@
ph4ge Het zal in sommige gevallen wellicht verdisconteerd zijn/worden in de prijs.
Maar dat verschilt natuurlijk van geval tot geval; sterk afhankelijk van hoe de verkoper van het pand de prijs bepaald heeft.
Soms heb je een beetje mazzel en in het geval van onze kinderen, die konden een pand van een recentelijk overleden persoon kopen. Het bijzondere was dat de hoogst biedende niet eens het pand gegund werd, maar dat verkopende partij (erfgenaam) nadrukkelijk keek naar wie en waarom de huizenkopers het pand wilden aankopen.
En dat is in de huidige wereld van winstmaximalisatie en uitpersen van huizenprijzen best wel bijzonder.
Dan nog, persoonlijk vond ik de prijs die ze voor het pand moesten betalen eigenlijk absurd.
Het is natuurlijk niet zo dat de prijs van het huis lager wordt, je betaalt wel wat minder belasting voor de transactie.
Maar dan nog, dat hele administratieve en financiële circus er om heen; notaris, hypotheekadviseur, taxatierapport, kadaster, aankoopmakelaar, verkoopmakelaar, enzovoorts; allemaal meeprofiteren en factureren.
In de tijd dat wij onze 2-onder-1-kap lieten bouwen en ons vorige huis verkochten heb ik gewoon alles zoveel mogelijk zelf gedaan. Geen makelaar en alleen de wettelijk vereiste zaken voor betaald.
Zelfs bij het passeren van de akte heb ik van de notaris geëist dat 'ie de hele akte zou voorlezen! Werken voor je geld!

Jij wilt flink cashen? Dan doe je ook datgene waarvoor je betaald wordt!
Die gezichten destijds... ik kan het me nu nog herinneren. Heerlijk.
[
Voor 36% gewijzigd door
ehtweak op 16-12-2020 10:50
]