Hoi Erik, je kunt ook een laptoplader met usb-c gebruiken, die communiceren ook vrijwel altijd via het PD protocol. Zelfs de lader van een Nintendo Switch is te gebruiken met je laptop of toekomstige Pixel 5. Ik heb zelf een Aukey lader van Amazon besteld (bij bv Bol of Coolblue zijn ze niet leverbaar of buitensporig duur)
met 1 usb-c poort en 1 standaard usb poort. Hiermee kan ik zowel mijn nieuwe laptop als Pixel 5 opladen (mijn laptop wel langzaam, maar weegt een stuk minder dan het standaard blok met 105W vermogen). En ik heb bewust gekozen voor een type met 1 standaard usb poort omdat ik dan ook oude kabels/devices kan laden terwijl ik mijn laptop of Pixel 5 aan de lader heb hangen. Echter zijn er ook genoeg andere opties te vinden, zoals je
hier ziet. Verschillende vermogens, verschillende aansluitmogelijkheden, etc.
Een andere optie, voor als je mogelijk meerdere apparaten wilt laden op je nachtkastje of op vakantie, is de
6 poorts lader van Xiaomi. Ik heb deze op de slaapkamer en bevalt prima. Hij zou PD moeten ondersteunen via de usb-c uitgang, maar dat heb ik nog niet kunnen testen. Wel maar 18W via PD, dus voor een laptop niet echt ideaal. Enige nadeel bij deze lader is dat die met een US plug komt en ze leveren er een EU adapter bij. Maar omdat ik dat als electrical engineer niet echt veilig vindt (de US plugs zijn echt levensgevaarlijk) heb ik die adapter goed vast getaped.
Overigens nog een safety disclaimer: koop nooit zomaar willekeurige usb laders van Aliexpress of andere Chinese webshops, die kunnen echt gevaarlijk zijn (eigenlijk valt Amazon overigens ook wel in deze categorie). Deze Xiaomi lader is echter wel veilig, zie
hier een onafhankelijk testrapport.
[
Voor 10% gewijzigd door
Japperrrr op 12-10-2020 19:32
]