Stadverwarming, vervangen door CV ketel (elektrisch)

Pagina: 1
Acties:
  • 5.230 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgitsbart
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-11-2020
Hallo allemaal,

Op het forum ben ik al een aantal topics tegengekomen over dit "euvel" maar ieder huis en iedere wens is anders dus vandaar toch even mijn vraag.

Ons huis uit 1983 is aangesloten op Stadverwarming. Ondanks dat we geen bijzondere isolatietrucs hebben uitgehaal (we hebben enkel volledig dubbel glas op 1e verdieping, op de begane grond in de voordeur, en 2 bovenlichtjes zelfs nog enkel glas, op zolder alleen een dakraam) stoken wij weinig.

In 2019 was dit 8.68 GJ en in 2018 9.99 GJ (geboortejaar van onze dochter en met een baby in huis verwarmden wij meer) voor een huishouden met 2 volwassenen en 2 kinderen.

Dit jaar 2020, zitten we tot nu toe op 3.42 GJ aangezien we alleen in januari, februari en maart de verwarming aanhadden. Ook vandaag staat de kachel lekker uit.

Je raad het al, ons verbruik is minimaal, alleen de kosten voor het vastrecht zijn gewoon bizar. Heeft echt niets meer te maken met het verbruik. In 2019 hebben we EUR 308.76 betaald aan vastrecht en meettarief. Dat is letterlijk 80 euro meer dan onze daadwerkelijke verbruikskosten van EUR 223.92.

Nu weet ik dat afsluiten mogelijk is en de kosten voor zover ik nu kon vinden +/- 450.00 euro zullen zijn. Ik zou dan over gaan op een simpele CV ketel, gewoon elektrisch. Aangezien ons verbruik zo enorm laag is is een warmtepomp gewoon te duur om terug te verdienen.

Ik kan op internet vinden dat een beetje CV ketel +/- 1200/1600 euro zou kosten. Daarnaast hebben we nu nog een huurboiler voor warm kraanwater (120 liter EUR 179.50 per jaar) via Eneco.

Het mooiste zou dus zijn om als je het mij vraagt:

Stadsverwarming eraf
CV ketel installeren

en als dit bestaat (geen idee) een combi voor verwarming + warm kraanwater in 1, elektrisch? We hebben geen gas aansluiting in onze wijk. Aangezien er al een 120 liter boiler hangt in onze trapkast zou het mooi zijn om deze te vervanging voor 1 unit die het huis kan verwarmen als we het ooit nodig vinden, en voorziet van warm kraanwater.

Heeft iemand een idee bij welke bedrijven je dit kan laten doen en wat de kosten zijn voor zo'n operatie? De meterkast met aansluiting stadsverwarming zit in onze gang bij de voordeur, de boiler hangt in de trapkast in de woonkamer en we hebben een kruipruimte.

Eigenlijk zoeken we dus gewoon naar een alles in 1 oplossing en ben ik er van overtuigd dat we door het vastrecht niet meer te moeten betalen een investering van 2000/2500 euro binnen 10 jaar terugverdient hebben. Misschien al eerder wanneer de ketel zuiniger in gebruik blijkt dan de huidige vorm van stadverwarming.

Hoor graag jullie tips en ideeën hierover.
Groet Bart

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Electriche CV ketels zijn enorm duur in het gebruik...... maar als je verbruik echt zo minimaal is dan is er een kleine kans dat het voor jou wel een optie is.

Maar je kan gewoon zelf rekenen als je één of meerdere offertes zou opvragen. Maar vergeet niet dat de installatiekosten flink zullen zijn, het is niet zomaar een één-op-één vervanging. Extra groep in je meterkast is bijvoorbeeld vast ook nodig, enz.

Aan overtuigingen heb je weinig, je zult eerst een goede inschatting van alle kosten moeten hebben. En je hebt wel wat kosten te maken met afsluiten, installatie en aanschaf, af en toe wat onderhoud + een te verwachten hoger gebruik. Ik zou minimaal rekenen op een investering van €3000+.

De kosten van je huidige verbruik zullen naar verwachting je extra electriciteitskosten ook niet gaan dekken.

[ Voor 47% gewijzigd door Yowzawood op 08-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:53
Inhoudelijk kan ik geen antwoord geven op je vragen, maar hou je in je berekeningen ook rekening met:
-Kosten voor installatie (uurloon)
-Overige kosten voor de-montage en montage (extra leidingen, koppelingen, stopcontact, enz).
-Stroomverbruik van de nieuwe oplossing
-Eventueel extra verbruik zodra de kinderen ouder worden (huiswerk maken op verwarmde slaapkamer, lekker lang douchen)

En heb je goed uitgezocht of je verplicht bent om de stadsverwarming te gebruiken of dat je deze mag afkoppelen?

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:44

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe regel je op dit moment je warme tapwater? Weet je hoeveel GJ je daarvoor verbruikt?

Kijk ook eens serieus naar een L/L warmtepomp ( cq airco ). Die zijn naar verhouding een stuk goedkoper dan een L/W of W/W warmtepomp en het grote voordeel is dat je in de zomer ook er makkelijk mee kan koelen.

Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een single split airco voor in je woonkamer. Eventueel kan je voor een duosplit kiezen voor je woonkamer en ergens strategisch op je bovenverdieping.

Gezien je lage verbruik en lage warmtevraag zou je bij wijze van spreke al af kunnen met een 5kW multisplit.

Vooor je warme tapwater kan je kijken naar een simpele 3 fase doorstroomverwarmer. ( https://www.elektrische-verwarming.nl/doorstroomverwarmers/ ) . Waar je naar moet kijken is hoeveel liter/minuut water je nodig hebt bij 38 of 40 graden om lekker te kunnen douchen. ( wat voor jullie lekker is ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:07
ydderf schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:36:
[..]
-Eventueel extra verbruik zodra de kinderen ouder worden (huiswerk maken op verwarmde slaapkamer, lekker lang douchen)

[..]
Vooral dit inderdaad, dat men hier niet overheen leest.
De kids worden straks ouder, gaan elke dag lekker lang douchen.. huiswerk maken op een goed verwarmde kamer, hek ze leven daar straks praktisch. Heb ons warmte verbruik (stadsverwarming) ook zien stijgen met kleine koters maar houd mijn hart vast voor als ze straks groter worden.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
@omgitsbart
9,99GJ zie ik even als 10GJ
reken ik dat om naar kWh kom ik op 2778kWh per jaar uit.
zie: https://www.eenheden-omrekenen.info/eenhedenrekenmachine.php
2778x0,22€/kWh=611,16€ per jaar. (hier moet eigenlijk nog de 1/2 van het vastrecht van elektra bij gerekend worden, maar die laat ik achterwegen.)

dit dan tegen over huidige situatie 308.76 + 223.92 = 532€ per jaar.
echt heel groot verschil is er dus niet.
een 100€ duurder valt voor mij onder de marginale.

maar doe je dit met een warmtepomp, dan heb je ook nog een COP (eigenlijk sCOP).
je zou dan de 2778kWh kunnen delen door de COP laten we die niet rooskleurig pakken en we nemen een belachelijke 2 (ik heb een cop van 4 en ook een sCOP van 4. >:) )
2778/2=1389kWh
1389x0,22€/kWh=305€ per jaar.

nu kun je al warmtepompen kopen voor nog geen 1500€.
zie: https://www.degrootservic...el/lg-standaard-plus/p65/
dit zelfs met installatie (zij het een beetje beperkt, dus jouw situatie kan wat verschillen.).
en ja een AIRCO dat is een warmtepomp, net zo als een ijskast.
die kunnen vaak ook verwarmen.
je doet er niet heel je huis mee verwarmen, maar doe dat voor de huiskamer en je hebt waarschijnlijk al het leeuwen deel te pakken. ;)

ik gebruik zelf een inventum ecolution, daar heb je ook goedkopere versies van die kunnen ook leuk zijn.
je gebuikt dan een stukje ventilatie lucht om je huis te verwarmen.
daar mee doe je niet het huis altijd mee kunnen verwarmen, maar als het echt moet dan kun je dat wel bij stoken met wat elektra als je dat wil, lastig schatten maar zal flink lager uit komen.

maar goed wat voor mij werkt hoeft niet voor jouw te werken.
alleen de tip, je huis elektrische gaan verwarmen met een COP van 1 (elektrische ketel) dat is al snel een probleem dat erg duur is.
@ericplan heeft er wel goede ervaringen mee, wie weet kan die nog helpen. ;)
maar het is geen zo maar uitgemaakte zaak, het heeft veel met de persoonlijke situatie te maken.

reken ik uit wat ik nu doe:
1600kWh warmtepomp, hier mee vervang ik gas a 600m3(eq van 4800kWh mee).
en dan gebruik ik nog 231m3(eq 1848kWh|) gas afgelopen jaar.
maakt mijn warmtevraag 1600kWh + 1848kWh = 3448kWh
en in gas uitgedrukt 600 + 321 = 831m3.
maar ja ik heb wel 6000+kWh gratis van het dak (zonnepanelen), en dat maakt de kosten berekening heel anders. ;)

edit:
je hebt naast een elektrische CV ketel ook nog IR verwarming.
daar mee kun je heel lokaal een plek in huis verwarmen.
gebruik je het ook echt op die manier (dus alleen aan als je op de bank zit, dan is de keuken maar kouder.) dan is dat wel zuiniger als een elektrische CV ketel.
maar meer luxe geeft het niet.

ik neem aan dat het gaat om een koop huis, bedenk ook dat je wel waarde verliest als je huis voor de volgende bewoner niet voldoende warm kan worden.
dit kan goedkoop op lagere termijn duurkoop maken.
dit kan toch iets zijn wat je niet uit het oog moet verliezen. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 08-10-2020 12:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgitsbart
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-11-2020
ydderf schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:36:

En heb je goed uitgezocht of je verplicht bent om de stadsverwarming te gebruiken of dat je deze mag afkoppelen?
Dit punt vind ik zelf nog wel de beste en hier heb ik stom genoeg nog niet eens over na gedacht. Ik ben nu erg uitgegaan van de huidige situatie maar (de oudste is nu 6) over een paar jaar zal die inderdaad wel de hele dag in zijn privé zweethut te vinden zijn.

Met dit in het achterhoofd ga ik toch eerst even terug naar de rekentafel want als ons verbruikt verdubbelt of zelfs verdriedubbelt als de jongste ook zelfstandig gaat stoken kan het wel eens vies tegenvallen.

We wonen in Nieuwegein, een paar jaar geleden heeft een naamgenoot van mij min of meer afgedwongen dat je in deze regio voor +/- 450.00 afgekoppeld kan worden. Dat is te overzien.

Het warme water komt overigens nu uit onze 120 liter boiler die volgens mij nog letterlijk uit de vorige eeuw stamt. Die zal dus ook niet erg zuinig zijn (gaat wel alleen 's nachts aan al gebruiken wij ook geen hoog/laag tarief meer)en juist daarom leek de combinatie in eerste instantie interessant maar wellicht dat dit toch tegenvalt.

Ik vind het wel enorm lastig om dit allemaal te gaan berekenen moet ik eerlijk zeggen. Dus of en zoja wat ik hier mee ga doen weet ik nog niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:44

ericplan

5180 Wp PV

Tja, wij verwarmen all-electric met elektrische radiatoren. De mazzel die we hebben is dat we in een appartement wonen, waarbij onze vloertemperatuur nu, dankzij de benedenburen, 21°C is. We hebben dit seizoen de verwarming nog niet aan gehad. Daarbij is ons belangrijkste punt dat we lokaal verwarmen in de ruimte waar we zijn, niet centraal. Dat compenseert aardig voor de COP=1, vooral omdat zo'n elektrische radiator, in tegenstelling tot vloerverwarming, snel reageert. We zullen het zien, a.s. november met de jaarafrekening.

Wat betreft die kinderen, die gaan ook weer snel het huis uit als ze gaan studeren.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 08-10-2020 12:33 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:07
@omgitsbart Verwarm je water met een boiler terwijl je stadsverwarming hebt? Is dat dan zuiniger?
Wij verwarmen water met een warmtewisselaar icm stadsverwarming.. eigenlijk geen idee of dat zoveel duurder is. Toevallig recent een nieuwe warmtewisselaar laten plaatsen omdat de oude echt op was.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 16:13
omgitsbart schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Dit punt vind ik zelf nog wel de beste en hier heb ik stom genoeg nog niet eens over na gedacht. Ik ben nu erg uitgegaan van de huidige situatie maar (de oudste is nu 6) over een paar jaar zal die inderdaad wel de hele dag in zijn privé zweethut te vinden zijn.

Met dit in het achterhoofd ga ik toch eerst even terug naar de rekentafel want als ons verbruikt verdubbelt of zelfs verdriedubbelt als de jongste ook zelfstandig gaat stoken kan het wel eens vies tegenvallen.

We wonen in Nieuwegein, een paar jaar geleden heeft een naamgenoot van mij min of meer afgedwongen dat je in deze regio voor +/- 450.00 afgekoppeld kan worden. Dat is te overzien.
als kleintjes ouder worden, dan gaat het energie verbruik omhoog.
dit geld trouwens ook voor de ouderen, ook veel bejaarden stoken flink meer als de jongeren.
(ik denk dat ik dit jaar ook flink meer ga stoken, dit van wegen corona en thuis werken. ;) )
Het warme water komt overigens nu uit onze 120 liter boiler die volgens mij nog letterlijk uit de vorige eeuw stamt. Die zal dus ook niet erg zuinig zijn (gaat wel alleen 's nachts aan al gebruiken wij ook geen hoog/laag tarief meer)en juist daarom leek de combinatie in eerste instantie interessant maar wellicht dat dit toch tegenvalt.
20 jaar geleden maakten wij elektra boilers die even veel energie gebruiken als de huidige.
dit is geen klap veranderd(100% dezelfde techniek), het is wel dat een moderne boiler vaak beter is geïsoleerd, dus iets minder verlies van energie heeft.
maakt dit erg veel uit, nop dat valt helaas erg mee zelfs de oude isolatie deed het nog niet zo slecht.
(het is een huurboiler, mmm niet mijn ding.
ik heb er net 1 zelf gekocht, vond het niet duur, ik betaal liever 1x een bedrag, dan elke maand weer een bedrag. een beetje persoonlijk. ;) )
Ik vind het wel enorm lastig om dit allemaal te gaan berekenen moet ik eerlijk zeggen. Dus of en zoja wat ik hier mee ga doen weet ik nog niet precies.
een goede tip is alles om rekenen naar de zelfde eenheid.
dan kun je kWh en GJ te minste een beetje vergelijken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:07
Elektrisch verwarmen met een COP van 1 is over de lange tijd zeer onrendabel en zal een woning moeilijk verkoopbaar maken. Hier in de wijk gaan woningen binnen 4 weken weg, maar er is er een te koop met elektrische vloerverwarming en die staat al een jaar te koop.

Waarom heb je een huurboiler als je stadsverwaming hebt?

Stadsverwarming eruit, huurboiler eruit, combi WP erin, denk aan een Daikin altherma oid met 230L boiler geintegreerd, die je dan lekker op 55-56 graden houdt.

Besparing per jaar aan vastrecht+huur=500 euro.
1GJ stadsverwarming kost 25 euro, 1GJ stroom kost 55 euro. Met een sCOP van 4 is dat 14 euro.
10GJ warmtevraag is 250euro, met warmtepomp 140euro. 110euro bespaard.
Totaal besparing huidige situatie =/-650euro per jaar.

Begin eerst gratis je huis te isoleren met de SEEH regeling. Als de warmtepomp een te grote ingreep is, kijk of warm water niet via stadsverwarming kan (moet kunnen) en gooi die huurboiler eruit, dat is ook al gratis geld. Verwarmen met stadsverwarming is nog altijd goedkoper dan COP1 elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-06 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

omgitsbart schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:22:
Hallo allemaal,

Op het forum ben ik al een aantal topics tegengekomen over dit "euvel" maar ieder huis en iedere wens is anders dus vandaar toch even mijn vraag.

Ons huis uit 1983 is aangesloten op Stadverwarming. Ondanks dat we geen bijzondere isolatietrucs hebben uitgehaal (we hebben enkel volledig dubbel glas op 1e verdieping, op de begane grond in de voordeur, en 2 bovenlichtjes zelfs nog enkel glas, op zolder alleen een dakraam) stoken wij weinig.

In 2019 was dit 8.68 GJ en in 2018 9.99 GJ (geboortejaar van onze dochter en met een baby in huis verwarmden wij meer) voor een huishouden met 2 volwassenen en 2 kinderen.

Dit jaar 2020, zitten we tot nu toe op 3.42 GJ aangezien we alleen in januari, februari en maart de verwarming aanhadden. Ook vandaag staat de kachel lekker uit.

Je raad het al, ons verbruik is minimaal, alleen de kosten voor het vastrecht zijn gewoon bizar. Heeft echt niets meer te maken met het verbruik. In 2019 hebben we EUR 308.76 betaald aan vastrecht en meettarief. Dat is letterlijk 80 euro meer dan onze daadwerkelijke verbruikskosten van EUR 223.92.

Nu weet ik dat afsluiten mogelijk is en de kosten voor zover ik nu kon vinden +/- 450.00 euro zullen zijn. Ik zou dan over gaan op een simpele CV ketel, gewoon elektrisch. Aangezien ons verbruik zo enorm laag is is een warmtepomp gewoon te duur om terug te verdienen.

Ik kan op internet vinden dat een beetje CV ketel +/- 1200/1600 euro zou kosten. Daarnaast hebben we nu nog een huurboiler voor warm kraanwater (120 liter EUR 179.50 per jaar) via Eneco.

Het mooiste zou dus zijn om als je het mij vraagt:

Stadsverwarming eraf
CV ketel installeren

en als dit bestaat (geen idee) een combi voor verwarming + warm kraanwater in 1, elektrisch? We hebben geen gas aansluiting in onze wijk. Aangezien er al een 120 liter boiler hangt in onze trapkast zou het mooi zijn om deze te vervanging voor 1 unit die het huis kan verwarmen als we het ooit nodig vinden, en voorziet van warm kraanwater.

Heeft iemand een idee bij welke bedrijven je dit kan laten doen en wat de kosten zijn voor zo'n operatie? De meterkast met aansluiting stadsverwarming zit in onze gang bij de voordeur, de boiler hangt in de trapkast in de woonkamer en we hebben een kruipruimte.

Eigenlijk zoeken we dus gewoon naar een alles in 1 oplossing en ben ik er van overtuigd dat we door het vastrecht niet meer te moeten betalen een investering van 2000/2500 euro binnen 10 jaar terugverdient hebben. Misschien al eerder wanneer de ketel zuiniger in gebruik blijkt dan de huidige vorm van stadverwarming.

Hoor graag jullie tips en ideeën hierover.
Groet Bart
toon volledige bericht
Waarom zo rigoreus ?

Wij hebben ook stadsverwarming. Het is nieuwbouw en ik stond voor de keuze, direct naar oplevering de warmteset eruit slopen, 8-10k investeren en all-electric gaan of iets anders verzinnen.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een hybride oplossing.

De stadsverwarming gebruiken we voor SWW en de (vloer)verwarming) als back-up, voor het primair verwarmen hebben we een airco opgehangen in de woonkamer.

Voor deze SWW voorziening en (back-up) verwarming betaal ik dan +/- 350 euro per jaar.

De investering was uiteindelijk 2k (kan goedkoper) met als bijkomend voordeel dat je in de zomer ook kan koelen :).

De stroom komt uit de zonnepanelen.

Primair verwarmen met COP1 moet je echt niet willen.
Waarom heb je een huurboiler ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-06-2024
Hoi (Andere) Bart en Revolution (en anderen hier in dit topic),

Ik woon ook in Nieuwegein en heb (ook) een huur boiler van Eneco welke aangesloten is op de stadsverwarming. Mijn jaarlijks verbruik ligt boven de 70GJ (!), ok, ik heb een groot huis (210m2) maar voor een huishouden van 3 personen en eigenlijk alleen maar in woonkamer stoken vind ik dit best veel. Ik heb Eneco hiermee geconfronteerd maar zij doen het af dat het vergeleken bij sommige huizen bij mij in de buurt nog zelfs meevalt!
Ik heb iig nu het vermoeden dat het hoge verbruik wel eens van de huurboiler kan komen (Inventum SV boiler 120L), maar dat is heel lastig hard te maken omdat moeilijk te meten is wat het verbruiksdeel is van de boiler.
Desondanks zit ik erg te kijken naar de aanschaf van een Warmtepomp-boiler, en wel deze: https://promths.eu/warmtepomp-boiler-zeus/ , met subsidie (nog los van installatiekosten) zou me dit 999 euro moeten gaan kosten.

Mijn concrete vragen:
1. Heeft iemand ervaring met hoeveel GJ deze huurboiler verbruikt? (ik heb het idee dat ie bijzonder veel van de stadsverwarming vraagt, zou dat kunnen?)
2. Heeft iemand ervaring met deze Orca-Zeus WP-boiler?
3. Doe ik goed aan een investering in deze WPB?, met het vooruitzicht dat ik ook nog zonnepanelen wil gaan plaatsen dit jaar die het extra stroomverbruik moet gaan dekken...

Ik hoor/lees graag de reacties!

Groet,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
BartjeDr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:48:
Ik heb iig nu het vermoeden dat het hoge verbruik wel eens van de huurboiler kan komen (Inventum SV boiler 120L)
Stadsverwarming met een boiler?
Is dat ding wel aangesloten op de stadsverwarming of loopt die op gas?
En is die niet alleen voor het tapwater?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
Hey Jaaap, klopt! het is enkel voor het tapwater en ja, deze is aangesloten op de SV. Er zijn in Nieuwegein een aantal wijken waar geen gasaansluitingen zijn maar alleen SV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
DonJunior schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:47:
@omgitsbart Verwarm je water met een boiler terwijl je stadsverwarming hebt? Is dat dan zuiniger?
Wij verwarmen water met een warmtewisselaar icm stadsverwarming.. eigenlijk geen idee of dat zoveel duurder is. Toevallig recent een nieuwe warmtewisselaar laten plaatsen omdat de oude echt op was.
@DonJunior : Ik neem aan dat @omgitsbart ook een huur SV boiler heeft; de SV is dus aangesloten op de boiler en verwarmt het tapwater hierin met een warmtewisselaar. Grote vraag is hierbij dus idd: Is dit zuiniger of juist stuk onzuiniger dan een alternatief als een Warmtepomp-boiler?

Groet,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Tja in jouw geval is het een pure gok (?) dat het aan de boiler zou moeten liggen.
Je kunt dan idd dat ding vervangen (waarom is er überhaupt een boiler nodig, kan dat tapwater niet realtime opgewarmd worden met stadsverwarming?) maar kleine kans dat daar de bulk van je 70GJ in zit.

Stap 1 is meten.
Meet het temperatuurverschil tussen in- en uitgaande leidingen en meet het debiet.
Kun je een gespecificeerde rekening krijgen van je stadsverwarming?
Of ander inzage in je verbruik?

[ Voor 26% gewijzigd door Juup op 04-01-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:44
Juup schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:57:
[...]

Stadsverwarming met een boiler?
Is dat ding wel aangesloten op de stadsverwarming of loopt die op gas?
En is die niet alleen voor het tapwater?
Zal waarschijnlijk alleen op elektrisch lopen, zie je vaak in appartementen uit de jaren 60 en 70. Is dan los van de stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BartjeDr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:42:
[...]

@DonJunior : Ik neem aan dat @omgitsbart ook een huur SV boiler heeft; de SV is dus aangesloten op de boiler en verwarmt het tapwater hierin met een warmtewisselaar. Grote vraag is hierbij dus idd: Is dit zuiniger of juist stuk onzuiniger dan een alternatief als een Warmtepomp-boiler?

Groet,

Bart
Gas is goedkoper dan SV en WP boiler is goedkoper dan gas. ;)

Verder; erg rare constructie met die SV boiler..

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-01-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

Veel Nieuwegeners hier, en ik snap je gedachte.

Zelf woon ik in de Doorslag (net nog wel gas) maar sinds juni 2019 een WP laten installeren tijdens een verbouwing en gaskraan dichtgedraaid, zie topic:

stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Ik weet niet of er voor stadsverwarming ook zo vergelijkbare constructie is?
Daarnaast kwam ik van ongeveer 700m3 gas af waardoor vastrecht ook een dure post werd. Dus snap je vraag.

Ik zat destijds met dezelfde vraag met minimale isolatie, zie:

Warmtepomp advies – Wel of niet doen?

Om er nog iemand te betrekken die in Nieuwegein woont en stadsverwarming heeft ;) @GioStyle

En ik weet uit eerdere berichten uit het L/W topic dat volgens mij @ID-College van de stadsverwarming af is gegaan. Wellicht dat die nog wat info voor je hebben?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11
Correct! Ik had precies dezelfde constructie als @BartjeDr (met de nadruk op had) en woon ook in Nieuwegein. Ik had ook een Inventum 120L huurboiler zoals jij staan. Ik vind je verbruik van 70GJ overigens wel extreem veel. Ik zat op 48GJ en vond dat al extreem (in ieder geval qua kosten) en kreeg het ook niet omlaag (ondanks dat wij maar met zijn 2en waren). Inmiddels ben ik gelukkig van die troepzooi van Eneco af :)

Sinds oktober idd een L/W warmtepomp laten installeren met 200L boiler voor SWW. Ik ben nog een beetje aan het tunen qua afstelling, maar vooralsnog ben ik flink in lasten gedaald. Samen met 5760 Wp op het dak verwacht ik wel rond kostenneutraal uit te gaan komen dit jaar (beetje afhankelijk van mijn comfort en WP instelling). Eind van het jaar weet ik meer dus ben benieuwd!

Wat betaal je nu aan vaste kosten per maand? Dat moet wel rond de 200 euro liggen denk ik?

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 04-01-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
zo heb je 5760 warmtepompen op je dak, je bedoelt 5760Wp denk ik :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Fr33z schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:39:
Zal waarschijnlijk alleen op elektrisch lopen, zie je vaak in appartementen uit de jaren 60 en 70. Is dan los van de stadsverwarming.
Ja maar.... @BartjeDr probeert die 70GJ te verminderen.
Maar dat ding gebruikt dus alleen maar stroom en geen stadsverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

paQ

ID-College schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:18:
Correct! Ik had precies dezelfde constructie als @BartjeDr (met de nadruk op had) en woon ook in Nieuwegein. Ik had ook een Inventum 120L huurboiler zoals jij staan. Ik vind je verbruik van 70GJ overigens wel extreem veel. Ik zat op 48GJ en vond dat al extreem (in ieder geval qua kosten) en kreeg het ook niet omlaag (ondanks dat wij maar met zijn 2en waren). Inmiddels ben ik gelukkig van die troepzooi van Eneco af :)

Sinds oktober idd een L/W warmtepomp laten installeren met 200L boiler voor SWW. Ik ben nog een beetje aan het tunen qua afstelling, maar vooralsnog ben ik flink in lasten gedaald. Samen met 5760 Wp op het dak verwacht ik wel rond kostenneutraal uit te gaan komen dit jaar (beetje afhankelijk van mijn comfort en WP instelling). Eind van het jaar weet ik meer dus ben benieuwd!

Wat betaal je nu aan vaste kosten per maand? Dat moet wel rond de 200 euro liggen denk ik?
8)7

wtf
we zitten met een gezin van 4 (tussenwoning 2009) op 14 GJ/jr
verwarming op 22
elke dag douchen
dat is 700 euro /jr (en geen afschrijving of onderhoud van apparatuur)

waar blijft al die warmte in hemelsnaam bij jullie :?

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-01-2021 20:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Fr33z schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:39:
[...]

Het is een warmtewisselaar met boiler functie. Ik heb deze ook gehad en de reden was als volgt (aldus Eneco): In Nieuwegein zit nog een oud stadsverwarmingsnet (vergelijkbaar met een cw4 ketel) en die kan een beperkte hoeveelheid warm water leveren. In ieder geval minder dan wat het modern net in b.v. Utrecht kan.

De reden dat de boiler er zit is geïnstalleerd is omdat het kan voorkomen dat iemand staat te douchen, de kraan aan staat en de verwarming aan staat. In dat geval zou het net niet kunnen leveren wat je vraagt. De boiler springt dan bij zodat je toch net dat beetje extra hebt. Eneco vervangt deze gewoon gratis voor je voor een enkele warmtewisselaar maar je zit dan wel direct op een oud net. Je neemt dus dan een risico dat het net niet kan leveren wat je tegelijkertijd vraagt en dus de verwarming / douche / kraan koud water gaat geven. Het is mogelijk maar ze gaven wel aan: het is je eigen risico!

Of dit echt zo is heb ik nooit getest. Ik denk achteraf dat dit wel meevalt maar ik had sowieso een hekel aan de kosten (en Eneco :P) dus heb lekker alles af laten sluiten en ben geswitched naar een WP.
paQ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:36:
[...]

8)7

wtf
we zitten met een gezin van 4 (tussenwoning 2009) op 14 GJ/jr
verwarming op 22
elke dag douchen

waar blijft al die warmte in hemelsnaam bij jullie :?
Het is erg situationeel. Ik kwam van een nieuwbouw appartement (ook met Eneco stadsverwarming) en zat daar op rond de 8 a 9 GJ per jaar. Als ik dit van te voren wist had ik mooi een andere woning gepakt natuurlijk :P Waarmee vergelijk jij nu?

Edit: oh ik zie het al, een tussenwoning uit 2009. Dat is iets heel anders dan een woning uit 1980. Je vergelijkt nu appels met peren, zo kan ik het ook ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ID-College op 04-01-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

paQ

ID-College schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:36:
[...]

Het is erg situationeel. Ik kwam van een nieuwbouw appartement (ook met Eneco stadsverwarming) en zat daar op rond de 8 a 9 GJ per jaar. Als ik dit van te voren wist had ik mooi een andere woning gepakt natuurlijk :P Waarmee vergelijk jij nu?

Edit: oh ik zie het al, een tussenwoning uit 2009. Dat is iets heel anders dan een woning uit 1980. Je vergelijkt nu appels met peren, zo kan ik het ook ;)
Maar is het niet zo dat als je 45GJ (of 70 for that matter) wegdrukt per jaar aan warmte, dat met om het even welke bron niet veel anders zal zijn? Het zal uit de lengte of de breedte moeten komen.

Mijn huis komt binnenkort te koop (als het goed is) en ik denk toch dat ik even mijn 5 jaren grafiekje op de eettafel leg. :D

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Mijn familie had dit ook , extreem hoog verbruik , meermaals de stadsverwarming boer langs gehad.

Nee hoor, de apparatuur is in orde hoor!
Maar de meterkast was bloedheet, zomer of winter maakte niet uit, dat ding in de meterkast, wisselaar ofzo was ook helemaal verkleurd.

Later kwamen er meer klachten bij, er was geen druk voor de douche op de eerste verdieping. Dus bellen.

Toen kwam er gelukkig een ervaren monteur, oh ja, dit zijn die huizen waar ze ventielen op de invoer ipv. op de retourleiding hadden geplaatst.
En voila, een normaal verbruik en veel minder kosten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@BartjeDr dit is een beetje een topic hijack, maar zolang @Anoniem: 37297 het prima vindt kunnen we verder denk ik...

Kun je wat foto's uploaden van je warmtewisselaar en je boiler?

Je verbruik is redelijk hoog maar niet schrikbarend, 70 GJ is ongeveer 2400 m3 aardgas in een jaar, dat is met een huis van 210 m2 nou ook niet zo gek qua verbruik per m2 enzo.

Of er echt iets mis is is moeilijk te zeggen obv de info die we nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
Bedankt allemaal voor de reacties!

Qua boiler denk ik dat @ID-College gelijk heef: een warmtewisselaar met boiler functie, hoewel ik nooit iets anders dan een boiler heb gehad in de 15 jaar dat ik hier woon, hij is 1x vervangen voor een nieuwe meer dan 10 jaar geleden.

@Fr33z : Klopt, maar ik stook alleen maar in woonkamer en incidenteel in kamer van zoon als hij het koud heeft tijdens het gamen ;-) Voor de rest gebruikt alleen de boiler nog SV (BTW: op de BG zit in de keuken trouwens een eclectische close-in boiler)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vzsms6p11xSSBQmyHwWMkK2x0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVABgLPx451Aa3RPSmufRaC3.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto van mijn SV aansluiting, ik zal morgen nog even een foto van de boiler maken (staat op zolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
ID-College schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:18:

@ID-College : Totale kosten (incl 50/60 euro stroom) wel 270 euro!
Ik heb niet de illusie dat ik van de SV af kan voor de verwarming maar hopelijk wel voor het warm water boven (voornl douchen dus). Daarom ook de vraag over deze WPboiler:
Heeft iemand ervaring met deze Orca-Zeus WP-boiler? (https://promths.eu/warmtepomp-boiler-zeus/)
Betaalbaar (999 euro na subsidie) en wel 230L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 21:16
@Juup @BartjeDr
Als je de meterstand opneemt op bijvoorbeeld 1 juni en 1 juli weet je hoeveel de meter oploopt zonder verwarming.
Als je de stadsverwarming boiler weg doet, stopt de meter dan volledig in de zomer?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Ik had inderdaad dezelfde installatie. Hoewel ik moet zeggen dat mijne er wel beter bij stond zo te zien, deze lijkt best regelmatig lek te zijn geweest. Het punt is ook dat er veel leidingen door je kruipruimte, schacht en zolder lopen die niet (goed genoeg) geisoleerd zijn. Mijn kruipruimte was continue aardig heet omdat er veel warmteverlies was op veel plaatsen.

Met 270 euro per maand denk ik dat je echt serieus kan overwegen om voor een warmtepomp te gaan kijken. Ik was 190 euro per maand kwijt (155 Eneco en 35 elektricititeit). Op jaarbasis was dat 2300 euro. Op dit moment betaal ik niets meer aan Eneco en houd die 35 euro aan voor elektra, maar wellicht haal ik die er nog uit komende zomer. Mijn verbruik was voorheen 1900 kWh en heb nu 5760Wp op het dak liggen. Dat zou theoretisch rond de 4500 kWh moeten opleveren op jaarbasis (bijna 2,5x zo veel als dat ik verbruikte). Dit heb ik expres gedaan om de warmtepomp op te vangen, dat natuurlijk een stroomvreter is.

Bottom line: als ik de hele bende eruit zou gooien, een duurzaamheidslening pakte en een WP liet installeren met boiler, dan gingen mijn maandlasten van 155 (Eneco) naar 68 voor de lening. Links om of rechts om ben je het geld kwijt, het maakt niet uit of ik het aan Eneco betaalt of een andere toko. Het verschil (155 - 68 = 87 euro) leg ik extra opzij en los ik af op de lening (is een keuze) en ik heb de subsidie terug in de lening gestopt. Mijn maandbedrag is nu 60 euro voor de lening (inmiddels aweer 95 euro minder dan Eneco) en ik blijf extra aflossen op mijn lening.

Daarmee ben ik over 4 a 5 jaar verlost van de lening, van Eneco, heb ik een warmtepomp die ik zelf kan configureren en monitoren en zo goed als kostenvrij per maand. De enige stap die je moet nemen is het risico durven te nemen en je moet er nog een aantal jaar blijven wonen. Ik verwacht wel dat deze woning een stuk couranter wordt bij een verkoop (geen stadsverwarming meer + vrijwel geen maandelijkse lasten voor de nieuwe bewoner), en dat is bij jou nog maar te bezien natuurlijk.. Ik denk dat je het rekenplaatje best kan maken maar vooralsnog ben ik nog steeds overtuigd dat dit op de langere termijn hoe dan ook goedkoper gaat worden. De prijzen van Eneco gaan alleen maar omhoog en het verschil gaat alleen maar groter worden vermoed ik.

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 05-01-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
BartjeDr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:22:
[...]

@ID-College : Totale kosten (incl 50/60 euro stroom) wel 270 euro!
Ik heb niet de illusie dat ik van de SV af kan voor de verwarming maar hopelijk wel voor het warm water boven (voornl douchen dus). Daarom ook de vraag over deze WPboiler:
Heeft iemand ervaring met deze Orca-Zeus WP-boiler? (https://promths.eu/warmtepomp-boiler-zeus/)
Betaalbaar (999 euro na subsidie) en wel 230L.
Die warmtepompboiler is redelijk onbekend, voor 200 euro meer heb je een Atlantic Explorer die veel gebruikt wordt op GoT.

Ga je er geld mee besparen:
Nee denk ik niet. Stel dat je nu zo'n 8 a 10 GJ warm tapwater verbruikt (das hoge kant van het gemiddelde). Dat kost je nu ~ 200-250 euro per jaar. Met een WPB kun je diezelfde hoeveelheid water ongeveer maken met ~700-900 kWh elektriciteit. Dat kost dan 150-190 euro per jaar.

Dus ja, puur op verbruik misschien 50-60 euro per jaar besparing. Schiet niet op met een machine van 1000 euro met nog ~500 instalatiekosten.

De huur van je boiler bij Eneco zou natuurlijk nog wat kunnen veranderen, kijk even of je daar een apart bedrag voor betaalt.

De suggestie om volledig over te gaan op een WP is veel meer het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Ja ze zou de boiler kunnen overnemen van ze. Dan betaal je zelf voor het onderhoud maar scheelt je weer 12 euro oid per maand. Afhankelijk van wat ze ervoor durven te vragen kan je kijken of het interessant is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
ID-College schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:48:
Ik had inderdaad dezelfde installatie. Hoewel ik moet zeggen dat mijne er wel beter bij stond zo te zien, deze lijkt best regelmatig lek te zijn geweest. Het punt is ook dat er veel leidingen door je kruipruimte, schacht en zolder lopen die niet (goed genoeg) geisoleerd zijn. Mijn kruipruimte was continue aardig heet omdat er veel warmteverlies was op veel plaatsen.

Met 270 euro per maand denk ik dat je echt serieus kan overwegen om voor een warmtepomp te gaan kijken. Ik was 190 euro per maand kwijt (155 Eneco en 35 elektricititeit). Op jaarbasis was dat 2300 euro. Op dit moment betaal ik niets meer aan Eneco en houd die 35 euro aan voor elektra, maar wellicht haal ik die er nog uit komende zomer. Mijn verbruik was voorheen 1900 kWh en heb nu 5760Wp op het dak liggen. Dat zou theoretisch rond de 4500 kWh moeten opleveren op jaarbasis (bijna 2,5x zo veel als dat ik verbruikte). Dit heb ik expres gedaan om de warmtepomp op te vangen, dat natuurlijk een stroomvreter is.

Bottom line: als ik de hele bende eruit zou gooien, een duurzaamheidslening pakte en een WP liet installeren met boiler, dan gingen mijn maandlasten van 155 (Eneco) naar 68 voor de lening. Links om of rechts om ben je het geld kwijt, het maakt niet uit of ik het aan Eneco betaalt of een andere toko. Het verschil (155 - 68 = 87 euro) leg ik extra opzij en los ik af op de lening (is een keuze) en ik heb de subsidie terug in de lening gestopt. Mijn maandbedrag is nu 60 euro voor de lening (inmiddels aweer 95 euro minder dan Eneco) en ik blijf extra aflossen op mijn lening.

Daarmee ben ik over 4 a 5 jaar verlost van de lening, van Eneco, heb ik een warmtepomp die ik zelf kan configureren en monitoren en zo goed als kostenvrij per maand. De enige stap die je moet nemen is het risico durven te nemen en je moet er nog een aantal jaar blijven wonen. Ik verwacht wel dat deze woning een stuk couranter wordt bij een verkoop (geen stadsverwarming meer + vrijwel geen maandelijkse lasten voor de nieuwe bewoner), en dat is bij jou nog maar te bezien natuurlijk.. Ik denk dat je het rekenplaatje best kan maken maar vooralsnog ben ik nog steeds overtuigd dat dit op de langere termijn hoe dan ook goedkoper gaat worden. De prijzen van Eneco gaan alleen maar omhoog en het verschil gaat alleen maar groter worden vermoed ik.
toon volledige bericht
Hoi @ID-College: Maar hoe heb je dat dan aangepakt? Heb je alles door 1 bedrijf laten uitvoeren of heb je het helemaal zelf gedaan? En heb je nog problemen gehad met Eneco? Afsluiten van SV kost 450 euro?
En hoe heb je bepaalt wel WP voor jouw huis het beste is? Mijn huis is dus 210m2 en niet al te best geïsoleerd...
En hoeveel KWh vreet jouw WP installatie nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
BartjeDr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Hoi @ID-College: Maar hoe heb je dat dan aangepakt? Heb je alles door 1 bedrijf laten uitvoeren of heb je het helemaal zelf gedaan? En heb je nog problemen gehad met Eneco? Afsluiten van SV kost 450 euro?
En hoe heb je bepaalt wel WP voor jouw huis het beste is? Mijn huis is dus 210m2 en niet al te best geïsoleerd...
In principe is kranen dichtdraaien en contract opzeggen genoeg. Zelfde voor je gasaansluiting. Het wordt alleen lastiger als je eigenaar bent en er een VVE tussen zit.

Je vermogen kun je bepalen op basis van een warmteverliesberekening of op basis van historisch warmteverbruik. Zie voor meer informatie: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie: Een warmtepomp kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
BartjeDr schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Ik heb eigenlijk niet echt iets zelf gedaan, paar kleine dingetjes zoals wat kabels trekken en aanleggen.
Via mijnaansluiting.nl kan je een offerte aanvragen voor Eneco voor het afsluiten. Je kan kiezen voor tijdelijk of definief. Definief kostte hier rond de 600 euro. Belachelijk natuurlijk maar ik wilde zo graag van Eneco af dat ik het gedaan heb (ze zagen letterlijk de buizen door en doppen t af). Geen 600 waard maar liever dit dan ze nog meer spekken.

Daarnaast heb ik de aansluiting verzwaard (van 1 fase naar 3 fase). Dat was niet per se nodig maar heb t vast gedaan mocht ik ooit een elektrische auto krijgen.

Ik heb gewoon offertes opgevraagd en zelf bekeken wat ik wilde obv het verbruik. Ik had de keuze tussen 8kW en 10kW en heb op safe gespeeld met de 10kW.

Nu heb ik wel mijn woning extra geïsoleerd (spouw + vloer + overal nieuwe kozijnen met HR++ glas). Op dakisolatie na zat ik redelijk goed dus, en ik had al VVW liggen. Dat werkte allemaal in mijn voordeel dus hoefde alleen maar zonnepanelen en een WP te fixen. Zonnepanelen zijn niet zo heel duur meer (en een no-brainer) maar de WP is wel een investering natuurlijk. Die verdien je alleen op lange termijn maar in jouw geval denk ik dat het ook wel rendeert. Als je heel je woning nog moet isoleren en alle radiatoren moet vervangen omdat je geen VVW hebt dan ziet het plaatje er natuurlijk heel anders uit. Dus het ligt wel een beetje aan de huidige staat van je woning! Maar er is genoeg subsidie in de vorm van SEEH en ISDE.

Wij hadden al veel aangepakt in de woning dus dan kon het prima. Als je ook een halve verbouwing moet dan ligt het anders. Hoewel ik toch denk dat je op den duur moet want energie & duurzaam gaat steeds meer een rol spelen dus je huis wordt steeds onaantrekkelijker voor nieuwe kopers als je hierin niet mee gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
@ID-College : Ik heb geen VVW, wel kruipruimte isolatie (Tonzon). Isolatie (dak en spouwmuur) heb ik overwogen maar ik kreeg eerst hoop 'adviseurs' over me heen met mooie verhalen over hoge subsidies (per m3) en offertes met hoge Rd waardes. Ik had bijna de opdracht aan 1 van hen gegeven ware het niet dat er nog een laatste afspraak langskwam die al het bovenstaande advies tegensprak: slecht voor mijn dak wegens houtrot (dubbele isolatie zorgt voor vocht) en spouw-muur na-isolatie (vooral Knauf Supafil was polupair) kon volgens heb gewoonweg niet wegens te weinig ruimte (door oude aanwezige isolatie), hij zei dat er geen hogere isolatie waardes te halen waren en grote kans op koude-bruggen en vochtproblemen gaf. Dit alles is later nog eens bevestigt door adviseur van Essent en door mezelf nadat ik eens grondig op internet gezocht had naar ervaringen. Dan blijft allee nog het glas over, maar dat is erg duur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
Klopt dat was hier ook. Ik heb wel VVW dus heb sowieso de vloer extra geisoleerd, want dat was vanaf de bouw vrij karig en ons verbruik was dus ook vrij hoog zoals je kon zien :) Veel warmte ging ook naar beneden (veel koudebruggen en over de jaren heen veel piepschuim weggehaald door verbouwingen e.d.).

De spouwmuur was hier ook niet per se nodig, maar gratis door de subsidie (bij 2 maatregelen gold de korting pas). Al met al ging er vooral rond de kozijnen vrij veel in dus ik vermoed dat het daar niet zo netjes was aangesloten. Ze boren een gaatje in je gevel en zien weinig ruimte maar betekent niet dat het overal in die staat is. Bij de kozijnen bleek er dus veel in te gaan waardoor ik vermoed dat het daar vanaf de bouw niet zo heel netjes is aangesloten allemaal. En dat trekt dan weer wel je woning in.

Kozijnen zijn idd erg prijzig, maar die hadden wij al mee gebudgetteerd in de eerste verbouwing. Daar zal je het meest op verdienen (wij hadden boven overal nog enkel glas en beneden dubbel glas). We zagen het ook niet zitten om om de paar jaar te gaan schilderen, dus daarom hebben we alles vervangen door draai-kiep met kunstof kozijnen (vanaf de bouw zaten er van die stomme luikjes in en dan komt er al snel heel veel kou binnen of niets; je kan niet matigen).

Als je ook geen VVW hebt zul je ook je radiatoren wellicht moeten aanpassen maar LTV radiatoren / convectoren. Wellicht kom je er wel mee weg maar dan moet je een redelijke temperatuur door je woning heen jagen. Dan moet je warmtepomp relatief hard aan het werk en dat ga je terugzien in je stroomverbruik. Hier is de continue flow rond de 28 a 30 graden en dat is voor VVW prima, want de hele vloer werkt als 1 massa die warm is en dus niet snel zijn kou verliest. Het water wat erdoorheen stroomt koelt dus ook niet zo snel af.
Op de 1e verdieping heb ik ook nog mijn oude radiatoren en die worden dus nooit echt heet, tenzij ik de WP harder laat werken (met dus hoger verbruik). Aangezien ik het zelf wel lekker vind dat het niet zo heel warm is vind ik dat geen probleem, maar als je echt even je kamer goed wil opsteken moet je wel een afweging gaan maken:
- radiatoren vervangen
- WP harder laten werken (is meer warm water erdoorheen).

Voor jou gok ik dat je zo 20k kwijt bent met WP, boiler, zonnepanelen en eventueel radiatoren als je alles laat doen. Zou nog op 1k rekenen voor Eneco afsluiten en meterkast aanpassen (er vanuitgaande dat je al een moderne meterkast hebt. Als je ook nog allemaal smeltzekeringen hebt wordt het nog duurder). Als je goed shopt kan het wellicht wat scherper (of zaken zelf doen) maar ik zou dat wel aanhouden als prijs. Wellicht nog iets meer, afhankelijk van je aantal zonnepanelen en/of dakopstelling.

Het valt of staat dus echt met de huidige staat van je huis. Als die echt hopeloos verouderd is / achterloopt dan krijg je allemaal zaken erbij die je nu moet doen. Doordat wij 2 jaar geleden de hele woning hebben verbouwd hadden wij het meeste al op order (nieuwe kozijnen / nieuwe meterkast / VVW). Veel zijn idealiter wel randvoorwaarden want je wil gewoon niet hebben dat het vriest buiten en je het niet warm krijgt binnen. Daar hebben wij iig nog geen last van gehad, verre van zelfs. Aan de andere kant: je woning wordt er meer waard van dus het is nooit een slecht gebleken investering. Dan moet je er wel nog even blijven zitten (wij zijn er direct mee begonnen bij aankoop want verduurzamen haal je er alleen uit als je vooral zelf bespaart, niet als je het doet voor de volgende bewoner)

[ Voor 14% gewijzigd door ID-College op 08-01-2021 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 13:14

stuffer

Ondertietel

@omgitsbart
Ik kwam dit artikel nog tegen en het lijkt dus wel kosteloos te kunnen. Weliswaar niet zonder slag of stoot maar vergelijkbaar als bij opzeggen levering gas.

https://www.stadsverarmin...adsverwarming-utrecht-zo/

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-06 05:55
BartjeDr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:48:
Hoi (Andere) Bart en Revolution (en anderen hier in dit topic),

Ik woon ook in Nieuwegein en heb (ook) een huur boiler van Eneco welke aangesloten is op de stadsverwarming. Mijn jaarlijks verbruik ligt boven de 70GJ (!), ok, ik heb een groot huis (210m2) maar voor een huishouden van 3 personen en eigenlijk alleen maar in woonkamer stoken vind ik dit best veel. Ik heb Eneco hiermee geconfronteerd maar zij doen het af dat het vergeleken bij sommige huizen bij mij in de buurt nog zelfs meevalt!
Ik heb iig nu het vermoeden dat het hoge verbruik wel eens van de huurboiler kan komen (Inventum SV boiler 120L), maar dat is heel lastig hard te maken omdat moeilijk te meten is wat het verbruiksdeel is van de boiler.
Desondanks zit ik erg te kijken naar de aanschaf van een Warmtepomp-boiler, en wel deze: https://promths.eu/warmtepomp-boiler-zeus/ , met subsidie (nog los van installatiekosten) zou me dit 999 euro moeten gaan kosten.

Mijn concrete vragen:
1. Heeft iemand ervaring met hoeveel GJ deze huurboiler verbruikt? (ik heb het idee dat ie bijzonder veel van de stadsverwarming vraagt, zou dat kunnen?)
2. Heeft iemand ervaring met deze Orca-Zeus WP-boiler?
3. Doe ik goed aan een investering in deze WPB?, met het vooruitzicht dat ik ook nog zonnepanelen wil gaan plaatsen dit jaar die het extra stroomverbruik moet gaan dekken...

Ik hoor/lees graag de reacties!

Groet,

Bart
toon volledige bericht
Jij hebt dus nog een ouderwetse set met boiler, vraag via mijnaansluiting.nl een ombouw aan. Dan zit alles in 1 set met een wisselaar. En ben jij Vd boiler af. Het kan alleen zijn dat jij misschien 1 nieuwe leiding moet maken van beneden naar boven maar 9 Vd 10 keer is dat niet nodig. Ombouwen is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
ID-College schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:36:
[...]

Het is een warmtewisselaar met boiler functie. Ik heb deze ook gehad en de reden was als volgt (aldus Eneco): In Nieuwegein zit nog een oud stadsverwarmingsnet (vergelijkbaar met een cw4 ketel) en die kan een beperkte hoeveelheid warm water leveren. In ieder geval minder dan wat het modern net in b.v. Utrecht kan.

De reden dat de boiler er zit is geïnstalleerd is omdat het kan voorkomen dat iemand staat te douchen, de kraan aan staat en de verwarming aan staat. In dat geval zou het net niet kunnen leveren wat je vraagt. De boiler springt dan bij zodat je toch net dat beetje extra hebt. Eneco vervangt deze gewoon gratis voor je voor een enkele warmtewisselaar maar je zit dan wel direct op een oud net. Je neemt dus dan een risico dat het net niet kan leveren wat je tegelijkertijd vraagt en dus de verwarming / douche / kraan koud water gaat geven. Het is mogelijk maar ze gaven wel aan: het is je eigen risico!

Of dit echt zo is heb ik nooit getest. Ik denk achteraf dat dit wel meevalt maar ik had sowieso een hekel aan de kosten (en Eneco :P) dus heb lekker alles af laten sluiten en ben geswitched naar een WP.

[...]

toon volledige bericht
Dat verhaal met cw classe zit vooral in de binnenleidingen in huis. In Nieuwegein is cw4 tm 6 gewoon goed leverbaar mits de binneninstallatie daar voor geschikt is.

Ik heb zelf een cw5 stadsverwarming unit hangen en afgelopen week nog meerder cw6en gezien. Allemaal in Nieuwegein.

[ Voor 3% gewijzigd door Technofreakz op 16-01-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
Hoi @Technofreakz : Ik heb wel eens eerder gehoord over mijnaanluiting.nl en dat ik dan gratis iets kon laten ombouwen. Maar dat strande toen en Eneco zei dat dat niet kon/nodig was. Ook wist ik toen niet wat ik precies moest kiezen op die site. Maar naar jou begrijp vraag ik dus een warmteafleverset aan? En wat vul ik dan in bij gewenste warmte? CW4,5 of 6? En ze hebben het dan wel de hele tijd over 'Prijsopgave volgt later' en factuurnaam etc. Maar jij zegt dat dit gratis is?

En als dit zo is dan heb ik dus eigenlijk meer dan 10 jaar betaald voor iets dat ik niet nodig had!?

Ik hoor het graag en groet,

Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
BartjeDr schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:42:
Hoi @Technofreakz : Ik heb wel eens eerder gehoord over mijnaanluiting.nl en dat ik dan gratis iets kon laten ombouwen. Maar dat strande toen en Eneco zei dat dat niet kon/nodig was. Ook wist ik toen niet wat ik precies moest kiezen op die site. Maar naar jou begrijp vraag ik dus een warmteafleverset aan? En wat vul ik dan in bij gewenste warmte? CW4,5 of 6? En ze hebben het dan wel de hele tijd over 'Prijsopgave volgt later' en factuurnaam etc. Maar jij zegt dat dit gratis is?

En als dit zo is dan heb ik dus eigenlijk meer dan 10 jaar betaald voor iets dat ik niet nodig had!?

Bart
Over het algemeen is CW4 standaard, CW5 iets duurder en CW6 nog wat duurder. Een normale douchekop gaat prima op CW4. Als je wilt douchen met veel grotere straal kun je ook kijken naar een dWTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
BartjeDr schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:42:

Bart
Cw 5 en 6 kan alleen mits jou leidingen in huis groot genoeg zijn.

Welke wijk in Nieuwegein woon je? Mag ook per dm.

De kosten die dan berekend zullen worden dat zullen waarschijnlijk de vastrecht kosten zijn, tenzij de afleverset jou eigendom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
@Technofreakz : Ik woon in Fokkesteeg-Zuid. (maakt mij niet uit, wellicht handig voor anderen zodat ze weten om welke wijk het gaat qua bouw)
Ik kreeg toevallig recent een mail van Eneco over de tarieven
Verbruik warmte € 24,60 per gigajoule
Vastrecht warmte voor verwarming € 239,30 per jaar
Meettarief € 26,83 per jaar:

Dus wat zou zo'n ombouw dan betekenen? De afleverset is dat zoals in mijn foto of eerder de SV boiler? (boiler is huur). Maar jij zegt dus eigenlijk dat ik die boiler helemaal niet nodig heb?

B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
BartjeDr schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:19:
@Technofreakz : Ik woon in Fokkesteeg-Zuid. (maakt mij niet uit, wellicht handig voor anderen zodat ze weten om welke wijk het gaat qua bouw)

Dus wat zou zo'n ombouw dan betekenen? De afleverset is dat zoals in mijn foto of eerder de SV boiler? (boiler is huur). Maar jij zegt dus eigenlijk dat ik die boiler helemaal niet nodig heb?

B
als jij in de schansen woont, dan weet ik zeker dat het mogelijk is. Schoonouders wonen daar ook en hebben ook een afleverset met wisselaar.

Bijgevoegde foto is wat het dan zou worden en heb je geen boiler meer nodig. “Middelste 2 leidingen zijn voor je wtw”

Geeft een iets vertekend beeld gezien dit van hoogbouw is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXL3GI1jIn-v3-RiRThtW3MinKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eD7ztPLVxitehtewTXrrHm4T.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N32lztrMDrYy4vNuD8nRrUtd84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BpINmdwG6WgfX5e9YLV6qFYN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Technofreakz op 19-01-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
BartjeDr schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:19:

B
Hoi Bart,

Ik kom ook uit dezelfde buurt en heb de boiler (2 jaar geleden huur overgenomen) het verbruik opgemeten.
Het verbruik van de boiler is 0,02 GJ per keer en doet ongeveer 45minuten over sww tot ongeveer 70 graden op te warmen.
Ik denk dat je hoge verbruik ergens anders zit, namelijk bypass op zolder en een pomp die continue staat te draaien. Ik ga vanuit dat je een 1 kamerthermostaat hebt zonder radiatorthermostaat.
Mijn verbruik is maar 3GJ per jaar en in bezit van een L/L warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 00:06
omgitsbart schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:22:
Nu weet ik dat afsluiten mogelijk is en de kosten voor zover ik nu kon vinden +/- 450.00 euro zullen zijn.
Je weet zeker dat dit van toepassing is op jouw situatie? Die stadsverwarming overeenkomsten zitten veelal met een kettingbeding aan je koopovereenkomst en daar is onmogelijk onderuit te komen. Bij enkele stadsverwarming projecten is het inderdaad mogelijk om je af te laten sluiten, maar dit is zeker niet voor iedereen het geval. Ik had dus zo'n kettingbeding aan mijn koopovereenkomst en daar kan je tegen procederen wat je wil, dat ga je niet winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
@Technofreakz Ik woon in de Graven buurt. Maar begrijp ik het nou goed dat zo'n ombouw gratis zal zijn maar dat ik dit wel terug zal zien in een huurbedrag?
En WTW zal altijd een extra investering zijn toch?

@HoaHong : Ik heb in woonkamer 4 Wifi aangestuurde thermostaat knoppen, dit kun je dus zien als een centraal geregelde thermostaat.
"bypass op zolder en een pomp die continue staat te draaien"? Wat bedoel je hiermee en wat is hier aan te doen?
Je hebt dus een L/L warmtepomp, maar je gebruikt ook nog de SV? Hoe dan? En hoeveel stroom gebruikt deze L/L WP dan?
Of moet ik het zo zien dat jouw verwarming op de WP zit en jouw boiler op de SV?

Groet,

Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoaHong
Wat je kan doen is op moment geen warmtevraag is, de buizen richting de boiler op de zolder voelen of ze warm zijn.
Als dit zo is, dan kan het zijn de klep van je boiler continue openstaat. Check ook je boiler aanvoer of die warm is.
Ik heb SV nog niet er uit, want ik ben momenteel bezig met diverse lokale installateurs en @koevlaas2 om een offerte voor L/W warmtepomp te laten installeren.
Verbruik van de L/L is ongeveer 3 KWh per dag en voor mij is het bijna gratis, want heb nog zonnepanelen op mijn dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
BartjeDr schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:16:
@Technofreakz Ik woon in de Graven buurt. Maar begrijp ik het nou goed dat zo'n ombouw gratis zal zijn maar dat ik dit wel terug zal zien in een huurbedrag?
En WTW zal altijd een extra investering zijn toch?

@HoaHong : Ik heb in woonkamer 4 Wifi aangestuurde thermostaat knoppen, dit kun je dus zien als een centraal geregelde thermostaat.
"bypass op zolder en een pomp die continue staat te draaien"? Wat bedoel je hiermee en wat is hier aan te doen?
Je hebt dus een L/L warmtepomp, maar je gebruikt ook nog de SV? Hoe dan? En hoeveel stroom gebruikt deze L/L WP dan?
Of moet ik het zo zien dat jouw verwarming op de WP zit en jouw boiler op de SV?

Groet,

Bart
Dat begrijp jij inderdaad goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
@HoaHong Moet ik het zo zien dat jouw verwarming op de WP zit en jouw boiler op de SV?
Of heb je een constructie dat de WP en de SV tegelijk aangesloten zijn en de de SV alleen nodig is als de WP niet genoeg kan leveren?

En aan iedereen: hebben jullie nog tips over welke WPs aan te raden zijn en welke installateurs daarbij?.
Ik heb nu bv contact met Promths (zij leveren Orca WPs) en ik zit dan aan zoiets te denken:
https://promths.eu/warmtepomp-orca-duo-hogetemperatuur-a/ (hoge temperatuur icm boiler voor tapwater)
Vreemde (vind ik) is dat zij de WP niet willen/kunnen installeren maar enkel de inbedrijfsname doen, is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
Ik verwarm alleen de begane grond met de lucht warmtepomp en deze zit en kan niet aan de CV aangesloten.
Overige verdiepingen verwarm ik niet, omdat ik het niet fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
@HoaHong Je heb dus eigenlijk gewoon een airco (=WP) en verwarmt daarmee de BG? Geeft dat niet veel lawaai dan? Boven verwarm ik in principe ook nooit (alleen af en toe mijn zoon als ie op zijn kamer aan het gamen is en het is te koud ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartjeDr
Niemand?

En aan iedereen: hebben jullie nog tips over welke WPs aan te raden zijn en welke installateurs daarbij?.
Ik heb nu bv contact met Promths (zij leveren Orca WPs) en ik zit dan aan zoiets te denken:
https://promths.eu/warmtepomp-orca-duo-hogetemperatuur-a/ (hoge temperatuur icm boiler voor tapwater)
Vreemde (vind ik) is dat zij de WP niet willen/kunnen installeren maar enkel de inbedrijfsname doen, is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
*knip* voor zo'n rant hoef je geen drie jaar oud topic te kicken

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 24-09-2024 10:56 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.