computerjunky schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:23:
[...]
Tja je kan geloven wat je wil dat is helaas je goed recht maar het is gewoon een feit dat shops niet voor die prijs kunnen leveren zonder zelf de rest bij te leggen. De prijzen wijn wereldwijd enorm hoop en 700-800 voor een 3080 is compleet onrealistisch gezien de inkoop al fors hoger is.
Je kan zeggen en roepen wat je wil maar tegen
overmacht maak je geen schijn van kans.
Je mag bij zijn als die prijs nog gaat zakken naar 999 maar ik verwacht dat die 719 nooit meer gaat komen.
Ik weet wel dat er sprake
kan zijn van overmacht (met name om levertijden!), maar twijfel dus aan hoeveel % van de prijs daardoor te verklaren is.
Stel een 3080 voor 719 euro is niet meer te doen, maar ze bieden aan om een 3080 te kopen met 700 euro bijbetaling... Hoeveel van dat extra bedrag komt door overmacht en hoeveel is gewoon winstbejag?
Het lijkt me bespottelijk als je ook even de winstmarge mag spekken door een inschattingsfout die wat mij betreft onder ondernemersrisico valt. En ja, dat vind ik meer dan redelijk. Het gebeurt wel vaker dat bedrijven of overheden zaken inkopen en later met verlies van de hand moeten doen. Maar ja, als je als bedrijf je verlies af kunt wentelen op klanten dan moet je het vooral proberen.
Wat interessant leesvoer hierover:
https://www.degeschillenc...ndernemer-schadeplichtig/stylezzz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:13:
[...]
Ah, de ondernemersrisico kaart....

Ik ben eerder van mening dat het een overmacht situatie is, je kunt webshops niet verantwoordelijk houden voor schaarstes die ineens ontstaan omdat men in china besluit om alle videokaarten in bitcoin farms te stoppen.
Overmacht zal in dit geval betrekking hebben op levertijden. Het feit dat je duurder in moet kopen om aan je leveringsverplichting te voldoen is gewoon ondernemersrisico m.i. Dit zie je ook bij bouwbedrijven. (bovendien is het niet dat het verkopen van videokaarten hun enige inkomstenbron is, genoeg andere zaken waarop ze winst maken)
Volgens mij is de enige kaart die nu
echt haast niet leverbaar is de 3060 Ti; overige kaarten komen hier en daar gewoon op voorraad.
[
Voor 4% gewijzigd door
finsdefis op 29-06-2021 17:43
]