt misschien als iets kleins maar ik geniet er elke keer weer van :P
  • Herinneringen app werkt prettig, makkelijk om boodschappenlijstjes mee te maken enzo. Ook makkelijk om te delen. Ik merk dat ik het veel meer gebruik dan op Android. Dit is zo'n voorbeeldje van iets nieuws dat Apple toevoegt dat je hiervoor gewoon niet had bij Android.
  • Notitie app is denk ik de meest gebruikte app van mij in het hele ecosysteem. Is simpel, makkelijk in te richten en snel te gebruiken. Ik pleur echt al m’n gedachtes daarin, inclusief deze pro con lijst. Ook voor werk is het ideaal, en ik kan niet wachten op iOS 15 waarin je met tags kan werken en dus op die manier je notes ook kan organiseren.
  • Dit is een hele specifieke maar ik heb eindelijk de F1 calendar als abbonnement in mijn agenda staan waardoor wijzigingen in het programma automatisch in mijn agenda gereflecteerd worden. Om te illustreren hoe dit bij Android ging: Downloaden van ics bestand, helemaal inladen in agenda. Als er er dan een wijziging was, dan de Outlook app opstarten, zoeken naar alles met "F1" erin, alles selecteren en dan alles verwijderen (wat ongeveer 6 minuten duurde), dan weer nieuwe ics downloaden en hopen dat ze het programma niet meer zouden omgooien.
  • Nog een Agenda pro: je kan van afspraken de agenda wijzigen waar die in opgeslagen wordt. Dat kan niet in Windows of Android (of iig niet in de apps die ik gebruikte) en moest je dus de afspraak opnieuw maken. Heel handig als ik wil dat mijn vriendin weet dat ik iets heb van werk, dan kan ik makkelijk die afspraak in onze gedeelde agenda zetten bijvoorbeeld zonder de afspraak dubbel te moeten hebben in twee agenda's.
  • Ik heb niet de Max gekozen (hoewel ik hiervoor een OnePlus 7T had, en die is qua grootte vergelijkbaar met de Max) en ben eigenlijk best tevreden over het schermformaat van de Pro. De enorme notch erger ik mij minder aan dan dat ik van te voren had gedacht, ik merk eigenlijk niet dat die er zit.
  • Eentje die ik bijna was vergeten maar wat er echt wel bij moet. Ik was echt blown away van hoe makkelijk dingen met elkaar samenwerken. Zo was de eerste keer de AirPods koppelen echt niet meer dan in mijn rechterhand mijn nieuwe AirPods doosje open, in mijn linkerhand mijn iPhone. Ik zat op de rand van mijn bed te denken "Hoe zou dit moeten koppelen, Apple zal hier vast goed over nage-" en toen had ik al een popup op mijn telefoon met 'Wil je deze AirPods koppelen?" en boem het werkte op mijn iPhone, Macbook, AppleTV, alles. Dat is echt ongeëvenaard!
Al met al zijn dit dingen waar ik positief door verrast was bij het gebruik van mijn iPhone als daily driver. Zeker de dingetjes die je nu wel hebt maar vroeger niet (of niet gebruikte!) zijn leuke toevoegingen op het dagelijkse leven (zoals notities en herinneringen app). En ik heb echt totaal niet het claustrofobische gevoel wat ik wel had bij de iPhone 5, Apple heeft echt flinke verbeteringen doorgevoerd in die jaren!
De con's
Ook hier geldt dat de dit een mengeling is tussen iOS (eigenlijk overwegend) en het toestel zelf. Hoop dat dit ok is voor dit draadje!
  • Ik ben niet onder de indruk van de batterij duur of van de oplaadsnelheid. Vol meenemen 's ochtends, met ongeveer 5 a 6 uur scherm tijd betekent gewoon helemaal leek 's avonds. Het opladen is ook niet super snel, zeker niet sneller vergeleken met mijn 2 jaar oude OnePlus 7T. Had daar meer van verwacht, zeker omdat de telefoon best dik en hoekig is (ook weer vergeleken met mijn vorige telefoon).
  • Als je langere tijd de telefoon in je hand hebt, dan rust hij op je pink (die heb ik onder mijn telefoon zitten dan). Om de een of andere manier doet dit na verloop pijn. Dit kan ook komen door het hoesje wat erom zit, maar ik merk dat ik hem af en toe echt anders moet vast houden door de irritatie op mijn pink.
  • Meldingen of notificaties zijn niet granulair in te stellen, wat wel een gemis is. Nu is dit ook een kriem om in te stellen bij Android maar als je het eenmaal goed had dan kreeg je ook exact de notificaties die je wel wilde. Zo kon ik per WhatsApp of Signal gesprek instellen of ik een trilling wilde, een bericht op mijn homescreen of dat het ballonnetje met berichtencounter gebruikt moest worden. Bij iOS is het allemaal wat meer alles of niks merk ik, en dat zorgt ervoor dat ik echt tientallen notificaties op mijn Notification Screen (hoe heet dat ding als je helemaal van linksboven naar beneden veegt?) op het einde van de dag, die ik dan allemaal kan wegvegen.
  • Wat ik apart vind is dat je elke keer naar boven moet swipen als je unlocked. Dit is deels gewenning maar ook deels ergernis. Bij mijn OnePlus pakte ik hem uit mijn broek en drukte ik op de power button terwijl ik hem tevoorschijn haalde. Op dat moment ging FaceID (maar dan de Android variant) dan aan de slag en bij herkenning (wat echt milliseconde werk was) toonde hij dan mijn home screen. Bij de iPhone wordt het scherm automatisch wakker als je hem pakt dus als je dan op de powerbutton drukt dan gaat het scherm juist weer uit. Je kan ook niet alvast omhoog vegen want eerst moet FaceID je herkend hebben. Vind het geen prettige volgorde van bewegingen en aangezien mensen tientallen keer per dag hun telefoon unlocken merk ik ook dat het mij irriteert soms. Aan de andere kant zal het vast wel wennen verwacht ik.
  • Onduidelijk wat Siri allemaal voorstelt of gebruikt, en dus wat het zou moeten kunnen. Het is een duur toestel (en duur ecosysteem) dus wil alles eruit halen wat er in zit qua features en handigheidjes. Het gevoel bekruipt mij dat ik niet kan weten of ik het wel 'goed' doe? Hoe weet ik dat ik er alles uithaal?
  • Cursor plaatsing met je vingers is echt onbruikbaar. Op een of andere manier plaatst hij altijd verkeerd en is de manier om tekst te selecteren anders door het OS heen (dubbel tap, single tap, tap and hold, het is altijd maar raden wanneer je tekst geselecteerd is). Ik heb geen overdreven dikke vingers en dit probleem heb ik nooit bij andere telefoons ervaren. Het is ook specifiek bij cursor plaatsing, niet bij andere interacties op het scherm. Ik druk met mijn duim aan het begin van een zin en hij zet de cursor rustig twee regels erboven neer. Dan moet je weer de spatie ingedrukt houden enzo, echt slechte ervaring vind ik.
  • Autocorrect is erg wennen, soms is het er wel en soms is het er niet. Het is ook onduidelijk wanneer het er wel is en wanneer niet overigens. Zeker automatische autocorrect in berichtjes en browsers is irritant overigens. Bijvoorbeeld ‘ff’ wordt ‘de’ maar als je het als laatste woord gebruikt in een berichtje en je drukt op enter om te verzenden, dan wordt het nog snel even aangepast voordat je verstuurd. Android voelde toch wel echt veel beter aan welk woord je wilde gebruiken (ook NL en EN door elkaar heen was geen enkel issue). Ook met zoeken op het Internet is het moeilijk irritant, want ik zoek veel op Engelse termen die dan worden geautocorrect naar Nederlandse verbasteringen. Mega irritant, zeker in combinatie met bijna onbruikbare plaatsing van cursor.
  • Echt bizar gedrag in de Agenda app in combinatie met Office365: een agenda toevoegen in de Outlook app van een collega zorgt ervoor dat die ook zichtbaar is in de Agenda app by default en geeft ook meldingen(!!!). Je moet dan wachten tot die een afspraak van die tweede agenda heeft geladen, dan kan je het uitzetten door “Activiteitsmeldingen” uit te zetten in die specifieke agenda in de stock Agenda app. Zo'n bizarre ervaring, ik was hier echt versteld van. Zeker omdat de Agenda app ook synchroniseert met mijn auto, en ik dus 's ochtends in eens allemaal agenda items van mijn baas te zien kreeg.
  • De Agenda app is niet echt lekker in te stellen per agenda. Zo wil ik van mijn privé afspraken een melding ontvangen maar van mijn werk afspraken niet. Dat is of wel of niet, het is heel zwart wit. Het is nu een werkende situatie maar het voelt nog niet optimaal. Aan de andere kant is dit misschien de Apple way en moet ik gewoon nog wennen. Ik ben natuurlijk een hele grote mate van customizen gewend en daar wilde ik ook bewust van af :P
  • Op het Notificatie Scherm moet je naar rechts swipen om te openen en naar links om te wissen. Ik ben dus andersom gewend vanuit Android, dus zit constant met apps die geopend worden die ik juist wilde 'dismissen'. Is overigens een gewenningsdingetje verwacht.
  • Iets wat echt wel brak is in de design filosofie van Apple. Ik mis de terug knop, zit nu altijd heel onhandig bovenaan, blij dat ik geen pro Max heb gekozen want daar zou ik nooit bij kunnen. Ik weet dat je met een snelle 'omhoog-naar beneden' veeg je het scherm naar beneden kan krijgen maar dat is weer een extra beweging voor iets simpels als 'teruggaan'. Soms werkt de swipe van de linkerkant van het scherm trouwens, soms werkt die ook niet en moet je alsnog je duim strekken. Op mijn OnePlus werkte dat wel echt veel beter, maar de 'Terug' knop is daar ook een standaard onderdeel van de user interface dus 'terugswipen' werd in elke app ondersteund. Weet niet of ik op dit punt ooit ga wennen, het voelt niet logisch.
  • Face ID werkt niet met zonnebril, wut? EDIT: Moet je dus blijkbaar uitzetten dat attentie nodig is, dan werkt het wel.
  • Video’s op internet full screen draait niet automatisch mee als screenlock aanstaat, zo'n irritant dingetje.
  • Kaarten app leek aanvankelijk bruikbaar, maar je mist street view en fietsroutes. Wil van Google Maps wegblijven, maar is lastig zo. Vind kaarten zelf ook geen prettige UI hebben (maar dat is misschien gewenning). Als je bijvoorbeeld een route punt wilt wijzigen is het een innieminie blauw stukje tekst waar je op moet klikken, niet doordacht.
  • Na update naar 14.7 werkte mijn airpods niet meer en moest ik deze vergeten en opnieuw toevoegen. Ook het toevoegen lukte half, het proces begon opnieuw toen ik ze had toegevoegd. Niet chique, en tot dan toe was het juist een van die dingen die mij zo ongelofelijk goed was bevallen (het oorspronkelijk pairen van de AirPods was echt zo bizar snel voor elkaar, echt die 'it just works' ervaring).
  • Weet niet of het iOS is of MacOS, maar de sync tussen herinneringen duurt lang (als in, minuten). Als ik nu een herinnering wijzig op mijn telefoon, dan duurt het enkele minuten voordat het op mijn MBP doorkomt.
  • Automations vereisen dat je toestemming geeft. Ik kan dus niet automatisch Flitsmeister starten in de auto op de achtergrond, dat vergt nu dus dat ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal. Een tag lost dit niet echt op, want dan moet ik mijn telefoon alsnog unlocken en uit mijn broekzak halen. Dit is wel echt zo'n dagelijkse ergernis trouwens, eentje die ook duur kan uitpakken als ik het vergeet :+
  • Dual Sim bellen werkt niet echt goed. Heb ongeveer een dag aan mijn contacten gezeten om ze allemaal een default Sim te geven (en allemaal te updaten, wat heerlijk was voor mijn OCD :P ), maar bellen vanaf een link (bijvoorbeeld van een website) geeft geen keuze voor welke sim te gebruiken en kiest dan de default. Dat werkt slecht, want nu bel ik vaak naar privé aangelegenheden met mijn werk sim (liever dat dan andersom) terwijl ik dat niet wil. Alternatief is kopiëren van nummer en dan naar de telefoon app gaan, daar plakken en de privé sim te kiezen alvorens te bellen. Dat is niet echt een lekkere flow natuurlijk, dit is beter geïmplementeerd in Android vind ik.
  • Whatsappen vanuit contacten app kan niet. Ik kan wel WhatsApp bellen (door lang te drukken op de bel knop), maar geen berichten sturen. Lang indrukken op de Bericht knop geeft de optie om te smsen of te mailen (als er een adres aanwezig is).
  • Ik heb nu al meerdere keren gehad dat men zichzelf hoorde en ik hen niet als ik werd gebeld met de Airpods in en op mijn telefoon ook staat dat de airpods de bron zijn van het gesprek. Enige wat helpt is de airpods uit doen en bron op telefoon zetten en normaal bellen. Dit is niet “it kust Worms experience” (mooi voorbeeld van idiote autocorrect, ik laat hem staan).
  • Kan geen custom zoekmachine gebruiken in Safari. Had graag startpagina.vol (startpage.com maar de autocorrect is echt mega brak, deze laat ik ook staan) gebruikt ipv DuckDuckGo. Alternatief is natuurlijk een andere browser te gebruiken maar ik wilde eigenlijk zoveel mogelijk Apple native gebruiken en helemaal opgaan in het ecosysteem.
  • Ik heb Apple One geprobeerd voor een maand maar ik ga er weer vanaf. Je krijgt 200GB met Apple Arcade (gebruik ik niet), AppleTV (die 9 films kan je ook wel zonder) en Apple Music (heb het een eerlijke kans gegeven maar de app werkt echt zo ruk dat ik toch maar Spotify ga gebruiken) voor 15 euro. Nu toch maar gewoon 200GB kopen voor 3 euro pm en spotify. Had gehoopt dat Fitness zou zijn maar dat is er nog niet in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

_Bailey_ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:41:
Apple Pay gebruik ik zo'n 97% van al mijn betalingen buitenshuis (ook in buitenland)
Kleine 3% is nog maar met ouwerwetse PIN.

Betalen met cash?? Geen idee hoe dat werkt...
Hier in DE, moet je vaak cash betalen, en kun je niet bij veel winkels met ApplePay betalen.Als ik in NL ben voor werk/familie/ in mijn appartement betaal ik grotendeels met ApplePay. Voor de kinderen vind ik het wel fijner dat je met cash betalen, dan leer je beter met geld omgaan ipv 'klakkeloos' met ApplePay

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhos
Dank voor je bericht. Ik hecht hier dus veel waarde aan. Ik herken eigenlijk elk punt van de pro en cons. Met name het toetsenbord en de brakke taalherkenning. Vrienden zijn het al gewend. Ok is ik.

Wat ik ook vooral grappig vind is dat ik het opgesloten gevoel juist als ruimte ervaar. Bij Android (sinds de eerste pre order G1) was het altijd op hoop van zegen of een sync wel of just werkte. Nu weet je gewoon Apple got this.
Djerro123 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:20:
Nu ik mijn iPhone 12 Pro 3 weken in bezit heb, heb ik denk ik wel de grootste ervaring nu gehad om het te delen. Ik heb de afgelopen weken een notitie bijgehouden met alle pro's en cons die ik tegen kwam. Een aantal zullen misschien duaal klinken, zeker in relatie tot de andere ervaringposts.

Ter context: ik ben in één keer overgestapt van Android + Galaxy Watch + Surface laptop naar iPhone 12 Pro, AW Series 6, AirPods Pro en een MacBook Pro M1/16GB/512GB. Ik heb voor de andere producten ook bijgehouden wat ik er van vond en plaats een soortgelijk bericht in de desbetreffende draadjes:Voor degene die willen weten waarom ik naar Apple ben overgestapt, dat valt in deze post te lezen:

Djerro123 in "Overstappen van Windows en Android naar Apple"
tl;dr
Het algemene gevoel is goed. Er zitten zeker nog wat zaken in die voor verbetering vatbaar zijn. Maar ik had verwacht dat ik mij aan meer dingen zou irriteren dan dat ik eigenlijk doe. Het "slechte" wordt ruimschoots goedgemaakt door het "goede". Ik had mij van te voren voorgenomen om niet mijn gebruikelijke patronen te forceren op de iPhone maar juist te schikken naar 'the Apple way'. Een dergelijke mindset heeft wel geholpen merk ik, je kan zo namelijk anders naar je "problemen" kijken en die dus ook anders oplossen. Daarnaast geeft het ook wel echt toegevoegde waarde. Airdroppen is zo'n voorbeeld; nooit gemist in mijn leven maar nu snap ik hoe prettig dat eigenlijk is om te hebben. Ik heb vroeger wel eens een iPhone 5 gehad en kreeg daar altijd een claustrofobisch gevoel bij (te weinig kunnen customizen). Dat is wel echt veel beter geworden, zeker ook door widgets bijvoorbeeld.

Dat gezegd hebbende, zitten er ook echt wel wat rare dingetjes in. Dit is variërend van 'hmm dat is raar :? ' (bijvoorbeeld notificaties die je naar links moet swipen waar ik rechts gewend ben, of niet kunnen WhatsAppen vanuit Contacten app) tot aan 'omg dit frustreert mateloos |:( ' (bijvoorbeeld de autocorrect en cursorplaatsing met je vingers).

Ik heb stiekem al gekeken naar iOS 15 en daar zitten ook weer echt leuke zaken in, dus daar kijk ik wel naar uit :)

Net als bij de andere ervaring posts, ben ik overwegend positief. De lijst met con's is echter langer omdat je sneller wat opschrijft als het je negatief opvalt omdat je snel went aan de 'it just works' filosofie.
De pro's
De pro's zijn ook wel gericht op iOS. Omdat dit mijn eerste iPhone sinds jaren is zijn deze zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden.
  • De foto's die je maakt zijn wel echt scherp. Fijn om weer een toestel te hebben waar je snel, goede foto's mee kan maken!
  • Siri luistert goed en je kan snel mensen bellen, timers zetten etc. De suggesties in de app zoek scherm (als je naar beneden swipet op het hoofdschema) beginnen redelijk accuraat te worden. Ook het voorlezen van berichtjes uit iMessage is redelijk goed, waardoor je tijdens het fietsen toch nog kan appen met je beter helft ;)
  • Instellingen menu heeft een duidelijke logica, it just makes sense. Dit is echt een verbetering t.o.v. Android, waar het altijd weer zoeken was. Kleine kanttekening is wel dat je dus sommige app instellingen ook in de Instellingen app moet zoeken en niet in de App zelf. Is een kwestie van gewenning enerzijds maar anderzijds kan ik de logica van wanneer het waar staat nog niet vinden.
  • Standaard apps werken goed en zijn feature rich (mail, agenda, weer app, Safari etc). Dat vond ik heel belangrijk want ik wilde simplificeren wat dit betreft. Ik gebruik bijvoorbeeld Outlook app voor werk, maar de stock Mail app voor privé accounts. De agenda app heeft ook nadelen (zie con's), maar in generieke zin ben ik tevreden. Safari is wel wennen, zeker het overzicht van openstaande tab's, maar ik zie dat in iOS 15 dit echt heel mooi wordt dus daar wacht ik rustig op.
  • iMessage is prettig, FaceTime is ook echt iets wat je ineens gebruikt (maar bij whatsapp deed ik bijvoorbeeld nooit video bellen). Dit is echt een toevoeging in mijn leven merk ik, ik FaceTime nu met mijn vriendin ipv dat we elkaar bellen. Ook handig omdat het cross device kan (als ik achter mn laptop zit op werk, neem ik daarop op, anders op mijn telefoon). Wel jammer dat je niet kan switchen van device tijdens het gesprek overigens
  • Delen van dingen met vriendin is makkelijk, zoals agenda, locatie en foto’s. Of het nu via iCloud gaat (we zijn een Apple Family) of via Airdrop (dat werkt echt mindblowing), het gaat gewoon soepel zoals je verwacht. Airdrop is echt hoe delen altijd had moeten zijn trouwens, wat een user experience!
  • Het voelt alsof ik weer in control ben van mijn privacy. Ik ben daar de laatste tijd sowieso wat meer mee bezig, maar Apple helpt daar echt wel goed in. Apps doen niet zomaar wat en je kan tracking uitzetten uitzetten bijvoorbeeld, dat voelt heel goed. Ik probeer daarmee Google te verlaten, wat redelijk gaat. Voelt goed!
  • Apple Pay is echt ongelooflijk prettig en gebruiksvriendelijk. Echt een verademing na Android, waar ik betalen (iDeal, PayPal, maakt niet echt uit) altijd spannend vond omdat er wel eens niet goed werd geschakeld tussen apps. Dat is hier echt anders, het voelt allemaal heel native aan. Plus nu hoef ik niet meer PayPal te gebruiken bij Thuisbezorgd, scheelt toch weer 25 cent per bestelling ;) Ook in de winkel is het dubbel klikken op de aan/uit knop en je kan betalen, werkt heel prettig en heeft nog nooit gefaald.
  • Ik heb voor het eerst in jaren het gevoel dat ik niet omkom in de apps. Ik heb mijn veel gebruikte apps op mijn tweede scherm staan, waardoor ik een rustig ogend eerste scherm heb. Alle andere apps staan in de bibliotheek en ik merk dat in ongeveer 80% van de gevallen mijn gezochte app al boven aan staat bij suggesties. Werkt goed! Probeer mijzelf ook aan te leren om naar beneden te swipen en de Search wat vaker te gebruiken, maar dat zit er nog niet ingesleten.
  • In de regel voelt het allemaal wat meer solide (apps bijvoorbeeld) dan bij Android. Je merkt dat Apple een strakke design filosofie eist van app bouwers en dat voel je terug. Goed voorbeeld is 1Password. Dat was altijd buggy as hell in Android (en gebruikte omwegen als accessibility features voor auto fill) maar werkt gewoon exact hoe je het zou willen op iOS. Dat zijn wel echt die dingen waarom je 1Password op Android dus nooit zou kunnen aanbevelen aan je ouders, maar wel op Apple (it just works).
  • Vrijwel alle 2FA of activatie sms’jes worden correct voorgesteld boven het toetsenbord. Added bonus: het sms’je wordt gemarkeerd als gelezen als je de code via de sneltoets hebt geplakt in een app of website. Klinkt misschien als iets kleins maar ik geniet er elke keer weer van :P
  • Herinneringen app werkt prettig, makkelijk om boodschappenlijstjes mee te maken enzo. Ook makkelijk om te delen. Ik merk dat ik het veel meer gebruik dan op Android. Dit is zo'n voorbeeldje van iets nieuws dat Apple toevoegt dat je hiervoor gewoon niet had bij Android.
  • Notitie app is denk ik de meest gebruikte app van mij in het hele ecosysteem. Is simpel, makkelijk in te richten en snel te gebruiken. Ik pleur echt al m’n gedachtes daarin, inclusief deze pro con lijst. Ook voor werk is het ideaal, en ik kan niet wachten op iOS 15 waarin je met tags kan werken en dus op die manier je notes ook kan organiseren.
  • Dit is een hele specifieke maar ik heb eindelijk de F1 calendar als abbonnement in mijn agenda staan waardoor wijzigingen in het programma automatisch in mijn agenda gereflecteerd worden. Om te illustreren hoe dit bij Android ging: Downloaden van ics bestand, helemaal inladen in agenda. Als er er dan een wijziging was, dan de Outlook app opstarten, zoeken naar alles met "F1" erin, alles selecteren en dan alles verwijderen (wat ongeveer 6 minuten duurde), dan weer nieuwe ics downloaden en hopen dat ze het programma niet meer zouden omgooien.
  • Nog een Agenda pro: je kan van afspraken de agenda wijzigen waar die in opgeslagen wordt. Dat kan niet in Windows of Android (of iig niet in de apps die ik gebruikte) en moest je dus de afspraak opnieuw maken. Heel handig als ik wil dat mijn vriendin weet dat ik iets heb van werk, dan kan ik makkelijk die afspraak in onze gedeelde agenda zetten bijvoorbeeld zonder de afspraak dubbel te moeten hebben in twee agenda's.
  • Ik heb niet de Max gekozen (hoewel ik hiervoor een OnePlus 7T had, en die is qua grootte vergelijkbaar met de Max) en ben eigenlijk best tevreden over het schermformaat van de Pro. De enorme notch erger ik mij minder aan dan dat ik van te voren had gedacht, ik merk eigenlijk niet dat die er zit.
  • Eentje die ik bijna was vergeten maar wat er echt wel bij moet. Ik was echt blown away van hoe makkelijk dingen met elkaar samenwerken. Zo was de eerste keer de AirPods koppelen echt niet meer dan in mijn rechterhand mijn nieuwe AirPods doosje open, in mijn linkerhand mijn iPhone. Ik zat op de rand van mijn bed te denken "Hoe zou dit moeten koppelen, Apple zal hier vast goed over nage-" en toen had ik al een popup op mijn telefoon met 'Wil je deze AirPods koppelen?" en boem het werkte op mijn iPhone, Macbook, AppleTV, alles. Dat is echt ongeëvenaard!
Al met al zijn dit dingen waar ik positief door verrast was bij het gebruik van mijn iPhone als daily driver. Zeker de dingetjes die je nu wel hebt maar vroeger niet (of niet gebruikte!) zijn leuke toevoegingen op het dagelijkse leven (zoals notities en herinneringen app). En ik heb echt totaal niet het claustrofobische gevoel wat ik wel had bij de iPhone 5, Apple heeft echt flinke verbeteringen doorgevoerd in die jaren!
De con's
Ook hier geldt dat de dit een mengeling is tussen iOS (eigenlijk overwegend) en het toestel zelf. Hoop dat dit ok is voor dit draadje!
  • Ik ben niet onder de indruk van de batterij duur of van de oplaadsnelheid. Vol meenemen 's ochtends, met ongeveer 5 a 6 uur scherm tijd betekent gewoon helemaal leek 's avonds. Het opladen is ook niet super snel, zeker niet sneller vergeleken met mijn 2 jaar oude OnePlus 7T. Had daar meer van verwacht, zeker omdat de telefoon best dik en hoekig is (ook weer vergeleken met mijn vorige telefoon).
  • Als je langere tijd de telefoon in je hand hebt, dan rust hij op je pink (die heb ik onder mijn telefoon zitten dan). Om de een of andere manier doet dit na verloop pijn. Dit kan ook komen door het hoesje wat erom zit, maar ik merk dat ik hem af en toe echt anders moet vast houden door de irritatie op mijn pink.
  • Meldingen of notificaties zijn niet granulair in te stellen, wat wel een gemis is. Nu is dit ook een kriem om in te stellen bij Android maar als je het eenmaal goed had dan kreeg je ook exact de notificaties die je wel wilde. Zo kon ik per WhatsApp of Signal gesprek instellen of ik een trilling wilde, een bericht op mijn homescreen of dat het ballonnetje met berichtencounter gebruikt moest worden. Bij iOS is het allemaal wat meer alles of niks merk ik, en dat zorgt ervoor dat ik echt tientallen notificaties op mijn Notification Screen (hoe heet dat ding als je helemaal van linksboven naar beneden veegt?) op het einde van de dag, die ik dan allemaal kan wegvegen.
  • Wat ik apart vind is dat je elke keer naar boven moet swipen als je unlocked. Dit is deels gewenning maar ook deels ergernis. Bij mijn OnePlus pakte ik hem uit mijn broek en drukte ik op de power button terwijl ik hem tevoorschijn haalde. Op dat moment ging FaceID (maar dan de Android variant) dan aan de slag en bij herkenning (wat echt milliseconde werk was) toonde hij dan mijn home screen. Bij de iPhone wordt het scherm automatisch wakker als je hem pakt dus als je dan op de powerbutton drukt dan gaat het scherm juist weer uit. Je kan ook niet alvast omhoog vegen want eerst moet FaceID je herkend hebben. Vind het geen prettige volgorde van bewegingen en aangezien mensen tientallen keer per dag hun telefoon unlocken merk ik ook dat het mij irriteert soms. Aan de andere kant zal het vast wel wennen verwacht ik.
  • Onduidelijk wat Siri allemaal voorstelt of gebruikt, en dus wat het zou moeten kunnen. Het is een duur toestel (en duur ecosysteem) dus wil alles eruit halen wat er in zit qua features en handigheidjes. Het gevoel bekruipt mij dat ik niet kan weten of ik het wel 'goed' doe? Hoe weet ik dat ik er alles uithaal?
  • Cursor plaatsing met je vingers is echt onbruikbaar. Op een of andere manier plaatst hij altijd verkeerd en is de manier om tekst te selecteren anders door het OS heen (dubbel tap, single tap, tap and hold, het is altijd maar raden wanneer je tekst geselecteerd is). Ik heb geen overdreven dikke vingers en dit probleem heb ik nooit bij andere telefoons ervaren. Het is ook specifiek bij cursor plaatsing, niet bij andere interacties op het scherm. Ik druk met mijn duim aan het begin van een zin en hij zet de cursor rustig twee regels erboven neer. Dan moet je weer de spatie ingedrukt houden enzo, echt slechte ervaring vind ik.
  • Autocorrect is erg wennen, soms is het er wel en soms is het er niet. Het is ook onduidelijk wanneer het er wel is en wanneer niet overigens. Zeker automatische autocorrect in berichtjes en browsers is irritant overigens. Bijvoorbeeld ‘ff’ wordt ‘de’ maar als je het als laatste woord gebruikt in een berichtje en je drukt op enter om te verzenden, dan wordt het nog snel even aangepast voordat je verstuurd. Android voelde toch wel echt veel beter aan welk woord je wilde gebruiken (ook NL en EN door elkaar heen was geen enkel issue). Ook met zoeken op het Internet is het moeilijk irritant, want ik zoek veel op Engelse termen die dan worden geautocorrect naar Nederlandse verbasteringen. Mega irritant, zeker in combinatie met bijna onbruikbare plaatsing van cursor.
  • Echt bizar gedrag in de Agenda app in combinatie met Office365: een agenda toevoegen in de Outlook app van een collega zorgt ervoor dat die ook zichtbaar is in de Agenda app by default en geeft ook meldingen(!!!). Je moet dan wachten tot die een afspraak van die tweede agenda heeft geladen, dan kan je het uitzetten door “Activiteitsmeldingen” uit te zetten in die specifieke agenda in de stock Agenda app. Zo'n bizarre ervaring, ik was hier echt versteld van. Zeker omdat de Agenda app ook synchroniseert met mijn auto, en ik dus 's ochtends in eens allemaal agenda items van mijn baas te zien kreeg.
  • De Agenda app is niet echt lekker in te stellen per agenda. Zo wil ik van mijn privé afspraken een melding ontvangen maar van mijn werk afspraken niet. Dat is of wel of niet, het is heel zwart wit. Het is nu een werkende situatie maar het voelt nog niet optimaal. Aan de andere kant is dit misschien de Apple way en moet ik gewoon nog wennen. Ik ben natuurlijk een hele grote mate van customizen gewend en daar wilde ik ook bewust van af :P
  • Op het Notificatie Scherm moet je naar rechts swipen om te openen en naar links om te wissen. Ik ben dus andersom gewend vanuit Android, dus zit constant met apps die geopend worden die ik juist wilde 'dismissen'. Is overigens een gewenningsdingetje verwacht.
  • Iets wat echt wel brak is in de design filosofie van Apple. Ik mis de terug knop, zit nu altijd heel onhandig bovenaan, blij dat ik geen pro Max heb gekozen want daar zou ik nooit bij kunnen. Ik weet dat je met een snelle 'omhoog-naar beneden' veeg je het scherm naar beneden kan krijgen maar dat is weer een extra beweging voor iets simpels als 'teruggaan'. Soms werkt de swipe van de linkerkant van het scherm trouwens, soms werkt die ook niet en moet je alsnog je duim strekken. Op mijn OnePlus werkte dat wel echt veel beter, maar de 'Terug' knop is daar ook een standaard onderdeel van de user interface dus 'terugswipen' werd in elke app ondersteund. Weet niet of ik op dit punt ooit ga wennen, het voelt niet logisch.
  • Face ID werkt niet met zonnebril, wut? EDIT: Moet je dus blijkbaar uitzetten dat attentie nodig is, dan werkt het wel.
  • Video’s op internet full screen draait niet automatisch mee als screenlock aanstaat, zo'n irritant dingetje.
  • Kaarten app leek aanvankelijk bruikbaar, maar je mist street view en fietsroutes. Wil van Google Maps wegblijven, maar is lastig zo. Vind kaarten zelf ook geen prettige UI hebben (maar dat is misschien gewenning). Als je bijvoorbeeld een route punt wilt wijzigen is het een innieminie blauw stukje tekst waar je op moet klikken, niet doordacht.
  • Na update naar 14.7 werkte mijn airpods niet meer en moest ik deze vergeten en opnieuw toevoegen. Ook het toevoegen lukte half, het proces begon opnieuw toen ik ze had toegevoegd. Niet chique, en tot dan toe was het juist een van die dingen die mij zo ongelofelijk goed was bevallen (het oorspronkelijk pairen van de AirPods was echt zo bizar snel voor elkaar, echt die 'it just works' ervaring).
  • Weet niet of het iOS is of MacOS, maar de sync tussen herinneringen duurt lang (als in, minuten). Als ik nu een herinnering wijzig op mijn telefoon, dan duurt het enkele minuten voordat het op mijn MBP doorkomt.
  • Automations vereisen dat je toestemming geeft. Ik kan dus niet automatisch Flitsmeister starten in de auto op de achtergrond, dat vergt nu dus dat ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal. Een tag lost dit niet echt op, want dan moet ik mijn telefoon alsnog unlocken en uit mijn broekzak halen. Dit is wel echt zo'n dagelijkse ergernis trouwens, eentje die ook duur kan uitpakken als ik het vergeet :+
  • Dual Sim bellen werkt niet echt goed. Heb ongeveer een dag aan mijn contacten gezeten om ze allemaal een default Sim te geven (en allemaal te updaten, wat heerlijk was voor mijn OCD :P ), maar bellen vanaf een link (bijvoorbeeld van een website) geeft geen keuze voor welke sim te gebruiken en kiest dan de default. Dat werkt slecht, want nu bel ik vaak naar privé aangelegenheden met mijn werk sim (liever dat dan andersom) terwijl ik dat niet wil. Alternatief is kopiëren van nummer en dan naar de telefoon app gaan, daar plakken en de privé sim te kiezen alvorens te bellen. Dat is niet echt een lekkere flow natuurlijk, dit is beter geïmplementeerd in Android vind ik.
  • Whatsappen vanuit contacten app kan niet. Ik kan wel WhatsApp bellen (door lang te drukken op de bel knop), maar geen berichten sturen. Lang indrukken op de Bericht knop geeft de optie om te smsen of te mailen (als er een adres aanwezig is).
  • Ik heb nu al meerdere keren gehad dat men zichzelf hoorde en ik hen niet als ik werd gebeld met de Airpods in en op mijn telefoon ook staat dat de airpods de bron zijn van het gesprek. Enige wat helpt is de airpods uit doen en bron op telefoon zetten en normaal bellen. Dit is niet “it kust Worms experience” (mooi voorbeeld van idiote autocorrect, ik laat hem staan).
  • Kan geen custom zoekmachine gebruiken in Safari. Had graag startpagina.vol (startpage.com maar de autocorrect is echt mega brak, deze laat ik ook staan) gebruikt ipv DuckDuckGo. Alternatief is natuurlijk een andere browser te gebruiken maar ik wilde eigenlijk zoveel mogelijk Apple native gebruiken en helemaal opgaan in het ecosysteem.
  • Ik heb Apple One geprobeerd voor een maand maar ik ga er weer vanaf. Je krijgt 200GB met Apple Arcade (gebruik ik niet), AppleTV (die 9 films kan je ook wel zonder) en Apple Music (heb het een eerlijke kans gegeven maar de app werkt echt zo ruk dat ik toch maar Spotify ga gebruiken) voor 15 euro. Nu toch maar gewoon 200GB kopen voor 3 euro pm en spotify. Had gehoopt dat Fitness zou zijn maar dat is er nog niet in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:00
Ik heb nooit meer pasjes bij mij, gebruik voor elke betaling Apple Pay (Apple Watch Series 6 & iPhone 12).
ID / rijbewijs heb ik ook nooit meer bij me. Ik weet het, officieel moet je hem bij je hebben.
Ik heb mijn rijbewijs als foto opgeslagen op mijn telefoon (voor en achterkant), wordt hier gewoon geaccepteerd bij het PostNL punt en laatst ook bij de Politie. (ze kunnen de streepjescode via de foto gewoon scannen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:01

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

iMode schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:50:
Ik heb nooit meer pasjes bij mij, gebruik voor elke betaling Apple Pay (Apple Watch Series 6 & iPhone 12).
ID / rijbewijs heb ik ook nooit meer bij me. Ik weet het, officieel moet je hem bij je hebben.
Ik heb mijn rijbewijs als foto opgeslagen op mijn telefoon (voor en achterkant), wordt hier gewoon geaccepteerd bij het PostNL punt en laatst ook bij de Politie. (ze kunnen de streepjescode via de foto gewoon scannen).
Met Pass4wallet heb ik m’n rijbewijs inclusief QR code in de wallet app staan. Scheelt weer zoeken in mn foto app tenzij je er een tag aan hangt of als favoriet markeert.
Ook op m’n Apple Watch 6. Via Stocard/Pass4Wallet ook nog alle andere pasjes in mn wallet of Stocard app.

Ben zelf nog niet zo ver dat ik m’n pasjes thuis laat. In Zwitserland bleek dat zaterdag wel weer nodig toen ik moest plassen langs de autosnelweg. De toegangsportalen voor de wc’s bij grote rustplaatsen daar accepteren geen Apple Watch, dus altijd cash geld daar meenemen. In Duitsland kun je gelukkig wel met je Apple Watch betalen bij de wc’s. Vorig jaar toen ik nog geen AW had, was het altijd zoeken naar kleingeld ondanks dat ik ook m’n gewone bankpas tegen de automaat kon houden.

XBL: MRE Inc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:44
Sinds gisteren in het bezit van een nieuwe iPhone 12 128GB in het zwart.

Na 2 jaar lang Android gebruikt te hebben moet ik zeggen dat dit als een verademing aanvoelt. Alles werkt lekker met elkaar en vooral Apple Pay heb ik gemist.

Wat halen jullie aan screen on time als ik vragen mag?

Ik zit zelf rond de 4.5 uur met 35% over op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 14:46
Djerro123 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:20:

De Agenda app is niet echt lekker in te stellen per agenda. Zo wil ik van mijn privé afspraken een melding ontvangen maar van mijn werk afspraken niet. Dat is of wel of niet, het is heel zwart wit. Het is nu een werkende situatie maar het voelt nog niet optimaal. Aan de andere kant is dit misschien de Apple way en moet ik gewoon nog wennen. Ik ben natuurlijk een hele grote mate van customizen gewend en daar wilde ik ook bewust van af :P
Je kan toch in de agenda app onderaan op Calendars -> i drukken naast je werk agenda -> en daar 'event alerts' uitzetten voor alleen je werk agenda of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMode schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:50:
Ik kwam ook wel eens weg met een "foei, voortaan wel je echte rijbewijs meenemen". Totdat ik in een nachterlijke algemene verkeerscontrole terecht kwam 150 km van huis waarbij ze op alles doorpakken zonder uitzonderingen. Toen mocht ik kiezen 1) m'n vriendin wakker bellen en vragen of ze hem kwam brengen.... of 2) wachten op het bureau tot ze wakker was en dan vragen of ze hem kwam brengen.... De boete voor geen-geldig-ID-op-zak had ik sowieso te pakken, maar dat was wel de minste zorg op dat moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 02-08-2021 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
Knamix schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:08:
Sinds gisteren in het bezit van een nieuwe iPhone 12 128GB in het zwart.

Na 2 jaar lang Android gebruikt te hebben moet ik zeggen dat dit als een verademing aanvoelt. Alles werkt lekker met elkaar en vooral Apple Pay heb ik gemist.

Wat halen jullie aan screen on time als ik vragen mag?

Ik zit zelf rond de 4.5 uur met 35% over op dit moment.
Ik zit na 6 maanden op 4.5 uur gemiddeld.
Dennisdn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 07:27:
[...]

Ik kwam ook wel eens weg met een "foei, voortaan wel je echte rijbewijs meenemen". Totdat ik in een nachterlijke algemene verkeerscontrole terecht kwam 150 km van huis waarbij ze op alles doorpakken zonder uitzonderingen. Toen mocht ik kiezen 1) m'n vriendin wakker bellen en vragen of ze hem kwam brengen.... of 2) wachten op het bureau tot ze wakker was en dan vragen of ze hem kwam brengen.... De boete voor geen-geldig-ID-op-zak had ik sowieso te pakken, maar dat was wel de minste zorg op dat moment.
Ik geef mensen ook lang niet altijd een bekeuring als ze een ID kunnen laten zien op de telefoon en mee werkend zijn maar de voornaamste reden om het pasje wel bij te hebben is in het geval dat je een ongeluk krijgt en niet meer aanspreekbaar bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
schumi1986 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:25:
[...]
Ik geef mensen ook lang niet altijd een bekeuring als ze een ID kunnen laten zien op de telefoon en mee werkend zijn maar de voornaamste reden om het pasje wel bij te hebben is in het geval dat je een ongeluk krijgt en niet meer aanspreekbaar bent.
Gewoon op straat zijn de ervaren agenten nooit zo moeilijk, als je jezelf ook netjes opstelt. Maar bij die hele grote controles lijken ze wel eens met ploegjes leerlingen of vrijwilligers te werken die de bon laten aftekenen door een leidinggevende en die moeten gewoon schrijven. En terecht, in mijn geval hadden ze hoe vervelend ook, gewoon gelijk.

Om niet al te ver van topic te gaan: in iOS15 zit een ID-mogelijkheid. Hopelijk gaat Nederland daaraan meedoen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-07 19:31
Inmiddels al op 86%, 3% in 1,5 week.
Ga eens een chat openen met Apple kijken of ze iets willen doen...
basjuhh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:52:
ik maak me serieus zorgen. ik gebruik de iphone 12 pro vanaf launch enkele uren per dag een simpel spelletje en mailen en websites. en dan is hij echt bijna leeg. heb het idee dat het snel achteruit gaat en ben absoluut geen groot gebruiker.
batterijstatus staat nu al op 89% dit voelt echt niet goed. mijn iphone 6 van 7 jaar oud staat op 88%....
Laat braaf elke nacht op, tussendoor niets.

Vermoedelijk is hij nog te goed om naar apple te gaan voor garantie of reclamering...

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-07 11:05

Flipm0de

geen

basjuhh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:58:
Inmiddels al op 86%, 3% in 1,5 week.
Ga eens een chat openen met Apple kijken of ze iets willen doen...

[...]
was ie 100 toen je m kocht? Of al op 88 begonnen? Zeker wetene en nieuw toestel gehad?

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crytex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-06 09:03
Iphone 12 Mini hier 3tal weken oud. Overstap van Android, toch is die batterij om te zeuren.
25% idle in de nacht kwijt, wifi + mobiel internet uit en niet storen.
Enigste dat blijkbaar helpt is vliegtuigmodus, zou niet mogen.

Al spijt van mijn geld volgende keer blijf ik bij Android, mss dat de updates van Apple zullen helpen maar ik vrees ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We.are.cake
  • Laatst online: 21-04 12:52
Crytex schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:55:
Iphone 12 Mini hier 3tal weken oud. Overstap van Android, toch is die batterij om te zeuren.

Al spijt van mijn geld volgende keer blijf ik bij Android, mss dat de updates van Apple zullen helpen maar ik vrees ervoor.
Je kan 's nachts je telefoon toch opladen, bekabeld of draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Flipm0de schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

was ie 100 toen je m kocht? Of al op 88 begonnen? Zeker wetene en nieuw toestel gehad?
Batterijconditie maakt vrij weinig uit.
Mijn oude X en 11 Pro zakte beide erg hard maar merkte nooit dat de accuduur achteruit ging. Met verkoop deed ook niemand moeilijk erover.

Nu met de 12 Pro gaat die langzamer achteruit (96% sinds release) maar keek er alleen naar gezien dit bericht :+

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:44

Dan is er een app die continu aan blijft.

Ik verlies met de 12 ongeveer 1-2 procent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 14:46
Dennisdn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:49:
[...]

Om niet al te ver van topic te gaan: in iOS15 zit een ID-mogelijkheid. Hopelijk gaat Nederland daaraan meedoen 😀
Oh man, dat lijkt me toch een partij fantastisch voor het dagelijks leven. Niet eens perse alleen m'n ID (ik rij niet vaak auto, en doe over het algemeen weinig strafbare dingen dus ik word niet zo vaak staande gehouden) maar:

- OV Chipkaart
- Werk badge
- Pinpas
- ID kaart
- Zorg gegevens

Allemaal in zowel mijn iPhone als Apple Watch. Als ik dat nog mag mee maken in mijn leven :9~

Over dat laatste puntje: Hier in de US kan je, je hele medische dossier (inclusief alle waardes) zien in Apple Health door je zorg provider te koppelen, ik had dus een 'hoge bloeddruk' bij de dokter (lees ik was zenuwachtig bij m'n jaarlijkse check) maar, kon dus via m'n iPhone laten zien dat het normaal op zondag thuis op de bank prima is (ik lees m'n bloeddruk 1x per week uit). Toen kon ik die informatie heel makkelijk met haar delen (via de health provider weer) en had ze al die info in haar dokter systeem staan.. Na het analyseren van de data een paar minuten was ze met me eens dat m'n bloeddruk over het algemeen gewoon prima is.

Voelde echt even als de toekomst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

iPhones staan erom bekend om in standby juist heel goed te zijn. Voor welke android zou je m willen wisselen? Moet dan ook wel een mini android nemen om eerlijk te kunnen vergelijken. M'n iPhone 8 gaat ook minder lang mee dan m'n OnePlus 8t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crytex
Flipm0de schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:33:
[...]

iPhones staan erom bekend om in standby juist heel goed te zijn. Voor welke android zou je m willen wisselen? Moet dan ook wel een mini android nemen om eerlijk te kunnen vergelijken. M'n iPhone 8 gaat ook minder lang mee dan m'n OnePlus 8t.
Hier nog een Samsung S10e liggen. Mss later Samsung S21, 6.2 inch is nog te doen. Anders is het triestig op android vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-07 19:31
Zeker weten nieuw en op 100% had hem vanaf dag 1 via apple zelf.
Flipm0de schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick99999
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-07 09:50

Kijk bij instellingen zoek batterij wat er die nacht 25 % verbruikte. Bij mijn mini was dat Siri en na een paar nachten was dat weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Dick99999 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:40:
[...]

Kijk bij instellingen zoek batterij wat er die nacht 25 % verbruikte. Bij mijn mini was dat Siri en na een paar nachten was dat weg.
Of een sync met icloud?

Er zijn sowieso altijd een paar dingen die ik standaard uitzet bij een nieuwe iPhone, zoals photostream, automatische updates appstore en andere dingen die via mobiele data dingen willen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crytex
Dick99999 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:40:
[...]

Er staat geen app op die snachts verbruikt, in het algemeen staat safari wel altijd aan de top.
Famous schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Of een sync met icloud?

Er zijn sowieso altijd een paar dingen die ik standaard uitzet bij een nieuwe iPhone, zoals photostream, automatische updates appstore en andere dingen die via mobiele data dingen willen doen :+
Kan mss ook maar het meeste staat uit.

Eens herstel alle instellingen uitgevoerd + herstel netwerk instellingen.
Zien of dat helpt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Crytex schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

Er staat geen app op die snachts verbruikt, in het algemeen staat safari wel altijd aan de top.
[...]
En als je erop klikt?
Dan zie je screentime en achtergrond verbruik.

Je kan ook een deel van het verbruik (qua tijd) aanklikken, dan zie je enkel dat uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crytex
Famous schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

En als je erop klikt?
Dan zie je screentime en achtergrond verbruik.

Je kan ook een deel van het verbruik (qua tijd) aanklikken, dan zie je enkel dat uurtje.
Screentime 51min dus niets raars aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qctQ_tjmhWEJKR3a7IMWEcH0JtQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9HCHGg0hZIlL0t27ja5X8Uv0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Crytex op 03-08-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:02
Crytex schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:36:
[...]

[...]

Kan mss ook maar het meeste staat uit.

Eens herstel alle instellingen uitgevoerd + herstel netwerk instellingen.
Zien of dat helpt of niet.
Ik begrijp je helemaal! Ik heb exact hetzelfde probleem en bij batterij verbruik staat dan inderdaad niks… ik heb ook al van alles geprobeerd en niks helpt. Ik heb hem we helemaal naar fabrieksinstellingen gedaan en een reserve kopie terug gezet dit heeft het nacht verbruik van 40 naar 25% gehaald. Nog waardeloos dus.

Maar geef niet op, want bij 14.6 had ik nergens last van en was het stand-by verbruik uitstekend. Dus software matig zit het op het moment gewoon niet goed. Ik ga deze week de beta van iOS 15 proberen kijken of dat helpt.

ThinkPad T580 | i7 8550u | 32GB | 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:32

Quakie

quakelen

Bij mij heeft laatste update juist er voor gezorgd dat er s nachts niet 10% weg is..Nog steeds 5 a 6% maar ik geef zelf Garmin connect de schuld. Die komt vaak voor zonder tijd of percentage...

Met laatste update haal ik 2 dagen batterij ... 12 mini. haalde ik al tijden niet meer..

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 03-08-2021 11:18 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:28
Ik krijg vanavond de 12 mini. Ik zit nu met een se2020 met beta software.
Ik wil graag 1 op 1 over maar uit eerdere ervaring gaat dit niet. Kan ik de 12 eerst updaten naar de beta en dan een kopie overzetten? Of is het beter om als nieuw te configureren en later naar de beta te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Incognitum schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:43:
Ik wil graag 1 op 1 over maar uit eerdere ervaring gaat dit niet. Kan ik de 12 eerst updaten naar de beta en dan een kopie overzetten? Of is het beter om als nieuw te configureren en later naar de beta te gaan?
Apple lijkt daar niet echt over nagedacht te hebben want ik zit er ook altijd mee te klooien bij een nieuwe iPhone. De iCloud-backup is altijd de boosdoener, dat die niet op een vorig iOS teruggezet kan worden.

Wat ik steeds doe is de nieuwe eerst instellen als een hele nieuwe lege telefoon. Daarna het beta profiel erop en updaten. Dan de telefoon weer wipen. En dan kan je opnieuw installeren met de backup die je vanuit iOS15 in de cloud hebt zitten of de nieuwe naast de oude te leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisdn op 03-08-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
Dennisdn schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Apple lijkt daar niet echt over nagedacht te hebben want ik zit er ook altijd mee te klooien bij een nieuwe iPhone. De iCloud-backup is altijd de boosdoener, dat die niet op een vorig iOS teruggezet kan worden.

Wat ik steeds doe is de nieuwe eerst instellen als een hele nieuwe lege telefoon. Daarna het beta profiel erop en updaten. Dan de telefoon weer wipen. En dan kan je opnieuw installeren met de backup die je vanuit iOS15 in de cloud hebt zitten of de nieuwe naast de oude te leggen.
Top! Ga ik het zo proberen. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkawa
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-04 07:59
drvinnie schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:44:

Geen problemen met de kwaliteit van m’n mini. Ik gebruik naast de standaard camera app, ook Halide en Camera+. Dus heb meerdere opties mocht de standaard camera niet voldoende zijn.

Maar ik zit ergens waar ik de hele dag zon zee strand heb en schiet veel foto’s en maak veel filmpjes en de kwaliteit is gewoon echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532727

Incognitum schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:43:
Dennisdn schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Op het moment dat je geen beta draait, wordt op het nieuwe toestel eerst een update gedaan naar de nieuwste, beschikbare iOS software en daarna zet ie alles terug. Beta's worden hierin niet ondersteund omdat de meeste mensen geen beta hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De beta-programma’s zijn voor Apple heel belangrijk. En juist omdat het meedoen daaraan zo super simpel is met alleen een profiel downloaden, zouden ze iets moeten inbouwen dat hij bij een nieuwe telefoon eerst kijkt welke backup je hebt en automatisch de bijbehorende iOS te installeren. Dan zou je net als normale gebruikers in één run door kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Dennisdn schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:58:
De beta-programma’s zijn voor Apple heel belangrijk. En juist omdat het meedoen daaraan zo super simpel is met alleen een profiel downloaden, zouden ze iets moeten inbouwen dat hij bij een nieuwe telefoon eerst kijkt welke backup je hebt en automatisch die iOS te installeren. Dan zou je net als normale gebruikers in één run door kunnen.
Er valt denk ik ook wat te zeggen voor de persoon die maar lukraak een public beta installeert zonder na te denken over de gevolgen. Dan denkt, wat werkt dit ruk. Nieuwe release nabij, geen moeite meer doen, nieuwe iPhone koopt en dan zal die z'n beta profiel aanhouden. Nah, ik denk dat het goed is dat men eerst weer zelf de beta er op mag zetten als degene daarmee verder wil gaan.

Moet zeggen dat ik wel heel erg snel wen aan de features van 15. Focus _/-\o_ (Iets wat technisch gezien al in een Nokia 3310 zat :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Incognitum
Het is inmiddels gelukt. De 12 mini loopt weer op de beta en alles is terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meineh
  • Laatst online: 16:10
Na jaren fan van Nokia geweest te zijn, heb ik nu een Iphone 12 mini.

Nokia 3310, E65, 6310: allemaal heerlijke toestellen.
HTC Desire S: eerste Android, wel even wennen, maar ook een fijne telefoon. Alleen Android is het net niet....
Nokia Lumia 630: eerste en helaas enige Windows Phone: wat een heerlijk besturingssysteem. Jammer dat dit het niet gehaald heeft.
Nokia 6: dan toch maar weer over naar Android en Nokia. Maar dit was niet meer de Nokia kwaliteit van vroeger.... Android en de apps gingen me ook steeds meer tegenstaan.
Ik heb ook een Ipad, dus ken IOS wel goed, heb ook ervaring met Android tablets van Samsung, maar Apple heeft alles toch veel beter voor elkaar. De look and feel van IOS en de apps is toch echt veel beter dan bij Android. Alles werkt veel intuitiever.

En dat de telefoons steeds groter werden, stond mij ook erg tegen.
Toen Apple dan ook met de 12 mini kwam, wist ik: die wil ik hebben.

Ik heb hem nu een paar weken in gebruik, en geen moment spijt.
Ik heb ook helemaal geen issues met de batterij, 's nachts gaat er maar een paar procent af.
En hij maakt ook hele mooie foto's met de standaard foto app.

Erg blij met mijn Iphone 12 mini !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dafmay
  • Laatst online: 09:25
Hier ook de Mini incoming vanavond. Ben benieuwd hoe ie bevalt tov m'n reguliere 12...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elaho
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-06 13:41
dafmay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:40:
Hier ook de Mini incoming vanavond. Ben benieuwd hoe ie bevalt tov m'n reguliere 12...
Vind je de iphone 12 te groot? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dafmay
Haha...het is meer dat ik benieuwd ben naar het formaat vd Mini. Lijkt mij wellicht net fijner en handzame dan de reguliere 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dafmay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:36:
Haha...het is meer dat ik benieuwd ben naar het formaat vd Mini. Lijkt mij wellicht net fijner en handzame dan de reguliere 12.
Ik wil zelf naar groter dan de mini, ik denk dat je ook al gewent bent aan het formaat van de 12.
Dan is de 12 mini wel klein ineens. Voor mij de ruimte van het toetsenbord op WA bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Hackus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:39:
[...]
Ik wil zelf naar groter dan de mini, ik denk dat je ook al gewent bent aan het formaat van de 12.
Dan is de 12 mini wel klein ineens. Voor mij de ruimte van het toetsenbord op WA bijvoorbeeld
Dat laatste is voor mij ook ihb een van de vraagtekens...en het zal sowieso even wennen worden. Maar ik denk het kleinere formaat en gewicht erg prettig handzaam...ook bij maken van foto's met 1 hand. Het blijft nogal een glad apparaat...en ik denk dat de Mini veel makkelijker is te hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKa86
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 16:32
Kan iemand mij uitleggen waar de prijsstijging opeens vandaan komt? Paar dagen terug was de iPhone 12 64 gb €759, eergisteren €789 en sinds vandaag €819.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaws77
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:14
DaKa86 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:39:
Kan iemand mij uitleggen waar de prijsstijging opeens vandaan komt? Paar dagen terug was de iPhone 12 64 gb €759, eergisteren €789 en sinds vandaag €819.
Bij welke webshop kijk je? Bij Apple is ie gewoon €912,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de

Flipm0de

geen

DaKa86 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:39:
Bij Amazon of belsimpel ook gewoon 767. Bij bol plaza zelfs minder. Maar daar zou ik niet snel wat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Jaws77 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Oh, dan is ie inderdaad duurder geworden. De Iphone 12 was vanaf introductie altijd eur 909,- bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaKa86
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 16:32
Jaws77 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Mediamarkt of Coolblue.
Pagina: 1 ... 69 ... 75 Laatste