Omdat de 3070 easy mining is ja. De 3080 Ti (zal in het begin) lastiger zijn om mee te minen waardoor er minder vraag naar is vanuit de mining community.MetalSonic schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:45:
[...]
Je betaalt al 1400 voor een 3070. Ik verwacht dus dat deze kaart minimaal 1500 tot 1700 gaat kosten
Zie mezelf als consument, ook al heb ik een dure asic miner gekocht. Het is allemaal een product van deze tijd gezien de schaarste. We hebben het gezien met wc-papier, nu met de sneltests die iedereen hoardt en ook de gpu's.ParaWM schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:34:
[...]
Nee hoor, maar er is veel te betwisten aan die zin;
We zijn allemaal:
- consumenten; Mjah, maybe. Als je meerdere rigs hebt, ben je dan nog een gewone consument of wordt het langzaam bedrijfsmatig.
- met gelijke kansen; Not really, hangt toch echt wel van je tech-savvy-ness en beschikbare vrije tijd af
- en rechten op een GPU: Op één; sure. Op 20?
[...]
Er ligt niets aan mij, ik heb een mooie nieuwe PC met alles er in wat ik wil. Heb al een aantal kaarten binnen gehad, gecancelled en ook zelfs een enkele verkocht. Vind alleen niet dat een miner evenveel recht heeft op zijn 15e kaart als een gamer op zijn eerste. En zeker zijn de kansen niet gelijk.
Gisteren zijn ook al mensen met meer dan 100k euro winst via dat shitcoin SafeMoon, ik kijk er geeneens gek van op, in zulke tijden leven wij.
Iedereen probeert zich mee te bewegen om een voordeel te behalen. Ben je een consument als je in de tijdelijke periode winst probeert te maken? Denk best wel, maar als je er een beroep van maakt, dan niet.
Dat is wat mij betreft het enige wat ze in dit hele gebeuren netjes doen: snel terugbetalen.Postman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:53:
[...]
Wat je kunt doen is iedereen met een pre-order tegelijk zijn geld laten terug vragen. Grote kans dat ze daarvoor niet genoeg liquide activa hebben.
Geen idee wat je hier aan hebt, maar het zal succesvoller zijn dan proberen een verkoper te verplichten een product te verkopen dat niet meer gemaakt wordt. Of verwacht je dat Alternate nu zelf bij Nvidia chips gaat inkopen en er dan een 3080 van in elkaar draait?
Om maar serieus op je - volgens mij retorische - vraag in te gaan: nee natuurlijk verwacht ik dat niet. Ik verwacht dat ze iets vergelijkbaars aanbieden voor dezelfde prijs omdat ze er zelf voor hebben gekozen om die bestelmogelijkheid zo lang open te laten staan, waardoor die wachtrij zo is opgelopen.
Ja daarom ben ik toen ook maar in een wachtrij gaan staan. Ik zag ze alleen maar groeien, en dan kan je beter in de rij staan, dan nog later aansluiten.Arboris schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:05:
[...]
Dit, de wachtrijen liepen toen al de spuitgaten uit en stond ik relatief gezien "Vooraan in de rij".
Maar hindsight is always 20/20, zo'n complete droogte qua GPU's had ik niet verwacht
Hindsight 20/20 inderdaad. Als ik toen wist wat ik nu weet, dan had ik wel andere keuzes gemaakt.
Oh, dus daar heeft ASUS al hun kaarten in de Benelux aan geleverd...avos schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:53:
Sta zelf op plaats 74 al (geruime tijd ) met de :
Geforce RTX 3080 TUF-RTX3080-10G-GAMING
Nu was er wal wat binnen gekomen bij Meggeko, maar alleen de:
Geforce RTX 3080 TUF-RTX3080-O10G-GAMING
Nu hoop ik ook niet dat Asus iets gelijkaardigs gaat doen en de kaart EOL maakt.
Maar nog frustrerender (mits het klopt wat deze website aangeeft):
[Afbeelding]
Dat zullen ze zeker niet kunnen.Frankkko schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:08:
[...]
Om maar serieus op je - volgens mij retorische - vraag in te gaan: nee natuurlijk verwacht ik dat niet. Ik verwacht dat ze iets vergelijkbaars aanbieden voor dezelfde prijs omdat ze er zelf voor hebben gekozen om die bestelmogelijkheid zo lang open te laten staan, waardoor die wachtrij zo is opgelopen.
Als ze slim zijn geweest dan hebben ze alle bestellingen in de wachtrij tegen de toen geldende prijzen bij hun leveranciers uitstaan.
Maar nu een ander model inkopen kost hen ook een stuk meer, dat kunnen ze niet tegen prijzen van een half jaar geleden verkopen.
Ik denk dat de webshops net zo klem zitten als wij. Ik snap alleen niet waarom ze de wachtrijen niet eerder dicht gegooid hebben, als ze niet duidelijke redenen hadden om te denken dat ze ze binnen een paar maanden konden oplossen. Maar ja, misschien is alles wat voor hen bedoeld was wel naar cryptocoinmining.nl gegaan.
Als de 3080 Ti straks goedkoper is dan de 3080, dan weten we zeker dat de cryptominers het probleem zijn. Maar ik verwacht toch minimaal dezelfde prijs als de 3080.Boost9898 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:47:
[...]
Omdat de 3070 easy mining is ja. De 3080 Ti (zal in het begin) lastiger zijn om mee te minen waardoor er minder vraag naar is vanuit de mining community.
denk nog een tikkeltje duurder.....RogerWilco2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:53:
[...]
Als de 3080 Ti straks goedkoper is dan de 3080, dan weten we zeker dat de cryptominers het probleem zijn. Maar ik verwacht toch minimaal dezelfde prijs als de 3080.
Tegenwoordig is het onduidelijk waar het probleem ligt. De NL webshops lijken grotere scalpers, op MP hebben scalpers betere prijzen dan Megekko.RogerWilco2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:53:
[...]
Als de 3080 Ti straks goedkoper is dan de 3080, dan weten we zeker dat de cryptominers het probleem zijn. Maar ik verwacht toch minimaal dezelfde prijs als de 3080.
Als AMD geen drops zou hebben, kon je geen kaart meer voor normale prijs krijgen.
Dat er nog kaarten voor een redelijke prijs, in vergelijking met Nederlandse webshops, op v&a en Marktplaats staan, komt doordat veel kaarten van de verschillende Amazons komen. Die zaten tot half/eind maart rond de 1000 euro voor een rtx 3080. Dit lijkt afgelopen te zijn na de prijsverhogingen de afgelopen weken. Daar betaal je nu ook tussen de 1500 en de 1800 euro voor een 3080.karakedi schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:36:
[...]
Tegenwoordig is het onduidelijk waar het probleem ligt. De NL webshops lijken grotere scalpers, op MP hebben scalpers betere prijzen dan Megekko.
Als AMD geen drops zou hebben, kon je geen kaart meer voor normale prijs krijgen.
De 3090 laten doorverkopers al links liggen door te hoge prijzen, met de 3080 gaat dit nu ook gebeuren.
Als de prijzen bij de Amazons significant lager zijn dan de NL shops, zullen deze nog steeds worden gescalpt.JSTPS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:39:
[...]
Dat er nog kaarten voor een redelijke prijs, in vergelijking met Nederlandse webshops, op v&a en Marktplaats staan, komt doordat veel kaarten van de verschillende Amazons komen. Die zaten tot half/eind maart rond de 1000 euro voor een rtx 3080. Dit lijkt afgelopen te zijn na de prijsverhogingen de afgelopen weken. Daar betaal je nu ook tussen de 1500 en de 1800 euro voor een 3080.
De 3090 laten doorverkopers al links liggen door te hoge prijzen, met de 3080 gaat dit nu ook gebeuren.
Daarnaast is de waarde van ETH verder aan het stijgen. https://www.ethereumkoers.com/
De scalpers zullen het blijven kopen, om door te verkopen aan de miners. De gamers zullen hiermee afvallen als potentieel klant. Eventueel kunnen de scalpers zelf gaan minen.
En toch gaan de 3090's op tweakers en marktplaats voor minder weg dan ze kosten op Amazon, ik zie de 3080's dus niet nog veel meer stijgen in prijs. Het wordt een ander verhaal als Ethereum blijft stijgen idd.karakedi schreef op donderdag 22 april 2021 @ 23:45:
[...]
Als de prijzen bij de Amazons signicant lager zijn dan de NL shops, zullen deze nog steeds worden gescalpt.
Daarnaast is de waarde van ETH verder aan het stijgen. https://www.ethereumkoers.com/
De scalpers zullen het blijven kopen, om door te verkopen aan de miners. De gamers zullen hiermee afvallen als potentieel klant. Eventueel kunnen de scalpers zelf gaan minen.
Ik moet zeggen dat de gamers nu al zijn gepasseerd, aangezien miners altijd meer betalen.
Natuurlijk is het tegen geen enkele wet, maar het heeft wel met fatsoen te maken.. Een ander ook wat gunnen, zeker in tijden van schaarste.. Dat doe je natuurlijk niet als je 10+ videokaarten koopt om wat voor reden dan ook i.p.v slechts 1 om mee te gamen.. Verdien je geld op een eerlijke manier die niet ten koste gaat van anderen..Boost9898 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:38:
[...]
Dit is een mening, laat mij maar zien waar in het wetboek staat dat ik maar één GPU mag.
Maar dat de wereld vol met egoïstische klootzakjes zit is niks nieuws.. Zeker als er (veel) geld te verdienen valt verdwijnen zulke normen en waarden als sneeuw voor de zon bij veel mensen.. Voor mij staat het massaal opkopen van videokaarten alleen maar om zelf geld mee te verdienen (minen of scalpen) gelijk aan het opkopen van huizen om daar geld mee te verdienen (via verhuur etc), wat de schaarste alleen maar erger maakt en prijsopdrijvend werkt.. Beide legaal ondernemerschap om geld te verdienen, maar moreel gezien nogal discutabel gezien de schaarste situatie.. Dat van die huizen natuurlijk nog veel meer dan minen of scalpen van videokaarten omdat kunnen gamen met een PC natuurlijk in geen verhouding staat met het recht op een eigen (betaalbare) woning, maar het principe is wel hetzelfde imho..
Niemand heeft recht op een woning, je hebt recht op huisvesting/onderdak. Niet op een eigen betaalbare woning.Inflatable schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 05:53:
[...]
Natuurlijk is het tegen geen enkele wet, maar het heeft wel met fatsoen te maken.. Een ander ook wat gunnen, zeker in tijden van schaarste.. Dat doe je natuurlijk niet als je 10+ videokaarten koopt om wat voor reden dan ook i.p.v slechts 1 om mee te gamen.. Verdien je geld op een eerlijke manier die niet ten koste gaat van anderen..
Maar dat de wereld vol met egoïstische klootzakjes zit is niks nieuws.. Zeker als er (veel) geld te verdienen valt verdwijnen zulke normen en waarden als sneeuw voor de zon bij veel mensen.. Voor mij staat het massaal opkopen van videokaarten alleen maar om zelf geld mee te verdienen (minen of scalpen) gelijk aan het opkopen van huizen om daar geld mee te verdienen (via verhuur etc), wat de schaarste alleen maar erger maakt en prijsopdrijvend werkt.. Beide legaal ondernemerschap om geld te verdienen, maar moreel gezien nogal discutabel gezien de schaarste situatie.. Dat van die huizen natuurlijk nog veel meer dan minen of scalpen van videokaarten omdat kunnen gamen met een PC natuurlijk in geen verhouding staat met het recht op een eigen (betaalbare) woning, maar het principe is wel hetzelfde imho..
En met fatsoen koop je niks en kom je ook nergens. Iedereen is hier op deze aardkloot vooral voor zichzelf.
Verwijderd
Aangezien mijn kaart "reeds verzonden is", moet ik deze topic verlaten,
Ik kreeg vanochtend een factuur van Alternate voor mijn 3060 Ventus 2x OC.
Door MSI netjes afgehandeld!
Ik wens jullie veel succes, mogen jullie kaarten snel geleverd worden!
Nice! Ik ben 7 plaatsen opgeschoven. Fijn om te zien dat er eindelijk wat begint te bewegen in die wachtrij haha. veel plezier met je kaart!Verwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:43:
Kijk aan, gefeliciteerdVerwijderd schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:43:
Ik heb een klein tijdje zitten lurken in deze thread. Ik sta zelf al een half jaar in de rij bij Megekko voor een rtx MSI Ventus RTX 3080 3X. Is daar meer info over dan de standaard "wij weten het ook niet" emails die ik van ze terugkrijg?
Ik sta voor dezelfde kaart in de wachtrij bij Azerty.. helaas denk ik dat we beide op het verkeerde paard hebben gewed door de goedkoopste variant van MSI te halen. Tot nu toe is het overgrote deel van de leveringen meer geneigd de high-end kant op te gaan.Jolinie2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:59:
Ik heb een klein tijdje zitten lurken in deze thread. Ik sta zelf al een half jaar in de rij bij Megekko voor een rtx MSI Ventus RTX 3080 3X. Is daar meer info over dan de standaard "wij weten het ook niet" emails die ik van ze terugkrijg?
Bij Azerty is het zo dat sinds 20 januari er maar 1 levering is geweest van 8 kaarten. Aangezien ik zelf op plek 34 sta loopt het, indien deze lijn aangehouden wordt, de wachtrij tot zeker nog een jaar.
Denk dat we ons zelf er goed bij doen als we niet meer focussen op leveringen van de kaarten en ons erbij neer te leggen dat het nog een heeeele lang tijd gaat duren.
Vanochtend bij CDromland een RTX Asus Strix 3070 besteld voor 1449 euro. Daar zijn er nu nog 5 op beschikbaar (schijnt één van de beste 3070 te zijn).
Wel een beste prijs.. maar wilde gewoon graag gamen en had geen PC. Hopelijk komt de kaart morgen binnen.
Wel een beste prijs.. maar wilde gewoon graag gamen en had geen PC. Hopelijk komt de kaart morgen binnen.
Toevallig vannacht nog zo'n kaart besteld voor 920 euries lol..talkatoo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:57:
Vanochtend bij CDromland een RTX Asus Strix 3070 besteld voor 1449 euro. Daar zijn er nu nog 5 op beschikbaar (schijnt één van de beste 3070 te zijn).
Haha, dat is sowieso wel een 'goede' deal. Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? Ik vond het wel belangrijk om uit een webshop te kopen (toch beetje bang dat er al een aantal maanden mee gemined is). In normale omstandigheden zou ik balen maar eerlijk gezegd ben ik nu gewoon al blij als ik straks een kaart heb om mee te gamen.Djurres schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:10:
[...]
Toevallig vannacht nog zo'n kaart besteld voor 920 euries lol..
Amazon NL zelfs..talkatoo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:18:
[...]
Haha, dat is sowieso wel een 'goede' deal. Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? Ik vond het wel belangrijk om uit een webshop te kopen (toch beetje bang dat er al een aantal maanden mee gemined is). In normale omstandigheden zou ik balen maar eerlijk gezegd ben ik nu gewoon al blij als ik straks een kaart heb om mee te gamen.
*knip* niet uitlokken.
Wat kaartjes voor de miningrigs, één voor mijzelf, voor wat vrienden en ja, wat voor resale..
[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 25-04-2021 07:53 ]
Netjes, goede prijs ook.Djurres schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:31:
[...]
Amazon NL zelfs..
*knip* niet uitlokken.
Wat kaartjes voor de miningrigs, één voor mijzelf, voor wat vrienden en ja, wat voor resale..
Ik snap opzich de reacties wel, en ik denk dat jij ze ook wel snapt. Los daarvan, als ik de euro's zou hebben liggen om hetzelfde te doen had ik het ook gedaan dus ik (en ik denk niemand hier) kan je dat echt kwalijk nemen en de reacties komen meer uit frustratie dat mensen moeten wachten. "Als ik het niet doe, doet een ander het wel" is een dooddoener maar hij gaat wel op.
Ik heb zelf een 3090 in de bestelling staan die het grootste deel van zn leven voor mijn werk gebruikt word, een kleiner deel voor games, en de rest van de tijd aangezet gaat worden om mee te minen (voor zolang dat rendabel blijft).
[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 25-04-2021 07:53 ]
Alles wat ik resale gaat ook niet voor achterlijke prijzen weg. Tuurlijk zet ik een 3070 op MP voor 1350 maar vaak mag ie bij 1100 al wel weg als het een persoon is waar je normaal mee kan praten, een goed voorkomen heeft en daadwerkelijk moeite doet voor een kaart om een spelletje te spelen.klomp schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:53:
[...]
Netjes, goede prijs ook.
Ik snap opzich de reacties wel, en ik denk dat jij ze ook wel snapt. Los daarvan, als ik de euro's zou hebben liggen om hetzelfde te doen had ik het ook gedaan dus ik (en ik denk niemand hier) kan je dat echt kwalijk nemen en de reacties komen meer uit frustratie dat mensen moeten wachten. "Als ik het niet doe, doet een ander het wel" is een dooddoener maar hij gaat wel op.
Ik heb zelf een 3090 in de bestelling staan die het grootste deel van zn leven voor mijn werk gebruikt word, een kleiner deel voor games, en de rest van de tijd aangezet gaat worden om mee te minen (voor zolang dat rendabel blijft).
Onder aan de streep maak je met geld, geld. Iedereen mag er wat van vinden en daar trek ik mijzelf verder weinig van aan, *knip* niet uitlokken.
Al moet ik zeggen, dat is miss maar 1 van de 10 kaarten die binnen komen, rest allemaal eigen gebruik..
[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 25-04-2021 07:54 ]
Nou, blij dat het leed hier nog wat vermaak brengtDjurres schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:04:
[...]
Alles wat ik resale gaat ook niet voor achterlijke prijzen weg. Tuurlijk zet ik een 3070 op MP voor 1350 maar vaak mag ie bij 1100 al wel weg als het een persoon is waar je normaal mee kan praten, een goed voorkomen heeft en daadwerkelijk moeite doet voor een kaart om een spelletje te spelen.
Onder aan de streep maak je met geld, geld. Iedereen mag er wat van vinden en daar trek ik mijzelf verder weinig van aan, *knip* niet uitlokken.
Al moet ik zeggen, dat is miss maar 1 van de 10 kaarten die binnen komen, rest allemaal eigen gebruik..
Heb je ook nog tips om aan dit soort goede deals te komen? Ik kijk een aantal keer keer per dag op Amazon, maar verder dan een 3060 voor 612 - dus niet heel goedkoop - kom ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 25-04-2021 07:55 ]
Zelfs met een bot kom je bij Amazon niet heel ver. Wil je echt een goede deal scoren moet je er letterlijk binnen een seconde bovenop springen.claudior schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:19:
[...]
Nou, blij dat het leed hier nog wat vermaak brengt![]()
Heb je ook nog tips om aan dit soort goede deals te komen? Ik kijk een aantal keer keer per dag op Amazon, maar verder dan een 3060 voor 612 - dus niet heel goedkoop - kom ik niet.
Als dat lukt is de kans ook nog groot dat je geen datum hebt en de bestelling alsnog geannuleerd wordt.
Snelheid is alles, de snelste bots zijn (helaas) niet gratis.
[ Voor 5% gewijzigd door krablander op 23-04-2021 16:29 ]
Wordt echt lachwekkend artikel op hardware.info gezien? 3080Ti en 3070Ti..... ach ach ach

ohhhh bij Megekko is de Inno3D GeForce RTX 3080 iChill Frostbite binnengekomen.
Als die nou ook bij Azerty binnen is gekomen / komt dan heb ik me kaart

Ja, datzelfde dacht ik van de Asus drop bij Megekko. Dat Azerty dan ongetwijfeld eindelijk eens zou volgen. Maar helaas bleek dat dus weer eens niet waar.Reveal! schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:56:
ohhhh bij Megekko is de Inno3D GeForce RTX 3080 iChill Frostbite binnengekomen.
Ik weet niet wat Azerty doet en waar ze hun zooi vandaan halen, maar de leverancier van Megekko doet het overduidelijk een stuk beter dan die van Azerty. Treurig.. Had ik dat geweten had ik wel voor Megekko gekozen in plaats van Azerty.
Ik snap de verzuurde reacti eniet?jeroen181921 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:32:
Wordt echt lachwekkend artikel op hardware.info gezien? 3080Ti en 3070Ti..... ach ach ach![]()
Ik vind het goed nieuws, vooral de 3070TI wordt interessant. Wel het snellere type geheugen. Eigenlijk een soft versie van de 3080... Voor mij is één van de redenen dat ik geen 3070 wil dat die 't iets langzamere geheugen heeft.
Voor de geïnteresseerden, hier 't artikel
https://nl.hardware.info/...3070-ti-volgt-begin-junir
Er zijn links en rechts wat kanalen die amazon drops berichten, zoek die op en kijk daar.claudior schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:19:
[...]
Nou, blij dat het leed hier nog wat vermaak brengt![]()
Als je een beetje programmeerkennis heb kan je eventueel een botje schrijven die daar op reageert. Als je goedkoop een kaart wil scoren is dat de go-to..
Ik heb ondertussen een tijdelijke 970 op de kop getikt en dat werkt voorlopig prima. Ik sta op plek 18 ondertussen maar het duurt inderdaad erg lang. Heel jammerDownOver schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:30:
[...]
Ik sta voor dezelfde kaart in de wachtrij bij Azerty.. helaas denk ik dat we beide op het verkeerde paard hebben gewed door de goedkoopste variant van MSI te halen. Tot nu toe is het overgrote deel van de leveringen meer geneigd de high-end kant op te gaan.
Bij Azerty is het zo dat sinds 20 januari er maar 1 levering is geweest van 8 kaarten. Aangezien ik zelf op plek 34 sta loopt het, indien deze lijn aangehouden wordt, de wachtrij tot zeker nog een jaar.
Denk dat we ons zelf er goed bij doen als we niet meer focussen op leveringen van de kaarten en ons erbij neer te leggen dat het nog een heeeele lang tijd gaat duren.
Ik sta voor de MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X 10G OC in de wachtrij bij alternate sinds 17 september... Zelfde verhaal.DownOver schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:30:
[...]
Ik sta voor dezelfde kaart in de wachtrij bij Azerty.. helaas denk ik dat we beide op het verkeerde paard hebben gewed door de goedkoopste variant van MSI te halen. Tot nu toe is het overgrote deel van de leveringen meer geneigd de high-end kant op te gaan.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze niet meer geproduceerd worden gezien men prima duurdere modellen kan verkopen met de huidige shortages.
https://www.megekko.nl/info/RTX-3080Jolinie2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:38:
Ik weet niet of het met de kortingactie van Megekko te maken heeft, maar de pagina en tool waar ze ons mee up to date hielden is ook verdwenen...
Niet normaal.. Ik heb dezelfde videokaart op 23 december bij Azerty besteld en op 19 januari geleverd gekregen.. Was slechts een wachtrij van 17 en ze hadden al meer leveringen gehad van die kaart, vandaar de gok.. Helaas wel toen al iets teveel voor betaald, €849,-..DLSS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:48:
[...]
Ik sta voor de MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X 10G OC in de wachtrij bij alternate sinds 17 september... Zelfde verhaal.
Ik heb het donkerbruine vermoeden dat ze niet meer geproduceerd worden gezien men prima duurdere modellen kan verkopen met de huidige shortages.
Had hem ook bij Alternate staan voor minder (€749,- geloof ik), maar had toen al het idee dat er totaal geen schot in zat bij hun omdat er geen leveringen voorbij kwamen.. Zelfde bij Megekko.. Beide bestellingen geannuleerd zodra ik de kaart van Azerty binnen had.. Snel daarna werd het bij Azerty ook minder en liep de wachtrij snel op.. Ik was dus kennelijk nog net op tijd.. Nogmaals, niet normaal na 7 maanden nog niks..

Ze hebben bij Megekko 3080’s te koop voor 2299€ incl. Btw, morgen geleverd iigJolinie2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:38:
Ik weet niet of het met de kortingactie van Megekko te maken heeft, maar de pagina en tool waar ze ons mee up to date hielden is ook verdwenen...

.. Toch maar 3090? Die is ook morgen geleverd als je 3199€ aftikt...
Zelf sta ik sinds december bij EVGA EU in de wachtrij. Iemand die daar in december heeft besteld maar nu ook al wat heeft??
(Je zou haast dan toch maar voor 2-3k een kaart kopen... Alles onder een gtx3080 of 6800xt is geen waardige upgrade tov huidige gtx1080 op hoge resolutie)
[ Voor 34% gewijzigd door Stef87 op 23-04-2021 19:36 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Hier kan je zien wat je plek is in de wachtrij als je het formulier hebt ingevuld.Stef87 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:27:
[...]
Ze hebben bij Megekko 3080’s te koop voor 2299€ incl. Btw, morgen geleverd iig
.. Toch maar 3090? Die is ook morgen geleverd als je 3199€ aftikt...
Zelf sta ik sinds december bij EVGA EU in de wachtrij. Iemand die daar in december heeft besteld maar nu ook al wat heeft??
(Je zou haast dan toch maar voor 2-3k een kaart kopen... Alles onder een gtx3080 of 6800xt is geen waardige upgrade tov huidige gtx1080 op hoge resolutie)
https://forums.evga.com/S...000-Entries-m3170768.aspx
Heb maar geen hoop. Ik heb er 3 op notify staan vanaf 30-10 06:22 en ben nog lang niet aan de beurt. EVGA levert bijna niks via hun notify systeem. En al bijna helemaal niet aan Europa.
Formulier nooit gezien... Via een model 3080 vinkje aan “notify when available”NLRay schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 19:39:
[...]
Hier kan je zien wat je plek is in de wachtrij als je het formulier hebt ingevuld.
https://forums.evga.com/S...000-Entries-m3170768.aspx
Heb maar geen hoop. Ik heb er 3 op notify staan vanaf 30-10 06:22 en ben nog lang niet aan de beurt. EVGA levert bijna niks via hun notify systeem. En al bijna helemaal niet aan Europa.
Contact gehad per email met EVGA en zou allemaal goed in rij staan nog
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Je loopt dan wel de kans dat je opgelicht wordt (veel voorkomend met GPU's) of dat er iets met de kaart is (slechte chip, coil whine etc.) of dat er al een aantal maanden mee is gemined.Djurres schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:56:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom iemand voor 1480 euro een kaart bij een webshop haalt, die waarschijnlijk voor 1100/1200 te verkrijgen is bij iemand via marktplaats. Meeste webshops hebben geen moeite met overdraagbare garantie en ja, het houd toch 300 euro in de portomonee..
Maar goed, waarschijnlijk ben jij zo'n azijnzeiker die het allemaal maar moeilijk en jammer vind dat 'scalpers' alles maar wegtrekken van de markt en de prijzen verhogen, terwijl de meeste die masaal inkopen 90% van de kaarten uit het buitenland halen en daarmee de nederlandse markt verrijken. Om die rede vind ik deze reactie dan ook prachtig en lachwekkend.
Kom maar op met je kritiek, ik care er niet om namelijk. Sterker nog, ik durf te zeggen dat de 3090 in mijn pc gratis is door verdienste van miningrig en wat resales, maar dat zal jij ook wel weer afkeuren
Daarom kies ik voor een webshop. En het meest vervelende daarvan vind ik dat ik dan meehelp de prijs omhoog te drijven, want zolang die kaarten verkocht blijven voor deze bedragen kan het alleen maar hoger.
Ik mag hopelijk wel hopen dat die 3090 in je PC gratis is door de verdienste van je mining(rig) en resales want anders zijn de opbrengsten daarvan toch een stuk lager dan ik dacht, daarvoor zou ik de moeite niet nemen.
Zojuist de track&trace gekregen van CDromland voor de ASUS Strix RTX3070. Dus ik ben helemaal blij, volgende dag in huis.
Niet onbegrijpelijk hoor, maar er zijn genoeg mensen die kaarten dan in doos met seal verkopen, tevens kan je ze vaak ook bij hen thuis ophalen en zie dan echt absoluut geen probleem wat betreft scam of slechte kaart.talkatoo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:17:
[...]
Je loopt dan wel de kans dat je opgelicht wordt (veel voorkomend met GPU's) of dat er iets met de kaart is (slechte chip, coil whine etc.) of dat er al een aantal maanden mee is gemined.![]()
Daarom kies ik voor een webshop. En het meest vervelende daarvan vind ik dat ik dan meehelp de prijs omhoog te drijven, want zolang die kaarten verkocht blijven voor deze bedragen kan het alleen maar hoger.
Ik mag hopelijk wel hopen dat die 3090 in je PC gratis is door de verdienste van je mining en resales want anders zijn de opbrengsten daarvan toch een stuk lager dan ik dacht, daarvoor zou ik de moeite niet nemen.
Zojuist de track&trace gekregen van CDromland voor de ASUS Strix RTX3070. Dus ik ben helemaal blij, volgende dag in huis.
Bij mij krijgt iedereen iig altijd gesealde doos. (verkoop niets gebruikts, want als het de rig in gaat blijft ie daar in zitten) en de factuur mee.
Ook denk ik dat je daarmee de prijs niet hoog houd. Juist kopen bij de webshops voor hoge prijzen laat zien dat men voor bizarre prijzen koopt.
Gelukkig iedereen zn eigen visie, en iedereen mag natuurlijk vinden wat hij zij vind.. Voor alles is namelijk wat te zeggen
Hierbij mijn toren. Helaas blijft die van mij een "beetje" achter.MelvinW schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:33:
[...]
Soms wil je ook gewoon torens kunnen bouwen toch?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/YbofHrv9WbpVFHRNRgxw7rvR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is mijn personal use toren.Hans de Grote schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:38:
[...]
Hierbij mijn toren. Helaas blijft die van mij een "beetje" achter.[Afbeelding]
Zelf 'slechts' 2 maanden in de wacht gestaan bij een lokale IT shop voor de 3080 (ichill x3). Intussen (met tevredenheid) overgestapt op een console, dus mocht iemand het wachten beu zijn wil ik hem voor een leuk bod wel van de hand doen.
zijn er overigens mensen die met een bot kaarten online hebben proberen te kopen? heb het idee dat dit ook in Nederland al aan de gang is aangezien winkels die geen reserveringen aanhouden vaak ook binnen no time door de voorraad zijn. of half nederland zit te F5'en natuurlijk.
zijn er overigens mensen die met een bot kaarten online hebben proberen te kopen? heb het idee dat dit ook in Nederland al aan de gang is aangezien winkels die geen reserveringen aanhouden vaak ook binnen no time door de voorraad zijn. of half nederland zit te F5'en natuurlijk.
Miners hebben evenveel recht op die kaarten als iedereen. Als iemand er de tijd en moeite voor neemt om constant ermee bezig te zijn, waarom zou die persoon er dan geen mogen kopen? (of meerdere) Het probleem van geld willen verdienen is niet begonnen met miners.
Daarmee gezegd, snap ik heel erg goed dat het flink frustrerend is om geen videokaart te kunnen scoren. Gelukkig had azerty afgelopen weekend een mogelijkheid om een Asus 3060ti te pre-orderen voor 637 euro. Ik hoop dat deze in mei ergens geleverd gaat worden.
Daarmee gezegd, snap ik heel erg goed dat het flink frustrerend is om geen videokaart te kunnen scoren. Gelukkig had azerty afgelopen weekend een mogelijkheid om een Asus 3060ti te pre-orderen voor 637 euro. Ik hoop dat deze in mei ergens geleverd gaat worden.
Ik dacht dat Azerty helemaal gestopt was met pre-orders en zelfs producten van de site haalde.Nanyana schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:43:
Miners hebben evenveel recht op die kaarten als iedereen. Als iemand er de tijd en moeite voor neemt om constant ermee bezig te zijn, waarom zou die persoon er dan geen mogen kopen? (of meerdere) Het probleem van geld willen verdienen is niet begonnen met miners.
Heeft niets met zuur te maken.... feit is dat de 3080 niet of nauwelijks leverbaar is en laten we maar niet beginnen over de prijzen. Maar Nvidia begint al te raaskallen over een 3080Ti...die waarschijnlijk in 2024 verkrijgbaar isMetalSonic schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:23:
[...]
Ik snap de verzuurde reacti eniet?
Ik vind het goed nieuws, vooral de 3070TI wordt interessant. Wel het snellere type geheugen. Eigenlijk een soft versie van de 3080... Voor mij is één van de redenen dat ik geen 3070 wil dat die 't iets langzamere geheugen heeft.
Voor de geïnteresseerden, hier 't artikel
https://nl.hardware.info/...3070-ti-volgt-begin-junir
Was volgens mij ook een foutje van hun kant. 637 euro is zo onder alles wat ik verder heb gezien. Er staan ook maar 2 mensen in de wachtrij. Ik sta op plek 1 =Dkrablander schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 23:56:
[...]
Ik dacht dat Azerty helemaal gestopt was met pre-orders en zelfs producten van de site haalde.
Ja mee eens ik draai al weer een paar maanden met mijn Asus Tuf 3090 OC gekocht voor 1960€.HugotheGreat schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:48:
[...]
Legio mensen die een paar tientjes goedkoper uit proberen te zijn en dan veel tijd besteden aan checken, klagen etc. Tijd die ze ook hadden kunnen besteden aan meer werken en dus meer geld verdienen. En dan hadden ze ook al maanden eerder kunnen genieten van een nieuwe gpu. Psychologische valkuil..
Een paar postings naar boven link ik naar een hele mooie EVGA 3090 en die is ook nog beschikbaar.
Ik had zelf ook een EVGA 3080 gekocht voor 1000€ en die heb ik ook voor die prijs weer doorverkocht op Marktplaats.
Je hoeft hier echt niet jaren rond te hangen. Winkels kopen nu in voor hoge prijzen en ze gaan die niet met verlies verkopen aan Henk en Ingrid op plaatsje 12 in een wachtrij.
Besef nu zelf

Als je nu toeslaat https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc dan is hij volgende maand 1000€ meer waard
Er is genoeg jongens deze staan al een tijdje op voorradig er is genoeg..
[ Voor 13% gewijzigd door mmxmmx op 24-04-2021 09:06 ]
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Lol, En je krijgt er ook nog het elektrostatische polsbandje en perslucht als bundel voor €6,- bij!! ... wat houdt je tegen?mmxmmx schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 08:48:
[...]
...........
Als je nu toeslaat https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc dan is hij volgende maand 1000€ meer waard
Er is genoeg jongens deze staan al een tijdje op voorradig er is genoeg..
Krijg het idee dat dit topic niet meer over levertijden gaat maar meer over het uitlokken van reacties.
Het heeft geen zin om hier te pronken met hoeveel kaarten je in je mining pc hebt zitten of wie het goedkoopst aan kaart X komt. Ik ben van mening dat dit ergens anders op dit forum thuishoort. Laat de miners minen, de scalpers scalpen en voorkom al deze onnodige discussies in deze thread aub, voor- en tegenstanders worden het toch niet eens.
Het is geen wedstrijd, ieder moet zn eigen ding doen.
Het heeft geen zin om hier te pronken met hoeveel kaarten je in je mining pc hebt zitten of wie het goedkoopst aan kaart X komt. Ik ben van mening dat dit ergens anders op dit forum thuishoort. Laat de miners minen, de scalpers scalpen en voorkom al deze onnodige discussies in deze thread aub, voor- en tegenstanders worden het toch niet eens.
[ Voor 5% gewijzigd door krablander op 24-04-2021 10:17 ]
Helaas mee eens. al vind ik de reactie van Djurres heel netjes.krablander schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:15:
Krijg het idee dat dit topic niet meer over levertijden gaat maar meer over het uitlokken van reacties.
Volgens mij was dat ook het geval. Zowel jij als de diegene waarop je reageert hadden een net gesprek. Sterker nog, ik was ook nieuwsgierig hoe dat je dat deed.Djurres schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:06:
[...]
Het is geen zout in de wonden strooien, ik vraag mij mijzelf wat af en heb daar met iemand (die wel 1500€ voor een 3070) betaald een normale discussie zonder scheven ogen over. Ik stel een oprechte vraag en krijg een oprecht antwoord met wederzijds respect.
Koop jij alleen van Amazon.nl of ook resellers daar? Of willekeurig was je kunt krijgen?
Zelf draait hier nog een GTX470 die wel eens aan vervanging to is. Ik kan zelf geen 4k video afspelen. (drone video opnames)

If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ik hou de franse markt en amazon in de gaten. Heb een belgisch leveradres (thank god familieLoft schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:42:
[...]
Helaas mee eens. al vind ik de reactie van Djurres heel netjes.
[...]
Volgens mij was dat ook het geval. Zowel jij als de diegene waarop je reageert hadden een net gesprek. Sterker nog, ik was ook nieuwsgierig hoe dat je dat deed.
Koop jij alleen van Amazon.nl of ook resellers daar? Of willekeurig was je kunt krijgen?
Zelf draait hier nog een GTX470 die wel eens aan vervanging to is. Ik kan zelf geen 4k video afspelen. (drone video opnames)

Via PartAlert is er best wel wat te verkrijgen. Net kwam er nog een Aorus Master 3070 voorbij uit Engeland voor 700€. Als je er gewoon vlot bij ben en het in de gaten houd is het niet zo moeilijk als iedereen doet voorkomen..
Ja man een echte aanbieding die gaan vast als warme broodjes over de balie heenTon37 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:49:
[...]
Lol, En je krijgt er ook nog het elektrostatische polsbandje en perslucht als bundel voor €6,- bij!! ... wat houdt je tegen?

Alleen ben ik bang dat die warme broodjes straks ook voor 'belachelijke' hoge prijzen over de toonbank gaan
Ja dat weet ik zeker we zijn er nog lang niet van afTon37 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:58:
Alleen ben ik bang dat die warme broodjes straks ook voor 'belachelijke' hoge prijzen over de toonbank gaan

Heeft er al iemand een pre order geplaatst voor de 3070ti of 3080ti?
Kun je dat al ergens doen? Zo ja, waar?MetalSonic schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:18:
Heeft er al iemand een pre order geplaatst voor de 3070ti of 3080ti?
Er waren hier Tweakers die voor de lancering van bijvoorbeeld de 3080 suprim al bovenaan de lijst stonden bij winkels.
Zoiets wil ik wel voor de 3070ti 😅
Zou me niks verbazen dat dat de enigste manier is om nog een kaart te krijgen voor een 'normalere' prijs. Ik schrijf me in voor de 3080tiMetalSonic schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:45:
[...]
Er waren hier Tweakers die voor de lancering van bijvoorbeeld de 3080 suprim al bovenaan de lijst stonden bij winkels.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ga ik ook proberen idd,
Waarschijnlijk een van de weinige manieren waarmee je een kans staat om een kaart voor normale prijs te kopen (hoop ik).
Waarschijnlijk een van de weinige manieren waarmee je een kans staat om een kaart voor normale prijs te kopen (hoop ik).
Niet in sprookjes geloven. Deze zijn meteen te koop voor scalp prijzen.AtlAntA schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:03:
[...]
Zou me niks verbazen dat dat de enigste manier is om nog een kaart te krijgen voor een 'normalere' prijs. Ik schrijf me in voor de 3080ti
Niet helemaal waar. Ik stond bovenaan bij Alternate. Ik was gewoon de 1e die een order had geplaatst. Gewoon veel refreshen rondom die dagen.MetalSonic schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:45:
[...]
Alleen was de daadwerkelijke levering een paar weken uitgesteld vanwege aan QA issue. Maar het was een eerlijke race
Hoe kan je iets bij LDLC bestellen?Smeldor schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:54:
Afgelopen zondag bij LDLC gekocht.
Deze ga ik morgen inbouwen en meteen cyberpunk installeren.
[Afbeelding]
Enkel als je in België kan laten bezorgen. Een Doorstuurservice werkt niet.
Frankrijk kon ook toch? Misschien maar eens proberen.Boost9898 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:58:
[...]
Enkel als je in België kan laten bezorgen. Een Doorstuurservice werkt niet.
Thx! Ze hebben blijkbaar wel de tool van die pagina weggehaald? Random moment om dat nu te doen

Zou het nog zin hebben om mijn order bij SiComputers open te laten staan voor een 3070 gaming x trio?
Ik acht de kans nihil dat ze die kaart ooit gaan leveren voor de 580€ die ik ervoor betaald heb.
Ik acht de kans nihil dat ze die kaart ooit gaan leveren voor de 580€ die ik ervoor betaald heb.
die vraag heb ik mezelf ook enkele maanden gesteld over m'n 730eur "goedkope" 3080 tuf bij alternate...coob schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:39:
Zou het nog zin hebben om mijn order bij SiComputers open te laten staan voor een 3070 gaming x trio?
Vorige week dan maar dat order geswitcht naar een 1440p ultra wide monitor waar ik op dit moment heerlijk van aan het genieten ben...
wel, is te zeggen, tijdens web-browsing toch, want games trekt m'n huidige gpu niet op dit scherm

Heb nog een 3080 strix white lopen bij azerty nu. sta op plaats 10 voor de 7de week denk ik? maar ik probeer dit order gewoon even te vergeten zodat ik er niet elke dag slecht van loop...
Wie zegt dat de inkoopsprijs voor de winkel gelijk is gebleven?Lightmanone1984 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:22:
[Afbeelding]
Nou zeg... Moet je zien. Eventjes uitgaan dat deze kaart ongeveer voor 799 startte afgelopen september.
Dat is
2149 - (799 - 100 euro normale winst) = 1450 EURO WINST.
De winkel is nu de scalper geworden.![]()
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Tenzij je kunt aantonen dat dat zo is, ga ik ervanuit dat de prijsafspraken die zijn gemaakt tussen Nvidia en de boardpartners onveranderd is gebleven.
Er is immers nergens iets terug te vinden hierover.
En zelfs als dat zo is.
2149 euro. Dat is toch voor de gekken?!
En zelfs als dat zo is.
[ Voor 195% gewijzigd door Lightmanone1984 op 25-04-2021 14:38 ]
Tenzij jij kunt aantonen dat dat niet zo is, ga ik er van uit dat de inkoopsprijzen voor resellers ook gewoon onderhavig zijn aan de wet van vraag en aanbod.Lightmanone1984 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:36:
[...]
Tenzij je kunt aantonen dat dat zo is, ga ik ervanuit dat de prijsafspraken die zijn gemaakt tussen Nvidia en de boardpartners onveranderd is gebleven.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Haal je wel even de BTW af van de winst? Aangezien Megekko die gewoon moet afdragen.Lightmanone1984 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:22:
[Afbeelding]
Nou zeg... Moet je zien. Eventjes uitgaan dat deze kaart ongeveer voor 799 startte afgelopen september.
Dat is
2149 - (799 - 100 euro normale winst) = 1450 EURO WINST.
De winkel is nu de scalper geworden.![]()
En verder zal de inkoopprijs ook heus niet op het niveau van september liggen.
Zelfs met een hogere inkoopprijs blijft het een bedrag na belasting van 1.697,71 euro. Dit is nog steeds meer dan het dubbele van de originele vraagprijs(deze was inclusief BTW). Haal je van deze originele vraagprijs de BTW af voor een terechte vergelijking kom je op 710,21 euro originele vraagprijs. Van 710,21 naar 1697,71 is een stijging van 139%!.Bartkramer0103 schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:14:
[...]
Haal je wel even de BTW af van de winst? Aangezien Megekko die gewoon moet afdragen.
En verder zal de inkoopprijs ook heus niet op het niveau van september liggen.
Ik wil echt wel geloven dat de inkoopprijs voor webwinkel hoger ligt, maar in die 710 zit ook de oorspronkelijke marge van webwinkel. Indien webwinkel eenzelfde bedrag wilt overhouden aan de videokaarten = niet meedoen aan het profiteren van tekorten, zou de inkooprijs dus met 139% gestegen moeten zijn. Dit is onwaarschijnlijk aangezien webwinkel waarschijnlijk met een percentage werkt voor haar marge. Webwinkel profiteert dus van de huidige vraag en vraagt bewust de absolute hoofdprijs met marges die in een normale markt totaal ondenkbaar zijn.
Het argument dat de inkoopprijs gestegen is voor webshops is dan ook een flauwekulargument. Board partners van Nvidia staan oogluikend toe dat leveranciers en distributeurs optimaal mee profiteren van de gestegen vraag. Er liggen blijkbaar geen prijsrestricties of afgedwongen marges binnen de keten. Een tekort of hogere vraag hoeft dus niet als gevolg een prijsstijging te hebben, dit is altijd een keuze, vaak tegen de consument.
Rest mij een specifieke vraag, is er in de nabije toekomst zicht op meer leveringen of een betere beschikbaarheid van de 3070/3080 om deze tegen een "normale" prijs te kunnen kopen? Of is het dit jaar uitzitten en hopen op beter weer volgend jaar?
[ Voor 7% gewijzigd door neolite op 25-04-2021 15:37 ]
'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'
Wat mist er qua uitleg in de frontpage artikelen uit de topicwarning hieronder in dat grote rode vak?neolite schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:35:
[...]
Rest mij een specifieke vraag, is er in de nabije toekomst zicht op meer leveringen of een betere beschikbaarheid van de 3070/3080 om deze tegen een "normale" prijs te kunnen kopen? Of is het dit jaar uitzitten en hopen op beter weer volgend jaar?
De bovenstaande discussie komt in dit topic geregeld terug, vandaar dat we de uitleg in de topicwaarschuwing hebben gezet
[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 25-04-2021 17:30 ]
Ik ben het helemaal met @ralpje eens @Lightmanone1984ralpje schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:37:
[...]
Tenzij jij kunt aantonen dat dat niet zo is, ga ik er van uit dat de inkoopsprijzen voor resellers ook gewoon onderhavig zijn aan de wet van vraag en aanbod.
Ik vind de veroordelende berichtgeving hier over Megekko kortzichtig en pijnlijk. Ik heb wel ontzettend te doen met Megekko.
Blijkbaar worden zij volledig uitgemolken door hun toeleverancier.
Daardoor zijn zij verplicht om bv een 3070 Gaming X trio voor € 1399,- aan te bieden met het gevolg dat ze er, langer, mee blijven zitten en wellicht veel minder kunnen verkopen.
Informatique daarentegen heeft betere cont(r)acten. Zij betalen blijkbaar veel minder voor diezelfde kaart en kunnen hem daarom veel goedkoper, € 1049,- aanbieden en verkopen hem veel sneller.
Het zou met niet verbazen als Megekko straks met een een pakhuis vol met onverkoopbare/verliesgevende kaarten blijft zitten als de tekorten minder worden en de prijzen dalen.
Het zou mooi zijn als iedereen zich er van bewust is dat Megekko met de rug tegen de muur staat en niet anders kan alvorens zijn frustratie af te reageren en mee te voelen in de moeilijke tijden die die we allen voelen maar waar vooral Megekko slachtoffer van is.
Denk dat het allemaal wel meevalt. Waarom kan Amazon TUFs leveren voor 800€? Ongetwijfeld dat formaat van het bedrijf daar mee te maken hebben, maar ook zij zouden dan last moeten hebben van bijzonder hoge inkoopprijzen?Theodoor v B schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:27:
[...]
Ik ben het helemaal met @ralpje eens @Lightmanone1984
Ik vind de veroordelende berichtgeving hier over Megekko kortzichtig en pijnlijk. Ik heb wel ontzettend te doen met Megekko.
Blijkbaar worden zij volledig uitgemolken door hun toeleverancier.
Daardoor zijn zij verplicht om bv een 3070 Gaming X trio voor € 1399,- aan te bieden met het gevolg dat ze er, langer, mee blijven zitten en wellicht veel minder kunnen verkopen.
Informatique daarentegen heeft betere cont(r)acten. Zij betalen blijkbaar veel minder voor diezelfde kaart en kunnen hem daarom veel goedkoper, € 1049,- aanbieden en verkopen hem veel sneller.
Het zou met niet verbazen als Megekko straks met een een pakhuis vol met onverkoopbare/verliesgevende kaarten blijft zitten als de tekorten minder worden en de prijzen dalen.
Het zou mooi zijn als iedereen zich er van bewust is dat Megekko met de rug tegen de muur staat en niet anders kan alvorens zijn frustratie af te reageren en mee te voelen in de moeilijke tijden die die we allen voelen maar waar vooral Megekko slachtoffer van is.
Ik denk niet dat Megekko slachtoffer is. Ik denk dat ze de prijs gewoon zover omhoog drukken totdat mensen niet meer betalen. Daarna gaan ze er 5 tientjes onder zitten en maximaliseren ze de winst op de huidige kaarten om de verliezen van preorders op te heffen.
Denk dat Megekko ook de misgelopen marge probeert te compenseren, aangezien ze minder aantallen binnen krijgen. Bijvoorbeeld ipv een marge van 100 euro per kaart, gaan ze voor 300 per kaart. Hiermee proberen ze het dan te compenseren, aangezien niet de verwachte volumes binnnen komen om te verkopen.
Inderdaad, de retailer koopt ook gewoon in via distributeurs en die variëren ook erg met hun prijzen. Al met al probeert elke schakel zoveel mogelijk geld per GPU te verdienen dus eigenlijk zijn ze allemaal scalpers.ralpje schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:31:
[...]
Wie zegt dat de inkoopsprijs voor de winkel gelijk is gebleven?
Dat het tot zulke prijzen komt is uiteindelijk de consument zijn schuld. Hoe stom dat ook klinkt. Als niemand die hoge prijzen zou betalen per GPU dan zouden dat de vraagprijzen niet worden. Dus helaas zijn er meer dan genoeg mensen die meer dan €2k per GPU betalen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Verwijderd
(editL laat maar, denk dat de prijs te hoog is)
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2021 21:43 ]
Je hebt gelijk, ik was te snel afgehaakt.br00ky schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:24:
[...]
Wat mist er qua uitleg in de frontpage artikelen uit de topicwarning hieronder in dat grote rode vak?
De bovenstaande discussie komt in dit topic geregeld terug, vandaar dat we de uitleg in de topicwaarschuwing hebben gezet.
Analisten van J.P. Morgan schatten hoe dan ook dat het nog wel drie tot vier kwartalen gaat duren voordat het chipaanbod de achterstand op de vraag heeft ingelopen, waarna het nog een tot twee kwartalen duurt voor voorraden zijn aangevuld tot normale niveaus.
'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'
Zowel de fabrikant, de leverancier als de winkel hebben hun marges opgetrokken. Ik heb het "geluk" gehad om twee maanden terug de inkoopprijzen op te vragen voor de kaarten. Op dat moment waren de winkelprijzen lager dan ze nu zijn.Lightmanone1984 schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:36:
En zelfs als dat zo is.
Zeer specifiek had ik gekeken naar Gigabyte 3080 die bij Megekko voor 1699,00 euro over de toonbank ging. De aankoopprijs exclusief BTW was op dat moment minstens 1000 euro. Dat betekent een marge van ongeveer 400 euro (of 40%). De aankoopprijzen zijn ondertussen verder gestegen. Dat Amazon deze dingen kan verkopen aan 900 euro zal betekenen dat ze als grootste speler ter wereld mooie aankoopprijzen hebben. Ga er voor de andere winkels uit van een marge die tussen de 20 a 40% zit en oordeel zelf of je dat "scalpen" vindt of niet.
Vanuit het perspectief van zowel fabrikant, leverancier als webshop is het zo dat de kaarten toch wel verkocht worden. Prijs je de kaarten te laag, dan koopt iemand anders de kaart om deze vervolgens aan een hogere prijs op marktplaats of tweakers te plaatsen. Als je in de stockchecker discord zit en je leest de chat terug dan zal jij daar genoeg mensen vinden die kaarten kopen om door te verkopen zelfs wanneer ze "slechts" 80 euro winst erop kunnen halen.
Leuk verhaal, maar je vergeet 1 ding wat al vaker is aangekaart maar vaak genegeerd wordt omdat het niet past in het plaatje van de mensen die denken "prijzen hoog, winkel slecht". Wat je vergeet is het feit dat winkels orders hebben aangenomen voor 800 euro (incl. BTW) voor exact diezelfde kaart. Dat ze nu dus opeens 1000 euro (excl. BTW) aan inkoop hebben betekend dan dat ze minstens 339 euro verlies maken op die kaart. Dat verlies wordt gecompenseerd door de mensen die dus die kaart kopen voor 1699 euro (incl. BTW).Flying schreef op maandag 26 april 2021 @ 07:19:
[...]
Zowel de fabrikant, de leverancier als de winkel hebben hun marges opgetrokken. Ik heb het "geluk" gehad om twee maanden terug de inkoopprijzen op te vragen voor de kaarten. Op dat moment waren de winkelprijzen lager dan ze nu zijn.
Zeer specifiek had ik gekeken naar Gigabyte 3080 die bij Megekko voor 1699,00 euro over de toonbank ging. De aankoopprijs exclusief BTW was op dat moment minstens 1000 euro. Dat betekent een marge van ongeveer 400 euro (of 40%). De aankoopprijzen zijn ondertussen verder gestegen. Dat Amazon deze dingen kan verkopen aan 900 euro zal betekenen dat ze als grootste speler ter wereld mooie aankoopprijzen hebben. Ga er voor de andere winkels uit van een marge die tussen de 20 a 40% zit en oordeel zelf of je dat "scalpen" vindt of niet.
Vanuit het perspectief van zowel fabrikant, leverancier als webshop is het zo dat de kaarten toch wel verkocht worden. Prijs je de kaarten te laag, dan koopt iemand anders de kaart om deze vervolgens aan een hogere prijs op marktplaats of tweakers te plaatsen. Als je in de stockchecker discord zit en je leest de chat terug dan zal jij daar genoeg mensen vinden die kaarten kopen om door te verkopen zelfs wanneer ze "slechts" 80 euro winst erop kunnen halen.
Er van uit gaande dat ik goed begrijp waarom je denkt dat ze minstens € 339 verlies hebben. Zeg jij dat de retailers de kaarten die die in september besteld en betaald zijn door de consument(en volgens jou zijn dan alle kaarten in september besteld) door de retailers voor marktprijs afgerekend moeten worden bij levering door de toeleverancier. Lijkt me dat als dat je business model is dat je dan je bedrijf op drijfzand bouwt.Postman schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:45:
[...]
Leuk verhaal, maar je vergeet 1 ding wat al vaker is aangekaart maar vaak genegeerd wordt omdat het niet past in het plaatje van de mensen die denken "prijzen hoog, winkel slecht". Wat je vergeet is het feit dat winkels orders hebben aangenomen voor 800 euro (incl. BTW) voor exact diezelfde kaart. Dat ze nu dus opeens 1000 euro (excl. BTW) aan inkoop hebben betekend dan dat ze minstens 339 euro verlies maken op die kaart. Dat verlies wordt gecompenseerd door de mensen die dus die kaart kopen voor 1699 euro (incl. BTW).
Ligt er aan wat er in de contracten met de toeleveranciers staat. Het is niet ondenkbaar dat zo'n voorwaarde in de kleine lettertjes staat en 'normaal' nooit gebruikt wordt. Er kunnen in het verleden wel kleine prijsstijgingen zijn geweest, maar in het kader van het in stand houden van de onderlinge relaties wordt er in zo'n geval geen beroep gedaan op deze voorwaarden.Theodoor v B schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:08:
[...]
Er van uit gaande dat ik goed begrijp waarom je denkt dat ze minstens € 339 verlies hebben. Zeg jij dat de retailers de kaarten die die in september besteld en betaald zijn door de consument(en volgens jou zijn dan alle kaarten in september besteld) door de retailers voor marktprijs afgerekend moeten worden bij levering door de toeleverancier. Lijkt me dat als dat je business model is dat je dan je bedrijf op drijfzand bouwt.
Maar het zijn vreemde tijden. De schommelingen zijn nu zo groot dat de leveranciers wel een beroep (moeten) doen op die voorwaarden. De 'oplossing' die je nu vaak voorbij ziet komen is dat fabrikanten producten EOL verklaren terwijl er nog een hele backlog aan bestellingen is, om met een 'nieuwe' SKU weer met een schone lei te kunnen beginnen. Dit geeft de hele keten een mogelijkheid om van de lopende orders af te komen. Nu is het immers overmacht.
Zit zelf in de bouwmaterialen en daar gebeuren nu ook dingen die ik nog nooit gezien heb. Vrachtwagens van toeleveranciers die voor de deur staan in afwachting van de vraag of je als klant bereid bent tientallen procenten extra te betalen, anders rijdt de chauffeur door naar de concurrent.
We worden geconfronteerd met absurde prijsstijgingen (oplopend tot 20 tot 30%) en rap oplopende levertijden (tot 4 maand voor producten die normaal de volgende dag geleverd worden). Dit probleem speelt niet alleen bij videokaarten en auto's, maar begint de hele industrie in haar greep te krijgen. We gaan nog 'interessante' maanden tegemoet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Hele pagina vol discussies. Heb maar weer eens een TR gemaakt ondertussen zelf wat gezocht voor iedereen.
Voor onder de 880 heb je nu een 3060 (direct leverbaar) pittig prijsje maar sneller dan je 970 ;-)
https://www.alternate.nl/...aart/html/product/1733508
Voor een best bang for buck van de vorige generatie de 2060 (32 leverbaar nu)
https://azerty.nl/product...-6g-videokaart-6-gb-gddr6
Verder eigenlijk sowieso best veel keuze nog steeds bij Azerty.. Ik vind het een goede ontwikkeling dat je nu met een budget tot 800 euro in elk geval alweer een GPU kan kopen voor 1080/1440P gaming
Voor onder de 880 heb je nu een 3060 (direct leverbaar) pittig prijsje maar sneller dan je 970 ;-)
Verder eigenlijk sowieso best veel keuze nog steeds bij Azerty.. Ik vind het een goede ontwikkeling dat je nu met een budget tot 800 euro in elk geval alweer een GPU kan kopen voor 1080/1440P gaming
Een paar weken geleden was dat echt wel beter hoor. Alternate heeft een aantal dagen een 2060 ventus (edit: dus geen 3060) voor 550 ofzo te koop gehad en 3060's voor een kleine 700 euro. De prijzen kruipen nog steeds omhoog.MetalSonic schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:11:
Hele pagina vol discussies. Heb maar weer eens een TR gemaakt ondertussen zelf wat gezocht voor iedereen.
Ik vergeet helemaal niets, want ik klaag niet over de hoge prijs. Wat ik doe is reageren op een post om duidelijk te maken dat er geen duizend euro per videokaart naar de winkel gaat.Postman schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:45:
[...]
Leuk verhaal, maar je vergeet 1 ding wat al vaker is aangekaart maar vaak genegeerd wordt omdat het niet past in het plaatje van de mensen die denken "prijzen hoog, winkel slecht". Wat je vergeet is het feit dat winkels orders hebben aangenomen voor 800 euro (incl. BTW) voor exact diezelfde kaart. Dat ze nu dus opeens 1000 euro (excl. BTW) aan inkoop hebben betekend dan dat ze minstens 339 euro verlies maken op die kaart. Dat verlies wordt gecompenseerd door de mensen die dus die kaart kopen voor 1699 euro (incl. BTW).
Dat een winkel openstaande orders aan lage prijzen moet invullen met videokaarten aangekocht aan een prijs hoger dan die van de order, is vooral het probleem van een winkel die toelaat dat er 500+ bestellingen van eenzelfde product in backorder komen te staan.
Overigens is het in België wettelijk verboden om producten te verkopen met verlies. Ik weet dus niet of het zo eenvoudig is voor een (Belgische) winkel om hieraan te voldoen. Een goede verklaring waarom mensen hier aangeven dat bepaalde winkels bepaalde modellen uitleveren, terwijl bij andere winkels die modellen gewoon nooit uitgeleverd worden, is omdat die winkels die kaarten gewoon niet aankopen en wachten tot A) de prijzen terug dalen of B ) de videokaart EOL gaat en opnieuw uitkomt met een licht gewijzigde naam en een andere SKU.
Als mensen hier nog steeds in een wachtrij van honderden klanten zijn, al langer dan een half jaar, dan wachten die mogelijks op niets. MSI heeft een mooie aanzet gegeven door die Gaming X Trio EOL te verklaren en het is verbazingwekkend dat het voorlopig daarbij lijkt te blijven. Er zullen vast nog fabrikanten volgen.
Zojuist gevraagd of Sicomputers überhaupt mijn kaart besteld heeft bij de leverancier. Ik was bang dat zij de kaart pas zouden bestellen als de prijzen iets meer genormaliseerd zijn.
Gelukkig konden zij melden dat ze mijn bestelling daadwerkelijk hadden doorgezet. Dus dat is een zorg minder.
Gelukkig konden zij melden dat ze mijn bestelling daadwerkelijk hadden doorgezet. Dus dat is een zorg minder.
Goedemorgen Rob,
Bedankt voor je bericht. De videokaart die je hebt besteld, hebben wij in bestelling staan bij onze leverancier maar door de slechte voorraden hebben we deze nog niet kunnen ontvangen. Helaas betekend dit dat we niet weten wanneer we de videokaart binnen zullen krijgen en is de levertijd onbekend. Op dit moment sta je op plek 3 in de wachtrij.
Mocht je verder vragen hebben dan horen we het graag
Ging weer dagelijks de lijst checken, maar een week later, nog steeds 42 voor de strix 3080 ocJurreTweakers schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:04:
[...]
Ik had vorige week gebeld nadat de MSI kaarten gecancelled waren en vroeg ik dit ook bij mijn order kon gebeuren, ze zeiden dat ik me daar vooralsnog geen zorgen om hoef te maken en dat er eind deze week weer een ASUS levering gepland stond
Zojuist weer 6 plekken gezakt voor de ASUS TUF RTX3080 OC bij Alternate.nl. Sta nu op plek 7 so close...
1 plekje opgeschoven voor de Asus 3080 Rog Strix OC bij Alternate NL (17-9 besteld)
Nu op #2
Nu op #2
1 maar? Ik stond op #2 en mijne is verstuurd.Bauer078 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:00:
1 plekje opgeschoven voor de Asus 3080 Rog Strix OC bij Alternate NL (17-9 besteld)
Nu op #2
Gelukkig maar wel weer balen van de feestdag...just my luck

Yep, eentje maarRaven__NL schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:43:
[...]
1 maar? Ik stond op #2 en mijne is verstuurd.
Gelukkig maar wel weer balen van de feestdag...just my luck
Maar jij veel plezier met je kaart!
[ Voor 10% gewijzigd door Bauer078 op 26-04-2021 18:55 ]
Ook hier 1 plaats gezakt naar #26.
Let op:
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd.
Let bij het reageren op het volgende:
reviews: Waarom zijn gpu's opeens bizar duur? - Na tekorten nu ook prijsstijgingen
reviews: Chiptekorten houden aan - De oorzaken en gevolgen
Standpunt met betrekking tot scalping op Tweakers
Mensen lezen dit topic om up-to-date te blijven over levertijden en prijzen. We willen die discussie graag zo houden, blijf dus ontopic! Reacties die ergens anders over gaan (benchmarks, aankoopadvies etc etc) worden verwijderd.
Let bij het reageren op het volgende:
- Blijf vriendelijk naar elkaar!
- Reageer niet op "foute" berichten, maar rapporteer ze!
- V&A op het forum is overal verboden, dus ook in dit topic. Een verwijzing naar verkoop (met of zonder link) naar je advertentie wordt verwijderd.
- Pas op voor scamsites. Handige Harry's en Henriëttes weten ook dat er weinig tot geen aanbod is en springen daarop in met te-mooi-om-waar-te-zijn aanbiedingen. Laat je niet verleiden door een domme actie. Plaats de link niet hier als je twijfelt.
reviews: Waarom zijn gpu's opeens bizar duur? - Na tekorten nu ook prijsstijgingen
reviews: Chiptekorten houden aan - De oorzaken en gevolgen
Standpunt met betrekking tot scalping op Tweakers
![]() | Gezellig leuteren, kletsen, slowchatten? Vergezel ons op de Officiele Tweakers Discord |