KiriLLu schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:07:
[...]
Je mist nog een stukje, de oc modellen leveren ook meer geld op. Nu is daadwerkelijk alleen de keuze op de oc modellen en mensen kopen toch wel. Ik vermoed dat de non-oc modellen pas geleverd gaan worden als de schaarste minder is zodat de consument keuze heeft en prijs een grotere factor speelt.
Ja dat ook, maar een ardere binning helpt ook.
OC met 75hz ipv 50 dan gaan er meer chips die threshold niet halen dus meer non OC.
Of overclock enkel de chips met 50hz, maar ze moeten die 75hz ook kunnen halen voor die 50hz OC te krijgen.
Die Turboboost van NVidia is een dubbel edged sword. Het haalt alles uit de chip wat koeling aan kan. Maar daardoor heeft kamertemp (winter/zomer) veel effect op de boost. Ze kunnen enkel de minimum advertisen en spelen dan nog een beetje safer. Hierdoor is een kleine OC peanuts voor de AIB's.
Maar omdat de Turboboost zo goed is, heeft die OC ook bijna 0 nut denk ik.
Mijn 3070 boost naar 1900+ en blijft daar vlotjes hangen voor sustain loads (250hz in Valorant voor 30min)
Wat is het nut van een OC van 1350 -> 1500 als de kaart forever in Turboboost blijft als je goede koeling hebt.
Btw buiten game dropt die naar 400mhz zelfs en spinnen die fans gewoon nooit. Die out of load drop is nice voor temps en power consumption (Met mijn vertical mount MSI GXT, ben ik blij dat de fans niet spinnen, dan zie ik die draakjes op die fans ook nog

)
Again grootste nadeel van die OC is de opsplitsing van de wachtrijen, zeker omdat OC/nonOC zo weinig impact heeft