aap schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:19:
Ik woon sinds anderhalf jaar in het Ooievaarsnest (Gestel). Toen we verhuisden was Odido glasvezel een optie, maar hebben we toen voor het gemak maar onze Ziggo-aansluiten meegenomen.
Nu check ik voor de grap nog eens, maar nu wordt er geen glasvezel meer aangeboden (noch door Odido, noch door andere partijen).
Hierboven staat iets over een overname. Mag ik er dus van uitgaan dat ik van Odido nooit meer iets hoef te verwachten en dat misschien ooit de KPN nog iets gaan doen bij ons in de straat?
Ik vind het wel absurd dat ik in de high-tech stad van Nederland woon, maar in 2025 nog steeds geen glasvezel in huis kan krijgen....
Ik kan hier wat licht op schijnen, ik heb hier namelijk contact over gehad met de betrokken wethouder in Eindhoven omdat ik het wel vrij bizar vind dat het op dit moment onmogelijk is om tussen ASML en HTC een glasvezelverbinding af te nemen.
Ik woon aan de Ulenpas en ben vorig jaar December letterlijk naar de overkant van de straat verhuisd. Ik had daar glasvezel, en de glasvezel loopt ook aan mijn nieuwe kant van de straat gewoon onder de stoep. Ik heb de aanvraag voor een nieuwe verbinding in September 2024 gewoon kunnen doen, maar er is enkel een mannetje van de aannemer, VolkerWessels, langs gekomen die zoiets had van: "Ik ga niet onder jouw hele oprit doorgraven". Wat ik op zich wel snapte, schiet het er maar onderdoor. Maar hij liet het overkomen alsof ze dan een paar dagen later terug zouden komen, maar sindsdien heb ik nooit meer iets vernomen.
VolkerWessels is nu ondertussen overgenomen door een andere partij, Hanab, en ODIDO heeft alleen mijn aanvraag nog eens onder de aandacht kunnen brengen (zeggen ze), maar vooralsnog heb ik niets gehoord.
Dankzij de wethouder ben ik wat wijzer geworden en gebeld door iemand van KPN. KPN heeft namelijk de glasvezelnetwerken overgenomen van Primevest, de investerende partij (zoals bekend). Nu is het zo dat ODIDO nog steeds aanvragen kan doen bij die netwerken en Hanab aan het werk kan zetten, maar dat gebeurt per verbinding, en daardoor is er (lijkt het) een enorme achterstand, en heeft ODIDO dus ook een stop op nieuwe aansluitingen gezet, want ze kunnen niet binnen afzienbare tijd leveren.
KPN wil een aantal wijken waar nog een boel mensen niet aangesloten zijn (waaronder het centrum, en dus ook het Ooievaarsnest en de Hanenvoet) in batches gaan aansluiten. Dus als het goed is zouden we voor het eind van het jaar post van KPN moeten krijgen met een aanbod om aangesloten te worden, en dan zou dit vrij snel uitgevoerd moeten worden. Ze hebben hier (begrijpelijk) geen concrete beloftes over gedaan, maar duidelijk was wel dat KPN niet blij is met de klantdekking hier, want "wie wil er nog xDSL?!" Dus ze gaan er wel wat vaart achter proberen te zetten. We zullen het zien.