Ik snap het sentiment dus wel. Tegenwoordig is het niet meer zo makkelijk zoals de babyboomgeneratie waarbij je op 1 salaris een gezin kunt onderhouden en ook een huis kunt financieren, laat staan dat je uberhaupt iets kunt vinden. En wat hedendaags gebouwd wordt (ik merk het ook in mijn eigen omgeving) wordt gebouwd voor een hoger segment; als hier iets nieuw gebouwd wordt, gewoon een standaard 2 onder 1 kap huisje met een kleine tuin, ben je al zeker 250K-300K kwijt. Vaak 310K wat dan wel nog nét in de NHG valt (en dus lagere rente tarieven). Maar als "starter" kun je dat echt vergeten, zeker als je nog een studieschuld hebt.
Het is niet alleen de overdrachtsbelasting van kosten-koper, maar ook notariskosten en hypotheekadvies. Voor een huis van 250K ben je zo 11K eigen geld kwijt, waarvan 5K die overdrachtsbelasting is, en ik kan me goed voorstellen (afhankelijk van de levensfase waar je inzit) dat je moeite hebt om dat bij elkaar te sprokkelen. Als je elke maand 500 euro kunt sparen, ben je toch bijna 2 jaar bezig met sparen voordat je uberhaupt aan een huis kunt beginnen (en je die 2 jaar even alles moet ontzeggen). Ja, dat is een discipline die iedereen moet leren, maar het kopen van een huis is natuurlijk niet enkel een economische aangelegenheid maar ook een emotionele, die voor velen wellicht ook hoort bij een nieuwe stap in het leven in het algemeen. Een extra stap naar volwassenheid of levenservaring e.d.. Als je nog geen (emotionele) drijfveer hebt om 2 jaar te sparen en jezelf veel ontzeggen, dan is die discipline best een opgave.
Overdrachtsbelasting (en de rest van kostenkoper) is geen nieuw paar schoenen die je in 1x kunt betalen zodra je salaris binnen is, plus, je gaat een behoorlijke commitment aan met een nieuw huis voor lange tijd. Er zijn dus nog wel meerdere drempels dan alleen die overdrachtsbelasting. Dus ik snap het wel hoor, dat alle beetjes helpen, op een huis van 250K scheelt het je toch zeker 4 maanden spaargeld. En ja, theoretisch kun je het allemaal ook zonder hypotheekadviseur, waarbij je je weer 2-3K kunt besparen, maar niet iedereen is wiskundig/economisch onderlegd, plus, je hebt nooit volledige inzage bij welk percentage in de rentetabellen dat een bepaalde hypotheekverstrekker ineens vindt dat je juist meer of minder hypotheek zou kunnen opnemen. Veel "excelsheetformules" weet je gewoon niet.
En ik snap ook dat de TS baalt dat hij niet in die categorie valt, want wat is de reden dat je anderen die ouder zijn zou willen uitsluiten van die regel? Voor mij mag "starter" de definitie krijgen "Iemand die zijn/haar allereerste koophuis koopt". Dat is niet gecompliceerd, makkelijk te begrijpen en je helpt veel mensen ermee.
Tuurlijk heb je grote kans dat er dan een 2% stijging van de huizen gaat komen, want hey, het is Nederland en je moet voor elke scheet betalen, maar op zijn minst is 2% stijging vaak te includeren in de hypotheek (vermoed ik), waardoor de drempel om een huis te kopen dus ook lager wordt.
Het gaat zich dus om drempels verlagen, want in NL (en ook andere landen) heerst een ontmoedigings- en strafcultuur; overal zitten wel 10 regeltjes en uitzonderingen en moeilijke taal achter en we zijn er een kei in om de overheid na te papegaaien dat die ene uitvreter toch echt geen extra voordeel mag hebben (terwijl je op die ene uitvreter 100 anderen helpt). Dus die overdrachtsbelasting naar 0% gooien voor starters is een goeie eerste stap

Een goeie 2e stap zou zijn om de (rijke) mensen die alles opkopen voor vakantiehuisjes of particulier verhuur (want dát is ook wat de huizenmarkt op slot gooit) nog meer belasting te laten betalen, want dát is de categorie die NIET ontmoedigd wordt.
[
Voor 17% gewijzigd door
Deathchant op 28-08-2020 12:02
]