Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bdejonge
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-05 07:26
Ik lees veel reacties mbt het doen van een tegenbod, maar ik zou het anders aanpakken: benoem dat je niet had verwacht dat hun voorstel lager zou zijn dan je huidige salaris. Vraag (neutraal) om uitleg waarom ze denken dat dit een redelijk bod is.

Misschien zie je zaken over het hoofd, misschien moeten ze er even subtiel op worden gewezen dat het vreemd is om achteruit te gaan, maar laat ze zelf met de uitleg komen.

Kun je daarna altijd nog eventueel een tegenbod doen als het goed voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:25
@daan! @Napo : ik zet hem hier ook wel erg zwartwit aan, dat weet ik ook wel. De waarheid is zeker wel iets genuanceerder. Toch blijft bij mij overheersen dat iemand die niet bereid is dit te delen iets te verbergen heeft. Jullie geven prima argumenten om het niet te doen (vanuit jullie oogpunt), maar feit blijft nog steeds dat de meeste bedrijven het wel degelijk normaal vinden als je een loonstrookje laat zien. Mijns inziens kan dat prima en ik snap de ophef nooit zo er over.

Wat is dan de reden dat je het niet wil delen? Angst dat het je bod beïnvloedt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
@FoundYa Soms kan het de moeite waard zijn om lager te starten, maar alleen als er een duidelijk groeipad vastgelegd is. In dit geval zou ik het gesprek aangaan:

"Jullie hebben me gevraagd, je ziet dus potentieel maart toch wil je me lager belonen. Kun je uitleggen waarom ik daarvoor zou kiezen? Ik wil binnenkort een huis gaan kopen, dit gaat me dus niet alleen inkomen schelen maar ook hypotheek. Dit komt een beetje binnen als een kater."

"Waarom biedt je minder nadat ik je eerlijk verteld heb wat ik nu verdien? Wat verwacht je eigenlijk van mij en hoe zie je me in jullie organisatie mee groeien de komende paar jaren? Het werk spreekt me aan maar de financieen moeten wel op orde zijn. Er is nog steeds een tekort in de IT, als we het niet met elkaar eens worden kan ik beter verder kijken. Ik stel voor dat er een startsalaris komt van €xxxx,-/maand met secundaire arbeidsvoorwaarden x, y en z en een afspraak voor a, b, c naar de toekomst. (denk aan betaalde opleidingen, salarisgroei etc.) Ik snap dat je hier even over moet overleggen, ik hoor graag met een week van jullie anders kijk ik verder."

Een beetje jezelf (en algemeen) kunnen verkopen in de IT is best belangrijk. Vraag is er, als je de skills hebt kun je werk vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:45

De Nelis

en anders maar niet...

donleone83 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:14:
@daan! @Napo :
Ik heb niets te verbergen, maar ik deel mijn salaris niet omdat hij/zij er ten eerste niets mee te maken heeft en ten tweede, waarom zou dat bepalend moeten zijn voor mijn salaris bij de nieuwe werkgever? Doe een bod, die accepteer ik of niet. Als het lager is dan zal ik er tegenin gaan, of er moet wel veel voordeel zijn ten opzichte van mijn huidige werkgever, dat ik een lager salaris wel aan neem.

Ik weet wat ik wil verdienen en zij weten wat ze willen betalen. Samen komen we er wel uit en anders maar niet.

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 26-09-2020 13:31 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

• FoundYa
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 18:13
DjoeC schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:30:
@FoundYa Soms kan het de moeite waard zijn om lager te starten, maar alleen als er een duidelijk groeipad vastgelegd is. In dit geval zou ik het gesprek aangaan:

"Jullie hebben me gevraagd, je ziet dus potentieel maart toch wil je me lager belonen. Kun je uitleggen waarom ik daarvoor zou kiezen? Ik wil binnenkort een huis gaan kopen, dit gaat me dus niet alleen inkomen schelen maar ook hypotheek. Dit komt een beetje binnen als een kater."

"Waarom biedt je minder nadat ik je eerlijk verteld heb wat ik nu verdien? Wat verwacht je eigenlijk van mij en hoe zie je me in jullie organisatie mee groeien de komende paar jaren? Het werk spreekt me aan maar de financieen moeten wel op orde zijn. Er is nog steeds een tekort in de IT, als we het niet met elkaar eens worden kan ik beter verder kijken. Ik stel voor dat er een startsalaris komt van €xxxx,-/maand met secundaire arbeidsvoorwaarden x, y en z en een afspraak voor a, b, c naar de toekomst. (denk aan betaalde opleidingen, salarisgroei etc.) Ik snap dat je hier even over moet overleggen, ik hoor graag met een week van jullie anders kijk ik verder."

Denk dat het de markt is momenteel, hoor van veel mensen die solliciteren momenteel dat ze lachend weer naar buiten lopen. 3200 voor een senior heeft een collega al een bod gekregen. Ze willen ze nu gunstig binnentrekken, maar dat zijn de mensen die nu happen en zodra het weer aantrekt het eerste weer weg zijn.

Een beetje jezelf (en algemeen) kunnen verkopen in de IT is best belangrijk. Vraag is er, als je de skills hebt kun je werk vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:04
FoundYa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:20:
[...]

Half jaar en dan meteen vast bij geschiktheid.
Ik wist het, half jaar, dit bedrijf wil het onderste uit de kan. Nu en ook als je in dienst bent. Run forrest.

Zeker ook nog 7 maanden zodat er een proeftijd in gewurmd kan worden.

[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 26-09-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 12:28
Toch blijft bij mij overheersen dat iemand die niet bereid is dit te delen iets te verbergen heeft. Jullie geven prima argumenten om het niet te doen (vanuit jullie oogpunt), maar feit blijft nog steeds dat de meeste bedrijven het wel degelijk normaal vinden als je een loonstrookje laat zien.
Die bedrijven vinden ze het vast geen probleem om hun volledige financien even keurig te overleggen, de financiele verslagen van de afgelopen jaren te overleggen en om even te laten zien wat alle toekomstige collega's verdienen. Als we toch bezig zijn: laat het salaris van de directeur ook maar zien.

Ze hebben immers niets te verbergen, toch?

• FoundYa
pennywiser schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:34:
[...]

Ik wist het, half jaar, dit bedrijf wil het onderste uit de kan. Nu en ook als je in dienst bent. Run forrest.
Dat lijkt me toch juist positief? Ik moet me eerst certificeren, daarna een maand inwerken, dan zou ik denken dan is een half jaar toch het beste dan heb je meteen zekerheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
FoundYa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:36:
[...]

Dat lijkt me toch juist positief? Ik moet me eerst certificeren, daarna een maand inwerken, dan zou ik denken dan is een half jaar toch het beste dan heb je meteen zekerheid?
Nee, dat is het niet, dit zegt iets over de intenties van het bedrijf. Maar als jij het wel positief vindt, veel succes daarmee. Is het een half jaar of 7 maanden?

• FoundYa
pennywiser schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:38:
[...]

Nee, dat is het niet, dit zegt iets over de intenties van het bedrijf. Maar als jij het wel positief vindt, veel succes daarmee. Is het een half jaar of 7 maanden?
7 maanden, dat is wel kort door de bocht omdat ik dat vind, leg eens uit waarom jij dat niet vindt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
FoundYa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:39:
[...]

7 maanden, dat is wel kort door de bocht omdat ik dat vind, leg eens uit waarom jij dat niet vindt?
Ze willen een zo kort mogelijk contract, MET proeftijd. En dan bieden ze ook nog onder op je salaris, waarvan ze heel goed weten hoe dat in de markt ligt momenteel, tot op de euro. Ik zou me niet heel welkom of gewild voelen. En is een indicatie hoe ze met je omgaan eenmaal in dienst. Maar het gaat erom wat jij vindt. Ik kan wel vertellen dat ik dit vind, maar misschien moet je het gewoon zelf ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik kan het misschien over het hoofd gezien hebben, maar waarom duik je de hele tijd bij vragen over relevante context? Wat voor job, wat is je huidige salaris, wat is je opleidingsniveau, welke sector? Zonder antwoorden daarop kan het antwoord zijn "idiote werkgever" of "omstandigheden maken dit helemaal niet zo gek".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

[...]

Wat wel zo is, ze hebben jou gevraagd. Ze willen jou dus, maar wat ze bieden blijkt dat niet heel erg uit. Waarom willen ze jou zo graag hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoundYa
De Nelis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:47:
[...]

Wat wel zo is, ze hebben jou gevraagd. Ze willen jou dus, maar wat ze bieden blijkt dat niet heel erg uit. Waarom willen ze jou zo graag hebben?
Ze zoeken iemand punt. vacature is vrijgekomen, medewerker sprak me aan of ik interesse had en mijn naam kon doorgeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FoundYa
Michielgb schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:44:
Ik kan het misschien over het hoofd gezien hebben, maar waarom duik je de hele tijd bij vragen over relevante context? Wat voor job, wat is je huidige salaris, wat is je opleidingsniveau, welke sector? Zonder antwoorden daarop kan het antwoord zijn "idiote werkgever" of "omstandigheden maken dit helemaal niet zo gek".
Omdat er ook werkgevers op dit forum zitten en ik het globaal wil houden. Waarom zou ik mijn hele hebben en houden openbaar gooien, ik spreek met mensen via PB die weten het.

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

FoundYa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:49:
[...]

Ze zoeken iemand punt. vacature is vrijgekomen, medewerker sprak me aan of ik interesse had en mijn naam kon doorgeven.
Ah ok duidelijk, dus het was meer een interesse vraag dan dat ze specifiek jou wilden. Dan heb ik niets gezegd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
De Nelis schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:47:
[...]

Ze hebben handjes nodig maar het mag niks kosten en zeker geen risico opleveren. Als dit niet klopt hadden ze 300 erbij geboden, en misschien zelfs meteen vast na 2 maanden proeftijd.

Ik lees nu dat je naam is doorgegeven door iemand, dat is wat anders dan dat je gevraagd bent.

Dat contract staat daar nu ook nog een relatie/concurrentie beding in? Kijk daar ook even naar, ze splitsen je waarschijnlijk zonder schroom zo een beding van een jaar in de maag terwijl het contract een half jaar duurt.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 26-09-2020 13:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nieknikey
Als je niet in staat bent of niet bereid bent om ze de middelvinger te geven, dan heb je geen goede onderhandelingspositie. De komende 6 maanden (tijdens je proeftijd) heb je sowieso geen onderhandelingspositie, want ze kunnen je gewoon laten gaan als het ze niet aan staat. De maand die erop volgt, heb je ook geen onderhandelingspositie, want als het ze niet aan staat, verlengen ze je contract niet.

Nu heb je die positie WEL. Je zit onder de pannen bij een huidige werkgever, je hebt nog een beter salaris ook, dus je hebt een vuist om mee te slaan. Maar dan moet je wel bereid zijn om de "deal" ook te laten klappen.

In aanvulling op de vragen van @pennywiser hierboven: staat er toevallig ook al in het contract dat bij geen bericht het contract niet verlengd wordt? Met andere woorden: voldoen ze bij voorbaat al aan de aanzegverplichting?

• FoundYa
Nieknikey schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:54:
Als je niet in staat bent of niet bereid bent om ze de middelvinger te geven, dan heb je geen goede onderhandelingspositie. De komende 6 maanden (tijdens je proeftijd) heb je sowieso geen onderhandelingspositie, want ze kunnen je gewoon laten gaan als het ze niet aan staat. De maand die erop volgt, heb je ook geen onderhandelingspositie, want als het ze niet aan staat, verlengen ze je contract niet.

Nu heb je die positie WEL. Je zit onder de pannen bij een huidige werkgever, je hebt nog een beter salaris ook, dus je hebt een vuist om mee te slaan. Maar dan moet je wel bereid zijn om de "deal" ook te laten klappen.

In aanvulling op de vragen van @pennywiser hierboven: staat er toevallig ook al in het contract dat bij geen bericht het contract niet verlengd wordt? Met andere woorden: voldoen ze bij voorbaat al aan de aanzegverplichting?
Geen contract gekregen, ik heb een voorstel per mail, dus gewoon het loon wat ze willen betalen met uitleg dat ik er niet veel op achteruit ga netto. Daarnaast wat ze aan secundair bieden dat is het. Mocht ik vragen hebben of akkoord gaan dan kan ik contact opnemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
FoundYa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 13:58:
[...]

Geen contract gekregen, ik heb een voorstel per mail, dus gewoon het loon wat ze willen betalen met uitleg dat ik er niet veel op achteruit ga netto. Daarnaast wat ze aan secundair bieden dat is het. Mocht ik vragen hebben of akkoord gaan dan kan ik contact opnemen.
Je kan een bruto/netto berekening en proforma contract vragen, en dat is wat ik nu gelijk zou doen.

• FoundYa
pennywiser schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:00:
[...]

Je kan een bruto/netto berekening en proforma contract vragen, en dat is wat ik nu gelijk zou doen.

[ Voor 31% gewijzigd door FoundYa op 05-10-2020 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
FoundYa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:03:
[...]

Dat staat al beschreven in de mail bruto /netto

Je verdient nu = bruto
Ons aanbod xx = bruto
bij ons krijg je xx bedrag erbij wat je zelf mag besteden dus scheelt het xx met je huidige loon.
Dat is geen bruto netto berekening, de daadwerkelijk bruto/netto is nu nog steeds een mogelijk onprettige verrassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 20:49

BLACKfm

o_O

[...]

Ah, de 'Maar je gaat er netto niet zoveel op achteruit'-truuk. Mensen die iets verder kijken in het leven weten dat het meer om de bruto bedragen gaat (toeslagen kijken daar naar, en je hypotheek bijvoorbeeld ook).

Zou wou mijn vorige werkgever (na een bedrijfsovername, dat was al schimmig genoeg) mij ook een contract aanbieden dat netto gelijk was. Maar mijn toen huidige werkgever had het bruto technisch een stuk beter voor elkaar. De pensioenafdracht was een stuk hoger bij de toen nog huidige werkgever.
Bruto zou ik er ook een paar honderd euro op achteruit gaan. En dan ook nog op basis van 4 weken (huidig) tegenover maand bij de nieuwe werkgever.

Werkgevers hebben er een handje van om een zo rooskleurig beeld te geven terwijl ze je gewoon naaien.
Kijk je alleen naar de netto bedragen dan ga je er misschien niet op achteruit, maar op andere zaken zeker wel.

Je geeft aan dat je een vast contract te wachten staan in januari, is dat op basis van 'beloftes'? Of omdat je dan je 4e tijdelijke contract in gaat? Hoe zeker ben je er van dat ze je in dienst houden? Ze kunnen nu nog 'goedkoop' van je af .

Wat betreft het aanbod wat je gekregen heb is het een simpele rekensom. Kun je gewoon in dienst blijven bij je huidige werkgever, dan doe je gewoon een goed tegenbod. Wordt je contract niet verlengd bij je huidige werkgever kun je altijd nog een maandje op de transitievergoeding en een paar maandjes op de WW teren.

Dus, tegenaanbod doen met de nodige onderbouwing. Geef aan dat je bij je huidige werkgever tegen januari 'zoveel' gaat verdienen en een vast contract te wachten staat. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:44
[...]

Dus een tijdelijk contract met een slechter salaris en verder geen zekerheden?

Waarom twijfelen TS? Dit is toch gewoon bagger?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nieknikey
FoundYa schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:03:
[...]

Dat staat al beschreven in de mail bruto /netto

Je verdient nu = bruto
Ons aanbod xx = bruto
bij ons krijg je xx bedrag erbij wat je zelf mag besteden dus scheelt het xx met je huidige loon.
Moet je pensioen afdragen? Doet de werkgever daar een bijdrage in, hoeveel? Hoeveel moet je zelf nog afdragen? Krijg je een leaseauto? Zo ja, moet je een eigen bijdrage doen, en zo ja, hoeveel? Krijg je een kilometervergoeding voor woon-werk verkeer? Hoeveel? Is er een regeling om bijvoorbeeld met korting een fiets te kopen? Zijn er anti concurrentie- of relatiebedingen van kracht? Krijg je flexibele werktijden? Hoeveel vakantiedagen krijg je? Kun je vakantiedagen bijkopen? Geldt er een CAO? Hoe staat de contractduur *expliciet* vermeld; met andere woorden; is het een contract met een looptijd van 7 maanden, of zeggen ze het contract bij voorbaat al op na 7 maanden zodat ze aan de aanzegverplichting hebben gedaan en zodat je wellicht na 6,5 maand ineens onverwacht te horen krijgt dat ze je toch niet gaan houden, en je dan onverhoopt zonder baan zit?

Het mailtje dat je hebt gekregen, geeft antwoord op vrijwel niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:10
Altijd een tegenbod doen, je kan altijd nog besluiten er niet mee door te gaan, maar dan weet je wat de rek is.

Overstappen van werkgever is alleen interessant als je er op enige manier op vooruit gaat, en dat lijkt hier niet het geval. Je wilt toch minimaal 8-10% groei, en dat dan ten opzichte van je eigen zekere groei die je in januari zal krijgen. En dat bedoel ik op de jaarsom met alles inbegrepen, niet puur je maandloon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Een lager bruto salaris accepteren maai je ook het gras van je collega's voor de voeten mee weg. Dus je hebt uiteindelijk jezelf ermee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FoundYa
Ik ga idd een tegenbod doen, al is het maar om te zien hoe het uitpakt en lekker verder zoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door FoundYa op 05-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

Deze 7 maanden is ook een alarmbel. Toevallig net een termijn waarbij er wél proeftijd is.

Ik weet niet of jouw sector ook geraakt wordt (kan worden) door Corona, maar het lijkt alsof jij alle risico's mag dragen.

Je zou de CEO terug kunnen mailen met de opmerking dat je wat teleurgesteld bent in dit financiële aanbod, maar voor je de onderhandelingen aan wil gaan je toch graag eerst wat meer informatie ontvangt ( zie ook berichten van @Nieknikey en @pennywiser ). CAO, Functiehuis, Salaristabel, (pro-forma)contract, bruto netto berekening van de salarisadministratie.

Die 200 euro die ze je nu laten zien kan nog weleens groter zijn. Ik zou me daar niet op blind staren, evenals de 50euro "vrij te besteden".

Concurrentie beding, de aanwezigheid van een pensioenfonds, proeftijd, tijdelijke contracten, mogelijkheid tot studeren/ontwikkelen zou ik me meer zorgen over maken.

Als ze je echt willen hebben is een tijdelijk contract ZONDER proeftijd met uitzicht op vast (wel vastleggen hoe daarop afgeweken kan worden, bijvoorbeeld elke maand een bila waarbij je de mogelijkheid krijgt om jezelf te verbeteren. Dit ook vastleggen in het contract, mondeling is een stuk lastiger te bewijzen).
Als je de bovenstaande stukken hebt kan je ook zeer kritisch kijken naar concurrentie/relatie beding en waar mogelijk laten aanpassen/schrappen.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:26

Speedmaster

Make my day...

Zou gewoon je huidig loon plus €200,= bruto als tegenbod neerleggen. Zij willen jou hebben en zullen daar fatsoenlijk voor moeten betalen. Onderhandel ook over je toekomst perspectief qua salaris waar je de komende jaren naar toe wil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Late to the party, maar een paar dingen:

Leer hiervan. Communiceer nooit je huidige salaris met je mogelijk toekomstige werkgever. Daar heb jij helemaal niks aan. Het beste weerwoord is, zodra ze dat aan je vragen, de wedervraag te stellen: "Dat wil ik best delen omdat jullie het eerlijk willen houden, natuurlijk. Dan verwacht ik ook de informatie over alle salarissen van mijn toekomstige collega's."

Gelijk oversteken is natuurlijk niet in het belang van een werkgever, dus dan zie je snel de vraag verdwijnen.

Vervolgens: Leer bluffen. Wat jij verdient is niet altijd wat je krijgt. Als jij nu 3500 verdient dan wil je minimaal +10% bij een baan waar jij misschien niet in high-demand bent. Dus begin bij 3850 euro. En dat is jouw minimum. Dat betekent dat je daar +200 euro bovenop drukt zodat er onderhandelingsruimte is. jij vraagt, bijvoorbeeld, 4000 euro, zij bieden 3800, jij zegt 3900.

En nu je in dit geval zit: Vertel ze in een zakelijk geschreven e-mail dat je het aanbod te laag vindt, en dat je erop achteruit zou gaan. Geef aan dat dit suggereert dat jouw ambities en groei in jouw carriére hier niet de toekomst hebben die je had verwacht. Daarna geef je aan wat jij minimum wil verdienen (en dat begint niet bij minus 200 euro, maar bij plus 400 euro) en dat je open staat te onderhandelen, maar alleen over de secundaire arbeidsvoorwaarden.

En solliciteer ook verder. En leer hiervan. Communiceer nooit je salaris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Wees niet te bang om te zeggen wat je wil verdienen. Wie wil er nou niet meer gaan verdienen? En bij een nieuwe baan is dat vaak het uitstekende moment daarvoor.

In het ergste geval vinden ze dat je teveel vraagt en blijf je werken waar je nu zit.

Genoegen nemen met minder salaris of alleen extra secundaire voorwaarden zou ik alleen doen als het een droombaan is voor je. En zelfs dan ga je met die droombaan geen hogere hypotheek krijgen, om maar een voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:29

NSG

Je weet niks!

Hoe lang is het geleden dat je je LinkedIn heb ingesteld dat je open staat voor aanbiedingen?

Weet niet wat je vakgebied en achtergond is, maar kan mij niet voorstellen dat er geen andere aanbiedingen op je pad zullen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 14:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik snap nog steeds niet dat mensen hier het dwingende advies geven dat je nooit je huidige salaris moet roepen. Het kán een zinvolle strategie zijn dat niet te doen, het kan net zo goed een zinvolle strategie zijn dat wél te doen.

Het is geen wet van meden en perzen dat het een slecht idee is je huidige salaris te noemen. Het ligt allemaal veel genuanceerder en is veel meer situatie specifiek, dan sommigen hier doen voorkomen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

unezra schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:16:
Ik snap nog steeds niet dat mensen hier het dwingende advies geven dat je nooit je huidige salaris moet roepen. Het kán een zinvolle strategie zijn dat niet te doen, het kan net zo goed een zinvolle strategie zijn dat wél te doen.

Het is geen wet van meden en perzen dat het een slecht idee is je huidige salaris te noemen. Het ligt allemaal veel genuanceerder en is veel meer situatie specifiek, dan sommigen hier doen voorkomen.
Het is toch wel duidelijk geworden dat het in het geval van TS alleen maar negatief heeft uitgepakt? Of wil je het feit dat het aanbod wat minder is dan wat hij nu krijgt, nog op één of andere manier goedpraten?

Gefeliciteerd trouwens! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoundYa
NSG schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:16:
Hoe lang is het geleden dat je je LinkedIn heb ingesteld dat je open staat voor aanbiedingen?

Weet niet wat je vakgebied en achtergond is, maar kan mij niet voorstellen dat er geen andere aanbiedingen op je pad zullen komen.
Vandaag, en zeer regelmatig in groepen, op mijn timeline een oproep.

• Blue-eagle
  • Niet online

Wanneer zou je het wél willen doen? Dat is gewoon nooit een goede onderhandelingsstrategie. Nogmaals, het is niet alsof de werkgever jou gaat vertellen welke salarisrange beschikbaar is, of wat soortgelijke collega's precies verdienen...

Je moet altijd gewoon aangeven wat je wil verdienen. Daarmee dek je de lading ook in alle andere gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:56
Blue-eagle schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:10:

Vervolgens: Leer bluffen. Wat jij verdient is niet altijd wat je krijgt. Als jij nu 3500 verdient dan wil je minimaal +10% bij een baan waar jij misschien niet in high-demand bent. Dus begin bij 3850 euro. En dat is jouw minimum. Dat betekent dat je daar +200 euro bovenop drukt zodat er onderhandelingsruimte is. jij vraagt, bijvoorbeeld, 4000 euro, zij bieden 3800, jij zegt 3900.
Wat is hier bluffen aan? Bluffen is gewoon letterlijk beweren dat je iets krijgt, hebt of kan, terwijl dat niet zo is. Liegen dus. Zeggen dat je €3850 wilt verdienen, terwijl je nu €3500 verdient, is geen bluffen.

Volgens mij is je punt niet 'leer bluffen', maar 'leer onderhandelen', door niet op je eindpunt te beginnen. Wat ik overigens een prima punt vind, maar ik zou het dus geen 'bluffen' noemen ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02
Laatst iets soortgelijks. Vraag van de potentiële werkgever of ik bereid was met een lager salaris genoegen te nemen. Gewoon eerlijk en direct op geantwoord dat ik daar niet toe bereid was, en dat ze me thuis al aan zagen komen.

Geen vervolgbod, ze wisten dat het toch geen nut ging hebben.

Nonsensical line goes here <---

• Hahn
SkiFan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:29:
Laatst iets soortgelijks. Vraag van de potentiële werkgever of ik bereid was met een lager salaris genoegen te nemen. Gewoon eerlijk en direct op geantwoord dat ik daar niet toe bereid was, en dat ze me thuis al aan zagen komen.

Geen vervolgbod, ze wisten dat het toch geen nut ging hebben.
Hadden ze nog een goede reden of iets anders om het lagere salaris 'goed te praten'? Want anders lijkt het me sowieso een vrij kansloze vraag :D Of ze moeten 'we kunnen het altijd proberen' gedacht hebben.

En lager dan wat trouwens? Wisten ze je huidige salaris? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 26-09-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 316512 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:19:
[...]
Het is toch wel duidelijk geworden dat het in het geval van TS alleen maar negatief heeft uitgepakt? Of wil je het feit dat het aanbod wat minder is dan wat hij nu krijgt, nog op één of andere manier goedpraten?
Punt is dat ik niet weet of TS' huidige salaris niet boven marktconform is en het aanbod van zijn potentiële nieuwe werkgever niet gewoon redelijk. Daar zit voor mij de crux. Het kan goed zijn dat zijn potentiële nieuw werkgever aan het lowballen is, maar ik kan dat niet inschatten.
Gefeliciteerd trouwens! :)
Dank je wel. :)
Blue-eagle schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:20:
[...]
Wanneer zou je het wél willen doen? Dat is gewoon nooit een goede onderhandelingsstrategie. Nogmaals, het is niet alsof de werkgever jou gaat vertellen welke salarisrange beschikbaar is, of wat soortgelijke collega's precies verdienen...

Je moet altijd gewoon aangeven wat je wil verdienen. Daarmee dek je de lading ook in alle andere gevallen.
Dat kan dus prima beiden.
"Ik verdien X, maar gezien de functie, mijn capaciteiten, bladiebla, wil ik Y verdienen."
Dat kan net zo goed en net zo hard. Ook dán kun je, als je het je kunt veroorloven weg te lopen van de onderhandelingstafel, het spel hard spelen en zeggen "voor minder dan Y kom ik niet, ongeacht het feit dat dat zus en zoveel hoger is dan mijn huidige salaris".

• SkiFan
@Hahn Had gewoon m'n salaris genoemd, in de wetenschap dat ik senior ben en marktconform verdien. Bespaart iedereen moeite. Ze hadden niet eens een reden. Blijkbaar verdien je daar weinig. Was ook nog eens een stuk verder rijden dan m'n huidige werkgever, en secundair was ook bijzonder mager.

[ Voor 40% gewijzigd door SkiFan op 26-09-2020 15:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hahn
unezra schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:34:
[...]

"Ik verdien X, maar gezien de functie, mijn capaciteiten, bladiebla, wil ik Y verdienen."
Dat kan net zo goed en net zo hard. Ook dán kun je, als je het je kunt veroorloven weg te lopen van de onderhandelingstafel, het spel hard spelen en zeggen "voor minder dan Y kom ik niet, ongeacht het feit dat dat zus en zoveel hoger is dan mijn huidige salaris".
Stel dat je een grote stap wilt maken en je zou jouw tactiek tegenover de andere benoemde tactiek zetten:

Tactiek 1: "Ik verdien nu €3000, maar ik vind dat ik €4200 waard ben, vanwege reden 1, 2 & 3. Voor minder dan €4200 doe ik het niet."

Tactiek 2: "Ik vind dat ik €4200 waard ben, vanwege reden 1, 2 & 3. Voor minder dan €4200 doe ik het niet."

Welke tactiek denk jij dat tot een beter resultaat zal leiden? Als je dit 100 keer zou testen, dan zal er vast een paar keer zijn waarbij tactiek 1 net zo goed slaagt als tactiek 2, maar ik denk dat je er donder op kan zeggen dat het succespercentage van tactiek 2 veel hoger zal zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Dat vaste contract na 7 maanden kun je op je buik schrijven. Je krijgt dan weer een tijdelijk contract en daarna weer. Zoek maar eens op 7-8-8 contract. Dat gaat jouw toekomst daar worden. De komende 23 maanden onzekerheid. Tegen een lager salaris.

Ik zou een net briefje sturen dat je niet denkt dat je je bij dit bedrijf kunt ontwikkelen en wens ze succes met het vinden van een geschikte kandidaat.

Dit is het onderhandelen niet eens waard.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:48

Osxy

Holy crap on a cracker

evilution schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:52:
[...]

Dat vaste contract na 7 maanden kun je op je buik schrijven. Je krijgt dan weer een tijdelijk contract en daarna weer. Zoek maar eens op 7-8-8 contract. Dat gaat jouw toekomst daar worden. De komende 23 maanden onzekerheid. Tegen een lager salaris.

Ik zou een net briefje sturen dat je niet denkt dat je je bij dit bedrijf kunt ontwikkelen en wens ze succes met het vinden van een geschikte kandidaat.

Dit is het onderhandelen niet eens waard.
Dat is mogelijk jou ervaring maar mijn afgelopen 2 werkgevers zijn begonnen met een 7 maanden contract met toezegging vast contract daarna en in alle gevallen heb ik daadwerkelijk een vast contract gekregen.

Uiteindelijk gaat het erom dat het totaal plaatje voor de TS de moeite waard is, loon is daar een onderdeel van.

[ Voor 6% gewijzigd door Osxy op 26-09-2020 16:13 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Osxy schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:08:
[...]

Dat is mogelijk jou ervaring maar mijn afgelopen 2 werkgevers zijn begonnen met een 7 maanden contract met toezegging vast contract daarna en in alle gevallen heb ik daadwerkelijk een vast contract gekregen.

Uiteindelijk gaat het erom dat het totaal plaatje voor de TS de moeite waard is, loon is daar een onderdeel van.
Nee, dit is niet mijn ervaring. Ik werk al 20 jaar voor dezelfde werkgever, eentje die overigens direct een vast contract aanbiedt maar dat terzijde.

De 7-8-8 constructie is gewoon een bekende constructie voor werkgevers om zo lang mogelijk een vast contract te kunnen uitstellen. Samen met het o.a. lagere loon met die rare berekening, die vage "bij gebleken geschiktheid", zijn dat gewoon keiharde alarmbellen en fel knipperende rode lichten.

TS lijkt jong te zijn, eerste job nog immers, en weinig ervaring met solliciteren. Ik probeer hem te behoeden voor een mogelijk wespennest. @FoundYa, stuur het eerder genoemde briefje. Ga rustig verder met solliciteren, je zult ongetwijfeld betere kansen op je pad vinden. Dit is echt een no-go.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
@FoundYa Je reacties op de gegeven adviezen lezend denk ik dat je (nog) niet aan deze stap toe bent. Je wilt misschien wel maar bent nog te onzeker. Denk na hoe je zo'n situatie een volgende keer gaat aanvliegen en laat deze "kans" voorbij gaan.

Ik zit al een heel tijdje langer in de IT dan jouw 2 jaar, als werknemer en als ZZP'er. Kansen komen en kansen gaan. Sommige zijn goed, sommige zijn het niet waard om verder mee te gaan. Zoals ik al eerder zei: Of je gaat er als een professional in en laat je niet ringeloren, of je laat deze "kans" lopen en leert uit deze ervaring. Vat het niet verkeerd op: als je 2 jaar in de IT zit ben je voor mij een beginner, misschien een goeie met potentie maar je blijft een beginner. Je bent waarschijnlijk ergens in de twintig en nog volwassen aan het worden. Overigens zeg ik hiermee niets over je financieele waarde voor een werkgever..... Hoe je met deze situatie omgaat kan je helpen in je vak en in je leven.

Jouw beslissing, jouw toekomst. Kom voor jezelf op op een professionele manier of bereid je als professional voor op de volgende keer want die gaat zeker komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:34:
[...]

Laat mij het omdraaien dan: Waarom is het relevant voor de werkgever om te weten wat jij nu verdient? Het antwoord, het enige antwoord, is dat zij niet meer willen betalen dan strikt noodzakelijk om jou binnen te halen.

Nogmaals, de werkgever gaat ook niet de salarisstrookjes van jouw toekomstige collega's overhandigen. Door dit feit alleen al streep je weg dat het om "eerlijkheid" zou gaan (want salarishuis, etc.) Het gaat om geld. Zij zijn een bedrijf, jij bent dat praktisch ook. Jouw maandelijkse inkomsten vallen of staan met een goede onderhandelingsstrategie.

Je speelt ook geen poker door jouw kaarten te laten zien aan iedereen, die vervolgens jou niets laten zien. Het slaat echt helemaal nergens op, het is nooit in jouw voordeel :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Hahn schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:41:
[...]

Stel dat je een grote stap wilt maken en je zou jouw tactiek tegenover de andere benoemde tactiek zetten:

Tactiek 1: "Ik verdien nu €3000, maar ik vind dat ik €4200 waard ben, vanwege reden 1, 2 & 3. Voor minder dan €4200 doe ik het niet."

Tactiek 2: "Ik vind dat ik €4200 waard ben, vanwege reden 1, 2 & 3. Voor minder dan €4200 doe ik het niet."

Welke tactiek denk jij dat tot een beter resultaat zal leiden? Als je dit 100 keer zou testen, dan zal er vast een paar keer zijn waarbij tactiek 1 net zo goed slaagt als tactiek 2, maar ik denk dat je er donder op kan zeggen dat het succespercentage van tactiek 2 veel hoger zal zijn.
Als je hem zo stelt moet je hem wel even afmaken qua andere mogelijke opties.

Tactiek 1:
Je argumentatie is goed, nieuwe werkgever gaat prima akkoord - als het in hun inschaling van de functie en werkzaamheden past.

Tactiek 2:
Nieuwe werkgever vraagt: “wat verdien je nu”? Je weigert te antwoorden. Nieuwe werkgever vindt dat vreemd omdat het wel een redelijk standaard vraag en info is geworden (terecht of onterecht) waar 95% van de mensen niet over mort. Vraagt zich af (menselijke reactie) wat je te verbergen hebt. Gaan door met kandidaat met tactiek 1 - “beter gevoel, meer vertrouwen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
donleone83 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:13:
[...]

Als je hem zo stelt moet je hem wel even afmaken qua andere mogelijke opties.

Tactiek 1:
Je argumentatie is goed, nieuwe werkgever gaat prima akkoord - als het in hun inschaling van de functie en werkzaamheden past.

Tactiek 2:
Nieuwe werkgever vraagt: “wat verdien je nu”? Je weigert te antwoorden. Nieuwe werkgever vindt dat vreemd omdat het wel een redelijk standaard vraag en info is geworden (terecht of onterecht) waar 95% van de mensen niet over mort. Vraagt zich af (menselijke reactie) wat je te verbergen hebt. Gaan door met kandidaat met tactiek 1 - “beter gevoel, meer vertrouwen”.
Als je 100 keer test, dan heb je 100 verschillende reacties (soms heel verschillend, soms weinig verschillend). Wil je de andere 98 ook nog even beschrijven? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 26-09-2020 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 27-05 10:27
FoundYa schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:58:
Ze weten wat ik nu verdien, vandaar dat ik ook schrok dat ze 200 lager boden.
Flinke rode vlag. Zelfs al weet je er nu iets bij te lullen tot net boven wat je nu verdient, het blijft de rest van je tijd daar gezeik met loonsverhogingen. Ze hebben gewoon geen marktconform budget.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:58
@daan! @Napo : ik zet hem hier ook wel erg zwartwit aan, dat weet ik ook wel. De waarheid is zeker wel iets genuanceerder.
Ik ook, maar ik reageer ook duidelijk vanuit mijn persoonlijke overtuiging en niet vanuit een of andere objective absolute waarheid. :)
Het blijft een mening, en iedereen heeft er 1.
Toch blijft bij mij overheersen dat iemand die niet bereid is dit te delen iets te verbergen heeft.
Helemaal juist, ik heb inderdaad iets te verbergen.
Namelijk mijn huidige salaris. ;)
Dat gaat de nieuwe werkgever niets aan, ik ben waard wat een nieuwe werkgever bereid is te betalen.
Hij/zij mag met een bod komen en ik mag daarop reageren.
Jullie geven prima argumenten om het niet te doen (vanuit jullie oogpunt), maar feit blijft nog steeds dat de meeste bedrijven het wel degelijk normaal vinden als je een loonstrookje laat zien.
Veel bedrijven doen alsof dat normaal is, maar als je dit topic doorleest zie je dat er geen consensus over is, dus het is niet de norm.
Het heeft geen invloed op wat de nieuwe werkgever bereid is te betalen voor mij.
Als we er niet uitkomen kan dat ook zonder mijn huidige salaris.
Als we er wel uitkomen kan dat ook zonder mijn huidige salaris.

Het is dus onnodig, en tegelijk een behoorlijke breuk van mijn persoonlijke informatie.
Mocht een nieuwe werkgever dat toch eisen dan bedank ik voor zijn/haar tijd en zoek ik verder.
Die luxe heb ik dan weer wel, voor mij namelijk geen 10 anderen.

Sommige mensen hebben er geen probleem mee het te delen, en dat is ook prima.
Sommige mensen zitten in zo'n nadelige onderhandelingspositie dat ze eigenlijk geen keus hebben, en dan vind ik het persoonlijk door de machtsongelijkheid zelfs wat kwalijk dat het gevraagd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• donleone83
daan! schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:55:
[...]

Ik ook, maar ik reageer ook duidelijk vanuit mijn persoonlijke overtuiging en niet vanuit een of andere objective absolute waarheid. :)
Het blijft een mening, en iedereen heeft er 1.

[...]

Helemaal juist, ik heb inderdaad iets te verbergen.
Namelijk mijn huidige salaris. ;)
Dat gaat de nieuwe werkgever niets aan, ik ben waard wat een nieuwe werkgever bereid is te betalen.
Hij/zij mag met een bod komen en ik mag daarop reageren.

[...]

Veel bedrijven doen alsof dat normaal is, maar als je dit topic doorleest zie je dat er geen consensus over is, dus het is niet de norm.

[...]

Het heeft geen invloed op wat de nieuwe werkgever bereid is te betalen voor mij.
Als we er niet uitkomen kan dat ook zonder mijn huidige salaris.
Als we er wel uitkomen kan dat ook zonder mijn huidige salaris.

Het is dus onnodig, en tegelijk een behoorlijke breuk van mijn persoonlijke informatie.
Mocht een nieuwe werkgever dat toch eisen dan bedank ik voor zijn/haar tijd en zoek ik verder.
Die luxe heb ik dan weer wel, voor mij namelijk geen 10 anderen.

Sommige mensen hebben er geen probleem mee het te delen, en dat is ook prima.
Sommige mensen zitten in zo'n nadelige onderhandelingspositie dat ze eigenlijk geen keus hebben, en dan vind ik het persoonlijk door de machtsongelijkheid zelfs wat kwalijk dat het gevraagd wordt.
Thanks voor je heldere uitleg, prima dat we hierin verschillen van mening natuurlijk maar ik snap je wel beter.

Je laatste punt vind ik overigens wel valide. Ik ben altijd vrij organisch gegroeid met een gewild profiel waardoor ik nooit bang ben geweest om mijn huidige salaris prijs te geven. Ik weet vrij goed wat ik waard ben en kan dat prima beargumenteren. Als jonge starter of tweede baan op de service desk of in de platte detachering wordt er wellicht wel meer misbruik van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
FoundYa schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:45:
[...] Ik kreeg het aanbod per mail, met uitleg dat het niet veel scheelde, denk waarom doe je dan zo moeilijk als het voor jou niet veel scheelt.
Terug mailen dat je voor een serieus bod nog open staat?...
En / of inderdaad een fors hoger tegenbod...
Zij hebben jou benaderd, toch?
En ze mogen aangeven waarom. Anders niet serieus.
En dit:
coinman63 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 04:36:
In een situatie waarin je gevraagd wordt om in gesprek te gaan over een nieuwe functie geef je niet aan wat je nu verdient, maar welk bedrag nodig is om je over de streep te trekken. Niets houdt je tegen om dat alsnog te doen. En wees niet zo snel beledigd. Welkom in de wereld van salarisonderhandelingen. Lees je anders eerst als de sodemieter in over hoe je dat doet. Je hebt nu verzuimd die investering in je toekomst te doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:44
donleone83 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:13:
[...]
Tactiek 2:
Sorry, ik zit aan dezelfde kant van de tafel als jij en ben het niet met je eens. Ik ken mijn salarishuis en weet wat ik wil betalen voor iemand en kan dat prima uitleggen. Ik maak geen verschil tussen Jan met 2 jaar ervaring die 5000 verdiend door geluk en Piet die maar 3500 verdiend maar wel 10 jaar ervaring en cursussen heeft opgebouwd (en verder ook aantoonbaar beter is dan Jan).

Er wordt bij de sollicitatie gewoon een goede assessment gemaakt tegen ons model en dat is het aanbod, take it or leave it (tenzij je kan aantonen dat onze argumentatie niet klopt). Wat je hiervoor verdiende boeit me niks omdat het in onze organisatie gewoon moet kloppen met de rest van het team. Als je te duur bent jammer dan. Als je te goedkoop bent heb je meteen een dikke bonus.

Het kan helpen om vooraf een enige salarisindicatie te hebben om aan te geven of je elkaar uberhaupt kan gaan vinden. Maar dat kan ook prima vanuit de werkgever, want wat heb jij te verbergen? Ik geef Piet of Jan echt geen minpunten als ze hun huidige salaris niet willen delen want ik weet allang wat ik ongeveer wil betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

In het algemeen: een aanbod is niet alleen het salaris, maar ook afspraken omtrent contractduur en dergelijke. Het pensioen is premievrij voor jou toch? Dat is ook wat waard. Kortom, vergeet al die zaken niet in de onderhandeling. Zie ook de posting van @CaLeX

Het klinkt hard, maar eigenlijk hebben ze je verteld wat zij jou waard vinden.

Maar het belangrijkste is: hoeveel vind jij dat je waard bent en schat je in dat zij dat willen betalen voor je? Uit je postings en reacties voel ik dat het antwoord nee is. Als dat klopt dan heeft onderhandelen geen zin. Je zal teleurgesteld worden.

Mocht je toch verder willen gaan, dan zou je kunnen overwegen om enkel te reageren dat je met een dergelijk aanbod niet veel kan en dat een tegenbod geven geen zin lijkt te hebben. Of zij komen met een beter bod waarna je alsnog kunt besluiten om verder onderhandelen...of er komt geen bod en je kunt lekker verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:24

Gertjuhjan

Software Engineer

Een beetje oftopic:
Bij de wissels van baan heb ik gewoon gebluft wat ik verdiende bij de huidige werkgever. Dat bracht mij een betere onderhandelpositie. Als ze dan om een loonstrookje vragen(nooit gebeurd bij mij, maar wel op dit forum gezien) dan had ik de deur dicht gegooid.

Ontopic:
Ik vind het ook een hoop rode vlaggen. Waarom wilt men niet het salaris matchen en/of toppen. Dat is meestal wel normaal.

Ik weet natuurlijk niet welke branch je zit, maar in mijn branch(software development) zou ik ook geen tijdelijk contract accepteren. Wil je me hebben, dan bied je mij een vast contract met wettelijke proeftijd aan. Dan hebben ze twee maanden te beslissen of je willen houden.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Blue-eagle schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:39:
Laat mij het omdraaien dan: Waarom is het relevant voor de werkgever om te weten wat jij nu verdient?
Het is sowieso gewoon gelul. Hij weet niet waar hij het over heeft. Dat een informatieonbalans slecht is voor die persoon met de minste informatie is gewoon onderhandeling 101. En als jij vertelt wat je nu verdient, vertellen zij je nog niet wat de max is die ze je willen betalen. En zit je dus gewoon in die onbalans.

Vertellen wat je nu verdient, up front, is gewoon altijd een slecht idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:58

Reacher

oldschool

Gedoe over salaris is typisch voor Nederland. Wees duidelijk wat jij een acceptabel salaris zou vinden of wat de bandbreedte is in combinatie met andere voorwaarden. Als je daar niet duidelijk over bent en je krijgt een aanbod wat niet bij je past is dat net zo goed je eigen probleem. Duidelijkheid heeft iedereen baat bij. De werkgever heeft een budget en een beeld bij wat hij/zij uit kan/wil geven. Jullie maken het hier maar wat spannend, als of de kapitalistische zwijnen die werkgevers er zijn om als loonslaven te misbruiken voor een habbekrats. Soms ben je gewoon geen match, kom je er niet uit. Het is niet een spel wat je _moet_ spelen, die keuze maak je zelf.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SkiFan
Ter indicatie voor de TS: 200€ minder dan nu, betekent dat je bijna 12.000 € minder aan hypotheek kunt krijgen. Bij 350 € die je in januari meer verdient dan het huidige aanbod, stijgt het verschil in hypotheek al naar 20.000€. Da's het verschil tussen een normale en een gribusbuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
SkiFan schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:11:
Ter indicatie voor de TS: 200€ minder dan nu, betekent dat je bijna 12.000 € minder aan hypotheek kunt krijgen. Bij 350 € die je in januari meer verdient dan het huidige aanbod, stijgt het verschil in hypotheek al naar 20.000€. Da's het verschil tussen een normale en een gribusbuurt.
@FoundYa heeft niets gedeeld over het absolute salaris dus de conclusie normale of matige buurt is niet te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
@Napo: Dat klopt. Zo weten we ook niets over woonplaats, maar we kunnen wel zeggen dat hij starter is op de woningmarkt, en dat dat op dit moment over het algemeen moeilijk zat is. 20K kan het verschil zijn tussen wel of geen hypotheek, wel of geen gribusbuurt, wel of geen garage, wel of geen fatsoenlijk perceel. En zo nog wat zaken die direct het woonplezier kunnen beinvloeden.

Ik vind het volstrekt belachelijk dat de werkgever onder zijn huidig salaris biedt. Wees dan eerlijk en zeg dat je gewoon niet mee kunt komen en doe geen bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
SkiFan schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:15:
@Napo: Dat klopt. Zo weten we ook niets over woonplaats, maar we kunnen wel zeggen dat hij starter is op de woningmarkt, en dat dat op dit moment over het algemeen moeilijk zat is. 20K kan het verschil zijn tussen wel of geen hypotheek, wel of geen gribusbuurt, wel of geen garage, wel of geen fatsoenlijk perceel. En zo nog wat zaken die direct het woonplezier kunnen beinvloeden.

Ik vind het volstrekt belachelijk dat de werkgever onder zijn huidig salaris biedt. Wees dan eerlijk en zeg dat je gewoon niet mee kunt komen en doe geen bod.

[ Voor 15% gewijzigd door FoundYa op 05-10-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SkiFan schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:15:

Waarom?

Potentiële nieuwe werkgever wil hem blijkbaar hebben, maar tegen een andere waardering dan zijn huidige werkgever. Ik geef die werkgever geen ongelijk. Als €200 minder is wat die werkgever 'm waard vind, is dat het goed recht van die werkgever. (Er kunnen allerlei redenen zijn waarom die potentiële werkgever dat doet en daarvan zijn er maar een paar waarbij je je wenkbrauwen kunt fronzen.)

Het is tegelijkertijd ook goed recht van TS om weg te lopen of enkel genoegen te nemen met een hoger bod.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FoundYa
unezra schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:46:
[...]

Waarom?

Potentiële nieuwe werkgever wil hem blijkbaar hebben, maar tegen een andere waardering dan zijn huidige werkgever. Ik geef die werkgever geen ongelijk. Als €200 minder is wat die werkgever 'm waard vind, is dat het goed recht van die werkgever. (Er kunnen allerlei redenen zijn waarom die potentiële werkgever dat doet en daarvan zijn er maar een paar waarbij je je wenkbrauwen kunt fronzen.)

Het is tegelijkertijd ook goed recht van TS om weg te lopen of enkel genoegen te nemen met een hoger bod.
Ik ga mezelf niet goedkoper verkopen dan ik waard ben. Ik blijf lekker zitten waar ik zit, en zoek verder. Leermomentje.

[ Voor 13% gewijzigd door FoundYa op 05-10-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
FoundYa schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:27:
Schijnbaar heb ik, aan de vele pb's te zien, een fout gemaakt door de vraag over mijn huidige salaris te beantwoorden tijdens een sollicitatie.
Ja inderdaad. :) Aan de andere kant is het voor een werkgever ook wel ietwat onbeschaamd en onbeschaafd om daarnaar te vragen. Als het zijn bedoeling is om dan een instrument in handen te hebben om zo laag mogelijk in te zetten. Dat is alleen maar in jouw nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Deze post heeft w.s. een plus 9 gekregen door de werkgevers in dit topic. Wat een verkeerde info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
donleone83 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:16:
Zijn ze probleemloos in meegegaan omdat ze mijn profiel dat waard vonden (en dat was een stap van bijna 20% per maand plus eindejaarsbonus plus leaseauto).
20 procent per maand... In jouw dromen w.s. Voor hoeveel maanden liep dat door? 1 maand of gewoon continue? Dat "bijna" geeft ook aan dat e.e.a. niet helemaal waarheidsgetrouw is.

Het zou kunnen dat je een echt Goudhaantje bent en de Droom van iedere werkgever. Maar erg realistisch is zoiets niet natuurlijk.

Of bedoelde je gewoon dat je 20% meer bent gaan verdienen qua jaarsalaris? Dan is het niet zo schokkend natuurlijk..

[ Voor 29% gewijzigd door Bart2005 op 27-09-2020 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Om de doodsimpele reden dat hij tevoren al weet dat de WN niet voor 350€ / maand minder + meer reistijd gaat werken. Het zegt iets over het type opportunist dat WG is als hij het toch probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

SkiFan schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:04:
[...]
Om de doodsimpele reden dat hij tevoren al weet dat de WN niet voor 350€ / maand minder + meer reistijd gaat werken. Het zegt iets over het type opportunist dat WG is als hij het toch probeert.
Zonder alle parameters te kennen, vind ik veel te kort door de bocht.

Ga bijvoorbeeld eens van een baan bij een overheidsinstantie naar het bedrijfsleven. Grote kans dat, tenzij je in de hogere functies zit, je er op gaat inleveren. De lagere en middenfuncties worden, zeker bij bijvoorbeeld een provincie of rijksoverheid, relatief goed betaald. (Soms lijkt het loon lager, maar vergeten mensen dat het bedrijfsleven in de regel de lonen voor 40 uur neer zet, terwijl veel overheden fulltime 36 uur is.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
Bart2005 schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:15:
[...]

20 procent per maand... In jouw dromen w.s. Voor hoeveel maanden liep dat door? 1 maand of gewoon continue? Dat "bijna" geeft ook aan dat e.e.a. niet helemaal waarheidsgetrouw is.

Het zou kunnen dat je een echt Goudhaantje bent en de Droom van iedere werkgever. Maar erg realistisch is zoiets niet natuurlijk.

Of bedoelde je gewoon dat je 20% meer bent gaan verdienen qua jaarsalaris? Dan is het niet zo schokkend natuurlijk..
Het was een loonsverhoging van 19% ja. Daar kan je toch niets anders aan lezen dan dat inderdaad mijn maandsalaris en daarmee jaarsalaris bijna 20% omhoog zijn gegaan? Dat is zeker niet uitzonderlijk, maar wel gewoon een hele mooie stap. En helemaal niks gelogen aan. Hoe je daar nou weer bij komt? Knap wantrouwend...

Ik had ook echt niet hoger gekregen als ik dat niet had gedaan, maar ben dus gewoon prima ingeschaald in het salarishuis van mijn toenmalige werkgever.

En nee - er is weinig geks aan om hier open over te zijn. Ik snap die hele ophef gewoon niet en heb hem ook nooit gesnapt. Misschien omdat ik vanuit de consulting in de IT ben beland (waar iedereen toch wel weet hoe de salarisverhoudingen ongeveer liggen tussen verschillende werkgevers) en geen achtergrond heb in beheer of programmeerwerk.

Wat ik probeer te zeggen is dat het vrij normaal is geworden dat het gevraagd wordt. Aan beide kanten van de tafel heeft het mij of een kandidaat nog nooit negatief beïnvloedt dus zie ik er geen enkel probleem in. Heb je er zelf slechte ervaringen mee? Of vul je gewoon standaard in dat een werkgever er op uit is om je uit te knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
donleone83 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:18:
Of vul je gewoon standaard in dat een werkgever er op uit is om je uit te knijpen?
Nou ja, dat is natuurlijk de enige reden dat ze je huidige salaris willen weten. Het gebeurt nooit dat ze zeggen OK. Dan doen we er 1000 euro bij per maand. Zij willen heel graag weten hoe ze je zo goedkoop mogelijk kunnen krijgen. Een andere reden zie ik niet echt.

Het is gewoon heel vreemd dat ze willen weten wat je nu verdient. Een prudente werkgever biedt gewoon wat men je waard vindt. Daarvoor is informatie over het huidige salaris niet nodig.

Je schreef het overigens zo op dat je er elke maand 20% op vooruit ging. Anders had dat "per maand" er niet bij gemoeten. Je kunt dan gewoon zeggen dat je er 20% op vooruit bent gegaan. Of dat nou per maand is, per week, per dag maakt natuurlijk geen verschil. Wat verder op zich niet geweldig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 27-09-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Bart2005 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:32:
[...]

Nou ja, dat is natuurlijk de enige reden dat ze je huidige salaris willen weten. Het gebeurt nooit dat ze zeggen OK. Dan doen we er 1000 euro bij per maand.
Nee? Want? Kan toch prima als dat in het salarishuis van de nieuwe werkgever past en je er een goed verhaal bij hebt? Alleen dat soort stappen zijn vrij uitzonderlijk. Als je binnen de IT wisselt en geen specifieke niche kennis hebt waardoor je naar een specialistisch bireau gaat (en dat lijkt gezien de geringe werkervaring van TS niet zo te zijn) is de range van wat je kan en hoort te verdienen toch gewoon overal ongeveer gelijk? Dan is er toch ook geen reden om geheimzinnig te doen? Iedere nieuwe werkgever die je graag wilt hebben snapt toch dat je een stapje wilt maken en het wel financieel interessant moet zijn? op die van de TS na blijkbaar

Ik blijf gewoon het probleem niet zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoundYa
donleone83 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:42:
[...]

Nee? Want? Kan toch prima als dat in het salarishuis van de nieuwe werkgever past en je er een goed verhaal bij hebt? Alleen dat soort stappen zijn vrij uitzonderlijk. Als je binnen de IT wisselt en geen specifieke niche kennis hebt waardoor je naar een specialistisch bireau gaat (en dat lijkt gezien de geringe werkervaring van TS niet zo te zijn) is de range van wat je kan en hoort te verdienen toch gewoon overal ongeveer gelijk? Dan is er toch ook geen reden om geheimzinnig te doen? Iedere nieuwe werkgever die je graag wilt hebben snapt toch dat je een stapje wilt maken en het wel financieel interessant moet zijn? op die van de TS na blijkbaar

Ik blijf gewoon het probleem niet zien...
Als je al bij de vacature zet dat je een goed loon biedt sla je de plank flink mis als je dan met zo'n aanbod komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
FoundYa schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:47:
[...]

Als je al bij de vacature zet dat je een goed loon biedt sla je de plank flink mis als je dan met zo'n aanbod komt.
Maar dat is heel persoonlijk, zoals we in het salaris topic ziet.

Mijn werkgever is bijvoorbeeld van mening een auto een tool is en geen voorwaarde.
Dat je er privé ook wat aan kn hebben in de vorm van bijtelling vinden ze maar onzin.
En dus krijg je hem alleen als je hem ook moet hebben voor werk en anders niet.

Maar goed Dhr marketing krijgt er natuurlijk wel 1 want die werkt er al 10 jaar en verzint uiteraard het uiterlijk en belettering etc etc.

Met andere woorden, meerdere maten meten ;), een potentiële werkgever gaat het echt geen zak aan wat je ergens anders kreeg.
En dan het wel te weten en dan minder bieden is echt bespottelijk.
Je gaat weg om er op voorruit te gaan, en tuurlijk wat je doet en collega’s zijn belangrijk maar puntje bij het paaltje komt ben je er altijd achteraan aan het hobbelen als het om salaris gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Mektheb schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:57:
[...]

Mijn werkgever is bijvoorbeeld van mening een auto een tool is en geen voorwaarde.
Dat je er privé ook wat aan kn hebben in de vorm van bijtelling vinden ze maar onzin.

Maar goed Dhr marketing krijgt er natuurlijk wel 1 want die werkt er al 10 jaar en verzint uiteraard het uiterlijk en belettering etc etc.

Met andere woorden, meerdere maten meten ;), een potentiële werkgever gaat het echt geen zak aan wat je ergens anders kreeg.
Je gaat weg om er op voorruit te gaan, en tuurlijk wat je doet en collega’s zijn belangrijk maar puntje bij het paaltje komt ben je er altijd achteraan aan het hobbelen als het om salaris gaat.
Ergens weg gaan om er op vooruit te gaan is maar 1 van de vele redenen en, vind ik, lang niet altijd de juiste of de beste.

Een werkgever zal iemand betalen wat die werkgever diegene waard vind en met een beetje geluk is daar goed over nagedacht. In die zin is iemands huidige loon idd minder relevant, toch is het een volkomen normale vraag bij een sollicitatiegesprek en is het ook niet ongewoon dat ze vragen naar je laatste loonstrookje.

Dat daar zo spastisch over gedaan word door een aantal mensen hier, snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
unezra schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:15:
[...]

Zonder alle parameters te kennen, vind ik veel te kort door de bocht.

Ga bijvoorbeeld eens van een baan bij een overheidsinstantie naar het bedrijfsleven. Grote kans dat, tenzij je in de hogere functies zit, je er op gaat inleveren. De lagere en middenfuncties worden, zeker bij bijvoorbeeld een provincie of rijksoverheid, relatief goed betaald. (Soms lijkt het loon lager, maar vergeten mensen dat het bedrijfsleven in de regel de lonen voor 40 uur neer zet, terwijl veel overheden fulltime 36 uur is.)
Dat lijkt hier allemaal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
unezra schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:03:
[...]
Dat daar zo spastisch over gedaan word door een aantal mensen hier, snap ik niet.
Het is niet normaal. Sterker nog, in Duitsland is het delen van je salaris voldoende reden voor ontslag op staande voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
[...]

Ergens weg gaan om er op vooruit te gaan is maar 1 van de vele redenen en, vind ik, lang niet altijd de juiste of de beste.

Een werkgever zal iemand betalen wat die werkgever diegene waard vind en met een beetje geluk is daar goed over nagedacht. In die zin is iemands huidige loon idd minder relevant, toch is het een volkomen normale vraag bij een sollicitatiegesprek en is het ook niet ongewoon dat ze vragen naar je laatste loonstrookje.

Ik ben het helemaal met je eens, ik geef liever aan wat ik verdien, speel open en eerlijk, maar als jij wil weten wat ik nu verdien in nota bene het eerste gesprek en je laat me dan nog 3 gesprekken voeren waarna je me dit aanbod doet. Dan denk ik geef meteen even in het eerste gesprek aan wat jullie salarisindicatie is dan zijn overige gesprekken of het waard of niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Ja naja ik snap het wel.

Er zijn soms momenten dat je stappen kan maken van 500/750 brutto per maand als je overstapt omdat ze je echt graag willen hebben of dat je bij je vorige baan te laag bent begonnen omdat je geen keus had / slecht onderhandeld.

En dan overhandig je je huidige salaris en krijg je er 100/150 boven op terwijl als ze het niet weten ze je vaak veel meer bieden.
Helemaal vandaag de dag in IT land waar de banen voor het oprapen liggen.
De macht ligt op dit moment nog volop bij de werknemer, dat was een jaar of 6/7 wel anders.

Maar ben het wel met je eens dat transparantie de “mooiste” optie is, echter moet ik nog een werkgever tegen komen die uit zijn hart je betaald wat je waard ben.
En dat is meestal dus niet zo

[ Voor 7% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
Mektheb schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:08:
[...]

Ja naja ik snap het wel.

Er zijn soms momenten dat je stappen kan maken van 500/750 brutto per maand als je overstapt omdat ze je echt graag willen hebben of dat je bij je vorige baan te laag bent begonnen omdat je geen keus had / slecht onderhandeld.

En dan overhandig je je huidige salaris en krijg je er 100/150 boven op terwijl als ze het niet weten ze je vaak veel meer bieden.
Helemaal vandaag de dag in IT land waar de banen voor het oprapen liggen.
De macht ligt op dit moment nog volop bij de werknemer, dat was een jaar of 6/7 wel anders.

Maar ben het wel met je eens dat transparantie de “mooiste” optie is, echter moet ik nog een werkgever tegen komen die uit zijn hart je betaald wat je waard ben.
En dat is meestal dus niet zo
De banen voor het oprapen? Dat strookt totaal niet met wat ik om me heen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
FoundYa schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:13:
[...]

Dan weet ik niet welke regio je zit of wat je doet, maar ik krijg wekelijks berichten om ergens op gesprek te komen.

En als ik in mijn regio de top 10 IT bedrijven bekijk hebben ze allemaal een batterij aan vacatures open staan, die ze niet gevuld krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2020 20:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

FoundYa schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:13:
[...]

Ligt aan je functie natuurlijk.

Maar de banen voor het oprapen is vooral: de banen van werkgevers die niet voldoende willen betalen liggen voor het oprapen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Anoniem: 316512 schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:16:
[...]

Ligt aan je functie natuurlijk.

Maar de banen voor het oprapen is vooral: de banen van werkgevers die niet voldoende willen betalen liggen voor het oprapen. :)
Ja zo kan je het ook zien, maar er staat wel echt heeeeeel veel open.
Natuurlijk wel afhankelijk van je functie.

Maar alles van Support tot Netwerk tot Beheerder etc is genoeg te vinden, ik zit dan ook totaal niet in de “ontwikkelaar hoek”

[ Voor 6% gewijzigd door Mektheb op 27-09-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mektheb schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:08:
[...]

Ja naja ik snap het wel.

Maar misschien moet je dan zelf ook aangeven dat je je huidige salaris te laag vindt en niet overstapt tenzij ze daar ruim boven zitten. Je moet weten wat je wilt en het niet aan het toeval overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
downtime schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:20:
[...]

Maar misschien moet je dan zelf ook aangeven dat je je huidige salaris te laag vindt en niet overstapt tenzij ze daar ruim boven zitten. Je moet weten wat je wilt en het niet aan het toeval overlaten.
Klopt dat is ook zo, maar dat is onderhandelen en dat vinden veel mensen toch wel erg lastig

Inclusief ikzelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
donleone83 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:42:
...Ik blijf gewoon het probleem niet zien...
Dat hoeft natuurlijk ook niet. De een vertelt wel zijn of haar huidige salaris en de ander niet. Niemand verplicht je iets toch?
[...]
... In die zin is iemands huidige loon idd minder relevant, toch is het een volkomen normale vraag bij een sollicitatiegesprek en is het ook niet ongewoon dat ze vragen naar je laatste loonstrookje.

Je kunt altijd antwoorden wat je salariswens is. Dan ben je nog steeds degene die als eerste info geeft, maar kun je wel zelf bepalen hoe hoog je inzet. Of als eerste vragen om een salarisindicatie.

Bij onderhandelen is informatie macht en dus geld waard. En het zet de toon voor de waarde waarop je uiteindelijk vaak uitkomt. Denk aan die autoverkoper die vraagt wat je voor je eigen auto wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 567735

SkiFan schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:08:
[...]
Het is niet normaal. Sterker nog, in Duitland is het delen van je salaris voldoende reden voor ontslag op staande voet.
Die clausule is bij werkgevers die zoiets in hun contract opnemen nietig.
Denn nach der Rechtsprechung dürfen Arbeitnehmer ohne weiteres über ihr Gehalt sprechen, selbst wenn es im Arbeitsvertrag ausdrücklich verboten ist.
Bron (met toelichting) hier.

En omdat één bron géén bron is: hier nog één en hier nog één.

Voor grotere organisaties is er overigens ook de speciale Entgellttransparanzgesetz zodat je kunt toetsen of je als man of vrouw afwijkend behandeld wordt ten opzichte van je collega's die hetzelfde werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Anoniem: 567735 Goed om te horen, ik ging dus nog van oudere jurisprudentie uit. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

SkiFan schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:02:
@Anoniem: 567735 Goed om te horen, ik ging dus nog van oudere jurisprudentie uit. Dank!
Er is bij mijn weten is nooit jurisprudentie geweest die het spreken daadwerkelijk verbood, al is dus pas in 2009 de clausule getest. Dus ik begrijp niet op welke oudere jurisprudentie je doelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoundYa
Mektheb schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:57:
[...]

Onprettig gevoel de ene werknemer wel de andere niet, zo creëer je een onprettige sfeer en gaan je werknemers rennen.

Ik had het prettiger gevonden als hij niet naar mijn loon gevraagd had, waarschijnlijk hoopte hij dat het lager zou zijn en had hij er nog wat vanaf kunnen peuzelen.
Geef meteen aan wat je voor deze functie wil betalen dan weet je beide of vervolggesprekken lonen.
Niet pas bij een derde gesprek a 2 uur rijden en 2 uur / 1.5 met elkaar in gesprek zijn, incl 2x halve dag verlof.
Zou hij bij het eerste gesprek aangegeven hebben waar ligt jouw salariseis, had ik meteen kunnen zeggen minimaal xx boven mijn huidige loon. Dit gaat gewoon nergens over en komt op mij niet serieus over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
donleone83 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 07:16:
Ik heb ook als hiring manager aan de andere kant van de tafel gezeten. Het niet vertellen of er geheimzinnig over doen zou voor mij reden zijn niet door te gaan. In zo’n proces zoek je allebei openheid en vertrouwen om alvast een fijne werkrelatie te creëren. Maar: dat moet van twee kanten komen. Dan moet je er als kandidaat ook op kunnen vertrouwen dat je een serieus bod krijgt. Als ik vond dat je teveel verdiende of dat het niet in ons salarishuis zou passen, had je het namelijk ook meteen geweten en was ik de gesprekken niet verder aangegaan.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door DeveloperNL op 28-09-2020 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:13

FreakNL

Well do ya punk?

Bart2005 schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:15:
[...]

Eum 20% meer per maand maakt 20% meer per jaar... Beetje een vreemde opmerking...

Verder is 20% helemaal niet raar bij een baanwissel in het laag/midden segment. Ik ging ooit van 2900+lease maar 3600+lease met vergelijkbare secundaire voorwaarden... Das meer dan 20%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
FoundYa schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:51:
[...]

Geef meteen aan wat je voor deze functie wil betalen dan weet je beide of vervolggesprekken lonen.
Niet pas bij een derde gesprek a 2 uur rijden en 2 uur / 1.5 met elkaar in gesprek zijn, incl 2x halve dag verlof.
Zou hij bij het eerste gesprek aangegeven hebben waar ligt jouw salariseis, had ik meteen kunnen zeggen minimaal xx boven mijn huidige loon. Dit gaat gewoon nergens over en komt op mij niet serieus over.
Hiervoor moet je ook in de spiegel kijken. Je had ook kunnen beginnen met een salaris indicatie of kunnen vragen om een bandbreedte voordat je het gesprek aangaat/in het eerste gesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48
Ik heb ooit zo'n situatie gehad. Verdiende een prima salaris, met zeer goede arbeidsvoorwaarden (financiele sector) en werd benaderd om voor een ander bedrijf te gaan werken met nagenoeg ontbrekende secundaire voorwaarden. Ik heb ze toen voorgerekend hoe ik m'n secundaire voorwaarden waardeerde, en in welke range gesproken kon worden.

Ik kreeg een bod dat iets van 500E onder m'n bruto maandsalaris lag, zonder secundaire voorwaarden zoals een dertiende maand en een goed pensioen.

en heb toen gereageerd met "Ons beeld van mijn marktwaarde licht zo ver uit een dat ik niet denk dat wij tot een vruchtbare samenwerking kunnen komen, Blijkbaar heb ik mijn competenties niet goed uitgelegd" Bedankt voor de tijd en ik zal niet met een tegenbod komen.

Je houd dan de eer aan jezelf, je komt niet in de verleiding om na een lang onderhandelingsproces over kleingeld eigenlijk ontevreden te zijn over het totale pakket. Er is een kleine kans dat het slechte openingsbod gewoon een slechte HR afdeling betekend, en dat en even intern schreeuwen van de manager wel een fatsoenlijk bod komt.

Ik kreeg toen nog wel een paar mailtjes met kunnen we niet praten, en heb daar beleefd op gereageerd dat er te praten is zodra er een bod komt dat ook aangeeft dat ze echt willen praten. Toen uiteindelijk naar een amerikaans bedrijf gegaan waar ik wel een fatsoenlijk bod kreeg :)

TL;DR niet kruidenieren. Blijf bij je eisen, ga niet ergens werken als de start al niet klopt en zeker in de IT komt er vanzelf iets fatsoenlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 21:50

Zal best zo zijn, maar mij heeft het tot nu toe alleen gebeten.
Napo schreef op maandag 28 september 2020 @ 07:20:
Hiervoor moet je ook in de spiegel kijken. Je had ook kunnen beginnen met een salaris indicatie of kunnen vragen om een bandbreedte voordat je het gesprek aangaat/in het eerste gesprek.
Tegenwoordig wel een van de eerste vragen die ik stel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu stop ik simpelweg als men gekke dingen gaat doen. Zoek het uit. Ik zit er voor mijzelf, niet voor een of andere recruiter.

@TS: Persoonlijk zou ik weglopen. Reken erop dat je het komende jaar er niets bij gaat krijgen. Eer jij over bent, is het november, dan zit je 2 maanden van je nieuwe contract met salarisverhoging af. Feitelijk onderbieden ze dus 350 euro per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
FoundYa schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:08:
Ik ben het helemaal met je eens, ik geef liever aan wat ik verdien, speel open en eerlijk
Niet lullig bedoeld, maar dit is ronduit naief. Voor bedrijven is loon vaak veruit de hoogste kostenpost en het is ze dus nogal wat waard om je het minimum te geven waarvan ze weten dat jij het 'okay' vindt. Als jij hen je huidige loon geeft, geef je ze enorm veel informatie want nu weten ze dus waar jouw 'bodem' ligt. Heck; ze kunnen zelfs de gok wagen je minder te bieden met wat mooie praatjes over dat je de komende jaren "hard vooruit zal gaan", dat werkt vaak genoeg.

Je huidige salaris geven bij een sollicitatie is op geen enkele manier voordelig voor jou, en het maakt de onderhandelingspositie van de werkgever enorm veel sterker.

Zou je als je een huis verkoopt een bord in de tuin zetten met het absolute minimum wat je er voor zou willen hebben? Want dit is wel het soort bedragen waar we het over hebben op de lange termijn.

Neem dit aan van een 40-jarige die al een paar keer voor teleurstellingen is komen te staan: je werkgever is niet je 'vriend'. Hoe aardig ze ook zijn; als het om geld gaat, gaat het bedrijfsbelang voor hoe leuk je elkaar vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Pizza_Boom schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:39:
"Uiteindelijk dus 200 euro erbij gehad, met veel pijn en moeite"
Da's wel een van de redenen dat ik nu ik ZZPer ben niet meer terug wil naar loondienst. Onderhandelingen zijn heel anders. Het is eigenlijk veel simpeler en zakelijker, gewoon omdat het een onderhandeling is tussen twee bedrijven.

Heb vroeger ook altijd dat gezeik gehad; heel hard werken, een billability veel hoger dan collega's, en dan toch geneuzel over loonsverhogingen en bonussen omdat er altijd wel iets te vinden was wat niet goed was, als je maar hard genoeg zocht. Ik ben in de jaren (voor ik ging ZZPen) wel echt veel harder geworden. Wil je me niet goed betalen? Tja; dan maar eens rond gaan kijken. En dan worden ze snel heel zenuwachtig.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 28-09-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Hydra schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:14:
[...]

Da's wel een van de redenen dat ik nu ik ZZPer ben niet meer terug wil naar loondienst. Onderhandelingen zijn heel anders. Het is eigenlijk veel simpeler en zakelijker, gewoon omdat het een onderhandeling is tussen twee bedrijven.

Heb vroeger ook altijd dat gezeik gehad; heel hard werken, een billability veel hoger dan collega's, en dan toch geneuzel over loonsverhogingen en bonussen omdat er altijd wel iets te vinden was wat niet goed was, als je maar hard genoeg zocht. Ik ben in de jaren (voor ik ging ZZPen) wel echt veel harder geworden. Wil je me niet goed betalen? Tja; dan maar eens rond gaan kijken. En dan worden ze snel heel zenuwachtig.
Zelfde verhaal hier. Ik was 1800+ uur billable per jaar, maar kreeg er vaak net als de rest paar % er bij. Nu ik zie hoeveel interne medewerkers verdienen ipv bij consultancy, snap ik niet waarom ik zo lang ben blijven hangen, alleen vanwege een suffe leaseauto. Het is ook gewoon suf om je salaris aan te geven. Paar opdrachtgevers gehad die ruim 5k per maand betalen voor interne senior ontwikkelaars (en netjes betalen voor overuren). Bij consultancy/detachering is alles boven de 4k met crappy secundaire arbeidsvoorwaarden wel een beetje de max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:26
[b]DeveloperNL in "Contractvoorstel"DeveloperNL schreef op maandag 28 september 2020 @i.Stijn
Zelfde verhaal hier. Ik was 1800+ uur billable per jaar, maar kreeg er vaak net als de rest paar % er bij. Nu ik zie hoeveel interne medewerkers verdienen ipv bij consultancy, snap ik niet waarom ik zo lang ben blijven hangen, alleen vanwege een suffe leaseauto. Het is ook gewoon suf om je salaris aan te geven. Paar opdrachtgevers gehad die ruim 5k per maand betalen voor interne senior ontwikkelaars (en netjes betalen voor overuren). Bij consultancy/detachering is alles boven de 4k met crappy secundaire arbeidsvoorwaarden wel een beetje de max.
Klinkt bekend :) ... maar toch ook weer zeer afhankelijk van werkgever tot werkgever.
Ben ook recent overgestapt naar vaste dienst i.p.v. consulting, maar dit was mijn 1ste sollicitatie waarbij de werkgever toch iets of wat in de buurt kwam van mijn vorige loon (dat toch best hoog was als senior developer). Het is te zeggen iets minder loon, geen leasewagen, veeeel betere secundaire voorwaarden (inclusief veel beter pensioen, zeer flexibele werktijden, thuiswerk, beperkte afstand tot kantoor, betaalde overuren, niet meer klussen buiten werkuren voor andere projecten etc)
Én er is nu ook een open, duidelijke communicatie over opslag, bonussen en targets ... wat bij mijn oude consultancy job toch altijd natte vingerwerk was.

@TS : mijn enige advies is het volgende : vele toegevingen die je nu maakt, zal je later ook meedragen. Dus als je nu te weinig loon krijgt, heeft dat ook later invloed op je pensioen. Maar ook als je in de toekomst elders zou solliciteren want ook dan krijg je waarschijnlijk de vraag wat je nu verdient.
Pagina: 1 2 3 Laatste