MuitW schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:33:
Zelfde vraag hier als van nieuwbouw1. Ik ben al een aardig tijdje bezig en mijn EPC berekening stamt al uit 2017, gelukkig is de bouw nu gestart.
De EPC houdt rekening met een Fujitsu Waterstage WC06 en 5 310 Wp zonnepanelen om een EPC van 0.38 te berijken. Verbruiksinschattingen zijn:
- Verwarming: 12.210 MJ
- Warmtapwater: 14.346 MJ
- Zomercomfort: 7.122 MJ
- Ventilatoren: 1.191 MJ
- Verlichting: 6.988 MJ
- Terugwinning via PV: 9.921 MJ
Nu 3 jaar verder hebben we een installateur die zelf met Nefit/Bosch werkt. Deze biedt een Nefit EnviLine Monoblock 7.0 E-S aan. Ik zie op de specsheet dat deze een COP (A7/W35) heeft van 4.8, dat aanzienlijk beter is dan dat van de Fujitsu. De PV-panelen zijn aangeboden met 320Wp. Er is wat investeringsruimte in de hypotheek en we kijken nu naar verdere investeringen. Ideeen zijn:
- Grondwarmtepomp: de installateur biedt dan een Bosch Compress 6000 LWM 8 aan met een meerprijs van €13.000,- (Incl. btw, boring, installatie, etc.). Hierop is de subsidie €650,- hoger.
- Meer PV-panelen a €360,- per stuk.
- Thuisbatterij (of dit pas als salderen niet rendabel wordt)?
- Zonneboiler om het warmtapwater verbruik omlaag te krijgen?
- Anders?
Zoals ik het begrijp is in NL een grondwarmtepomp alleen zinvol voor koelen. Verwarmen is kennelijk efficienter met de lucht/water WP, dus vraag ik me af hoe je dit ooit terugverdien. Ik heb zover nog geen duidelijk beeld kunnen krijgen wat de beste investering is. Mijn voorkeur gaat naar verbruik reduceren.
Heeft iemand een goed advies?
Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen
Over het algemeen is de SCOP bij een WW WP "iets" hoger omdat de brontemperatuur niet onder de 0 komt (als het goed is) terwijl de bron bij een LW WP ruim onder het vriespunt kan zijn.
Een groot voordeel is dat je geen buitenunit hebt
Nadelen WW WP = prijs, prijs, prijs.
Ook hoor/lees ik veel "gezeur" over bronnen met onvoldoende capaciteit, bronnen die uitgeput raken, verplicht moeten koelen omdat anders de bron uitgeput raakt. Boorders die 6 tot 12 maanden op zich laten wachten.
Als de bron van een LW WP uitgeput raakt, of op is hebben we andere problemen dan ons huis verwarmen
Al met al ben ik niet enthousiast over een WW WP, en financieel is het gewoon de minst aantrekkelijkste oplossing.
13K MEERprijs..... t.o.v. een LW WP het wordt steeds gekker.....
En dan is Nefit ook nog eens relatief duur ten opzichte van Pana / Mitsu
Voor 13K koop je ook 13000WP aan zonnepanelen die 11000kWh per jaar op wekken.
Stel 5000kWh voor je WP, die andere 6000kWh kun je dan nog lekker gebruiken voor een EV.
Thuisbatterij nog lang niet interessant
Zonneboiler financieel lang niet zo interessant als PV, omdat je met energie die je over hebt bij een Zonneboiler niets kunt, en PV kun je nog salderen of terugleveren tegen een vergoeding.
Ik kom elk jaar qua verbruik 1000~1200kWh per jaar netto te kort, en kreeg afgelopen jaar 80 euro toe (Totaal netto kosten -80 per jaar dus, inclusief vastrecht)
Geld wat je over hebt zou ik inzetten op PV. Maar als je bouwt moet je dat toch in 1 x goed doen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Grolsch op 13-10-2020 15:58
]