Dat lees ik overal, maar wat is daarvan aan? Gebaseerd op het feit dat elk tech bedrijf een jaarlijkse cyclus heeft? Maar dat zijn andere producten (telefoons?)
Ik meende dat er bij elke jump in 'generatie' (1xxx, 2xxx, 3xxx) wel iets fundamenteel veranderde in de tech en processing.
10 series: 2016
20 series : +-2018/2019
30 series: begin 2021
En dan hoor ik iedereen dat bij manier van spreken de 40 serie voor de deur staat (in een paar maand of zo). Is dat een officiële roadmap van nvidia zelf?
Puur op gevoel lijkt me dat volledige onzin. De chips zijn zo goed als nieuw. Er zit vermoedelijk nog wel wat rek op, en de performance is enorm, nauwelijks een game die hier maar iets mee kan doen (muv tech demo games als stalker, metro en FS2020 en zulks meer).
Er is overal stagnatie, en niet in de eerste plaats in pc game graphics. De tijden van crysis-achtige games zijn al lang voorbij. Grafische vooruitgang wordt steeds moeilijker en vraagt steeds meer werk, en een steeds kleiner deel van de gamers gaat mee in de peperdure upgrades.
Volgens mij trekt de 30 serie het nog gemakkelijk tot volgend jaar, misschien zelfs het jaar er na.
Iets anders, ik zie regelmatig mining rigs te koop staan. De kaarten worden dan vaak niet los verkocht, maar er wordt meerdere duizenden euros geboden op de rig op z'n geheel. (2500-3000, ...) Wat gebeurt hier? Wordt dit door hobbyisten opgekocht die een centje willen verdienen met wat trading, en dan als 'parts' doorverkocht? Heeft iemand al met succes 1 kaart uit een rig kunnen kopen bij een miner?
Als gamer wil je vaak slechts 1 kaart, en geen 6 of 10 of zo.
Sowieso, als die mining rigs opgesplitst worden door tussenhandelaren en per stuk bij gamers terecht komen zal dat ook wel veel druk van de oververhitte markt wegnemen, aangezien die gamers dan al voorzien zijn van een kaart en de vraag in de winkels verder daalt. De dalende prijstrend kan enkel doorgezet worden lijkt mij.
Ik ben bijna geneigd om m'n 1060 naar een 3060 up te graden aan de huidige prijzen (+-600 euro?)