Arnevld schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:14:
[...]
Gister eind van de dag aan tafel wat fotos van me kind gemaakt, onder LED kunstlicht.
Er lijkt een gloeiende waas over heen te komen vanaf de kant waarvan het licht komt.
Ik ga vandaag buiten en binnen nog meer fotos maken.
Als ik er nu een maak van beide monitoren op mijn bureau heb ik er ook last van alsof er een gloei vanaf de schermen komt.
Men verwacht dat je met een smartphone in alle omstandigheden een mooie foto moet kunnen maken. Laat mij even verduidelijken: men haalt de smartphone tevoorschijn en op ieder moment van de dag moet die smartphone DE perfecte foto kunnen maken.
Niet alleen Apple maar ook andere smartphone fabrikanten maken het voor ons mogelijk om in slechte lichtomstandigheden een foto te kunnen maken. De 'hype' in smartphone-fotografie is nachtmodus, dus moeten die zelfde fabrikanten aan de slag om hiervoor een oplossing te vinden.
De smartphone fabrikanten slagen er wel in om ons op onze wenken te bedienen, maar zoals jullie bekendste voetballer ooit zei: ieder voordeel heb zijn nadeel, zal dit niet altijd lukken en in de grijze zone (meerdere lichtbronnen, verschillende lichtsterktes, etc.) gaat dit zijn weerslag hebben en zullen deze foto's inboeten op andere vlakken.
Je moet eens met een DSLR/MLC in de stand 'Auto' eens een foto nemen in slechte lichtomstandigheden? Als fotograaf ga je dan volledig manueel (= zelf diafragma, sluitertijd en ISO instellen) om alsnog die foto te kunnen maken. De nieuwste smartphones doen dit nu voor ons, en in tegenstelling tot een DSLR/MLC in stand 'Auto' slagen die er wel in om een beetje deftige foto te maken. Gewoon smartphone uit de zak halen, richten en schieten.. en BAM posten op Instagram, kijk eens waar ik nu ben? Vroeger zat ik minstens een uur bezig met editen om diezelfde foto te kunnen posten.