Om nog even terug te komen op mijn
allereerste indruk/gebruikerservaring van gisteren.
Uiteraard is 'de beste smartphone' meer dan alleen hardware, de software is zeker zo belangrijk. Hoe alles naadloos samenwerkt met mijn: horloge, tablets, laptops, desktops, TV's, HomePods, AirPods, betalen, fitness tracking, etc etc enz enz. Dat heeft geen enkele ander bedrijf op dit niveau geïntegreerd, d.w.z. in het OS van het device zelf. Geen (gare) browser apps of separate (3rd party) applicaties. Hoe alle systemen - watchOS, tvOS, macOS, iOS, iPadOS, iWork, Arcade, Music, Pay, iCloud, etc - samenwerken is echt uniek. Zonder dat ze je gegevens minen voor betere cijfers in hun jaarverslag. Apple's verdienmodel is overduidelijk:
hardware.
Enkele partijen komen zeker dichtbij en zijn op sommige vlakken duidelijk beter (Siri...

). Maar hebben m.i. zo'n moreel verwerpelijk verdienmodel, hoi Google

, dat ik dan nog liever teruggrijp naar mijn Nokia 3210.
Wanneer je op dit moment een 11 Pro, XS of X bezit dan zie ik echt amper (geen enkele?) overtuigende redenen om te upgraden naar de 12 Pro. Maar voor iedereen met een iPhone 8 of ouder is de 12 (Pro) echt een uitstekende koop!
Er valt zeker wel wat te klagen over de iPhone 12 Pro maar uiteindelijk, onderaan de streep, durf ik wel te roepen: Apple iPhone 12 Pro, de beste smartphone.
In ieder geval voor mij