Het werkt!
Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee, maar wel met dank aan de geweldige rom bakkers van de xiaomi.eu community en wat hulp van de eerste testers. Hier is wat ik gedaan heb, stap voor stap, om het makkelijk te maken:
1. Maak op het toestel een MIUI account aan en koppel daar je telefoon aan. Ik weet niet zeker of het noodzakelijk is, maar het maakte het voor mij wel makkelijker.
2. zet de mi ultra aan, ga naar instellingen --> my device --> all specs --> MIUI version en klik achter elkaar vaak op de MIUI versie. Dan verschijnt dat je developer bent, en staan deze opties aan.
3. Ga terug naar het hoofdmenu van de instelllingen --> additional settings --> developer options --> en zet daar OEM ontgrendeling aan en USB debugging.
4. Zet de mobiel uit, start hem opnieuw op met power + volume down ingedrukt, en houd vol down ingedrukt totdat het fastboot scherm verschijnt. Sluit aan op je PC met de bijgeleverde USB kabel
5. Start het unlock programma van MIUI op, dat vind je hier:
https://en.miui.com/unlock/
6. Als het goed is herkent hij je MIUI account, log daar anders op in. Klik op unlock en akkoord enz - je krijgt veel waarschuwingen dat bij een unlock alle data verloren gaat, dat is ook zo, maar nu nog even niet - totdat het programma het apparaat gaat controleren en unlocken. Dan krijg je een melding dat unlocken nog niet kan, en pas over 168 uur mogelijk is. Er gebeurt niets. Koppel de telefoon los en met power + vol up indrukken kun je de telefoon herstarten en voorlopig gebruiken.
7. Het moeilijkste: wacht precies een hele week, tot op de minuut. Het leukste daarvan: spelen met je nieuwe telefoon, driekwart Engels en hier en daar nog wat Chinees

Mocht je chinese menu's tegenkomen die moeilijk te ontcijferen zijn, download dan op een andere smartphone Google Translate, die kan met de camera het Chinees voor je ontcijferen, weet je welke knoppen je in moet drukken
8. Na een week alles wat je wilt bewaren van de telefoon halen en de telefoon weer in fastboot zetten (eerst uit, dan met power+voldown naar fastboot) en koppelen aan je PC. Unlock tool van Xiaomi opstarten en opnieuw unlock kiezen. Nu doet ie het wel - gaat heel snel. Telefoon start opnieuw op, nu met een klein open slotje op het opstartscherm, en je komt in het originele Chinese opstartmenu. Boeit niet, telefoon kan uit.
9. Weer opstarten in fastboot en koppelen aan je PC.
10. Download het rom van xiaomi.eu - ik heb
deze gebruikt, maar over een week zal er wel een nieuwe weekly build zijn, dus houd
https://xiaomi.eu/community/ in de gaten. Zet de folder met alle bestanden op je bureaublad - of ergens anders waar je er makkelijk bij kan.
-- als je in Windows wilt flashen EN als het fastboot probleem over een week niet is opgelost, moet je die zelf nog vervangen. Onwaarschijnlijk, maar toch, gebruik dan stappen 11 en 12. Is het fastboot probleem opgelost, sla 11 en 12 dan over.
11. Download Miflash van
https://www.xiaomiflash.com/
12. Kopieer de fastboot.exe uit de folder van MiFlash (MiFlash\Source\ThirdParty\Mi) naar de folder van de .eu rom (\platform-tools-windows)
--
13. Start de eerste flash met de windows_fastboot_first_install_with_data_format.bat in Windows, of een van de andere OS scripts (Mac / Linux). Wacht tot het script zegt dat ie klaar is. De telefoon start opnieuw op, meerdere keren.
14. Mocht de telefoon in een bootloop zitten, dan kun je die met power+vol up - en vol up ingedrukt houden tijdens het opstarten - in een modus krijgen waarbij je de data kan wipen. Ik heb dat voor alle zekerheid gedaan. Hiervoor heb je wel Google Translate nodig, want die menus zijn in het Chinees.
15. Als het goed is heb je daarna een mooie schone multilanguage versie die NL ondersteunt, met goed werkende Google Services en Apps.
Ik heb inmiddels de meeste van mijn apps er weer op staan, en alles werkt prima. Synchronisatie van mijn Google contacten gaat nu in een keer foutloos, idem bij Whatsapp, de bank apps en DigiD werken probleemloos, zelfs de CoronaMelder app doet het nu zonder moeite. Alles is in goed Nederlands, toch ook wel heel fijn, geen gekke Chinese toestanden meer.
Heb vandaag - voor het unlocken overigens, twee uur in de auto gezeten en had maar op één moment dat het toestel een EDGE verbinding aangaf, rest van de reis was het 4G+ met vier tot vijf streepjes verbinding. Google navigeerde prima, download was uitstekend, dus heb nog weinig gemerkt van de missende B20 band.