Ik hoorde de monteur eerst verhit bellen met een collega en daarna moest hij even weg om bij die collega iets te checken. Een uur later belde hij me dat hij niet meer terugkomt, maar dat er ergens buitenshuis een probleem zit. Wanneer dat opgelost ging worden, daar kon hij natuurlijk niets over zeggen
Volgens de glasvezel check zou er vanaf vandaag glasvezel beschikbaar moeten zijn....
Edit:
de glasvezelcheck is alweer aangepast naar "over 2 weken sluiten we je aan".
[ Voor 18% gewijzigd door aap op 27-11-2025 13:43 ]
Is dat intussen al gedaan?--MeAngry-- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:42:
Ik ben gisteren gebeld door Hanab, en 20 November komen ze de glasvezel hier binnen leggen als het goed is.
Tot hoever zijn ze gekomen?aap schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:26:
De monteurs waren hier vanochtend. Maar het is nog niet in orde.
Ik hoorde de monteur eerst verhit bellen met een collega en daarna moest hij even weg of bij die collega iets te checken. Een uur later belde hij me dat hij niet meer terugkomt, maar dat er ergens buitenshuis een probleem zit. Wanneer dat opgelost ging worden, daar kon hij natuurlijk niets over zeggen
Volgens de glasvezel check zou er vanaf vandaag glasvezel beschikbaar moeten zijn....
Tot in de meterkast. Maar blijkbaar zit er ergens onder de straat iets niet goed. De monteur heeft niet uitgelegd wat het was, behalve dat het niet in ons huis zou zitten.cyberdyne schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:29:
Tot hoever zijn ze gekomen?
Ze zagen "geen licht". En eerst was het verhaal dat er verwarring was op welke connectie ons huis precies aangesloten was. Maar blijkbaar is er vooralsnog geen connectie.
Of de vezel is stuk, of de vezel komt op andere plek in pop binnen, dan dat in systeem staat. Dus laserpen aansluiten op de vezel in meterkast en naar de pop toe.aap schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:33:
[...]
Tot in de meterkast. Maar blijkbaar zit er ergens onder de straat iets niet goed. De monteur heeft niet uitgelegd wat het was, behalve dat het niet in ons huis zou zitten.
Ze zagen "geen licht". En eerst was het verhaal dat er verwarring was op welke connectie ons huis precies aangesloten was. Maar blijkbaar is er vooralsnog geen connectie.
Of hebben ze dat al gedaan?
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Wat is "pop"?
Maar als het op de verkeerde plek binnekwam, dan is dat wat hij eerst dacht dat het was en was het dat uiteindelijk toch niet.
[ Voor 41% gewijzigd door aap op 27-11-2025 13:48 ]
Huisje in de buurt van je woning waar je vezel naar toe gaat. De pop is een soort van verdeel station.aap schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:47:
Geen idee wat ze gedaan hebben; daar was de monteur niet heel specifiek in.
Wat is "pop"?
Jouw glasvezel komt ergens in een rek uit, die wordt dan gepatcht aan een poort op een soort van switch waar je abbo zit.
Dus als ze laserpen in meterkast aansluiten, moet er uit het vakje van jouw adres in de pop rood licht komen.
En dat klopt niet altijd, komt het licht uit ander vakje, dus moet de patch daarop
Of vezel stuk en komt licht niet door
[ Voor 26% gewijzigd door SuperVeloce op 27-11-2025 13:56 ]
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw
Dan neem ik aan dat die collega bij die pop was. En dat hij daarna daarheen gegaan is en ze daar vastgesteld hebben dat het signaal van ons huis ook niet ergens anders in die pop binnenkwam.
Als ik de glasvezelcheck invul voor andere huizen in mijn straat, dan vind ik enkele waarop glasvezel wel beschikbaar is, dus het moet iets te maken hebben specifiek met de aansluiting voor ons huis. Maar voor de directe buren (links en rechts) is de status ook nog "over 2 weken sluiten we je aan".
[ Voor 33% gewijzigd door aap op 27-11-2025 13:56 ]
Ja, maar het gebeurde wel in 2 dagen. Eerst kwam er ‘s ochtends iemand om de kabel van de straat naar de voordeur te brengen. Een paar uur later iemand om hem in de meterkast te brengen. Nu hangt daar dus een NTU(?)
Maar toen kwam er twee dagen later (op zaterdag) ineens weer iemand die zei dat het nog niet afgemeld en getest was. Die heeft dat gedaan en bevond alles in orde. Vrij bijzonder, maar ok.
Ondertussen heb ik echter nog niks gehoord van m’n provider SNLLR waar ik een abonnement heb besteld. En op de glasvezelcheck sta ik nog op de een na laatste stap. Dus geen idee of het nou helemaal goed gaat. Nog geen tijd/zin gehad erachter aan te gaan.
Tesla Model Y RWD (2024)
Intussen zegt de glasvezelcheck dat er 4Gb internet beschikbaar is op mijn adres. Maar er is geen monteur meer langs geweest (bij mij over de vloer althans). Het is me nu niet duidelijk of de problemen die er waren buitenshuis opgelost zijn of niet. Ik had in ieder geval verwacht dat als er "geen licht" was, dat men dan na een reparatie onder de stoep toch ook nog in mijn meterkast zou moeten verifieren dat er nu wel signaal binnenkomt.aap schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:26:
de glasvezelcheck is alweer aangepast naar "over 2 weken sluiten we je aan".
Ik heb KPN gebeld, maar word van het kastje naar de muur gestuurd. Laatste bericht was dat ze het doorgezet hadden naar hun aannemer en dat die contact met mij op zou nemen, maar dat is natuurlijk (nog?) niet gebeurd.
Sinds vandaag staat mijn status bij de KPN glasvezelcheck eindelijk op Activeer glasvezel!. Dus ook meteen SNLLR gecontacteerd, maar die zeggen nog niks door te hebben gekregen. Geen idee wat er daar gebeurt, maar het voelt nog net zo'n bende als toen ik een jaar geleden via ODIDO probeerde aan te sluiten.
[edit]
Ik vul nu net de postcodecheck in van Freedom en nu wordt het wel heel frappant:
/f/image/Tr1ssgJtDnljwptMY1l2l6D3.png?f=fotoalbum_large)
Oftewel, via Primevest kan ik nog GPON krijgen via het oude systeem, en de oude (lage) prijs, maar staat dat nog op pre-order. En via KPN kan ik het nu direct krijgen via XGSPON, maar voor een veel hogere prijs.
Ik ben benieuwd waar SNLLR dan nu op zit te wachten...
In principe is het nog steeds Primevest namelijk, alleen is dat stukje overgenomen door KPN.
[ Voor 33% gewijzigd door --MeAngry-- op 09-12-2025 11:03 ]
Tesla Model Y RWD (2024)
Goede tip!--MeAngry-- schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:18:
Vervolgens afgelopen woensdag dus maar gebeld met het nummer van Hanab dat mij initieel belde voor een afspraak, en zowaar heel vlot iemand aan de lijn gekregen.
Ik heb zelf ook maar even Hanab gebeld op het nummer waarmee ze me ooit gebeld hadden en ik was positief verrast dat ik gewoon redelijk snel een hulpvaardig iemand aan de lijn kreeg.
(Zonder ingewikkeld menu dat je naar hun website probeert te lozen; kom daar nog maar eens om in deze tijd!)
Alles zou goed moeten zijn op mijn adres, hoewel de telefoniste in hun gegevens niets terug kon vinden van dat het initieel niet goed zou zijn en of dat later alsnog opgelost zou zijn.
Dus mijn conclusie is (en dat werd niet tegengesproken door de telefoniste), dat ik alleen maar kan proberen om een glasvezelabonnement af te sluiten en dan merk ik vanzelf wel of het werkt...
Er kunnen altijd meerdere dingen spelen maar het meest waarschijnlijke is:--MeAngry-- schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:18:
Een paar dagen later is er weer iemand aan de deur geweest van Hanab, en die ging voor de 3e keer foto's maken van de aansluiting en controleren of alles werkt... Vervolgens afgelopen woensdag dus maar gebeld met het nummer van Hanab dat mij initieel belde voor een afspraak, en zowaar heel vlot iemand aan de lijn gekregen. De situatie uitgelegd, en die heeft het doorgezet naar de achterliggende afdeling, want de status leek inderdaad niet correct te zijn bijgewerkt.
Sinds vandaag staat mijn status bij de KPN glasvezelcheck eindelijk op Activeer glasvezel!. Dus ook meteen SNLLR gecontacteerd, maar die zeggen nog niks door te hebben gekregen. Geen idee wat er daar gebeurt, maar het voelt nog net zo'n bende als toen ik een jaar geleden via ODIDO probeerde aan te sluiten.
[edit]
Ik vul nu net de postcodecheck in van Freedom en nu wordt het wel heel frappant:
[Afbeelding]
Oftewel, via Primevest kan ik nog GPON krijgen via het oude systeem, en de oude (lage) prijs, maar staat dat nog op pre-order. En via KPN kan ik het nu direct krijgen via XGSPON, maar voor een veel hogere prijs.
Ik ben benieuwd waar SNLLR dan nu op zit te wachten...
In principe is het nog steeds Primevest namelijk, alleen is dat stukje overgenomen door KPN.
Fiber Operator (belichter bij Freedom) heeft de apparatuur in de PoPs (nog) niet klaar dus vandaar een voorinschrijving bij Freedom.
SNLLR heeft geen directe B2B koppeling met de passieve-netwerk administratie waarin Hanab het adres zou moeten hebben bijgewerkt, maar gebruikt een wekelijkse updatelijst van de status van de passieve glasvezel om hun eigen PC checker bij te werken. Dus dat kan dan nog max 5 dagen duren
KPN heeft een bijna-realtime verbinding met die passieve-netwerk administratie. Dus de volgende ochtend kun je daar inderdaad wel bestellen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Je mag je adres wel even DM-en, dan kan ik kijken of inderdaad alles goed staat in de netwerkadministratie van KPN Netwerk (de eigenaar van het Primevest netwerk).aap schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:38:
[...]
Goede tip!
Ik heb zelf ook maar even Hanab gebeld op het nummer waarmee ze me ooit gebeld hadden en ik was positief verrast dat ik gewoon redelijk snel een hulpvaardig iemand aan de lijn kreeg.
(Zonder ingewikkeld menu dat je naar hun website probeert te lozen; kom daar nog maar eens om in deze tijd!)
Alles zou goed moeten zijn op mijn adres, hoewel de telefoniste in hun gegevens niets terug kon vinden van dat het initieel niet goed zou zijn en of dat later alsnog opgelost zou zijn.
Dus mijn conclusie is (en dat werd niet tegengesproken door de telefoniste), dat ik alleen maar kan proberen om een glasvezelabonnement af te sluiten en dan merk ik vanzelf wel of het werkt...
Dank voor je inzicht. Al weet ik niet waar het vandaan komt natuurlijk.Barre73 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:41:
[...]
Er kunnen altijd meerdere dingen spelen maar het meest waarschijnlijke is:
Fiber Operator (belichter bij Freedom) heeft de apparatuur in de PoPs (nog) niet klaar dus vandaar een voorinschrijving bij Freedom.
SNLLR heeft geen directe B2B koppeling met de passieve-netwerk administratie waarin Hanab het adres zou moeten hebben bijgewerkt, maar gebruikt een wekelijkse updatelijst van de status van de passieve glasvezel om hun eigen PC checker bij te werken. Dus dat kan dan nog max 5 dagen duren
KPN heeft een bijna-realtime verbinding met die passieve-netwerk administratie. Dus de volgende ochtend kun je daar inderdaad wel bestellen.
Maar welke rol speelt een belichter hier dan in? Want KPN heeft Primevest overgenomen dus waarom is er dan sprake van twee verschillende belichters? Voor mijn gevoel laat Freedom hier de oude aanbieder zien die het netwerk ooit aangelegd heeft (Primevest), maar nu ook de nieuwe aanbieder (KPN) die zoals bekend hogere prijzen voor wholesale rekent. Dus via Primevest wordt helemaal niks meer geleverd, want dat is nu KPN.
Lijkt me ook niet dat ze nu nog oude GPON techniek gaan toepassen in de PoPs, of is dat te makkelijk gedacht?
Ik hoop in ieder geval dat je gelijk hebt over de status updates naar SNLLR.
Tesla Model Y RWD (2024)
Een glasnetwerk bestaat uit drie lagen: De eigenaar (voorheen Primevest, nu KPN), de belichter(s) (hier KPN en binnenkort ook Fiber Operator en wellicht ook Trined) en de providers die hun diensten afnemen van de belichter. Belichters kunnen dus ook meerdere partijen zijn. Die zetten apparatuur in de PoP's (huisjes) en zorgen zelf voor een backbone naar de buitenwereld. De belichter bepaalt zelf of dat AON, GPON of XGS-PON is, dus ja, dat kan ook GPON zijn. En dus ook alle drie in 1 PoP.--MeAngry-- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:35:
[...]
Dank voor je inzicht. Al weet ik niet waar het vandaan komt natuurlijk.
Maar welke rol speelt een belichter hier dan in? Want KPN heeft Primevest overgenomen dus waarom is er dan sprake van twee verschillende belichters? Voor mijn gevoel laat Freedom hier de oude aanbieder zien die het netwerk ooit aangelegd heeft (Primevest), maar nu ook de nieuwe aanbieder (KPN) die zoals bekend hogere prijzen voor wholesale rekent. Dus via Primevest wordt helemaal niks meer geleverd, want dat is nu KPN.
Lijkt me ook niet dat ze nu nog oude GPON techniek gaan toepassen in de PoPs, of is dat te makkelijk gedacht?
Ik hoop in ieder geval dat je gelijk hebt over de status updates naar SNLLR.
Freedom geeft hier in haar postcodecheck 1-op-1 informatie door die zij vanuit de belichters krijgen. Alhoewel het passieve netwerk officieel van KPN is gebruikt Fiber Operator blijkbaar nog de naam Primevest dus laat Freedom dat ook zo zien. Dat betekent verder niks.
KPN zelf gebruikt de naam KPN voor het passieve netwerk en uiteraard ook voor haar belichter (KPN Wholesale)