Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-05 14:07
Beste Tweakers,

Op dit moment woon ik in een sociaal-huur-appartement. Doordat ik recent een "promotie"" heb gekregen, wilde ik serieus opzoek naar een koopwoning. Echter viel dit vies tegen doordat de prijzen in de stad waarin ik woon (en wil blijven wonen) enorm zijn gestegen. Zo kon je makkelijk 3-4 jaren terug voor 160.000 dicht bij het centrum een gezinswoning kopen. Maar nu voor dit bedrag heb ik precies een zelfde appartement als wat ik nu huur, alleen dan stukken verder van het centrum af.

Nu werd ik even "blij" toen ik er achterkwam dat er startersleningen bestaan. Helaas biedt de stad waarin ik woon geen starterslening om de hypotheek te verhogen. Enkel om je woning te verbouwen etc.

Mijn situatie:
- Vast contract
- In huidige schaal nog 6-7 jaar groeien in salaris
- Salaris: 38.000 per jaar (incl vakantiegeld en 13e maand) (Jan-2021 gaat salaris 2% omhoog i.v.m. Cao)
- Niet eerder een koopwoning gehad
- Spaargeld van rond de 20.000

Welke mogelijkheden zijn er nog meer? Ik las iets over een startershypotheek alleen hier kan ik online geen berekeningen over vinden (staat gelijk aan normale hypotheek)

-
Reden van dit topic:
- Informatie inwinnen die ik kan gebruiken bij de hypotheekadviseur (voorkennis is altijd handig)

---
Ik ben op de hoogte dat mogelijk per 1-jan-2021 de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft voor starters jonger dan 35 jaar. Ik ben dus niet van plan om dit jaar de overdracht al te laten plaatsvinden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:31
Jboy1991 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:07:

Welke mogelijkheden zijn er nog meer?
Samen kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdO79
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 00:02
Idd, of iemand die voor een bepaald deel garant kan/wil staan.

“Try to learn something about everything and everything about something.” - Thomas H. Huxley

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jboy1991
Hmm, buiten garant staan en samen kopen geen andere mogelijkheden dus

Dit is best spijtig, dit omdat mijn ouders niet vermogend zijn (ik ben de eerste in mn familie die kan/wil kopen). Samen kopen is ook geen optie omdat de relatie nog te pril is.

Dan denk ik dat voor nu de enige oplossing is:
In de sociale huurwoning blijven. Dan sparen tot ik het gemiste bedrag heb gespaard (en hopen dat de prijzen niet nog verder gaan stijgen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Zorgen dat je nog meer promoties krijgt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02

Vos

AFCA

Andere locatie zoeken, er is altijd wat te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:28
Anoniem: 316512 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:15:
Zorgen dat je nog meer promoties krijgt. ;)
Dat is de enige optie. Met sparen ga je het niet redden, prijzen stijgen sneller dan dat jij kan sparen. Tenzij de relatie stand houdt en die het salaris van de komende jaren 100% opzij kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 13:55
Verder buiten de stad en dan reisvergoeding vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Vos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:16:
Is inderdaad een mogelijkheid die ik aan het overwegen ben. Mijn wens blijft stad Groningen (of aan de buitenwijken). Echter stijgt nu dus juist de buitenwijken al naar de 200.000 (En tja ergens vind ik het niet waard om dit neer te leggen voor een buitenwijk met de wetenschap dat de WOZ-waarde 170.000 is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-05 00:28
Jboy1991 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:13:

Dit is best spijtig, dit omdat mijn ouders niet vermogend zijn (ik ben de eerste in mn familie die kan/wil kopen). Samen kopen is ook geen optie omdat de relatie nog te pril is.

In de sociale huurwoning blijven. Dan sparen tot ik het gemiste bedrag heb gespaard (en hopen dat de prijzen niet nog verder gaan stijgen).
Toch samen kopen, goed afbakenen bij de notaris. Gezien de verlaging overdrachtsbelasting is deze optie bijna nu net zo veilig als samen huren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MoldyInko
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-03-2021
De markt is goed verziekt.

Mijn tip is je kans af te wachten en als het kan altijd op een salaris de hypotheek zetten.
Mocht je met je partner uit elkaar gaan dan kun je het allemaal namelijk nog betalen.

Vaak genoeg gezien dat mensen dit advies negeren en dan komt er een scheiding. Dan heb je meer ellende dan moet je nog met elkaar zien uit te komen. En dan zijn er vaak nog talloze andere zaken die dan nog niet goed geregeld zijn maar dat is meer offtopic.

Ben je alleenstaand dan afwachten tot er iets voorbij komt wat te betalen valt en waar je niet krom voor hoeft te liggen aan een torenhoge hypotheek.

[ Voor 9% gewijzigd door MoldyInko op 31-08-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 16:16

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat laatste gaat em gewoon niet worden, tegen de huidige prijsstijgingen kun je helaas niet sparen (of je moet 20k per jaar kunnen sparen)...
De beste optie is op 2 salarissen kopen (en risico op scheiding accepteren), gevolgd door flink promotie maken. De markt is overspannen tot-en-met (en is dat al een paar jaar), en er zijn gewoon te weinig huizen om iedereen een 'normaal' huisje te geven. Gevolg is dat je in de populairdere gebieden gewoon pech hebt.

Ja, echtscheidingen zijn meteen gedwongen verkoop of gedoe, maar alternatief is 'niet kopen', en dat schijnt ook lastig te zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door FreezeXJ op 31-08-2020 20:24 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

In je handjes knijpen dat je een sociale huurwoning huurt en wat je daarmee bespaart + 2x de Nibudnorm op je spaarrekening zetten per maand. Wat je zegt, kopen is op dit moment voor jou ongunstig. Je kan ook een huisgenoot nemen, dat is nog voordeliger en zo spaar je nog sneller het geld bij elkaar. Je gaat de prijsstijgingen in elk geval niet bijhouden.

Ik zou eigenlijk zeggen dat je sowieso naar de vrije sector moet omdat sociale huur voor alleenstaanden tot 35k per jaar is. Maar laten we eerlijk zijn: daar kom je niet tussen in je eentje.

[ Voor 31% gewijzigd door Michael_OsGroot op 31-08-2020 20:30 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:39

Kek

3flix

MvdO79 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Idd, of iemand die voor een bepaald deel garant kan/wil staan.
ik had begrepen dat dit helemaal niet mer mogelijk is... maar als dat anders blijkt zie ik dat graag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:36
Er zijn nog legio andere mogelijkheden:
  • Langer doorsparen
  • Goedkoper huis zoeken (bijvoorbeeld kleiner huis)
  • Op andere locaties kijken
En zelfs 'helemaal niet kopen' is een mogelijkheid ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jboy1991
Ik wil jullie bedanken voor de adviezen en het aangeven dat er niet veel meer mogelijk is dan:
- Meer verdienen
- Samen een huiskopen
- Meer sparen

Ik denk dat het voor nu dan verstandig is om te blijven waar ik nu zit. En in de toekomst samen met mijn partner maar op jacht gaan. (spijtig mis ik juist net 20.000 euro). Dus had gehoopt op een ander vorm van bijlenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36

Nu werd ik even "blij" toen ik er achterkwam dat er startersleningen bestaan. Helaas biedt de stad waarin ik woon geen starterslening om de hypotheek te verhogen. Enkel om je woning te verbouwen etc.
Is het een idee om een kluswoning te zoeken voor rond de 160k, en die starterslening aanwenden om de boel te verbouwen?

Ik heb het op een soortgelijke manier aangepakt. Ben wel een jaar bezig geweest met klussen, maar het scheelt dat ik (en vrienden/familie) allemaal rechterhanden hebben.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Kijk, het is de bedoeling dat je er financieel zo voor staat dat je dus de hypotheek kan afbetalen. De reden dat deze niet hoger uitpakt, is omdat je dit financieel niet kan.

Zelfs al zou je meer kunnen lenen (andere vorm van bijlenen zoals je zegt). Elke "extra" constructie gaat je alleen maar financieel ongezonder maken met alle gevolgen van dien.

Daarnaast moet voor jouw salaris + eigen geld heus wel iets mogelijk zijn. Je had het over een huis van 160k, maar met jouw salaris kan je volgens mij prima rond de 300k zitten.

p.s.

De overdrachtsbelasting in 2021 is "leuk" maar gaat ook domweg direct inhouden dat alle huizen 2% duurder worden. Wat dat betreft boeit het helemaal niets of je nu iets tegenkomt of volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Douweegbertje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:46:
Kijk, het is de bedoeling dat je er financieel zo voor staat dat je dus de hypotheek kan afbetalen. De reden dat deze niet hoger uitpakt, is omdat je dit financieel niet kan.

Zelfs al zou je meer kunnen lenen (andere vorm van bijlenen zoals je zegt). Elke "extra" constructie gaat je alleen maar financieel ongezonder maken met alle gevolgen van dien.

Daarnaast moet voor jouw salaris + eigen geld heus wel iets mogelijk zijn. Je had het over een huis van 160k, maar met jouw salaris kan je volgens mij prima rond de 300k zitten.

p.s.

De overdrachtsbelasting in 2021 is "leuk" maar gaat ook domweg direct inhouden dat alle huizen 2% duurder worden. Wat dat betreft boeit het helemaal niets of je nu iets tegenkomt of volgend jaar.
Was het maar zo'n feest van 300k. Helaas kan ik max een hypotheek krijgen van 176.000 euro aldus alle berekentools.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Jboy1991 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Was het maar zo'n feest van 300k. Helaas kan ik max een hypotheek krijgen van 176.000 euro aldus alle berekentools.
Sorry, ik heb mij even vergist in je salaris.

Overigens ik had ongeveer dezelfde vraag gesteld, alleen kwamen wij 10.000 te kort (jij 20k volgens mij nu?): Zie mijn topic: Lenen naast hypotheek

Uiteindelijk hebben wij gewacht en verder gespaard. Ik ben heel blij dat ik dit had gedaan en we hebben zelfs nog verder gespaard wat ons veel meer ruimte had gegeven.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Jboy1991 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:18:
met de wetenschap dat de WOZ-waarde 170.000 is
De WOZ is op geen enkele manier een correcte indicator voor de huidige waarde van een woning.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan loop eens bij een hypotheek adviseur binnen. Die online tools kennen alleen de digitale waarheid, niet de echte.

En idd, als alleenstaande starter op de woningmarkt is het nu lastig. Bij ons in de buurt mag je al blij zijn als er überhaupt iets onder de twee ton beschikbaar is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
naitsoezn schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

De WOZ is op geen enkele manier een correcte indicator voor de huidige waarde van een woning.
Totaal niet. En vraagprijzen ook niet. Van alles wat ik om me heen zie gaat alles minimaal 20k boven vraagprijs weg in Groningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:54

RedFox

Heb je een OV ofzo?

https://duokoop.nl/ zou nog een optie kunnen zijn. Jij koopt het huis, zij de grond en die pacht je dan. Nadeel is wel dat je niet profiteert van de waardestijging van de grond.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 12:50
Mocht je geld willen lenen, kijk dan eens of dat bij je ouders kan.

Dat kan tot ruim een ton belastingvrij (het is dan een schenking uiteraard).

[ Voor 7% gewijzigd door WolfsRain op 31-08-2020 21:30 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Anoniem: 677216

WolfsRain schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:29:

Lekker de posts van de TS gelezen...
Jboy1991 in "Te weinig hypotheek voor een gewenste woning"
Sowieso vrij bizar om ervan uit te gaan dat de gemiddelde ouders zomaar een ton kunnen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 14:51

WhySoSerious

Be the change.

Hoeveel kan je op jaarbasis sparen? Landelijk gezien stijgen de huizenprijzen rond de 7% per jaar de afgelopen jaren, al vermoed ik dat dat in Groningen iets minder hard gaat
Weet je meer te sparen dan die stijging, dan heb je een kans in deze markt. Minder, dan is het wachten op een daling van de prijzen ( hou je adem niet in... ).
Denk ook niet dat wegvallen van overdrachtsbelasting in je voordeel is, reken jezelf niet rijk.

Ga geen andere leningen aan, rente daarop is hoger en bent dus alleen maar meer kwijt. Sparen, sparen, sparen.

Alternatieve woonvormen onderzocht? Tiny House bijv, samen huren om meer te kunnen sparen?

Zijn ouders zijn helaas niet vermogend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:27
Jboy1991 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:43:
Ik wil jullie bedanken voor de adviezen en het aangeven dat er niet veel meer mogelijk is dan:
- Meer verdienen
- Samen een huiskopen
- Meer sparen

Ik denk dat het voor nu dan verstandig is om te blijven waar ik nu zit. En in de toekomst samen met mijn partner maar op jacht gaan. (spijtig mis ik juist net 20.000 euro). Dus had gehoopt op een ander vorm van bijlenen.
Er is nog een optie, duokoop.
Ik ben er niet kapot van, maar kan zijn dat je daardoor net wel kan kopen wat je anders niet kon kopen.
Jij koopt het huis, investeerder koopt de grond, en daar betaal je pacht voor.
Als je dan paar jaar later wat meer verdient (of inmiddels een partner hebt), koop je de grond alsnog en is het wellicht toch gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimpbizkitnl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-04 12:04
ybos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Ik ben er niet kapot van, maar kan zijn dat je daardoor net wel kan kopen wat je anders niet kon kopen.
Als je dan paar jaar later wat meer verdient (of inmiddels een partner hebt), koop je de grond alsnog en is het wellicht toch gelukt :)
drukt het bedrag wat je moet betalen voor het pachten niet op de hoogte van wat je kan lenen als hypotheek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 09:18
Ongeveer modaal inkomen, eenverdiener. Dat is anno 2020 geen beste situatie.

Twee uitwegen:
- dat inkomen moet flink omhoog
- er moet een verdienende partner bij

38.000 klinkt als heel wat, maar om de gemiddelde koopwoning in NL te financieren heb je 65.000 nodig.

Gelukkig is er nog een alternatief voor TS: blijven zitten en sparen. Hij is een van de gelukkigen die een huurwoning heeft. Daardoor is zijn situatie niet zo slecht als van veel modaal verdienende starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Pimpbizkitnl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

drukt het bedrag wat je moet betalen voor het pachten niet op de hoogte van wat je kan lenen als hypotheek?
Heel gek, maar slechts deels.
Toevallig staat mijn huis ook te koop via deze constructie. Makelaar vertelde als je normaal 200.000 kan lenen, je via deze constructie een huis tot 250.000 ongeveer kan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
“Koop de stenen, huur de grond.”

Kan aantrekkelijk zijn als opstapje in de woningmarkt. Onder de voorwaarde dat je inkomen een stapje stijgt en je jezelf kan vrijkopen uit de constructie. Want op lange termijn is het precies verkeerdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 23:14
WhySoSerious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:36:
[...]

Hoeveel kan je op jaarbasis sparen? Landelijk gezien stijgen de huizenprijzen rond de 7% per jaar de afgelopen jaren, al vermoed ik dat dat in Groningen iets minder hard gaat
Dan houd je de huizenmarkt niet echt goed bij. Groningen is al een aantal kwartalen de provincie met de hoogste stijging en de stijging in de stad Groningen is nog een stukje hoger dan in de provincie.

Maar met een sociale huurwoning in de stad Groningen zou ik geen grote haast hebben om een huis te kopen. Ik vermoed dat de prijzen in de stad voor deze prijscategorie nog wel eens wat kunnen gaan dalen binnenkort. De vraag vanuit de (ouders van) studenten zal namelijk een stuk lager worden door de maatregelen mbt de overdrachtsbelasting en doordat er vanwege corona veel minder studenten een kamer zoeken. Volgens mij was er voor het eerst in jaren heen tekort aan kamers aan het begin van het jaar. Dat is toch wel een teken aan de wand.

Wij je toch iets zoeken, houd er dan rekening mee dat de verkoopprijzen een stuk hoger liggen dan de Funda vraagprijzen. Maar in de Oosterparkwijk of Selwerd of misschien Beijum of Lewenborg zou je wellicht nog wel wat kunnen vinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:47
Gefeliciteerd, je zit in een sociale huurwoning op wat klinkt als een goede locatie en hebt de jackpot dus al gewonnen. Lekker blijven zitten, misschien eens naar kopen gaan kijken als je denkt aan trouwen/kinderen. Dus als je relatie zo is dat je wel samen iets durft/wilt kopen. Ondertussen je een slag in de rondte sparen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik kan me heel goed voorstellen dat je in Groningen stad wilt blijven wonen, maar de markt is momenteel compleet overspannen. Ik heb al vaak gehoord dat er soms 20 tot 30 kijkers zijn en er flink wordt overboden. Dus bij de prijzen op Funda kun je soms tienduizenden euro's bij op tellen. Mensen uit de Randstad verwachten het misschien niet, maar het is een gekkenhuis.

Nu zijn wij en inmiddels een hoop mensen die we kennen, en de mensen die zij weer kennen, de stad uitgegaan. Wij zelf vanuit een koopwoning. We konden dus goed verkopen (letterlijk in 2 dagen weg en overboden) en in één van de omliggende gemeentes goed kunnen kopen. Dat maakte de beslissing misschien makkelijker dan voor jou nu.

Wij lachten eerst mensen uit die vanuit de stad naar, in onze ogen 'de provincie' gingen. Daarna werden wij uitgelachen toen we in de provincie gingen wonen, maar inmiddels zijn velen gevolgd.

Secht één iemand is uiteindelijk terug gegaan naar de stad vooral vanwege de kinderen die hun vriendjes en school misten. De rest woont nog prinsheerlijk rondom de stad.

Ik weet en snap dat je in je post duidelijk aangeeft in Groningen te blijven wonen, maar gezien onze ervaringen wilde ik toch voor de optie pleiten om de stad te verlaten.

Natuurlijk zijn er ook genoeg redenen om het niet te doen. B.v. als je geen auto hebt, dan is de stap te groot denk ik. Andere dingen die het mij ook echt onmogelijk lijken maken zijn als je veel uitgaat etc.

Wij begonnen ons met afvragen wat we nu echt het belangrijkste vonden. Eigenlijk de stad in lopen of fietsen deden we amper meer. En de ruimte en het huis wat we ervoor terug kregen zou onmogelijk zijn in de stad.

Je kunt dan evt. kiezen voor de kleinere plaatsen als Ten Boer, Bedum, Eelde of Zuidbroek. Maar ook voor plaatsen met meer faciliteiten zoals Hoogezand, Leek en mogelijk zelfs bepaalde wijken in Haren. Het is bijna allemaal een paar minuten op de snelweg en je bent weer in de stad. Vooral vanaf de oostkant (A7 tot aan Nieuweschans).

Het went zo snel. En ja, parkeren is dan even zuur, maar op jaarbasis stelt het weinig voor.

Misschien als, als je stiekem het zoekgebied op Funda vergroot vind je iets wat het de moeite waard lijkt om het te overwegen.

Zo niet, dan ben ik bang dat het advies van blijven zitten waar je zit, sparen en wachten tot de markt afkoelt wel het beste advies is.

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-05 12:50
Anoniem: 677216 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:34:
[...]

Lekker de posts van de TS gelezen...
Jboy1991 in "Te weinig hypotheek voor een gewenste woning"
Sowieso vrij bizar om ervan uit te gaan dat de gemiddelde ouders zomaar een ton kunnen missen.
Heb ik kennelijk overheen gelezen, excuses! Ik suggereer overigens nergens dat een gemiddelde ouder dat heeft liggen (zie het woordje "kan"). Dat gaat hier dus sowieso niet op, maar is wel altijd het eerste waar ik aan denk. Het hoeft trouwens ook geen ton te zijn. Het is tot een ton.

Dat je nu in een sociale huurwoning zit, en promotie krijgt, dat geeft natuurlijk wel de perfecte gelegenheid om door te sparen in ieder geval de komende jaren en daarna iets te kopen (wat dan wel precies aan je wensen voldoet).

[ Voor 40% gewijzigd door WolfsRain op 01-09-2020 01:40 ]

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Jboy1991 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Wat zijn je verwachtingen van de markt in Groningen? Als opstapje kan je ook dat appartement wat verder van het centrum kopen en dat weet verkopen als je er klaar voor bent om samen iets leukers te kopen. Dan heb je overwaarde en wordt het wat makkelijker.

Je moet vooral iets zoeken met groeipotentieel. Maar ga toch eens praten met een adviseur. Wie weet komt hij net met een iets hoger bedrag en kun je toch iets meer dan je dacht. Wij hebben na deze gesprekken onze zoektocht voortgezet in een wat hogere prijsklasse. Dat was een hele verrassing.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-09-2020 06:40 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
Zo lang mogelijk scheefhuren is de beste methode. Heb zelf tot mijn 35e in een sociale huurflat gezeten en 10k per jaar gespaard.
Daarna is een huis kopen simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:16:
De vraag is alleen of dat een woning is waar je in wilt wonen op een locatie waar je graag wilt wonen. Je moet je wel bedenken dat dit soor woningen, die nu uit noodzaak gekocht worden, ook de eerste woningen zijn die uit de gratie gaan vallen op het moment dat de woningmarkt weer afkoelt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

FireAge schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:32:
Zo lang mogelijk scheefhuren is de beste methode. Heb zelf tot mijn 35e in een sociale huurflat gezeten en 10k per jaar gespaard.
Daarna is een huis kopen simpel.
Scheefhuren kan alleen als je instapt met een heel laag inkomen. Mijn salaris was vanaf dag 1 van mijn woningzoektocht al net te hoog om ook maar enige kans te maken in de sociale huur. Daarnaast ben ik ook nog eens in een heel andere regio gaan wonen toen, waardoor ik eventuele inschrijftijd bij een woningbouwvereniging toch had kunnen afschrijven. :)

Mijn zusje zit nu in jouw situatie. Maar het lijkt leuker dan het is. Spaar je in 2 jaar 16k bij elkaar, blijken de huizen ongeveer 14k duurder te zijn geworden en ben je nog niet enorm veel opgeschoten. Maar het is zeker niet kansloos. Je kunt wel sparen en salarisverhogingen scoren tot er iets op je pad komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 21:12

Of geld lenen bij je ouders?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:02

---
Ik ben op de hoogte dat mogelijk per 1-jan-2021 de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft voor starters jonger dan 35 jaar. Ik ben dus niet van plan om dit jaar de overdracht al te laten plaatsvinden.
Mocht je toch iets tegenkomen zou ik niet hierop wachten. Alle starters hebben hiermee te maken en zullen dat geld gebruiken. Oftewel het enige wat er gebeurd is dat alle starters +/-5k meer gaan bieden en je daarmee alsnog hetzelfde huis kunt kopen alleen dan voor die 5k meer. Alleen als je nu een huis vind kun je wel kijken of je de daadwerkelijke overdracht na 1 jan kunt zetten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 12:21
Lekker in die sociale huurwoning blijven zitten en geld opzij blijven zetten. Je hebt een huis en er is dus geen echte noodzaak om er een te kopen.
Die correctie op de woningmarkt komt vanzelf. Op dat moment heb jij genoeg spaargeld en kan je kopen wanneer het bloed van huidige kopers op straat ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Chedara schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:54:
Lekker in die sociale huurwoning blijven zitten en geld opzij blijven zetten. Je hebt een huis en er is dus geen echte noodzaak om er een te kopen.
Die correctie op de woningmarkt komt vanzelf. Op dat moment heb jij genoeg spaargeld en kan je kopen wanneer het bloed van huidige kopers op straat ligt.
Je bent je evan bewust dat:
- men dit al meer dan 15 jaar roept
- degenen die het roepen ook degenen zijn die nog steeds geen eigen woning hebben, terwijl ze dat blijkbaar wel heel graag zouden willen (maar dan over de rug van een ander)

Er komen correcties, maar de markt herstelt zich daarna gewoon weer. Je moet ook maar net het geluk hebben, dat jij je baan kon houden en die huiseigenaar met maar weinig opgebouwde WW rechten niet. De kopers van nu zetten hun rente bijna allemaal voor 20 jaar vast tegen een heel laag tarief. Zolang ze gewoon kunnen blijven betalen, komen die huizen de komende 20 jaar niet op de markt als ze onder water staan. Dan blijven mensen gewoon plakken tot betere tijden.

Maar als je nou wacht tot Mark Rutte een ongeluk krijgt, kun jij misschien wel premier worden.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-11-2024
Je doet er goed aan om een sommetje te maken hoeveel het kost om na een jaar of anderhalf jaar uit elkaar te gaan. Schets hierbij een worst- en een bestcase scenario. Dit maakt voor jou inzichtelijk of het risico op samen kopen het waard is. Hierin moet je natuurlijk scenarios meenemen dat de huizenprijzen zich verder ontwikkelen of ietwat afkoelt.

Dit klinkt heel koud en zakelijk, maar dat is het ook. Het is namelijk geen kleine uitgave die je doet. Persoonlijk zie ik het niet zo snel gebeuren dat de huizenprijzen aan de onderkant van de markt hard gaan dalen, zeker niet met de afschaffing van de overdrachtsbelasting voor starters... Maar dat is koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:42

Stoney3K

Flatsehats!

En aan de andere kant zijn er altijd huizenbezitters die beweren dat gisteren kopen altijd gunstiger gaat zijn en dat de prijzen alleen maar zullen stijgen, stijgen, stijgen tot in het oneindige. Maar uiteindelijk wordt dat gewoon een luchtkasteel.

Ik kan het argument van 'snel kopen' wel begrijpen, tegen de huidige inflatie van de huizenprijzen kun je niet op sparen, en uiteindelijk kom je dan op een punt dat je je spaargeld niet meer snel genoeg kan oppotten om de kosten koper te kunnen betalen (dus de k.k. stijgt dan zelfs sneller dan je kan sparen).

Maar in deze corona-tijd heb je ook te maken met een enorme economische nasleep. Dus daar zou ik op zijn minst even de kat voor uit de boom kijken, Als er straks veel werkgevers failliet gaan en er dus behoorlijk wat mensen op straat staan, dan zullen de huizenprijzen wel omlaag móeten want anders krijgen verkopers ze aan de straatstenen niet meer kwijt.

Als je dus nú zou kopen en de prijzen gaan ineens de afgrond in vanwege COVID, dan ben je geld weg aan het gooien. Wacht je dat af, dan ben je aan het einde van volgend jaar de ziende koning in het land der blinden, want jij hebt wel een fatsoenlijke baan, spaargeld, en misschien ook meer zekerheid in je relatie.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

battler schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:45:
[...]

Of geld lenen bij je ouders?
Dat geld moet er natuurlijk wel zijn dan. TS had al aangegeven dat dat niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Chedara schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 08:54:
Je doet net alsof een sociale huurwoning heel goedkoop is. Dat is gewoon onzin. Het is soms gewoon zo dat een hypotheek in maandlasten gelijk is of in elk geval niet veel duurder dan huren. Ik zit nu al jaren in een sociale huurwoning en elk jaar gaat de huur keihard omhoog. Als ik het vergelijk met 10 jaar geleden betaal ik nu 3 a 400 euro meer 8)7 Zelf NU met corona mag er iets van ~4% verhoging komen.

Ik ga straks 2.1% rente betalen voor mijn hypotheek. Ik kan een potje geld lenen (9000 euro) voor verduurzaming. Dit gaat mij weer geld besparen op mijn maandlasten. Elke maand betaal ik de hypotheek af waardoor je effectief gezien echt iets doet met je geld.

Zelf al verliest mijn huis een ton in waarde dan veranderd er niets zolang wij beide onze baan behouden en zoals eerder aangegeven kan de markt zich ook weer herstellen. Het laatste waar we bang voor zijn is dat iets te duur is. We hebben gedegen keuzes gemaakt in de hypotheek en al zou 1 van ons z'n baan verliezen dan redden we het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Douweegbertje schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:17:
[...]

Je doet net alsof een sociale huurwoning heel goedkoop is. Dat is gewoon onzin. Het is soms gewoon zo dat een hypotheek in maandlasten gelijk is of in elk geval niet veel duurder dan huren. Ik zit nu al jaren in een sociale huurwoning en elk jaar gaat de huur keihard omhoog.
Als je huren met kopen gaat vergelijken dan komen er nog meer kosten bij die koopwoning dan alleen de maandlasten van de hypotheek natuurlijk. Denk aan onderhoud (als de buitenboel geschilderd moet, de CV-ketel stuk is of er een ruit gesloopt wordt mag je het zelf betalen) of zaken zoals opstalverzekering en onroerende-zaakbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15
Je kunt uiteraard een kleinere woning nu nemen, dan heb je in elk geval een koopwoning en de gok nemen dat de woning in waarde stijgt. Je kunt altijd later nog kijken voor een grotere woning waarbij je dan op de huidige woning mogelijk een flinke overwaarde hebt.

Mijn vriendin en ik hebben dat bij onze beide woningen namelijk gehad, een overwaarde van in totaal €150.000,- wat niet mis is (een kleine gezinswoning, 8 jaar in mijn bezit en een appartement, 4 jaar in haar bezit). Daarnaast leggen we ons salaris nu samen waardoor we ineens een groot herenhuis kunnen kopen.

Let op, de markt is nu helemaal doorgedraaid, het kan zijn dat de woningmarkt een keer instort waardoor je woning minder waard wordt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje

Douweegbertje

Stoney3K schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:22:
[...]

Als je huren met kopen gaat vergelijken dan komen er nog meer kosten bij die koopwoning dan alleen de maandlasten van de hypotheek natuurlijk. Denk aan onderhoud (als de buitenboel geschilderd moet, de CV-ketel stuk is of er een ruit gesloopt wordt mag je het zelf betalen) of zaken zoals opstalverzekering en onroerende-zaakbelasting.
Dat had ik meegenomen. Net als het gebrek aan verduurzaming in de huurwoning, de huurverhoging bij een nieuwe keuken/douche als je dat na 15 jaar zou willen en servicekosten. Je doet net alsof je klaar bent met de kale huur en in de watten wordt gelegd. Is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 11:18

Awaken1

All hail the mighty hypnotoad!

er zijn een paar opties die je kan doen:

- Goedkopere woning zoeken: Dit betekent waarschijnlijk buiten waar je wil wonen of lang wachten. Als je hier voor gaat zou ik proberen om wat te netwerken met makelaars. Ga naar een soortgelijke woning om te bezichtigen en vraag eens of er meer op de markt komen en welke prijzen gangbaar zijn. Als je een snelle vergelijking wil hebben dan zoek je de prijs per m2 op in de buurt dat je wil wonen en dan weet je snel of een huis 'goedkoop' is of niet. Een aankoopmakelaar kan hierbij ook helpen en dit kost je pas iets als je het huis ook koopt.

- Andere locatie zoeken: Dit is misschien een pijnlijk advies maar je moet denk ik kiezen of je liever woont waar je nu woont of liever een woning koopt. Ik weet niet waar je een woning zoekt maar overal zijn de prijzen hard gestegen en ik voorzie niet dat ze gaan dalen de komende jaren (tenzij corona nog jaren doorgaat). Ga eens in andere wijken praten en kijken wat er op de markt is. Voorbeeld: Ik zou liever in Nijmegen Altrade kopen maar voor hetzelfde geld krijg ik in Lent het dubbele aantal m2. Dan kan ik kiezen of ik liever in een hok onder de trap woon of in een comfortabel appartement. Je bent toch een behoorlijke tijd van je leven in je huis.

- Woning met verkoopclausule: je hebt ook woningen die aangeboden worden met een verkoopclausule dat de vorige eigenaar bijvoorbeeld 50% van de verkoopprijs krijgt als je het huis verkoopt. Dan hoef je maar de helft van het bedrag te financieren. Hier moet je goed opletten op de kleine letters: Wie is echt eigenaar, kan je verbouwen, vanaf wanneer mag je verkopen, is er een minimumbedrag voor de verkoper etc. Deze huizen komen overigens niet vaak op de markt.

- Woning overkopen van verhuurders: Mogelijk is er een optie dat je verhuurders van de woning af willen. Kleine kans maar niet geschoten is altijd mis.Bel ze op of vraag ze op de koffie en leg je situatie uit. Je weet maar nooit.

- Meer zelf financieren: Gewoon meer sparen. Altijd handig om te doen. Ga frugaal leven (zoek een FIRE of oid op) en zorg dat je elke maand een goed bedrag kan sparen. Als je een kwart van je inkomen kan sparen dan scheelt dat ong 30k aan hypotheek per jaar. Je kan ook kijken of je evt. eenmalig een gift kan krijgen maar ik las al dat dit waarschijnlijk niet mogelijk is.

- Startersleningen e.d.: er zijn wat overheidsinitiatieven om mensen te helpen aan een woning maar als de stad of dorp waar je woont al weinig starterswoning op de markt zijn dan ga er maar niet vanuit dat dit gaat komen. Je kan altijd navragen bij het lokale gemeenteloket of er iets is. Soms kunnen ze je doorverwijzen naar instanties die mogelijk een soort starterslening kunnen aanbieden tegen lage rente. Let wel op dat je hier goed onderzoek doet en niet in zee gaat met een lening van 50k tegen 5% rente.

Heb je verder leningen e.d. afbetaald (telefoon, studie, etc.)? dit heeft impact op het te lenen bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-05 08:47

Heel veel mensen zitten met het zelfde issue en doordat niemand meer uit zn sociale huurwoning gaat zijn die ook zo verschrikkelijk schaars. omdat woningen kapot duur zijn... ellende momenteel

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

maubaan schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:38:
[...]

Heel veel mensen zitten met het zelfde issue en doordat niemand meer uit zn sociale huurwoning gaat zijn die ook zo verschrikkelijk schaars. omdat woningen kapot duur zijn... ellende momenteel
Dat komt natuurlijk ook doordat er onder de streep genomen te weinig huizen in Nederland zijn. De meest eenvoudige, structurele oplossing is gewoon woningen bij bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:11:
Ongeveer modaal inkomen, eenverdiener. Dat is anno 2020 geen beste situatie.

Twee uitwegen:
- dat inkomen moet flink omhoog
- er moet een verdienende partner bij

38.000 klinkt als heel wat, maar om de gemiddelde koopwoning in NL te financieren heb je 65.000 nodig.

Gelukkig is er nog een alternatief voor TS: blijven zitten en sparen. Hij is een van de gelukkigen die een huurwoning heeft. Daardoor is zijn situatie niet zo slecht als van veel modaal verdienende starters.
Optie 3: toch buiten de stad gaan wonen.
Het gaat hier wel over Groningen he, daar zijn buiten Groningen stad volgens mij nog meer dan genoeg goedkope woningen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
Je doet net alsof een sociale huurwoning heel goedkoop is. Dat is gewoon onzin. Het is soms gewoon zo dat een hypotheek in maandlasten gelijk is of in elk geval niet veel duurder dan huren. Ik zit nu al jaren in een sociale huurwoning en elk jaar gaat de huur keihard omhoog. Als ik het vergelijk met 10 jaar geleden betaal ik nu 3 a 400 euro meer 8)7 Zelf NU met corona mag er iets van ~4% verhoging komen.
Inderdaad. Ik heb aardig inzicht in wat mijn grootmoeder betaald, is niet heel veel minder dan ik per maand. Alleen omdat zij huursubsidie krijgt is het netto voor haar veel goedkoper, maar dat doet aan de huurprijs niets af. En zij zit er ook al 50 jaar ofzo.
Ik ga straks 2.1% rente betalen voor mijn hypotheek. Ik kan een potje geld lenen (9000 euro) voor verduurzaming. Dit gaat mij weer geld besparen op mijn maandlasten. Elke maand betaal ik de hypotheek af waardoor je effectief gezien echt iets doet met je geld.
Dat vind ik best een hoge rente. Ik sloot eind vorig jaar af en zit daar een half % onder en lees nu al rentes die op 1,05 tot 1,2 staan...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chedara
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:05:
[...]

- degenen die het roepen ook degenen zijn die nog steeds geen eigen woning hebben, terwijl ze dat blijkbaar wel heel graag zouden willen (maar dan over de rug van een ander)
Ik ben mij daar zeker bewust van en die correctie is ook gebeurt in de periode 2008 tot 2012!
De huizenprijzen waren in de periode tot 2008 enorm gestegen en er kwam een correctie. Veel problemen met huizenkopers die hun huis tegen woekerprijzen hebben gekocht en creatieve financieringsmogelijkheden zijn aangegaan om een huis boven het budget te kopen. Resultaat: Huizen die 'onder water staan', gedwongen verkopen, mensen die financieel geholpen moesten worden.
Ik praat uit ervaring heb nml. zelf een huis gekocht in 2007. Mijn situatie was vergelijkbaar met die van TS. Ook ik woonde in een sociale huurwoning. Niet de beste woning, maar op zich niets mis mee, goede locatie, paste bij mijn leefstijl. Ik had een goede steady baan met groei mogelijkheden. Ik had de leeftijd en leefsituatie dat ik zou kunnen kopen. Bovendien een drang om toch voor mijn 30e een huis te kopen. Met dezelfde redenen zoals hierboven ook aangegeven heb ik de koop van woning gerationaliseerd:
- Huizenprijzen blijven toch wel stijgen, zelf na een correctie.
- Huurprijzen stijgen.
- Sparen kost alleen geld. (zelfs toen de spaarrente veel hoger lag)

Het resultaat is dat ik uiteindelijk mijn woning te duur heb gekocht en het uiteindelijk langer duurde voor ik wel meerwaarde in het huis had zitten. Ok het is goedgekomen (huizenprijzen blijven immers stijgen) en ik had goede baan en er ontstond geen noodzaak voor verkoop. Maar bij vele is dat toch anders gegaan. Met de kennis van nu had ik toch liever iets langer gewacht, er was immers geen echte noodzaak om die woning op dat moment te kopen.

Bovendien geeft TS aan in een relatie te zitten, maar dat deze te pril is om nu samen te kopen. Misschien gaat die relatie wel heel goed en kan TS straks samen met de partner een woning met bijvoorbeeld een extra slaapkamer kopen die dan beter bij de leefstijl van TS past (uiteraard financieel rekeninghoudende met de mogelijkheid dat ook die relatie kan eindigen) .

Ik voel me nu een hele oude Tweaker waar ik toen ik eind 20er ook niet naar wilde luisteren. Maar goed, jammer dan. :+

Wat ik wil zeggen is; Denk goed na of je op dit moment wel een dergelijke grote aankoop moet doen, of dat je het moet uitstellen tot het moment dat de noodzaak (bijvoorbeeld veranderde leefstijl) er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

WhySoSerious schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:36:
Alternatieve woonvormen onderzocht? Tiny House bijv, samen huren om meer te kunnen sparen?
Is een tiny house niet vooral gericht op de vermogendere mensen? Vaak kleine huizen op een enorme lap grond waar met gemak een enorm huizenblok geplaatst had kunnen worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Tsurany schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:55:
[...]

Is een tiny house niet vooral gericht op de vermogendere mensen? Vaak kleine huizen op een enorme lap grond waar met gemak een enorm huizenblok geplaatst had kunnen worden.
Vaak ook gewoon zelfgebouwde huisjes die tijdelijk op een lap grond van de gemeente mogen staan. Dus het kán vrij goedkoop.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
toolkist schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:40:
[...]

Het gaat hier wel over Groningen he, daar zijn buiten Groningen stad volgens mij nog meer dan genoeg goedkope woningen te vinden.
Ik vind dat een riskante keuze. Provincie Groningen ten noorden en ten oosten van stad is krimpgebied.

Je kunt een stukje terug kijken op
https://www.kadaster.nl/z...ex/woningwaarde-berekenen

Met als kanttekening dat "Groningen" dus een mix is van 2 compleet verschillende woningmarkten: stad en provincie. Je moet dus ook de naastgelegen noordelijke provincies erbij trekken. De afgelopen 10 jaar Q2 2010 -> Q2 2020 zie ik het volgende plaatje:

* Noord-Holland +38%
* Utrecht +29%

* Groningen +21% (incl stad)
* Friesland +11%
* Drente +13%

Het beeld dat uit deze getallen ontstaat, is dat Groningen stad het goed doet zoals de steden in de Randstad, terwijl de rest van de provincie het gemiddelde omlaag trekt richting dat van de naastliggende provincies.

In een periode van extreme woningnood loopt de markt in de minder gewinde gebieden best goed. Maar de lange-termijn trend is nadrukkelijk een trend van urbanisatie.

Er spelen 2 overwegingen: "buiten de stad wonen" en "buiten de stad een vastgoedpositie willen hebben".

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 01-09-2020 10:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 00:58

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Hoewel je focus op Groningen is zou je ook kunnen overwegen om in plaatsen rond Groningen te kijken. Bijvoorbeeld Harkstede,Zuidwolde, Garmerwolde etc..

Koop een elektrische fiets en binnen 20 minuten fietsen sta je in het centrum. Prijzen zijn daar redelijk en je hebt mooie huizen voor minder geld.

Maar eerlijk is eerlijk; voor starters is het behoorlijk moeilijk. Ik heb zelf in Omgeving Groningen een huis gekocht vorig jaar en in een omliggend dorp gevestigd. Heerlijk rustig en met elektrische fiets ben je zo in de stad.

Ik heb dan wel een gezin en een iets groter huis gekocht maar er staan wel huizen te koop voor starters.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chedara schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:53:
[...]

Ik ben mij daar zeker bewust van en die correctie is ook gebeurt in de periode 2008 tot 2012!
De huizenprijzen waren in de periode tot 2008 enorm gestegen en er kwam een correctie. Veel problemen met huzienkoper die hun huis tegen woekerprijzen hebben gekocht. Huizen die 'onder water staan', mensen die financieel geholpen moesten worden.
Ik praat uit ervaring heb nml. zelf een huis gekocht in 2007. Mijn situatie was vergelijkbaar met die van TS. Ook ik woonde in een sociale huurwoning. Niet de beste woning, maar op zich niets mis mee, goede locatie, paste bij mijn leefstijl. Ik had een goede steady baan met groei mogelijkheden. Ik had de leeftijd en leefsituatie dat ik zou kunnen kopen. Bovendien een drang om toch voor mijn 30e een huis te kopen. Met dezelfde redenen zoals hierboven ook aangegeven heb ik de koop van woning gerationaliseerd:
- Huizenprijzen blijven toch wel stijgen, zelf na een correctie.
- Huurprijzen stijgen.
- Sparen kost alleen geld. (zelfs toen de spaarrente veel hoger lag)

Het resultaat is dat ik uiteindelijk mijn woning te duur heb gekocht en het uiteindelijk langer duurde voor ik wel meerwaarde in het huis had zitten. Ok het is goedgekomen (huizenprijzen blijven immers stijgen) en ik had goede baan en er ontstond geen noodzaak voor verkoop. Maar bij vele is dat toch anders gegaan. Met de kennis van nu had ik toch liever iets langer gewacht, er was immers geen echte noodzaak om die woning op dat moment te kopen.

Bovendien geeft TS aan in een relatie te zitten, maar dat deze te pril is om nu samen te kopen. Misschien gaat die relatie wel heel goed en kan TS straks samen met de partner een woning met bijvoorbeeld een extra slaapkamer kopen die dan beter bij de leefstijl van TS past (uiteraard financieel rekeninghoudende met de mogelijkheid dat ook die relatie kan eindigen) .

Ik voel me nu een hele oude Tweaker waar ik toen ik eind 20er ook niet naar wilde luisteren. Maar goed, jammer dan. :+

Wat ik wil zeggen is; Denk goed na of je op dit moment wel een dergelijke grote aankoop moet doen, of dat je het moet uitstellen tot het moment dat de noodzaak (bijvoorbeeld veranderde leefstijl) er is.
Ik heb nooit een huurwoning gehad en heb in 2005 mijn eerste woning (appartement, 80 vierkante meter, opkomende wijk in Utrecht) gekocht. Toen in 2010 "een upgrade" gedaan naar een tussenwoning, omdat mijn salaris het toen toeliet. Nu in 2020 de volgende upgrade naar een jaren 30 tweekapper met een verwarmd bijgebouw (kantoor+schuur). Geen last gehad van de crisis, want we zaten prima en wilden het huis helemaal niet verkopen. Het wordt pas een probleem als je ineens, in het eerste dal wat je tegenkomt, van je huis af moet. Daarna is het gewoon de kansen pakken die je tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:09:
[...]

Ik heb nooit een huurwoning gehad en heb in 2005 mijn eerste woning (appartement, 80 vierkante meter, opkomende wijk in Utrecht) gekocht. Toen in 2010 "een upgrade" gedaan naar een tussenwoning, omdat mijn salaris het toen toeliet. Nu in 2020 de volgende upgrade naar een jaren 30 tweekapper met een verwarmd bijgebouw (kantoor+schuur). Geen last gehad van de crisis, want we zaten prima en wilden het huis helemaal niet verkopen. Het wordt pas een probleem als je ineens, in het eerste dal wat je tegenkomt, van je huis af moet. Daarna is het gewoon de kansen pakken die je tegenkomt.
Dat is dan ook exact het risico van vroeg in je leven kopen: je financiële reserves gaan helemaal op aan de eigen inbreng en alle bijkomende kosten. En als een gevolg van dat is je huis verkopen de enige weg uit een financieel disaster voor de eerstkomende 10 jaar. Er nog van uitgaand dat je niet direct al je spaargeld na de eerste paar jaar in een nieuwe keuken en badkamer stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-05 13:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Jboy1991 Bedenk je wel dat je nu in een relatief dure tijd een huis zou kopen, wachten met kopen is dus niet alleen nodig vanwege dat je de hypotheek niet kunt krijgen.. maar ook financieel aantrekkelijker.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:09:
[...]
Het wordt pas een probleem als je ineens, in het eerste dal wat je tegenkomt, van je huis af moet. Daarna is het gewoon de kansen pakken die je tegenkomt.
Precies.
RagingPenguin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:15:
[...]

Dat is dan ook exact het risico van vroeg in je leven kopen: je financiële reserves gaan helemaal op aan de eigen inbreng en alle bijkomende kosten. En als een gevolg van dat is je huis verkopen de enige weg uit een financieel disaster voor de eerstkomende 10 jaar. Er nog van uitgaand dat je niet direct al je spaargeld na de eerste paar jaar in een nieuwe keuken en badkamer stopt.
Yup. Ik zou dat risico met het modale inkopen van TS op dit moment dan ook niet nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Chedara op 01-09-2020 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

Falcon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:16:
@Jboy1991 Bedenk je wel dat je nu in een relatief dure tijd een huis zou kopen, wachten met kopen is dus niet alleen nodig vanwege dat je de hypotheek niet kunt krijgen.. maar ook financieel aantrekkelijker.
Waar wacht je dan op? Op een crash van de huizenmarkt? En wat als dat nog 10 jaar duurt?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:05:
[...]

Er komen correcties, maar de markt herstelt zich daarna gewoon weer. Je moet ook maar net het geluk hebben, dat jij je baan kon houden en die huiseigenaar met maar weinig opgebouwde WW rechten niet. De kopers van nu zetten hun rente bijna allemaal voor 20 jaar vast tegen een heel laag tarief. Zolang ze gewoon kunnen blijven betalen, komen die huizen de komende 20 jaar niet op de markt als ze onder water staan. Dan blijven mensen gewoon plakken tot betere tijden.

Maar als je nou wacht tot Mark Rutte een ongeluk krijgt, kun jij misschien wel premier worden.... :)
15 jaar is niet helemaal correct natuurlijk.
Van 2008 - 2013 daalde de markt gewoon, zie CBS data hieronder.

https://opendata.cbs.nl/#...ED/table?ts=1598948259775

Dus sparen heeft heel lang wel zin gehad.
Marktcorrectie van zo'n -20% over 5 jaar.
Ruwweg gelijk aan de steiging van de 5 jaar ervoor, of de 5 jaar erna.

Dus in 10 jaar, geen stijging, tegenover 10 jaar sparen.
Komt er weer zo'n correctie, who knows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 15:45
Falcon schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:16:
Ik snap dat wachten nooit zo goed. Ten eerste weet je niet tot wanneer je moet wachten want niemand weet wanneer en of de huizenprijzen gaan dalen. Bovendien is het ook nog maar afwachten of je zelf wel de financiële mogelijkheden heb om een huis te kopen als er een financiële crisis is waardoor de huizenprijzen dalen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het in jouw regio wordt gebruikt, maar kijk eens naar Kopen naar Wens en Koop Goedkoop. In sommige regio's bieden woningbouwverenigingen huizen aan met die regeling. Ik heb in 2018 met een van de twee (ik weet uit m'n hoofd niet meer welke) een huis gekocht. Die regelingen zijn precies voor jouw situatie bedoeld.

Bij de ene regeling heb je de grond in erfpacht (oplopend tot een maximum), bij de andere regeling is alles van jou, maar moet je bij verkoop een restbedrag aan de woningcorporatie terugbetalen.

Voorbeeldje: mijn huis was getaxeerd op 250.000. Ze doen dan een inkomenstoets om te bepalen welk bedrag je kan lenen. Voor dat bedrag mag je het huis dan kopen. Bij verkoop van het huis betaal je het restbedrag (plus een paar procent extra) terug. In mijn geval kon ik het huis kopen met een hypotheek van 160.000, plus een bouwdepot van 15.000. Ik had ongeveer 35.000 spaargeld. Plus, door een erfenis konden mijn ouders me ook nog een mooi bedrag schenken.

Huis moest wel compleet verbouwd worden; keuken, badkamer, wc, plafond eruit, alle elektra opnieuw aangelegd, cv-installatie (er zaten nog gaskachels in). Daar ben ik 1.5j mee bezig geweest. Ongeveer 90% heb ik zelf gedaan.

Ik kan het je aanraden, want m'n maandlasten zijn echt heel laag. En pas op het moment dat ik het huis verkoop heb ik er extra kosten aan. Dat kan nu zijn, maar ook over 30 jaar. Je moet wel bereid zijn er véél tijd, geld en energie in te steken. En je moet geluk hebben want het gaat op loting.

Mocht het bij jou überhaupt beschikbaar zijn :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
hmm dit is niet iets wat een starter wil horen, maar je bent 1 van 10.000den of misschien wel 100.000den die in dit zelfde schuitje zitten.

Het is echt erg gesteld momenteel als je wat wil doen aan je huisvesting. Zit je op dit moment te huren en heb je werk, zit je al gauw in de range dat je voor sociale huur niet meer in aanmerking komt!

Denk je ik heb nu wel genoeg geld om te kopen, kom je bedrogen uit! Onze regering is de afgelopen jaren flink bezig geweest om onze "schulden" in te dammen. Mocht jij 15 -20 jaar terug nog gerust 5X je jaar salaris lenen, tegenwoordig mag je je handen dicht knijpen dat je dat nog 4X mag doen. Daarnaast mocht het laatste tot 2 jaar terug nog tot 100%. Ook dat laatste is al bijgesteld!

Naast de maximale hypotheek is er ook al enkele 10 tallen jaren een tekort aan koop woningen! De woningen die nieuw gebouwd worden zijn over het algemeen ook binnen no-time weg. Daarnaast worden er te weinig woningen gebouwd in het starters segment. Het laatste omdat de marge er op gewoon niet hoog genoeg is!

Tel hier bij op dat door de ongekende lage rente er de afgelopen 5-10 jaar een run onstaan is op de markt door doorstromers, en mensen met spaargeld, en of genoegen nemen met een starters woning en hier flink voor overbieden! Veel ouderen IVM zorgkosten zolang mogelijk in hun woning blijven wonen. En als klap op de vuurpijl zijn daar de investeerders, die vaak in starters woningen de ideale "verhuur" objecten zien!!

kortom je hebt als starter zonder onderpand of serieuse spaar te goeden of een garantie stelling, gewoon weg geen kans!! Tis natuurlijk appart dat met name de jeugd geremt word om te kunnen groeien. Vaak blijft men nu nood gedwongen thuis wonen omdat er geen keuze is!

zelf hen ik geluk gehad, ik heb 10 jaar geleden een appartement gekocht die ik maar gedeeltelijk zelf kon betalen. nog gauw 30K kwam van de gemeente dankzij eens tarters hypotheek! Helaas zijn de potjes daarvoor beperkt en snel op! 2 jaar geleden ben ik door gestroomd naar een gezins woning en heb ik puur kunnen doen met overwaarde, hogere hypotheek ( want meer gaan verdienen ), geld dar vrij kwam uit het spaar gedeelte van de oude hypotheek! Maar ook ik ben daarvoor wel "verder" weg gaan wonen.

Ik hoop dat het je lukt, maar mijn gevoel zegt dat je er een zware dobber aan gaat hebben om iets te forceren! Mijn advies blijf het proberen ook al duurt het wat langer! Probeer hoe dan ook te kopen ( langer wachten betekent dat het gat alleen maar groter word ), desnoods ruim buiten je zoek gebied! Paterswolde, Eelde, westerbroek, hoogkerk misschien!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

Honesty

kattenneus!

Niemand weet wanneer de huizen echt te. duur zijn, wij kochten in 2003 toen iedereen dacht dat de huizen tot in de hemel zouden groeien, correctie in 2009 maar daarna ging het weer keihard omhoog. Voor de rest hebben we altijd overwaarde gehouden en afgelost als een malle.
Nu kan het ook 2 kanten op alleen de buren die huren hier betalen 3 tot 4 keer onze lasten.

Als ik nu TS zal zijn zal ik de omstandigheden veel belangrijker vinden.
Goede woning sociaal dus 700huur ipv 1200 en hoger wat je op de particuliere markt hoort.
Prille relatie, twee kunnen meer dan 1 en misschien wil zij wel in de buurt van haar ouders wonen ipv Groningen stad.
Goede baan terwijl er misschien recessie aankomt, niemand weet hoe de economische crisis wordt door corona.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Je gaat als huizenkoper altijd een eerste dal tegenkomen waar je doorheen zult moeten. Verwachten dat je door te wachten er straks ineens als koning doorheen rolt, is echt een droom die niet uit gaat komen. Daar is de markt veel te complex voor. Een forse prijsdaling gaat eigenlijk altijd gepaard met een forse rentestijging. Dan kun je dat huis dus alsnog niet kopen, omdat je inkomen dan te laag is om de rentelast te kunnen dragen en je ineens moet concurreren met particuliere investeerders die ook hun slag willen slaan. Dan moet je wel een hele berg spaargeld hebben om daar als winnaar uit te komen. Door te wachten speculeer je eigenlijk op een hele grote crisis, die jou persoonlijk niet gaat raken zodat jij je slag kan slaan. Ik vind dat wishful thinking.
[...]

Yup. Ik zou dat risico met het modale inkopen van TS op dit moment dan ook niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:33:
[...]

Je gaat als huizenkoper altijd een eerste dal tegenkomen waar je doorheen zult moeten. Verwachten dat je door te wachten er straks ineens als koning doorheen rolt, is echt een droom die niet uit gaat komen. Daar is de markt veel te complex voor. Een forse prijsdaling gaat eigenlijk altijd gepaard met een forse rentestijging. Dan kun je dat huis dus alsnog niet kopen, omdat je inkomen dan te laag is om de rentelast te kunnen dragen en je ineens moet concurreren met particuliere investeerders die ook hun slag willen slaan. Dan moet je wel een hele berg spaargeld hebben om daar als winnaar uit te komen. Door te wachten speculeer je eigenlijk op een hele grote crisis, die jou persoonlijk niet gaat raken zodat jij je slag kan slaan. Ik vind dat wishful thinking.
Als je nú alleen niet genoeg geld hebt om iets te kunnen kopen behalve een garagebox, dan heb je natuurlijk geen andere keuze dan wachten. Geld om een huis te kopen komt niet zo maar uit de lucht vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ozzie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:25:
[...]

Ik snap dat wachten nooit zo goed. Ten eerste weet je niet tot wanneer je moet wachten want niemand weet wanneer en of de huizenprijzen gaan dalen. Bovendien is het ook nog maar afwachten of je zelf wel de financiële mogelijkheden heb om een huis te kopen als er een financiële crisis is waardoor de huizenprijzen dalen.
In dit geval tot de relatie stabiel genoeg is om samen te kopen. Gewoon realistisch gezien, als je maximale hypotheek ruimte 175.000 is dan ga niet iets vinden wat niet nog (tien-)duizenden euro's aan werk nodig heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
RagingPenguin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:15:
[...]

Dit is de reden dat je een nieuwbouwwoning koopt.... Geen kosten koper, weinig eigen inbreng. Mijn vrouw en ik (beiden 23 toen) kochten halverwege 2017 een nieuwbouw-hoekwoning in Assen voor 208k. Wij hebben onze hypotheek expres tot op de rand van de NHG grens genomen, toen 249k. Onze totale eigen inbreng in dit verhaal? 2000 eurootjes. De huidige waarde van dit huis, gebaseerd op Funda-prijzen van huizen uit dezelfde straat: 300k.
Als ik dit soort topics lees ben ik altijd zeer content met wat ik heb....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
ybos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Als je later de grond koopt moet je opnieuw een makelaar etc betalen. Bovendien kan de grond duurder zijn geworden, ookal pacht je hem voor een tijdje. Dat wordt al met al een dure aangelegenheid. Of, ook vervelend: de grond kan goedkoper zijn geworden, waardoor je hypotheek boven de 100% LTV komt.

Duokoop is (imho) alleen interessant als je van plan bent voor eeuwig te pachten.
Welk voordeel heeft een koopwoning nog als je het meest waardevolle onderdeel van een koopwoning (de grond, immers het huis dat erop staat schrijft eigenlijk gewoon af) - niet in bezit hebt?

Belangrijk detail is dat de pacht nooit zomaar veranderd, máár wel inflatiegecorrigeerd wordt.
ybos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Heel gek, maar slechts deels.
Toevallig staat mijn huis ook te koop via deze constructie. Makelaar vertelde als je normaal 200.000 kan lenen, je via deze constructie een huis tot 250.000 ongeveer kan kopen.
Het verschil is echt geen 50k, eerder ~10k tot 20k.
Pimpbizkitnl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Ja, daardoor is het verschil relatief klein. Het stukje pacht is echter ietsje goedkoper gemaakt dan dat deel van de hypotheek betalen, daardoor mag je iets meer lenen. Het hele product onttrekt zijn waarde aan het meer geld laten lenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 01-09-2020 10:40 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Richh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:37:
[...]

Als je later de grond koopt moet je opnieuw een makelaar etc betalen. Bovendien kan de grond duurder zijn geworden, ookal pacht je hem voor een tijdje. Dat wordt al met al een dure aangelegenheid. Of, ook vervelend: de grond kan goedkoper zijn geworden, waardoor je hypotheek boven de 100% LTV komt.

Duokoop is (imho) alleen interessant als je van plan bent voor eeuwig te pachten.
Welk voordeel heeft een koopwoning nog als je het meest waardevolle onderdeel van een koopwoning (de grond, immers het huis dat erop staat schrijft eigenlijk gewoon af) - niet in bezit hebt?

Belangrijk detail is dat de pacht nooit zomaar veranderd, máár wel inflatiegecorrigeerd wordt.

[...]

Het verschil is echt geen 50k, eerder ~10k tot 20k.

[...]

Ja, daardoor is het verschil relatief klein. Het stukje pacht is echter ietsje goedkoper gemaakt dan dat deel van de hypotheek betalen, daardoor mag je iets meer lenen. Het hele product onttrekt zijn waarde aan het meer geld laten lenen.
Grondprijs wordt vastgezet, alleen inflatiegecorrigeerd. Dus dat de grond duurder wordt is alleen maar mooi.
Ik denk dat het voor starters interessant kan zijn in gevallen dat je net wat tekort komt op bijvoorbeeld een eensgezinswoning. Via deze constructie kan je de stap van eerst appartement kopen en paar jaar later alsnog een woning kopen. (dan heb je ook 2 keer makelaarskosten, en ik weet niet zeker of dat met duokoop ook zo is?).

Daarom zeg ik ook, ik ben niet zo kapot van deze regeling maar weet zeker dat het voor sommigen een uitkomst kan zijn, er zullen echt gevallen zijn die net die 10-20k tekort komen en dat 2 of 3 jaar later wel kunnen financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 15:45
Haribo112 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:37:
[...]

Dit is de reden dat je een nieuwbouwwoning koopt.... Geen kosten koper, weinig eigen inbreng. Mijn vrouw en ik (beiden 23 toen) kochten halverwege 2017 een nieuwbouw-hoekwoning in Assen voor 208k. Wij hebben onze hypotheek expres tot op de rand van de NHG grens genomen, toen 249k. Onze totale eigen inbreng in dit verhaal? 2000 eurootjes. De huidige waarde van dit huis, gebaseerd op Funda-prijzen van huizen uit dezelfde straat: 300k.
Hier dezelfde situatie, nieuwbouwwoning gekocht in 2016 voor 298k. Als ik dat nu tegen mensen vertel die hier in hetzelfde dorp een nieuwbouwwoning willen kopen vallen ze van hun stoel. Een huis in de straat hierachter dat iets kleiner en iets ouder is, is pas verkocht voor ruim 400k. Vergelijkbare nieuwbouwwoningen in een nieuwe wijk worden aangeboden voor 425k en dan hebben die woningen een nog kleinere tuin dan ons huis.

En dat is hier een 'gewoon' rijtjeshuis, vergelijkbaar met het huis dat jij stuurde. Alleen dan in een dorp in de randstad. Iets groter woon oppervlakte (145m2) maar stuk kleinere tuin. Ons huis staat op 160m2.

Mijn vrouw en ik zijn elke dag nog heel blij met ons huis, en proberen nu zo snel mogelijk af te lossen om van die hypotheeklast af te zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Haribo112 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:37:
[...]

Jeez, dat heb je idd goed getroffen. Ik vind 300k eigenlijk al een schappelijke prijs als ik die foto's zo zie (maar dan ben ik ook gewend aan hartje randstad waar 300k je 60m2 geeft). Maar wel een goede tip (voor zover er nog goedkope startertswoningen worden gebouwd dan :'( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]

Ja, sociale huurwoningen zijn ontiegelijk goedkoop. Relatief dan he.
Vergelijk het eens met de vrije sector. Huren van 1100 euro voor een appartementje zijn, ook in Groningen, zeker niet gek. Studio's van <30m2 gaan voor 800 euro per maand weg. Er is geen huursubsidie op dergelijke prijzen. Geen huurcommissie.
In de vrije sector zijn huurprijsstijgingen van meer dan 4% ook niet gek. Ook tijdens Corona gaat dat gewoon door.

Sociale huren zijn gemaximaliseerd op 737 euro. Heel wat mensen wonen voor minder dan dat in een gezinswoning. Als je huur daar bovenuit is gestegen, verdien je meer dan de inkomensgrens voor een sociale huurwoning en woon je nog steeds fors goedkoper dan in een vrije sector woning, waar alle starters tegenwoordig voor moeten kiezen - door wachttijden en inkomenseisen kunnen zij onmogelijk sociaal huren.

Vergeleken met koopwoningen is het gat kleiner dan je denkt. Onder de 180.000 is er vrijwel geen aanbod, en voor een dergelijke woning is je last zo'n 600 euro per maand. Tel daar nog enig onderhoud, afschrijvingen en gemeentelijke belastingen bij op, en je zit al snel goedkoper in een sociale huurwoning.
Je hebt over het algemeen meer woongenot in een sociale huurwoning (met ook nog allerlei vangnetten zoals de huurcommissie) dan in een koopwoning.
Stoney3K schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:51:
[...]

Dat zeg je verkeerd: Huurprijzen in de vrije sector zijn onrealistisch hoog, omdat vastgoedboeren er anders niks op kunnen verdienen.
Feitelijk is dit inderdaad het probleem. ;)

@Jboy1991 wees blij met de plek die je hebt en ga lekker kijken of je met z'n 2en later een huisje kan kopen :P je woont hoe dan ook relatief gezien goedkoper dan wat je anders zou kunnen doen. Wat je koopt is waarschijnlijk niet op de toekomst voorbereid. Economisch speelt er nu wel het een en ander: nu een huis kopen wat op lange termijn wellicht niet voldoende is, is (in mijn optiek) een serieus risico. Je kan op zoek gaan naar meer geld om te lenen, maar dat verhoogt enkel je schuld.

Zelfs als er, ondanks alles, nog een paar jaar 7% jaar op jaar-stijging blijft volgen. Als je straks een 2e inkomen hebt om samen een hypotheek te dragen, heb je fórs meer keuze en loop je hoe dan ook minder risico.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 01-09-2020 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Richh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:49:
[...]

Ja, sociale huurwoningen zijn ontiegelijk goedkoop. Relatief dan he.
Vergelijk het eens met de vrije sector. Huren van 1100 euro voor een appartementje zijn, ook in Groningen, zeker niet gek. Studio's van <30m2 gaan voor 800 euro per maand weg. Er is geen huursubsidie op dergelijke prijzen.
In de vrije sector zijn huurprijsstijgingen van meer dan 4% ook niet gek. Ook tijdens Corona gaat dat gewoon door.
Dat zeg je verkeerd: Huurprijzen in de vrije sector zijn onrealistisch hoog, omdat vastgoedboeren er anders niks op kunnen verdienen.

Het probleem zit hem ook vooral in het doorstromen vanuit een sociale huurwoning naar iets anders. Zit je in het middensegment als starter, dan kun je eigenlijk weinig kanten op: Vrije sector huren is gewoonweg te duur, met een koopwoning moet je maar net geluk hebben, en doorstromen naar een andere sociale huurwoning gaat meestal niet omdat je daar te veel voor verdient.

Dus dan kom je al heel gauw uit bij blijven scheefwonen.

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 01-09-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:51:
[...]

Ik denk niet dat dat een oorzaak is, maar meer een symptoom van de huidige woningnood. De enige redenen dat het land nog niet in brand staat zijn de enorme subsidies op sociale huur en het feit dat de meeste gezinnen tegenwoordig tweeverdieners zijn. De vrij sector laat gewoon zien wat de wet van vraag-en-aanbod zegt over de verhouding van vraag en aanbod van huizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RagingPenguin schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:07:
[...]
De vrij sector laat gewoon zien wat de wet van vraag-en-aanbod zegt over de verhouding van vraag en aanbod van huizen.
Dat niet alleen, er is gewoon een bepaalde drempel waar ze niet onder kúnnen verhuren zonder op het vastgoed verlies te maken.

Bot gezegd, als je het goedkoper dan 800-850 euro per maand moet verhuren, kun je als investeerder het pand beter leeg laten staan. Want een leegstaand pand verkoopt voor meer geld dan een pand waar nog huurders in zitten. En de huurders er uit zetten, dat kan vanwege de huurdersbescherming niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 01-09-2020 11:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:09

ThunderNet

Flits!

t_captain schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:02:
[...]

Ik vind dat een riskante keuze. Provincie Groningen ten noorden en ten oosten van stad is krimpgebied.

Je kunt een stukje terug kijken op
https://www.kadaster.nl/z...ex/woningwaarde-berekenen

Met als kanttekening dat "Groningen" dus een mix is van 2 compleet verschillende woningmarkten: stad en provincie. Je moet dus ook de naastgelegen noordelijke provincies erbij trekken. De afgelopen 10 jaar Q2 2010 -> Q2 2020 zie ik het volgende plaatje:

* Noord-Holland +38%
* Utrecht +29%

* Groningen +21% (incl stad)
* Friesland +11%
* Drente +13%

Het beeld dat uit deze getallen ontstaat, is dat Groningen stad het goed doet zoals de steden in de Randstad, terwijl de rest van de provincie het gemiddelde omlaag trekt richting dat van de naastliggende provincies.

In een periode van extreme woningnood loopt de markt in de minder gewinde gebieden best goed. Maar de lange-termijn trend is nadrukkelijk een trend van urbanisatie.

Er spelen 2 overwegingen: "buiten de stad wonen" en "buiten de stad een vastgoedpositie willen hebben".
Maar de rest van de provincie beslaat ook delen die een uur reizen verderop liggen. Lijkt mij niet echt een alternatief. Daarnaast zijn de dorpskernen ten zuiden van de stad ook erg in trek (en niet bepaald goedkoop).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:31

Alternatief kan nog zijn zoeken naar woningen met “speciale constructies”, zoals Duokoop, koopgarant, etc.

Echter, als je nu huurt via sociale woningbouw dan kan je in ieder geval goed sparen. Speculeren op een afvlakkende en uiteindelijk dalende huizenmarkt is dan denk ik ook je beste optie. Als het meezit heb je over 3-4 jaar 30.000 euro extra spaargeld, is de markt afgekoeld, en je loon nog iets gestegen. En als je dan ook nog solide zit qua relatie en samen iets gaat kopen ben je spekkoper ;)

PS: hou dan wel rekening met een lange adem. ZelfS als de woningmarkt uit elkaar spat kan het nog jaren duren voor de dip bereikt is. Bij crisis 2008 gingen de prijzen pas echt dalen ver in 2009, en de dip was pas in 2013 bereikt. En Binnen een Jaar of 4 er na waren de prijzen alweer gelijk aan 2008...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Valorian schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:27:
[...]

PS: hou dan wel rekening met een lange adem.
Dat is trouwens wel iets waar je rekening mee moet houden. Ik weet niet hoe oud jij en je partner zijn, maar als je allebei bijvoorbeeld begin 30 bent, dan kun je niet nog even 10 jaar wachten als je ook nog de ambitie hebt om een gezin te willen stichten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Richh
Stoney3K schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:29:
[...]

Dat is trouwens wel iets waar je rekening mee moet houden. Ik weet niet hoe oud jij en je partner zijn, maar als je allebei bijvoorbeeld begin 30 bent, dan kun je niet nog even 10 jaar wachten als je ook nog de ambitie hebt om een gezin te willen stichten.
Tegelijkertijd is dan nu een appartementje kopen dat, in de prijsklasse van TS, gegarandeerd te klein is voor een gezin, ook niet zo handig. Als je daarmee onder water komt te staan heb je een groter probleem dan wanneer je als sociale huurder wellicht nog een urgentieverklaring kan verkrijgen, of kan woningruilen.
Als vrije sector huurder ziet het plaatje er anders uit.

Ik vind het persoonlijk best wel kwalijk dat deze 'markt' dermate grote impact heeft op major events in een mensenleven van een volledige generatie. Dit heeft niks met keuzes te maken, het is puur pech/geluk wanneer je geboren bent.
En dat allemaal zodat een groepje kan circlejerken op een tonnetje overwaarde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Richh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:05:
[...]
Als je daarmee onder water komt te staan heb je een groter probleem dan wanneer je als sociale huurder wellicht nog een urgentieverklaring kan verkrijgen, of kan woningruilen.
Een urgentieverklaring geven ze op dit moment niet meer uit, al helemaal niet aan een aankomend gezin. En als je in de inkomensklasse van TS zit, kun je woningruilen ook vergeten, want voor woningruil moet je ook voldoen aan de inkomenseisen van de sociale huur.

Zelfs als je dat zou willen dan kun je alleen ruilen naar een woning die 'gepast toegewezen' is op jouw huidige gezinssamenstelling. Een ééngezinswoning gaan ze niet aan een koppel van 2 volwassenen toewijzen, ook niet als die duidelijk de ambitie hebben om een gezin te stichten, dus verhuizen naar een ruilwoning 'op de groei' kun je vergeten. Zelfs als dat betekent dat er één woning vrij komt omdat je van 2 appartementen naar 1 woning zou ruilen.

Van toekomstvisie kun je ze in ieder geval niet beschuldigen maar het beleid is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Douweegbertje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:46:

Niet alleen financieel ongezonder, maar zal er zelfs voor zorgen dat de prijzen met ongeveer dit bedrag stijgen.

Starterslening is een mooi frame voor een manier om de prijzen met +- de helft van dat bedrag op te schuiven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 13:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ybos schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:46:
[...]

Grondprijs wordt vastgezet, alleen inflatiegecorrigeerd. Dus dat de grond duurder wordt is alleen maar mooi.
Voor de pachtprijs, ja. Als je de grond uiteindelijk zelf wil overkopen dan betaal je niet de oorspronkelijke waarde van de grond, maar het maximum van de oorspronkelijke waarde en de huidige waarde. Je bent dus altijd De Lul™.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Richh schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:05:
[...]

Ik vind het persoonlijk best wel kwalijk dat deze 'markt' dermate grote impact heeft op major events in een mensenleven van een volledige generatie.
Niet alleen de woningmarkt. Ook de inkomenspositie van twintigers is achtergebleven. De reële inkomens in die groep zijn al een generatie lang nauwelijks van hun plek gekomen.

Wil je er nog tussen komen, dan moet je:

(collectief) stemmen op beleid dat de woningproductie vergroot en de bevolkingsgroei remt;

(individueel) zorgen dat je binnen je groep bij de meest kapitaalkrachtigen belhoort. Vroeger was dat simpel: een diploma van HBO of WO en je zat relatief goed. Nu heeft de helft van je leeftijdsgenoten zo’n diploma en moet je aanvullende stappen zetten. Sparen, beleggen, meer dan voltijds werken, ondernemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:13:
[...]
(individueel) zorgen dat je binnen je groep bij de meest kapitaalkrachtigen belhoort. Vroeger was dat simpel: een diploma van HBO of WO en je zat relatief goed. Nu heeft de helft van je leeftijdsgenoten zo’n diploma en moet je aanvullende stappen zetten. Sparen, beleggen, meer dan voltijds werken, ondernemen...
Ook vroeger is de makkelijkste route om tot de kapitaalkrachtigen te behoren, uit het juiste nest komen. Er zijn echt weinig 1%'ers die uit een arme familie komen en zich vanaf de keuken van McDonald's naar de Quote 500 hebben geklauterd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Misschien ergens anders discussie voeren over de huizenmarkt? ....

Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5

Want hier heeft de TS niet heel erg veel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Laatst online: 16:54
Ik heb de berichten tot pagina 2 gelezen, dus excuus als het al gemeld is, maar:

Soms helpt een intentieverklaring van een werkgever om een hogere hypotheek te krijgen (en dan maak ik even de aanname dat je die kunt dragen).

Dit is niet een 100k extra optie, maar het zou het verschil kunnen maken.

---- --

En om maar even een ander idee te opperen: Realistisch lijkt het er op dat je nu net ongunstig zit betreft de mogelijkheden, waarvan salaris en relatie (potentieel) kunnen ontwikkelen naar een betere kans.

Je zou in de tussentijd wel kunnen sparen voor bijvoorbeeld inboedel. Dat ga je dan toch moeten doen, als je daar nu al vast aan begint.... Omdat je geen directe haast hebt, kun je ook wachten tot er een mooie aanbieding voor iets is en het dan pas aanschaffen. Als je dat een beetje handig doet bespaar je daar een mooie cent op :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

t_captain schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:13:
[...]

Dit was vroeger zo nu niet meer. Ik ken genoeg MBO-ers die boven de 3K bruto verdienen. Zelfs een aantal die op 5k zitten :). Allen onder de 30 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martijn.C.V schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:23:
Soms helpt een intentieverklaring van een werkgever om een hogere hypotheek te krijgen (en dan maak ik even de aanname dat je die kunt dragen).
Een intentieverklaring maakt enkel het verschil tussen wel of geen hypotheek krijgen bij een tijdelijk contract, het heeft geen impact op de waarde van de hypotheek. Wel kunnen salarisverhogingen in de toekomst meegenomen worden mits deze vast op papier staan. Dus via een CAO of een schriftelijke verklaring met ingangsdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Mss is dit een oplossing... maar wel een zeer lange weg. Kennis heeft grond gekocht met hypotheek (weinig financiers deden dat toen...) in een groei gebied. Zoveel mogelijk op de grond afgelost.

Een paar jaar (meen zelfs 6-8jr.) later opnieuw gaan praten met de financier. Toen een casco huis erop laten zetten door een aannemer met een bouwportefeuille met voor hem 'bekende' woningen. Wel ietswat aan laten passen naar eigen wensen. En afbouw zo veel mogelijk zelf gedaan.

Na de afbouw laten hertaxeren. Weer gaan praten en toen in eigen beheer er een garage bij gezet.

Hij woont zéér leuk en had dit m.i. op een andere manier nooit voor elkaar gekregen. Langzaam ingekocht terwijl zijn salaris steeg en toch bijv. stijging grondprijs beperkt. Aanloopkosten woning beperkt vanwege bekende bouw voor aannemer. En overwaarde vervolgens in de garage terug gestoken. Meen zelfs dat wanneer de garage klaar is (bouwt hij nu) hij wil bekijken of de risicoopslag naar beneden kan. Of er gebruik is gemaakt van subsidies of evt starters regelingen weet ik helaas niet.

Sparen zie ik persoonlijk niet zo snel gebeuren wanneer ik naar de prijs trend van mijn eigen woning kijk. Hier had ik in mijn eentje niet tegenop kunnen sparen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Delakhan schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:04:
Mss is dit een oplossing... maar wel een zeer lange weg. Kennis heeft grond gekocht met hypotheek (weinig financiers deden dat toen...) in een groei gebied. Zoveel mogelijk op de grond afgelost.
Dat klinkt natuurlijk heel leuk maar dat kan alleen als je genoeg draagkracht hebt om je hypotheek op de grond te kunnen bekostigen én je huidige woning te betalen.

Bovendien heb je dan dus ook geen voordeel van hypotheekrenteaftrek (of NHG) op die hypotheek omdat het niet de woning is waar je in woont...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 23:14
toolkist schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:40:
[...]

Dat is mede omdat in Groningen het wonen buiten de stad ook heel anders dan wonen in de stad. Bij plaatsen met goedkopere woningen woon je dus ook voor je gevoel echt wel buiten de stad. En dat moet je dan ook wel willen.

Het valt mij op dat er in dit topic een hoop reacties zijn over de huizenmarkt in het algemeen en of de huizen nu wel of niet te duur zijn. Is voor TS niet echt een heel interessante discussie. Die wil gewoon een huis om ergens te wonen dat met het salaris te betalen is. Dan heb je eigenlijk een paar opties.

1. In de stad 'concurreren' met huisjesmelkers en (ouders van) studenten. Met dit budget weinig kans, tenzij je op voor studenten minder aantrekkelijke plekken kijkt. Vraag is of je dat zelf (nu) ook zou willen.
2. Buiten de stad zoeken. Is voor de betaalbare woningen een heel ander 'soort' wonen en de vraag of je dat in dit stadium van je leven wil.
3. Blijven wonen waar je woont en nog een paar jaar wachten. Ofwel tot je relatie stabieler is en je met zijn tweeen wilt kopen, ofwel tot je salaris flink gestegen is ofwel tot je zelf in de 'fase' bent dat je buiten de stad wilt wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Stoney3K schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:10:
[...]

Dat klinkt natuurlijk heel leuk maar dat kan alleen als je genoeg draagkracht hebt om je hypotheek op de grond te kunnen bekostigen én je huidige woning te betalen.

Bovendien heb je dan dus ook geen voordeel van hypotheekrenteaftrek (of NHG) op die hypotheek omdat het niet de woning is waar je in woont...
Exacte details weet ik helaas ook niet. Zit niet meer zo goed in deze specifieke regeltjes m.b.t. hypotheken. Wat betreft de HRA heb je bij aanschaf grond idd gelijk!

Ikzelf heb in mijn eerste hypotheekakte kunnen beschrijven dat wanneer ik zou voldoen aan de actuele NHG regels ik ook de bijbehorende mindering in risicoopslag zou krijgen. Welleswaar dan zonder de bescherming. Want later inschrijven ging toen volgens mij ook niet meer. Mss dat het met een tweede aparte hypotheek voor de woning wel zou kunnen.

Veel hangt af of TS denk meer te gaan verdienen of dat salaris stijging langzaam zal gaan.
Pagina: 1 2 Laatste