Douweegbertje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 13:01:
[...]
Ja en nee, we hebben diverse bezichtigd en er staan er nog wat op de planning.
Het hoeft voor ons niet HET droomhuis te worden, de belangrijkste beweegredenen is altijd nog dat huren zoveel duurder is dan kopen. Derhalve houden we de hypotheek ook laag om daar misschien 3 tot 4 jaar te zitten. In die periode gaan we gewoon door sparen om uiteindelijk wel naar ons droomhuis te gaan kijken.
Dat zou ik persoonlijk niet doen.
Als je beoogde periode 3-4 jaar is, is kopen in veel opzichten geen logische en financieel verantwoorde keuze. Vanaf een jaar of 5, 6 en langer word het in mijn beleving pas relevant en interessant om te kopen.
Nu kan je beargumenteren dat ik veel geld verlies om voor zo'n korte periode dan wel een huis te kopen maar dat heeft een aantal redenen:
- Ik heb dus al goed uitgerekend wat het kost qua huren. Niet alleen kom ik duurder de uit; het leefcomfort is ook minder.
- De rente is op dit moment erg laag en ik kan dit vast zetten. Zelfs bij de aankoop later van een ander huis.
Ik denk dat je dan toch beter kunt kijken naar goedkopere huurvormen om de periode te overbruggen en dan te gaan voor een huis waar je serieus lang wil blijven. Hoe veel is een vermeend groter leefcomfort je waard? Als het werkelijk om 6 maanden tot een jaar gaat (dat moet realistisch zijn, gezien je over 6 maanden je huidige woning moet verlaten), lijkt me wat water bij de wijn te overzien.
Extra bonus: Door goedkoop en met een lager leefcomfort te huren, kun je dusdanig sparen dat je daarna misschien zelfs genoeg geld heb om een duurder huis te kopen bij gelijkblijvende maandlasten, want spaargeld.
Wat is er mis met even tijdelijk op 60m2 wonen met zijn tweetjes in een misschien wat minder luxe en minder gunstig gelegen woning, als je weet dat het resultaat van die investering is dat je daarna wél je droomhuis kunt kopen?
Als je een woning koopt, ben je van moment van acceptatie van het bod tot aan het moment van verhuizen, ook heel snel 3 tot 6 maanden verder. Effectief moet je dus zo'n beetje NU een woning kopen wil je zekerheid hebben dat je niet over 6 maanden op straat staat. Dat klinkt bijna als noodzaak om toch overhaast een compromiswoning te kopen en als je het hebt over leefcomfort, zou je net daar bij een compromiswoning wel eens fors om kunnen inleveren.
Het is beslist niet zo dat een willekeurige koopwoning per definitie een groter leefcomfort heeft dan een huurwoning. Soms gaat dat om details. In onze koopwoning hadden we een douche waarvan in de winter de ijspegels aan het plafond hingen. Letterlijk. De flat waar we uitkwamen was dat niet zo en was die douche vrij recent (door de woningcorporatie) verbouwd. Ook hebben we moeten inleveren op uitzicht. (We woonden op de 12e verdieping met volledig vrij uitzicht aan 2 kanten en wonen nu in een rijtjeswoning van 3 woonlagen.) Toch is onze koopwoning in veel opzichten beter, maar het échte comfort kwam pas na de verbouwing van eind vorig jaar.

Het is ook zeker niet zo dat we maar iets nemen omdat we een huis moeten hebben. Dat zou inderdaad onverstandig zijn. Echter heb ik nog 6 maanden en er zijn altijd uitwijk mogelijkheden. Let ook op dat ik al een paar maanden bezig ben
Ik heb nooit van mijn leven schulden gehad en ik ga ook wel redelijk wijs met mijn geld om. Zoals eerder door iemand is opgegooid, wat ik kan confirmeren; ik heb een beetje pech gehad.

Waarom zou je dan nu wel een kortlopende schuld willen aangaan die, met wat water bij de wijn, waarschijnlijk helemaal niet noodzakelijk is? Een hypotheek kom je niet onder uit als je een woning wil kopen, da's denk ik ook een verantwoorde en logische schuld. In gevallen van pech, kom je soms ook niet onder consumptief uit, maar de lening die jij nu wil aangaan, lijkt vooral veroorzaakt te worden door haast en het gebrek aan het willen sluiten van compromissen op je wooncomfort. (Terwijl ik nu net twijfel of een compromis koopwoning wel een groter wooncomfort op gaat leveren.)
[...]
Eens, maar dat is niet mijn situatie geweest.
Het is meer dat ik prima een buffer had maar door omstandigheden is die nu weg. Het resultaat is dat ik letterlijk 0 problemen heb, 0 schulden ooit heb gehad en 0x in een lastige situatie heb gezeten. Inmiddels is er al weer een buffer maar wel de "noodzaak" om een move te doen.
Als je een buffer had die door omstandigheden weg is, heb je nog geluk gehad.

Ik heb door een samenloop van omstandigheden jarenlang een forse "negatieve buffer" (lees: forse schuld) gehad en dat heeft flink wat pijn en moeite gekost om daar uiteindelijk een dusdanig positief banksaldo van te maken dat we uberhaupt konden kopen.
Er is een tijd geweest dat er bij ons twijfel was of we uberhaupt ooit een huis konden kopen. (Inmiddels wonen we alweer ruim 4 jaar in een heerlijke rijtjeswoning, maar wel een die pak 'n beet 7, 8 jaar geleden nog *volledig* buiten bereik was.)
Als ik dan verder een soort "risico analyse" doe m.b.t. overziene kosten dan is dat voor mij vrij laag.
- ik heb geen kids
- vaste baan
- vriendin krijgt een jaarcontract
- geen noemenswaardige vaste lasten
- lease auto ipv eigen auto
- inboedel op sommige vlakken dubbel
- samen meer dan gemiddeld inkomen
- geen schulden
- zelfs met een hypotheek kunnen we riant sparen, en we sparen op dit moment ook relatief hard
- geen koophuis nu
Die lease-auto is vooral risicovermindering, maar kost je waarschijnlijk meer dan een eigen, goedkope auto. Alleen zijn de kosten van en eigen auto wat variabeler. Het kan zomaar zijn dat je 'm weg brengt voor APK of een beurt en je 'm €500 of €1000 armer pas weer mee mag nemen.
Kids is wel iets om eventueel rekening mee te houden, mochten er plannen zijn. Kinderen zijn duur. Qua huis zul je er ook rekening mee moeten houden. (Qua aantal kamers, kindvriendelijkheid van de buurt, etc.) Maar goed, wellicht dat jullie helemaal geen plannen in die richting hebben, danwel expliciet hebben besloten niet aan kinderen te willen beginnen.
Hou er ook rekening mee dat een koopwoning sowieso hogere woonlasten met zich mee brengt, maar ook de nodige onzekerheid die je met een huurwoning absoluut niet hebt. Je bent opeens zelf verantwoordelijk voor álles en kunt maar een deel verzekeren. Een deel is gewoon onderhoud. Is je dak lek? Leuk, paar duizend € verder en je hebt weer een waterdicht huis. CV ketel stuk? Tenzij je 'm huurt, kost je dat ook een paar duizend €. Dat zijn zo 2 zaken die je waarschijnlijk bij een huurwoning niet hebt en dat kán oplopen tot gemiddeld een paar honderd tot een paar duizend € per jaar, met de ellende dat het niet zelden vaak meteen grote uitgaven zijn. Je kunt jaren niets hebben en dan opeens *pats* CV stuk en dak lek, terwijl je net een verbouwing achter de rug hebt en daarvan de laatste rekening je banksaldo heeft gedecimeerd. Een dag later gaat je auto total-loss en mag je een nieuwe uit gaan zoeken bij de garage, na achterlating van opnieuw een paar duizend €.
Hoeft niet, kan wel. Dat soort meer extreme scenario's hoef je niet per-se spaargeld voor te hebben maar het is wel handig je er bewust van te zijn én een escape te hebben. Desnoods door te weten dat je op dat moment kortlopend consumptief kunt lenen.
Je moet begrijpen dat ik dit topic juist maak om informatie in te winnen om juist een gedegen keuze te maken m.b.t. de k.k. Wellicht is het helemaal niet van toepassing omdat we uiteindelijk genoeg hebben gespaard. Volgens mij vergeten veel dat ik al wel 5-6000 aan eigen geld heb en dat dit per maand oploopt EN dat ik al maanden bezig ben en nog wat maanden heb en het de komende periode alleen maar stabieler wordt. We kiezen een hypotheek die absoluut geen druk op onze financiële situatie legt (1 salaris en dan ver van de max zitten). Inclusief dat de rente vrij gunstig is en dat we dit vast kunnen zetten.
-------------
Anyway, nogmaals dank aan iedereen. Ik zal de komende periode iets minder hier reageren omdat ik mij niet al te veel wil gaan afleiden op mijn eigen keuzes + de professionele adviezen die ik de komende periode nog krijg (no offence) vanuit adviseurs/bank/hypotheker
Ik zal wel dit topic updaten als ik iets te melden heb

Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst.
Keep us posted!
Ná Scaoll. - Don’t Panic.