Czyrek schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:08:
[...]
Kan iemand mij deze gedachtengang uitleggen?
Het lijkt mij toch dat wanneer Alternate deze kaarten aanbood voor zeg 800-900 euro, en ze hebben aan het eind van de week 300 bestellingen binnen, dan bestellen ze toch 300 kaarten tegen de inkoopprijs die op dat moment geldt? Dat zou dan de inkoopprijs zijn waarmee ze dus winst kunnen maken met een verkoopprijs van 800-900 euro. Dus zeg een euro of 650-750.
Dat ze dan deelleveringen krijgen, van 5 of 6 kaarten per keer staat hier volgens mij toch los van? Ze bestellen toch niet 5 kaarten als je 300 open bestellingen hebt?
Ik geloof nooit dat ze nu nog kaarten moeten bestellen die tegen een "te lage" prijs zijn verkocht. Lijkt me alleen dat dat gebeurd wanneer je van leverancier wisselt. In dat geval kan je met de "nieuwe prijzen", zorgen dat je bij de nieuwe leverancier uiteindelijk je oude backlog wegwerkt. Maar zelfs dan zouden ze de bestelling van 300 "goedkope" kaarten uiteindelijk een keer binnen moeten krijgen.
Maar goed. Misschien begrijp ik het verkeerd.

Ja, zo kijk ik er ook tegen aan.
Die webshops gaan echt geen risico's van miljoenen euro's lopen (totale waarde van de huidige wachrijen).
Die webshops hebben heus wel in 2020 al die kaarten al besteld bij hun leverancier.
Het probleem zit buiten NL, en mogelijk buiten de EU.
Ik denk dat er dus wel duizenden orders bij bedrijven zoals ASUS open staan, tegen de 2020 prijzen, en dat ASUS lekker eerst de nieuwere orders vervult met hogere prijzen, die vooral naar (Etherium) miners gaan.
De prijzen van daadwerkelijk leverbare kaarten lijken vrijwel direct gestegen te zijn met de prijs van Etherium, dus ik denk dat dat is wat er gemaakt en verkocht wordt, en dat er in NL en de EU regels zijn waardoor shops moeten leveren aan klanten die maanden geleden besteld hebben, dat maakt ze in landen buiten de EU niet uit.
ASUS en zo zijn gewoon aan het leveren aan wie het meeste betaalt, niet aan wie het eerste besteld heeft, en dat dat voor shops in landen met meer "eerlijke regels" een stilstaande wachtrij oplevert, is niet hun probleem.
[
Voor 5% gewijzigd door
RogerWilco2 op 15-04-2021 17:03
]