Beste oplossing verwarmen/koelen nieuwbouwhuis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1nieuwbouw
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-01-2022
Beste mensen,
Ik ben helemaal nieuw op dit forum en heb jullie advies/hulp nodig.
Over 6 weken begint de bouw van ons nieuwe huis. Wij gaan casco bouwen, dus installaties en afwerking doen we zelf (soms met hulp van aannemers).
De grootste zorg is dat wij nog geen plannetje hebben voor verwarmen en koelen van ons huis.
Wij bouwen gasvrij. Dus verwarmen/koelen moeten wij of elektrisch of met een warmtepomp.
Over het gebruik en efficiency van warmtepompen is veel discussie op de markt. Wij zijn niet echt overtuigd. Verwarmen en koelen met elektra is (waarschijnlijk) zeer duur. Wat is dan de beste oplossing? Wij willen ook geen radiatoren in huis, graag watervloerverwarming.
Wie heeft ideeën, advies, ervaringen? Wij horen het graag.
Alvast bedankt.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waar heb je in je epc berekening voor je bouwaanvraag gezet?

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
Ja dat is wel een interessante. Hoe ben je tot een goed ontwerp gekomen zonder dat je hierin je installatie hebt meegenomen.

Ik zou voor een water water warmtepomp gaan. Kost een paar centen maar het comfort is heerlijk mits je de boiler op je behoeften afstemt natuurlijk .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• 1nieuwbouw
@Ernemmer De EPC staat op 0,39

• De Rikster
  • Laatst online: 06-01 12:03
En hoe is die onderbouwd?

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 16:18
Warmtepompen bij nieuwbouw is toch ideaal? Enige waar je rekening mee moet houden is dat het totaal goed is ontworpen: Vloerverwarming goed dimensioneren met enkel gesloten verdelers. Dan kan een warmtepomp bijna niet fout gaan.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Met elektrisch bedoel je neem ik aan COP1? Niet aan beginnen.

Lucht/water icm vloerverwarming is kosten, energie efficiënt en inmiddels een bewezen techniek.
Je kan dit eventueel aanvullen met lucht/lucht voor het koelen en evt. snel verwarmen voor bijv. in de avond

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 11-10-2020 19:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• 1nieuwbouw
@Codeoranje In het ontwerp is een gewone warmtepomp opgenomen. Echter hebben wij hier twijfels over en zoeken naar een goed alternatief.

Wat bedoel je met de boiler op je behoeften afstemmen?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwarmen is niet eens het grootste probleem, koelen is meer een must.

Ik zweer zelf bij een w/w warmtepomp en vloer koeling/ verwarming. Als dat binnen je budget past :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

1nieuwbouw schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:32:
@Codeoranje In het ontwerp is een gewone warmtepomp opgenomen. Echter hebben wij hier twijfels over en zoeken naar een goed alternatief.

Een "gewone" warmtepomp? Ok...
Wat is er exact aangeboden?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

1nieuwbouw schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:32:

Wat voor twijfels?

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-01 15:08
inprincipe als je de vloerverwarming goed aanlegdt ka je prima met een warmtepomp uit de voeten.
alleen wat er vaak gebeurt is dat er onlogische compromien worden gesloten.
en dan werkt het gewoon allemaal niet.zoals te weining isolatie radiatoren etc.
punten van aandacht : een wtw systeem. 3 dubbelglas 10 centimeter isolatie.
slangen hoh 10 centimeter. en open verdelers. expansie vat van 18 liter.
en 24/7 laten draaien. zeker is het gebruik van aardwarmte beter dan lucht pomp.
alleen je moet wel het enige in de omgeving zijn met een aardwarmte pomp.
anders wordt de grondt te koud. (als je isolatie brak is)

koelen kan je ook via de vloer doen maar efficiënt is het niet.
koelen kan beter via arco op zonnepanelen. ook verwarmen via een airco kan.
airco is niet mijn specialiteit. daar kunnen andere tweakers je beter mee op weg helpen.

edit: je boiler moet gewoon groot genoeg zijn om je warmte vraag aan te kunnen.
een aarwamte pomp warmt de boiler op. de boiler wordt gebruikt om je huis te verwarmen.
er zijn vast wel manieren om de exacte capacitiet te berkenen. meestal zijn ze wel aan de groote kant.
100/200 liter gaat er zomaar in voor aardwarmte.

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 11-10-2020 19:42 ]

• 1nieuwbouw

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Atlas schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:33:
Verwarmen is niet eens het grootste probleem, koelen is meer een must.

Ik zweer zelf bij een w/w warmtepomp en vloer koeling/ verwarming. Als dat binnen je budget past :)
Eens. Het is gewoon gek er zoveel aandacht is voor verwarming. Ik heb een nieuwbouwwoning uit 2018 met grondwarmtepomp die via de vloer verwarmt en koelt. Het is comfortabel, maar onnodig duur. Als ik had geweten dat met de isolatienorm voor nieuwbouw het binnen bijna niet afkoelt zou ik gewoon alleen airco units in in de verblijfsruimten gehangen hebben. Dan kun je snel verwarmen voor de ruimten waar je echt langdurig bent en tevens veel beter koelen in de zomer. Vloerkoeling haalt de scherpe kantjes er wel vanaf, maar het werkt niet zo goed als een airconditioner.

Daarnaast is het ook financiele overweging: een paar split-airco units zijn veel goedkoper dan een warmtepomp met vloerverwarming/koeling. Kijk goed of een dure verwarmingsinstallatie wel echt nodig is.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• vandermark
miciel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:34:
inprincipe als je de vloerverwarming goed aanlegdt ka je prima met een warmtepomp uit de voeten.
alleen wat er vaak gebeurt is dat er onlogische compromien worden gesloten.
en dan werkt het gewoon allemaal niet.zoals te weining isolatie radiatoren etc.
punten van aandacht : een wtw systeem. 3 dubbelglas 10 centimeter isolatie.
slangen hoh 10 centimeter. en open verdelers. expansie vat van 18 liter.
en 24/7 laten draaien. zeker is het gebruik van aardwarmte beter dan lucht pomp.
alleen je moet wel het enige in de omgeving zijn met een aardwarmte pomp.
anders wordt de grondt te koud. (als je isolatie brak is)

koelen kan beter via arco op zonnepanelen. ook verwarmen via een airco kan.
airco is niet mijn specialiteit. daar kunnen andere tweakers je beter mee op weg helpen.

edit: je boiler moet gewoon groot genoeg zijn om je warmte vraag aan te kunnen.
een aarwamte pomp warmt de boiler op. de boiler wordt gebruikt om je huis te verwarmen.
er zijn vast wel manieren om de exacte capacitiet te berkenen. meestal zijn ze wel aan de groote kant.
100/200 liter gaat er zomaar in voor aardwarmte.
Je bedoelt het vast het zelfde maar een gesloten verdeler is wat er nodig is: Dat zijn verdelers zonder eigen pomp die direct door de WP worden voorzien. WP is daarmee enige pomp in circuit.

• vandermark
ari3 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Daarnaast is het ook financiele overweging: een paar split-airco units zijn veel goedkoper dan een warmtepomp met vloerverwarming/koeling. Kijk goed of een dure verwarmingsinstallatie wel echt nodig is.
Dat vraag ik me af: In mijn 2018 huis sta ik nu voor keuze om van gas af te gaan voor CV en dan ook koeling te krijgen. Een lucht/water monoblock voor de CV is stuk goedkoper dan op meerdere binnenunits voor airco. WP kost na subsidie circa €1.200 en daar red ik airco echt niet mee...

Daarnaast heb ik overal al vloerverwarming, ook op zolder. Geen binnenunits in zicht en geen tocht van airco lucht is ook wat waard. Heb overal screens dus met de beperkte vloerkoeling moet het zomers goed te doen zijn ga ik vanuit.

• DutchKel
  • Laatst online: 13:45
miciel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:34:
Dit klopt niet, het meest efficiënt koelen is met een w/w warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Dat kost vrijwel niks aan stroom.

De warmtepomp pompt het warme water de grond in en krijgt water van 12 graden terug, dit gaat de warmtepomp aanvullen met warm water zodat er 18 graden door de vloer heen stroomt (anders slaat de dauw op de vloer). De warmtepomp verbruikt dus alleen energie om water rond te pompen, efficiënter koelen kan dus niet.

Ik vraag me ook af waar TS zijn twijfels over heeft. Warmtepompen bestaan al heel lang in Scandinavische landen en het is intussen een bewezen techniek. Ik zweer overigens ook bij een w/w warmtepomp, deze hebben wij in de keuken staan (wel in een kast in de keuken) en hoor je bijna niet. Een l/w warmtepomp heeft een buitenunit die wel wat lawaai kan maken, dit ligt een beetje aan het model/type.

Ons huis kan de w/w warmtepomp in elk geval goed warm houden. Alleen als je een paar graden omhoog wilt gaan duurt het behoorlijk lang (2 graden omhoog in het hele huis van 200m2 duurt ongeveer 10-12 uur). De warmtepomp is zo gemaakt dat die voornamelijk de kamers op temperatuur houd. Wij hebben alle thermostaten daarom ook op 22 graden staan dag en nacht behalve de slaapkamers, die staan op 18.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-01 15:08
DutchKel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Dit klopt niet, het meest efficiënt koelen is met een w/w warmtepomp in combinatie met vloerverwarming. Dat kost vrijwel niks aan stroom.
mijn uitleg was ook te kort. warme lucht stijgt op en daarom werk vloerkoeling minder goed.
een airco werkt beter om te koelen. zie ook de andere reacties in dit topic over vloerkoeling en airco.
maar koelen met een warmtepomp kost niks. daarin heb je gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door miciel op 11-10-2020 20:07 ]

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11-2025
@1nieuwbouw met behoefte bedoel ik oa je gezinssamenstelling en wensen op het gebied van luxe.
Als je in je warmtepomp een boiler van 170 liter hebt en je wil eerst je kinderen in bad doen en daarna een uurtje met je vrouw onder de regendouche ga je waarschijnlijk van een koude kermis thuis komen. In die zin moet je je boiler wel afstemmen op de wensen anders wordt de warmtepomp al gouw bestempeld als “rot ding “ terwijl het mits goed afgestemd op de situatie een werelds apparaat is.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Even wat ? uit de titel gehaald. Kijk anders ook even in deze topics:
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 of
Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Tweakers Discord

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
vandermark schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:54:
[...]

Dat vraag ik me af: In mijn 2018 huis sta ik nu voor keuze om van gas af te gaan voor CV en dan ook koeling te krijgen. Een lucht/water monoblock voor de CV is stuk goedkoper dan op meerdere binnenunits voor airco. WP kost na subsidie circa €1.200 en daar red ik airco echt niet mee...

Daarnaast heb ik overal al vloerverwarming, ook op zolder. Geen binnenunits in zicht en geen tocht van airco lucht is ook wat waard. Heb overal screens dus met de beperkte vloerkoeling moet het zomers goed te doen zijn ga ik vanuit.
Hij bedoeld het volledig weglaten van de vloerverwarming. Dat bespaard een x duizend euro en voor dat geld kun je prima een paar binnenunits kopen. Aangezien het aantal uren verwarmen nihiel is tov het aantal uren koelen en zo'n binnenunit veel beter kan koelen dan vloerkoeling geeft dat als gewogen gemiddelde een betere woonervaring.

In jouw geval van een bestaand huis is het waarschijnlijk nog veel interessanter om de nieuwe HR ketel nog te laten hangen :+

• vandermark
kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:48:
[...]

Hij bedoeld het volledig weglaten van de vloerverwarming. Dat bespaard een x duizend euro en voor dat geld kun je prima een paar binnenunits kopen. Aangezien het aantal uren verwarmen nihiel is tov het aantal uren koelen en zo'n binnenunit veel beter kan koelen dan vloerkoeling geeft dat als gewogen gemiddelde een betere woonervaring.

In jouw geval van een bestaand huis is het waarschijnlijk nog veel interessanter om de nieuwe HR ketel nog te laten hangen :+
Dat laatste klopt inderdaad maar dan heb ik geen koeling. Een L/W monoblock levert koeling en investering is stuk lager dan meerdere airco's. Daarnaast gaat gasverbruik met 80% omlaag en zijn jaarlijkse kosten ook minder.

Verder vraag ik me af of hij nog keuze heeft om vloerverwarming weg te laten? Wat houdt 'casco' in zoals nu in TS staat? Als alleen installaties en afwerking door hem zelf gedaan wordt ga ik ervan uit dat de bouwer de vloerverwarming in pakket heeft om te doen. Als dat al is ingepland en aannemer heeft onderaannemers ingepland kan je dat niet zo makkelijk 6 weken voor start bouw weglaten :)

[ Voor 19% gewijzigd door vandermark op 12-10-2020 09:18 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:54
Zolang niet duidelijk is waar de twijfels van 1nieuwbouw in zitten, kun je eigenlijk ook geen goed advies geven. Dus waar zitten die 'twijfels' in?

• DutchKel
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:57:
Zolang niet duidelijk is waar de twijfels van 1nieuwbouw in zitten, kun je eigenlijk ook geen goed advies geven. Dus waar zitten die 'twijfels' in?
Ik vermoed dat TS horrorverhalen heeft gehoord van mensen met een woning uit de vorige eeuw die hun woning niet verwarmd of gekoeld krijgen met een l/w warmtepomp.

Maar dit is een gok.

Deze verhalen heb ik nog niet gehoord over nieuwbouw waarbij de isolatie vele malen beter is.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 23:15
Met een goed geïsoleerd huis is verwarmen een peuleschil. Als je casco een nieuwbouwhuis laat bouwen is dat de ideale gelegenheid om een bodemwarmtepomp te installeren. Een groot voordeel hiervan is de mogelijkheid tot koelen in de zomer.

Ik en mijn broer wonen allebei in een nieuwbouwhuis van eind 2019, hij heeft een warmtepomp en ik niet. Het verschil tijdens de hittegolf van augustus: bij mij werd het binnen 30 graden, bij hem is het binnen nooit warmer dan 24 graden geweest. Geen lelijke herriemakende airco's nodig dus, en het hele jaar een comfortabel leefklimaat.

Zorg wel voor voldoende zonnepanelen, want een warmtepomp kost best veel stroom.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

De installatie van een WP monoblock met aansluitmateriaal en evt. daarbij horende SWW voorziening voor €1200,- na subsidie ? Graag kom ik in contact met met de installateur.

Als je tocht van een airco ondervind dan is of je verwarmingspatroon niet goed afgesteld of je systeem is verkeerd ontworpen.

De airco is bij ons nauwelijks waarneembaar als deze verwarmt of koelt.
Als ik TS was zou ik voor een combi gaan van lucht water en lucht lucht :)

• MarcoC
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

De installatie van een WP monoblock met aansluitmateriaal en evt. daarbij horende SWW voorziening voor €1200,- na subsidie ? Graag kom ik in contact met met de installateur.

Als je tocht van een airco ondervind dan is of je verwarmingspatroon niet goed afgesteld of je systeem is verkeerd ontworpen.

Lucht/lucht lijkt me zeer overdreven bij een goed geïsoleerd nieuw huis. Verwarmen is sowieso geen probleem, warmte kan je het beste bestrijden door de warmte buiten te houden (isolatie, zonwering). De resterende warmte die toch het huis binnendringt zou je eenvoudig moeten kunnen afvoeren met een goede warmtepomp.

• vandermark
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:42:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk: Bedoel enkel de aanschaf van de WP zelf t.o.v. de aanschaf van goed lucht/lucht airco systeem voor woning. Installatie hangt erg af van situatie maar in mijn geval denk ik dat één monoblock aansluiten op bestaande vloerverwaming minder tijd/geld kost dan één buitenunit met minimaal 3 binnenunits voor de airco :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MarcoC schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Lucht/lucht lijkt me zeer overdreven bij een goed geïsoleerd nieuw huis. Verwarmen is sowieso geen probleem, warmte kan je het beste bestrijden door de warmte buiten te houden (isolatie, zonwering). De resterende warmte die toch het huis binnendringt zou je eenvoudig moeten kunnen afvoeren met een goede warmtepomp.
lucht/lucht werkt beter met koelen, daarnaast kan je een ruimte snel "boosten" waardoor de gemiddelde temperatuur over een etmaal iets omlaag kan wat weer ten gunste komt van het verbruik.

Daarnaast kan de l/l bijspringen bij koude waardoor je l/w wp ook iets lager gesized kan worden zodat deze ook verder terug kan moduleren. Er zijn meerdere redenen om voor een combi te gaan.

• Rubbergrover1
DutchKel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Ik vermoed dat TS horrorverhalen heeft gehoord van mensen met een woning uit de vorige eeuw die hun woning niet verwarmd of gekoeld krijgen met een l/w warmtepomp.

Maar dit is een gok.

Deze verhalen heb ik nog niet gehoord over nieuwbouw waarbij de isolatie vele malen beter is.
Ja, vandaar de vraag om welke 'horrorverhalen' het gaat.

Ik heb bv ook gelezen van mensen die elke avond de verwarming laag zetten en dan verbaasd zijn dat het de volgende dag zo lang duurt voor het weer warm is. Maar dat heeft dus meer te maken met het systeem van lage-temperatuur (vloer-)verwarming en staat los van de warmtepomp.
Ik heb ook gelezen van mensen die niet met het hele gezin kunnen douchen. Maar dat heeft meer te maken met een te kleine boiler.
Ik heb ook gelezen van mensen die last van het lawaai hebben. Maar dat hangt ook van de warmtepomp-variant af.

Kortom, er zijn een hoop horrorverhalen mogelijk, maar niet alles heeft met de warmtepomp zelf te maken. Veel heeft er vooral/ook mee te maken dat mensen denken dat ze een warmtepomp op precies de zelfde manier kunnen gebruiken als een hoge temperatuur CV ketel.

• vandermark
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

lucht/lucht werkt beter met koelen, daarnaast kan je een ruimte snel "boosten" waardoor de gemiddelde temperatuur over een etmaal iets omlaag kan wat weer ten gunste komt van het verbruik.

Daarnaast kan de l/l bijspringen bij koude waardoor je l/w wp ook iets lager gesized kan worden zodat deze ook verder terug kan moduleren. Er zijn meerdere redenen om voor een combi te gaan.
Bij 'oudere' minder goed geisoleerde woning kan ik me dit voorstellen. Maar bij moderne goed geisoleerde woning ga je toch niet even snel 'boosten' maar houd je toch constante temperatuur? De vloer is daarmee warm en blijft met minimale input warm? Zelfde voor koelen. Vooral warmte buitenhouden met zonwering en daarna met koeling je vloeren op 19/20 graden brengen en zo houden voor die paar echt warme weken/maanden.

• MarcoC
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Het hangt natuurlijk af van je behoefte om te kunnen koelen, wil je het echt 21 graden hebben of wil je alleen de ergste hitte kwijt. Terugmoduleren is in theorie een interessant uitgangspunt, maar als je de mogelijkheid hebt om zonnepanelen te plaatsen en er genoeg plaats wek je waarschijnlijk meer op dan je gaat verbruike, dus in dat geval is de winst beperkt. Het kan nuttig zijn hoor, maar ik geef zelf de voorkeur aan de "less is more"-aanpak. Daarnaast zijn airco's ook nog eens zichtbaar en lelijk.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

vandermark schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:05:
[...]

Bij 'oudere' minder goed geisoleerde woning kan ik me dit voorstellen. Maar bij moderne goed geisoleerde woning ga je toch niet even snel 'boosten' maar houd je toch constante temperatuur?
Wij hebben het in de ochtend /middag graag niet warmer dan 19c, terwijl wij in de avond een temperatuur van 20.5 - 21c prefereren. Met enkel een l/w warmtepomp wordt dit wat lastig in hartje winter.

• vandermark
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Wij hebben het in de ochtend /middag graag niet warmer dan 19c, terwijl wij in de avond een temperatuur van 20.5 - 21c prefereren. Met enkel een l/w warmtepomp wordt dit wat lastig in hartje winter.
Dat zijn ook wel vrij uitzonderlijke wensen :)
Wij werken thuis en ik ben blij dat ik de hele dag (en avond) in werkkamer constante temp heb van 21 graden, zeker in de winter. Kost ook weinig moeite om temp zo te houden. In de ochtend beginnen met computerwerk met max 19 graden is voor mij echt geen optie.

• Ernemmer
  • Niet online
ari3 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:46:
[...]
Eens. Het is gewoon gek er zoveel aandacht is voor verwarming. Ik heb een nieuwbouwwoning uit 2018 met grondwarmtepomp die via de vloer verwarmt en koelt. Het is comfortabel, maar onnodig duur. Als ik had geweten dat met de isolatienorm voor nieuwbouw het binnen bijna niet afkoelt zou ik gewoon alleen airco units in in de verblijfsruimten gehangen hebben. Dan kun je snel verwarmen voor de ruimten waar je echt langdurig bent en tevens veel beter koelen in de zomer. Vloerkoeling haalt de scherpe kantjes er wel vanaf, maar het werkt niet zo goed als een airconditioner.

Zo zou ik het ook doen, paar L/L warmtepompen en je kan heel goedkoop je huis verwarmen en koelen.
Als budget niet veel uitmaakt, dan lekker een L/W warmtepomp met VV nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 12-10-2020 11:06 ]

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Maar als je dus nieuw bouwt hoef je de VV niet aan te leggen.
Vaak is bestaande VV ook niet berekend op de lage temperatuur van een L/W warmtepomp.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:35
Als je huis goed gebouwd wordt volgens de isolatienormen heb je echt niet veel verwarming nodig.
Als je dan slim werkt met goede zonnewering valt de koelbehoefte ook goed mee. Normaal moet je dan alleen zonneinstraling compenseren.

L/L met split units kan volstaan, en dat kan ineens ook koelen. Dat is vrij goedkoop wat installatie betreft, en reageert snel. Voor koelen gaat dit de beste prestaties leveren.

W/W heeft theoretisch het beste rendement, maar heeft een heel hoge investeringskost door de benodigde diepe putboringen. Dat is alleen zinvol bij grote warmtevraag. Het bied wel top comfort door de licht verwarmde vloer in de winter. In de zomer kan je via een gekoelde vloer een paar graden winnen, maar verwacht niet dat je 22° binnen haalt bij buitentemperaturen van 35°C.
Voordeel is ook dat om te koelen, je enkel pompenergie nodig hebt, de warmtepomp zal niet draaien.

Ik vind het ideale compromis nog altijd een L/W. Investering zit er tussenin. Top comfort voor verwarming, en licht koelen is mogelijk.

Met die hete zomers die zich nog gaan herhalen vind ik aandacht voor overhitting minstens even belangrijk als voor verwarming.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• vandermark
Ernemmer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:03:
[...]

Maar als je dus nieuw bouwt hoef je de VV niet aan te leggen.

Vaak is bestaande VV ook niet berekend op de lage temperatuur van een L/W warmtepomp.
En dat is inderdaad de vraag waar TS nog geen antwoord op heeft gegeven: heeft hij nog mogelijkheid om flink kosten te besparen door geen vloerverwarming aan te laten leggen?

Verder, hij zit nu op EPC0,39 met L/W warmtepomp. Volgens mij scoort L/L airco veel minder voor EPC. Vraag is dus ook of hij wel conform EPC kan bouwen met airco's?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:06:

W/W heeft theoretisch het beste rendement, maar heeft een heel hoge investeringskost door de benodigde diepe putboringen. Dat is alleen zinvol bij grote warmtevraag. Het bied wel top comfort door de licht verwarmde vloer in de winter. In de zomer kan je via een gekoelde vloer een paar graden winnen, maar verwacht niet dat je 22° binnen haalt bij buitentemperaturen van 35°C.
Toch grappig, ons huis is de afgelopen zomer met de hoge temperaturen niet boven de 22 graden in de woonkamer en slaapkamers en niet boven de 23 graden voor de bovenstde verdieping uitgekomen :) En dat met een W/W systeem.
Heerlijk comfortabel, waar andere nieuwebouwhuizen op 30+ graden uitkwamen....

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Tommie12
Atlas schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Toch grappig, ons huis is de afgelopen zomer met de hoge temperaturen niet boven de 22 graden in de woonkamer en slaapkamers en niet boven de 23 graden voor de bovenstde verdieping uitgekomen :) En dat met een W/W systeem.
Dan heb je toch ook een goede zonnewering!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Niet aan de buitenkant iig. Enige wat hier de zon buitenhoudt is tripple glas :)

• Tommie12
Atlas schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:25:
[...]

Niet aan de buitenkant iig. Enige wat hier de zon buitenhoudt is tripple glas :)
Met een speciale coating neem ik aan...

• MarcoC
Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Met een speciale coating neem ik aan...
Of een O/ZO-oriëntatie.

• MarcoC
Atlas schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Precies. Ik heb geen warmtepomp maar wel een goed geïsoleerd nieuwbouwhuis, en bij een hittegolf warmt het huis elke dag een graadje op. Als je elke dag een graad kan koelen dan kan je die opwarming al eenvoudig tegengaan. In 1 dag de woning koelen van 30C naar 22C gaat inderdaad niet lukken zonder L/L-warmtepomp, maar je kan de temperatuur wel stabiel laag of warm houden.

Verwijderd

@Grolsch Kom er maar in om uit te leggen (of linken naar een eerder relaas) waarom een W/W financieel nooit opweegt tegen een L/W warmtepomp. Comfort is verder gelijk en beiden laten additioneel een L/L lokaal toe voor koelen wie dat graag heeft.

• Ernemmer
  • Niet online
vandermark schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:07:
[...]

En dat is inderdaad de vraag waar TS nog geen antwoord op heeft gegeven: heeft hij nog mogelijkheid om flink kosten te besparen door geen vloerverwarming aan te laten leggen?

Verder, hij zit nu op EPC0,39 met L/W warmtepomp. Volgens mij scoort L/L airco veel minder voor EPC. Vraag is dus ook of hij wel conform EPC kan bouwen met airco's?
Dat kan wel, misschien heb je 2 extra zonnepanelen nodig, maar dat zal een berekening moeten aantonen.

Maar als de vergunning verleend is, komt er niemand meer controleren op de EPC, dus het maakt weinig uit wat je in je woning plaatst.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 13:18
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:52:
@Grolsch Kom er maar in om uit te leggen (of linken naar een eerder relaas) waarom een W/W financieel nooit opweegt tegen een L/W warmtepomp. Comfort is verder gelijk en beiden laten additioneel een L/L lokaal toe voor koelen wie dat graag heeft.
Ik heb het al regelmatig uitgelegd, de werking aan de afgiftekant is bij een LW en WW WP identiek, namelijk koud water door de vloer sturen. Qua comfort zit er dus geen verschil in.

2 voordelen van een WW WP
1 = Geen geluid van buitenunit
2 = Lagere energiekosten omdat een WW WP passief koelt (de compressor draait niet).

Ik heb de laatste jaren zomers flink gekoeld met mijn LW WP, verbruik varieerd tussen de 150 en 200kWh per jaar.

Stel 200kWh * 0,20 = € 40,00 per jaar aan energiekosten.

Meer prijs WW WP t.o.v. LW WP is meestal zo'n 5 á 10K meer ivm de grondboring, dus tvt van 125 á 250 jaar.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• vandermark
Grolsch schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Ik heb het al regelmatig uitgelegd, de werking aan de afgiftekant is bij een LW en WW WP identiek, namelijk koud water door de vloer sturen. Qua comfort zit er dus geen verschil in.

2 voordelen van een WW WP
1 = Geen geluid van buitenunit
2 = Lagere energiekosten omdat een WW WP passief koelt (de compressor draait niet).

Ik heb de laatste jaren zomers flink gekoeld met mijn LW WP, verbruik varieerd tussen de 150 en 200kWh per jaar.

Stel 200kWh * 0,20 = € 40,00 per jaar aan energiekosten.

Meer prijs WW WP t.o.v. LW WP is meestal zo'n 5 á 10K meer ivm de grondboring, dus tvt van 125 á 250 jaar.
Dan kan W/W niet snel uit inderdaad. Bedenk je daarmee ook dat je in de zomer veelal flink overschot aan zonneopbrengst hebt. Om die in te zetten voor koeling is prima, scheelt ook belasting van elektranet :P

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:32
MarcoC schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:36:

Ik en mijn broer wonen allebei in een nieuwbouwhuis van eind 2019, hij heeft een warmtepomp en ik niet. Het verschil tijdens de hittegolf van augustus: bij mij werd het binnen 30 graden, bij hem is het binnen nooit warmer dan 24 graden geweest. Geen lelijke herriemakende airco's nodig dus, en het hele jaar een comfortabel leefklimaat.
Hier schrik ik van, heb je het dan over de boven verdieping, of ook beneden?

• vandermark
barry86 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Uiteindelijk met lange warme periodes wordt bijna elk huis warm van binnen...

• barry86
Eens, maar toch schrik ik er van.
Bij ons werd het uiteindelijk 27-28graden, en dat is een oud huis met als enkel voordeel rolluiken.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat dat zoveel mag uitmaken.

• Grolsch
barry86 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:24:
Eens, maar toch schrik ik er van.
Bij ons werd het uiteindelijk 27-28graden, en dat is een oud huis met als enkel voordeel rolluiken.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat dat zoveel mag uitmaken.
Een oud huis koelt 's nachts nog af, die nieuwe huizen zijn zo super geïsoleerd dat het erg lang duurt voor ze warm zijn, maar als ze eenmaal warm zijn duurt het een eeuwigheid voor ze afgekoeld zijn.

Een oudere woning "waait" snachts wel weer koel(er), dat kun je met een nieuwe woning wel vergeten.

Bij ons dezelfde situatie, maat van me heeft ook een nieuwe woning, maar tijdens de laatste hittegolf gewoon temperaturen van 29 graden op de begane grond, om over boven nog maar niet te praten.

Wij hebben dus een LW WP en 280m2 vloeroppervlakte om te koelen, temperatuur BGG en slaapkamers is niet boven de 23 graden geweest. Die periode heeft me zeker een krat Grolsch per dag gekost, ik had bijna elke avond oververhitte vrienden en familie op bezoek :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2020 13:43 ]

• barry86
haha ok duidelijk!

• MarcoC
barry86 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:20:
[...]

Waarom schrik je hiervan? Dit is een onvermijdelijk gevolg van goede isolatie in combinatie met langdurige hittegolven. In dit geval ging het om de bovenverdieping, maar het verschil met beneden was wellicht 1 graad. Nachtelijke temperaturen die niet onder de 20 graden komen maken het allemaal niet veel beter. Je moet dan echt een manier hebben om de warmte af te voeren. Een warmtepomp die middels vloerkoeling de warmte kan afvoeren is dan een logische oplossing.

• Grolsch
En zoals met alles, voorkomen is beter dan genezen, zo hebben wij voor alle ramen die in de zon kunnen komen screens hangen. Het scheelt zoveel dat je ervoor zorgt dat de warmte niet binnenkomt!

En wat aan warmte niet binnenkomt, hoef je ook niet weg te koelen!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
1nieuwbouw schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:14:
...De grootste zorg is dat wij nog geen plannetje hebben voor verwarmen en koelen van ons huis.
Wij bouwen gasvrij. Dus verwarmen/koelen moeten wij of elektrisch of met een warmtepomp.
Over het gebruik en efficiency van warmtepompen is veel discussie op de markt. Wij zijn niet echt overtuigd. Verwarmen en koelen met elektra is (waarschijnlijk) zeer duur. Wat is dan de beste oplossing? Wij willen ook geen radiatoren in huis, graag watervloerverwarming. ...
Ik heb het even aangeduid voor je, je twijfelt tussen electrisch (heel duur, cop = 1) of warmtepomp (cop > 3, dus 3 keer zoveel warmte voor hetzelfde geld). Das duidelijk toch 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• kabeltjekabel
Grolsch schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:00:
En zoals met alles, voorkomen is beter dan genezen, zo hebben wij voor alle ramen die in de zon kunnen komen screens hangen. Het scheelt zoveel dat je ervoor zorgt dat de warmte niet binnenkomt!

En wat aan warmte niet binnenkomt, hoef je ook niet weg te koelen!
Plus minder UV naar binnen, dus langer leven voor kunststoffen, minder verkleuring van meubels, vloer, verf, etc.

• kabeltjekabel
MarcoC schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:46:
[...]

Vloerkoeling met W-WP voert geen vocht af uit je huis; dan krijg je een moerasklimaat. Een van de redenen dat airco zou fijn is, is de afvoer van vocht. In sommige andere klimaten die heet en droog zijn werkt die vloerkoeling relatief gezien beter. In Nederland is het (bijna) altijd klam (vochtig) als het heet is.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-10-2020 15:24 ]

• MuitW
  • Laatst online: 06-01-2021
Zelfde vraag hier als van nieuwbouw1. Ik ben al een aardig tijdje bezig en mijn EPC berekening stamt al uit 2017, gelukkig is de bouw nu gestart.

De EPC houdt rekening met een Fujitsu Waterstage WC06 en 5 310 Wp zonnepanelen om een EPC van 0.38 te berijken. Verbruiksinschattingen zijn:

- Verwarming: 12.210 MJ
- Warmtapwater: 14.346 MJ
- Zomercomfort: 7.122 MJ
- Ventilatoren: 1.191 MJ
- Verlichting: 6.988 MJ
- Terugwinning via PV: 9.921 MJ

Nu 3 jaar verder hebben we een installateur die zelf met Nefit/Bosch werkt. Deze biedt een Nefit EnviLine Monoblock 7.0 E-S aan. Ik zie op de specsheet dat deze een COP (A7/W35) heeft van 4.8, dat aanzienlijk beter is dan dat van de Fujitsu. De PV-panelen zijn aangeboden met 320Wp. Er is wat investeringsruimte in de hypotheek en we kijken nu naar verdere investeringen. Ideeen zijn:

- Grondwarmtepomp: de installateur biedt dan een Bosch Compress 6000 LWM 8 aan met een meerprijs van €13.000,- (Incl. btw, boring, installatie, etc.). Hierop is de subsidie €650,- hoger.
- Meer PV-panelen a €360,- per stuk.
- Thuisbatterij (of dit pas als salderen niet rendabel wordt)?
- Zonneboiler om het warmtapwater verbruik omlaag te krijgen?
- Anders?

Zoals ik het begrijp is in NL een grondwarmtepomp alleen zinvol voor koelen. Verwarmen is kennelijk efficienter met de lucht/water WP, dus vraag ik me af hoe je dit ooit terugverdien. Ik heb zover nog geen duidelijk beeld kunnen krijgen wat de beste investering is. Mijn voorkeur gaat naar verbruik reduceren.

Heeft iemand een goed advies?

• Grolsch
MuitW schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:33:
Zelfde vraag hier als van nieuwbouw1. Ik ben al een aardig tijdje bezig en mijn EPC berekening stamt al uit 2017, gelukkig is de bouw nu gestart.

De EPC houdt rekening met een Fujitsu Waterstage WC06 en 5 310 Wp zonnepanelen om een EPC van 0.38 te berijken. Verbruiksinschattingen zijn:

- Verwarming: 12.210 MJ
- Warmtapwater: 14.346 MJ
- Zomercomfort: 7.122 MJ
- Ventilatoren: 1.191 MJ
- Verlichting: 6.988 MJ
- Terugwinning via PV: 9.921 MJ

Nu 3 jaar verder hebben we een installateur die zelf met Nefit/Bosch werkt. Deze biedt een Nefit EnviLine Monoblock 7.0 E-S aan. Ik zie op de specsheet dat deze een COP (A7/W35) heeft van 4.8, dat aanzienlijk beter is dan dat van de Fujitsu. De PV-panelen zijn aangeboden met 320Wp. Er is wat investeringsruimte in de hypotheek en we kijken nu naar verdere investeringen. Ideeen zijn:

- Grondwarmtepomp: de installateur biedt dan een Bosch Compress 6000 LWM 8 aan met een meerprijs van €13.000,- (Incl. btw, boring, installatie, etc.). Hierop is de subsidie €650,- hoger.
- Meer PV-panelen a €360,- per stuk.
- Thuisbatterij (of dit pas als salderen niet rendabel wordt)?
- Zonneboiler om het warmtapwater verbruik omlaag te krijgen?
- Anders?

Zoals ik het begrijp is in NL een grondwarmtepomp alleen zinvol voor koelen. Verwarmen is kennelijk efficienter met de lucht/water WP, dus vraag ik me af hoe je dit ooit terugverdien. Ik heb zover nog geen duidelijk beeld kunnen krijgen wat de beste investering is. Mijn voorkeur gaat naar verbruik reduceren.

Heeft iemand een goed advies?
Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen :P

Over het algemeen is de SCOP bij een WW WP "iets" hoger omdat de brontemperatuur niet onder de 0 komt (als het goed is) terwijl de bron bij een LW WP ruim onder het vriespunt kan zijn.

Een groot voordeel is dat je geen buitenunit hebt

Nadelen WW WP = prijs, prijs, prijs.
Ook hoor/lees ik veel "gezeur" over bronnen met onvoldoende capaciteit, bronnen die uitgeput raken, verplicht moeten koelen omdat anders de bron uitgeput raakt. Boorders die 6 tot 12 maanden op zich laten wachten.

Als de bron van een LW WP uitgeput raakt, of op is hebben we andere problemen dan ons huis verwarmen :+

Al met al ben ik niet enthousiast over een WW WP, en financieel is het gewoon de minst aantrekkelijkste oplossing.

13K MEERprijs..... t.o.v. een LW WP het wordt steeds gekker..... :'( :'(
En dan is Nefit ook nog eens relatief duur ten opzichte van Pana / Mitsu

Voor 13K koop je ook 13000WP aan zonnepanelen die 11000kWh per jaar op wekken.
Stel 5000kWh voor je WP, die andere 6000kWh kun je dan nog lekker gebruiken voor een EV.

Thuisbatterij nog lang niet interessant
Zonneboiler financieel lang niet zo interessant als PV, omdat je met energie die je over hebt bij een Zonneboiler niets kunt, en PV kun je nog salderen of terugleveren tegen een vergoeding.

Ik kom elk jaar qua verbruik 1000~1200kWh per jaar netto te kort, en kreeg afgelopen jaar 80 euro toe (Totaal netto kosten -80 per jaar dus, inclusief vastrecht)

Geld wat je over hebt zou ik inzetten op PV. Maar als je bouwt moet je dat toch in 1 x goed doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 13-10-2020 15:58 ]

• Sport_Life
  • Laatst online: 12:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vind de focus wel erg op koeling liggen. Bij onze nieuwbouwwoning uit 2018 (epc 0,4) was het 2 weken zo'n 28/29 graden binnen. En dit komt voornamelijk door een glazen achterpui, glazen erker en voor ook openslaande deuren naar de voortuin. En nog geen screens geïnstalleerd. Met screens verwacht ik wel 2 of 3 graden lager. Savonds zetten we alles open, dan is het lekker.

Voor onze werkkamer op de 2e verdieping heb ik 1 werkweek met een ventilator gezeten.

Moet je voor die 2 weken dan allerlei trucs uithalen met airco en koelen middels een warmtepomp ?!

Andersom in de winter warmt de zon de woning op (ook bij 10 graden buiten) en ik stook bij met de haard . Alle elektra wordt opgewekt met de zonnepanelen. Cv ketel wordt alleen gebruikt voor warm water.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 13-10-2020 16:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• kabeltjekabel
Sport_Life schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:58:
Vind de focus wel erg op koeling liggen. Bij onze nieuwbouwwoning uit 2018 (epc 0,4) was het 2 weken zo'n 28/29 graden binnen. En dit komt voornamelijk door een glazen achterpui, glazen erker en voor ook openslaande deuren naar de voortuin. En nog geen screens geïnstalleerd. Met screens verwacht ik wel 2 of 3 graden lager. Savonds zetten we alles open, dan is het lekker.

Voor onze werkkamer op de 2e verdieping heb ik 1 werkweek met een ventilator gezeten.

Moet je voor die 2 weken dan allerlei trucs uithalen met airco en koelen middels een warmtepomp ?!

Andersom in de winter warmt de zon de woning op en ik stook bij met de haard . Alle elektra wordt opgewekt met de zonnepanelen. Cv ketel wordt alleen gebruikt voor warm water.
Er is grosso modo helemaal geen focus op koeling. Nu pas komt er een beetje aandacht voor oververhitting; veel te weinig, veel te laat.

Draaiuren voor koeling is al snel meer dan draaiuren voor verwarming. Maar niet als je het graag 26 graden hebt binnen..

• MuitW
Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Dan heb je het toch niet helemaal goed begrepen :P

Over het algemeen is de SCOP bij een WW WP "iets" hoger omdat de brontemperatuur niet onder de 0 komt (als het goed is) terwijl de bron bij een LW WP ruim onder het vriespunt kan zijn.

Een groot voordeel is dat je geen buitenunit hebt

Ook hoor/lees ik veel "gezeur" over bronnen met onvoldoende capaciteit, bronnen die uitgeput raken, verplicht moeten koelen omdat anders de bron uitgeput raakt. Boorders die 6 tot 12 maanden op zich laten wachten.

Als de bron van een LW WP uitgeput raakt, of op is hebben we andere problemen dan ons huis verwarmen :+

Al met al ben ik niet enthousiast over een WW WP, en financieel is het gewoon de minst aantrekkelijkste oplossing.

13K MEERprijs..... t.o.v. een LW WP het wordt steeds gekker..... :'( :'(
En dan is Nefit ook nog eens relatief duur ten opzichte van Pana / Mitsu

Voor 13K koop je ook 13000WP aan zonnepanelen die 11000kWh per jaar op wekken.
Stel 5000kWh voor je WP, die andere 6000kWh kun je dan nog lekker gebruiken voor een EV.

Thuisbatterij nog lang niet interessant
Zonneboiler financieel lang niet zo interessant als PV, omdat je met energie die je over hebt bij een Zonneboiler niets kunt, en PV kun je nog salderen of terugleveren tegen een vergoeding.

Ik kom elk jaar qua verbruik 1000~1200kWh per jaar netto te kort, en kreeg afgelopen jaar 80 euro toe (Totaal netto kosten -80 per jaar dus, inclusief vastrecht)

Geld wat je over hebt zou ik inzetten op PV. Maar als je bouwt moet je dat toch in 1 x goed doen.
Bedankt voor de verduidelijking.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat het financieel weinig zin heeft om het huis energiezuiniger te maken en je beter kan (over)compenseren met PV-panelen. :/

• Rubbergrover1
Puur financieel theoretisch gezien kun je wat betreft maandelijkse besparing inderdaad beter 13k in zonnepanelen stoppen dan in een bodemwarmtepomp. Maar veel mensen zullen niet de ruimte hebben om eventjes 35-40 panelen extra te plaatsen. Je kunt ook denken:: voor die 13k kan ik bv jaarlijks ook 500 euro meer energie verbruiken. Dat is heel wat meer dan je vanwege slechter cop aan meerverbruik zult hebben.

Maar dat is alleen het verbruik plaatje. Daarnaast heb je ook te maken met comfort en woningwaarde. Een bodemwarmtepomp is (als het goed is...) stiller dan een lucht warmtepomp met buitenunit. En je hebt de mogelijkheid van de al genoemde betere (en veel goedkopere, bijna gratis) vloerkoeling. Daarnaast zou ik als potentiële koper veel meer over hebben voor een woning met een bodemwarmtepomp dan voor een woning met lucht warmtepomp. Die 13k is dus niet weg, daar zul je een groot deel bij verkoop weer van terug kunnen zien.

Alles bij elkaar zou ik ondanks de beperkte besparing in maandlasten daarom toch voor die bodemwarmtepomp kiezen als ik in jouw schoenen stond.

• MuitW
Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:12:
Puur financieel theoretisch gezien kun je wat betreft maandelijkse besparing inderdaad beter 13k in zonnepanelen stoppen dan in een bodemwarmtepomp. Maar veel mensen zullen niet de ruimte hebben om eventjes 35-40 panelen extra te plaatsen. Je kunt ook denken:: voor die 13k kan ik bv jaarlijks ook 500 euro meer energie verbruiken. Dat is heel wat meer dan je vanwege slechter cop aan meerverbruik zult hebben.

Maar dat is alleen het verbruik plaatje. Daarnaast heb je ook te maken met comfort en woningwaarde. Een bodemwarmtepomp is (als het goed is...) stiller dan een lucht warmtepomp met buitenunit. En je hebt de mogelijkheid van de al genoemde betere (en veel goedkopere, bijna gratis) vloerkoeling. Daarnaast zou ik als potentiële koper veel meer over hebben voor een woning met een bodemwarmtepomp dan voor een woning met lucht warmtepomp. Die 13k is dus niet weg, daar zul je een groot deel bij verkoop weer van terug kunnen zien.

Alles bij elkaar zou ik ondanks de beperkte besparing in maandlasten daarom toch voor die bodemwarmtepomp kiezen als ik in jouw schoenen stond.
Bedankt! Snap je punt, maar het gaat me niet om de woningwaarde. Ik heb een mooie plek met een huis dat ik bouw voor de komende 30 jaar. In die tijd schrijf ik elk systeem dus gewoon af.

Het punt comfort blijft dan over en dat begrijp ik. Maar €13k vind ik best veel voor een airco. Zoals anderen hier al suggereren, lijkt me hier voorkomen (wering) beter dan genezen.

De investering in PV is gesubsidieerd en kan ik over 30 jaar afschrijven op de hypotheek. Of er 40 panelen gaan passen is even kijken, maar ik hoef ook niet alles uit te geven :)

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:12:

Wat een rare redenatie.
Het gaat hier niet om 35-40 panelen, eerder om 25-35. Totaal, niet extra uiteraard en PV staat meestal sowieso al op het lijstje.

Comfort en woningwaarde is ook een gekke gedachte. Comfort is exact gelijk, jouw vvw op 18 graden koelt even goed als de mijne op 18 graden ongeacht welke warmtepomp die aanstuurt. Enkel de kosten verschillen, omdat die bij W/W nagenoeg gratis koelt. Het blijft passieve koeling met de bijkomende beperkingen, voor comfort wil je dus een airco. En woningwaarde is jezelf wijsmaken dat mensen de meerprijs die ooit betaald is voor een warmtepomp graag betalen voor een woning. Die koopprijs is echter afhankelijk van totaal andere zaken. Net zoals die keuken van 30k je woning niet 20k meer waard maakt dan de woning van de buren met een keuken van 10k.

Die 13k is dus gewoon weg, verdien je nooit terug en rekening houden met verkoop is vaak niet van toepassing.

De techniek is namelijk makkelijk uitwisselbaar. Een warmtepomp vervang je makkelijk (zeker na 10-30 jaar) voor iets anders dat op je afgiftesysteem past.

Blijft over het argument van stilte. Klopt dat die L/W geluid produceert, als je binnen zit in de winter niet hoorbaar. En bij juiste plaatsing sowieso niet hoorbaar (voor buren en/of terras in de zomer).

Het is mooie techniek verder, maar de genoemde problemen die kunnen ontstaan en meerprijs maakt het gewoon logisch gezien zelden de beste keuze.

• MarcoC
Sport_Life schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:58:

Andersom in de winter warmt de zon de woning op (ook bij 10 graden buiten) en ik stook bij met de haard . Alle elektra wordt opgewekt met de zonnepanelen. Cv ketel wordt alleen gebruikt voor warm water.
Het is aan een ieder om te bepalen of koelen belangrijk is natuurlijk, maar het is wel een niet onbelangrijk voordeel van een warmtepomp. Met een warmtepomp hoef je juist geen trucs uit te halen om te koelen, je krijgt die mogelijkheid er gratis bij. Daarom hebben we het erover :P .

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1nieuwbouw schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:14:
Wie heeft ideeën, advies, ervaringen? Wij horen het graag.
Ik zou zelf ook kijken naar een locatie waar het wat warmer is, dan hoef je niet te verwarmen en alleen te koelen, maar misschien is dat in deze fase wat lastiger. :+

Maar volgens mij heb je 3 opties:
  1. Vloerverwarming met Lucht/Water warmtepomp
  2. Vloerverwarming met Water/Water warmtepomp
  3. Lucht/Lucht ('airco') warmtepomp
Optie 3 is enigszins vreemd in Nederland en zonder vloerverwarming verplicht je de volgende bewoner hetzelfde te doen. Sommige mensen vinden het prima, maar er zijn ook mensen die al dat geblaas heel vervelend vinden. Zou ik niet zomaar aanraden.
Optie 1 & 2 zijn heel vergelijkbaar. Het voordeel van Optie 1 is dat het gewoon fors goedkoper is. En meestal zijn er meer wensen dan budget.

Uiteindelijk is het niet heel veel werk om later nog een Water/Water warmtepomp te laten aanleggen, dat is een kwestie van een put slaan en ergens het apparaat neerzetten. Mijn advies zou dan ook zijn om voor een Lucht/Water warmtepomp te gaan en mocht je na een paar jaar toch denken dat je liever een warmtepomp hebt met een bron, dan spaar je die €20k? bij elkaar en laat je het een keer doen. Mogelijk dat je dan ook nog eens wat subsidie kunt krijgen. Houd er wel rekening mee met de ruimte voor de machines, zodat het apparaat altijd nog geplaatst kan worden.
Voor je tapwater zou ik dan een warmtepompboiler op de vloerverwarming aansluiten, dan hoeft het ding niet naar buiten te blazen.

• kabeltjekabel
MuitW schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:11:
[...]

Bedankt! Snap je punt, maar het gaat me niet om de woningwaarde. Ik heb een mooie plek met een huis dat ik bouw voor de komende 30 jaar. In die tijd schrijf ik elk systeem dus gewoon af.

Het punt comfort blijft dan over en dat begrijp ik. Maar €13k vind ik best veel voor een airco. Zoals anderen hier al suggereren, lijkt me hier voorkomen (wering) beter dan genezen.

De investering in PV is gesubsidieerd en kan ik over 30 jaar afschrijven op de hypotheek. Of er 40 panelen gaan passen is even kijken, maar ik hoef ook niet alles uit te geven :)
Wie heeft het over €13k voor een airco dan?

Als je het goedkoop wilt laat je verwarming, koeling en warm tapwater volledig achterwege. Het bouwbesluit heeft daar waarschijnlijk wel wat over te zeggen ;)

En waarom wordt er altijd zo gesteggeld over de kosten van koeling en nagenoeg nooit over de kosten van verwarming? In een nieuwbouwhuis wordt het sowieso al nooit echt koud en tegen kou kun je je kleden, hitte niet.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-10-2020 13:20 ]

• DutchKel
Grolsch schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Bronnen die bij een w/w warmtepomp uitgeput raken? Dan heb je geen gangbare warmtepomp voor een thuissituatie. Ze zijn er wel waarbij onder de grond 1 warme bron en 1 koude bron wordt gebruikt.

Het enige wat wij bij de w/w warmtepomp hebben is een slang die naar 135 meter diepte op en neer gaat. Het is een gesloten systeem. Er wordt dus geen grondwater opgepompt oid.

Het systeem werkt via compressie en decompressie. Waarbij er alleen warmte of kou naar beneden wordt afgegeven (afhankelijk van of die moet verwarmen of koelen). Deze "bron" heeft een redelijk constante temperatuur van ongeveer 10-12 graden.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:18

EiT

Tommie12 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Hier ook tussen 21-22 graden zonder zonnewering. Alleen op zolder was het warmer. 1e verdieping bleef ook op 22 graden.

Wij hebben zelfs geen WTW maar tocht roosters en hr++ beglazing, dus geen tripple glas.
WP zelf na oplevering laten plaatsen, waren dik tevreden over W/W WP in vorige woning.

Vorige woning (2015) had wel WTW, geen zonnewering:
25 july 2019:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shRjuC9znzMFmLrJQ0HyjTsPjGk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQvFi4l3GtvZl2Lem9XxNq1P.jpg?f=fotoalbum_medium

26 juni 2020:
Ons huidig huis (2019):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFVyZE97LFnwnfJp4ez9LMxZ5t4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drV1hJC4QAcnGMMR8xltMrRn.jpg?f=fotoalbum_medium

Buren zonder WP op zelfde dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uicbH53Wlqbw-XfECSeLwV2ZfI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sV81g1YNNmsSbqLPn48E0D9r.jpg?f=fotoalbum_medium

Stop aub met die nonsens dar vloerkoeling niet werkt.

Het werkt namelijk gewoon anders dan je met airco gewend bent. Met airco heb je de hitte al binnen gelaten en ga je idioot veel stroom verbruiken om te koelen. Een w/w WP probeert de boel gewoon op temperatuur te houden. Dit kost amper energie.
Dit betekent wel dat je de boel moet dichthouden, anders krijg je het nooit binnen korte tijd weer afgekoeld.

En ja, zonnewering zal nodig zijn als je een groot glasoppervlak pal in de zon hebt, anders warmt de zon je vv op. Maar dit is ook afhankelijk van ligging van het huis.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• kabeltjekabel
EiT schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 13:40:
[...]
Met airco heb je de hitte al binnen gelaten en ga je idioot veel stroom verbruiken om te koelen. Een w/w WP probeert de boel gewoon op temperatuur te houden. Dit kost amper energie.
Dit betekent wel dat je de boel moet dichthouden, anders krijg je het nooit binnen korte tijd weer afgekoeld.

En ja, zonnewering zal nodig zijn als je een groot glasoppervlak pal in de zon hebt, anders warmt de zon je vv op. Maar dit is ook afhankelijk van ligging van het huis.
Met W/W WP vloerkoeling heb je de warmte netzogoed "binnen gelaten". Het wegwerken er van is alleen goedkoper. En dat wordt vaak vergeten als het over de meerprijs tussen L/W wp en W/W wp gaat.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:25
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:23:
[...]
In Nederland is het (bijna) altijd klam (vochtig) als het heet is.
Dat viel tijdens de hittegolven van de afgelopen drie jaar ook reuze mee. De hittegolven hadden we te danken aan een meer zuidelijke wind, dus met lucht aangevoerd over land. Deze was voor Nederlandse begrippen erg droog, getuige ook de lange periodes met zeer weinig neerslag. De droogte had als gevolg ook dat er veel minder verdamping van vocht uit de grond plaatsvond.

De typische windrichting in Nederland is Zuid-West, en dan wordt de lucht aangevoerd vanaf de Atlantische Oceaan, over de Noordzee. Deze lucht bevat wel meer vocht. En die typische warme, vochtige zomerlucht zorgt er dan ook voor dat het -meestal- na een korte periode van warm zomerweer alweer pittig kan regenen en onweren. Tijdens een korte hittegolf is in een goed geïsoleerd huis niet zo veel behoefte aan koeling, omdat het huis dan alweer op natuurlijke wijze (ramen open in de avond), voordat het binnen echt onaangenaam warm wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• kabeltjekabel
Ivow85 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Dat viel tijdens de hittegolven van de afgelopen drie jaar ook reuze mee. De hittegolven hadden we te danken aan een meer zuidelijke wind, dus met lucht aangevoerd over land. Deze was voor Nederlandse begrippen erg droog, getuige ook de lange periodes met zeer weinig neerslag. De droogte had als gevolg ook dat er veel minder verdamping van vocht uit de grond plaatsvond.

De typische windrichting in Nederland is Zuid-West, en dan wordt de lucht aangevoerd vanaf de Atlantische Oceaan, over de Noordzee. Deze lucht bevat wel meer vocht. En die typische warme, vochtige zomerlucht zorgt er dan ook voor dat het -meestal- na een korte periode van warm zomerweer alweer pittig kan regenen en onweren. Tijdens een korte hittegolf is in een goed geïsoleerd huis niet zo veel behoefte aan koeling, omdat het huis dan alweer op natuurlijke wijze (ramen open in de avond), voordat het binnen echt onaangenaam warm wordt.
Dat het de laatste keer wel meeviel met de vochtigheid wil niet zeggen dat dat de volgende keer ook weer zo is... met name omdat het normaliter wél vochtig is. Drie jaar geleden was het trouwens naar mijn idee een stuk vochtiger tijdens die hittegolf dan afgelopen zomer. Afgelopen zomer koelde het 's nachts nog lekker af, mede omdat het niet zo vochtig was. Zodra bij het afkoelen 's nachts het dauwpunt bereikt is gaat het afkoelen veel langzamer.

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Wat een rare redenatie.
Het gaat hier niet om 35-40 panelen, eerder om 25-35. Totaal, niet extra uiteraard en PV staat meestal sowieso al op het lijstje.
Het was een reactie op Grolsch die het had over die 13k aan extra PV panelen besteden.
Comfort en woningwaarde is ook een gekke gedachte. Comfort is exact gelijk, jouw vvw op 18 graden koelt even goed als de mijne op 18 graden ongeacht welke warmtepomp die aanstuurt. Enkel de kosten verschillen, omdat die bij W/W nagenoeg gratis koelt. Het blijft passieve koeling met de bijkomende beperkingen
Was ik misschien niet duidelijk in. Gaat mij er meer om dat het koelen met L/W toch weer wat kost en je daardoor mogelijk terughoudender zult zijn. Bij W/W is koelen nagenoeg gratis. Maar vooral het geluid is voor mij een belangrijk comfort-aspect.
De techniek is namelijk makkelijk uitwisselbaar. Een warmtepomp vervang je makkelijk (zeker na 10-30 jaar) voor iets anders dat op je afgiftesysteem past.
Maar een bodembron is juist niet achteraf makkelijk alsnog te plaatsen.

• AnthonyDejonghe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-01-2023
DutchKel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

De warmtepomp pompt het warme water de grond in en krijgt water van 12 graden terug, dit gaat de warmtepomp aanvullen met warm water zodat er 18 graden door de vloer heen stroomt (anders slaat de dauw op de vloer). De warmtepomp verbruikt dus alleen energie om water rond te pompen, efficiënter koelen kan dus niet.

Ik vraag me ook af waar TS zijn twijfels over heeft. Warmtepompen bestaan al heel lang in Scandinavische landen en het is intussen een bewezen techniek. Ik zweer overigens ook bij een w/w warmtepomp, deze hebben wij in de keuken staan (wel in een kast in de keuken) en hoor je bijna niet. Een l/w warmtepomp heeft een buitenunit die wel wat lawaai kan maken, dit ligt een beetje aan het model/type.

Ons huis kan de w/w warmtepomp in elk geval goed warm houden. Alleen als je een paar graden omhoog wilt gaan duurt het behoorlijk lang (2 graden omhoog in het hele huis van 200m2 duurt ongeveer 10-12 uur). De warmtepomp is zo gemaakt dat die voornamelijk de kamers op temperatuur houd. Wij hebben alle thermostaten daarom ook op 22 graden staan dag en nacht behalve de slaapkamers, die staan op 18.
Ik ben ook aan het bouwen als je koude door de vloerverwarming stuurt krijg je dan geen condens op de vloer?

• DutchKel
AnthonyDejonghe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Ik ben ook aan het bouwen als je koude door de vloerverwarming stuurt krijg je dan geen condens op de vloer?
Nee, daar zit een beveiliging voor erop. Je kunt de koeling niet lager zetten dan 18 graden. Het dauwpunt zit daar altijd onder.

Sommige berekenen het dauwpunt om die nog lager te zetten.

• AnthonyDejonghe
DutchKel schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:00:
[...]

Nee, daar zit een beveiliging voor erop. Je kunt de koeling niet lager zetten dan 18 graden. Het dauwpunt zit daar altijd onder.

Sommige berekenen het dauwpunt om die nog lager te zetten.
Oké dat is wel interessant, maar mijn twijfel tussen welke koeling ik zal nemen is redelijk groot. Het grootste probleem is ervaring. Airco kennen we, maar hoe goed werkt koeling via vloerverwarming? Kan je uw huis afkoelen en koel houden tijdens hittegolven zoals deze zomer we enkele dagen hebben gehad en 2j geleden?
Mijn isolatie schil bestaat uit 2x7cm en opteer voor isolerend glas 2dik .1

Welke ervaring hebben jullie met koelen via vloerverwarming? Heb gewoon geen zin om enkele jaren later de boel weer open te smijten om dan trg airco’s te monteren.

Heb wel overal voorzien voor chape dikte voor vloerverwarming zowel beneden als boven. Omdat ik origineel geothermie ging toepassen.

Maar welke ervaring hebben jullie hiermee?

• DutchKel
AnthonyDejonghe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:35:
[...]

Oké dat is wel interessant, maar mijn twijfel tussen welke koeling ik zal nemen is redelijk groot. Het grootste probleem is ervaring. Airco kennen we, maar hoe goed werkt koeling via vloerverwarming? Kan je uw huis afkoelen en koel houden tijdens hittegolven zoals deze zomer we enkele dagen hebben gehad en 2j geleden?
Mijn isolatie schil bestaat uit 2x7cm en opteer voor isolerend glas 2dik .1

Welke ervaring hebben jullie met koelen via vloerverwarming? Heb gewoon geen zin om enkele jaren later de boel weer open te smijten om dan trg airco’s te monteren.

Heb wel overal voorzien voor chape dikte voor vloerverwarming zowel beneden als boven. Omdat ik origineel geothermie ging toepassen.

Maar welke ervaring hebben jullie hiermee?
Je kunt beter hier om ervaringen vragen: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Mits je huis goed genoeg geïsoleerd is en je zonwering aan de buitenkant hebt kun je het met een hittegolf wel op 20/21 graden houden binnen. Wij hebben nog geen zonwering aan de buitenkant dus hier loopt de temperatuur overdag op tot 25 graden. In de nacht koelt het weer af naar 20 graden.

• AnthonyDejonghe
DutchKel schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 22:15:
[...]

Je kunt beter hier om ervaringen vragen: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Mits je huis goed genoeg geïsoleerd is en je zonwering aan de buitenkant hebt kun je het met een hittegolf wel op 20/21 graden houden binnen. Wij hebben nog geen zonwering aan de buitenkant dus hier loopt de temperatuur overdag op tot 25 graden. In de nacht koelt het weer af naar 20 graden.
Oké thanks ik zal daar eens vragen, we spreken over een volledige nieuwbouw. De zon komt maar binnen met de avond zon als deze afzakt. En word geïsoleerd 14dik screens zijn voorzien, maar overweeg wss om te kiezen voor gordijnen omwille de zon toch maar s avonds binnen valt via enkele ramen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
Met geothermie kan je 'gratis' koelen, grondwater is ongeveer 15° dus met enkel de circulatiepomp kan je zo de vloer koelen.
Airco kan wel ontvochtigen, geeft net wat extra, maar dacht dat dit ook kon met een 'radiator' op grondwater die condensafvoer heeft. Of met een 'canadese put' op je luchttoevoer (als je toch graaft).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1