Ik denk zelf dat ze voor een prijs van ongeveer een RTX3070 een bijna RTX3080 gaan introduceren.William/Ax3 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:43:
voor diegene die nog wellicht toch op amd willen wachten ze hebben toch alvast wat geteased met de zen3 launch:
[Afbeelding]
https://www.pcworld.com/a...mance-tease-rtx-3080.html
[...]
Lijkt dus idd concurrentie te komen top toch word iedereen alleen maar beter van
Vandaag de RTX3080 TUF OC in systeem gezet, werkt prima maar ik blijf worstelen met airflow in mijn case. Met gesloten case (280mm radiator vooraan, 2x140mm intakes die vrij traag draaien en 1 140mm outtake), stijgt temp tot +- 75°C (waarna kaart begint terug te throttlen om temp te behouden denk ik, quiet bios). Als ik case openlaat, gaat temp rond 70°C max draaien.
Heb ook vrij weinig controle over de fans, die gaan eigenlijk samen met cpu temp sneller draaien maar zelfs als ik alle casefans op 80% zet (zijn Noctua NF-P14s) dan nog maakt dat weinig uit.
Maw, vrij duidelijk (denk ik toch) dat er te weinig frisse lucht in case geraakt en dat de warme lucht er te moeilijk uitraakt (met slechts 1 outtake). Ik vermoed dat beste setup zou zijn om case te hebben met vooraan 2 of 3 fans die onbelemmerd lucht inzuigen, met 1 outtake achteraan en dan de cpu radiator bovenaan met 2 140mm outtakes.
Dus maw andere case, want met mijn Define R6 lukt dat niet: /
Heb ook vrij weinig controle over de fans, die gaan eigenlijk samen met cpu temp sneller draaien maar zelfs als ik alle casefans op 80% zet (zijn Noctua NF-P14s) dan nog maakt dat weinig uit.
Maw, vrij duidelijk (denk ik toch) dat er te weinig frisse lucht in case geraakt en dat de warme lucht er te moeilijk uitraakt (met slechts 1 outtake). Ik vermoed dat beste setup zou zijn om case te hebben met vooraan 2 of 3 fans die onbelemmerd lucht inzuigen, met 1 outtake achteraan en dan de cpu radiator bovenaan met 2 140mm outtakes.
Dat zou eem stunt zijn. Dan daarna een stunt van beschikbaarheid en het is prima in ordesavale schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:59:
[...]
Ik denk zelf dat ze voor een prijs van ongeveer een RTX3070 een bijna RTX3080 gaan introduceren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/peDF98y5OvxYawrB3vbzI0hw.jpg?f=user_large)
krijg continu deze foutmelding als ik Shadow of the Tomb Raider wil starten. Tot nu toe geen crashes bij andere games zoals BF:V, No Man's Sky enz...
PSU? Hoop van niet... Is een Corsair 750watt.
Ik had dit continu op mijn vorige 2080. Heb er toen wat research naar gedaan en het lijkt een Nvidia driver bug te kunnen zijn.lapino schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:13:
[Afbeelding]
krijg continu deze foutmelding als ik Shadow of the Tomb Raider wil starten. Tot nu toe geen crashes bij andere games zoals BF:V, No Man's Sky enz...
PSU? Hoop van niet... Is een Corsair 750watt.
Soms helpt het om gpu scheduling in windows uit te zetten als je dat aan hebt staan.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Zal idd wel driver probleem zijn, zonet Minecraft RTX, BF:V RTX, Doom Eternal en Outer Worlds getest. Draaien allemaal super. Enkel bij NMS heb ik precies rare stotteringen, maar kan natuurlijk ook driver related zijn (en is ook niet de meest ideale engine).
Ik heb een 3090, ter vervanging van twee 1080's. Echter heb ik enkel in Windows beeld. Het scherm dat ik gebruik heeft twee displayport aansluitingen voor een 4K beeld middels de Tiled modus van de DP standaard.
Met de 1080's zag ik de POST en bijbehorende BIOS, maar in de 3090 niet meer. Kan het zijn dat de lagere resoluties van de BIOS weggevallen zijn als ondersteuning voor een tiled display? Een standaard 1080P scherm via HDMI doet het namelijk wel.
Met de 1080's zag ik de POST en bijbehorende BIOS, maar in de 3090 niet meer. Kan het zijn dat de lagere resoluties van de BIOS weggevallen zijn als ondersteuning voor een tiled display? Een standaard 1080P scherm via HDMI doet het namelijk wel.
Heb sinds een kleine week een Corsair 4000D. Geweldige kast, compact maar heel ruim van binnen en de airflow is zeer goed met 3x120 mm front, 1x120 mm back en 2x120 mm top. Mijn RTX 2070 Super wordt niet warmer dan een graad of 60 a 65, maar dat is wel een Gaming X Trio.lapino schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:00:
Vandaag de RTX3080 TUF OC in systeem gezet, werkt prima maar ik blijf worstelen met airflow in mijn case. Met gesloten case (280mm radiator vooraan, 2x140mm intakes die vrij traag draaien en 1 140mm outtake), stijgt temp tot +- 75°C (waarna kaart begint terug te throttlen om temp te behouden denk ik, quiet bios). Als ik case openlaat, gaat temp rond 70°C max draaien.
Vraag is vooral of ze bovenin een 280mm aio past, samen met hoge ram sticks
Je Radiator op front intake verwarmt je kast ook als je CPU lekker bezig is.lapino schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:00:
Heb zelf een Meshify C en heb onlangs de Radiator (Celsius S24) van front intake naar top out verplaats.
Front 2x 140mm intake (Noctua AF14) 1x rear 120mm out + rad 2x 140mm top out, resultaat veel betere airflow dan voorheen, temperatuur in de case is lager cpu temp wel een paar graden hoger (maar die neem ik voor lief
Wellicht kun je dit nog proberen?
Probleem is dat mijn Kraken x63 in mijn case Define r6 bovenin niet past, komt tegen ram aan
Ik vroeg me af hoe de ervaringen zijn met undervolten?
Ik heb sinds gisteren voor mijn RTX 3080 FE deze curve in gebruik en dit lijkt stabiel.

Om toch ook de thermals onder controle te houden heb ik de fancurve wat aggressiever gezet, tijdens benchen en casual gaming komt de temp dan niet boven de 70 graden uit. Het lukt de 3080 met deze instellingen dan ook om voor langere perioden 2000 Mhz vast te houden, met als resultaat hogere scores in 3D mark benchmarks.
Ik heb sinds gisteren voor mijn RTX 3080 FE deze curve in gebruik en dit lijkt stabiel.

Om toch ook de thermals onder controle te houden heb ik de fancurve wat aggressiever gezet, tijdens benchen en casual gaming komt de temp dan niet boven de 70 graden uit. Het lukt de 3080 met deze instellingen dan ook om voor langere perioden 2000 Mhz vast te houden, met als resultaat hogere scores in 3D mark benchmarks.
Ik zal ook even mijn bijdrage leveren. Sinds een aantal dagen in het bezit van een TUF 3090 in een NR200p. Ik heb hier op een undervolt van 850mv op 1875 mhz ingesteld met de powerlimit op 100%. Hierdoor is hij minder warm en de performance is zelfs beter dan de stock instellingen.
UNDERVOLT; Heaven extreme 1440p 30 min - GPU 66c, fan speed 60% en een score van 3895
STOCK; Heaven extreme 1440p 30 min - GPU 70c, fan speed 61% en een score van 3810
De TUF zelf heeft alleen een issue, bij veel mensen doet de fanstop het niet wat ASUS nu aan het onderzoeken is.
:strip_exif()/f/image/sqmbh7bNVzAkcZ5pQriXjj6u.jpg?f=fotoalbum_large)
UNDERVOLT; Heaven extreme 1440p 30 min - GPU 66c, fan speed 60% en een score van 3895
STOCK; Heaven extreme 1440p 30 min - GPU 70c, fan speed 61% en een score van 3810
De TUF zelf heeft alleen een issue, bij veel mensen doet de fanstop het niet wat ASUS nu aan het onderzoeken is.
:strip_exif()/f/image/sqmbh7bNVzAkcZ5pQriXjj6u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i9fgSwFeGk6rMtjJDDNQzNBp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 09-10-2020 16:22 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Het is bij alle 4 de modellen, maar op 53% hoor je de fans niet. Het viel mij namelijk op in MSI afterburner. Mijn verwachting is dat dit wel opgelost zal gaan worden.Help!!!! schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:24:
@gielz Weet je wellicht of dat fanstop issue bij de TUF alleen bij 3090 is of ook bij 3080 ?
https://rog.asus.com/foru...rror-(Biosswitch-Fanstop)
https://www.hardwareluxx....oc-im-test.1278163/page-6
[ Voor 23% gewijzigd door gielz op 09-10-2020 17:59 ]
6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
^
Thanks. Voor mij ook relevant omdat ook ergens in de queue sta voor een 3080 tuf (oc)
Thanks. Voor mij ook relevant omdat ook ergens in de queue sta voor een 3080 tuf (oc)
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Verwijderd
Niet helemaal on topic maar: Mijn Rog Strix 2080 ti vertoont deze zelfde bios bug, dit is geen nieuw probleem.gielz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:57:
[...]
Het is bij alle 4 de modellen, maar op 53% hoor je de fans niet. Het viel mij namelijk op in MSI afterburner. Mijn verwachting is dat dit wel opgelost zal gaan worden.
Als ik de quiet bios kopieer en opnieuw flash heb ik in beide standen een fan stop, en als de performance bios als laatste geflasht is heb ik geen fan stop. De bios die als laatste geflasht is bepaalt het gedrag van de fans in beide standen van de schakelaar.
Lichtelijk jaloers! Mag ik vragen wat voor support je gebruikt?Yonix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:50:
Vandaag heb ik mijn systeem uitgebreid met een Asus TUF Gaming GeForce RTX 3090.
Dat mag zeker!GiZwarrior schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:58:
[...]
Lichtelijk jaloers! Mag ik vragen wat voor support je gebruikt?
https://www.highflow.nl/h...UIvV7zBiewxQaAlTLEALw_wcB
in de lijn met mijn setup: 3090 FE (overclock 35 core, 200 mem) en een i9 10900K: timespy 2016: gpu score 20600 en cpu score 14300 (overall score 19500).Yonix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:50:
Vandaag heb ik mijn systeem uitgebreid met een Asus TUF Gaming GeForce RTX 3090.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Can't, and won't, complain.
cpu niet echt bottleneck lijkt op 1440p
Ben blij voor je man! Ziet er goed uit. Had hem zelf ook even in mn mandje, uiteindelijk toch niet gedaan.Yonix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd hoe die klokt, ga je hem toevallig met hdmi 2.1 gebruiken?
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
Thanks!Snippertje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:24:
[...]
Ben blij voor je man! Ziet er goed uit. Had hem zelf ook even in mn mandje, uiteindelijk toch niet gedaan.
Ben benieuwd hoe die klokt, ga je hem toevallig met hdmi 2.1 gebruiken?
Wat betreft hdmi 2.1: gebruik hem nu i.c.m. een Acer Predator X27P (hdmi 2.0a / dp 1.4). Echter, beneden hangt een LG OLED C9 (hdmi 2.1), dus voor 'testing purposes' wil ik hem best een keer aan de televisie aansluiten.
Ik kan het je aanraden! Heb zelf een B9 die ik nu gebruik icm een 2060 super. Ongeëvenaarde ervaring met gsync. Heb zelf een kabel getrokken en als de 3080/90 er is wordt het een glasvezel 2.1 kabel. Als ik jou was zou ik die ook trekken ;)!Yonix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:35:
[...]
Thanks!
Wat betreft hdmi 2.1: gebruik hem nu i.c.m. een Acer Predator X27P (hdmi 2.0a / dp 1.4). Echter, beneden hangt een LG OLED C9 (hdmi 2.1), dus voor 'testing purposes' wil ik hem best een keer aan de televisie aansluiten.
is dat ook de moeite waard op, pak 'm beet, 15 meter?Snippertje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:45:
[...]
Ik kan het je aanraden! Heb zelf een B9 die ik nu gebruik icm een 2060 super. Ongeëvenaarde ervaring met gsync. Heb zelf een kabel getrokken en als de 3080/90 er is wordt het een glasvezel 2.1 kabel. Als ik jou was zou ik die ook trekken ;)!
Dat kan ik natuurlijk niet voor jou beoordelen. Ik vind van wel, maar de kabel is een behoorlijke investering. Als je het geld kan missen, gamen je hobby is, je een oled hebt en een 3080/90 zeg ik jazeker.hully schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:24:
[...]
is dat ook de moeite waard op, pak 'm beet, 15 meter?
2.1 kabels zijn boven 5meter glasvezel en dus stuk duurder. Verschil tussen 10-15 lijkt niet veel te zijn. Heb zelf een 15m genomen voor geval ik me pc nog ietsje verder weg zet. Helaas hier nog geen 3000serie dus eerst maar 4K 60 atm op de c9.hully schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:24:
[...]
is dat ook de moeite waard op, pak 'm beet, 15 meter?
[ Voor 28% gewijzigd door William/Ax3 op 10-10-2020 17:42 ]
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Gisteren pc wat aangepast, 1x140mm achteraan en 2x140mm bovenaan om lucht uit case te halen. Ik zie nu dat mijn TUF OC 3080 eigenlijk nooit boven de 70°C gaat, dus vermoed dat die dan gaat terugklokken om die temp te halen. Of is 70°C een goeie temp?
(quiet bios)
(quiet bios)
Voor de liefhebbers met een RTX 3090: ik heb wat benchmarks gedraaid.
hele fijne scoresYonix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:30:
Voor de liefhebbers met een RTX 3090: ik heb wat benchmarks gedraaid.
Ik heb mijn 3080 FE de volgende undervolt/curve en custom fan gegeven:
https://imgur.com/a/EivbWDU
Dit draait echt heerlijk.
Voorheen had ik +115% power en +100 mhz core en had 16500 op superposition 1440 high.
De graden liepen alleen wel op naar 81 graden max.
Wat je wel ziet is dat hij met deze setting continue downklokt naar 1750-1850 mhz (80% van de tijd)
Met bovenstaande curve/fan zit ik op 17300 superposition 1440 high en een veel lagere voltage.
Hij blijft nu op max 65 graden (fans wel ietsjes luider), zonder custom fan max 76 graden.
Nu blijf mijn klok continue op 1905-1920 mhz (99%) hangen en dat zorgt voor beter prestaties.
MSFS2020 is daardoor ook less choppy
https://imgur.com/a/EivbWDU
Dit draait echt heerlijk.
Voorheen had ik +115% power en +100 mhz core en had 16500 op superposition 1440 high.
De graden liepen alleen wel op naar 81 graden max.
Wat je wel ziet is dat hij met deze setting continue downklokt naar 1750-1850 mhz (80% van de tijd)
Met bovenstaande curve/fan zit ik op 17300 superposition 1440 high en een veel lagere voltage.
Hij blijft nu op max 65 graden (fans wel ietsjes luider), zonder custom fan max 76 graden.
Nu blijf mijn klok continue op 1905-1920 mhz (99%) hangen en dat zorgt voor beter prestaties.
MSFS2020 is daardoor ook less choppy
[ Voor 3% gewijzigd door Azerox op 11-10-2020 11:04 ]
Bij mij stopt ie op mijn TUF 3080 (switch performance) als ie onder de 40 graden komt.gielz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:57:
[...]
Het is bij alle 4 de modellen, maar op 53% hoor je de fans niet. Het viel mij namelijk op in MSI afterburner. Mijn verwachting is dat dit wel opgelost zal gaan worden.
Ik heb hem nu undervolted met deze settings
Scheelt bijna niks in FPS maar wel een berg stroom!
Tip voor de TUF gebruikers die de kleur van de RGB willen aanpassen met asus armoury crate software. Niet installeren. Het werkt maar je krijgt dan een berg klere software op je computer met diverse services e.d. waar je bijna niet meer van af kan komen. Uninstall laat nog een hoop staan. Uiteindelijk een systeem herstel punt teruggezet die de software zelf had gemaakt. Daarna was het eraf en begon ie meteen weer alles te installeren

Uiteindelijk nog een ouder systeem herstel punt moeten kiezen om er vanaf te komen. Wat een baggerzooi.
Iemand met de 3080/3090 en laatste drivers die eens wil testen of Shadow of the Tomb Raider bij hem wél werkt met DLSS? PC loopt volledig vast hier. Andere games werken prima.
Zou je eens willen kijken wat Quake II RTX bij jou doet met die undervolt?luckyjan schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 02:13:
[...]
Bij mij stopt ie op mijn TUF 3080 (switch performance) als ie onder de 40 graden komt.
Ik heb hem nu undervolted met deze settings
[YouTube: NVIDIA RTX 3080 FE | Undervolted]
Scheelt bijna niks in FPS maar wel een berg stroom!
Tip voor de TUF gebruikers die de kleur van de RGB willen aanpassen met asus armoury crate software. Niet installeren. Het werkt maar je krijgt dan een berg klere software op je computer met diverse services e.d. waar je bijna niet meer van af kan komen. Uninstall laat nog een hoop staan. Uiteindelijk een systeem herstel punt teruggezet die de software zelf had gemaakt. Daarna was het eraf en begon ie meteen weer alles te installeren![]()
Uiteindelijk nog een ouder systeem herstel punt moeten kiezen om er vanaf te komen. Wat een baggerzooi.
Maatje van mij heeft ook 3080 FE en een undervolt maar bij Quake RTX ziet hij toch tegen de 320W in gebruik, terwijl dat in andere games lager ligt.
Furmark stookt ook lekker door op de undervolt setting van 0,825 +_ ^^
Ben benieuwd wat jouw bevinding zijn.
Update van megekko (dikgedrukt = change):
Verkeerde topic my bad.
EDIT:Gigabyte, Vooralsnog hebben we geen info welke videokaarten van Gigabyte we kunnen verwachten deze week.
MSI, vandaag verwachten we nog een aantal RTX 3080 Gaming X trio 10G, we verwachten in de loop van de dag meer toezeggingen.
Asus, er is goede hoop op nog meer leveringen in de loop van de week, maar geen zekerheid.
Inno3D, voor vandaag zijn ons enkele RTX 3080 kaarten toegezegd.
EVGA, helaas hebben we geen nieuwe informatie over leveringen van dit merk.
Dit sluit niet uit dat we ook van andere merken RTX 3080 en 3090 videokaarten gaan ontvangen, we houden je op deze pagina op de hoogte.
Verkeerde topic my bad.
Dit is het ervaringen topic niet het leveringen topic
Vraagje voor de undervolters.
Is het nodig om afterburner non stop actief te houden voor de undervolt of kan deze opgeslagen worden zonder afterburner actief?
Is het nodig om afterburner non stop actief te houden voor de undervolt of kan deze opgeslagen worden zonder afterburner actief?
Volgens mij werkt dat alleen als je een bios flash doet met een custom bios. Ik heb persoonlijk altijd Precision X draaien op de achtergrond (nog niet voor een 3080 helaas).computerjunky schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:20:
Vraagje voor de undervolters.
Vraagje; ik ben van plan om mijn nieuwe build ook op de NR200P te baseren. Volgens diverse bronnen is het icm. deze behuizing sterk aan te raden om de GPU te deshrouden (behoorlijke winst te behalen). Is dat een beetje fatsoenlijk mogelijk bij dit model kaart zonder hem te hoeven slopen/dremelen/etc? (MSI Ventus is het bijv. eenvoudig te doen)gielz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:16:
Ik zal ook even mijn bijdrage leveren. Sinds een aantal dagen in het bezit van een TUF 3090 in een NR200p. Ik heb hier op een undervolt van 850mv op 1875 mhz ingesteld met de powerlimit op 100%. Hierdoor is hij minder warm en de performance is zelfs beter dan de stock instellingen.
[/URL]
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Tussen de 280 en 290 watt en idd in een spel als de Division 2 met alle settings op allerhoogst zelfs soms onder de 200 watt.PaYnE81 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:59:
[...]
Zou je eens willen kijken wat Quake II RTX bij jou doet met die undervolt?
Maatje van mij heeft ook 3080 FE en een undervolt maar bij Quake RTX ziet hij toch tegen de 320W in gebruik, terwijl dat in andere games lager ligt.
Furmark stookt ook lekker door op de undervolt setting van 0,825 +_ ^^
Ben benieuwd wat jouw bevinding zijn.
Tweakers hier met een RTX 3090 die de 'Nvidia DLSS Feature Test' in 3DMark al eens hebben gedraaid op 8K?
Ik wil graag wat vergelijkingsmateriaal, maar dat is op internet heel schaars op dit moment.
Mijn resultaat (8K met DLSS 2.0 op 'Quality'): https://www.3dmark.com/nd/117183
Ik wil graag wat vergelijkingsmateriaal, maar dat is op internet heel schaars op dit moment.
Bij de tuf zou ik het niet doen, deze is onder full load in stock zon 70 graden.SgtStrider schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:29:
[...]
Vraagje; ik ben van plan om mijn nieuwe build ook op de NR200P te baseren. Volgens diverse bronnen is het icm. deze behuizing sterk aan te raden om de GPU te deshrouden (behoorlijke winst te behalen). Is dat een beetje fatsoenlijk mogelijk bij dit model kaart zonder hem te hoeven slopen/dremelen/etc? (MSI Ventus is het bijv. eenvoudig te doen)
Toch 2 keer een crash gehad tijdens Destiny 2 en RE3. Aangepast naar 1770MHz / 806mV om te kijken of het beter is. Krijg vandaag ook wat Noctua 40mm ventilators binnen dus ga ook even uitzoeken of ik hem iets hoger kan klokken.Jay-v schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:39:
Na het lezen van wat berichten over de EVGA XC3 Ultra had ik zo mijn twijfels over de temps in een kleine case.
Na een undervolt zijn de temps echter helemaal prima! Draai nu stabiel op 1770MHz, 781mV. Met de case dicht, zonder mods op ~60C. Performance loss is ongeveer 2-3%
[Afbeelding]
Zijn er andere hier die stabiele undervolts kunnen delen?
ik ben van plan om de rtx 3070 te gaan kopen.
maar nu vraag ik me af hoe groot de verschillen zijn tussen de merken?
want als ik bij de oudere typens de rtx 20xx kijk is de ene net wat meer overklokt en de andere een iets betere koeling.
dan maak ik daar uit op dat het eigenlijk niet een heel groot verschil maakt. of vlieg ik nu heel kort door de bocht.
dit vraag ik vooral omdat er nog geen revieuws zijn (nogal logisch omdat ze nog niet uitgebracht zijn)
want als ik bij de oudere typens de rtx 20xx kijk is de ene net wat meer overklokt en de andere een iets betere koeling.
dan maak ik daar uit op dat het eigenlijk niet een heel groot verschil maakt. of vlieg ik nu heel kort door de bocht.
dit vraag ik vooral omdat er nog geen revieuws zijn (nogal logisch omdat ze nog niet uitgebracht zijn)
[ Voor 13% gewijzigd door tijs000 op 13-10-2020 11:39 ]
Hoe moeten wij dat dan weten?tijs000 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:37:
ik ben van plan om de rtx 3070 te gaan kopen.
ik dacht misschien is er een logica dat merk X meetstal wat betere kwaliteit is maar een stuk duurder en merk Y meestal goedkoper maar slechtere koeling.. ik noem maar even wat als voorbeeld.418O2 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:44:
[...]
Hoe moeten wij dat dan weten?Meer dan basseren op de 3080/3090 kunnen wij ook niet
Dat kan je waarschijnlijk wel afleiden aan de reviews van de verschillende 3080's. Hoewel je daarbij wel in je achterhoofd moet houden dat de 3070 minder hitte uitstoot, dus als een koeler op de 3080 herrie maakt, dat niet per se zo is op de 3070 (als ze dezelfde koeling gebruiken, is vaak wel zo volgens mij)tijs000 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:53:
[...]
ik dacht misschien is er een logica dat merk X meetstal wat betere kwaliteit is maar een stuk duurder en merk Y meestal goedkoper maar slechtere koeling.. ik noem maar even wat als voorbeeld.
Je kan er vaak wel van uit gaan dat MSI en Asus sowieso wel goed zijn. Gigabyte vaak ook wel
[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 13-10-2020 12:00 ]
Er zullen vast ook wel 3070 kaarten uitkomen met 3-fan/3-slot designs. Ik denk wel op de wat meer high-end varianten, want op entree kaarten zal dat teveel kosten. Ik denk echter dat de meeste kaarten wel dual fan zullen zijn, aangezien de 3070FE ook een stuk compacter is opgezet.
Of dat soort designs stiller of luider zijn valt moeilijk te zeggen. Een 3080 OC heeft al gauw een TGP van 360W. Misschien ligt dat bij de 3070 OC dan rond de 240W (FE zou 220W zijn). Echter zet een 3080 3-fan model tegenover een 3070 2-fan model, en dan praat je nog over dezelfde hitte afvoer per ventilator..
De huidige 2070S serie is m.i. erg vergelijkbaar wat betreft koel eisen. Je kan daar alvast eens wat reviews van terugkijken om te zien welke merken over het algemeen goede koelers bouwen, of je zelf een 2 of 3 fan design wilt (of kwijt kan), etc.
Of dat soort designs stiller of luider zijn valt moeilijk te zeggen. Een 3080 OC heeft al gauw een TGP van 360W. Misschien ligt dat bij de 3070 OC dan rond de 240W (FE zou 220W zijn). Echter zet een 3080 3-fan model tegenover een 3070 2-fan model, en dan praat je nog over dezelfde hitte afvoer per ventilator..
De huidige 2070S serie is m.i. erg vergelijkbaar wat betreft koel eisen. Je kan daar alvast eens wat reviews van terugkijken om te zien welke merken over het algemeen goede koelers bouwen, of je zelf een 2 of 3 fan design wilt (of kwijt kan), etc.
Ik wil het best testen op een 3090 FE, maar die is zeker niet te gebruiken in de gratis versie van 3dmark?Yonix schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:05:
Tweakers hier met een RTX 3090 die de 'Nvidia DLSS Feature Test' in 3DMark al eens hebben gedraaid op 8K?
"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt
Tja koelers zijn wel iets meer dan het aantal ventilatoren. Voor de rest denk ik dat de koelers grotendeels gerecycled worden van de RTX3080, al zij het wellicht met een iets dunner koelblokHans1990 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:29:
Er zullen vast ook wel 3070 kaarten uitkomen met 3-fan/3-slot designs. Ik denk wel op de wat meer high-end varianten, want op entree kaarten zal dat teveel kosten. Ik denk echter dat de meeste kaarten wel dual fan zullen zijn, aangezien de 3070FE ook een stuk compacter is opgezet.
Gezien de temperaturen van de 3080 bij de high end modellen denk ik dat de RTX3070 extreem koel gaat zijn.
Natuurlijk is dat zo. Heatpipes zijn ook maar eindig effectief om hitte naar de verste ventilator te vervoeren. Dus een 2-fan design zal evenredig iets beter werken.. maar dat wordt weer tegen gegaan doordat de koeler geen 3-slots mag bezetten (waarschijnlijk). Ik denk dat de praktijksituatie dan op hetzelfde neer komt ongeveer.
Ik denk eerlijk gezegd dat de 3070 niet veel beter of slechter dan de meeste 3080 kaarten zal zijn. 70C is een prima target temp. Feitelijk is het plaatsen van dezelfde koeler van een 3080 kaart op een 3070 zwaar overkill (maar daarmee wel erg stil, als je dat belangrijk vindt).
Ik denk eerlijk gezegd dat de 3070 niet veel beter of slechter dan de meeste 3080 kaarten zal zijn. 70C is een prima target temp. Feitelijk is het plaatsen van dezelfde koeler van een 3080 kaart op een 3070 zwaar overkill (maar daarmee wel erg stil, als je dat belangrijk vindt).
[ Voor 19% gewijzigd door Hans1990 op 13-10-2020 14:39 ]
https://azerty.nl/product...afische-kaart-gf-rtx-3080
heeft deze kaart eigenlijk wel een backplate?
ik zie namelijk alleen fotos van de zijkant, en de fans etc
ik kan verder niks vinden
Is dat deze kaart? YouTube: IS THIS THE BEST VALUE RTX 3080? REVIEW & GIVEAWAY PNY XLR8 3080Aggressor schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:17:
https://azerty.nl/product...afische-kaart-gf-rtx-3080
Dan is het antwoord ja.
dat is hem bedankt...Santee schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:33:
[...]
Is dat deze kaart? YouTube: IS THIS THE BEST VALUE RTX 3080? REVIEW & GIVEAWAY PNY XLR8 3080
Dan is het antwoord ja.
welke zal beter zijn dan?
pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3
of de
pricewatch: PNY GeForce RTX 3080 10GB XLR8 Gaming EPIC-X RGB Triple Fan Editi...
Inno3D pakt meestal een reference pcb en slapped daar een groot koelblok op zonder gigantisch veel aandacht te schenken aan VRM/memory koeling. Ook zijn er vrij weinig reviews. Ik heb zelf kaarten van hun gehad en die werkten prima, maar heb ook veel 980ti's vooral gezien van hun die stierven. Ook al kaart van 5 jaar terug dus wellicht is het nu beter.Aggressor schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:45:
[...]
dat is hem bedankt...
welke zal beter zijn dan?
pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3
of de
pricewatch: PNY GeForce RTX 3080 10GB XLR8 Gaming EPIC-X RGB Triple Fan Editi...
PNY al 15 jaar niks van gehoord, wist niet eens meer dat ze kaarten maakten!
@Santee de conclusie is? 
Welke zou jij nemen
Pny hoort volgens samen met palit en gainward.
De kaart is precies hetzelfde als de Gainward Phoenix.
Welke zou jij nemen
Pny hoort volgens samen met palit en gainward.
De kaart is precies hetzelfde als de Gainward Phoenix.
Ik heb eerder in dit topic een aantal issues aangegeven met een 3080 kaart icm een LG CX TV.
Onder andere grootte van het scherm niet correct is met pixel refresh en dat gsync niet goed werkt op 4k 120 HDR.
Vandaag is er een update uitgekomen voor de TV en bij mij zijn alle issues nu opgelost.
Onder andere grootte van het scherm niet correct is met pixel refresh en dat gsync niet goed werkt op 4k 120 HDR.
Vandaag is er een update uitgekomen voor de TV en bij mij zijn alle issues nu opgelost.
A great thought in a small mind is a dangerous thing
Weet niet of ie al voorbij is gekomen, maar ik kwam een review van een fullcover waterblok tegen.
(Zover ik weet de eerste?!?)
https://www.igorslab.de/e...m-test-340-watt-ice-cold/
(Zover ik weet de eerste?!?)
https://www.igorslab.de/e...m-test-340-watt-ice-cold/
Computer nr 486 denk ik..
Ik heb sinds gisteren een MSI Gaming X Trio 3080 geinstalleerd, en ik moet zeggen dat hij inderdaad echt fluisterstil is onder load. Best indrukwekkend, aangezien de MSI Gaming X 1080ti die ik hiervoor had ook geen herrie maakte, maar hier hoor ik echt helemaal niets van.
Kijk, dat soort verhalen lees ik nu graag.kellhus schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:52:
Ik heb sinds gisteren een MSI Gaming X Trio 3080 geinstalleerd, en ik moet zeggen dat hij inderdaad echt fluisterstil is onder load. Best indrukwekkend, aangezien de MSI Gaming X 1080ti die ik hiervoor had ook geen herrie maakte, maar hier hoor ik echt helemaal niets van.
Ik hoop dat ik mijn trio ook snel mag ontvangen nu. Geluid was een belangrijke reden om voor deze AIB te gaan
Ik kan de stilte bevestigen. (heb de kaart ook sinds gisteren)killerbee1958 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:20:
[...]
Kijk, dat soort verhalen lees ik nu graag.
Ik hoop dat ik mijn trio ook snel mag ontvangen nu. Geluid was een belangrijke reden om voor deze AIB te gaan
Geen coilwhine, even stil als de 1080ti versie. (die hoorde ik ook niet)
https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3SgtStrider schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:29:
[...]
Vraagje; ik ben van plan om mijn nieuwe build ook op de NR200P te baseren. Volgens diverse bronnen is het icm. deze behuizing sterk aan te raden om de GPU te deshrouden (behoorlijke winst te behalen). Is dat een beetje fatsoenlijk mogelijk bij dit model kaart zonder hem te hoeven slopen/dremelen/etc? (MSI Ventus is het bijv. eenvoudig te doen)
Kijk hier anders even, in de sffpc subredit zijn er al een aantal die het hebben gedaan.
Vandaag mijn PNY RTX 3080 die ik gisteren besteld had binnen gekregen. Moet zeggen, valt me niks tegen. In eerste instantie schrok ik van de scores, FPS en geluid. Maar hij pakte automatisch nog dingen van mijn oude kaart. Dus na een reinstall van alle drivers en afterburner werkt hij als een zonnetje. Had nog nooit van het merk gehoord, noch van deze kaart. Maar hij ziet er goed uit 
:strip_exif()/f/image/dLrn3rc0jULkBZRENu4nB3YI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F6yzBzAyiwsEpORRgPk9YgfN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/e17zqAvkh9QJnxWVixaIHi5y.png?f=fotoalbum_large)
https://www.3dmark.com/spy/14556544
:strip_exif()/f/image/dLrn3rc0jULkBZRENu4nB3YI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F6yzBzAyiwsEpORRgPk9YgfN.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/e17zqAvkh9QJnxWVixaIHi5y.png?f=fotoalbum_large)
https://www.3dmark.com/spy/14556544
:strip_exif()/f/image/0IltygNIruxGQ8hrXrXGPkIK.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.3dmark.com/3dm/51672251?
Blijkbaar toch niet zo'n goeie CPU score. Heb (nog) geen overclock draaien trouwens.
[ Voor 193% gewijzigd door lapino op 14-10-2020 21:33 ]
Voor de mensen met een 30xx FE, je kunt EVGA's Precision X1 gebruiken om met het licht v.d. kaart te spelen. De tekst op de zijkant kun je alleen in helderheid veranderen. De 'chevron' bovenop kun je ook van kleur veranderen. Werkt prima 
:strip_exif()/f/image/x4iq2DOv4XKiJyETZTGU5FCQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/E3l7tfaaTQQTXvMe1odwnjRP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heb uit nieuwsgierigheid ook gekeken of er nog iets aan de 3090 FE te tweaken valt. De GPU kan volgens nvidia's automatic perfomance tuning 127MHz sneller. Het geheugen doet in ieder geval 21,5Gbps, dan geeft GPU-Z ook mooi 1000GB/s bandbreedte aan
Werkt prima, maar hij vreet dan 400W
:strip_exif()/f/image/x4iq2DOv4XKiJyETZTGU5FCQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/E3l7tfaaTQQTXvMe1odwnjRP.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heb uit nieuwsgierigheid ook gekeken of er nog iets aan de 3090 FE te tweaken valt. De GPU kan volgens nvidia's automatic perfomance tuning 127MHz sneller. Het geheugen doet in ieder geval 21,5Gbps, dan geeft GPU-Z ook mooi 1000GB/s bandbreedte aan

Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Nice! Tip: je kunt gewoon 1 PCI-E kabel gebruiken met 2 aansluitingen, doe ik ook en het werkt uitstekend.Yonix schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe zit het ook alweer met de 3080 aansluiten op de voeding...er moeten 2 aparte kabels uit de voeding komen toch?
Niet 1 kabel waar 2 aansluitingen op zitten?
1 kabel met 2 aansluitingen werkt prima, zoals ik hier boven net zeiAggressor schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:49:
Hoe zit het ook alweer met de 3080 aansluiten op de voeding...er moeten 2 aparte kabels uit de voeding komen toch?
Tja het zal wellicht werken, maar echt verstandig is dit gewoon niet. Je hebt slechts 3 aders voor je 12v lijn met in totaal 300 watt. Oftewel 100watt per ader. Dit lukt nog net aan wel. Echter warmen je kabels wel wat op en heb je meer last van voltage drop over je bekabeling. Als je een 2e kabel hebt: gebruik er dan twee. Desnoods knip je het 2e deel netjes kort af als je dat niet mooi vindt.EnigmaNL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 23:52:
[...]
1 kabel met 2 aansluitingen werkt prima, zoals ik hier boven net zei
De kabels worden niet warm. Kwestie van goede kabels gebruiken, ze kunnen het prima aan.savale schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:00:
[...]
Tja het zal wellicht werken, maar echt verstandig is dit gewoon niet. Je hebt slechts 3 aders voor je 12v lijn met in totaal 300 watt. Oftewel 100watt per ader. Dit lukt nog net aan wel. Echter warmen je kabels wel wat op en heb je meer last van voltage drop over je bekabeling. Als je een 2e kabel hebt: gebruik er dan twee. Desnoods knip je het 2e deel netjes kort af als je dat niet mooi vindt.
Dan nog is het onverstandig. Adviseer dit soort dingen niet aan andere mensen, leuk dat volgens jou je kabels het aankunnen maar bij veel mensen is dit echt onverstandig. Gewoon voor je houden.EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:12:
[...]
De kabels worden niet warm. Kwestie van goede kabels gebruiken, ze kunnen het prima aan.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
De kabels zijn ontworpen voor dit doeleinde. Mensen kunnen wel van alles gaan roepen over dat het onverstandig is maar kom eerst maar eens met bewijs. De kabels worden niet warm en kunnen het vermogen prima aan. Een PCI-E kabel met 18AWG aders kan maximaal 396W aan (12 volt per ader met maximaal 11 ampère maal drie), zoveel trekt een enkele RTX 3080 niet.OMD schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:04:
[...]
Dan nog is het onverstandig. Adviseer dit soort dingen niet aan andere mensen, leuk dat volgens jou je kabels het aankunnen maar bij veel mensen is dit echt onverstandig. Gewoon voor je houden.
[ Voor 18% gewijzigd door EnigmaNL op 15-10-2020 08:16 ]
Wat is dit voor een kolder, de kabels zijn daar voor gemaakt en het merendeel van de gebruikers zal hem ook met die kabel aansluiten. Is het perfect? Nee. Werkt het gewoon? Ja.OMD schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:04:
[...]
Dan nog is het onverstandig. Adviseer dit soort dingen niet aan andere mensen, leuk dat volgens jou je kabels het aankunnen maar bij veel mensen is dit echt onverstandig. Gewoon voor je houden.
Gebruiken alle voedingen 18awg kabels dan?EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:05:
[...]
De kabels zijn ontworpen voor dit doeleinde. Mensen kunnen wel van alles gaan roepen over dat het onverstandig is maar kom eerst maar eens met bewijs. De kabels worden niet warm en kunnen het vermogen prima aan. Een PCI-E kabel met 18AWG aders kan maximaal 396W aan (12 volt per ader met maximaal 11 ampère maal drie), zoveel trekt een enkele RTX 3080 niet.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Goede voedingen wel. Daarom moet je ook nooit bezuinigen op de voeding.AtlAntA schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:34:
[...]
Gebruiken alle voedingen 18awg kabels dan?
Heb ook net mijn 3080 TUF non-oc geïnstalleerd. Was een lucky vrije voorraad aankoop bij Azerty twee dagen geleden.
Precies de kaart die ik wilde en man wat is ie stil en koel. Geweldige upgrade tegenover mijn oude 1070. Ik speel op 1440p. Echt ontzettend blij mee!
Ik doe verder niet aan overklokken.
Precies de kaart die ik wilde en man wat is ie stil en koel. Geweldige upgrade tegenover mijn oude 1070. Ik speel op 1440p. Echt ontzettend blij mee!
Ik doe verder niet aan overklokken.
[ Voor 15% gewijzigd door prodygee op 15-10-2020 09:45 ]
Wat is jullie mening mbt de 10gb op de 3080 kaarten ? Ik heb momenteel een 1080ti met 11gb en er is een HP Reverb G2 onderweg welke ik graag optimaal wil gaan benutten.
Is een 10gb 3080 wel enigzins futureproof ? Zal meer GB verstandig zijn en profijt VR hier van ?
Is een 10gb 3080 wel enigzins futureproof ? Zal meer GB verstandig zijn en profijt VR hier van ?
Diagnose Specialist Ford
Futureproof, tgho, volgens mij niet. Ik zou er niet van schrikken moest Nvidia dit expres laag gehouden hebben zodat ze later een 20GB model kunnen lanceren en weer meer kaarten verkopen. Uiteindelijk is het wel heel rap geheugen dus ga je er uiteindelijk niet veel van merken. Voorlopig is het meer dan genoeg maar of dat op de hele lange termijn zo gaat zijn ... ik geloof van niet.Jeff[NL] schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:09:
Wat is jullie mening mbt de 10gb op de 3080 kaarten ? Ik heb momenteel een 1080ti met 11gb en er is een HP Reverb G2 onderweg welke ik graag optimaal wil gaan benutten.
Android developer & dürüm-liefhebber
Je moet dus niet zeggen dat het prima kan, maar dat het prima kan met een goede voeding.EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:39:
[...]
Goede voedingen wel. Daarom moet je ook nooit bezuinigen op de voeding.
En dan nog gaat het ook om de interne lay-out van je voeding. Je trekt alles over 1 rail terwijl je er mogelijk 2 hebt, wat weer betere stroomvoorziening oplevert
EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 00:12:
[...]
De kabels worden niet warm. Kwestie van goede kabels gebruiken, ze kunnen het prima aan.
Stop hier alsjeblieft gewoon mee. Er zijn genoeg slechte of ongeschikte voedingen op de markt. Prijs zegt ook lang niet alles. Mensen die geen goede voeding hebben maar wel denken dat ze er één hebben gaan jouw gevaarlijke advies wellicht nog opvolgen ook.EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 15-10-2020 10:41 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Daar zit de cruxEnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:39:
[...]
Geloof me, er zijn genoeg mensen die een 3080 op hun MS-Tech 700 watt voeding planten. Vandaar mijn opmerking
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Ik ga er voor het gemak van uit dat dergelijke mensen niet op Tweakers actief zijn... Je mag er toch enigszins van uit gaan dat de mensen hier op z'n minst weten dat je geen goedkope Chinese crap voeding moet gebruiken. Dit is niet het Margriet forum.
PCI-E kabels die volgens de specificaties gemaakt worden kunnen dit gewoon aan, punt. Geen goedkope troep in je PC zetten waar je vervolgens een GPU van 800 euro in stopt.
Dat maakt dus geen reet uit, zie de vele discussies die hier al jaren over gevoerd worden op Toms Hardware en de filmpjes die erover gemaakt zijn door bijvoorbeeld een Jayztwocents.418O2 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Je moet dus niet zeggen dat het prima kan, maar dat het prima kan met een goede voeding.
En dan nog gaat het ook om de interne lay-out van je voeding. Je trekt alles over 1 rail terwijl je er mogelijk 2 hebt, wat weer betere stroomvoorziening oplevert
PCI-E kabels die volgens de specificaties gemaakt worden kunnen dit gewoon aan, punt. Geen goedkope troep in je PC zetten waar je vervolgens een GPU van 800 euro in stopt.
[ Voor 59% gewijzigd door EnigmaNL op 15-10-2020 10:55 ]
Dan lees je niet genoeg op Tweakers. Er zijn genoeg mensen die slechte en/of oude voedingen gebruikenEnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:51:
Ik ga er voor het gemak van uit dat dergelijke mensen niet op Tweakers actief zijn... Je mag er toch enigszins van uit gaan dat de mensen hier op z'n minst weten dat je geen goedkope Chinese crap voeding moet gebruiken. Dit is niet het Margriet forum.
Hoewel lang niet iedereen het met mij eens is, verwacht ik dat je de komende jaren toch echt specifieke settings zal moeten verlagen om de 10GB niet te overschrijden. Alhoewel je over twee jaar waarschijnlijk toch settings omlaag moet doen om 60 fps te behalen met 4K en diezelfde settings zullen er in veel gevallen voor zorgen dat je onder 10GB blijft.Jeff[NL] schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:09:
20GB is in elk geval dikke overkill, ik had liever 12-16 gezien. Voor budgetbewuste gamers is die extra 10GB nooit 200 euro waard, wat het waarschijnlijk zal kosten. Ikzelf zou niet meer dan 100 euro uitgeven aan extra geheugen. Voor mensen die voor hun werk veel geheugen vereisen is het wel logisch om een kaart met 20GB te kopen.
Voor het geval iemand hier al een evga ftw3 (ultra) heeft.
Ze hebben een nieuwe bios uitgebracht met een max powertarget van 450w (zelfde als strix)
Ze hebben een nieuwe bios uitgebracht met een max powertarget van 450w (zelfde als strix)
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Ze hoeven denk ik niet bang te zijn dat die server plat gaat.....William/Ax3 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:11:
Voor het geval iemand hier al een evga ftw3 (ultra) heeft.
[...]
PC Specs
Naja dat is dus ook mijn mening... ik zie dat er al games zijn welke op de 10gb draaien. De Reverb G2 is btw 9.3mil aan pixels en dus meer als 4K (8.8mil) ? Toch moet ik de 90fps zien te halen met dat ding hahah maar ik zal wel een en ander naar beneden moeten tunen om het degelijk te laten draaien.NoThankYou schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:07:
[...]
Hoewel lang niet iedereen het met mij eens is, verwacht ik dat je de komende jaren toch echt specifieke settings zal moeten verlagen om de 10GB niet te overschrijden. Alhoewel je over twee jaar waarschijnlijk toch settings omlaag moet doen om 60 fps te behalen met 4K en diezelfde settings zullen er in veel gevallen voor zorgen dat je onder 10GB blijft.
20GB is in elk geval dikke overkill, ik had liever 12-16 gezien. Voor budgetbewuste gamers is die extra 10GB nooit 200 euro waard, wat het waarschijnlijk zal kosten. Ikzelf zou niet meer dan 100 euro uitgeven aan extra geheugen. Voor mensen die voor hun werk veel geheugen vereisen is het wel logisch om een kaart met 20GB te kopen.
Diagnose Specialist Ford
En daar zit crux nummer 2... aanname'sEnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:51:
[...]
Dat maakt dus geen reet uit, zie de vele discussies die hier al jaren over gevoerd worden op Toms Hardware en de filmpjes die erover gemaakt zijn door bijvoorbeeld een Jayztwocents.
Je zou het verwachten inderdaad maar praktijk zegt anders
Prima. Als je een goede voeding gebruikt met goede kabels kun je dus gewoon 1 rat tail PCI-E kabel gebruiken om je RTX3080 van stroom te voorzien? Zo goed?OMD schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 11:44:
[...]
En daar zit crux nummer 2... aanname's![]()
Je zou het verwachten inderdaad maar praktijk zegt anders

https://www.geeks3d.com/2...graphics-card-connectors/EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 08:05:
[...]
De kabels zijn ontworpen voor dit doeleinde. Mensen kunnen wel van alles gaan roepen over dat het onverstandig is maar kom eerst maar eens met bewijs. De kabels worden niet warm en kunnen het vermogen prima aan. Een PCI-E kabel met 18AWG aders kan maximaal 396W aan (12 volt per ader met maximaal 11 ampère maal drie), zoveel trekt een enkele RTX 3080 niet.
Ik meen ook dat de officiele specificatie voor de 8-pin connector (let op de connector, niet de kabel) 150w is. Persoonlijk zou ik me daar gewoon aan houden wanneer er ruimschoots meer over heen moet.
Zon Y-kabel zou dan kunnen als je kabels dik genoeg zijn, maar ook daar zou ik persoonlijk weer 2 kabels gebruiken:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Uvn96eGTzs2gP3eBoHg9dapn.png?f=user_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Pindamann op 15-10-2020 12:45 ]
9800X3D | 3070
Dat was vroeger zo met de standaard PCI-E kabels, sinds 2005 moeten de kabels maximaal 11 ampere aan kunnen (HCS), oftewel 396 watt voor 3 aders. In het marketing materiaal gebruiken ze vaak termen zoals "Gold plated high current terminal" en dat soort prietpraat.Pindamann schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:33:
[...]
https://www.geeks3d.com/2...graphics-card-connectors/
Ik meen ook dat de officiele specificatie voor de 8-pin connector (let op de connector, niet de kabel) 150w is. Persoonlijk zou ik me daar gewoon aan houden wanneer er ruimschoots meer over heen moet.
[ Voor 9% gewijzigd door EnigmaNL op 15-10-2020 12:49 ]
is het noodzakelijk om een gpu houder te gebruiken?
zoiets als
https://www.amazon.nl/EZD...artenhouder/dp/B0888898L2
zoiets als
Ik ben het met je eens dat het merendeel van de tweakers hier een degelijke voeding zullen hebben, zeker als ze een budget hebben voor een GPU van 800€. Maar er zijn helaas ook mensen die zich voor het eerst op Tweakers registreren en blindelings zaken overnemen zonder enige kennis van zaken. Juist die moeten we denk ik beschermen als 'ervaren' tweakers. Dus ik zou dit advies nooit hebben gegeven alhier. Mogen ze de kosten voor een defecte GPU / voeding bij jou verhalen?EnigmaNL schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:38:
[...]
Dat was vroeger zo met de standaard PCI-E kabels, sinds 2005 moeten de kabels maximaal 11 ampere aan kunnen (HCS), oftewel 396 watt voor 3 aders. In het marketing materiaal gebruiken ze vaak termen zoals "Gold plated high current terminal" en dat soort prietpraat.
Noodzakelijk zal het in veel gevallen niet zijn. Heeft je mobo gereinforcede Pcie sloten? Welke GPU ga je er in stoppen? Ik heb de 3080 FE en een ASUS Mobo met versterkte Pcie porten, dus voor mij is het niet noodzakelijk. Hangt dus van je eigen setup af. Deze is in ieder geval te lelijk voor woordenAggressor schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:49:
zoiets als
[ Voor 25% gewijzigd door Lord_Dain op 15-10-2020 13:35 ]
Aggressor schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:49:
zoiets als
Hahaha top ding ditPreset Dynamic Rainbow Effect straalt betoverende kleuren en effecten uit naar uw computerkast

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)
Nice, steek de videokaart in mijn pc en wat hoor je dan: coil whine tijdens load. Kan nu moeilijk horen of het uit de GPU of voeding komt.
Edit:
Lijkt erop dat de EVGA voeding moeilijk doet.
Edit:
Lijkt erop dat de EVGA voeding moeilijk doet.
[ Voor 17% gewijzigd door ion op 15-10-2020 14:57 ]
Tja nodig is lastig te zeggen, maar mijn RTX3080 trio van MSI weegt 1.5KG en het lijkt mij wel dat dit gaat doorzakken.Aggressor schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:49:
zoiets als
Maar gelukkig levert MSI er een bracket bij.
En Asus heeft een hele bracket om de hele kaart heen. Ik denk dat het niet nodig is als er al een constructie om de kaart heen zit, bij goedkopere merken/kaart wellicht wel handig.Equazor_ schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:16:
[...]
Tja nodig is lastig te zeggen, maar mijn RTX3080 trio van MSI weegt 1.5KG en het lijkt mij wel dat dit gaat doorzakken.
Maar gelukkig levert MSI er een bracket bij.
Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.